abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83903707
En gebruiken jullie eigenlijk nog kookboeken?
Zat toevallig vanavond op uitzendinggemist.nl vier afleveringen te kijken van "Wie is de Chef", best leuk alleen verbaasde ik me over het geneuzel van mensen die alles op een bedje van iets willen leggen, in verkleinde woorden spreken: halve limoen wordt half limoentje. Heel populair allemaal.

Maar dan gaan de gasten snuffelen in elkaars boekenkast. Het lijkt mij voor de hand liggend dat een Chef niet zijn cijferlijsten laat rondslingeren en Truus de hobbykok er wel voor zorgt dat ze de boeken van Jamie Oliver tijdelijk even bij haar moeder stalt.

Nu kan ik zelf wel een paar gerechten goed maken. Heb zelf sinds een jaar of drie een handgeschreven kookschrift voor mijn dochter in de maak voor als ze op kamers gaat. Hij is niet zo heel erg vol want ik schrijf er enkel de recepten in waarmee ze meer dan tien keer hier heel blij zijn als je het ze voorzet.

Maar ik gebruik internet om te lezen over voeding en combinaties. Op een gegeven moment krijg je er wel een gevoel bij te weten wat bepaalde ingredienten bij elkaar doen. Mind you, mijn ouders konden niet koken dus heb het zelf moeten leren.

Maar wat is nu echt een must have kookboek?
pi_83903879
'Het studentenkookboek' uit 198nogiets. Gekregen van mijn opa. Makkelijk en smakelijk tegelijk!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_83904062
C1000 kookrecepten, ik heb 3 jaargangen en ik gebruik ze nog steeds.
De Puta Madre
  zondag 11 juli 2010 @ 01:11:50 #5
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_83904318
Onlangs heb ik van een vriendin een kookboek gekregen met 1080 recepten er in en heeft bijna 1000 bladzijdes. Het zijn recepten uit de spaanse keuken.
Ik hou eigenlijk helemaal niet van koken, wat dat betreft heeft mijn vriendin me een beetje verkeerd ingeschat. Maar ik moet zeggen dat ik dit echt een leuk kookboek vind.
En ik hou niet van recepten waar saffraandraadjes oid. in moet, van die dingen waar ik nog nooit van gehoord heb laat staan dat ik weet waar het te verkrijgen is.
laatst kwam ik een recept tegen (niet meer terug te vinden natuurlijk) waar een blik champignonsoep toegevoegd moest worden, lekker makkelijk, daar houd ik wel van.
Hier kun je 'm vinden:
http://www.bol.com/nl/s/b(...)books_all/index.html
pi_83907033
Margriet kookboek , echt 1 van de beste kookboeken die er is
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_83907035
en uiteraard de Wannee.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  zondag 11 juli 2010 @ 09:50:19 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_83907691
De vraag is, een must have kookboek voor wat?
Gewoon iedere avond te koken?
Leren te koken zoals een chef?
Basiskookboek?
Franse Keuken?
Italiaanse Keuken?
Etc etc
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_83912650
Leren te koken zoals een chef, dat lijkt me wel wat.

Toevoeging: plus ook een basis. Want je kunt zelf wel dingen ontdekken maar is dan zoveel dat je nog niet weet.
  zondag 11 juli 2010 @ 13:38:23 #10
45206 Pietverdriet
pi_83914139
quote:
Op zondag 11 juli 2010 12:57 schreef Stali het volgende:
Leren te koken zoals een chef, dat lijkt me wel wat.

Toevoeging: plus ook een basis. Want je kunt zelf wel dingen ontdekken maar is dan zoveel dat je nog niet weet.
basis: De Wannee
http://www.bol.com/nl/p/n(...)001322540/index.html

Echt klassiek leren koken: De kunst van het koken door (oa) Julie Child,
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002132529/index.html
(klassieke franse keuken)
en de Eugen Pauli (Eugen Pauli's complete leerboek voor de keuken)
http://www.bol.com/nl/p/n(...).html#product_images
(leerboek voor horeca, klassieker van de te vroeg overleden Eugen Pauli)
pi_83915566
He, dank je wel voor al je moeite.

Ga er serieus op kijken. Lijkt me leuk!
pi_83953699
Wannee lijkt me wel wat!
Heb dit jaar voor mn verjaardag om een mooi klassiek kookboek gevraagd en heb Escoffier gekregen. Veel klassieker wordt het niet, maar heb het idee dat het meer over de definitie van gerechten gaat dan dat het een kookboek is. Wel prachtig om in de kast te hebben staan dus, maar nuttig niet...

Heb trouwens zelf leren koken met de BlueBand boekjes. Die kreeg ik ooit van mn moeder en bevatten duidelijke bondige beschrijvingen hoe bijvoorbeeld groente te behandelen. Daarnaast een paar leuke recepten, al vereisen ze natuurlijk wel allemaal het gebruik van een BlueBand-product.
Verder veel gebaseerd op AH-recepten, toch leuk voor de inspiratie.

[ Bericht 18% gewijzigd door Innocence op 12-07-2010 13:37:28 ]
Sweet and innocent...
pi_83954282
quote:
Op zondag 11 juli 2010 00:49 schreef Stali het volgende:
Heb zelf sinds een jaar of drie een handgeschreven kookschrift voor mijn dochter in de maak voor als ze op kamers gaat.
Leuk dat je dat doet, dat heeft mijn moeder ook gedaan, en dat boekje is voor mij echt must have
  maandag 12 juli 2010 @ 14:16:01 #14
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_83956552
Van piepers tot pasta (blue band kookboek). Mijn eerste kookboek dus de meest waardevolste in mijn collectie.

Waar ik echt vaak wat aan heb is het Margriet Kookboek. Al komt dat meer door de notities van mijn oma die ze erin geschreven heeft.

Heb nu ook de Wannee, maar dat is meer naslagwerk. Door dat boek te lezen leer je een hele hoop over de koe/varken/kip zelf. Echt leuk.
Big mouth strikes again
pi_83956842
quote:
Op zondag 11 juli 2010 01:11 schreef krijtlijk het volgende:
Onlangs heb ik van een vriendin een kookboek gekregen met 1080 recepten er in en heeft bijna 1000 bladzijdes. Het zijn recepten uit de spaanse keuken.
Ik hou eigenlijk helemaal niet van koken, wat dat betreft heeft mijn vriendin me een beetje verkeerd ingeschat. Maar ik moet zeggen dat ik dit echt een leuk kookboek vind.
En ik hou niet van recepten waar saffraandraadjes oid. in moet, van die dingen waar ik nog nooit van gehoord heb laat staan dat ik weet waar het te verkrijgen is.
laatst kwam ik een recept tegen (niet meer terug te vinden natuurlijk) waar een blik champignonsoep toegevoegd moest worden, lekker makkelijk, daar houd ik wel van.
Hier kun je 'm vinden:
http://www.bol.com/nl/s/b(...)books_all/index.html
Dat komt uit spanje

Overigens was ik net in de bieb, en het aantal kookboeken dat daar te vinden is, is echt ontmoedigend Ben met lege handen thuisgekomen. Dus dit volg ik even
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_83962215
quote:
Op zondag 11 juli 2010 00:49 schreef Stali het volgende:
En gebruiken jullie eigenlijk nog kookboeken?
Zat toevallig vanavond op uitzendinggemist.nl vier afleveringen te kijken van "Wie is de Chef", best leuk alleen verbaasde ik me over het geneuzel van mensen die alles op een bedje van iets willen leggen, in verkleinde woorden spreken: halve limoen wordt half limoentje. Heel populair allemaal.
Heel irritant ook, volgens mij praten ze allemaal Den Blijker na. Met een zuurtje en een zoetje en een bittertje bij het mooie visje, zo vaak dat ik me afvraag of ze een links hoekje op hun bolletje willen.
quote:
Maar ik gebruik internet om te lezen over voeding en combinaties. Op een gegeven moment krijg je er wel een gevoel bij te weten wat bepaalde ingredienten bij elkaar doen. Mind you, mijn ouders konden niet koken dus heb het zelf moeten leren.

Maar wat is nu echt een must have kookboek?
Ik ben zelf wel fan van "On food and cooking/over eten en koken" van Harold McGee, vooral omdat het geen kookboek is maar verteld hoe eten in elkaar zit en wat er gebeurt wanneer je het verwarmd. Dat geeft structuur zodat al die her en der verzamelde kennis van een basis is voorzien, het ordent dan al die info waardoor je er veel meer aan hebt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 1 januari 2011 @ 20:27:47 #17
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_90720105
Heb de Wannee gekregen van mijn ouders maar in mijn ogen is dat een boek dat de Nederlandse keuken aardig verneukt heeft. Lullig voor de schrijfster die ook financieel geen credits heeft gekregen.

Harold mc Gee daar ga ik zeker op zoeken.

Wat ik verder wil vragen, is het boek van Francoise Bernard iets? Of is dat enkel een opsomming van Franse recepten?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  zaterdag 1 januari 2011 @ 20:36:45 #18
45206 Pietverdriet
pi_90720466
quote:
5s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 20:27 schreef Staal het volgende:
Heb de Wannee gekregen van mijn ouders maar in mijn ogen is dat een boek dat de Nederlandse keuken aardig verneukt heeft. Lullig voor de schrijfster die ook financieel geen credits heeft gekregen.
Hoe heeft wannee de keuken verneukt?
  zaterdag 1 januari 2011 @ 20:54:32 #19
42366 Staal
pi_90721050
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 20:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe heeft wannee de keuken verneukt?
Kapot gekookte groenten om een voorbeeld te noemen. Het gebrek aan kruiden etc.

Ik begrijp niet zo goed waarom het boek als basis wordt aangeraden. De twee boeken van Julie Child en Eugen Pauli neem ik graag van je aan. Maar als het vergelijkbaar is met Wannee dan haak ik toch af.
Un certain jeune homme
  zaterdag 1 januari 2011 @ 23:15:40 #20
330150 CountingCrow
Waarom worden woorden waardig?
pi_90727698
Eugene Pauli is erg goed, leest alleen wat lastig als je niet echt geïnteresseerd bent.
Is erg vanaf de basis en daarom in mijn ogen erg goed.

Mijn favoriete receptuur komt er vandaan: Baron Boeuf a la mode (te lui om de accent te plaatsen)

succes!
There are 10 groups of people on the Web: Those who understand binary and those who don't
pi_90735148
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2010 13:38 schreef Pietverdriet het volgende:

en de Eugen Pauli (Eugen Pauli's complete leerboek voor de keuken)
http://www.bol.com/nl/p/n(...).html#product_images
(leerboek voor horeca, klassieker van de te vroeg overleden Eugen Pauli)
Heb ik ook, staan geweldige klassieke recepten in! _O_
Al diverse dingen uit klaar gemaakt voor een groter gezelschap.

Gewoon bij De Slegte bij de studieboeken gevonden.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_90739900
Ik gebruik veel internet maar vind t wel fijn om kookboeken te hebben. Sowieso Jamie Oliver, daarmee heb ik geleerd dat ik van koken houd, en dat is uiteraard heel persoonlijk, maar ik vind zijn recepten erg fijn, met wat kleine aanpassingen.
Ik heb voor kerst wat boeken van Gordon Ramsay gehad maar daar staat misschien maar 1 of 2 recepten in die ik lekker vind. De dikke en de dunne vegetarier gebruik ik ook graag.
Maar meestal zoek ik op ah.nl/recepten op een ingredient dat ik nog in de voorraadkast heb liggen :+
pi_90740218
quote:
Op zaterdag 1 januari 2011 20:54 schreef Staal het volgende:

[..]

Kapot gekookte groenten om een voorbeeld te noemen. Het gebrek aan kruiden etc.

Ik begrijp niet zo goed waarom het boek als basis wordt aangeraden. De twee boeken van Julie Child en Eugen Pauli neem ik graag van je aan. Maar als het vergelijkbaar is met Wannee dan haak ik toch af.
Over dat van Wannee ben ik het wel eens. Op zich hoeft er niets mis te zijn met de Nederlandse keuken, maar telkens als ik Wannee opensla kan ik de spruitjeslucht bij wijze van spreken al ruiken.
Eugen Pauli ken ik niet zo goed. Julia Child is welliswaar wat inhoud betreft vergelijkbaar met een Wannee voor de Franse keuken, maar dan wel met geslaagde en correcte recepten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 2 januari 2011 @ 12:47:23 #24
45206 Pietverdriet
pi_90740759
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:30 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Over dat van Wannee ben ik het wel eens. Op zich hoeft er niets mis te zijn met de Nederlandse keuken, maar telkens als ik Wannee opensla kan ik de spruitjeslucht bij wijze van spreken al ruiken.
Eugen Pauli ken ik niet zo goed. Julia Child is welliswaar wat inhoud betreft vergelijkbaar met een Wannee voor de Franse keuken, maar dan wel met geslaagde en correcte recepten.
Wat is er mis met spruitjes?
pi_90740946
quote:
Op zondag 2 januari 2011 12:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat is er mis met spruitjes?
Niets. Helemaal niets. Je moet ze alleen knapperig houden en van het vuur halen voordat ze gaan meuren (alhoewel dat meuren met de nieuwe rassen wat minder is, net zoals de ouderwetse (maar lekkere) bittere smaak)
  zondag 2 januari 2011 @ 13:04:00 #26
45206 Pietverdriet
pi_90741324
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:53 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Niets. Helemaal niets. Je moet ze alleen knapperig houden en van het vuur halen voordat ze gaan meuren (alhoewel dat meuren met de nieuwe rassen wat minder is, net zoals de ouderwetse (maar lekkere) bittere smaak)
Volgens mij moet iedereen dat gewoon lekker zelf weten. En ja, ook ik wil een bittere stevige spruit, de smaakvolle manier ze te eten. Als je echter zoveel mogelijk van de voedingsstoffen er uit wilt halen moet je ze wel degelijk langer koken, dan verteer je ze veel beter

Maar ik ben me niet bewust dat Wannee wil dat je de spruiten kapot kookt.
pi_90741805
quote:
Op zondag 2 januari 2011 13:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volgens mij moet iedereen dat gewoon lekker zelf weten. En ja, ook ik wil een bittere stevige spruit, de smaakvolle manier ze te eten. Als je echter zoveel mogelijk van de voedingsstoffen er uit wilt halen moet je ze wel degelijk langer koken, dan verteer je ze veel beter

Het staat er ook niet letterlijk in... Het gaat me meer om de algemene trend dat Wannee af en toe net een beetje (onnodig) verfijning mist.
  zondag 2 januari 2011 @ 13:37:24 #28
42366 Staal
pi_90742312
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor een deel mijn idee is. Sommige users hebben het wel eens over erwtensoep van hun oma of andere lievelingsgerechten van vroeger.

Maar ik heb in mijn jeugd wel zo goor gegeten. Alles tot moes gekookt. En als er dan eens wat fancy op tafel kwam was het witlofschotel. Dat waren zacht gekookte stukken lof die lagen in een plas water met daarom heen glibberig plakken ham en daar was men dan lyrisch over.
Un certain jeune homme
  zondag 2 januari 2011 @ 14:41:25 #29
45206 Pietverdriet
pi_90744362
Dus het verwijt aan Wannee is onterecht. De Wannee is een goed kookboek imho omdat het zich richt tot de absolute leek. Als je absoluut nog echt gekookt hebt, alleen maar warmgemaakt of eens je moeder geholpen hebt bij wijze van spreken, kan je met de uitleg en aanwijzingen, de recepten, met de wannee de basis leren.
Julia Child is een veel verfijndere keuken, klopt, maar het is niet echt iets voor de beginner of voor gewoon iedere dag een warme maaltijd op tafel zetten.

Ik vind ook niets mis met een stevige (zelfgemaakte) erwtensoep. In de Wannee staat gewoon hoe je die maakt.

Wat ik verschrikkelijk vind zijn de, laten we ze Sara Nestlever kookboeken noemen, waar de recepten bestaan uit het samenvoegen van hun producten. Taart van Merkroomkaas met merkmargarine en merkkoekjes.
pi_90745494
De zilveren lepel is awesome.
Alles is zo simpel maar het smaakt echt geweldig.
  zondag 2 januari 2011 @ 15:25:28 #31
319600 Miss-MacPhisto
This is not an exit
pi_90746325
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 15:06 schreef _Loki het volgende:
De zilveren lepel is awesome.
Alles is zo simpel maar het smaakt echt geweldig.
Deze wilde ik net gaan posten. Ik haal ook erg veel uit De Zilveren Lepel. Binnenkort het pastaboek daarvan maar eens aanschaffen. :)
Smell the flowers while you can....
  zondag 2 januari 2011 @ 15:26:07 #32
42366 Staal
pi_90746345
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 03:17 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Heb ik ook, staan geweldige klassieke recepten in! _O_
Al diverse dingen uit klaar gemaakt voor een groter gezelschap.

Gewoon bij De Slegte bij de studieboeken gevonden.
Voor hoeveel?
Bij Bol kan ik het boek tweedehands kopen voor 150 euro. Op MP kan ik er rond de vijf tientjes wel aankomen.

Dit is trouwens precies wat ik bedoelde. Kon een paar bladen inkijken.
Un certain jeune homme
  zondag 2 januari 2011 @ 15:29:28 #33
42366 Staal
pi_90746479
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 14:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Dus het verwijt aan Wannee is onterecht. De Wannee is een goed kookboek imho omdat het zich richt tot de absolute leek. Als je absoluut nog echt gekookt hebt, alleen maar warmgemaakt of eens je moeder geholpen hebt bij wijze van spreken, kan je met de uitleg en aanwijzingen, de recepten, met de wannee de basis leren.
Julia Child is een veel verfijndere keuken, klopt, maar het is niet echt iets voor de beginner of voor gewoon iedere dag een warme maaltijd op tafel zetten.

Ik vind ook niets mis met een stevige (zelfgemaakte) erwtensoep. In de Wannee staat gewoon hoe je die maakt.
True. Het zit gewoon tussen mijn oren.

quote:
Wat ik verschrikkelijk vind zijn de, laten we ze Sara Nestlever kookboeken noemen, waar de recepten bestaan uit het samenvoegen van hun producten. Taart van Merkroomkaas met merkmargarine en merkkoekjes.

En je mag er nog voor betalen ook. Sta ervan te kijken dat mensen dat ook gewoon kopen trouwens.
Un certain jeune homme
  zondag 2 januari 2011 @ 15:37:24 #34
42366 Staal
pi_90746775
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 15:25 schreef Miss-MacPhisto het volgende:

[..]

Deze wilde ik net gaan posten. Ik haal ook erg veel uit De Zilveren Lepel. Binnenkort het pastaboek daarvan maar eens aanschaffen. :)
De Zilveren Lepel is niet iets voor mij maar bedankt voor de tip.

Vond deze trouwens: http://link.marktplaats.nl/402925625
Un certain jeune homme
  zondag 2 januari 2011 @ 15:44:28 #35
45206 Pietverdriet
pi_90747085
quote:
7s.gif Op zondag 2 januari 2011 15:37 schreef Staal het volgende:

[..]

De Zilveren Lepel is niet iets voor mij maar bedankt voor de tip.

Pellegrino Artusi is beter imho
  zondag 2 januari 2011 @ 15:45:43 #36
45206 Pietverdriet
pi_90747146
quote:
7s.gif Op zondag 2 januari 2011 15:29 schreef Staal het volgende:

En je mag er nog voor betalen ook. Sta ervan te kijken dat mensen dat ook gewoon kopen trouwens.
Ja maar als ik 3 jaar lang Blue Meisje eet en de punten spaar krijg ik 10 euro korting
  zondag 2 januari 2011 @ 17:23:43 #37
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_90751851
Mijn mening:

Er bestaat geen beste kookboek.
Het beste kookboek ter wereld zal alle recepturen moeten bevatten, alle bereidingswijzes en kooktechnieken.

Zo zal voor TS een simpel kookboek misschien voldoende zijn, Wil je Pietverdriet vrolijk maken heb je een dagboek van Ferran Adria nodig, misschien heeft hij daar nog niet genoeg aan.
Het is afhankelijk van welke keuken je hebben wilt en wat je al kan in de keuken en leren wilt.

Mijn favo kookboek is smulweb natuurlijk.
Gek op de complete recepturen daaro :p
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zondag 2 januari 2011 @ 17:24:13 #38
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_90751873
Oh Piet is al in t topic geweest :P
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zondag 2 januari 2011 @ 17:44:23 #39
45206 Pietverdriet
pi_90752924
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:24 schreef Erosjuhhh het volgende:
:W
  zondag 2 januari 2011 @ 18:04:50 #40
42366 Staal
pi_90754052
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:24 schreef Erosjuhhh het volgende:
In NWS en POL kan ik hem soms niet uitstaan maar Piet kom ik erg graag tegen in de rest van de subfora.

Deze krijg ik op zijn aanraden voor mijn verjaardag. http://www.bol.com/nl/p/n(...).html#product_images

Het is eigenlijk precies wat ik zoek. Kan inmiddels aardig koken maar zou graag de basis leren.
Un certain jeune homme
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')