abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 augustus 2010 @ 20:02:55 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_84784991
bron: nrc

Over negen punten zijn VVD en CDA het op grote lijnen inhoudelijk wel eens. Maar de bedragen verschillen nogal.

Ze gaan dus nu echt onderhandelen: CDA, VVD en PVV. Met het vaste voornemen dat dit leidt tot een minderheidskabinet van de eerste twee partijen, gedoogd door de PVV. VVD en CDA (samen 52 zetels) hebben van de PVV (24 zetels) de garantie gekregen dat deze partij het bezuinigingsprogramma van de nieuwe coalitie onverkort zal steunen. In ruil daarvoor verplichten VVD en CDA zich tot het maken van „harde afspraken” over immigratie, integratie en asiel, veiligheid en betere ouderenzorg.

Bij de bezuinigingen gaat het om een pakket maatregelen dat ertoe moet leiden dat in 2015 de overheid jaarlijks 18 miljard euro minder uitgeeft dan nu.

Over het soort bezuinigingsmaatregelen gaan VVD, CDA en PVV na hun informele gesprekken nu echt onderhandelen. Daarvoor dienen de verkiezingsprogramma’s van de partijen als basis. Deze zijn eerder dit jaar allemaal doorgerekend door het Centraal Planbureau. In overleg met de politieke partijen heeft het CPB niet nader omschreven voorstellen uit de programma’s geconcretiseerd en omgezet in concrete maatregelen. Hierdoor zijn de programma’s onderling beter vergelijkbaar geworden.

Daarom kan met behulp van de CPB-studie al worden aangegeven welke richting het regeerprogramma van de minderheidscoalitie uitgaat. Over een flink aantal voorstellen denken VVD en CDA namelijk in grote lijnen hetzelfde.

Hetzelfde geldt voor de maatregelen over immigratie en veiligheid die beide partijen aan de PVV beloofd hebben. Ook hier scheppen de verkiezingsprogramma’s al veel duidelijkheid.

Of het minderheidskabinet Rutte er werkelijk komt, moet de komende tijd blijken. Maar als het aantreedt, zullen onder meer deze zaken veranderen.

Het mes in de sociale zekerheid

Over het exacte bedrag dat in de sociale zekerheid moet worden bezuinigd verschillen de partijen van mening. Duidelijk is wel dat de pensioengerechtigde leeftijd stapsgewijs van 65 naar 67 jaar zal gaan. De werkloosheidsuitkering WW wordt beperkt tot één jaar. De uitkeringen stijgen niet meer mee met de gemiddelde loonsverhoging, alleen de AOW wordt daarvan uitgezonderd.

De financiële tegemoetkoming voor alleenstaande ouders met kinderen wordt beperkt. Kinderbijslag aan kinderen die buiten de Europese Unie wonen wordt gestaakt.

Ziek zijn wordt duurder

De groei van de uitgaven in de zorg wordt op diverse manieren afgeremd. Mensen zullen meer uit eigen zak moeten betalen. Zo zal het pakket voor de ziektekostenverzekeringen worden beperkt en worden meer eigen bijdragen ingevoerd.

Mensen die zijn aangewezen op langdurige zorg krijgen minder toeslagen. Patiënten in verzorgingshuizen moeten de huur en maaltijden apart betalen.

Geen kilometerheffing

Het systeem waarbij automobilisten afhankelijk van plaats en tijdstip per kilometer gaan betalen wordt niet uitgevoerd. Er komt extra geld voor wegen en het openbaar vervoer.

Nieuwe kerncentrales

Er wordt een tweede kerncentrale gebouwd naast de reeds bestaande in het Zeeuwse Borssele. De Subsidieregeling Duurzame Energie, onder andere ter stimulering van de bouw van windparken en het gebruik van zonne-energie wordt beperkt of afgeschaft.

Studiebeurs afgeschaft

De basisbeurs wordt omgezet in een stelsel waarbij studenten tegen gunstige voorwaarden geld kunnen lenen. Er komt extra geld om de salarissen in het onderwijs te verbeteren.

Aftrek hypotheekrente blijft

Het blijft mogelijk voor huizenbezitters betaalde hypotheekrente van de belasting af te trekken. Huurders gaan daarentegen over het algemeen meer betalen zodat de prijzen meer „marktconform” worden. Ter compensatie komt voor de laagste inkomens een extra huurtoeslag. De maatregel moet vooral mensen treffen die gezien hun inkomen in te goedkope huurhuizen wonen.

Strenger immigratiebeleid

De regels voor huwelijksmigranten worden aangescherpt. In elk geval moeten mensen die hiervoor in aanmerking willen komen minstens 24 jaar oud zijn. Ook worden hogere taaleisen gesteld. Uitkeringen aan migranten worden beperkt.

Harde aanpak criminaliteit

Het uitzetten van criminele vreemdelingen moet makkelijker worden. Ouders van kinderen die overlast veroorzaken worden financieel aansprakelijk gesteld voor de schade. Straffen worden zwaarder. Meer agenten.

Minder ontwikkelingshulp

De budgetten voor ontwikkelingssamenwerking gaan omlaag. Hoeveel moet nog blijken. Het CDA wil 500 miljoen korten, de VVD 3 miljard. De PVV wil er helemaal vanaf.
pi_84785087
Maar wel de JSF nemen. VVD :r

Achja, zolang Roderick-Jan zijn buffellederen bankstel en kaviaar maar kan kopen.

Ben benieuwd of de PVV haar sociale gezicht waar kan maken en hier niet mee akkoord gaat...
pi_84785173
quote:
Het blijft mogelijk voor huizenbezitters betaalde hypotheekrente van de belasting af te trekken. Huurders gaan daarentegen over het algemeen meer betalen zodat de prijzen meer „marktconform” worden. Ter compensatie komt voor de laagste inkomens een extra huurtoeslag. De maatregel moet vooral mensen treffen die gezien hun inkomen in te goedkope huurhuizen wonen.
Ke-ristus. Je zou het ideologisch maar moeten kunnen verkopen.
pi_84785272
Gadverdamme, standpunten betreft de zorg staan mij echt niet aan :r :(
Overige punten zeg ik chapeau!!!! _O_

Als de PVV opkomt voor de zorg dan hebben we (stabiliteit buiten beschouwing gelaten) een droomkabinet.
pi_84785419
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 20:10 schreef Revolution-NL het volgende:
Gadverdamme, standpunten betreft de zorg staan mij echt niet aan :r :(
Overige punten zeg ik chapeau!!!! _O_

Als de PVV opkomt voor de zorg dan hebben we (stabiliteit buiten beschouwing gelaten) een droomkabinet.
Waarom chapeau? Waarom zou ik als rasechte Nederlander niet met een vrouw van 21 van buiten de EU mogen trouwen? Beperk dan alleen de immigratie van importbruidjes uit Marokko en Turkije. Maar laat niet de goeden onder de kwaden lijden.
pi_84785478
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 20:02 schreef slashdotter3 het volgende:
bron: nrc

Ziek zijn wordt duurder

De groei van de uitgaven in de zorg wordt op diverse manieren afgeremd. Mensen zullen meer uit eigen zak moeten betalen. Zo zal het pakket voor de ziektekostenverzekeringen worden beperkt en worden meer eigen bijdragen ingevoerd.

Mensen die zijn aangewezen op langdurige zorg krijgen minder toeslagen. Patiënten in verzorgingshuizen moeten de huur en maaltijden apart betalen.
Ik snap dit niet helemaal, hoe verschilt dit precies van nu? Komt dit uit eigen zak voortaan terwijl nu uit verzekering of?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_84785593
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 20:13 schreef DeJongBoulahrouz het volgende:

[..]

Waarom chapeau? Waarom zou ik als rasechte Nederlander niet met een vrouw van 21 van buiten de EU mogen trouwen? Beperk dan alleen de immigratie van importbruidjes uit Marokko en Turkije. Maar laat niet de goeden onder de kwaden lijden.
Ben het met je eens hoor maar Ik denk dat dit juridische heel lastig uit te voeren is.

Nederland kan op dit moment gewoon niet meer kansarmen opnemen, de rek is eruit. Omdat men decennia lang milt is geweest moeten er nu helaas harde maatregelen genomen worden.

Goede leiden ALTIJD onder de kwaden, zo is het leven nu eenmaal. Als je de kwade veel ruimte geeft zullen de goede daar altijd extra onder lijden.

Zachte heelmeester maken stinkende wonden. Zo ook in dit geval
pi_84785796
quote:
Aftrek hypotheekrente blijftp
mooi zo
  † In Memoriam † maandag 2 augustus 2010 @ 20:25:47 #9
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_84785871
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 20:15 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik snap dit niet helemaal, hoe verschilt dit precies van nu? Komt dit uit eigen zak voortaan terwijl nu uit verzekering of?
't Zal nu wel all-in zijn en straks apart te keizen en af te rekenen (en duurder). Dan krijgen we dus oudjes die minder goed gaan eten doordat ze het te duur vinden, of om geld opzij te zetten voor hun kinderen. Goeie manier wel om van de vergrijzing af te komen :r

En dus de mensen die voor hun inkomen een te goedkoop huurhuis verkiezen worden aangepakt maar degenen die voor hun inkomen een te duur koophuis hebben aangeschaft worden gesubsidieerd. Schulden maken is blijkbaar nog steeds een goede zaak, spaarzaamheid een zonde.

Christus
Deed
Anders
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_84786050
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 20:25 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

En dus de mensen die voor hun inkomen een te goedkoop huurhuis verkiezen worden aangepakt maar degenen die voor hun inkomen een te duur koophuis hebben aangeschaft worden gesubsidieerd. Schulden maken is blijkbaar nog steeds een goede zaak, spaarzaamheid een zonde.

Christus
Deed
Anders
Mensen die kiezen voor een te goedkoop huurhuis (sociale huur) zijn ronduit asociaal bezig. Goedkope woonruimte bezetten terwijl er mensen rondlopen die het echt zo hard nodig hebben :r :r :r :r.

Te duur woonhuis aanschaffen? Definieer te duur. Woningbezit aanmoedigen is een goed iets.
Een eigenhuis bevordert namelijk de zelfredzaamheid van mensen. Ik ben het wel met je eens dat de overheid moet stimuleren om ook daadwerkelijk de hypotheek af te lossen.
  † In Memoriam † maandag 2 augustus 2010 @ 20:39:27 #11
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_84786413
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 20:30 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mensen die kiezen voor een te goedkoop huurhuis (sociale huur) zijn ronduit asociaal bezig. Goedkope woonruimte bezetten terwijl er mensen rondlopen die het echt zo hard nodig hebben :r :r :r :r.
Er moet bijgebouwd worden, door prijsmaatregelen verplaats je alleen maar de druk op de woningmarkt naar een wat duurder segment.
quote:
Te duur woonhuis aanschaffen? Definieer te duur. Woningbezit aanmoedigen is een goed iets.
Een eigenhuis bevordert namelijk de zelfredzaamheid van mensen. Ik ben het wel met je eens dat de overheid moet stimuleren om ook daadwerkelijk de hypotheek af te lossen.
Te duur: iedereen die de afgelopen 10 jaar een huis gekocht heeft in feite. De HRA heeft geen woningbezit aangemoedigd, het heeft slechts de prijzen opgedreven. Als er voor slechts 80% van de woningzoekenden een woning te koop is, past de prijs zich zo aan dat 80% die prijs ook kan betalen. Dan kan je wel subsidie gaan geven zodat de laatste 20% ook een huis kan betalen alleen zal de prijs snel opgetrokken worden naar het niveau dat weer 80% het kan betalen.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_84786642
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 20:39 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

Er moet bijgebouwd worden, door prijsmaatregelen verplaats je alleen maar de druk op de woningmarkt naar een wat duurder segment.
[..]

Te duur: iedereen die de afgelopen 10 jaar een huis gekocht heeft in feite. De HRA heeft geen woningbezit aangemoedigd, het heeft slechts de prijzen opgedreven. Als er voor slechts 80% van de woningzoekenden een woning te koop is, past de prijs zich zo aan dat 80% die prijs ook kan betalen. Dan kan je wel subsidie gaan geven zodat de laatste 20% ook een huis kan betalen alleen zal de prijs snel opgetrokken worden naar het niveau dat weer 80% het kan betalen.
Het spijt mij zeer, maar de HRA is er al een tijdje. Pas de laatste 10-15 jaar is er sprake van een explosieve prijsstijging op de woningmarkt. Ligt dit dan aan de HRA of aan andere factoren. Ik denk het laatste.

Factoren die primair de oorzaak zijn:
- Overdrachtsbelasting,
- Het structureel hoog houden van de grondprijs. (schaarste creeren van bouwgrond)
- Het toestaan van leningen van 5.5.x of hoger van een (gezamelijk) jaarinkomen.

Het verhogen van de huurprijzen is naar mijn inziens een zeer sociale maatregel ten aanzien van de mensen die een sociale huurwoning heel hard nodig hebben en niet het geld hebben om op de particulere / koop markt aan de bak te komen.
  maandag 2 augustus 2010 @ 20:47:55 #13
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_84786777
Met andere woorden: De huurders gaan de HRA betalen. Zullen Henk en Ingrid blij mee zijn.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_84786849
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 20:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Met andere woorden: De huurders gaan de HRA betalen. Zullen Henk en Ingrid blij mee zijn.
:')
pi_84786931
Bejaarde mensen moeten voor hun maaltijden gaan betalen :?
  † In Memoriam † maandag 2 augustus 2010 @ 20:59:25 #16
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_84787315
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 20:30 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mensen die kiezen voor een te goedkoop huurhuis (sociale huur) zijn ronduit asociaal bezig. Goedkope woonruimte bezetten terwijl er mensen rondlopen die het echt zo hard nodig hebben
En de huren flink omhoog doen is een goede oplossing?

Dan is er helemaal geen goedkope woonruimte meer. :')
pi_84787424
Eigen bijdrage zal wel 500 euro worden voordat het uiteindelijk 775 euro wordt zoals het CPB voorstelde. Bezoek aan de huisarts zal ook wel geld gaan kosten.
pi_84787526
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 20:59 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

En de huren flink omhoog doen is een goede oplossing?

Dan is er helemaal geen goedkope woonruimte meer. :')
Wat is belangrijker? Een bijstandsmoeder die een dak boven haar hoofd heeft of een modaal verdienende Nederlander die goedkoop wilt wonen omdat hij zonodig 3x per jaar op vakantie wilt en de nieuwste gadgets wil aanschaffen?

Daarnaast kan iedere werkende Nederlander met een modaal inkomen zichzelf woonruimte veroorlozen op zowel de particuliere huurmarkt als de koopmarkt.

Ik zie het probleem niet.
Scheefhuren is ronduit asociaal en mag van mij keihard aangepakt worden.
pi_84787563
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 21:01 schreef Mylene het volgende:
Eigen bijdrage zal wel 500 euro worden voordat het uiteindelijk 775 euro wordt zoals het CPB voorstelde. Bezoek aan de huisarts zal ook wel geld gaan kosten.
Bron?
pi_84787628
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 21:04 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Bron?
http://www.skipr.nl/actue(...)-775-euro-52823.html
  maandag 2 augustus 2010 @ 21:06:36 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_84787643
Als ze lef hadden was de JSF er ook niet gekomen, waren alle aftrekposten en subsidies afgeschaft en kwam er een vlaktaks.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 2 augustus 2010 @ 21:07:36 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_84787695
Eigen bijdrage is prima, geef mij er eentje van 1500 euro of nog hoger en een duidelijk lagere premie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_84787750
quote:
Dat bedoel ik er is nog niks concreet en jij gaat al lopen luchtfietsen.
Wilders gaat nooit akkoord met een eigen risico van 500 euro :7
  † In Memoriam † maandag 2 augustus 2010 @ 21:12:45 #24
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_84787972
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 21:03 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Wat is belangrijker? Een bijstandsmoeder die een dak boven haar hoofd heeft of een modaal verdienende Nederlander die goedkoop wilt wonen omdat hij zonodig 3x per jaar op vakantie wilt en de nieuwste gadgets wil aanschaffen?

Daarnaast kan iedere werkende Nederlander met een modaal inkomen zichzelf woonruimte veroorlozen op zowel de particuliere huurmarkt als de koopmarkt.

Ik zie het probleem niet.
Scheefhuren is ronduit asociaal en mag van mij keihard aangepakt worden.
Ik heb het niet over het probleem maar over de gekozen "oplossing".
pi_84788141
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 21:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ze lef hadden was de JSF er ook niet gekomen, waren alle aftrekposten en subsidies afgeschaft en kwam er een vlaktaks.
Nederland wil als klein landje 85 toestellen gaan bestellen, terwijl een groot land als Canada 65 toestellen gaat kopen. Jammer dat hier niet meer aandacht voor is. Dat kan allemaal een stuk minder. Fors bezuinigen op defensie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')