JIj vindt een matpartij hetzelfde als iemand van 67 en iemand van 3 out of the blue aanvallen?quote:Op maandag 26 juli 2010 20:55 schreef Karammel het volgende:
[..]
Daar wordt gewoon rekening mee gehouden hoor. Alles bij elkaar kwamen deze straffen eruit gerold. Alsof ze de intentie hadden hem dood te slaan. Of wil je al levenslang of de kogel geven voor een matpartij?
Aanvallen is een nogal breed begrip. Als het echt slapping is geweest in de zin van met de vlakke hand slaan dan is het heel anders dan wanneer ze de beste man met de grond gelijk probeerden te maken. Verder staat er nergens dat ze het kindje ook hebben aangevallen al is dat slechts bijzaak natuurlijk.quote:Op maandag 26 juli 2010 21:11 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
JIj vindt een matpartij hetzelfde als iemand van 67 en iemand van 3 out of the blue aanvallen?
Leuk woord, 'brainfarts'. Ik vind het heel dapper van je dat je het onderscheid tussen moord en doodslag in juridische zin durft te maken. Het gegeven dat ik dit geval wel moord vind aangezien het hier om recidivisten gaat die niet 'zomaar' iemand wilden aanpakken maakt me voor jou meteen dom, want dit is een brainfart. Eigenlijk zeg je: ik ben de grootste moraalridder van dit hele topic.quote:Op maandag 26 juli 2010 21:11 schreef Dubby het volgende:
[..]
Ik stel vast dat jij al eerder over moord sprak, dus waarom zou ik dan verdere brainfarts nog serieus nemen? Zeker als ze zo ontzettend irrelevant zijn?
Het heeft niet zozeer met dommigheid te maken, maar er is simpelweg geen sprake van moord. Daar zijn ze ook nooit voor aangeklaagd, dus ik zou niet weten waarom je zo graag in die termen blijft praten.quote:Op maandag 26 juli 2010 21:18 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Leuk woord, 'brainfarts'. Ik vind het heel dapper van je dat je het onderscheid tussen moord en doodslag in juridische zin durft te maken. Het gegeven dat ik dit geval wel moord vind aangezien het hier om recidivisten gaat die niet 'zomaar' iemand wilden aanpakken maakt me voor jou meteen dom, want dit is een brainfart. Eigenlijk zeg je: ik ben de grootste moraalridder van dit hele topic.
Als jouw oom of neef binnenkort wordt doodgeslagen, dan kunnen wij zeggen zeggen: "Nee joh gekkie, da's toch geen moord man, laat gaan. Het waren maar kwajongens, geef ze nog een tweede kans". Kijken of je dan zit te wachten op zulke onzin.
Ja, dat kun je wel serieus menen. Jij vindt alleen van niet, dus moet volgens jou niemand zoiets kunnen menen. Dat is jouw hele probleem. Ik spreek verder niet 'graag' over moord, ik vind dat er wel voorbedachte rade is omdat ze dit vaker hebben gedaan. Als je aangevallen wordt, en je slaat van je af en iemand overlijdt dan is er inderdaad geen voorbedachte rade. Als je keer op keer onschuldige mensen voor de lol gaat afslaan is er wel voorbedachte rade. Immers: tem eerste plan je die mishandelingen kennelijk, ten tweede kun je er tussen de mishandelingen door over nadenken en je dan realiseren dat iemand wel eens kan overlijden door zulk gedrag. Dat ze dat niet doen, ja, daar kan ik weer niks aan doen. Het kan alleen niet zo zijn dat ze daardoor een lichtere straf krijgen. Zo wordt domheid nog beloond, ook.quote:Op maandag 26 juli 2010 21:29 schreef Dubby het volgende:
[..]
Het heeft niet zozeer met dommigheid te maken, maar er is simpelweg geen sprake van moord. Daar zijn ze ook nooit voor aangeklaagd, dus ik zou niet weten waarom je zo graag in die termen blijft praten.
Het is verder natuurlijk wel heel ongelukkig afgelopen en heel zuur voor de nabestaanden, maar toch doet het er verder weinig toe hoe wij het zouden beleven als het onze oom zou gebeuren. Onafhankelijke rechters hebben een uitspraak gedaan en de 1 kan zich daar beter in vinden dan de ander, maar je kunt toch niet serieus menen dat deze pubers de doodstraf verdienen of maar tientallen jaren opgeborgen moeten worden?
Nee ok, je mag de doodstraf of levenslange gevangenisstraf wel wenselijk vinden natuurlijk.quote:Op maandag 26 juli 2010 21:32 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Ja, dat kun je wel serieus menen. Jij vindt alleen van niet, dus moet volgens jou niemand zoiets kunnen menen. Dat is jouw hele probleem. Ik spreek verder niet 'graag' over moord, ik vind dat er wel voorbedachte rade is omdat ze dit vaker hebben gedaan. Als je aangevallen wordt, en je slaat van je af en iemand overlijdt dan is er inderdaad geen voorbedachte rade. Als je keer op keer onschuldige mensen voor de lol gaat afslaan is er wel voorbedachte rade. Immers: tem eerste plan je die mishandelingen kennelijk, ten tweede kun je er tussen de mishandelingen door over nadenken en je dan realiseren dat iemand wel eens kan overlijden door zulk gedrag. Dat ze dat niet doen, ja, daar kan ik weer niks aan doen. Het kan alleen niet zo zijn dat ze daardoor een lichtere straf krijgen. Zo wordt domheid nog beloond, ook.
Hoezo nou weer 'onzinnig'? Praat toch eens normaal zeg, in plaat svan met dat geheven vingertje te zwaaien de hele tijdquote:Op maandag 26 juli 2010 21:36 schreef Dubby het volgende:
[..]
Nee ok, je mag de doodstraf of levenslange gevangenisstraf wel wenselijk vinden natuurlijk.
Jij kunt het ook moord blijven noemen, maar in juridische zin is er geen sprake van. De handelingen die je vervolgens opsomt tonen geenszins het tegendeel aan.
De ernst van de zaak is iedereen wel duidelijk, daar hoef je geen onzinnige termen voor te blijven bezigen.
In de zin dat je maar blijft praten over moord, terwijl daar in deze zaak geen sprake van is. Wat schiet je er mee op om het toch al ernstige delict zo te overdrijven?quote:Op maandag 26 juli 2010 21:39 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Hoezo nou weer 'onzinnig'? Praat toch eens normaal zeg, in plaat svan met dat geheven vingertje te zwaaien de hele tijd
Het zijn nog minderjarigen. Je kunt je afvragen of minderjarigen lang opsluiten alles nu echt zoveel beter maakt. Verder is het strafklimaat in Nederland niet mild. Dat is een misverstand.quote:Op maandag 26 juli 2010 17:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)arde_dood__.html?p=9,2
In Engeland lijken de straffen af en toe nog milder dan in Nederland. Daar gaat toch geen afschrikkende werking meer van uit? Wordt het nu minder zwaar bestraft omdat het voor de 'lol' was?
En hoezo dan niet? Ik vind het eerder niet serieus te nemen dat zulke schoften over 3 á 4 jaar weer vrij rondlopen. Wie iemand voor de 'lol' dood kan slaan kan ook wel een flink aantal jaar zitten, het zijn verdomme geen kleuters die niet wisten wat ze deden.quote:Op maandag 26 juli 2010 21:29 schreef Dubby het volgende:
...maar je kunt toch niet serieus menen dat deze pubers de doodstraf verdienen of maar tientallen jaren opgeborgen moeten worden?
Wanneeer dit hun eerste keer was? Ze er enorm veel spijt van hebben? Mwa, zelfs wanneer ze dat mijn familie aandeden hoeft zo'n straf van mij niet (moeten ze er wel echt veel spijt van hebben)quote:Op maandag 26 juli 2010 21:55 schreef DroogDok het volgende:
Deze straffen sporen net zo min als mensen die dit moord noemen of om lijfstraffen roepen.
Doodslag, 10 jaar zitten.
Bedankt in ieder geval voor de moeite, ik kap ermee.quote:Op maandag 26 juli 2010 21:45 schreef Dubby het volgende:
[..]
In de zin dat je maar blijft praten over moord, terwijl daar in deze zaak geen sprake van is. Wat schiet je er mee op om het toch al ernstige delict zo te overdrijven?
Dat is een beetje de houding tegenover recidivisten tegenwoordig, ja. Zo van: als hij het nog één keer doet, dán he! Dán straffen we 'm pas echt hard!quote:Op maandag 26 juli 2010 21:58 schreef paddy het volgende:
[..]
Wanneeer dit hun eerste keer was? Ze er enorm veel spijt van hebben? Mwa, zelfs wanneer ze dat mijn familie aandeden hoeft zo'n straf van mij niet (moeten ze er wel echt veel spijt van hebben)
Deze jongens hebben het vaker gedaan en beleefden er elke keer enorm veel plezier aan. 10 jaar en heel veel psychiatrische hulp want hiervan genieten lijkt mij niet normaal. Maar het is gebeurd. nauwelijks straf gehad, en wat mij dan nog zou troosten als nabestaande is, dat ze de smoes van "per ongeluk" de volgende keer niet meer kunnen gebruiken
Je wilt straffen vóór iemand een misdaad heeft begaan?quote:Op maandag 26 juli 2010 22:18 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Dat is een beetje de houding tegenover recidivisten tegenwoordig, ja. Zo van: als hij het nog één keer doet, dán he! Dán straffen we 'm pas echt hard!
Maar wat schiet de maatschappij er mee op? Dan zijn we met z'n allen een soort schietschijf: rustig voortkabbelende eendjes, wachtend tot iemand er een van ons tussenuit schiet. Maar dan zullen ze 'm straffen hoor! Tja, maar daar heeft wel weer iemand het leven voor moeten laten.
We moeten ingrijpen vóór het zover is, niet daarna. Dat deze ventjes vroeger of later iets echt ernstigs zouden begaan wist iedereen natuurlijk allang. Je mag het alleen niet zeggen, want we moeten ze zogenaamd een 'kans om te slagen' geven. Nou, het handjevol wat daar gebruik van maakt vind ik persoonlijk geen goed incentief om de hordes die nooit zullen deugen vrij spel te geven.
Strafrecht beoogt een balans te vinden tussen (o.a.) genoegdoening, afschrikking en rehabilitatie. Het idee is niet alleen dat iemand gestraft wordt en dat de maatschappij ziet dat een misdaad niet geaccepteerd wordt, maar ook dat de dader niet in herhaling valt en een nieuwe kans krijgt om zich als goede burger te ontwikkelen.quote:Op maandag 26 juli 2010 22:18 schreef Pinterman het volgende:
Maar wat schiet de maatschappij er mee op? Dan zijn we met z'n allen een soort schietschijf: rustig voortkabbelende eendjes, wachtend tot iemand er een van ons tussenuit schiet. Maar dan zullen ze 'm straffen hoor! Tja, maar daar heeft wel weer iemand het leven voor moeten laten.
Ik had gehoopt dat er ook een deel bescherming in zat... Bescherming van ons, de maatschappij, die in feite de prooi is van criminelen.quote:Op maandag 26 juli 2010 22:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
Strafrecht beoogt een balans te vinden tussen (o.a.) genoegdoening, afschrikking en rehabilitatie.
Nee. Je moet ze al in de gaten hebben als het nog relatief onschuldige vergrijpen betreft. Je moet ze pakken na de éérste keer happy slappen, niet wachten tot er een dode bij valt.quote:Op maandag 26 juli 2010 22:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je wilt straffen vóór iemand een misdaad heeft begaan?
1 keer een misdrijf begaan en dan levenslang dan maar?quote:Op maandag 26 juli 2010 23:20 schreef Pinterman het volgende:
Ik zit niet te wachten op misdadigers die terugkeren in de maatschappij, ook niet als ze goede burgers worden. Ik snap niet wie wel. Ze hebben dat helemaal niet verdiend.
Voor enkel mishandeling kun je echter niet zomaar iemand lang laten zitten, zeker niet als er geen blijvend letsel is.quote:Op maandag 26 juli 2010 23:20 schreef Pinterman het volgende:
[..]
Nee. Je moet ze al in de gaten hebben als het nog relatief onschuldige vergrijpen betreft. Je moet ze pakken na de éérste keer happy slappen, niet wachten tot er een dode bij valt.
per ongeluk afmaken dan maar? ik weet er zo een paar die het ook niet verdienen om te leven, kinderen van 10 ofzo.quote:Op maandag 26 juli 2010 21:47 schreef paddy het volgende:
Hier is dus niets meer aan te doen. Het zijn blijkbaar jongens die het vaker doen en met veel plezier. Nu kunnen ze nog beweren dat ze hem niet wilden vermoorden, maar de volgende keer gaat die smoes niet meer op. Draaideurcriminelen hebben daar denk ik wat minder kans om aan een eerlijke baan te komen dan hier? Je leven vergallen met 15 jaar.
Deze twee knuffelen heeft blijkbaar niet gewerkt. Ze hebben het tenslotte vaker gedaan en genieten er met volle teugen van. Er is al teveel gebeurd om nog een fatsoenlijk leven op te kunnen bouwen met een strafblad. Ouders weten blijkbaar wat hun zoon uitspookt, want ze hebben vaker te maken gehad met de politie. of is het daar zo'n knuffelbende dat ze de ouders niet inlichten omdat ze bang zijn dat hun kinderen straf krijgen?
Hangt er een beetje vanaf welke misdaad maar happy slapping, oftewel: zinloos geweld? Als je minderjarig bent mag je de rest van je jeugd in een internaat doorbrengen, als je meerderjarig bent mag je een jaartje in de cel. Tweede keer? Ja, wat mij betreft levenslang. Doei.[/quote]quote:Op maandag 26 juli 2010 23:26 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
1 keer een misdrijf begaan en dan levenslang dan maar?
[..]
Ja, ja, ze zijn dertien in een dozijn, de mensen die hier vanuit het huidige rechtssysteem komen redeneren. Stel je voor dat je er eens aan twijfelt? Is ook ons rechtssysteem niet onderhevig aan verandering? Of hebben we de absolute top al bereikt? Kan het niet beter? Denk uit het doosje. Ik heb er maling aan waar je mensen wel of niet lang voor kunt laten zitten. Ik ben geen rechter dus ik heb er toch niets over te zeggen. Maar ik kan wel zeggen hoe ik het liever zou zien, en waarom. Dat is dus wat ik hier doe. Wat allemaal wel en niet 'kan' in ons rechtssysteem, daarvan weet ik allang dat het beroerd geregeld is.quote:Voor enkel mishandeling kun je echter niet zomaar iemand lang laten zitten, zeker niet als er geen blijvend letsel is.
Dan weet je wel wie er de bak in draait toch?quote:Op maandag 26 juli 2010 23:33 schreef aychelle het volgende:
Als iemand dat bij mij zou flikken, zou ik em zo hard terugslaan tot z'n harses 180° draait
Wtf!quote:Op maandag 26 juli 2010 18:00 schreef Dubby het volgende:
Jij ziet liever dat ze tieners tientallen jaren doelloos opsluiten?
Schandalig, alle slachtoffers die deze twee 'leuke jongens' in de toekomst nog zullen maken zijn wat mij betreft toe te schrijven aan de rechter die hen deze krankzinnig lage straf heeft opgelegd. Maar liefst 4,5 en 3 jaar cel, dat zal ze leren!quote:Op maandag 26 juli 2010 17:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)arde_dood__.html?p=9,2
In Engeland lijken de straffen af en toe nog milder dan in Nederland. Daar gaat toch geen afschrikkende werking meer van uit? Wordt het nu minder zwaar bestraft omdat het voor de 'lol' was?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |