Zelfde situatie, ben bovendien nog onder de 22/23. Is het dan wel goed volgens TS?quote:Op donderdag 29 juli 2010 21:12 schreef Justinn het volgende:
Ik woon ook nog bij mijn ouders. Om de enige reden dat school dichtbij genoeg is en ik hier alles heb wat ik wil inclusief privacy.
Wat ik dan juist zo bekrompen vind is dat jongeren denken dat ze helemaal zelfstandig zijn als ze op kamers gaan terwijl ze vaak voor een (groot) deel nog wel afhankelijk zijn van hun ouders wat betreft zaken zoals financien, wasgoed en/of andere zaken waar deze jongeren nog geen kennis van hebben.
Op je 22/23e volledig onafhankelijk voor jezelf kunnen zorgen is hetgene waar ik respect voor heb. En dat zie je bij bijna niemand tegenwoordig, omdat de meesten dan nog studeren en onmogelijk financieel zelfstandig rond kunnen komen.
Kort en bondig komt het hier op neer: Wel stoer doen dat je op kamers woont, maar het geld van je ouders of de overheid krijgen.![]()
!
quote:Op donderdag 29 juli 2010 20:14 schreef Frizzly het volgende:
Ben 20 bijna 21 en woon ook nog bij paps en mams. Daardoor afgelopen jaar wel 3 weken naar Zuid-Afrika en 4 maanden naar Suriname gekund was in mijn situatie niet gelukt als ik daarnaast ook nog een kamer/appartement had.
Nu afgestudeerd en een baan, lekker sparen en dan op zoek naar een eigen stekkie.
En dit jaquote:Op vrijdag 30 juli 2010 00:54 schreef Saekerhett het volgende:
Samenvatting van deel 1 en deel 2 tot dusver:
Uitwonenden die zich druk maken om mensen die nog bij pa en ma wonen
Die vinden vaak ook van zichzelf dat ze heel volwassen zijn en vooral heel zelfstandig. Daarbij kijken ze neer op iemand die een paar jaar later dan hun het huis uit gaan, want stel je nou voor dat je op je 24e het huis uit gaat, nou dan ben je wel de grootste lapzwans aller tijden natuurlijk.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 01:05 schreef Ventilatorkoeler het volgende:
Tot je 22/23ste thuis wonen is toch normaal? Mensen die een 'je bent 18 jaar en je moet uit huis instelling hebben'>![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Heel goed bekeken, geld uitgeven aan vaste lasten kan altijd nog.quote:Op donderdag 29 juli 2010 20:14 schreef Frizzly het volgende:
Ben 20 bijna 21 en woon ook nog bij paps en mams. Daardoor afgelopen jaar wel 3 weken naar Zuid-Afrika en 4 maanden naar Suriname gekund was in mijn situatie niet gelukt als ik daarnaast ook nog een kamer/appartement had.
Nu afgestudeerd en een baan, lekker sparen en dan op zoek naar een eigen stekkie.
Dus elke student die op kamers woont en stufi ontvangt heeft geen kennis van wasgoed, financiën en alle andere zaken die horen bij het 'zelfstandig' wonen?quote:Op donderdag 29 juli 2010 21:12 schreef Justinn het volgende:
Ik woon ook nog bij mijn ouders. Om de enige reden dat school dichtbij genoeg is en ik hier alles heb wat ik wil inclusief privacy.
Wat ik dan juist zo bekrompen vind is dat jongeren denken dat ze helemaal zelfstandig zijn als ze op kamers gaan terwijl ze vaak voor een (groot) deel nog wel afhankelijk zijn van hun ouders wat betreft zaken zoals financien, wasgoed en/of andere zaken waar deze jongeren nog geen kennis van hebben.
Op je 22/23e volledig onafhankelijk voor jezelf kunnen zorgen is hetgene waar ik respect voor heb. En dat zie je bij bijna niemand tegenwoordig, omdat de meesten dan nog studeren en onmogelijk financieel zelfstandig rond kunnen komen.
Kort en bondig komt het hier op neer: Wel stoer doen dat je op kamers woont, maar het geld van je ouders of de overheid krijgen.![]()
!
Tja, ik begrijp mensen die op hun 18e op kamers gaan, omdat ze aan de andere kant van het land een studie gaan volgen of omdat ze graag hun eigen stek willen. Prima.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 01:20 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Heel goed bekeken, geld uitgeven aan vaste lasten kan altijd nog.
Het is gewoon heerlijk als je met een flinke spaarpot zometeen je eigen stekkie helemaal naar smaak in kan richten zonder op de centen te hoeven letten
Ik zie de toegevoegde waarde niet van op jonge leeftijd op kamers gaan.
Inderdaad, maar dan heeft een reden iedere dag naar de andere kant van het land reizen voor je studie is niet praktisch.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 01:40 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Tja, ik begrijp mensen die op hun 18e op kamers gaan, omdat ze aan de andere kant van het land een studie gaan volgen of omdat ze graag hun eigen stek willen. Prima.
Ik begrijp ook mensen die wat later uit huis gaan omdat alles in de buurt is (school/studie, sport, vrienden, etc...).
Maar ik begrijp dus niet die zelfingenomen arrogante flikkertjes zoals ook hier in dit topic, die op mensen neerkijken die wat later uit huis gaan dan zijzelf. Zulke figuren zijn gewoon diep en diep triest.
Exactquote:Op vrijdag 30 juli 2010 01:46 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Inderdaad, maar dan heeft een reden iedere dag naar de andere kant van het land reizen voor je studie is niet praktisch.
Maar op op kamers gaan om volwasssen te worden is echt de meest onnozele reden die er bestaat. Volgens mij zijn dat ook van die figuren die zo nodig aan de buitenwereld moeten laten zien dat ze voorzichzelf kunnen zorgen / opkomen. Vervolgens voelen ze zich verheven boven mensen die nog thuis wonen maar zijn ze wel stink jaloers als die mensen opzichzelf gaan en alles kopen wat hun hartje begeert.
Jij denkt ook in stereotypes he?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 01:46 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Inderdaad, maar dan heeft een reden iedere dag naar de andere kant van het land reizen voor je studie is niet praktisch.
Maar op op kamers gaan om volwasssen te worden is echt de meest onnozele reden die er bestaat. Volgens mij zijn dat ook van die figuren die zo nodig aan de buitenwereld moeten laten zien dat ze voorzichzelf kunnen zorgen / opkomen. Vervolgens voelen ze zich verheven boven mensen die nog thuis wonen maar zijn ze wel stink jaloers als die mensen opzichzelf gaan en alles kopen wat hun hartje begeert.
Iedereen denkt onbewust in "stereotypes". Dat is mens eigenquote:Op vrijdag 30 juli 2010 01:53 schreef Eix het volgende:
[..]
Jij denkt ook in stereotypes he?
Ook als je niet vanwege studie direct op kamers hoeft te gaan kan het gewoon zijn dat je eraan toe bent. Is niet zo onnozel. En als je een beetje fatsoenlijk je geld kan beheren en niet te lui bent om af en toe flink te werken kun je echt wel sparen en kopen waar je behoefte aan hebt.
Ik doel juist meer op de onafhankelijkheid. De één gaat beter om met geld dan anderen. Ik heb nooit gezegd dat studenten geen kennis hebben van financiën. Sterker nog, ik ben ook student en kan makkelijk een kamer huren als ik dat wil. Maar ik vind het nou niet echt speciaal om op kamers te wonen. Vrijwel iedereen in Nederland kan dat op een één of andere manier wel veroorloven. En op die manier heeft iedereen zijn eigen ding. Iedereen moet doen wat je leuk vindt zolang je je eigen toekomst maar kan bouwen in plaats van je hele leven afhankelijk te moeten zijn van je ouders of de overheid.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 01:40 schreef Eix het volgende:
[..]
Dus elke student die op kamers woont en stufi ontvangt heeft geen kennis van wasgoed, financiën en alle andere zaken die horen bij het 'zelfstandig' wonen?
Sorry maar dat vind ik wel erg kort door de bocht en bekrompen. Ik krijg elke maand een vast bedrag aan inkomsten, een variabel bedrag aan inkomsten ( afhankelijk van gewerkte uren) en heb daarnaast een spaarpot voor tegenvallers waar ik in de zomervakantie voor werk. Alle uitgaven, dus zorgverzekering, collegeld, kamerhuur, boeken kosten, boodschappen, enz. beheer ik ook zelf. Tot op heden is er geen maand geweest waar ik plots bij mijn ouders op de stoep stond omdat ik het geld voor de huur heb uitgegeven aan bier. Toch knap voor een student die volgens jou geen verstand heeft van financiën.
Financieel zelfstandig zijn heeft meer te maken met de vraag of je in en uitgaven goed kan beheren en dus kan rondkomen met beperkte middelen en niet zozeer met de vraag van wie je het geld krijgt. Uiteindelijk ben je namelijk vrijwel altijd afhankelijk van anderen voor geld. Zijn het niet je ouders dan is het wel werk.
Ja tuurlijk, want als je op jezelf woont kun je niet reizenquote:Op vrijdag 30 juli 2010 02:20 schreef ConnerJohn het volgende:
Je wordt eerder volwassen door te reizen en de wereld te zien dan op je 21ste je eigen overhemden te kunnen strijken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |