quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 23:03 schreef Xs2Shanna het volgende:Ik weet het niet beijtje.
Misschien zie ik het wel verkeerd.
Ik zal het proberen kort uit te leggen (dat is ontzettend moeilijk, omdat ik natuurlijk ook niet alles op internet wil zetten).
Ja snap ik...
quote:
Ten tijde van het kopen van dit huis, kreeg ik allereerst een koopcontract waarin vermeld stond dat ik als koper de kosten moest dragen voor het splitsen van de tweede, 3e en zolderverdieping. Dit heb ik toen aan laten passen, omdat ik niks met de etages boven mij van doen heb. Ik dacht toendertijd (en wie denkt dat nu niet als normaal persoon?) dat het voor mij simpel was, ik zou de toevoer van het gas, licht en water dat vanaf mijn etage liep af zou sluiten, en ik ben gesplitst van de bovenste etages.
Duidelijk dus: je hebt bedongen dat je alleen je eigen kosten draagt, lijkt me!
Alleen probleem is een beetje: een splitsing (ik ga even uit van feitelijke splitsing) impliceert dat er iets dat eerst gezamenlijk was, nu voor elk afzonderlijk geregeld wordt; het is dus één splitsing van de elektrische voorzieningen die leidt tot het hebben van elk je eigen aansluiting. Dat kan je niet echt los van elkaar zien: als jij je afsplitst, splitst noodzakelijk de rest zich ook af. Dus het is dan lastig te zeggen welke kosten bij welke verdieping horen. Als je begrijpt wat ik bedoel.
quote:
Voor de duidelijkheid; Alle meters bevinden zich op de tweede (en dus mijn etage), vanuit mijn meterkast loopt er een enkele leiding (in dit geval electra) door naar de bovenste etages.
Ok.
quote:
Dit hebben we toendertijd ook zo besproken. Ik heb ze toen uitgelegd (volgens mij heb ik dat zelfs in mijn eerste topic nog beschreven) dat ze nieuwe meters via aansluitingen.nl moesten aanvragen, en dat dat best een tijd kon duren. Daar hadden ze geen boodschap aan, want toen ik ze kennis gaf dat ik klaar was met het splitsen van mijn etage, zoals aangegeven in het koopcontract (dichten van een toegangsdeur naar muur, doorbreken van een muur (waar de schuifdeuren achter vandaan kwamen) en het aansluiten van brandmelders op mijn etage, werd ik tot halt geroepen, omdat er tijdelijk een zoon van 1 van de erfgenamen boven woonde, en hij dan dus geen gas, licht en water meer zou hebben. Ter goede aard heb ik toegestemd met uitstel van splitsing van de nutsvoorzieningen, en heb toen het koopcontract getekend (de werkzaamheden moesten eerst uitgevoerd worden, anders kon ik het huis niet kopen, toen heb ik dus ingestemd om die kosten te dragen (zoals in het koopcontract aangegeven) en heb dat dus ook gedaan. Op verzoek van hen, heb ik toen de nutsvoorzieningen voor HUN nog niet afgesloten. Nu ik dit typ., denk ik bij mezelf, stom wijf!! Maar goed, van je fouten moet je leren, en niet iedereen is zo aardig als ik. Op een begeven moment kreeg ik een email van hun makelaar (!!!!) dat als ik de toevoer zou afsluiten, ik ook meteen meters moest aanvragen voor de etage boven mij, en ik de kosten kom doorbelasten aan de eigenaren (dit krijg ik van een makelaar!!!!!) Dat kan dus helemaal niet, want de wet (vergeef me dat ik deze niet als artikel kan vernoemen) eist van de opdrachtgever die opdracht geeft tot splitsing dat alle te gesplitste etages voorzien moeten zijn van gas, licht, water, telefoonaansluiting en kabelaansluiting. DIT IS WETTELIJK VERPLICHT!!! Maar dat is een ander verhaal. Ik heb ze dit wederom uitgelegd, dat ik dat niet kan aanvragen, maar dat de eigenaren dat zelf moeten aanvragen.
En zo is het eigenlijk door blijven gaan, zij stellen eisen, ik moet ze vertellen dat die eisen helemaal niet mogelijk zijn. Om een recent voorbeeld te noemen. Het gas en water is gesplitst. Of ik met spoed de meters op mijn naam wilde overzetten, anders zouden ze overgaan tot afsluiting. Gas en electra gaan altijd (mits je een huis met propaan etc hebt) samen!!!! Ik kan het gas dus nog niet op mijn naam zetten, zonder daarbij de electra mee te nemen. Dit soort acties zijn van normale aard. Ze stellen eisen, maar checken van te voren niet of dat wel mogelijk is.
Tja, dit blijft allemaal raar inderdaad. Beetje onduidelijk hoe het nou precies juridisch zit...
quote:
Wat betreft de electra. Ik heb 2 weken terug met hun contactpersoon bij de stedin gebeld, omdat ik wilde weten waarom er perse nieuwe electra toevoer (vanuit de straat) aangelegd moest worden. Hij vertelde toen dat mijn electra verouderd is, dat was voor het gebruik voor mijn huis helemaal geen punt, en kan ik gewoon blijven gebruiken, maar als de bovenburen een nieuwe aansluiting willen (wat dus moet anders kan dat huis niet verkocht worden –brengt mij meteen op de vraag of ze mijn huis dan ook wel zo mochten verkopen-) moet er dus een nieuwe standleiding en electra kabel doorgetrokken worden vanaf de straat door het hele pand, omdat er aan de huidige niet meer gewerkt mag worden.
Hm. Ik snap het nog niet helemaal. Ik kan me voorstellen dat er om een eigen meter te hebben, je bovenburen en jij ieder een eigen aansluiting op de straat moeten hebben, dus dat er daarom een kabel moet worden getrokken vanaf de straat. Maar als ik het zo lees, lijkt het alsof dat normaal niet hoeft, maar dat het nu alleen moet omdat de elektra verouderd is.
Dan is het vervolgens de vraag: zijn dit jouw kosten van de splitsing, of zijn het de kosten van de twee verdiepingen erboven (of misschien gedeelde kosten)?
quote:
Nu rijst mij de vraag (daar ga ik morgen even achter aan), al mijn electra is vervangen, ik heb ook een nieuwe groepenkast, het enige wat voor mij nog uitgevoerd moet worden, is dus de huidige stroomtoevoer die nu op de “oude” groepenkast is aangesloten, aan te sluiten op mijn nieuwe groepenkast. Dan is het voor mij klaar. Dan ben ik gesplitst.
Ja idd alleen zijn dan de bovenburen afgesloten, dat is niet echt splitsing maar meer afsluiting dan he

Maar ik ben het met je eens dat het er op lijkt dat dit jouw kosten zijn, en de rest lijken meer hun eigen kosten voor de splitsing, gezien wat je hebt afgesproken (dat je niet de kosten van de andere verdiepingen wil dragen).
quote:
Maar ik vraag me dus af of dat in de praktijk wel kan, gezien de meneer van die stedin zij dat er aan mijn oude electra niet meer gewerkt mag worden, ik weet niet of dat ook onder werk valt, of gewoon een simpele handeling is.
Ja ik vraag me idd ook af wat er precies met dat "werken aan je elektra" wordt bedoeld.
quote:
Wat ik me dan ook afvraag, moeten zij hun inpandige electra dan ook niet vervangen gezien dat ook verouderd is?
Vraag maar vooral raak, het is teveel om zo op te schrijven. Maar ik vind het gewoon niet realistisch dat ik moet opdraaien voor het volledig aanleggen van een nieuwe aansluiting en de bijkomende kosten mbt de etage die nieteens van mij is.
Is dat nou zo raar?
Nee, niet raar lijkt me...
Edit: trouwens, volgens mij is het niet zo relevant of ze een splitsingsvergunning hadden. Of je een vergunning hebt om de juridische splitsing tot stand te brengen, staat los van de vraag welke afspraken jullie hebben gemaakt over het dragen van de kosten van de feitelijke splitsing. (Kan wel tot andere problemen leiden overigens, maar zo te horen heb je vooral last van de verkopers/buren en niet van de gemeente!)