Ik heb alleen suica, en volgens mij is dat ook de card of choice. Verder kun je ook altijd gewoon cash gebruiken om kaartjes te kopen uiteraard.quote:Op zondag 17 oktober 2010 14:02 schreef Theebag het volgende:
Gisteren geboekt, volgende week (22-29) in Tokyo. Beetje impulsief maar wel leuk. Ben er anderhalf jaar geleden al een dag geweest en toen als een gek een paar hoogtepunten bezocht. Deze keer iets rustiger.
Vorige paar topics al doorgelezen (Bezienswaardigheden, musea, eten, clubs, winkelen, enz..) maar had nog een paar vraagjes.
Die SUICA kaart is het zelfde als de OV-Chip of de Oyster in Londen ? Die is ook overal geldig in de omgeving van Tokyo, dus geen systemen waar je nog iets anders voor nodig hebt ? Die kun je samen kopen met de N'EX, anders is het apart met de Skyliner. Ook is er nog de Pasmo, enige voorkeur ?
In de planning zit ook een dag trip naar Nikko. Om daar te komen zijn er verschillende mogelijkheden; vanaf Asakusa met de Tobu Line/SPACIA, of met JR Rail en dan overstappen. We verblijven in het Sunroute Plaza Shinjuku, en vanaf dat station vertrek ook 's ochtends een speciale JR East trein direct naar Nikko (7.30). Het plan is om dan later (18.08, http://www.tobu.co.jp/foreign/timetable.html) met Tobu naar Asakusa terug te keren. Kun je dit ticket (http://www.jreast.co.jp/e/pass/nikko_kinugawa.html) op alle treinen terug gebruiken en zou je stoelen moeten reserveren en zo ja waar ?
quote:Nega zit in JapanOp zondag 24 oktober 2010 12:28 schreef Blaetman het volgende:
Hee Negasado zat je gisteren bij de catwalk in Leiden?
Ik zag iemand zitten die verdacht veel op jou leek op m'n way out...
quote:Doh
quote:Volgens mij is dat inmiddels het hotel of choice hierOp zondag 17 oktober 2010 14:02 schreef Theebag het volgende:
.... We verblijven in het Sunroute Plaza Shinjuku.....
quote:Idd, hebben een hoop Fok!kers gezeten alOp zondag 24 oktober 2010 20:25 schreef Writersright het volgende:
[..]
Volgens mij is dat inmiddels het hotel of choice hierGoed hotel!
quote:check ook zijn youtube kanaal(staat ook ergens op ze blog geloof ik). heeft hij een nieuwe video geplaatst. Je hebt er alleen wat aan though als je Japans kan verstaanOp zondag 24 oktober 2010 15:39 schreef Blaetman het volgende:
[..]
Doh
En meteen maar ff z'n blog gechecked.
quote:Gechecked, al was het niet zo spannend wat er echt gezegd werdOp zondag 24 oktober 2010 21:35 schreef loonytik het volgende:
[..]
check ook zijn youtube kanaal(staat ook ergens op ze blog geloof ik). heeft hij een nieuwe video geplaatst. Je hebt er alleen wat aan though als je Japans kan verstaan
edit:
deze dus
quote:Kunnen ze niet gewoon een speciale Fok! kamer inrichten daar aangezien we toch bijna het hele jaar daar zitten?Op zondag 24 oktober 2010 20:42 schreef Melochan het volgende:
[..]
Idd, hebben een hoop Fok!kers gezeten alWe moeten eigk berichtjes achter gaan laten daar. Op een muur daar ergens
quote:Haha zou pretty cool zijn niet? Zou best kunnen, zit er (waarschijnlijk) in december weer. Of november, als het allemaal een beetje meezitOp maandag 25 oktober 2010 18:04 schreef Writersright het volgende:
[..]
Kunnen ze niet gewoon een speciale Fok! kamer inrichten daar aangezien we toch bijna het hele jaar daar zitten?
quote:Wat nog meer speciaal is is dat reisjes fokking duur zijn omdat iedereen dus tegelijkertijd met vakantie wil.Op maandag 25 oktober 2010 21:44 schreef matthijst het volgende:
Idd: overal zeggen ze dat je golden week beter kunt mijden.
Golden week klinkt alsof het iets speciaals is... Maar ik dacht dat het meer een term is om de uebervakantie voor Japanners aan te geven, of is er iets speciaals dan (behalve de bloesems natuurlijk)?
quote:Golden week heeft niet eens met de bloesem te maken. Het is gewoon een week waarin iedereen vrij is. De bloesemtijd is vaak eerder: Maart/april. Dit jaar viel de golden week eerste week van mei.Op maandag 25 oktober 2010 21:44 schreef matthijst het volgende:
Idd: overal zeggen ze dat je golden week beter kunt mijden.
Golden week klinkt alsof het iets speciaals is... Maar ik dacht dat het meer een term is om de uebervakantie voor Japanners aan te geven, of is er iets speciaals dan (behalve de bloesems natuurlijk)?
quote:Die mensen die het druk maken komen ergens vandaan: dus er moeten dingen gesloten zijnOp dinsdag 26 oktober 2010 14:16 schreef Melochan het volgende:
@ Pheno:
Ik heb zelf niks gemerkt van attracties danwel winkels en restaurants die dichtwaren in de GW. Wel juist langere openingstijden bij sommige tempels en Disneyland vanwege de drukte
quote:Ben nog nooit bij de McD geweest in JapanOp dinsdag 26 oktober 2010 14:55 schreef Pheno het volgende:
[..]
Die mensen die het druk maken komen ergens vandaan: dus er moeten dingen gesloten zijnJa, de McD vast niet, maar veel lekkere eettentjes zijn gewoonweg dicht.
quote:Leuk!Op dinsdag 26 oktober 2010 20:22 schreef matthijst het volgende:
2009 blog beetje opgepoetst, alles op de eerste pagina achter elkaar (google had de boel opgefokt met auto pagination)... Misschien dat iemand er nog iets aan heeft: http://mthalen-japan.blogspot.com/
quote:Shinjuku is het drukste station ter wereld, met 3,6 bezoekers per dag en meer dan 200 uitgangen.
Oeh, Himeji met kersenbloesem ziet er ook wel erg mooi uit. *zet op lijstje*quote:Op dinsdag 26 oktober 2010 20:22 schreef matthijst het volgende:
2009 blog beetje opgepoetst, alles op de eerste pagina achter elkaar (google had de boel opgefokt met auto pagination)... Misschien dat iemand er nog iets aan heeft: http://mthalen-japan.blogspot.com/
Nice, 3 weken geleden was alles nog groenquote:Op zaterdag 30 oktober 2010 16:56 schreef Theebag het volgende:
En we zijn weer terug van een dikke week Tokyo. Veel gezien, gedaan en gegeten. Verslagje volgt nog...
[ afbeelding ]
die foto doet me echt denken aan die scene uiit Karate Kid waarin Daniel-San en Miyagi een bonsai redden. foto toevallig uit de buurt van Okinawa?quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 16:56 schreef Theebag het volgende:
En we zijn weer terug van een dikke week Tokyo. Veel gezien, gedaan en gegeten. Verslagje volgt nog...
[ afbeelding ]
Waar is dit?quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 16:56 schreef Theebag het volgende:
[ afbeelding ]
Alles gelezen, super!quote:Op dinsdag 26 oktober 2010 20:22 schreef matthijst het volgende:
Oh men! dat is echt mooi! waar is dat?quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 16:56 schreef Theebag het volgende:
Zodra we terug waren gelijk patat+frikadel+kroket gehaaldquote:Op zaterdag 6 november 2010 12:54 schreef rubje het volgende:
[..]
Oh men! dat is echt mooi! waar is dat?
vraagje: Klopt het dat je als westerling na een week Japans eten je naar een ordinaire Hollandse pot smacht aka westers voedsel omdat het eten in Japan alleen maar op gezondheid is gericht?
Eenmaal in Nederland baal ik dat ik weer ordinaire Hollandse pot voor hebquote:Op zaterdag 6 november 2010 12:54 schreef rubje het volgende:
[..]
Oh men! dat is echt mooi! waar is dat?
vraagje: Klopt het dat je als westerling na een week Japans eten je naar een ordinaire Hollandse pot smacht aka westers voedsel omdat het eten in Japan alleen maar op gezondheid is gericht?
Lol ik zie je al zitten in die kleine Lounge/Internetspot met die grote TV. Leuk hotel wel, veel plezier daar!quote:Op zondag 7 november 2010 12:40 schreef matthijst het volgende:
Vandaag aangekomen in Japan
Zit nu in Sunroute Plaza, erg relaxt allemaal weer. Keisei Skyliner is trouwens wel een aanrader: in 40 minuten naar Nippori, daarna nog 20 minuten met de Yamanotelijn.
Blog gebeuren: http://mthalen-jp2010.blogspot.com/
Hebben wij ook gedaan, de skyliner. Is toch wel handig als je geen railpas hebt.quote:Op zondag 7 november 2010 12:40 schreef matthijst het volgende:
Vandaag aangekomen in Japan
Zit nu in Sunroute Plaza, erg relaxt allemaal weer. Keisei Skyliner is trouwens wel een aanrader: in 40 minuten naar Nippori, daarna nog 20 minuten met de Yamanotelijn.
Blog gebeuren: http://mthalen-jp2010.blogspot.com/
Het leuke aan yamashiroya is dat ze na een jaar of anderhalf plots ook de hele collectie hebben omgegooid, dus er blijft altijd wel wat om te kijken.quote:Op maandag 8 november 2010 14:38 schreef okiokinl het volgende:
die ueno speelgoedwinkel is inderdaad geweldig, ben er vaak geweest.dat vlindertje is coool..
Het ligt natuurlijk aan het weer, maar meestal is eind maar/begin april een prima tijd. Ze hebben kersenbloesemverwachtingbulletins (3x woordwaarde), bekijk bv deze voor 2010: http://www.japan-guide.com/blog/sakura10/quote:Op maandag 8 november 2010 21:03 schreef Meike26 het volgende:
Late reactie, maar bedankt iedereen voor het duidelijk maken, dat de Golden Week dus niet de week is waar we de meeste kersenbloesem gaan zien. Wel blijft het plan om in het voorjaar van 2012 te gaan !
Internet op de kamer toch? Heb zo'n Apple Airport express routertje mee, da's trouwens een superaanrader: LAN kabel erin en je hebt 30 seconden later wifi op de kamer, plug en play:quote:Op maandag 8 november 2010 13:43 schreef Writersright het volgende:
Lol ik zie je al zitten in die kleine Lounge/Internetspot met die grote TV. Leuk hotel wel, veel plezier daar!
Waar boeken jullie jullie reizen eigenlijk? Wij bij eBookers maar kan nooit kwaad om eens verder te kijken dan mijn neus lang is.
Ik denk dat ze met semi delftsblauwe theekopjes best blij zijn hoorquote:Wat neem je hier trouwens mee als je bij iemand op bezoek gaat? We zijn uitgenodigd om bij iemand te slapen en schijnbaar heeft ie een meteen maar een "crab eating party" met zijn vrienden georganiseerd, "met bier"![]()
We hebben wel wat standaard Hollandse souvenirs (semi delftsblauwe theekopjes, hoe standaard), maar is het nog de bedoeling dat je iets 'meer' meeneemt (weet ik het, speciale koekjes van hier, of chocola ofzo, voor zn vrouw... of speelgoed voor de kids), hoe werkt zoiets? Of vinden ze het allang leuk dat je ueberhaupt de 'moeite' neemt om langs te komen en moet je je daar verder niet te druk om maken![]()
Ben "pas" begonnen ermee.quote:Op donderdag 11 november 2010 00:17 schreef weedtiger het volgende:
Ik zit al een hele tijd te denken om eens te proberen om Japans te leren... Iemand hier ervaring mee?
1 Is het zo moeilijk als het lijkt?
2 Waar/Hoe heb je het geleerdtdt?
Je hebt me al een heleboel geholpenquote:Op donderdag 11 november 2010 21:19 schreef loonytik het volgende:
[..]
Ben "pas" begonnen ermee.
beetje de "standaard" manier van zelfstudie nu is beginnen met Remembering the kanji deel 1 door James heisig (http://en.wikipedia.org/wiki/Remembering_the_Kanji ). Dit boek leert hoe de kanji goed moet schrijven en makkelijk onderscheiden(Alle jouyou kanji die standaard gebruikt worden rond de 2000). Het leert echter NIET de japanse betekenissen ervan in dit deel. Ik deed met dit boek ongeveer 20 nieuwe kanji per dag. En was daar in ongeveer drie maanden klaar meeIk revieuwde de kanji met het programma anki(Je kan daar een geshared deck downloaden van het heisig boek. je hebt er echter niet zoveel aan zonder het boek..). Dat is een SRS( http://en.wikipedia.org/wiki/Spaced_repetition_software#Software ) programma. Dit is een digitaal flashcard programma wat de leertijd probeert te optimaliseren per item(makkelijke dingen worden veel later nagekeken en moeilijkere dingen komen eerder).je kan een gratis en legaal test chapter downloaden op de site http://kanji.koohii.com/ om te kijken of het wat is voor je .
Je hebt ook het kanjigold programma wordt meer stampwerken is als het bovenstaande maar ong op hetzelfde uitkomt. NegaSado die ook afentoe in dit topic opduikt heeft dit programma gebruikt om de kanji te leren.
Wat ook erg belangrijk is de hiragana en katakana leren. Niks romaji. De kana heb ik gewoon erin gestamd met behulp van smart.fm software. Wat ook met SRS werkt. http://smart.fm/series/3322 Heeft mij maar totaal 4 uur per "kana" gekost totaal acht uur verspreid over iets meer dan een maand. Helemaal niks dus!
Daarna heb je ruime keuze om dingen te doen. Hier gaan mensen andere kanten op en kiezen wat hun zelf bevalt.
Voor grammatica wordt deze site veel gebruikt:
http://www.guidetojapanese.org/learn/grammar
ook hoor ik van het boek
Japanese the Manga Way: An Illustrated Guide to Grammar
veel goede dingen.
Ik heb gekozen om zinnen "stampen" met srs met smart.fm Core2000/6000 wat een lijst is van de meest voorkomende woorden(+een voorbeeld in een zin erbij) in het japans. Maar ik het het dan geïmporteerd in het programma anki
http://smart.fm/goals/19053
Vooral SRS is belangrijk wat optimaal je tijd benut op te leren. Er zijn veel programma's die dat doen. Ik gebruik zelf anki om dat op meerdere platformen beschikbaar is(mobiel android..iphone/internet). Je hebt ook mnemosyne en nog veel meer.
Verder doe ik ook de "pimsleur Japanse audio lessen" "gekocht" wordt wel in het Engels gegeven maar dat boeit niet zo veel. Zeer nuttige en begrijpbare lessen. Half uurtje per dag and thats all
miss is het ook interessant om de ajatt methode te bekijken.
http://www.alljapaneseallthetime.com/blog/
Is het zo moeilijk als het lijkt? mm het is eigenlijk makkelijker als ik gedacht hadmaar ong pas maandje "echt" mee bezig(na afronden van het boek van Heisig wat ong 3 maanden kostte)
en ppffft lange shitpost geworden. terwijl ik er nog geeneens alles in heb gepropt.... Ik hoop dat je er wat aan hebtAls je meer vragen hebt just ask..
Godverdegodverdegodver.quote:Op zaterdag 13 november 2010 08:25 schreef matthijst het volgende:
Gisteren Fuji vanuit de trein gezien:
[ afbeelding ]
Ik had wat meer geluk, al was het behoorlijk bewolkt:quote:Op zondag 14 november 2010 12:05 schreef Aap_2 het volgende:
Haha, ik ben er opgeklommen, maar eigenlijk ook nooit "gezien"
Ik niet, maar mensen die ik heb ontmoet die daar zijn geweest vonden het geweldig. Zeker Yakushima schijnt erg mooi te zijn.quote:Op zondag 14 november 2010 13:54 schreef kleinisfijn het volgende:
[..]
Ik had wat meer geluk, al was het behoorlijk bewolkt:
[ afbeelding ]
Gelukkig was het toen wel helder tijdens zonsopgang op de top.
Wie heeft er trouwens ervaring met de zuidelijke eilanden van Japan?
ik.quote:Op zondag 14 november 2010 13:54 schreef kleinisfijn het volgende:
Wie heeft er trouwens ervaring met de zuidelijke eilanden van Japan?
ah.. nee, ja onder okinawa taiwan, maar wat daartussen ligt heb ik overgeslagen.quote:Op zondag 14 november 2010 21:21 schreef kleinisfijn het volgende:
Yakushima en Okninawa ben ik ook geweest, maar verder dan Zamami ((hier stond mijn tentje)ben ik de laatste keer niet gekomen.
Yakushima staat inderdaad op het 'hier wil ik nog eens naartoe' lijstje. Foto's staan overgens op m'n site als ik die nog niet had laten zien hier: http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan#29-10-2008
Sorry, ik had wat duidelijker moeten zijn en vragen of iemand ervaring had met iets wat zuidelijker dan Okinawa ligt.
Bedankt voor de suggestie, maar die dolls zijn niet mijn ding. Heb inmiddels wel een tour door de Toyota fabriek geboekt. Ben benieuwd!quote:Op donderdag 11 november 2010 12:20 schreef matthijst het volgende:
Ik ben er ook, de 21, voor de Nagoya Dollshow, maar ja, daar moet je van houden
http://www.idollweb.net/nagoya/10.php
Fietsen in Kyotoquote:Op woensdag 17 november 2010 14:06 schreef Blaetman het volgende:
Jeh ik kachel ook alleen maar op de fiets in Kyoto rond, ideaal.
Inmiddels alweer 2 weken woonachtig hier.
Goed, ik vind het echt een perfecte stad. Ik woon vlakbij Nijou Castle. 711 naast de deur, metro+JR station+bioscoop op 10 minuten lopen en 15 mins fietsen naar hartje centrum.quote:Op woensdag 17 november 2010 17:25 schreef Melochan het volgende:
[..]
Fietsen in KyotoMisschien een goed idee ipv de bus ja.
Hoe bevalt het leven in Kyoto, Blaetman?
Dat was echt geniaal, een fiets huren in Kyoto. Zet u hier uw naam neer, dan staat daar de fiets. Geen borg, geen slot, geen identificatie, helemaal niets nodig. Ik heb dat ding bij een tiental tempels laten staan terwijl ik binnen was, en dat ging gewoon goed. Een halve week later de fiets weer bij de shop afgeleverd, betaald en klaar.quote:Op woensdag 17 november 2010 17:25 schreef Melochan het volgende:
Fietsen in KyotoMisschien een goed idee ipv de bus ja.
Haha ja zelfs ik als 'Amsterdamse' zet m'n fiets niet zomaar ergens neer hierquote:Op vrijdag 19 november 2010 23:16 schreef kleinisfijn het volgende:
[..]
Dat was echt geniaal, een fiets huren in Kyoto. Zet u hier uw naam neer, dan staat daar de fiets. Geen borg, geen slot, geen identificatie, helemaal niets nodig. Ik heb dat ding bij een tiental tempels laten staan terwijl ik binnen was, en dat ging gewoon goed. Een halve week later de fiets weer bij de shop afgeleverd, betaald en klaar.
Moet je in Amsterdam eens proberen..
Sneeuwdansje doen? Ik zag laatst foto's van Kyoto in de sneeuw en das best mooi..quote:Op vrijdag 19 november 2010 23:33 schreef Melochan het volgende:
Iemand nog tips voor to-do's met kerst in de Osaka/Kyoto area?
quote:Op zaterdag 20 november 2010 00:22 schreef kleinisfijn het volgende:
[..]
Sneeuwdansje doen? Ik zag laatst foto's van Kyoto in de sneeuw en das best mooi..
Oke heb de Yamanote line al gevonden in mijn reisbescheiden, zit op loopafstand (d5 min.) van een opstap punt. Kan hier dus mooi een rondje mee maken van +- 60 min en tussen door uitstappen naar believen! Nog tips wat betreft kaartjes?quote:Op vrijdag 19 november 2010 23:33 schreef Melochan het volgende:
[..]
@Sigmund: Misschien is een rondje Yamanote Line leuk om te doen. Dat is een trein-lijn, en gaat langs de belangrijkste plekken in Tokyo. Ook fijn is dat hij zo'n beetje elke 2/3 minuten rijdt, dus je kunt altijd gemakkelijk weer terug naar het hotel. De leukste plekken op die lijn vind ik zelf Shibuya, Shinjuku, Ueno, Akihabara en Ikebukuro. Shibuya heeft oa Shibuya crossing, een enorm 'zebrapad', of eigenlijk een netwerk van zebrapaden, waar elke keer als het licht op groen springt, een boel mensen overheen gaan. Ook leuk om rond te snuffelen in winkels. Shinjuku is neoncity, vind het zelf wel heul druk, maar wel leuk om het 'Typische Tokyo' te zien denk ik. Ueno heeft een leuk park, maar weet niet hoe het weer daar nu is. En of je wel zin hebt om naar een park te gaan als je maar zo'n korte tijd te spenderen hebt. Maar 't is wel leuk. Akihabara is een 'electronica-walhalla' en je kunt er ook goed terecht voor anime en mangameuk. Ikebukuro.. volgens mij ben ik één van de weinigen die Ikebukuro leuk vindt, maar ze hebben twee enorme warnenhuizen; Tobu en Seibu. Ik kan daar gemakkelijk een dag spenderen, haha.
Verder zou ik zeker naar Tsukiji, de vismarkt, gaan. Wel vroeg op! En niet ontbijten, je kunt daar ontbijten met kraakverse sushi. Nadat je naar enorme dooie tonijnen hebt gekeken natuurlijk![]()
[..]
Wat vind je zo leuk aan Shibuya? Ik denk altijd dat ik wat mis als mensen het over Shibuya hebbenquote:Op zaterdag 20 november 2010 11:45 schreef Jabberwocky het volgende:
Ikebukuro is inderdaad wel leuk, maar ik vind het een soort kleine versie van Shinjuku. Als je maar korte tijd hebt zou ik Ikebukuro persoonlijk dan ook niet doen.
Zelf vind ik Shibuya het leukste.
Tsukiji is wel met de metro inderdaad.
Jep, true true. Ikebukuro zou ik inderdaad niet doen als je maar zo kort hebt. Maar sowieso moet je wel naar Shinjuku. Toen ik dat zag, had ik het echte Tokyo-gevoel. Ofzo.quote:Op zaterdag 20 november 2010 12:09 schreef Strolie75 het volgende:
Ikebukuro is voor mij vooral een overstapstation.Shinjuku is toch wel de leukste wijk als je weinig tijd hebt. Winkels, restaurants, neonlicht en een mooi park. En ik zou ook zeker even de Meiji Tempel bezoeken en door Omotesando en Harakuju lopen.
Deze week teruggekomen van een twee weken durende trip. Ik verbleef in Ekoda, klein stadje in het noorden van Tokyo. Twee weekendtrips naar Ise/Katsuura en Lake Kawaguchiko gemaakt. Heerlijk gegeten en gerelaxed in Onsens. Ik zal later wel wat foto's posten.
De hele atmosfeer daar bevalt me wel. Veel modieuze jongeren, je kunt er leuk uitgaan, en voor mij als muziekliefhebber zijn er aardig wat leuke winkeltjes. Shibuya Crossing is ook iets dat je gezien moet hebben, althans het was het eerste dat ik wilde zien in Tokyo zo ongeveer.quote:Op zaterdag 20 november 2010 21:20 schreef Melochan het volgende:
Wat vind je zo leuk aan Shibuya? Ik denk altijd dat ik wat mis als mensen het over Shibuya hebben![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |