In de praktijk blijkt dat dat niet zo simpel is. Of je man of vrouw bent is iets heel elementairs. We kunnen jou nog zoveel medicijnen en therapie geven, voor jou verandert je geslacht daarmee niet, zelfs al zou je lichaam ook nog eens owrden aangepast. Voor transen geldt dat net zo, alleen is daar de uitgangssituatie dat het lichaam niet in evenwicht is met de geest.quote:Op maandag 2 augustus 2010 20:28 schreef thegirlwhosoldtheworld het volgende:
Hersenen kan je weldegelijk veranderen, therapie, medicatie etc.
En je hele lichaam haten is weer iets anders dan transseksualiteit.quote:En homosexualiteit vergelijken met rannies is wel raar, seksualiteit is toch iets heel anders dan je hele lichaam haten en ombouwen.
Die indruk heb ik bij sommigen ook wel eens.. Aan de andere kant is de psychologische screening niet bedoeld om alleen antwoord te geven op de vraag of iemand genderdysfoor is, maar vooral om een antwoord te geven op de vraag of een geslachtsaanpassende behandeling een verbetering in het welzijn teweeg brengt.quote:Op maandag 2 augustus 2010 20:40 schreef Tarak het volgende:
Ik denk niet dat elke transseksueel gek is, ik vraag me soms weleens af of iedereen die zo'n behandeling ondergaat echt transseksueel is, of leidt aan 1. algehele labiliteit. 2. een soort obsessie om als vrouw seks te hebben (met een grote travestie fase vooraf). Dit komt ook omdat ik een vage bekende had die - voor mij - ineens transseksueel was en waar ik toch wat twijfels bij had. Toen bleek ook dat die gesprekken met een psycholoog in ieder geval bij hem/haar niet zoveel voorstelden, dus ja...dat geldt dan misschien wel voor meer aankomend transseksuelen.
Ik ook en met mij vele transen.quote:Om het te nuanceren: Ik heb ook echte hel hele "down to earth" transseksuelen meegemaakt, maar bij sommigen heb ik zeker twijfels.
Als jij in een vrouwenlichaam zou leven, hoe zou jij het dan aanpakken?quote:Het is wel iets waar ik me echt niets bij kan voorstellen en dat maakt het wel lastig. Maar jah, ik zou ook niet weten hoe ik mijn "man" zijn zou kunnen scheiden van mijzelf, dat zit zo vervlochten in mijn identiteit.
Ik vraag me weleens af: waarom doe je het jezelf allemaal aan? Sommige transseksuelen worden gewoon echt hele mislukte vrouwen, een soort travestievrouw.
Is het zo belangrijk om dan toch die hele operatie in werking te zetten? Of je er gewoon bij neerleggen dat je een vrouw in een mannenlichaam bent. Hoe word je nu echt gelukkiger?
Wel een theorie die voor een groot deel bewezen is en een theorie waarin ik geloof. Zodra meerdere primaire levensbehoeften gaan ontbreken. Dan neemt na verloop van tijd het instinct het over totdat de eerste trede weer is bereikt en vanuit daar bouwt men verder.quote:Op maandag 2 augustus 2010 21:20 schreef Tarak het volgende:
[..]
Maslow is maar een theorie. Er zit veel in, maar ik denk zeker dat seksualiteit een heel basaal gevoel is wat draait om emotie. En hoe onnatuurlijk ik het celibaat ook vind, ik denk zeker dat veel kloosterlingen toch een heel gelukkig en deugdzaam leven hebben geleid en leiden. En ook eeuwige maagden zullen niet per definitie ongelukkig zijn.
[..]
k.quote:Ik heb te weinig verstand van pedofielen om iets te zeggen over een eventuele "tijdbom" die bij hen af kan gaan. Ik weet niet hoe dat bij hen werkt of hoe ze met lustgevoelens omgaan.
... of mensen tegenkomen die jou niet herkennen, maar die je niet durft aan te spreken uit angst voor dat "outen", of die je wel aanspreekt maar waar je eerst moeite moet doen eer er herkenning optreedt, waarna je een verhaal schuldig bent...quote:Op maandag 2 augustus 2010 20:54 schreef wonderer het volgende:
, mensen die je van vroeger kent ineens tegenkomen die je "outen" naar mensen die niet beter weten dan...
Nogmaals, ik kan mij daar dus heel weinig bij voorstellen.quote:Op maandag 2 augustus 2010 21:33 schreef BetaWolff het volgende:
Als jij in een vrouwenlichaam zou leven, hoe zou jij het dan aanpakken?![]()
Geluk is iets wat je zelf zult moeten maken. Maar ook daar heb je een gezonde basis voor nodig.
Ook dat verschilt weer heel erg. Ik heb me zelf nooit iets kunnen voorstellen bij seks als man, maar er zijn zat transvrouwen die een kind hebben verwerkt en dat niet met tegenzin hebben gedaan...quote:Op maandag 2 augustus 2010 21:27 schreef wonderer het volgende:
Ik ken wel transjongens die zich ontzettend inadequaat voelen omdat ze (nog) niet kunnen penetreren, zoals een man dat behoort te doen. Hoe dat met transvrouwen zit, weet ik niet, maar als je je pik haat, denk ik niet dat je ook erg van seks kan genieten.
Ja, precies, maar die zullen hun pik niet gehaat hebben (da's immers niet verplicht als transquote:Op maandag 2 augustus 2010 21:39 schreef BetaWolff het volgende:
[..]
Ook dat verschilt weer heel erg. Ik heb me zelf nooit iets kunnen voorstellen bij seks als man, maar er zijn zat transvrouwen die een kind hebben verwerkt en dat niet met tegenzin hebben gedaan...
Dat kan ik me wel voorstellen. Qua wie je bent is out of the box denken best mogelijk, maar er echt een voorstelling bij maken is zowat onmogelijk...quote:Op maandag 2 augustus 2010 21:39 schreef Tarak het volgende:
Nogmaals, ik kan mij daar dus heel weinig bij voorstellen.
Dat hoeft ook niet denk ik. Voor mij ook weer moeilijk voorstelbaar, want ik ben waarschijnlijk biseksueel. Ik kan me wel voorstellen dat ik niet ongelukkig wordt als ik met een vrouw (van mijn "keuze") zou moeten samenleven, maar ik ben dan weer niet echt helemaal heteroseksueel...quote:Wel heb ik als man een voorkeur voor mannen, maar ik denk dat als ik 100 jaar eerder geboren was, ik gewoon getrouwd zou zijn met een vrouw en ik denk niet dat ik daardoor per se ongelukkig zou zijn geworden.
100 jaar geleden was niet de tijd om er de barricades voor op te gaan. Homoseksualiteit was toen ook niet wat het nu is. Het accepteren was toen waarschijnlijk wel heel erg moeilijk...quote:Ik weet niet of ik 100 jaar geleden voor mijn seksusele voorkeur de barricades op zou zijn gegaan, of gewoon gekozen zou hebben voor de makkelijkste weg.
Ik zit al een hele tijd hierover na te denken, maar het is eigenlijk best wel moeilijk om dat met een voorbeeld uit te leggen omdat het vooral om gevoel gaat.quote:Op maandag 2 augustus 2010 21:22 schreef Tarak het volgende:Kun je dit verduidelijken met een voorbeeld?
Hier wil ik nog even op inhaken: seks en seksbeleving is zo ongeveer een volledeig pagina in het vragen/onderzoeks formulier dat je in dient te vullen bij een diagnose. Dat gaat redelijk ver en gedetailleerd:quote:Op maandag 2 augustus 2010 21:42 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ja, precies, maar die zullen hun pik niet gehaat hebben (da's immers niet verplicht als trans). Er zijn tenslotte ook transmensen die helemaal geen lower surgery willen, voor uiteenlopende redenen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
mooie docu iddquote:Op maandag 2 augustus 2010 20:52 schreef JoepiePoepie het volgende:
Ik ben zelf tegen cosmetische chirurgie en schaarde daar ooit ook de transseksuelen onder. Totdat ik deze documentaire zag:
Valentijn - De jongen die een meisje wil zijn
Nu heb ik er veel meer begrip voor gekregen.
zonder hormoonhuishouding of zoiets? of gewoon dus een suffe stelling...quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 08:18 schreef Kieswiel het volgende:
Ik vraag me wel af; als de maatschappij niet is zoals het is, er geen 'jongensdingen' zijn of ' meisjesdingen' en kinderen neutraal worden opgevoed en er in verder leven geen onderscheid wordt gemaakt tussen man en vrouw; is er dan nog steeds behoefte aan een ander lichaam? dus in hoevere is dat gevoel van biologische aard?
En echt heel ver denken he, kinderen worden gewoon bij geboorte aangeduid als een ' het'. Als jij, net als iedereen aangeduid wordt als een ' het', heb je als man dan nog steeds de behoefte om borsten en een vagina te hebben? is het 't lichaam of de associaties bij dat lichaam?
Wel met hormoonhuishouding, maar geen mannelijke/vrouwelijke associaties bij die hormoonhuishouding. Wat ik bedoel is; je kan dan een mannelijke hormoonhuishouding hebben, en er als een man uitzien, maar als men je behandeld als een ' het' en niet als 'man', wil je dan nog steeds je lichaam veranderen?quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 08:24 schreef Re het volgende:
[..]
zonder hormoonhuishouding of zoiets? of gewoon dus een suffe stelling...
er zullen best mensen tussen zitten die door omgevingsfactoren worden beinvloed in hun keuzes maar over het algemeen is het toch echt wel iets biologisch, net zoals homofilie
Misschien niet. Het is echter nogal hypothetisch, want je kunt niet heel eenvoudig kiezen om geen gehoor meer te geven aan instincten. Het onderscheid in behandeling van mannen en vrouwen is iets wat uit instincten ontstaat. Dat iedere cultuur dat weer net iets anders invult doet daar niets van af, de basis is instinct.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 08:34 schreef Kieswiel het volgende:
Wel met hormoonhuishouding, maar geen mannelijke/vrouwelijke associaties bij die hormoonhuishouding. Wat ik bedoel is; je kan dan een mannelijke hormoonhuishouding hebben, en er als een man uitzien, maar als men je behandeld als een ' het' en niet als 'man', wil je dan nog steeds je lichaam veranderen?
Ik denk het wel, gezien er in het verleden wel is geprobeerd kinderen 'neutraal' op te voeden, of als iemand van het andere geslacht en dit werkte voor geen meter.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 08:34 schreef Kieswiel het volgende:
[..]
Wel met hormoonhuishouding, maar geen mannelijke/vrouwelijke associaties bij die hormoonhuishouding. Wat ik bedoel is; je kan dan een mannelijke hormoonhuishouding hebben, en er als een man uitzien, maar als men je behandeld als een ' het' en niet als 'man', wil je dan nog steeds je lichaam veranderen?
Voelt een homo zich als vrouw in een mannenlichaam? Dat heb ik nooit begrepen hoor..quote:Op maandag 2 augustus 2010 20:31 schreef EggsTC het volgende:
Ik vind het een redelijk normale vergelijking. Het is allebei een afwijking. Beide voelen zich als een vrouw in een mannenlichaam.
lijkt me dan ook niet waarquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 09:34 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Voelt een homo zich als vrouw in een mannenlichaam? Dat heb ik nooit begrepen hoor..
ik denk ook dat het een vorm van een psychische stoornis is ... maar zolang een persoon verder kan blijven fuctiuoneren op diens wijze... wat best kan betekenen dat die persoon bv geen 'normaal' arbeidsleven leidt maar bv een rente, of een erfenis kan gebruiken ervoor of een soort van 'circus-artiest-bestaan zal leiden door het vreemde uiterlijk, dan is dat verder ook zijn keuze én individuele persoonlijek verantwoordelijkheid...quote:Op maandag 2 augustus 2010 19:27 schreef thegirlwhosoldtheworld het volgende:
Ik heb even gegluurd bij het Genderdysforie topic en ik respecteer iedereen als mens, maar ik vroeg me af hé... is er niet gewoon geestelijk iets mis met die mensen? Als je niet blij bent met je sexe is dat niet gewoon een soort onverwerkt trauma of een extreme vorm van BDD? Dat je het eigen lichaam haat en perse een ander wil zijn?
Ik zie dit als hetzelfde als die vrouw die op een kat wou lijken of die man die een luipaard ofzo wou zijn... vind het verbazingwekkend dat artsen het hier vaak tóch doen... zo'n operatie.
Ik bedoel, als je als man make up wil dragen, doe dat dan, maar je helemaal ombouwen gaat topch gewoon heel ver? En je ziet het ALTIJD, bij m to f, tenzij je een aziaat bent ofzo.
quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 11:21 schreef thegirlwhosoldtheworld het volgende:
Maar als die Valentijn uit de docu gewoon als ballerina had kunnen dansen, als hij/zij gewoon met barbies kon spelen en jurken had kunnen dragen zonder dat iemand dat raar vond, wou hij/zij zich dan nog steeds laten ombouwen?
Op die manier kun je psychopaten ook 'anders' noemen. Terwijl ze fout, ziek, gestoord & slecht zijn.quote:Op maandag 2 augustus 2010 19:36 schreef beerten het volgende:
Je gaat uit van jezelf. Daar ga je nat.
Die mensen zijn anders dan jij. Heel anders. maar dat maakt ze niet fout, of slecht, of ziek, of gestoord of wat dies meer zij. Dat maakt ze anders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |