abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84347675
Ik weet eigenlijk niet goed waar ik moet beginnen aangezien ik over het onderwerp / situatie wel een heel boek zou kunnen schrijven...

nouja, ik zal hier zo samenvattend mogelijk mijn situatie uitleggen.

Mijn vriendin heeft een dissociatieve identiteitsstoornis (oftewel ook bekend als MPS).

ik heb ik nu meer dan 5 jaar een relatie waarvan we 3 jaar samenwonen.

Het begon al snel nadat we pas samen waren mis te gaan in de gaan. Zelfs al voordat we samen waren eigenlijk... Het viel mij op dat ze soms behoorlijk flipte tegen haar ex vriend op situaties waarvan ikzelf zoiets had van waar komt dit vandaan ? Ze vertelde me dat haar toenmalige vriend dit zelf schuld was en gaf mij redenen op waarom ze zo tegen hem deed. Ik geloofde haar toen der tijd en had zelfs medelijden met haar omdat ze het goed kon laten lijken alsof hij alles schuld was.. Ik en zij wisten nog niks van haar ziekte

Uiteindelijk zijn ik en zij bij elkaar gekomen nadat het uit was met haar ex-vriend.

In het begin leek natuurlijk alles rozengeur en maneschijn, maar na 2 maanden begon het al langzaamaan.
Uit het niets flipte ze voor de meeste kleine dingen, waarna ze achteraf huilend haar spijt betoog waardoor ik natuurlijk begrip had voor haar spijt.

Dit is een tijd lang zo doorgegaan, zo lang dat we nu na 5 jaar nog samen zijn.

Alleen gaat het de laatste tijd van kwaad tot erger en nemen haar DIS verschijnselen toe.
Soms switched ze zo vaak dat ze niet eens meer weet wat ze 5 sec. geleden heeft gezegd / gedaan.

Ze volgt op het moment wel een deel-tijd therapie maar deze is meer gericht op structuur in het dagelijks leven i.p.v. individuele psychotherapie, dus dit helpt ook niet echt en de symptomen lijken alleen maar te zijn toegenomen terwijl ze therapie volgt. Verder geloven ze daar ook niet dat ze DIS heeft omdat ze zich daar anders voor kan doen dan thuis (iets waaraan ze niks kan doen, ze heeft een apart alter voor therapie).

Ik hou echt van haar en daardoor kan ik haar ook niet loslaten (en ik alle begrip voor haar ziekte heb) maar ik merk wel dat ik echt aan mijn grens zit. Het kost mij zoveel energie om hiermee om te gaan dat ik zelf geen energie meer heb om mij uberhaupt gelukkig te voelen / zin in het leven te hebben.

Het hele leven draait in principe om haar ziekte waardoor ik niet meer aan mijn eigen leven toe kom.
En wat krijg ik ervoor terug ? een heleboel stress, blame en onbegrip .

Ik snap dat er eigenlijk mee zou moeten kappen maar dan denk ik bij mezelf van misschien wordt het ooit wel beter en op de goede momenten passen wij echt goed bij elkaar, alleen haar ziekte staat ertussenin
  donderdag 22 juli 2010 @ 10:52:19 #2
202348 Susi
Temple of Love
pi_84347758
Lees het boek van Daphne Simeon & Jeffrey Abugel - Feeling Unreal eens.
Niet echt een oplossing voor je probleem ofzo, maar 't boek is vrij verhelderend over dissociatie.
pi_84347825
Ik zou de ziekte niet alleen de oorzaak vinden.
want dat zou wel stom zijn, alle mensen met een ziekte zouden dan geen relatie aan kunnen gaan.

Je zult er samen afspraken over moeten maken en gewoon zorgen dat ze dan wél psychische hulp wilt aannemen , als ze er niet aan wilt werken, dán heb je wel een goede reden vind ik
-
pi_84347832
Klinkt lullig, maar aan zo'n relatie heb je niks en zij dus uiteindelijk ook niet.
En misschien wordt het inderdaad wel een keer beter, ga het dan maar weer eens proberen. Anders heb je een wel heel erg scheve relatie.

Hiernaast is het toch ook wel fijn en dit geldt voor meerdere TS'rs dat je de Nederlandse taal wat meer machtig zou zijn.
Leest ook prettiger namelijk.
pi_84347891
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 10:54 schreef Esmerallda17 het volgende:
Ik zou de ziekte niet alleen de oorzaak vinden.
want dat zou wel stom zijn, alle mensen met een ziekte zouden dan geen relatie aan kunnen gaan.

Je zult er samen afspraken over moeten maken en gewoon zorgen dat ze dan wél psychische hulp wilt aannemen , als ze er niet aan wilt werken, dán heb je wel een goede reden vind ik
mja bepaalde afspraken zijn wel vaker gemaakt maar sommige alters van haar weten dit niet meer of hebben er gewoon schijt aan en zijn juist eropuit om ruzie te maken
  donderdag 22 juli 2010 @ 10:56:56 #6
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_84347895
Als je bij haar wilt blijven ( en dat vind ik een heel nobel streven, mensen laten elkaar te vaak in de steek om ziektes, elkaar steunen is echte liefde).

Zoek dan zelf eens hulp. Die dat jij gek bent ofzo. Maar het is best zwaar voor je zo.
Bij heel veel instellingen hebben ze ook een traject voor partners en familie enzo.
(bestaat ook voor borderline / verslaving etc).

Ik denk dat jij wel wat extra steun kan gebruiken. Je moet er zelf ook niet onder door gaan dat is niet goed.
pi_84347963
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 10:56 schreef scorpio85 het volgende:

[..]

mja bepaalde afspraken zijn wel vaker gemaakt maar sommige alters van haar weten dit niet meer of hebben er gewoon schijt aan en zijn juist eropuit om ruzie te maken
Maar komt ze die niet na of wat ?
Zij moet wel moeite er voor doen, ziekte of niet.

Een ziekte alleen hoeft een relatie niet in de weg te staan (dan zou niemand een relatie kunnen hebben met een ziekte) maar als jullie er aan willen werken en zij doet er niets voor, verziekt ze het zelf botweg gezegd
Dus ik weet niet hoe dat bij jullie gaat ?
-
pi_84348060
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 10:56 schreef Daniel1976 het volgende:
Als je bij haar wilt blijven ( en dat vind ik een heel nobel streven, mensen laten elkaar te vaak in de steek om ziektes, elkaar steunen is echte liefde).

Zoek dan zelf eens hulp. Die dat jij gek bent ofzo. Maar het is best zwaar voor je zo.
Bij heel veel instellingen hebben ze ook een traject voor partners en familie enzo.
(bestaat ook voor borderline / verslaving etc).

Ik denk dat jij wel wat extra steun kan gebruiken. Je moet er zelf ook niet onder door gaan dat is niet goed.
Uiteraard heb ik al aan hulp gedacht maar ik zou eigenlijk niet weten hoe ik tijd daarvoor kan maken aangezien ik een nogal druk dagelijks leven leid, daarbij heeft mijn vriendin dus ook nog eens te maken met een wiet verslaving wat mede door haar ziekte ook meer uit de hand loopt, en helaas gaan wiet en DIS ook niet echt goed samen.

Daarbij weigert ze ook medicatie te nemen omdat wiet haar medicatie is, terwijl ik vanuit mijn perspectief merk dat het juist slechter gaat wanneer ze wiet rookt, en zelf ziet ze dit totaal niet in
pi_84348151
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 10:58 schreef Esmerallda17 het volgende:

[..]

Maar komt ze die niet na of wat ?
Zij moet wel moeite er voor doen, ziekte of niet.

Een ziekte alleen hoeft een relatie niet in de weg te staan (dan zou niemand een relatie kunnen hebben met een ziekte) maar als jullie er aan willen werken en zij doet er niets voor, verziekt ze het zelf botweg gezegd
Dus ik weet niet hoe dat bij jullie gaat ?
Mja het ene moment snapt ze precies waar we het over hebben en bv. de dag erna doet / weet ze niet meer waar we het over hebben gehad, dus waardoor ze zich eigenlijk niet aan de afspraak houd. in ieder geval wordt uiteindelijk door haar alles op de ziekte geschoven en in bepaalde mate heb ik hiervoor zeker begrip, het is alleen klote als je hierdoor zelf het onderspit moet delven
pi_84348292
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 11:04 schreef scorpio85 het volgende:

[..]

Mja het ene moment snapt ze precies waar we het over hebben en bv. de dag erna doet / weet ze niet meer waar we het over hebben gehad, dus waardoor ze zich eigenlijk niet aan de afspraak houd. in ieder geval wordt uiteindelijk door haar alles op de ziekte geschoven en in bepaalde mate heb ik hiervoor zeker begrip, het is alleen klote als je hierdoor zelf het onderspit moet delven
hmm begrijpelijk. En klinkt misschien kinderachtig maar ze heeft structuur nodig en iets waardoor ze herinnert word aan der afspraken.

Misschien een kalender waar korte afspraken worden besproken! Wat je dagelijks ziet, en met een lief briefje er bij dat ze beide aan herinnert word en niet dat ze alleen een negatieve blik heeft of iets?
-
pi_84348405
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 11:09 schreef Esmerallda17 het volgende:

[..]

hmm begrijpelijk. En klinkt misschien kinderachtig maar ze heeft structuur nodig en iets waardoor ze herinnert word aan der afspraken.

Misschien een kalender waar korte afspraken worden besproken! Wat je dagelijks ziet, en met een lief briefje er bij dat ze beide aan herinnert word en niet dat ze alleen een negatieve blik heeft of iets?
opsich wel een goed idee maar jammer genoeg zijn er ook alter's die zich hieraan juist niet willen houden, net zoals de een totaal niet wilt blowen en de ander juist niet genoeg kan krijgen (wat ook weer financiele gevolgen met zich mee brengt, die ik moet zien op te lossen.)
pi_84348572
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 10:49 schreef scorpio85 het volgende:

Ze volgt op het moment wel een deel-tijd therapie maar deze is meer gericht op structuur in het dagelijks leven i.p.v. individuele psychotherapie, dus dit helpt ook niet echt en de symptomen lijken alleen maar te zijn toegenomen terwijl ze therapie volgt. Verder geloven ze daar ook niet dat ze DIS heeft omdat ze zich daar anders voor kan doen dan thuis (iets waaraan ze niks kan doen, ze heeft een apart alter voor therapie).

Dit begrijp ik niet zo goed. Wie heeft eigenlijk de diagnose gesteld dat je vriendin schizofreen is?
  donderdag 22 juli 2010 @ 11:21:11 #13
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_84348708
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 11:17 schreef Stali het volgende:

[..]

Dit begrijp ik niet zo goed. Wie heeft eigenlijk de diagnose gesteld dat je vriendin schizofreen is?
Dit inderdaad. Was daar niet een hele specifieke test voor? SCID-D ofzo. Verder dacht ik dat je juist een 1 op 1 therapie kreeg bij DIS?

Weet je waar het vandaan komt? Jeugdtrauma's?

Edit: heb je een idee hoeveel alters ze heeft? 20, 50? Dat maakt nogal een verschil voor de leefbaarheid denk ik.

[ Bericht 1% gewijzigd door siface op 22-07-2010 11:26:20 ]
I'm a soprano. I have resonance where my brains ought to be.
64= Monoton + Minimal
pi_84349201
Ze hebben haar de diagnose borderline gegeven, maar dit komt omdat ze haar switches volgens haar goed kan verstoppen daar. In ieder geval als haar behandelaars haar in een thuis situatie zouden waarnemen zouden ze zeker weten merken dat er meer aan de hand is dan alleen borderline.

Haar ziekte is voortgekomen uit jeugd trauma

Verder heeft mijn vriendin zelf het een en ander over DIS gelezen en ikzelf ook en het is toch wel heel erg herkenbaar.

Als ikzelf zou moeten kijken naar het aantal alter's zou ik zeggen dat het er tussen de 10 en 20 zijn maar soms lopen deze ook in elkaar over waardoor er geen duidelijk scheiding valt te merken en je er dus ook niet op kan aanpassen.
pi_84349640
Je vriendin wil dus niet geholpen worden, begrijp ik?

Of vlieg ik nu te kort door de bocht?
  donderdag 22 juli 2010 @ 11:49:57 #16
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_84349772
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 11:46 schreef Stali het volgende:
Je vriendin wil dus niet geholpen worden, begrijp ik?

Of vlieg ik nu te kort door de bocht?
Volgens mij is het meer een kwestie van: In bepaalde 'alters' ziet ze niet dat ze hulp nodig heeft, gecombineerd met; in bepaalde alters 'gedraagt' ze zich, waardoor t lijkt alsof ze geen hulp nodig is.. of zit ik er nu naast?
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
pi_84349928
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 11:49 schreef Koepert het volgende:

[..]

Volgens mij is het meer een kwestie van: In bepaalde 'alters' ziet ze niet dat ze hulp nodig heeft, gecombineerd met; in bepaalde alters 'gedraagt' ze zich, waardoor t lijkt alsof ze geen hulp nodig is.. of zit ik er nu naast?
nee je zit er zeker niet naast, je ziet het inderdaad correct
pi_84349987
Bij mijn weten wordt deze zienswijze, met alters die geen kennis hebben van wat de andere alter gedaan of gezien heeft, helemaal niet algemeen geaccepteerd door NIP psychologen.

Ik vraag me af of ze jou wel de waarheid vertelt over wat er daar bij de hulpverlening wordt gezegd.
  donderdag 22 juli 2010 @ 11:58:13 #19
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_84350055
quote:

[..]

Dit lijkt mij ook eigenlijk. Want ja, een hoop van die alters zullen zich ook misschien niet beseffen dat ze niet de enige zijn?

Damn, ts ik heb respect voor je. Dat je in feite gewoon met 10-20 verschillende, waarschijnlijk onuitstaanbare, personen samenleeft.

Maar: zou je het geheel niet eens stiekem kunnen filmen ofzo, om te laten zien aan haar behandelaars wat er werkelijk gebeurd? Of draaf ik nu door? Ben je zelf al eens, buiten haar om gaan praten met een expert in dit soort zaken, misschien heeft hij/zij een oplossing?
64= Monoton + Minimal
  donderdag 22 juli 2010 @ 11:59:11 #20
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_84350090
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 11:56 schreef Dipkip het volgende:
Bij mijn weten wordt deze zienswijze, met alters die geen kennis hebben van wat de andere alter gedaan of gezien heeft, helemaal niet algemeen geaccepteerd door NIP psychologen.

Ik vraag me af of ze jou wel de waarheid vertelt over wat er daar bij de hulpverlening wordt gezegd.
Of dit. Ik zou zonder haar eens met iemand gaan praten, die verstand van zaken heeft...

is ze trouwens toevallig paniekerig voor spiegels?
64= Monoton + Minimal
pi_84350092
quote:

[..]

Ik ben niet zo'n voorstander van zo'n huistuinenkeukendiagnose.

Het lijkt mij handiger dat wanneer TS en vriendin denken dat deze problemen spelen om hiervoor gerichte hulp te zoeken en betrek haar ouders er ook in. Ik zou het niet accepteren dat iemand als een onwillig persoon een beetje in de bank gaat zitten blowen om de problemen op te lossen.
pi_84350167
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 11:58 schreef siface het volgende:

Damn, ts ik heb respect voor je. Dat je in feite gewoon met 10-20 verschillende, waarschijnlijk onuitstaanbare, personen samenleeft.

Dat is nog altijd een eigen keuze hoor.
pi_84350247
quote:

vaak weten mensen in n alter wel van het feit dat de andere alters bestaan. Het klinkt n beetje als een makkelijk excuus om dingen die niet goed gaan op n andere alter af te schuiven
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_84350326
quote:

Mja over het feit wat er bij de hulpverlening gezegd wordt is ze nogal vaag, ze laat er in ieder geval niet veel over los.
pi_84350365
is het een idee om samen naar een psycholoog te gaan? Omdat je vertelt dat de "persoonlijkheid" die de therapie volgt niet degene is die je thuis meemaakt

niet i.p.v. de persoonlijke therapie die ze krijgt, maar puur pragmatisch op jullie samen gericht.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')