Ik was thuis samen met het gezin aan het kijken. Hoewel het voetbal mijn moeder en mijn zusje weinig kan schelen (laatstgenoemde zat zelfs alleen maar onder de wedstrijd door met haar mobiel te spelen, de schaamteloze!), zaten mijn vader en ik wel gespannen voor de TV. Juist voor hem hoopte ik eigenlijk dat we zouden winnen, gezien hij ook nog eens '74 en '78 heeft meegemaakt, en omdat hij een ontzettende voetbalfanaat is. Ikzelf ben dat niet heel erg.
Toen het doelpunt van Spanje gemaakt werd, was het eigenlijk al beslist natuurlijk. Wij speelden maar met 10 man en dan een gelijkmaker scoren is moeilijk, helemaal tegen Spanje. Sowieso was het belachelijk dat dat doelpunt goedgekeurd werd, maar goed, de grensrechter dacht daar anders over. Die vijf minuten die na de goal volgde was het bij ons muisstil; niet alleen in de huiskamer, maar in de gehele buurt. Ik durf te wedden dat iedereen nog gespannen afwachtte op dat ene wonderlijke schot. Dat deze niet gekomen was, besefte wij ons pas goed toen het eindsignaal werd gegeven. De stilte werd doorbroken door mijn lichtvloekende vader die naar buiten stapte met een peuk in zijn mond. Mijn zusje bleef doorkloten op haar mobiel, mijn moeder stond snel op om haar eigen dingetje te doen, en ik keek naar het team dat inmiddels onder luid gejuich in extase waren geraakt..
Heel verdrietig ben ik er zelf niet om; de eerste 90 minuten wisten de jongens van Oranje zich toch mooi te verdedigen tegen het almachtige Spanje, en daarbij: we zijn al heel ver gekomen. Toch is het wel jammer voor mijn vader, ik had het hem zeker wel gegund als Nederland nu wereldkampioen zou zijn. Ikzelf ben uiteindelijk gewoon rustig naar boven gegaan, om te kijken wat de rest van Nederland (en het buitenland) nou eigenlijk van deze finale vond.
Maar goed, morgen eten we paella en over 4 jaar halen we dan wel de wereldcup binnen. Ik en mijn vader geloven er in ieder geval heilig in!