Dus in principe is onweer een wonder tot het moment dat het verklaard wordt d.m.v. empiri ? Iets kan niet eerst wel een wonder zijn en daarna niet. Je zet schijnbaar tussen aanhalingsteken maar in dat woord ligt juist de kern van mijn pleidooi; de onmogelijkheid van het bepalen of er sprake is van het niet kunnen rationaliseren van een fenomeen.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 15:05 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Wonder is een rationeel (schijnbaar) onverklaarbare gebeurtenis
Er zijn onverklaarbare gebeurtenissen.
Wonderen bestaan.
Als er een verklaring wordt gevonden, is het geen wonder meer.
Maar als God als verklaring dient van een fenomeen is het toch gewoon een goddelijk-fenomeen (te verklaren door zijn bestaan) en géén wonder. Een openbaring, zoals Mohammed claimde meegemaakt te hebben, was dat een wonder ?quote:Op zaterdag 17 juli 2010 15:08 schreef Daniel1976 het volgende:
Voor een wonder heb je volgens mij een god nodig. Want de essentie van een wonder is niet alleen dat we het niet kunnen verklaren maar ook dat we het toeschrijven aan iets goddelijks. goddelijke interventie.
Ik bestrijd het fenomeen van een god ten zeerste omdat de waarschijnlijkheid voor het bestaan van een god bijna oneindig klein is als je alle feiten op een rijtjes zet.
Verder heb je het geluidsfragment niet gelinkt.
Ook ken ik andere filosofen en ethici die juist net zo stellig als jij (en ik) beweren dat wonderen onzin zijn.
Einstein geloofde ook niet in quantummeganica en Einstein is zeer gerecpecteerd. Toch had Einstein ongelijk, je kunt niet alles goed hebben.
en dat goddelijk-fenomeen is nu net wat we een wonder noemenquote:Op zaterdag 17 juli 2010 15:19 schreef Bovenmens het volgende:
[..]
Maar als God als verklaring dient van een fenomeen is het toch gewoon een goddelijk-fenomeen (te verklaren door zijn bestaan) en géén wonder.
maar Hume was waarschijnlijk gewoon een christen en hij leefde in de 18de eeuw dus dat hij dacht dat wonderen voor kunnen komen is niet vreemd.quote:Tuurlijk is het zo dat je niet alles goed kunt hebben, maar dit was een kwestie van logisch inzicht, iets waar juist hij, Hume, zo op hamerde..
Dan moet dat dan ook de enige detonatie zijn; Wonder = een goddelijk fenomeen (wat wel of niet te verklaren is dmv een wetenschappelijke methode - niet relevant). Het kan niet een goddelijk fenomeen zijn en een ander soort fenomeen (een fenomeen wat we niet kunnen verklaren, of nog niet kunnen verklaren).quote:Op zaterdag 17 juli 2010 15:47 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
en dat goddelijk-fenomeen is nu net wat we een wonder noemen
Gewaagde stelling vanuit theologisch oogpunt, dan zou je als het ware stellen dat God alleen maar onverklaarbare handelingen verricht, seculier gezien zou wat jij bedoelt geen mysterie meer zijn.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 15:05 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Wonder is een rationeel (schijnbaar) onverklaarbare gebeurtenis
Er zijn onverklaarbare gebeurtenissen.
Wonderen bestaan.
Als er een verklaring wordt gevonden, is het geen wonder meer.
de enige conclusie is dat de natuurwetten niet van toepassing zijn op God en ze in zijn almacht gewoon kan ombuigen.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 18:27 schreef Bovenmens het volgende:
Een wonder is iets wat indruist tegen alle natuurwetten dit kan op alle vlakken zijn, biologisch natuurkundig
Exact zo formuleerde Herman het ook voor Hume inderdaad... de enige logische conclusie is dan toch dat de natuurwetten waarschijnlijk niet universeel of altijd geldig zijn. Een conclusie waarmee de bruikbaarheid van de term 'wet' eigenlijk ookal per definitie zal vervallen.
Nee, want bij deze definitie van wonder wordt helemaal niks gezegt over God.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 18:47 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
de enige conclusie is dat de natuurwetten niet van toepassing zijn op God en ze in zijn almacht gewoon kan ombuigen.
voor de rest gelden de natuurwetten gewoon
Zonder god(en) bestaan er geen wonderen, wat we dan als wonder zien is dan simpelweg iets wat we nog niet kunnen verklaren.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 18:50 schreef Bovenmens het volgende:
[..]
Nee, want bij deze definitie van wonder wordt helemaal niks gezegt over God.
Met God; kunnen wonderen bestaan (zolang ze indruisen tegen logica of empiri, de natuurwetten)quote:Op zaterdag 17 juli 2010 18:52 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Zonder god(en) bestaan er geen wonderen, wat we dan als wonder zien is dan simpelweg iets wat we nog niet kunnen verklaren.
Bedankt voor de tipquote:Op zaterdag 17 juli 2010 19:44 schreef Molurus het volgende:
In dit kader is de serie "Godsdienstfilosofie" ook zeer de moeite waard, in het bijzonder CD 3:
blok 1 David Hume's 'of miracles'
blok 2 Is Hume's Argumentatie een 'abject failure'?
Mocht je die willen hebben, stuur me een PM. Anders ook verkrijgbaar bij bol:
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002811005/index.html
Nogmaals: binnen de wetenschap kan het niet meer zijn dan dat. Voor mij als mens kan het wel degelijk verklaard worden door een bijzondere activiteit van God.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 20:01 schreef Molurus het volgende:
Mja, je kunt als mens best geloven in wonderen, de wetenschap heeft volstrekt gelijk dat de wonderen waar sommige mensen in geloven nooit meer kunnen zijn dan slechts onverklaarde verschijnselen.
Een wonder die een schending is van een natuurwet zou wetenschapfilosofisch gezien die natuurwet teniet moeten doen. In de praktijk is dat niet het geval, juist met name omdat een wonder iedere vorm van reproduceerbaarheid mist.quote:Een wonder is een verschijnsel dat zich onttrekt aan de natuurwetten. Maar wat is nou eigenlijk een natuurwet? Een natuurwet is een natuurlijke wetmatigheid waarop geen uitzonderingen bestaan. En daarmee is de uitzondering op zo'n natuurwet een logische tegenstelling. Een wonder is in definitie een logische tegenstelling.
Ehm, nee. Je kunt hooguit ten onrechte geloven dat het een verklaring is voor jou als mens. Het is dan op geen enkele manier een verklaring, niet alleen niet in wetenschappelijke zin.quote:Op zondag 18 juli 2010 21:36 schreef Dwerfion het volgende:
Nogmaals: binnen de wetenschap kan het niet meer zijn dan dat. Voor mij als mens kan het wel degelijk verklaard worden door een bijzondere activiteit van God.
Meestal is het eenvoudiger en rationeler om die ene onreproduceerbare waarneming te verwerpen dat de natuurwet af te schrijven als een weerlegde hypothese, dat klopt.quote:Op zondag 18 juli 2010 21:36 schreef Dwerfion het volgende:
Een wonder die een schending is van een natuurwet zou wetenschapfilosofisch gezien die natuurwet teniet moeten doen. In de praktijk is dat niet het geval, juist met name omdat een wonder iedere vorm van reproduceerbaarheid mist.
Waarom ten onrechte? Hoe kun jij nu al stellen dat het onjuist zou zijn?quote:Op zondag 18 juli 2010 21:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehm, nee. Je kunt hooguit ten onrechte geloven dat het een verklaring is voor jou als mens.
Dan zijn we het daar over eens. Een natuurwet kan dan dus ook niets zeggen over het wel of niet bestaan van wonderen. Wonderen zijn immers niet reproduceerbaar, en mogen dus verworpen worden als falsificatie van de natuurwet. Daarmee blijft de verwondering van de doktoren staan en de genezing van bepaalde mensen, als Dolf Dormans, blijven natuurlijk nog prachtige gebeurtenissen.quote:Meestal is het eenvoudiger en rationeler om die ene onreproduceerbare waarneming te verwerpen dat de natuurwet af te schrijven als een weerlegde hypothese, dat klopt.
Natuurlijk is het een verklaring. Het geeft een reden aan hoe een speciale gebeurtenis heeft kunnen plaatsvinden.quote:Op zondag 18 juli 2010 21:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is dan op geen enkele manier een verklaring, niet alleen niet in wetenschappelijke zin.
In wetenschappelijke termen noemen we dat een (nogal moeilijk te verifieren) hypothese, en niet een verklaring.quote:Op zondag 18 juli 2010 22:04 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een verklaring. Het geeft een reden aan hoe een speciale gebeurtenis heeft kunnen plaatsvinden.
Als je er met de wetenschappelijke methode naar kijkt noemen we dat inderdaad een hypothese. Maar hier spraken we nadrukkelijk over een verklaring buiten de wetenschappelijke methode.quote:Op zondag 18 juli 2010 22:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
In wetenschappelijke termen noemen we dat een (nogal moeilijk te verifieren) hypothese, en niet een verklaring.
Er zijn geen andere methodes die leiden tot verklaringen. Hooguit de illusie van een verklaring. En nee, dat hoef ik niet te bewijzen.. dat is het omkeren van de bewijslast.quote:Op zondag 18 juli 2010 22:12 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als je er met de wetenschappelijke methode naar kijkt noemen we dat inderdaad een hypothese. Maar hier spraken we nadrukkelijk over een verklaring buiten de wetenschappelijke methode.
Door onze incomplete wetenschappelijke kennis is het alleen onmogelijk te zeggen of er sowieso een verklaring buiten de wetenschap nodig isquote:Op zondag 18 juli 2010 22:12 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als je er met de wetenschappelijke methode naar kijkt noemen we dat inderdaad een hypothese. Maar hier spraken we nadrukkelijk over een verklaring buiten de wetenschappelijke methode.
Jij besluit dat er maar 1 methode is om tot verklaringen te komen en daar zou je ook nog eens geen bewijs voor hoeven te geven? Haha, je hebt blijkbaar al weer door dat jouw overtuiging al niet met je methode bewezen kan worden en dat je zelf dus ook blijkbaar dingen voor waar houdt die niet bewezen zijn.quote:Op zondag 18 juli 2010 22:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn geen andere methodes die leiden tot verklaringen. Hooguit de illusie van een verklaring. En nee, dat hoef ik niet te bewijzen.. dat is het omkeren van de bewijslast.
Allerlei interessante illusies bedoel je. Daar doe ik niet aan mee.quote:Op maandag 19 juli 2010 08:33 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Jij besluit dat er maar 1 methode is om tot verklaringen te komen en daar zou je ook nog eens geen bewijs voor hoeven te geven? Haha, je hebt blijkbaar al weer door dat jouw overtuiging al niet met je methode bewezen kan worden en dat je zelf dus ook blijkbaar dingen voor waar houdt die niet bewezen zijn.
En nee, daar doe ik niet aan mee. Ik kies liever voor een kijk op de wereld waar veel meer plaats is voor allerlei interessante zaken in deze wereld.
Volgens gelovigen zal god nooit te verklaren zijn, dus dan is god het wonder.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 23:49 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat het stempel "wonder" vooral een tijdsgebonden stempeltje is. De enige manier om het stempel te behouden is te veronderstellen dat we een fenomeen nooit zullen kunnen verklaren, en da's nogal een boude uitspraak.
Jouw pleidooi is (zoals ik het begrijp) dat het fenomeen dat iets absoluut onverklaarbaar is en blijft niet door ons benoemd kan worden, omdat wij niet het overzicht kunnen bevatten waaruit blijkt of wij alle mogelijke kennis hebben om iets dergelijks te verklaren. Het argument waarop je reageert illustreert dat de betekenis die wij aan het woord toekennen hier los van kan staan. Zo is "wonder" o.a. een woord dat gegeven wordt bij de betekenis van onverklaarbare gebeurtenissen, net zoals "feit" een woord is dat wordt gegeven aan een voor waar aangenomen gegeven. Maar: feiten zijn in de loop van de geschiedenis veranderd, door de ontdekking van nieuwe gegevens die betrekking hebben op het onderwerp van de oude, net zoals dat wonderen hun "wonderlijke" kenmerk verliezen bij de verklaring. Hij geeft aan dat je een semantische constructie bespreekt en dat fenomenen met de tijd een andere lading krijgen.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 15:16 schreef Bovenmens het volgende:
[..]
Dus in principe is onweer een wonder tot het moment dat het verklaard wordt d.m.v. empiri ? Iets kan niet eerst wel een wonder zijn en daarna niet. Je zet schijnbaar tussen aanhalingsteken maar in dat woord ligt juist de kern van mijn pleidooi; de onmogelijkheid van het bepalen of er sprake is van het niet kunnen rationaliseren van een fenomeen.
Ik heb het luisterargument zelf niet gehoord en je zegt de argumenten niet na te kunnen vertellen. Ik heb de relevante boeken/artikelen van Hume niet gelezen, dus ik kan zelf geen analyse van zijn (ongetwijfeld uitgebreide) uitingen hierover maken. In dat geval is dit het enige wat ik je kan meegeven puur gebaseerd op de door jou geschreven OP:quote:Op zaterdag 17 juli 2010 14:48 schreef Bovenmens het volgende:
Ik was gister aan het luisteren naar Herman Philipse over Hume. Hume was een zeer kritisch-analytisch filosoof. Deze bewering deed mij schrikken toen ik hoorde dat Hume het bestaan van wonderen niet afwijst. De exacte argumenten kan ik niet goed navertellen, maar in het onderstaande stukje annuleer ik wel enkele daarvan;
Wonderen bestaan niet, namelijk; het gaat uit van het premisse dat iets niet verklaard kan worden. Echter kan men niet stellen of iets niet verklaard kan worden, want; dat is een conclusie die alleen getrokken kan worden vanuit een goddelijk-perspectief; het alles weten. En ja, als men alles weet, dan kunnen we ook het gegeven fenomeen (voorheen verklaard als wonder) verklaren. Wonderen bestaan dus niet, een gebrek aan kennis of begrip wel. Er bestaat niets buiten het iets (alles = natuur of energie – onderdeel van het bestaan, of het universum), als iets nieuws voor ons verschijnt dan is het onze taak deze verschijning onder te delen binnen de natuurwetten die we kennen. Botst de verklaring van het fenomeen met de huidige natuurwetten dan moeten deze wetten vernieuwd worden. Deze vernieuwing kan in principe leiden naar het ontstaan van een nieuw paradigma.
Wat zie ik over het hoofd betreft de term wonderen (engels; miracles, zoals Hume het gebruikte) ? Hoe kon hij niet tot dezelfde conclusies komen als ik ? In het luisterfragment wordt dat niet duidelijk. Hij lijkt dit - evenals Herman zelf - totaal over het hoofd te zien...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |