Als je zegt dat iets tot maandag duurt, dan gaat iedereen er toch van uit dat het op die maandag afgelopen is?quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Lijkt me allemaal iets te vaag en te onderbuikerig om daar zo stellig ja en nee op te zeggen, hoor.
Assumption is the mother of all fuck-ups.quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je zegt dat iets tot maandag duurt, dan gaat iedereen er toch van uit dat het op die maandag afgelopen is?
Ik denk dat het verschil toch echt gemaakt moet worden tussen spreektaal en schrijftaal.quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je zegt dat iets tot maandag duurt, dan gaat iedereen er toch van uit dat het op die maandag afgelopen is?
Jij zou er wel bij stil staan dat als iets loopt tot zaterdag, het op die zaterdag zelf ook nog geldt?quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Assumption is the mother of all fuck-ups.
Dat is nou net het hele probleem met die bekeuringen in de OP.
Zeker, maar we hebben het hier over een opschrift toch?quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat het verschil toch echt gemaakt moet worden tussen spreektaal en schrijftaal.
Tuurlijk, als jij dat tegen mij zegt. Maar als ik een flyer in de bus krijg waarin staat: deze aanbieding geldt tot zaterdag, zou ik voor de zekerheid toch het ding op vrijdag gaan kopen.quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jij zou er wel bij stil staan dat als iets loopt tot zaterdag, het op die zaterdag zelf ook nog geldt?
Ja, klopt, maar er worden nogal wat voorbeelden uit de spreektaal gebruiktquote:Op donderdag 15 juli 2010 13:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zeker, maar we hebben het hier over een opschrift toch?
Dat wat je zegt niet altijd correct is, geldt voor elke taalconstructie denk ik.
In die zin is het woord tot niet hetzelfde als waar dit topic over gaat.quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:58 schreef Tornadovis het volgende:
Tot morgen iedereen!
* Zie ik iedereen dan vandaag weer ??? +:)
Vind ik raar, aangezien normaal gesproken er ook de scheiding is tussen week/weekend. Waarom kan je dan nu ineens je OV maar tot en met donderdag gebruiken?quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:38 schreef Operc het volgende:
[..]
Als je een week OV hebt niet. Als je een weekend OV hebt loopt deze door in de vakantie
'Tot' in combinatie met een plaats impliceert een bestemming. Een spoorlijn 'tot' Maastricht impliceert dat een station binnen Maastricht wordt bereikt.quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Want...? Dan zou er namelijk staan 'tot IN Maastricht'.
Het komt volgens mij door het aantal dimensies.quote:[..]
Lijkt me allemaal iets te vaag en te onderbuikerig om daar zo stellig ja en nee op te zeggen, hoor.
In 9 van de 10 gevallen doe je dan een onjuiste aanname.quote:Op donderdag 15 juli 2010 14:15 schreef Krantenman het volgende:
Ik bedoel maar: als je op een treinpas de tekst drukt "geldig tot 15 juli 2010", dan ga ik er toch echt vanuit dat hij nog geldig is op die 15de juli.
Dat is dus (meestal) fout.quote:Op donderdag 15 juli 2010 14:15 schreef Krantenman het volgende:
Mijn eigen taalgevoel is dat "tot" hetzelfde betekent als "tot en met" als er specifieke data of tijdstippen vermeld worden.
Ik bedoel maar: als je op een treinpas de tekst drukt "geldig tot 15 juli 2010", dan ga ik er toch echt vanuit dat hij nog geldig is op die 15de juli.
Waarom? Ik zou er dan dus juist van uit gaan dat ik op 15 juli een nieuwe moet hebben.quote:Op donderdag 15 juli 2010 14:15 schreef Krantenman het volgende:
Mijn eigen taalgevoel is dat "tot" hetzelfde betekent als "tot en met" als er specifieke data of tijdstippen vermeld worden.
Dat is spreektaal. Er is een verschil tussen spreektaal en schrijftaal. Schrijftaal is veel geregelementeerder en ondergeschikt aan de taalwetten.quote:Als iemand je vraagt "tel eens van 1 tot 10" dan stop je toch ook niet bij 9?
Maar ja, ik ben dan ook een Belg, ik weet dus waar ik voor moet oppassen als ik nog eens in Nederland kom.quote:Op donderdag 15 juli 2010 14:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
In 9 van de 10 gevallen doe je dan een onjuiste aanname.
Ja, dat wel, omdat hij op 16 juli niet meer geldig is (is mijn redenering dan).quote:Op donderdag 15 juli 2010 14:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waarom? Ik zou er dan dus juist van uit gaan dat ik op 15 juli een nieuwe moet hebben.
Inderdaadquote:Op donderdag 15 juli 2010 14:20 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Maar ja, ik ben dan ook een Belg, ik weet dus waar ik voor moet oppassen als ik nog eens in Nederland kom.
Was het een maand abo en al op 15 juni geldig?? Dan lijkt me dat het logisch is dat hij op 15 juli niet meer geldig is, anders was het wel een maand plus een dag abo.quote:Op donderdag 15 juli 2010 14:21 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Ja, dat wel, omdat hij op 16 juli niet meer geldig is (is mijn redenering dan).
Dan heb je dus op 16 juli een nieuwe nodig, niet op 15 juli. Bij 'tot 15 juli' heb je de 15e al een nieuwe nodig.quote:Op donderdag 15 juli 2010 14:21 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Ja, dat wel, omdat hij op 16 juli niet meer geldig is (is mijn redenering dan).
Ook met "tot en met". Maar wat hierboven werd gezegd over spreek- en schrijftaal klopt wel een beetje, want "tot en met" verwacht ik eigenlijk alleen in officiële teksten (zoals bv. een arbeidscontract) of in een wiskundige context. Het is een beetje formeler, maar betekent in de praktijk hetzelfde.quote:Op donderdag 15 juli 2010 14:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
InderdaadApart dat dit verschil er zo ingeslopen is. Ik ben wel benieuwd hoe Belgen een exclusieve reeks dan benoemen.
Tot en met is een inclusieve reeks (want het laatste element van de reeks, bijvoorbeeld de einddatum, hoort ook bij de reeks). Tot geeft in Nederland in veel gevallen een exclusieve reeks aan, waarbij het laatste element dus niet bij de reeks hoort. Hoe wordt zo'n reeks in België onder woorden gebracht, vraag ik mij af.quote:Op donderdag 15 juli 2010 14:27 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Ook met "tot en met". Maar wat hierboven werd gezegd over spreek- en schrijftaal klopt wel een beetje, want "tot en met" verwacht ik eigenlijk alleen in officiële teksten (zoals bv. een arbeidscontract) of in een wiskundige context. Het is een beetje formeler, maar betekent in de praktijk hetzelfde.
Vrij officieel lijkt me.quote:Dan kan je je natuurlijk gaan afvragen: in hoeverre is een treinpas een officieel document?
Oh ja, ik haalde de twee dingen even door elkaar.quote:Op donderdag 15 juli 2010 14:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tot en met is een inclusieve reeks (want het laatste element van de reeks, bijvoorbeeld de einddatum, hoort ook bij de reeks). Tot geeft in Nederland in veel gevallen een exclusieve reeks aan, waarbij het laatste element dus niet bij de reeks hoort. Hoe wordt zo'n reeks in België onder woorden gebracht, vraag ik mij af.
De NS/IBgroep (of wie er ook precies over gaat) heeft elk jaar 16 juli tot 16 augustus als vakantieperiode. Ze houden daarbij geen rekening met welke dag de 16e valt. De reden dat Week niet meer geldig is, is omdat die bedoelt is om naar je school/universiteit te reizen en er tussen de 16e van juli en augustus (als het goed is) geen colleges of tentamens meer zijn. Weekend OV is er eigenlijk voor de mensen die op zichzelf (op kamers) wonen en die dan in het weekend naar hun ouders kunnen. Dat moet in de vakantie dus ook kunnen is de redenatie.quote:Op donderdag 15 juli 2010 14:03 schreef Bolter het volgende:
[..]
Vind ik raar, aangezien normaal gesproken er ook de scheiding is tussen week/weekend. Waarom kan je dan nu ineens je OV maar tot en met donderdag gebruiken?
Hier zou geen discussie over mogelijk moeten zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2010 13:05 schreef daniela_007 het volgende:
Barst de discussie hier maar los over het verschil tussen tot en tot en met en of je ook wel eens problemen hebt gehad met de Belgische onduidelijkheid.. :-)
En tussen 1 en 5 juli?quote:Op donderdag 15 juli 2010 15:42 schreef LePoo het volgende:
[..]
Hier zou geen discussie over mogelijk moeten zijn.
1 tot 5 juli = 1,2,3,4 juli
1 t/m 5 juli = 1,2,3,4,5 juli
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |