Een tussenwoning van een half miljoenquote:Op maandag 19 juli 2010 10:02 schreef xenobinol het volgende:
Huiseigenaren nog steeds in denial![]()
Check deze aflevering van "kavel tot kasteel"
Vanaf 20:00 doet die mevrouw die haar veel te dure huis verkoop een paar leuke uitspraken, ze neemt kopers niet serieus, zelf in tijden van crisis niet
Ondertussen begrijp ze maar niet waarom niemand haar huis wil kopen, sterker nog er komen geen eens mensen kijken. Zo mooi om al die trieste speculanten te zien falen, ik word er haast opgewonden van![]()
Volslagen krankzinnnig natuurlijkquote:
Ze is niet bepaald de enige die met beide benen in de vastgoedval is gelopen. Op een gegeven moment leek het de ideale manier om makkelijk geld te verdienen (getuige de vele TV programma's en 'succesverhalen'). Natuurlijk kon dat niet altjid zo blijven... Maar je weet bij bubbels nooit van te voren wanneer ze barsten.quote:Op maandag 19 juli 2010 11:35 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat soort mensen leeft een beetje buiten de werkelijkheid vrees ik.
Nee... dat weet je nooit exact... maar de afgelopen jaren was al duidelijk een stagnerende trend merkbaar. Bij mij in de regio zijn huizen al reeds een jaar of 4 zeer moeilijk te verkopen voor de prijzen die men er voor vraagt.quote:Op maandag 19 juli 2010 11:40 schreef rimidalw het volgende:
Ze is niet bepaald de enige die met beide benen in de vastgoedval is gelopen. Op een gegeven moment leek het de ideale manier om makkelijk geld te verdienen (getuige de vele TV programma's en 'succesverhalen'). Natuurlijk kon dat niet altjid zo blijven... Maar je weet bij bubbels nooit van te voren wanneer ze barsten.
De condities worden met de dag gunstigerquote:Op maandag 19 juli 2010 11:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Heb ik toch zowaar 2 hele topics gemist... En de vooruitzichten voor dalende marktprijzen blijven goed zie ik al
Als je het maar lang genoeg voorspeld komt het altijd wel een keer uit.quote:Op maandag 19 juli 2010 11:50 schreef xenobinol het volgende:
(ik voorspel al reeds 15 jaar het stagneren van de huizenmarkt)
Het feit dat ik 15 jaar geleden al kon voorzien dat er een zeepbel was, zegt een hoop over mijn intelligentie, of over het gebrek daarvan bij een groot deel van de bevolkingquote:Op maandag 19 juli 2010 12:14 schreef Basp1 het volgende:
Als je het maar lang genoeg voorspeld komt het altijd wel een keer uit.
Als je in principe oneindig lang zou kunnen leven komt ook dat vanzelf een keer uit.quote:Op maandag 19 juli 2010 12:18 schreef xenobinol het volgende:
Het feit dat ik 15 jaar geleden al kon voorzien dat er een zeepbel was, zegt een hoop over mijn intelligentie, of over het gebrek daarvan bij een groot deel van de bevolking![]()
Het argument dat als je iets maar lang genoeg blijft roepen, het vanzelf uitkomt is natuurlijk onzin. "Ik ga de staatsloterij winnen" , echt waar
Ik hoop toch echt dat je dit niet meentquote:Op maandag 19 juli 2010 12:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het feit dat ik 15 jaar geleden al kon voorzien dat er een zeepbel was, zegt een hoop over mijn intelligentie, of over het gebrek daarvan bij een groot deel van de bevolking![]()
Dat is achteraf natuurlijk makkelijk praten.quote:Op maandag 19 juli 2010 12:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Was je maar niet zo eigenwijs geweest en was je maar 15 jaar geleden ingestapt, dan had je nu kunnen cashen.![]()
Als ik me het plaatje (helaas geen link) van enige topics terug herinner: in 16 jaar zijn huizen hier t.o.v. huizen in Duitsland 3 keer zo duur geworden. Dus ja, er kan heel wat af.quote:Denk je nu echt dat de huizenprijzen naar de niveaus van 15 jaar gelden terug gaan zakken want in die periode vond je de huizenmarkt ook al overgewaardeerd.
Je kan wel een deel rationeel berekenen.quote:Op maandag 19 juli 2010 12:55 schreef rimidalw het volgende:
Ja, wat mensen vaak niet inzien is dat economie, in ieder geval prijsvorming, vrijwel compleet subjectief is. Je kan niet rationeel berekenen hoeveel "lucht" er in een prijs zit.
Uiteraard meen ik datquote:Op maandag 19 juli 2010 12:49 schreef antfukker het volgende:
Ik hoop toch echt dat je dit niet meent. Dit is wel een hele trieste opmerking. Of heb je echt verkondigt: Er is een zeepbel over 15 jaar?
Probleem bij dit soort opmerkingen dat deze niet SMART zijn gemaakt destijds, en als ze uitkomen de opmerking komt: "Zie je nu wel, dat heb ik toen al gezegt".
Hier roepen mensen al jaren dat de huizenmarkt een bubble is, maar aan de huidige prijzen die nog steeds betaald worden voor huizen zien we nog steeds niet de dramatische dalingen die dezelfde voorspellers ook voorspellen.quote:Op maandag 19 juli 2010 12:50 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat is achteraf natuurlijk makkelijk praten.
Wij leven hier in nederland en zitten met nederlandse financierings regels, al jaren een krapte op een woningmarkt, ipv een woningoverschot.quote:Als ik me het plaatje (helaas geen link) van enige topics terug herinner: in 16 jaar zijn huizen hier t.o.v. huizen in Duitsland 3 keer zo duur geworden. Dus ja, er kan heel wat af.
Zorg dat je die woning daadwerkelijk aflost. Zit dat al meegenomen in de 1200 euro per maand?quote:Op maandag 19 juli 2010 13:03 schreef Henk-B het volgende:
Mijn vriendin wilt heel graag kopen, omdat ze meer ruimte wilt.
We hebben nu in hartje Rotterdam een huurwoning met 3 kamers van 500 euro.
Nu wilt ze dus een nieuwbouw woning (eengezinswoning) in Berkel kopen van rond de 220.000 euro.
Dat betekent dat onze maandelijkse lasten omhoog gaan naar 1200 euro bruto. En dan ben je er nog niet want er komen dus ook allerlei belastingen bij.
Maar als ik de topics hier zo lees dan kan ik het dus beter niet doen, want jullie verwachten dat de prijzen nog veel gaan zakken of de bubbel die gaat barsten.
Zij wilt meer woongenot en heeft daar 700 euro per maand meer voor over, ik aan de andere kant denk dat huizen nog wel goedkoper worden en dat we beter die 700 euro per maand een paar jaar kunnen gaan sparen.
Niemand weer wat de toekomst gaat brengen, maar kunnen jullie mij misschien een beetje advies geven?
Aan de ene kant denk ik ook "ja leuk een eengezinswoning(tuintje zolder enz)", maar aan de andere kant wil ik ook niet horen dat over 5 a 10 jaar de woning een stuk minder waard is geworden of de hypotheekrente aftrek afgeschaft gaat worden.
We zien wel dat er steeds minder huizen verkocht worden, dus steeds minder mensen bereid zijn die dramatisch hoge prijzen te betalen.quote:Op maandag 19 juli 2010 13:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hier roepen mensen al jaren dat de huizenmarkt een bubble is, maar aan de huidige prijzen die nog steeds betaald worden voor huizen zien we nog steeds niet de dramatische dalingen die dezelfde voorspellers ook voorspellen.![]()
Maar heeft het ook niet met schaarste (het feit dat we een dichtbevolkt land zijn) te maken dat de landprijzen zo belachelijk hoog liggen?quote:Op maandag 19 juli 2010 13:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je kan wel een deel rationeel berekenen.
Bijvoorbeeld de verhouding tussen daadwerkelijke bouwkosten van een nieuw huis, en de uiteindelijke verkoopprijs. Of het feit dat de overgang van "landbouwgrond" naar "bouwgrond" de prijs 200 keer over de kop gooit. Of het aantal uur dat "een modale Nederlander" moet werken om het huis te kunnen betalen, t.o.v. het aantal manuur dat daadwerkelijk nodig is voor de bouw. Hoe verder dat uit elkaar loopt, hoe groter de kans dat het een bubbel is.
Zeker, daarom.... de huizenmarkt is een zeepbel van ongekende grote. 15 jaar geleden was deze verhouding ook al reeds ver zoek, echter ik heb onderschat dat de banken alsmaar de rente zouden blijven verlagen en 'starters' bereid waren hun beiden inkomens aan te wenden voor het verwezenlijken van hun 'droomkasteel'.quote:Op maandag 19 juli 2010 13:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Je kan wel een deel rationeel berekenen.
Bijvoorbeeld de verhouding tussen daadwerkelijke bouwkosten van een nieuw huis, en de uiteindelijke verkoopprijs. Of het feit dat de overgang van "landbouwgrond" naar "bouwgrond" de prijs 200 keer over de kop gooit. Of het aantal uur dat "een modale Nederlander" moet werken om het huis te kunnen betalen, t.o.v. het aantal manuur dat daadwerkelijk nodig is voor de bouw. Hoe verder dat uit elkaar loopt, hoe groter de kans dat het een bubbel is.
Maar de voorspelde prijsdaling die hiermee samen zou moeten hangen blijft vooralsnog al de afgelopen 2 jaar uit.quote:Op maandag 19 juli 2010 13:07 schreef RemcoDelft het volgende:
We zien wel dat er steeds minder huizen verkocht worden, dus steeds minder mensen bereid zijn die dramatisch hoge prijzen te betalen.
Het wordt dan een spaarhypotheek met de bedoeling dat we het gespaarde deel over 30 jaar aflossen.quote:Op maandag 19 juli 2010 13:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zorg dat je die woning daadwerkelijk aflost. Zit dat al meegenomen in de 1200 euro per maand?
Nee.... de schaarste word kunstmatig in stand gehouden door belanghebbenden. Als er geen grond meer zou zijn dan kon men ook geen vergunningen meer afgeven. Men geeft de vergunningen mondjesmaat af om zo de schaarste in stand te houden en dus een hoge prijs te kunnen vragen voor de bouwgrond.quote:Op maandag 19 juli 2010 13:08 schreef rimidalw het volgende:
Maar heeft het ook niet met schaarste (het feit dat we een dichtbevolkt land zijn) te maken dat de landprijzen zo belachelijk hoog liggen?
Duitsland heeft daar veel minder last van.
(Daarbij, landbouwgrond wordt niet zomaar naar bouwgrond omgelabeld, gemeentes zijn terecht erg moeilijk met het afgeven van toestemming hiervoor, het land is al vrijwel volgebouwd)
Dankzij een overheid die maar blijft strooien met subsidies en verkopers die niet om willen. Het gevolg.... een volledig instortende markt. Het aantal verkochte woningen is drastisch gedaald. Rara... hoe kan dat?quote:Op maandag 19 juli 2010 13:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar de voorspelde prijsdaling die hiermee samen zou moeten hangen blijft vooralsnog al de afgelopen 2 jaar uit.
Waarom een spaarhypotheek? Ooh ja... maximaal HRA trekkenquote:Op maandag 19 juli 2010 13:10 schreef Henk-B het volgende:
Het wordt dan een spaarhypotheek met de bedoeling dat we het gespaarde deel over 30 jaar aflossen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |