Pfff, een 2,5? Een 1 voor de moeite van zijn naam goed schrijven. Wat een waardeloze ellende.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 13:16 schreef raptorix het volgende:
Trouwens als ik je leraar was zou ik je een 2.5 voor dit stuk geven, je zit op zo een beetje elk punt mis, trekt verkeerde conclusies, hanteert verkeerde feiten, of ventileert je eigen mening.
Ik vraag me altijd af waarom mensen het rare idee hebben dat, omdat de OP hen niet aanstaat, het een slechte post is.quote:Op zondag 15 augustus 2010 18:54 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Pfff, een 2,5? Een 1 voor de moeite van zijn naam goed schrijven. Wat een waardeloze ellende.
Ik vraag mij toch altijd af waar mensen als de OP het rare idee vandaan hebben dat, omdat de vrije markt niet doet wat zij willen, het een inherent slecht systeem is.
Net als de, vooral door politici gehanteerde, term 'marktfalen'. Nee, de markt faalt niet, de uitkomst is gewoon onwenselijk voor je, dat is heel wat anders.
Beetje onzinnig, want daar bestaan allang overheidsinstellingen voor. In de Progressive Era werd er inderdaad de discussie gehouden of de overheid dat soort dingen moest regelen, dat is alweer 100 jaar geleden. Het neoliberalisme wil niet de overheid opheffen hoor.quote:Maar welke deelnemer in de vrije markt is eigenaar van (en verantwoordelijk voor) de collectieve goederen / waarden? Voorbeelden van collectieve goederen / waarden die in het gedrang komen, zijn:
• het milieu
• de zorg voor de zwakkeren
• de kwaliteit van het onderwijs
• de kwaliteit van het arbeidsleven
• de betrouwbaarheid van de samenleving
Goede voorbeelden zijn altijd subjectief.quote:Op zondag 15 augustus 2010 20:13 schreef Premium_Quality het volgende:
Het neoliberalisme wil privatiseren in markten waar de private sector het beter kan dan de publieke. Een goed voorbeeld is de telecommarkt. Ook wil het deregulering, maar niet zo erg er onverantwoorde dingen gebeuren. Een neoliberalist zou ook graag zien het verminderen van importheffingen, flexibele wisselkoersen, zo min mogelijk schulden maken door de overheid en lage belastingen.
Jij zou in de DDR ook gelukkig zijn geweest volgens mijquote:Op zondag 15 augustus 2010 21:22 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Goede voorbeelden zijn altijd subjectief.
Persoonlijk was ik meer tevreden met alleen de PTT ipv alle partijen die we nu hebben.
Dat er dankzij de vrije telecommarkt nu honderdduizenden mensen zijn die extra schulden hebben is uiteraard hun eigen verantwoordelijkheid (want collectiviteit en gemeenschappelijke verantwoordelijkheid doen we niet meer aan) en zo scheiden we mooi de dombo's in onze samenleving van de slimmeriken.
Altijd fijn om mensen de (financiële) vernieling in te helpen en je eigen handen in onschuld te kunnen wassen.
Bankensector met hun mooie polissen....ook zo'n mooi voorbeeld waar het allemaal prima werkt....zelfmoordpercentage ging er ook van omhoog,dus en passant lossen we de overbevolking ook nog op!
De markt heeft altijd gelijk, period, en als je dat niet bevalt, dan adviseer ik je naar Noord Korea te verhuizen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 19:45 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af waarom mensen het rare idee hebben dat, omdat de OP hen niet aanstaat, het een slechte post is.
Het gaat er niet om of de OP mij aanstaat. Er worden gewoon flagrant foute aannames gemaakt. Deelnemer heeft geen flauw idee wat de vrije markt is of hoe het werkt. Als de OP feitelijk correct was en hij kritiek heeft op hoe de vrije markt daadwerkelijk werkt, prima.quote:Op zondag 15 augustus 2010 19:45 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af waarom mensen het rare idee hebben dat, omdat de OP hen niet aanstaat, het een slechte post is.
Het marktmechanisme splitst de mens is twee rollen: consument en producent, en speelt deze tegen elkaar uit.quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:16 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of de OP mij aanstaat. Er worden gewoon flagrant foute aannames gemaakt. Deelnemer heeft geen flauw idee wat de vrije markt is of hoe het werkt. Als de OP feitelijk correct was en hij kritiek heeft op hoe de vrije markt daadwerkelijk werkt, prima.
Nee, maar je bent wel gedwongen om zaken te doen period.quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:29 schreef raptorix het volgende:
dat in een situatie waarin mensen vrije keuzes hebben, men nooit gedwongen is zaken met elkaar te doen?
Huil Huilquote:Op maandag 16 augustus 2010 04:47 schreef Verburg_K het volgende:
Nou , ik word wel eens een beetje ziek van die energieaanbieders, die je lokken met bakken reclame en ondertussen proberen je erin te luizen als je eenmaal klant bent, .om de dubbele winstcijfers maar te realiseren.
Dan heb ik toch liever een landelijke energieverspreider zoals vroeger die gewoon kostendekkend werkt zonder reclame
Wat betreft de ziektekosten denk ik dat het ziekenfonds, zeker zo goed is als die verzekeraars die zogenaamd concurreren, maarnietheus
Mensen worden ongelukkig van veel keuze ja. Dat verklaart ook waarom jij zo'n zeikerig verzuurd mannetje bent.quote:Op maandag 16 augustus 2010 06:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Huil Huil
Ik wil niet kiezen, ik wil dat mama alles voor me klaarmaakt hoe ik het lekker vindt,
Huil
Oh, dus daarom dat neoliberalen als de VVD niet kunnen wachten om onderwijs en zorg volledig vrij te geven. En het is vrij hilarisch dat je neoliberalen op hun grote bruine ogen gelooft dat er echt werkelijk waar heus niet geen onverantwoorde dingen gaan gebeuren als alles wordt vrijgegeven. Als er iets is wat keer op keer gebeurt bij privatiseringen en dereguleringen is dat er meer onverantwoorde dingen gebeuren.quote:Op zondag 15 augustus 2010 20:13 schreef Premium_Quality het volgende:
De OP overdrijft wat het neoliberalisme inhoudt en doet net alsof ze weer terug willen gaan naar de tijd van laissez-faire in de 19e eeuw.
[..]
Beetje onzinnig, want daar bestaan allang overheidsinstellingen voor. In de Progressive Era werd er inderdaad de discussie gehouden of de overheid dat soort dingen moest regelen, dat is alweer 100 jaar geleden. Het neoliberalisme wil niet de overheid opheffen hoor.
Het neoliberalisme wil privatiseren in markten waar de private sector het beter kan dan de publieke. Een goed voorbeeld is de telecommarkt. Ook wil het deregulering, maar niet zo erg er onverantwoorde dingen gebeuren. Een neoliberalist zou ook graag zien het verminderen van importheffingen, flexibele wisselkoersen, zo min mogelijk schulden maken door de overheid en lage belastingen.
Dus producten als Max Havelaar zouden dus geen bestaansrecht hebben? Bij de aanschaf van producten kijk ik niet alleen naar de prijs/kwaliteit verhouding, maar ook naar het "sociale" gedrag van een fabrikant, kortom ook bij pure marktwerking kan je niet alles permitteren.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:21 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, maar je bent wel gedwongen om zaken te doen period.
Nou ben ik in principe helemaal voor marktwerking al was het maar omdat ik vind dat het uitgangspunt moet zijn dat een overheid zich juist niet bemoeit met de produktie, maar daarmee is natuurlijk niet gezegd dat marktwerking volmaakt zaligmakend is. De markt is immers maar gericht op één ding en dat is het bereiken van de optimale prijs voor de optimale kwaliteit. Dat maakt de markt per definitie a-sociaal, in die zin dat de markt geen voorzieningen biedt voor de zwakken die er niet in (kunnen) slagen om als volwaardig marktdeelnemer, via de wetten van vraag en aanbod, in hun bestaan te voorzien. Dat is helemaal niet erg, zolang er maar een overheid is die dat wel doet. Ik ga dan ook niet mee met het doemdenken van TS. De markt doet waar zij goed in is. En als er voor het overige nog ergens een maatschappelijke noodzaak of behoefte toe bestaat, dan is daar de overheid.
Maar is die markt ook echt vrij? Mag je in iedere taxi stappen? Of moet je de taxi die vooraan in de rij staat nemen? Van een vrije markt is MI totaal geen sprake.quote:Op maandag 16 augustus 2010 09:25 schreef Foksnor het volgende:
vrije marktwerlking met de taxi's in Amsterdam waar iedere zot een taxi mag rijden, en de pasaagiers voortdurend belazerd worden, net als wij met dit zorgstelsel trouwens
Nee er is daar dus geen marktwerking, iedereen mag nu rijden, maar volgens de spelregels van de overheid, zo zijn er vaste tarieven, en is er dus geen mogelijkheid tot prijsdifferentiatie.quote:Op maandag 16 augustus 2010 09:25 schreef Foksnor het volgende:
vrije marktwerlking met de taxi's in Amsterdam waar iedere zot een taxi mag rijden, en de pasaagiers voortdurend belazerd worden, net als wij met dit zorgstelsel trouwens
De taxi in NYC.quote:Op maandag 16 augustus 2010 09:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Maar is die markt ook echt vrij? Mag je in iedere taxi stappen? Of moet je de taxi die vooraan in de rij staat nemen? Van een vrije markt is MI totaal geen sprake.
Overigens - en dat zal je misschien verrassen - ben ik het op dit punt gewoonweg met je eens. De enige plaats in de wereld waar je fatsoenlijk taxivervoer krijgt tegen een normale prijs is NYC, en daar is de taxiwereld tot op het bot toe gereguleerd.
Bangkok is het goedkoopst, als je vraagt of ze de verplichtte meter met vast tarief aan willen zetten, dus geen marktwerking danquote:Op maandag 16 augustus 2010 09:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Maar is die markt ook echt vrij? Mag je in iedere taxi stappen? Of moet je de taxi die vooraan in de rij staat nemen? Van een vrije markt is MI totaal geen sprake.
Overigens - en dat zal je misschien verrassen - ben ik het op dit punt gewoonweg met je eens. De enige plaats in de wereld waar je fatsoenlijk taxivervoer krijgt tegen een normale prijs is NYC, en daar is de taxiwereld tot op het bot toe gereguleerd.
In een vrije markt zijn er natuurlijk ook ondernemers die brood zien in de zwakkeren. Zo zouden er goedkopere, kwalitatief slechtere producten komen voor die zwakkeren. De markt heeft de neiging om te denivelleren.quote:Op maandag 16 augustus 2010 00:21 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, maar je bent wel gedwongen om zaken te doen period.
Nou ben ik in principe helemaal voor marktwerking al was het maar omdat ik vind dat het uitgangspunt moet zijn dat een overheid zich juist niet bemoeit met de produktie, maar daarmee is natuurlijk niet gezegd dat marktwerking volmaakt zaligmakend is. De markt is immers maar gericht op één ding en dat is het bereiken van de optimale prijs voor de optimale kwaliteit. Dat maakt de markt per definitie a-sociaal, in die zin dat de markt geen voorzieningen biedt voor de zwakken die er niet in (kunnen) slagen om als volwaardig marktdeelnemer, via de wetten van vraag en aanbod, in hun bestaan te voorzien. Dat is helemaal niet erg, zolang er maar een overheid is die dat wel doet. Ik ga dan ook niet mee met het doemdenken van TS. De markt doet waar zij goed in is. En als er voor het overige nog ergens een maatschappelijke noodzaak of behoefte toe bestaat, dan is daar de overheid.
Om het bekende citaat van Adam Smith nog maar eens te herhalen: “Het is niet vanwege de goedheid van de slager, de brouwer of de bakker, dat we ons diner verwachten, maar van hun welbegrepen eigenbelang. We doen geen beroep op hun humaniteit, maar op hun zelfliefde en spreken met hun niet over onze noden, maar over hun voordeel“. Alleen door zijn klanten zo goed mogelijk te bedienen kan de bakker zijn bakkerij laten floreren. Het eigenbelang en het algemene belang liggen onvermijdelijk in elkaar’s verlengde, ze harmoniëren. Als een onzichtbare hand reguleert het marktmechanisme de economische bedrijvigheid, via het natuurlijke motief van eigenbelang, tot de gewenste onderlinge afstemming, een natuurlijke harmonie.quote:Op zondag 15 augustus 2010 21:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
De markt heeft altijd gelijk, period, en als je dat niet bevalt, dan adviseer ik je naar Noord Korea te verhuizen.
Geef me dan eens een voorbeeld van waar men elkaar klem zet?quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:38 schreef deelnemer het volgende:
Dit vanzelfsprekende harmonie model is onjuist. Je zet elkaar gemakkelijk klem, zodat er een situatie ontstaat die niemand wenselijk vindt, maar waar tegelijk niemand zich aan kan onttrekken. Dit is het gevolg van een gebrek aan mogelijkheden tot samenwerking. Begrijp je het 'dillemma van de gevangene'? Dat wordt al vele jaren bij alle menswetenschappen in het eerste jaar van de studie behandeld. Voor uitleg zie Youtube.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |