Jij vindt dieren en mensen totaal onvergelijkbaar. Als je dat niet had gevonden, had je ook op dit gebied gepleit tegen overheidsbemoeienis.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zeker niet, dieren en mensen zijn totaal onvergelijkbaar. Daarnaast pas ik het beginsel van bescherming van lichamelijke integriteit en vrijheid wat ik eerder omschreef consequent toe.
Schrijf dan eens een fijn stuk over de vreugden van het openlijk gevierd sadisme.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:41 schreef Ringo het volgende:
Ik vind openlijk gevierd sadisme een stuk makkelijker te verdedigen dan het quasi-principiële gejeremieer van de vleeshappende dierenknuffelbende.
Jij vindt dus van niet? Pleit je ook voor stemrecht, uitkeringen en pensioenen voor dieren? Mag een hond of varken rijlessen nemen als hij 18 is?quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Jij vindt dieren en mensen totaal onvergelijkbaar. Als je dat niet had gevonden, had je ook op dit gebied gepleit tegen overheidsbemoeienis. Je zegt dat je zoveel mogelijk wilt overlaten aan het volk, maar dan wel binnen de grenzen die jij zelf aanvaardbaar vindt. Als je dan zo vertrouwt op de eigen verantwoordelijkheid van de mens, waarom vind je het via de rechtstaat afdwingen van bepaalde rechten van de mens dan wel nodig?
En met die aanname ga je al direct de fout in.quote:
Beetje krom dat de mensen die zichzelf te goed voelen om 1 euro meer betalen voor een stukje biologisch verantwoord vlees, wel hun mond opentrekken om een traditie af te keuren. Daar gaat het mij om. Het gaat niet om de toeschouwers in de arena, het gaat om de mensen die hun zakken ermee vullen.quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:01 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Volgens mij heb je niet helemaal begrepen wat ik bedoelde.
De supermarkten worden bevolkt door mensen die (zo min mogelijk) betalen voor lekker eten. De tribune van de arena wordt gevuld met mensen die geld neer hebben gelegd voor het zien van dierlijk lijden. Het uitgangspunt is anders. Dat staat los van het lijden op zich, wat bij een dier in de bio-industrie natuurlijk evenzeer aanwezig is. Het verschil zit in de aard van de mensen die ervoor betalen.
waarom kom je dan met dat punt?quote:Op woensdag 28 juli 2010 14:21 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En met die aanname ga je al direct de fout in.
Dat is het gewoon alleen jouw persoonlijke mening dus en geen principiële stelling.quote:Op woensdag 28 juli 2010 13:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nee, in dat geval ligt dat anders, ik wil absoluut niet toestaan dat mensen anderen mensen schade kunnen berokkenen. Oplichting, diefstal, moord, ik wil echt dat dat strafbaar blijft.
Wat ik vind is slechts een mening, geen feit. Je kunt je afvragen hoeveel die mening waard is. In dit geval wordt mijn mening door velen gedeeld en dus algemeen gezien als juist, maar objectief is het dat niet.quote:
Dat iets cultuur is, is geen enkel argument. Er zitten nog zoveel achterlijkheden in bepaalde culturen, die ook jij liever vandaag dan morgen ziet verdwijnen.quote:Op woensdag 28 juli 2010 09:40 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ik vind het onzin om dit te verbieden, het is een integraal deel van de Spaanse cultuur.
En, zoals al eerder gezegd, deze dieren hebben tenminste een kans om te winnen. Kun je van al die koeien in de fokstallen niet zeggen.
Sowieso, dat gejank om een stel stomme dieren.Maak je liever druk om het mensenleed in de wereld.
quote:Op woensdag 28 juli 2010 16:34 schreef Baalhaar het volgende:
Als hij toevallig een tik uitdeelt denk ik niet dat ze die stier "backstage" door de gehaktmolen halen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stierenvechten#Protocolquote:In zeldzame gevallen kan het voorkomen dat een stier levend de arena verlaat, maar de stier zal nooit opnieuw bevochten worden. Dat is te gevaarlijk omdat de stier te veel ervaring heeft opgedaan. Het publiek kan de president vragen het leven van een stier te sparen als deze extreem dapper is geweest. Indien de president dit goedkeurt zal hij met een oranje doek zwaaien. Dit is echter zeer zeldzaam en gebeurt ongeveer acht maal in een seizoen (in Spanje van maart tot en met oktober).
Je maakt een fundamentele denkfout;quote:Op woensdag 28 juli 2010 12:45 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Niet helemaal vergelijkbaar.
Dieren in de bio-industrie lijden omdat dat economisch gezien voordeel oplevert. Het lijden van stieren in een arena is op zichzelf al het doel. Maar weinig mensen verkneukelen zich bij het zien van een varken in een varkensstal, terwijl het pijnigen en doden van de stier rechtstreeks ter vermaak dient.
Het doel waarvoor ze sterven maakt voor de dieren die het ondergaan weinig verschil, daar heb je gelijk in. Het verschil zit hem in de aard en de moraal van de mensen die eraan meewerken. Mensen die tegen stierenvechten zijn en vlees uit de bio-industrie eten kun je hypocrisie verwijten. Degenen die graag naar stierenvechten kijken, verdenk ik dan weer van sadisme. Over de vraag welke karaktereigenschap het ergste is valt te twisten, maar een verschil is er wel degelijk.
Het 1 is onlosmakelijk met het ander verbonden. Van thuissupporters kun je net zo goed zeggen dat ze de bezoekende club graag weggespeeld zien worden.quote:Op woensdag 28 juli 2010 17:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je maakt een fundamentele denkfout;
Mensen gaan niet naar een arena om een stier te zien verliezen, maar om de torero te zien vechten en winnen. Zelfs zo gedreven dat Spaanse vrouwen er enorm geil van worden. Ik kan het me ook niet voorstellen, toch is het zo.
Net als mensen naar een voetbalwedstrijd gaan van hun favoriete team om hun team te zien winnen, niet om de ander te zien verliezen.
Ik ben oprecht van mening dat vermaak moreel belangrijker is dan een zo economisch mogelijke productie.quote:Op woensdag 28 juli 2010 18:21 schreef Dubby het volgende:
[..]
Het 1 is onlosmakelijk met het ander verbonden. Van thuissupporters kun je net zo goed zeggen dat ze de bezoekende club graag weggespeeld zien worden.
Hiermee ontkom je echt niet aan het punt dat de mishandeling van een stier moet dienen als volksvermaak.
Daar spreek ik mij ook niet over uit wat belangrijker zou zijn, maar dat maakt jouw gedraai en de hopeloze vergelijking niet minder achterlijk en geforceerd.quote:Op woensdag 28 juli 2010 18:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik ben oprecht van mening dat vermaak moreel belangrijker is dan een zo economisch mogelijke productie.
Daar gaat fluitbekzeenaald. En jij. Hypocriete betweters.
Het sadisme zit in jouw hoofd en dat van fluitbekzeenaald. De Spaanse corridaliefhebber (waar ik niet bijhoor, voor de duidelijkheid) ziet een kunstenaar aan het werk.quote:Op woensdag 28 juli 2010 18:26 schreef Dubby het volgende:
[..]
Daar spreek ik mij ook niet over uit wat belangrijker zou zijn, maar dat maakt jouw gedraai en de hopeloze vergelijking niet minder achterlijk en geforceerd.
Daar ging het ook niet om. Naast dat jij blijkbaar graag iedereen over 1 kam scheert, dacht je een punt te hebben door de zaken om te draaien adhv een achterlijke vergelijking met de voetbalbeleving..quote:Op woensdag 28 juli 2010 18:33 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het sadisme zit in jouw hoofd en dat van fluitbekzeenaald. De Spaanse corridaliefhebber (waar ik niet bijhoor, voor de duidelijkheid) ziet een kunstenaar aan het werk.
De bedoeling is niet dat een torero een stier zoveel mogelijk martelt. De bedoeling is dat er een mooi gevecht plaatsvindt.
Dus kruip maar niet in de huid van lui die jij toch niet begrijpt, dat gaat je slecht af. En daarmee staat mijn vergelijking nog steeds keihard.
kunstquote:Op woensdag 28 juli 2010 19:21 schreef gers het volgende:
zeer slecht nieuws , een eeuwenoude traditie wordt zomaar verboden hopelijk blijft het stierenvechten in overig spanje wel bestaan want het is gewoon een uiting van kunst
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |