Bronquote:De joodse vrouw uit Australië was samen met haar 89-jarige vader, die de Holocaust overleefde, en haar kinderen naar Polen gegaan om een bezoek te brengen aan het voormalige vernietigingskamp waar tijdens de Tweede Wereldoorlog ruim 1 miljoen mensen werden omgebracht.
Het leek Jane Korman een goed idee een soort eerbetoon te maken voor de slachtoffers door te dansen op de hit van Gloria Gaynor. Ze filmde haar familie onder het 'Arbeit Macht Frei'-teken in Auschwitz, maar ook werd er gedanst in het Duitse kamp Dachau en het Tsjechische concentratiekamp Theresienstadt. Haar vader trok ze daarbij een wit T-shirt aan met de tekst 'I will survive'.
Toen het filmpje opdook tijdens een Australische expeditie, kreeg ze woedende reacties van oorlogsslachtoffers. Er werd schande gesproken van het feit dat de familie danst op een plaats waar zoveel gruwelheden hebben plaatsgevonden. "Maar ik begrijp die kritiek niet goed. Het is juist een eerbetoon aan het leven", zegt Korman tegen de Daily Mail. "We zingen juist over het leven".
Websites van Neonazi's pikten het filmpje ook op en grepen de gelegenheid aan om racistische opmerkingen te plaatsen.
Volgens Korman wilde haar moeder, die ook wist te ontkomen aan de gaskamers, niet mee omdat ze de herinneringen niet aankon.
Zal wel weer aan mij liggen, maar die man heeft zelf de ellende overleefd. Mag hij van mij op zijn eigen manier verwerken. Snap dan alleen weer niet waarom er dan een filmpje van gemaakt moet worden, maar de ophef (woedend zijn omdat ze dat deden)snap ik dus ook niet.quote:Het leek Jane Korman een goed idee een soort eerbetoon te maken voor de slachtoffers door te dansen op de hit van Gloria Gaynor. Ze filmde haar familie onder het 'Arbeit Macht Frei'-teken in Auschwitz, maar ook werd er gedanst in het Duitse kamp Dachau en het Tsjechische concentratiekamp Theresienstadt. Haar vader trok ze daarbij een wit T-shirt aan met de tekst 'I will survive'.
quote:Op donderdag 15 juli 2010 00:46 schreef LXIV het volgende:
Snappen jullie het dan niet? Ze maken een lange neus naar de nazi's omdat het niet gelukt is hen uit te roeien en dat die oude man anno 2010 nog steeds een dansje kan maken in Auschwitz.
Apart, maar ik vind het goed.
quote:Op donderdag 15 juli 2010 00:48 schreef paddy het volgende:
In feite stak deze familie toch een dikke middelvinger op naar de mensen die de joden allemaal wilden vernietigen?
Zal wel weer aan mij liggen, maar die man heeft zelf de ellende overleefd. Mag hij van mij op zijn eigen manier verwerken. Snap dan alleen weer niet waarom er dan een filmpje van gemaakt moet worden, maar de ophef (woedend zijn omdat ze dat deden)snap ik dus ook niet.
Voor moeder de vrouw die thuis gebleven is lijkt mij .. om dat dan wel met haar te kunnen delen: kijk liefje, het is geen spook dat ons eindeloos blijft achtervolgen, ik heb iets terug gepakt van wat mij/ons af is genomenquote:Op donderdag 15 juli 2010 00:48 schreef paddy het volgende:
In feite stak deze familie toch een dikke middelvinger op naar de mensen die de joden allemaal wilden vernietigen?
[..]
Zal wel weer aan mij liggen, maar die man heeft zelf de ellende overleefd. Mag hij van mij op zijn eigen manier verwerken. Snap dan alleen weer niet waarom er dan een filmpje van gemaakt moet worden, maar de ophef (woedend zijn omdat ze dat deden)snap ik dus ook niet.
Snap je niet. Ik veroordeel ze dus niet en begrijp deze dansende mensen, dus welk gedeelte van mijn post reageer je op?quote:Op donderdag 15 juli 2010 01:22 schreef moussie het volgende:
[..]
Voor moeder de vrouw die thuis gebleven is lijkt mij .. om dat dan wel met haar te kunnen delen: kijk liefje, het is geen spook dat ons eindeloos blijft achtervolgen, ik heb iets terug gepakt van wat mij/ons af is genomen
quote:Snap dan alleen weer niet waarom er dan een filmpje van gemaakt moet worden
Of de rest niet..quote:Op donderdag 15 juli 2010 01:32 schreef VeX- het volgende:
Ze hebben er niet echt goed over nagedacht.
Precies.quote:
Pas geleden een begravenis meegemaakt van een vrouw die te vroeg was gestorven (kanker).quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:00 schreef PhysicsRules het volgende:
Lastig. Ik vind het allebei te begrijpen. Het getuigt aan de ene kant van kracht en karakter. Een dikke middelvinger naar de nazi's. Maar ik begrijp ook prima dat er veel mensen zijn die dit niet kunnen waarderen. Rouw en herdenking wordt in de westerse wereld over het algemeen niet met muziek en dans geassocieerd en in het jodendom al helemaal niet. Het was m.i. verstandiger geweest als ze het filmpje binnenskamers hadden gehouden.
Ook dat jah.quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:06 schreef DennisMoore het volgende:
Mensen die het niet kunnen waarderen, kijken maar een andere kant op.
Iedereen neemt wel ergens 'aanstoot aan'.
Als het om een enkeling ging wel ja. Hier kun je van tevoren aanvoelen dat er hele volksstammen (pun intended) zich hierover zouden opwinden. En dat is nog begrijpelijk ook. Deze dame en haar vader hadden daar best iets gevoeliger voor kunnen zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:06 schreef DennisMoore het volgende:
Mensen die het niet kunnen waarderen, kijken maar een andere kant op.
Iedereen neemt wel ergens 'aanstoot aan'.
Laat 'em, dit was waarschijnlijk de eerste keer dat die man daar kwam en een dansje mocht doen.quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:34 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Als het om een enkeling ging wel ja. Hier kun je van tevoren aanvoelen dat er hele volksstammen (pun intended) zich hierover zouden opwinden. En dat is nog begrijpelijk ook. Deze dame en haar vader hadden daar best iets gevoeliger voor kunnen zijn.
Voor wie maakte ze het filmpje? Ging ze ermee op de markt staan? Drong ze het filmpje aan anderen op? Was het haar doel om de spot te drijven met e.e.a.?quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:34 schreef PhysicsRules het volgende:
Als het om een enkeling ging wel ja. Hier kun je van tevoren aanvoelen dat er hele volksstammen (pun intended) zich hierover zouden opwinden. En dat is nog begrijpelijk ook. Deze dame en haar vader hadden daar best iets gevoeliger voor kunnen zijn.
Heb je wel gelezen wat ik eerder scheef? Dat ze dat dansje deden moeten ze vooral lekker zelf weten, maar hou dat filmpje lekker thuis.quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:42 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Voor wie maakte ze het filmpje? Ging ze ermee op de markt staan? Drong ze het filmpje aan anderen op? Was het haar doel om de spot te drijven met e.e.a.?
Mensen moeten zich niet zo snel beledigd etc voelen en anderen de vrijheid (!) gunnen om zaken op hun manier te beleven.
Dat idd.quote:Op donderdag 15 juli 2010 00:46 schreef LXIV het volgende:
Snappen jullie het dan niet? Ze maken een lange neus naar de nazi's omdat het niet gelukt is hen uit te roeien en dat die oude man anno 2010 nog steeds een dansje kan maken in Auschwitz.
En misschien vinden wel hele volksstammen het een mooi en passend dansje?quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:44 schreef PhysicsRules het volgende:
Heb je wel gelezen wat ik eerder scheef? Dat ze dat dansje deden moeten ze vooral lekker zelf weten, maar hou dat filmpje lekker thuis.
dat dus.quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:39 schreef Ronaldsen het volgende:
Op zich vind ik het redelijk smakeloos, maar ook weer niet iets om je druk over te maken.
Waarom is het in jouw ogen een domheid?quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:52 schreef Symphonic het volgende:
dat dus.
Het getuigt van domheid dat wel...
'Heb jij wel enig idee hoe erg de holocaust was?'.quote:Op donderdag 15 juli 2010 00:50 schreef Isabeau het volgende:
[..]
[..]
Laten we als buitenstaanders (wat hij dus niet is!) er even lekker geen oordeel over uiten
quote:Op donderdag 15 juli 2010 00:46 schreef LXIV het volgende:
[insert Hollercoaster Tycoon.png]quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:06 schreef KingOfMars het volgende:
Nu nog een achtbaan en een hotdogkraam.
Als je hier bij een begrafenis komt dansen met een fles wijn aan de mond en saus op je kin is dat ook erg ongepast. Er zijn namelijk nog meer mensen op een begrafenis die ook recht hebben op hun manier om daarmee om te gaan.quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:28 schreef dalaiblama het volgende:
Humor is het beste medicijn tegen trauma's.
De mensen die in dit topic van schande spreken hebben waarschijnlijk nooit iets gruwelijks meegemaakt. Of zijn erg slecht in verwerken.
In sommige landen geven ze een dik feest met drank en overvloedig eten als iemand het loodje legt. Zeker ook ongepast?.
quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als je hier bij een begrafenis komt dansen met een fles wijn aan de mond en saus op je kin is dat ook erg ongepast. Er zijn namelijk nog meer mensen op een begrafenis die ook recht hebben op hun manier om daarmee om te gaan.
Ik snap die mensen heel goed en ik heb er ook waardering voor dat zij dat op die manier willen verwerken. Dat neemt echter niet weg dat je niet in je eigen huis bent, en jouw manier van verwerken de verwerking van anderen niet mag verstoren. Dat filmpje doet er dan niet toe, ik vraag me wel af of er omstanders waren en hoe die dat hebben ervaren.
Van mij wel. Maar mensen die daar verdrietig, stil, ingetogen en ongestoord het willen verwerken mogen dat van mij ook en die mogen het van mij ook heel ongepast vinden dat je daar danst, wat het motief ook is. Dus dan gaat het erom dat je elkaar daarbij niet in de weg zit. Je bent niet alleen op de wereld, of in Auschwitz.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:16 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
de wereld laten zien dat je trots bent op je overwinning, op dat wat je hebt opgebouwd na zó neer te zijn gehaald, bijna vermoord om wie je was.
Heel de wereld mag Auswitz zien op beelden op tv. Foto's van de barakken vol uitgemergelde mensen en films over marcherende nazi's, maar niemand mag zien hoe sterk de overlevenden zijn en welke boodschap zij hebben naar de buitenwereld, en dan vooral naar de mensen die terugverlangen naar die afgrijselijke tijd...?
Dus als iemand op zijn manier de ontberingen in Auschwitz wil verwerken mag hij niemand in de weg zitten, maar als iemand wil roken moet dat mogen.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Dus dan gaat het erom dat je elkaar daarbij niet in de weg zit. Je bent niet alleen op de wereld, of in Auschwitz.
Ik wilde gisteren ook verdrietig, stil en ingetogen het verlies van Oranje in de finale verwerken met een drankje op het terras van Keyzer, maarja...quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Van mij wel. Maar mensen die daar verdrietig, stil, ingetogen en ongestoord het willen verwerken mogen dat van mij ook en die mogen het van mij ook heel ongepast vinden dat je daar danst, wat het motief ook is. Dus dan gaat het erom dat je elkaar daarbij niet in de weg zit. Je bent niet alleen op de wereld, of in Auschwitz.
Daar zullen naast die oude man nooit veel mensen hebben rondgelopen die daadwerkelijk in het kamp hebben gezeten. Ergens vind ik dan dat hij meer recht op zijn stukje verwerking heeft.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Van mij wel. Maar mensen die daar verdrietig, stil, ingetogen en ongestoord het willen verwerken mogen dat van mij ook en die mogen het van mij ook heel ongepast vinden dat je daar danst, wat het motief ook is. Dus dan gaat het erom dat je elkaar daarbij niet in de weg zit. Je bent niet alleen op de wereld, of in Auschwitz.
Taddaboem!quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:25 schreef DS4 het volgende:
Dus als iemand op zijn manier de ontberingen in Auschwitz wil verwerken mag hij niemand in de weg zitten, maar als iemand wil roken moet dat mogen.
De enige bedenking die ik erbij heb is dat hij met zijn wat ongebruikelijke manier van verwerken de verwerking door anderen niet verstoort. Hij mag het op zijn manier doen mits hij anderen het op hun manier laat doen. Dat hangt dus vooral van de situatie ter plekke af en daar was ik niet bij en ik kan me best voorstellen dat dat in harmonie is gegaan als ze daar een beetje op gelet hebben.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:34 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Daar zullen naast die oude man nooit veel mensen hebben rondgelopen die daadwerkelijk in het kamp hebben gezeten. Ergens vind ik dan dat hij meer recht op zijn stukje verwerking heeft.
Laat hem lekker die paar minuten dansen zeg.
Nee,jij wel?quote:Op donderdag 15 juli 2010 10:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
'Heb jij wel enig idee hoe erg de holocaust was?'.
Ik denk dat hij wel de laatste is die commentaar zal hebben op de manier waarop anderen het verwerken.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De enige bedenking die ik erbij heb is dat hij met zijn wat ongebruikelijke manier van verwerken de verwerking door anderen niet verstoort. Hij mag het op zijn manier doen mits hij anderen het op hun manier laat doen. Dat hangt dus vooral van de situatie ter plekke af en daar was ik niet bij en ik kan me best voorstellen dat dat in harmonie is gegaan als ze daar een beetje op gelet hebben.
Dat hij het overleefd heeft geeft hem niet zonder meer het recht de verwerking van anderen te verstoren, die er misschien wel heel veel familie of vrienden hebben verloren en geen overleving te vieren hebben.
Maar dat bevindt zich allemaal in het private domein zonder enige publieke waarde. Daar kies je zelf voor. Auschwitz is er nou eenmaal, daarvan kun je niet zeggen ga maar naar een pretpark als je wil dansen bij het hek, of ga maar thuis zitten als je stilte wil. Dan moet je verantwoordelijkheid nemen voor elkaars ongestoorde verwerking. Nogmaals, ik zeg niet dat dat niet gebeurd is, ik vind dat de voorwaarde waaronder ik het allemaal prima vind.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:28 schreef Laureline het volgende:
[..]
Ik wilde gisteren ook verdrietig, stil en ingetogen het verlies van Oranje in de finale verwerken met een drankje op het terras van Keyzer, maarja...
Hulde daarvoor, die zijn zeldzaam.quote:OMG, ik doe hier een omgekeerde Wet van Godwin![]()
Wat heb jij toch een moeite met logisch redeneren. Ik pleit niet voor het toestaan van roken in Auschwitz. Ik pleit niet eens voor het toestaan van roken in cafés. Ik pleit voor vrije burgers die vrij over hun eigendommen kunnen beschikken en dus mogen bepalen of daar mag worden gerookt of niet. En ik pleit tegen mensen die zuiver en alleen economisch liberaal zijn als het hen geld oplevert of ze denken dat het hen geld oplevert, maar die stiekem Noord-Koreaans dictatortje willen spelen en anderen hun persoonlijke voorkeuren willen opleggen, om vervolgens geen verantwoordelijkheid te nemen voor de voorzienbare consequenties van hun eigen keuzes: Als je een kroeg binnenstapt waar gerookt mag worden, dan wil je in die rook zijn. Met wettelijk gezag de omgeving willen aanpassen aan je persoonlijke ideaal is zielig.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus als iemand op zijn manier de ontberingen in Auschwitz wil verwerken mag hij niemand in de weg zitten, maar als iemand wil roken moet dat mogen.
Wat ben jij toch heerlijk inconsequent...
Allicht, maar het is ook aan hem dat niet voor anderen verstoren.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:45 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Ik denk dat hij wel de laatste is die commentaar zal hebben op de manier waarop anderen het verwerken.
Het 'verstoren' is echter primair de perceptie van de ander, puur subjectief.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Allicht, maar het is ook aan hem dat niet voor anderen verstoren.
Bijna iedereen op Fok vindt dit ook okay hoor, lees de reacties maar.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:53 schreef Burakius het volgende:
Tja als dit ergens op een Islamitische plek was vond iedereen het wel oke op Fok. Net zoals dat het swaffelen van de Taj Mahal wél door iedereen oke bevonden werd. Ik zal eens swaffelen in Auschwitz dan.
Is dat een reden om daar geen rekening mee te houden?quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:55 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Het 'verstoren' is echter primair de perceptie van de ander, puur subjectief.
Ik ga dan ook maar een swaffelen in Auschwitz. Taj Mahal een begraafplaats en Auschwitz ook, whats the difference. Maar dan zal hypocriet Fok wel weer eens opstaan hoor. Islam bashen is oke, maar Joden bashen hooo stop maar. "Weet jij wel hoe erg de holocaust was". /end indoctrination.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:55 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Bijna iedereen op Fok vindt dit ook okay hoor, lees de reacties maar.
Als je deel 3 kijkt van de reeks, dan kom je erachter dat die man zijn hele familie en vrienden is kwijtgeraakt, hij is een van de weinigen die het wel heeft overleefd .. als ik die opnames zo zie: die man heeft zich 65 jaar lang schuldig gevoeld dat hij het wel heeft overleefd! Mag die dan nu, na 65 jaar terug gaan en met zijn familie, symbolisch, de zwarte sluiers van het verleden afwerpen en dansen ter ere van het leven?quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De enige bedenking die ik erbij heb is dat hij met zijn wat ongebruikelijke manier van verwerken de verwerking door anderen niet verstoort. Hij mag het op zijn manier doen mits hij anderen het op hun manier laat doen. Dat hangt dus vooral van de situatie ter plekke af en daar was ik niet bij en ik kan me best voorstellen dat dat in harmonie is gegaan als ze daar een beetje op gelet hebben.
Dat hij het overleefd heeft geeft hem niet zonder meer het recht de verwerking van anderen te verstoren, die er misschien wel heel veel familie of vrienden hebben verloren en geen overleving te vieren hebben.
Als jij een Holocaust-overlever bent die geswaffeld is door de Duitsers in Auschwitz ga je je goddelijke gang maar.quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:01 schreef Burakius het volgende:
Ik ga dan ook maar een swaffelen in Auschwitz. Taj Mahal een begraafplaats en Auschwitz ook, whats the difference. Maar dan zal hypocriet Fok wel weer eens opstaan hoor. Islam bashen is oke, maar Joden bashen hooo stop maar. "Weet jij wel hoe erg de holocaust was". /end indoctrination.
het gaat hier niet om "joden-bashen". het gaat om een overlevende jood die eigenlijk het nazi regime van toen op de neus danst. Meer niet. Daarbij danst jij helaas ook op de tenen van andere overlevenden.quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:01 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ik ga dan ook maar een swaffelen in Auschwitz. Taj Mahal een begraafplaats en Auschwitz ook, whats the difference. Maar dan zal hypocriet Fok wel weer eens opstaan hoor. Islam bashen is oke, maar Joden bashen hooo stop maar. "Weet jij wel hoe erg de holocaust was". /end indoctrination.
Het is een reden om de 'mening' van de ander niet zomaar bepalend te laten zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:00 schreef PhysicsRules het volgende:
Is dat een reden om daar geen rekening mee te houden?
Damn! Lees het topic eensquote:Op donderdag 15 juli 2010 12:01 schreef Burakius het volgende:
Nee, niet zomaar. Maar dansen op een begraafplaats in het algemeen, of een vernietigingskamp in het bijzonder is niet 'zomaar'.quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:05 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Het is een reden om de 'mening' van de ander niet zomaar bepalend te laten zijn.
Heb jij even mijn reactie begrepen.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:43 schreef zeeeend het volgende:
[..]
Nee,jij wel?![]()
De Russen verloren 20 miljoen onderdanen daar hoor je nooit iemand over
En dan nog niet eens zozeer om het dansje, als ik het goed begrijp, maar om de reacties op neonazi-sitesquote:Op donderdag 15 juli 2010 12:04 schreef Jungpionier het volgende:
[..]
het gaat hier niet om "joden-bashen". het gaat om een overlevende jood die eigenlijk het nazi regime van toen op de neus danst. Meer niet. Daarbij danst jij helaas ook op de tenen van andere overlevenden.
http://www.thejc.com/news(...)sco-dances-auschwitzquote:But the footage has been posted on Neo-Nazi websites and some viewers have left antisemitic comments below it.
One person wrote: “Look, the Jews are still dancing in every corner. We aren't through with them; we will finish them in the next Holocaust.”
Die man is een van de weinige overlevenden en heeft na 65 jaar eindelijk de moed gevonden om 'terug in het zadel' te klimmen .. moet hij zich de rest van zijn leven schuldig blijven voelen dat hij het wel heeft overleefd?quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:07 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Nee, niet zomaar. Maar dansen op een begraafplaats in het algemeen, of een vernietigingskamp in het bijzonder is niet 'zomaar'.
Ik lees dat mijn opmerking een zenuw heeft geraakt. Dank!quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:52 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat heb jij toch een moeite met logisch redeneren. Ik pleit niet voor het toestaan van roken in Auschwitz. Ik pleit niet eens voor het toestaan van roken in cafés. Ik pleit voor vrije burgers die vrij over hun eigendommen kunnen beschikken en dus mogen bepalen of daar mag worden gerookt of niet. En ik pleit tegen mensen die zuiver en alleen economisch liberaal zijn als het hen geld oplevert of ze denken dat het hen geld oplevert, maar die stiekem Noord-Koreaans dictatortje willen spelen en anderen hun persoonlijke voorkeuren willen opleggen, om vervolgens geen verantwoordelijkheid te nemen voor de voorzienbare consequenties van hun eigen keuzes: Als je een kroeg binnenstapt waar gerookt mag worden, dan wil je in die rook zijn. Met wettelijk gezag de omgeving willen aanpassen aan je persoonlijke ideaal is zielig.
- Sinds wanneer was Taj Mahal een concentratiekamp? Je vergelijkt appels met peren.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:53 schreef Burakius het volgende:
Tja als dit ergens op een Islamitische plek was vond iedereen het wel oke op Fok. Net zoals dat het swaffelen van de Taj Mahal wél door iedereen oke bevonden werd. Ik zal eens swaffelen in Auschwitz dan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |