Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Komend weekend staat op de Hockenheimring de grand prix van Duitsland op het programma. Bandenfabrikant Bridgestone heeft aangekondigd dat het superzachte en het harde rubber wordt meegenomen om zo meer spektakel te creëren. Bruno Senna keert na een race afwezigheid terug, maar nu moet teamgenoot Karun Chandhok plaats voor hem maken. Kan Ferrari zich ditmaal wel in de strijd om de voorste plaatsen mengen? En is de strijdbijl bij Red Bull Racing begraven of laait de ruzie tussen Mark Webber en het team weer in alle hevigheid op? We weten het zondagmiddag.
De Hockenheimring in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg is in 1932 geopend. De baan liep destijds door tot in het dorpje Hockenheim, maar in 1965 werd met de komst van de Duitse Autobahn A6 een geheel vernieuwd circuit geopend. Deze lag deels naast de snelweg, deels in de bossen. Dit bleef tot 2001 toen op last van de F1-officials het circuit ingekort moest worden. Het 6,8 kilometer lange circuit werd ruim twee kilometer ingekort en Hermann Tilke mocht hiervoor een geheel nieuw ontwerp leveren. Van het oude circuit bleef alleen het Motodrom over.
Lengte: 4.574 km Aantal ronden: 67 Totale lengte: 306.458 km Ronderecord: 1.13.780 (K. Räikkönen - McLaren MP4-19)
Coureurs
Pos.
Rijder
Team
Punten
1
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
145
2
Jenson Button
McLaren-Mercedes
133
3
Mark Webber
Red Bull Racing
128
4
Sebastian Vettel
Red Bull Racing
121
5
Fernando Alonso
Ferrari
98
6
Nico Rosberg
Mercedes Grand Prix
90
7
Robert Kubica
Renault
83
8
Felipe Massa
Ferrari
67
9
Michael Schumacher
Mercedes Grand Prix
36
10
Adrian Sutil
Force India F1
35
11
Rubens Barrichello
Williams
29
12
Kamui Kobayashi
Sauber
15
13
Vitantonio Liuzzi
Force India F1
12
14
Sebastien Buemi
Scuderia Toro Rosso
7
15
Vitaly Petrov
Renault
6
16
Jaime Alguersuari
Scuderia Toro Rosso
3
17
Nico Hulkenberg
Williams
2
18
Pedro de la Rosa
Sauber
0
19
Heikki Kovalainen
Lotus F1
0
20
Karun Chandhok
HRT F1 Team
0
21
Lucas Di Grassi
Virgin Racing
0
22
Bruno Senna
HRT F1 Team
0
23
Jarno Trulli
Lotus F1
0
24
Timo Glock
Virgin Racing
0
25
Sakon Yamamoto
HRT F1 Team
0
Constructeurs
Pos.
Team
Punten
1
McLaren-Mercedes
278
2
Red Bull Racing
249
3
Ferrari
165
4
Mercedes Grand Prix
126
5
Renault
89
6
Force India F1
47
7
Williams
31
8
Sauber
15
9
Scuderia Toro Rosso
10
10
Lotus F1
0
11
HRT F1 Team
0
12
Virgin Racing
0
De grand prix van Duitsland staat al sinds 1926 op het programma. De Formule 1 deed het land al sinds de oprichting in 1950 aan, al telde de eerste race niet mee voor de punten. Vaak werd de race gehouden op de fameuze Nordschleife van de Nürburgring. Hockenheim kwam pas in 1970 voor het eerst op de kalender als Duitse grand prix. Vanaf 1977 werd dit de vaste locatie, al is men tweemaal uitgeweken naar de Nürburgring. Sinds 2006 wordt de race om en om gehouden op de Nürburgring en Hockenheim. In 2007 heette het de grand prix van Europa, omdat de rechten destijds niet geregeld waren.
De race op de oude Hockenheimring stond bekend als een snelle over relatief weinig ronden. In de bossen werden hoge snelheden behaald, wat zwaar was voor de motoren. Gerhard Berger ondervond dit in 1996 toen hij met de Benetton op weg leek naar de overwinning. Met nog enkele ronden te gaan gaf de Renault-krachtbron de geest, waardoor Damon Hill de zege kon pakken.
In 2000 werd de race een prooi voor Rubens Barrichello. Michael Schumacher en Giancarlo Fisichella crashten bij de start, waarna beiden op moesten geven. Barrichello sneed als een warm mes door de boter en haalde snel vele rijders in, maar de McLarens van Mika Häkkinen en David Coulthard kon hij niet bedreigen, totdat een Mercedes-werknemer de baan opstormde en een safety car veroorzaakte.
Vele auto's kwamen binnen voor hun stop, waarbij Coulthard veel tijd verloor omdat hij in de pits moest wachten op Häkkinen. Niet veel later kwam er regen naar beneden, waarbij de McLarens wederom nieuwe banden haalden. Barrichello deed dit niet en hierdoor ontstond de situatie dat Häkkinen hem op de natte delen bijna inhaalde, maar op de droge delen van de baan weer veel tijd inleverde. Coulthard wist nog wel veel plaatsen goed te maken, maar verder dan plaats drie kwam de Schot niet meer.
Een jaar later was het wederom Schumacher die direct na de start uit kon stappen. De Ferrari van de Duitser kwam niet op gang, waarna Luciano Burti vanuit het achterveld over hem heen reed. De race werd gestaakt, waarna een herstart over de originele afstand gehouden werd. Beiden gingen van start, maar zagen de finish uiteindelijk niet. De race werd uiteindelijk gewonnen door Ralf Schumacher, voor Barrichello en Jacques Villeneuve.
De race in 2008 verliep aanvankelijk in het voordeel van Lewis Hamilton totdat na bijna veertig ronden Timo Glock op het rechte stuk bij start en finish hard crashte en er een safety car noodzakelijk was. De Brit moest nog een tweede stop maken en viel hierdoor terug naar vier. De Brit liet zien uit het goede racehout gesneden te zijn door de Ferrari van Felipe Massa en even later de Renault van Nelson Piquet jr. te passeren. Een volgende plaats kreeg hij cadeau doordat Nick Heidfeld nog naar binnen moest. Hierdoor won Hamilton alsnog de race, voor Piquet jr. en Massa.
De kwalificatie van de vorige Duitse grand prix werd verreden op een deels natte baan. Mark Webber kon er het beste mee omgaan en de Australiër pakte voor Red Bull poleposition, voor de Brawns van Rubens Barrichello en Jenson Button.
Barrichello had met zijn lichtere wagen de beste start en de Braziliaan raakte Webber. De Australiër zou hiervoor later een drive-through penalty krijgen. Ook Lewis Hamilton bemoeide zich met de eerste plaats, maar na contact met Webber liep de Brit een lekke band op en waren zijn kansen op een topklassering verkeken.
Webber nam na vijftien ronden de leiding van Barrichello over die een pitstop maakte. Ook de Australiër stopte, maar behield de eerste plaats. De drive-through wierp hem terug naar plaats acht, maar door sterk te rijden greep hij toch de eerste plaats om deze niet meer af te staan. Sebastian Vettel werd tweede, voor Felipe Massa.
Vrijdag 23 juli 2010
10:00 - 11:30 vrije training 1 14:00 - 15:30 vrije training 2
Zaterdag 24 juli 2010
11:00 - 12:00 vrije training 3 14:00 - 15:00 kwalificatie
Zondag 25 juli 2010 14:00 Formula 1 Grosser Preis Santander von Deutschland 2010
Op vrijdag 23 juli 2010 01:43 schreef Radegast het volgende: Wat hebben ze de Hockenheimring toch verpest. Zo zonde..
Dat dus.
Inmiddels mijn vaste stop als ik op vakantie ben. Raststatte Hockenheim West. nog geen 5minuten lopen en je staat bij de tribunes. Met beetje geluk is er personeel bij het circuit aanwezig, en mag je de tribune op, om even te kijken.
Typisch gevalletje snap oversteer.. Ving hem nog bijna goed op. Vraag me af of hij over een half uur alweer op de baan is, nog veel schade voor zo'n kleine aanvaring met de muur.