abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 18:41:31 #101
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_84822264
Wel interessant dat het uber defensieve P&G er vandaag flink van langs krijgt na ' teleurstellende' cijfers.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_84825953
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 18:41 schreef JimmyJames het volgende:
Wel interessant dat het uber defensieve P&G er vandaag flink van langs krijgt na ' teleurstellende' cijfers.
3% naar beneden valt nog mee en zoals je ziet intraday komt dat door een aantal grote beursspelers die het dumpten. Op intraday basis is bijna niemand die er beweging in krijgt. P&G is ook zo'n typisch aandeel wat ik nooit in mn bezit zou willen hebben.

quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 16:49 schreef macondo het volgende:

[..]

Als je vind dat we een leger mogen hebben, zou je ook moeten vinden dat ze niet met pijl en boog de strijd aan moeten gaan. En als ze wapens mogen kopen, zullen ze ook geproduceerd moeten worden, toch?
Ik snap je punt en het komt nogal hypocriet over maar ik wil daar geen winst op maken. Dat er soms, hoe jammer dat ook is, in de wereld gevochten moet worden met wapens is 1 ding. Dat ik daar direct zelf van financieel van profiteer vind ik te ver gaan :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_84826717
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 22:43 schreef sitting_elfling het volgende:
Het is 1 van de moeilijkste stukjes van de porto, maar dit stukje moet er voor zorgen dat je maandelijks continu een paar procent rendement binnenharkt. Desalniettemin is het wel 1 van de leukste. Elke aandelenmarkt rondsnuffelen voor die stabiele rustgevende factor in je portfolio.
Zonder nou direkt naar je gehele portfolio te willen vragen: heb je voorbeelden van zulke fondsen ?

Hoe vind je zulke aandelen ? Je zult toch een getal moeten definieren als proxy voor volatiliteit en een database waaruit je de kandidaten kunt screenen.

Ik vraag er ook naar vanwege die paar procent per maand. Hier kan ik alleen maar van dromen (althans dit jaar). Heb je ook een optie/verzekering tegen het risico van een dubbele dip, die ook 'stabiele' aandelen naar beneden kan trekken ?
pi_84828455
Vandaag de gelegenheid genomen om hier en daar wat winst te nemen. Hoewel ik aanvankelijk dacht een rally tot halverwege september te zullen zien, moet ik zeggen dat het er op lijkt dat een daling eerder zal inzetten. Wanneer zelfs Bernanke zich ontdoet van zijn gebruikelijke, soms zelfs onrealistische, optimisme, kan het bijna niet anders dan dat de double dip dichtbij is. Zijn er hier die deze mening delen of nog altijd bullish?
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 22:43:32 #105
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_84832794
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 20:19 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

3% naar beneden valt nog mee en zoals je ziet intraday komt dat door een aantal grote beursspelers die het dumpten. Op intraday basis is bijna niemand die er beweging in krijgt.
Hoe zie je dat?
pi_84841171
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 22:43 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Hoe zie je dat?
Bloomberg terminal :7
  woensdag 4 augustus 2010 @ 10:23:29 #107
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_84843900
Goede bedrijfscijfers, slechte macrocijfers. Welke kant gaan we vandaag op, mensen?
pi_84846415
Kennen jullie deze al? :+

woensdag 4 augustus 2010 @ 12:28:11 #109
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_84847587
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 04:27 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Bloomberg terminal :7
Dus SE ziet ook welke partij wat voor volume koopt?
pi_84850863
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 20:37 schreef jaco het volgende:

[..]

Zonder nou direkt naar je gehele portfolio te willen vragen: heb je voorbeelden van zulke fondsen ?

Hoe vind je zulke aandelen ? Je zult toch een getal moeten definieren als proxy voor volatiliteit en een database waaruit je de kandidaten kunt screenen.
Een aantal voorbeelden:

Hes beheer
Cognizant Technology Solutions Corp
Salesforce.com
Green Mountain Coffee Roasters Inc
Deckers Outdoor Corporation
Novo Nordisk
Gudang Garam

Relatief onbekende small/midcap bedrijven die relatief lang onder de radar blijven. Het zijn niet grote speelballen van de institutionele beleggers en ze hebben allen een vrij rustige opgaande lijn zonder al te veel volatiliteit. Meesten zouden op basis van fundamentele waarden enorm overpriced zijn. Maar ik ga in deze gevallen meer uit van de kracht van een positieve trend (wat is de kans dat vandaag de boel omkeert?) en het bedrijf moet enigszins positief in de boeken staan. Enorme netto winst is geen must, groei in winstmarge is vaak wel een goed teken (Profit Margin groei ratio) en kijken naar bepaalde defensieve barrières (Quick/Current R) Omdat dit in meeste gevallen vaak niet heel goed is hanteer je een meelopende verkooporder. Op het moment dat de kracht uit de opwaartse trend weg is stap je uit.

Groot probleem is de twijfeling of het kleine bedrijf de super snelle expansie drift aan kan. Is het sustainable deze groei? Dat probleem heb ik vooral onderschat met kleine Chinese bedrijven waarin ik te lang geloofde. Ook al viel er over de winst niet te klagen, ze waren te volatiel. Logisch nadenken gecombineerd met enorme winsten gaat niet altijd samen. Ene dag +10% en andere dag -6% is niks, heb liever een 1% per dag. In die zin ben ik meer gaan zoeken naar aandelen die lagere procentuele winsten halen. De echt hele hoge (+100% en meer) zijn me toch wel wat te instabiel gebleken.

Een super methode om aandelen te vinden die ten tijde van de dipjes van de beurs niet mee naar beneden bewegen heb ik nog niet gevonden. Het enige (logische) wat opvalt is dat small/midcap stocks sowieso meer een eigen leven leiden.

En dit waren een aantal goede kandidaten, in afwachting of ze de trend weer naar boven kunnen doorzetten.

Geely
Asian Bamboo
Great wall motor
Precision Castparts Corp
Luxottica Group SpA

Bijv, bij Asian Bamboo was er op een gegeven moment geen sprake meer van een opwaartse trend maar een duidelijke zijwaartse trend. Het kon niet door de 35, hikte er vaak tegen aan en dan is het zoeken naar wat anders. Toevalligerwijs lieten de andere aziatische vrienden, Geely en Great Wall hetzelfde patroon zien. Op het moment dat het aandeel zijwaarts beweegt is het geen kandidaat meer. Puur op fundamentele waarden was het nooit een erg goede aanschaf.

Simpel samengevat, een strategie relatief gebaseerd op lange trendkanalen met kleine specificaties.

quote:
Ik vraag er ook naar vanwege die paar procent per maand. Hier kan ik alleen maar van dromen (althans dit jaar). Heb je ook een optie/verzekering tegen het risico van een dubbele dip, die ook 'stabiele' aandelen naar beneden kan trekken ?
Dit is slechts een percentage. De enige manier waarop je er een paar procent per maand uitpikt is door de diversificatie van deze 'rustige aandelen'. Ook al zijn de verschillen tussen deze aandelen relatief klein je hebt altijd een marge van error. Op het moment dat de aandelen dus zijwaarts en eventueel naar beneden gaan druipt dat gedeelte van de portfolio zelf leeg in verband met de meelopende verkoop order.

Voor de rest gedeeltes over houden voor dagelijkse spielerei als er eventueel een groot macro event uitkomt of kwartaal cijfers en om eventueel met een short positie je aandelen een aantal dagen te coveren mocht het hard gaan. En een potje voor hoge dividend, lage beta aandelen.

Dit is dus niet een betoog dat mensen die aandelen maar massaal moeten aanschaffen. Alles op eigen risico!
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 12:28 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Dus SE ziet ook welke partij wat voor volume koopt?
Soms wel soms niet. Soms met terugwerkende kracht van een aantal uur. Dit hangt enorm af over welke producten je hebt en op welke beurs je belegt. Die hebben immers andere eisen wat betreft het rapporteren van transacties. Hangt ook af van het gebruik van bepaalde tussenpersonen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_84851514
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 20:37 schreef jaco het volgende:

[..]

Je hebt veel van zulke bedrijven
autozone
http://www.google.com/finance?q=azo
netflix
http://www.google.com/finance?q=nflx
  woensdag 4 augustus 2010 @ 14:18:44 #112
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_84852067
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 13:53 schreef sitting_elfling het volgende:

Enorme netto winst is geen must, groei in winstmarge is vaak wel een goed teken (Profit Margin groei ratio) en kijken naar bepaalde defensieve barrières (Quick/Current R).
Ik heb maar zelden naar de groei in de winstmarge gekeken. Goede tip. Ik kijk meestal wel naar EV/FCF (het liefst 10 of lager , bijna niet te vinden).
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 4 augustus 2010 @ 16:21:59 #113
862 Arcee
Look closer
pi_84857749
AEX tikte al een paar dagen tegen de 340 aan en vandaag er dan overheen naar 341. Inmiddels ook al weer onder de 340, overigens.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_84864035
quote:
*lijst*

Puur op fundamentele waarden was het nooit een erg goede aanschaf.
SE, vond je puur op fundamentele waarden 5AB ook niet goed? Zelf dacht ik dat je er sowieso geen miskoop mee zou doen omwille van dat 't een exponentieel (of toch zeer snel) groeiend bedrijf is (oké, aan alles komt een einde), maar de waardering was niet zo extreem hoog, de markt moet wel groeien (ecologie), de CEO zit er met z'n centen in,...

Ik heb het nu nietmeer, maar ik denk 't wel terug te kopen aan 31. Als 't er ver onder zakt koop ik bij, en anders hou ik bij. Ik kan mij eigenlijk gewoon niet voorstellen dat dat bedrijf ver terugzakt?
pi_84866551
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 14:18 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik heb maar zelden naar de groei in de winstmarge gekeken. Goede tip. Ik kijk meestal wel naar EV/FCF (het liefst 10 of lager :P , bijna niet te vinden).
EV/FCF is ook wel een interessante methode, maar als ik naar bewuste cijfers van zo'n ratio ga kijken vind ik dat per aandeel vaak lastig te interpreteren. Soms heb ik het gevoel dat er een aantal bedrijven per toeval tussen zitten. En als je vrij strikte ratio's gebruikt je nooit heel veel potentiële aandelen krijgt. Dat betekend dus dat de relatie tussen lage ratio en goede returns op aandelen duidelijk aantoonbaar moet zijn. En dat zie ik bij heel veel ratio's niet terug.

quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 19:22 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

SE, vond je puur op fundamentele waarden 5AB ook niet goed? Zelf dacht ik dat je er sowieso geen miskoop mee zou doen omwille van dat 't een exponentieel (of toch zeer snel) groeiend bedrijf is (oké, aan alles komt een einde), maar de waardering was niet zo extreem hoog, de markt moet wel groeien (ecologie), de CEO zit er met z'n centen in,...

Ik heb het nu nietmeer, maar ik denk 't wel terug te kopen aan 31. Als 't er ver onder zakt koop ik bij, en anders hou ik bij. Ik kan mij eigenlijk gewoon niet voorstellen dat dat bedrijf ver terugzakt?
Ik overweeg pas weer een aanschaf als het zo de 36 doorbreekt :P De groei die dit bedrijf had op de beurs was gewoon onrealistisch en niet sustainable. Voordeel is wel dat de website + jaarcijfer report erg transparant zijn en toegankelijk. Als je dat eens door besnuffelt zie je snelle groei, stijging van kosten en minder werknemers. Tsja .. en ik weet natuurlijk geen f*ck van bamboo :')
  woensdag 4 augustus 2010 @ 22:14:12 #116
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_84872900
Wel grappig dat je die pas wilt kopen als ze duurder zijn geworden. Het kopen nav een stijging zou bij mij niet opkomen.
pi_84875524
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 22:14 schreef JimmyJames het volgende:
Wel grappig dat je die pas wilt kopen als ze duurder zijn geworden. Het kopen nav een stijging zou bij mij niet opkomen.
Ik zie 't ironische er ook in. Maar sinds de lows was mijn uitgangspunt dat 't een dik jaar goed zou gaan, en vanaf dan weer lager/zijwaards. Momenteel gaat 't omhoog dus ik was fout, maar blijf voorlopig nog wel bij mijn mening uit voorzichtigheid, om een nieuwe 'crash' in cash of short uit te zitten. Eerste regel van winnen = niet verliezen denk ik...

Zal niet veel anders zijn bij SE, vanaf 36 van 't momentum profiteren, en de gemiste opbrengsten betalen als verzekering moest 't er nooit komen.
pi_84875577
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 13:53 schreef sitting_elfling het volgende:
Groot probleem is de twijfeling of het kleine bedrijf de super snelle expansie drift aan kan. Is het sustainable deze groei? Dat probleem heb ik vooral onderschat met kleine Chinese bedrijven waarin ik te lang geloofde.
Helder verhaal. Ik durf zelf niet in Chinese bedrijven te investeren (eventueel nog als die vanuit Hong Kong wordt gekontroleerd), vanwege mijn twijfels over de accounting en corporate governance kwaliteit.

quote:
Een super methode om aandelen te vinden die ten tijde van de dipjes van de beurs niet mee naar beneden bewegen heb ik nog niet gevonden. Het enige (logische) wat opvalt is dat small/midcap stocks sowieso meer een eigen leven leiden.
Je zou wellicht op een lage beta kunnen screenen, hoewel daar ook allerlei vraagtekens bij gezet kunnen worden. Ik had gedacht dat je een algehele dip wellicht met een langlopende out of the money put optie op een index zou afdekken. Maar je lijkt dit risico te willen nemen.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 23:04:02 #119
256829 Sokz
Livin' the life
pi_84875579
Wat is FSF? :$
En met exponentieël groeiende bedrijven moet je altijd eerst de kat uit de boom kijken..
pi_84875739
FCF bedoel je? Free cashflow.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 23:35:45 #121
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_84876899
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 23:04 schreef Sokz het volgende:
Wat is FSF? :$
En met exponentieël groeiende bedrijven moet je altijd eerst de kat uit de boom kijken..
En EV is Entreprise Value (market cap - cash + schulden (de 'echte prijs' als je het van de beurs zou willen halen)) in case you're wondering :P
pi_84887129
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 22:14 schreef JimmyJames het volgende:
Ik koop liever iets wanneer het een bevestiging van opwaarts momentum laat zien. 1 maal door de 36 breken bij Asian Bamboo is voor mij natuurlijk niet voldoende. Maar het lijkt mij overduidelijk dat dat aandeel moeite had met dat prijsniveau. Hij is er immers een aantal keer niet door heen gebroken.

Ik zal alleen bij de grote bluechips investeren wanneer de koers, relatief gezien erg zwaar naar beneden gaat omdat ik daar wel vertrouwen in heb dat dat weer goed komt. Die worden vaak immers door de grote institutionelen gebruikt, dat is bij een smallcap wel anders. Op het moment dat dat langzaam inkakt kan het maar zo wezen dat een aantal grote spelers zich er gewoon hebben uitgetrokken. Dan is voor mij de hoop op een veel hogere beurskoers ook verkeken.

quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 23:02 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Ik zie 't ironische er ook in. Maar sinds de lows was mijn uitgangspunt dat 't een dik jaar goed zou gaan, en vanaf dan weer lager/zijwaards. Momenteel gaat 't omhoog dus ik was fout, maar blijf voorlopig nog wel bij mijn mening uit voorzichtigheid, om een nieuwe 'crash' in cash of short uit te zitten. Eerste regel van winnen = niet verliezen denk ik...

Zal niet veel anders zijn bij SE, vanaf 36 van 't momentum profiteren, en de gemiste opbrengsten betalen als verzekering moest 't er nooit komen.
Leuke quote, dat is iets wat ik me zelf ook vaak afvraag. Moet je nu meer focussen op je strategie om juist centen te verdienen, of juist focussen dat je het aantal fouten zo klein mogelijk houdt? Ik denk dat het 1e belangrijker is. 5AB zie ik overigens niet veel doen komende maanden.
pi_84887145
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 23:04 schreef jaco het volgende:

[..]
Je zou wellicht op een lage beta kunnen screenen, hoewel daar ook allerlei vraagtekens bij gezet kunnen worden. Ik had gedacht dat je een algehele dip wellicht met een langlopende out of the money put optie op een index zou afdekken. Maar je lijkt dit risico te willen nemen.
Ik ben niet een erg grote fan van opties. Ik dek mijn aandelen portfolio liever af met andere derivaten. Of door short te gaan op een aantal aandelen die tegengesteld van mijn portefeuille zijn (zelfde sector, slechtste kandidaat in die sector). Heb je inmiddels je CFA level gehaald? Ik weet zo niet meer met welke je bezig was? Ik doe op dit moment de CISI.
pi_84888578
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 11:08 schreef sitting_elfling het volgende:
Heb je inmiddels je CFA level gehaald? Ik weet zo niet meer met welke je bezig was? Ik doe op dit moment de CISI.
Ja, level I. ik kreeg vorige week bericht. Het examen ging al redelijk naar mijn idee, maar het is dan evengoed een opluchting om de bevestiging te krijgen. Ik heb me meteen voor CFA II opgegeven in juni 2011. Dit wordt een stuk lastiger.

Ik ken CISI niet, maar op het oog lijkt het veel op de CFA. In ieder geval veel succes met het examen !
  donderdag 5 augustus 2010 @ 12:18:39 #125
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_84889574
Is dat het traders' examen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')