oeps
Belg zakt 62 keer voor theorie-examen Zillebeke - Veel mensen hebben moeite om hun rijbewijs te halen, maar het kan altijd nog veel erger. De 43-jarige Belg Marc Martain is weer gezakt voor zijn rijexamen, voor de 62ste keer om precies te zijn. Aan de praktijk is hij overigens nooit toegekomen. Telkens strandde hij bij het theorie-examen.
In 2004 deed Martain zijn eerste poging. Hij was het zat telkens met zijn vader mee te moeten rijden. Zes jaar later beschikt hij echter nog steeds niet over het felbegeerde papiertje. Het lukt hem maar niet 32 van de 40 examenvragen goed te beantwoorden, wat in België genoeg is om te slagen.
Martain wijt zijn worsteling om zijn theorie te halen aan de moeilijkheid van het examen. "Ze zouden iets minder streng moeten zijn. Vroeger mocht mijn vader gewoon zijn rijbewijs gaan afhalen, nu moet je een boek van buiten leren," zegt hij tegen Het Laatste Nieuws. Het zijn vooral de vragen over voorrangsregels die hem de das omdoen.
"Alles probeerde ik al om te slagen. Toch staat er altijd 'niet geslaagd' op dat briefje. Ik snap het niet. Vroeger op de tuinbouwschool kon ik best wel mee, maar nu lukt het me niet meer," zucht Martain.
Hij peinst er niet over op te geven: "Ik weet zeker dat ik het op een dag haal." Eén keer zat hij er heel dichtbij. Een paar jaar geleden maakte hij één fout te veel om te slagen. "Er is dus hoop." Wanneer hij weer een poging gaat wagen weet hij nog niet. Dat ligt aan zijn werk op de boerderij.
Het praktijkexamen mag volgens hem geen probleem zijn. Stiekem rijdt Martain al eens in een auto, maar hij is wel een keer betrapt door de politie.
Gelukkig kost de deelname aan een theorie-examen in België maar vijftien euro. In Nederland is dat ruim het dubbele. Maar met 62 pogingen is Martain toch bijna duizend euro kwijt. In België slagen de meeste kandidaten bij de eerste poging, vrijwel niemand moet vaker dan twee keer examen doen.
Je moet de lat hoog genoeg leggen om eronder door te kunnen
If life gives you lemons make lemonade
Behind every bitch there is a man who made her that way :)
Suikertaartje heeft altijd gelijk