abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90180134
Wow, dat zijn idd al veel verschillende meds zeg! Ik hoop ook voor je dat er snel wat gevonden wordt wat voor jou werkt! Sterkte ermee!

Mijn lichaam went snel aan de meds volgens mij, want ook vandaag nog geen bijwerkingen :)
  maandag 20 december 2010 @ 18:21:35 #202
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_90188925
quote:
Op zondag 19 december 2010 23:31 schreef appelsap het volgende:
Ik ga dit topic ook maar eens volgen.
Heb de afgelopen maanden al een hoop medicijnen gehad/uitgeprobeerd maar tot nu toe zonder effect. :{ Zit inmiddels in mijn derde opname sinds augustus, dus het is te hopen dat er snel iets gevonden wordt wat voor mij wel werkt.
Ik heb gehad: citalopram, sertraline, imipramine, sisordinol, seroquel, lorazepam, oxazepam, temazepam.

Nu gebruik ik: truxal, fluoxitine (2.5 week inmiddels) en zolpidem.
Dat zijn wel heel snelle medicijnwisselingen....
Lijkt me erg zwaar voor je....
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_90197754
quote:
Op maandag 20 december 2010 18:21 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Dat zijn wel heel snelle medicijnwisselingen....
Lijkt me erg zwaar voor je....
Dat klopt. Als de AD na 4 a 6 weken niet aansloeg, dan meteen afbouwen en over op andere medicatie. Ik moet wel zeggen dat ik telkens 2 of 3 soorten naast elkaar gebruik. Seroquel heb ik wel een lange tijd geslikt.
Ik ben er nu ook wel klaar mee, telkens die wisseling en bijwerkingen. Maarja, ik heb niet echt een keuze.
pi_90210459
sterkte voor jullie allemaal x
It takes years to built trust,
And a few seconds to destroy it...
pi_90237504
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 15:36 schreef Sylvana het volgende:
Wow, dat zijn idd al veel verschillende meds zeg! Ik hoop ook voor je dat er snel wat gevonden wordt wat voor jou werkt! Sterkte ermee!

Mijn lichaam went snel aan de meds volgens mij, want ook vandaag nog geen bijwerkingen :)
Maar begin je ook al positieve veranderingen af te merken aan de meds, Sylvana? :).
  dinsdag 21 december 2010 @ 15:46:07 #206
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_90237807
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:53 schreef appelsap het volgende:

[..]

Dat klopt. Als de AD na 4 a 6 weken niet aansloeg, dan meteen afbouwen en over op andere medicatie. Ik moet wel zeggen dat ik telkens 2 of 3 soorten naast elkaar gebruik. Seroquel heb ik wel een lange tijd geslikt.
Ik ben er nu ook wel klaar mee, telkens die wisseling en bijwerkingen. Maarja, ik heb niet echt een keuze.
Kan me voorstellen ja, dat je er nu wel goed klaar mee bent. Lijkt me ook zo moeilijk om te peilen wat wel of niet werkt als je meerdere dingen door elkaar gebruikt.

wat gebruik je nu dan? en sinds wanneer? en hoe voel je je daarbij?
pi_90245596
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 15:40 schreef DeepChord het volgende:

[..]

Maar begin je ook al positieve veranderingen af te merken aan de meds, Sylvana? :).
Nee dat nog niet, maar dat zou ook al wel erg snel zijn.

Vandaag ging het goed, tot een uur of 5, toen werd ik wel erg suffig.
pi_90247168
quote:
Op dinsdag 21 december 2010 18:29 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Uiteraard is t nu nog te vroeg voor een algemene werkzaamheid.
Maar zelf had ik bijvoorbeeld last van wat lichamelijke klachten die met de depressie samenhingen en toen gelijk verdwenen. :).

In ieder geval fijn om te horen dat de eerste vooruitzichten goed zijn. ^O^.
pi_90247818
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 15:46 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Kan me voorstellen ja, dat je er nu wel goed klaar mee bent. Lijkt me ook zo moeilijk om te peilen wat wel of niet werkt als je meerdere dingen door elkaar gebruikt.

wat gebruik je nu dan? en sinds wanneer? en hoe voel je je daarbij?
Fluoxetine 2.5 week.
Truxal 1.5 week
Zolpidem 1 week elke dag en dat wordt nu 3x per week
En sinds vandaag weer Seroquel erbij.

Door de fluoxitine voel ik me tot nu toe heel erg slecht.
Van Truxal en seroquel merk ik niks, maar ik slik ze wel omdat mijn psychiater vindt dat het echt wel wát zal doen. Op de zolpidem slaap ik wel lekker en heb ik de afgelopen week goed kunnen uitslapen.

Sylvana, fijn dat je tot nu toe nog niet echt last van bijwerkingen hebt.
pi_90248142
DeepChord, ik merk nog niet echt verbetering, maar had ook niet echt lichamelijke klachten, is bij mij vooral het piekeren wat voor problemen zorgt.

Dankjewel appelsap. En wat een cocktail aan pillen slik jij zeg! Hopelijk is het niet voor niks :)
  dinsdag 21 december 2010 @ 19:51:06 #211
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_90249672
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:29 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Sertraline toch?

Ik heb er in ieder geval veel baat bij gehad en de bijwerkingen vielen (bij mij) ook wel mee.
Na ongeveer 8 maanden weer gestopt en dat was wel best heftig, maar dat verschilt ook voor iedereen.

Sterkte en succes in ieder geval.

Nog een vraagje van mijn kant: heeft er hier iemand toevallig ervaring met autisme (Asperger) en medicatie? Mijn ouders zijn naar zo'n soort cursus / lezing geweest en daar hadden ze het over medicijnen zoals Abilify, Seroquel, Risperdal etc. (atypische antipsychotica)

Ik sta er eigenlijk niet echt open voor, maar een beetje onderzoek kan sowieso geen kwaad. Zo kwam ik o.a. dit stukje tegen:

quote:
naast blokkade van dopamine D2-receptoren (klassieke antipsychotica), blokkeren de atypische middelen ook bepaalde serotonine receptoren[3].
Ik snap het niet, hoe kan een verminderd effect van dopamine en serotonine mijn stemming, rust en concentratie verbeteren? Alvast bedankt, mocht iemand het weten. :)
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_90250207
@hierboven
Atypische antipsychotica maakt je ietwat onverschillig.
En het werkt wel degelijk omdat je minder prikkels van buitenaf binnenkrijgt of minder "indringend"
Daarentegen moet je ook tegen het effect kunnen dat het nadenken heeel lastig word.
Lastiger dan met benzo`s bv.
pi_90250354
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 19:51 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Sertraline toch?

Ik heb er in ieder geval veel baat bij gehad en de bijwerkingen vielen (bij mij) ook wel mee.
Na ongeveer 8 maanden weer gestopt en dat was wel best heftig, maar dat verschilt ook voor iedereen.

Sterkte en succes in ieder geval.

Dankjewel en ik slik idd Sertraline. Fijn dat jij er veel baat bij hebt gehad :)
  dinsdag 21 december 2010 @ 20:12:51 #214
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_90250953
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 december 2010 19:59 schreef ScarFace- het volgende:
@hierboven
Atypische antipsychotica maakt je ietwat onverschillig.
En het werkt wel degelijk omdat je minder prikkels van buitenaf binnenkrijgt of minder "indringend"
Daarentegen moet je ook tegen het effect kunnen dat het nadenken heeel lastig word.
Lastiger dan met benzo`s bv.
Ah, op die manier. Minder prikkels zal fijn zijn, maar ik denk dat ik toch maar pas.
Ik vind het nu al moeilijk om (helder) te kunnen nadenken. :@

Ik ben juist bezig om mijn serotonine en dopamine wat te verhogen: Zelf neurotransmitters (o.a. dopamine, serotonine) beïnvloeden?. Al zal het effect daarvan ook wel meevallen. ;)

Maar als ik naar de werking van die atypische antipsychotica kijk zal een verhoging van het dopamine juist voor 'meer prikkels' zorgen of omschrijf ik het nu te simplistisch?
[i]Thanks. [/i]
  dinsdag 21 december 2010 @ 20:16:39 #215
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_90251204
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 19:17 schreef appelsap het volgende:

[..]

Fluoxetine 2.5 week.
Truxal 1.5 week
Zolpidem 1 week elke dag en dat wordt nu 3x per week
En sinds vandaag weer Seroquel erbij.

Door de fluoxitine voel ik me tot nu toe heel erg slecht.
Van Truxal en seroquel merk ik niks, maar ik slik ze wel omdat mijn psychiater vindt dat het echt wel wát zal doen. Op de zolpidem slaap ik wel lekker en heb ik de afgelopen week goed kunnen uitslapen.

Sylvana, fijn dat je tot nu toe nog niet echt last van bijwerkingen hebt.
Wow, dat is genoeg! :o

Sterkte, nu hopen dat het ook daadwerkelijk effect heeft. :Y
[i]Thanks. [/i]
  woensdag 22 december 2010 @ 22:52:28 #216
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_90315327
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 10:36 schreef Sylvana het volgende:
Ik heb net mijn eerste dosis anti-depressiva ingenomen (alleen, vriendlief is nu nog wel aan het werk) en vond het toch wel erg moeilijk -O- Heb het echt met tranen in mn ogen ingenomen. Ik heb het zo lang zonder geprobeerd, maar ik red het gewoon echt niet meer zonder. En dat komt toch wel hard aan -O-
Herkenbaar ;).
Ik ben 4 jaar geleden begonnen, vlak voor kerst.
Intussen ben ik bijna 1 jaar medicijnloos en ik kan achteraf zeggen dat het een van de beste keuzes ooit is geweest om met de medicijnen te beginnen. Ik heb er een hoop ellende mee gehad, stoppen vond ik lastig, en ik ben (helaas) wel redelijk wat aangekomen door de medicijnen. Maar ik voel me nu beter dan ik in tijden heb gedaan, heb meer energie, kan veel beter relativeren, heb plezier in het leven en doe de dingen die ik zelf wil, omdat ik de energie heb om ze te doen.

Keep your eyes on the goal ;) :* .
KuikenGuppy
pi_90397326
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 22:52 schreef Burdie het volgende:

[..]

Herkenbaar ;).
Ik ben 4 jaar geleden begonnen, vlak voor kerst.
Intussen ben ik bijna 1 jaar medicijnloos en ik kan achteraf zeggen dat het een van de beste keuzes ooit is geweest om met de medicijnen te beginnen. Ik heb er een hoop ellende mee gehad, stoppen vond ik lastig, en ik ben (helaas) wel redelijk wat aangekomen door de medicijnen. Maar ik voel me nu beter dan ik in tijden heb gedaan, heb meer energie, kan veel beter relativeren, heb plezier in het leven en doe de dingen die ik zelf wil, omdat ik de energie heb om ze te doen.

Dat klinkt idd wel erg positief allemaal :) Inmiddels slik ik ze een week en heb alleen af en toe dat ik een beetje suffig ben, maar verder niet echt last meer van bijwerkingen :) Slaap de laatste dagen wel goed, maar dat kan ook komen doordat we laat naar bed gaan ( Kijken tot diep in de nacht Serious Request) en kunnen uitslapen, dus slaap dan van 3 uur 's nachts tot half 1 en dan word ik tussendoor 1 keer wakker om naar de wc te gaan. Dus dat is wel lekker :)
pi_90435528
quote:
Op woensdag 22 december 2010 22:52 schreef Burdie het volgende:

[..]
Burdie! O+.

Ook geen last van een winterdipje?
pi_90449955
Pff ben een nachtje mijn medicatie vergeten, en omdat ik toch tot 6 uur 's ochtends wakker was, besloten een dagje over te slaan. slapen ging slecht, zoals verwacht, heb het eerder meegemaakt. maar dit keer was ik niet misselijk gelukkig. nu weer mijn dosis ingenomen en voel me toch een partij misselijk en warm worden. wat een gedoe altijd. ik heb btw seroquel.
  zondag 26 december 2010 @ 19:52:22 #220
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_90466490
quote:
Op zaterdag 25 december 2010 17:21 schreef DeepChord het volgende:

[..]

Burdie! O+.

Ook geen last van een winterdipje?
DC O+. Nee, ik heb nauwelijks last van de winter, zeker niet is vergelijking tot hoe het wel eens was :)
KuikenGuppy
pi_90477962
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 01:58 schreef TheHolyTiamat het volgende:
Pff ben een nachtje mijn medicatie vergeten, en omdat ik toch tot 6 uur 's ochtends wakker was, besloten een dagje over te slaan. slapen ging slecht, zoals verwacht, heb het eerder meegemaakt. maar dit keer was ik niet misselijk gelukkig. nu weer mijn dosis ingenomen en voel me toch een partij misselijk en warm worden. wat een gedoe altijd. ik heb btw seroquel.
hoeveel slik je en waarvoor?
It takes years to built trust,
And a few seconds to destroy it...
pi_90481856
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 00:16 schreef candygirl het volgende:

[..]

hoeveel slik je en waarvoor?
nou van een lange tijd 500 mg naar 200 mg (er ging wat mis door een nieuw medicijn waar ik nu wel mee gestopt ben) dus heb ik deze dosis aangehouden. ik merk dat ik weer moet verhogen want mijn klachten zijn duidelijk meer aanwezig. Ik slik het tegen hallucinaties en stemmen (na psychose)
pi_90483779
Mijn persoonlijke ervaringen met medicatie zijn voor fluoxetine(prozac) en methylfenidaat (ritalin, concerta)

In eerste instantie gaven ze verlichting voor mijn klachten. Na een tijdje 20 mg per dag fluoxetine en ong. 50 mg per dag methylfenidaat bleek dat er uiteindelijk niets was veranderd en ik dus eigenlijk voor niets aan het slikken was.

Vooral het stoppen met de prozac heeft me moeite gekost. De depressie waar ik voor slikte was heviger terug.

Nu uiteindelijk weet ik voor mijzelf dat de medicatie een wegvluchten was voor mijn gevoelens.

Al de problemen, zoals div. persoonlijkheidsstoornissen, adhd en depressie blijken voort te komen uit het onderdrukken van mijn echte gevoelens.

Met medicatie was er een blokkade op mijn echte gevoelens en emoties. Lekker rustig maar uiteindelijk haalt het oorspronkelijke probleem je in.

Nu kom ik, wel moeilijk, soms bij mijn echte authentieke gevoelens. Deze zijn vrijwel altijd pijnlijk en moeilijk om mee om te gaan. Toch helpt dat mij om mijzelf te begrijpen en meer te accepteren. Mooi bijverschijnsel is dat de symptomen van depressie, adhd en andere stoornissen afnemen naarmate ik mijn gevoel meer serieus neem.

Dit zou voor mij niet mogelijk zijn geweest met medicatie.

Soms is medicatie noodzakelijk, maar mijns inziens alleen om een hele lastige tijd te overbruggen.

De oplossing zit niet in pillen maar in jezelf.

maar uiteraard is dit volledig persoonlijk.
pi_90493164
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 19:52 schreef Burdie het volgende:

[..]

DC O+. Nee, ik heb nauwelijks last van de winter, zeker niet is vergelijking tot hoe het wel eens was :)
Das echt heul goed nieuws! Jouw problemen waren ook echt wel even zeer serieus.
Ik vind dat het altijd wel inspirerend is als je iemand in je omgeving hebt die uiteindelijk het licht heeft gezien. :Y.
  maandag 27 december 2010 @ 14:32:37 #225
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_90494108
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 19:52 schreef Burdie het volgende:

[..]

echt cool is dat!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')