quote:Op zondag 18 juli 2010 17:06 schreef gebrokenglas het volgende:
Geen idee waar ik hier mee terecht kan. Is dit het juiste forum?
Mijn vraag is namelijk: hoe maak ik kalkvrij c.q. gedeminiraliseerd water voor in de radiator van een auto?
Kraanwater in een fluitketel, op het fornuis ermee, flink laten doorkoken zodat al het kalk op het aluminium van de fluitketel neerslaat. Maar dan?
Het gekookte water in de fluitketel weer laten afkoelen? Of juist zsm overgieten in iets anders (een fles) en daar laten afkoelen?
Of anders b-vraag: waar haal ik goedkoop zulks water vandaan? Bij de etos (als het daar al is) kost het natuurlijk ettelijke euro's per liter; en als de fluitketelmethode ook prima werkt ga ik natuurlijk voor het laatste.
Dit dus. Moeilijk doen als het makkelijk kanquote:Op zondag 18 juli 2010 17:08 schreef RacerDKB het volgende:
Volgens mij staan ze gewoon voor een paar euro per fles bij de AH.
Stoom opvangen en laten condenseren = demi-waterquote:Op zondag 18 juli 2010 17:06 schreef gebrokenglas het volgende:
Geen idee waar ik hier mee terecht kan. Is dit het juiste forum?
Mijn vraag is namelijk: hoe maak ik kalkvrij c.q. gedeminiraliseerd water voor in de radiator van een auto?
Kraanwater in een fluitketel, op het fornuis ermee, flink laten doorkoken zodat al het kalk op het aluminium van de fluitketel neerslaat. Maar dan?
Het gekookte water in de fluitketel weer laten afkoelen? Of juist zsm overgieten in iets anders (een fles) en daar laten afkoelen?
Of anders b-vraag: waar haal ik goedkoop zulks water vandaan? Bij de etos (als het daar al is) kost het natuurlijk ettelijke euro's per liter; en als de fluitketelmethode ook prima werkt ga ik natuurlijk voor het laatste.
quote:Op zondag 18 juli 2010 17:18 schreef Peter het volgende:
[..]
Stoom opvangen en laten condenseren = demi-water
Het lijkt me HEEL stug dat je je auto kunt afspoelen met demiwater.quote:Op zondag 18 juli 2010 17:24 schreef NouMooiNiet het volgende:
bij elke autowasplaats kun jeje auto afspoelen met dat water.
neem een jerrycan mee en vul die daarmee.
klaar.
das wel een goeie iddquote:Op zondag 18 juli 2010 17:24 schreef NouMooiNiet het volgende:
bij elke autowasplaats kun jeje auto afspoelen met dat water.
neem een jerrycan mee en vul die daarmee.
klaar.
dat staat er wel. logisch ook, anders krijg je allemaal vlekken als je autodroog isquote:Op zondag 18 juli 2010 17:25 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Het lijkt me HEEL stug dat je je auto kunt afspoelen met demiwater.
ja je hebt gewoon water EN gedemineraliseerd water om je auto mee af te spuiten. Voor vlekvrij opdrogen. Kijk maar eens als je er in de buurt bent.quote:Op zondag 18 juli 2010 17:25 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Het lijkt me HEEL stug dat je je auto kunt afspoelen met demiwater.
Iets met je met een goedkope ontkalker al oplost. Of zelfs schoonmaakazijn. Demiwater is duurder om te maken in zulke hoeveelheden dan een goedkope ontkalker bij je leiding stoppen. Dus de vraag is: weet je zeker dat het demiwater is, of ga je er vanuit omdat het zogenaamd logisch zou moeten zijn?quote:Op zondag 18 juli 2010 17:25 schreef ukga het volgende:
[..]
dat staat er wel. logisch ook, anders krijg je allemaal vlekken als je autodroog is
Kijk, dat dacht ik dus al.quote:Op zondag 18 juli 2010 17:52 schreef robber57 het volgende:
Water van wasplaatsen is geen demi water maar water waarin mbv een chemische stof het kalk is gebonden tot vaste korrels waarna ze er grotendeels uit worden gefilterd.
Het grootste gedeelte kalk is er dus uit maar kan er nog steeds in zitten in gebonden vorm en dat is voor een wasplaats niet erg want zo maakt de evt klak geen vlekken en kringen maar das toch wel wat anders dan echt demi water welke uit een destileer ketel komt en gegarandeerd kalk vrij is.
ohquote:Op zondag 18 juli 2010 17:52 schreef robber57 het volgende:
Water van wasplaatsen is geen demi water maar water waarin mbv een chemische stof het kalk is gebonden tot vaste korrels waarna ze er grotendeels uit worden gefilterd.
Het grootste gedeelte kalk is er dus uit maar kan er nog steeds in zitten in gebonden vorm en dat is voor een wasplaats niet erg want zo maakt de evt klak geen vlekken en kringen maar das toch wel wat anders dan echt demi water welke uit een destileer ketel komt en gegarandeerd kalk vrij is.
Oh ja, en ook dat nog.quote:Op zondag 18 juli 2010 18:25 schreef GizartFRL het volgende:
Waarom zou je water in de radiateur van een auto willen gooien ipv koelvloeistof?
Mijn vader had destijds altijd een glazen of plastic buis met diverse steentjes in lagen erin.
Daarmee maakten we destijds demiwater voor accu's.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |