quote:Op zondag 18 juli 2010 17:06 schreef gebrokenglas het volgende:
Geen idee waar ik hier mee terecht kan. Is dit het juiste forum?
Mijn vraag is namelijk: hoe maak ik kalkvrij c.q. gedeminiraliseerd water voor in de radiator van een auto?
Kraanwater in een fluitketel, op het fornuis ermee, flink laten doorkoken zodat al het kalk op het aluminium van de fluitketel neerslaat. Maar dan?
Het gekookte water in de fluitketel weer laten afkoelen? Of juist zsm overgieten in iets anders (een fles) en daar laten afkoelen?
Of anders b-vraag: waar haal ik goedkoop zulks water vandaan? Bij de etos (als het daar al is) kost het natuurlijk ettelijke euro's per liter; en als de fluitketelmethode ook prima werkt ga ik natuurlijk voor het laatste.
Dit dus. Moeilijk doen als het makkelijk kanquote:Op zondag 18 juli 2010 17:08 schreef RacerDKB het volgende:
Volgens mij staan ze gewoon voor een paar euro per fles bij de AH.
Stoom opvangen en laten condenseren = demi-waterquote:Op zondag 18 juli 2010 17:06 schreef gebrokenglas het volgende:
Geen idee waar ik hier mee terecht kan. Is dit het juiste forum?
Mijn vraag is namelijk: hoe maak ik kalkvrij c.q. gedeminiraliseerd water voor in de radiator van een auto?
Kraanwater in een fluitketel, op het fornuis ermee, flink laten doorkoken zodat al het kalk op het aluminium van de fluitketel neerslaat. Maar dan?
Het gekookte water in de fluitketel weer laten afkoelen? Of juist zsm overgieten in iets anders (een fles) en daar laten afkoelen?
Of anders b-vraag: waar haal ik goedkoop zulks water vandaan? Bij de etos (als het daar al is) kost het natuurlijk ettelijke euro's per liter; en als de fluitketelmethode ook prima werkt ga ik natuurlijk voor het laatste.
quote:Op zondag 18 juli 2010 17:18 schreef Peter het volgende:
[..]
Stoom opvangen en laten condenseren = demi-water
Het lijkt me HEEL stug dat je je auto kunt afspoelen met demiwater.quote:Op zondag 18 juli 2010 17:24 schreef NouMooiNiet het volgende:
bij elke autowasplaats kun jeje auto afspoelen met dat water.
neem een jerrycan mee en vul die daarmee.
klaar.
das wel een goeie iddquote:Op zondag 18 juli 2010 17:24 schreef NouMooiNiet het volgende:
bij elke autowasplaats kun jeje auto afspoelen met dat water.
neem een jerrycan mee en vul die daarmee.
klaar.
dat staat er wel. logisch ook, anders krijg je allemaal vlekken als je autodroog isquote:Op zondag 18 juli 2010 17:25 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Het lijkt me HEEL stug dat je je auto kunt afspoelen met demiwater.
ja je hebt gewoon water EN gedemineraliseerd water om je auto mee af te spuiten. Voor vlekvrij opdrogen. Kijk maar eens als je er in de buurt bent.quote:Op zondag 18 juli 2010 17:25 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Het lijkt me HEEL stug dat je je auto kunt afspoelen met demiwater.
Iets met je met een goedkope ontkalker al oplost. Of zelfs schoonmaakazijn. Demiwater is duurder om te maken in zulke hoeveelheden dan een goedkope ontkalker bij je leiding stoppen. Dus de vraag is: weet je zeker dat het demiwater is, of ga je er vanuit omdat het zogenaamd logisch zou moeten zijn?quote:Op zondag 18 juli 2010 17:25 schreef ukga het volgende:
[..]
dat staat er wel. logisch ook, anders krijg je allemaal vlekken als je autodroog is
Kijk, dat dacht ik dus al.quote:Op zondag 18 juli 2010 17:52 schreef robber57 het volgende:
Water van wasplaatsen is geen demi water maar water waarin mbv een chemische stof het kalk is gebonden tot vaste korrels waarna ze er grotendeels uit worden gefilterd.
Het grootste gedeelte kalk is er dus uit maar kan er nog steeds in zitten in gebonden vorm en dat is voor een wasplaats niet erg want zo maakt de evt klak geen vlekken en kringen maar das toch wel wat anders dan echt demi water welke uit een destileer ketel komt en gegarandeerd kalk vrij is.
ohquote:Op zondag 18 juli 2010 17:52 schreef robber57 het volgende:
Water van wasplaatsen is geen demi water maar water waarin mbv een chemische stof het kalk is gebonden tot vaste korrels waarna ze er grotendeels uit worden gefilterd.
Het grootste gedeelte kalk is er dus uit maar kan er nog steeds in zitten in gebonden vorm en dat is voor een wasplaats niet erg want zo maakt de evt klak geen vlekken en kringen maar das toch wel wat anders dan echt demi water welke uit een destileer ketel komt en gegarandeerd kalk vrij is.
Oh ja, en ook dat nog.quote:Op zondag 18 juli 2010 18:25 schreef GizartFRL het volgende:
Waarom zou je water in de radiateur van een auto willen gooien ipv koelvloeistof?
Mijn vader had destijds altijd een glazen of plastic buis met diverse steentjes in lagen erin.
Daarmee maakten we destijds demiwater voor accu's.
Ok. Een duidelijke uitleg.quote:Op zondag 18 juli 2010 19:38 schreef robber57 het volgende:
[..]
Oh ja, en ook dat nog.
In een radiateur van een auto hoort koelvloeistof, zeker als het een moderne auto is met aluminium motor of cilinderkop.
Koelvloeistof aan lengen met water is funest voor de alu delen.
Er zijn twee soorten vulling voor de radiateur: koelvloeistof en antivries.
Koelvloeistof is een mengsel van ethanol, glycol en andere stofjes en er komt geen water aan te pas.
Koelvloeistof vervuld meerdere taken: het voorkomt bevriezing (tot de waarde die op de fles staat), het smeert zaken als de keerring van je waterpomp en de kranen van je kachel, het beschermt alle slangen tegen uitdrogen, het voorkomt corrosie van aluminium en stalen delen ,het voorkomt afzetting van bezinksel,corrosie enz op plaatsen waar de kanalen zeer klein zijn en voorkomt dus ook zo verstopping, het gaat spannings cavitatie tegen welke ontstaat door het elektrische veld welke de draaiende waterpomp opwekt enz enz enz
Koelvloeistof koop je kant en klaar en hoef je (mag je) nooit aanmaken met water of verdunnen met water,uiteraard: nood breekt wet; als je met een kokende motor stil staat en er is niets anders kun je desnoods in je radiateur piesen, als er maar iets waterigs in zit kun je iig verder rijden.
Maar als je daarna thuiskomt zit er eigenlijk maar 1 ding op en dat is alle koelvloeistof vervangen want als het eenmaal verdunt is kun je dat niet meer terug draaien
Antivries is het spul wat anno 1970 gebruikt werd en is precies datgene wat het zegt (en niets meer): het voorkomt dat de motor kan bevriezen maar meer niet en dat spul maak je idd aan met water.
Antivries is meuk, er zitten geen smerende en conserverende middelen in waardoor alles wat stuk kan gaan in je motor ook stuk zal gaan, denk aan je waterpomp, koelwater slangen, kachel kranen, enz enz.
Antivries hoort vandaag de dag niet meer in een motor en als je het wel doet ga je er spijt van krijgen...
quote:
Dacht ik ook meteen aan! Supereasy!quote:
Juist, dus toch geen anti-vries mix doen. Bedankt voor je uitleg. Ik haal straks gewoon koelvloeistof, de blauwe, en doe dat erin.quote:Op maandag 19 juli 2010 18:24 schreef robber57 het volgende:
Antivries is meuk, in boekjes van autofabrikanten staat altijd dat het er in mag en dat is ook zo, het mag er in maar je doet het beter niet.
Ik stel dat op basis van het feit dat ik nog nooit echt goede antivries heb gezien, het meestal niet meer dan een spulletje om de vriestemperatuur te verlagen en meer niet, die anticorrosie middelen, antischuim en smeermiddelen zitten er simpelweg niet in.
Antivries in een gietijzeren motor en na 2 jaar is het verandert in roestwater.
Wellicht dat de autofabrikant wel dergelijk spul van goede kwaliteit heeft maar dat is in een gewone auto zaak in nl niet te koop.
Koop maar gewoon kant en klaar koelvloeistof, dat is de beste keus.
Er kleven voor- en nadelen aan het drinken van demiwater. Een argument voor het drinken ervan is dat de mineralen die slecht voor ons zijn eruit zijn verwijderd. Dokters en voedingsdeskundigen hebben hele boekwerken geschreven over de negatieve invloed van mineralen op onze gezondheid. Argumenten tegen het drinken van demiwater zijn onder andere dat we te weinig mineralen binnenkrijgen via drinkwater en dat het water zonder mineralen zelfs mineralen uit ons lichaam gaat aantrekken, waardoor we last van mineralentekorten krijgen.quote:
Verhelderend. Bedankt.quote:Op donderdag 22 juli 2010 15:44 schreef Thieske het volgende:
[..]
Er kleven voor- en nadelen aan het drinken van demiwater. Een argument voor het drinken ervan is dat de mineralen die slecht voor ons zijn eruit zijn verwijderd. Dokters en voedingsdeskundigen hebben hele boekwerken geschreven over de negatieve invloed van mineralen op onze gezondheid. Argumenten tegen het drinken van demiwater zijn onder andere dat we te weinig mineralen binnenkrijgen via drinkwater en dat het water zonder mineralen zelfs mineralen uit ons lichaam gaat aantrekken, waardoor we last van mineralentekorten krijgen.
bron: http://www.lenntech.nl/gezondheidseffecten-demiwater.htm
Yep, dat werkt prima. Ik gebruik het ook in ons stoomstrijkijzer, nooit meer last van kalk in je apparaat.quote:Op zondag 18 juli 2010 17:24 schreef Ravage het volgende:
Heb ook wel eens gehoord dat je water uit het opvangreservoir van een condensdroger kunt gebruiken..
Klopt helemaal hoor.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 14:24 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Van een paar koperen buizen is het voor zo'n 15 a 20 euro zelf te solderen, Ik heb ook een destileerkolom.
Idd leuk om alcohol mee te maken, maar ik heb tot nu toe alleen nog maar wat flesjes wijn gedestileerd. Levert wel leuke drankjes op maar is uiteindelijk duurder dan gewoon wijn drinken natuurlijk.
Ik moet nog een keer mn brouwvat vol graan stoppen om eigen wodka te stoken.
Demiwater zelf maken met een destileerkolom is volgens mij duurder dan het kopen in de winkel omdat het behoorlijk wat stookkosten in komen te zitten. Een industrieel bedrijf kan dat veel effcienter doen.
Agreed.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 14:43 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Zou ik toch mee oppassen, er zit van (natuurlijke) luchtvervuiling toch nog een paar zuren in die het toch wel wat geleidender maken en als je dicht bij de zee woont lijkt het me dat er toch nog wat zout doorheen zit. Het is vrij puur maar niet volledig.
quote:Op zondag 18 juli 2010 17:18 schreef Peter het volgende:
[..]
Stoom opvangen en laten condenseren = demi-water
De vraag was: "Hoe maak ik gedemineraliseerd water". Het antwoord hierop is: "Met een ionenwisselaar", hierboven oneerbiedig (maar redelijk terecht) een "harskolom" genoemd.quote:Op zondag 18 juli 2010 18:16 schreef Spanky78 het volgende:
Demi-water is meestal over een harskolom geweest die alles eruit trekt, maar wat ook kan is dat het reverse osmosewater is. Bij een aquarium winkel kun je het vast goedkoop krijgen. Het betekent dat het water is met zeer lage geleidbaarheid. Er zitten dan dus vrijwel geen ionen in. Andere stoffen zouden er nog wel in kunnen zitten, al is dat in de praktijk niet zo.
Verder is gedestilleerd water nog zuiverder, dit is gecondenseerd stoom. Duurder, maar ook beter in een aantal gevallen.
Dat is echt onzin. Het water is net zo zuiver als met de oude Kation/Anion harssystemen. Het grote voordeel is dat je geen chemicaliën (loog/zoutzuur) meer nodig hebt om te regenereren, en dus minder belastend bent voor het milieu. Het grote nadeel is dat je heel veel water weggooit, door eindeloos spoelen. Maar als je dat weer opvangt en voor andere doelen gebruikt, ben je toch efficiënter bezig. De kwaliteit van dat afvalwater is sowieso beter dan onthard water, dus mogelijkheden genoeg (spoelerijen etc.)quote:Op woensdag 28 juli 2010 09:23 schreef Beelzebufo het volgende:
Omgekeerde osmose is een aardig idee, maar bewerkelijk en het levert minder zuiver water op.
Ik ben alweer ruim 10 jaar uit de waterbusiness, mijn kennis is niet helemaal up-to-date...quote:Op woensdag 28 juli 2010 09:39 schreef Pek het volgende:
[..]
Dat is echt onzin. Het water is net zo zuiver als met de oude Kation/Anion harssystemen. Het grote voordeel is dat je geen chemicaliën (loog/zoutzuur) meer nodig hebt om te regenereren, en dus minder belastend bent voor het milieu. Het grote nadeel is dat je heel veel water weggooit, door eindeloos spoelen. Maar als je dat weer opvangt en voor andere doelen gebruikt, ben je toch efficiënter bezig. De kwaliteit van dat afvalwater is sowieso beter dan onthard water, dus mogelijkheden genoeg (spoelerijen etc.)
Zo wordt het demiwater in de winkels niet gemaakt nee, maar zo kun je water wel van mineralen en andere stoffen ontdoenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |