basis: De Wanneequote:Op zondag 11 juli 2010 12:57 schreef Stali het volgende:
Leren te koken zoals een chef, dat lijkt me wel wat.
Toevoeging: plus ook een basis. Want je kunt zelf wel dingen ontdekken maar is dan zoveel dat je nog niet weet.
Leuk dat je dat doet, dat heeft mijn moeder ook gedaan, en dat boekje is voor mij echt must havequote:Op zondag 11 juli 2010 00:49 schreef Stali het volgende:
Heb zelf sinds een jaar of drie een handgeschreven kookschrift voor mijn dochter in de maak voor als ze op kamers gaat.
Dat komt uit spanjequote:Op zondag 11 juli 2010 01:11 schreef krijtlijk het volgende:
Onlangs heb ik van een vriendin een kookboek gekregen met 1080 recepten er in en heeft bijna 1000 bladzijdes. Het zijn recepten uit de spaanse keuken.
Ik hou eigenlijk helemaal niet van koken, wat dat betreft heeft mijn vriendin me een beetje verkeerd ingeschat. Maar ik moet zeggen dat ik dit echt een leuk kookboek vind.
En ik hou niet van recepten waar saffraandraadjes oid. in moet, van die dingen waar ik nog nooit van gehoord heb laat staan dat ik weet waar het te verkrijgen is.
laatst kwam ik een recept tegen (niet meer terug te vinden natuurlijk) waar een blik champignonsoep toegevoegd moest worden, lekker makkelijk, daar houd ik wel van.
Hier kun je 'm vinden:
http://www.bol.com/nl/s/b(...)books_all/index.html
Heel irritant ook, volgens mij praten ze allemaal Den Blijker na. Met een zuurtje en een zoetje en een bittertje bij het mooie visje, zo vaak dat ik me afvraag of ze een links hoekje op hun bolletje willen.quote:Op zondag 11 juli 2010 00:49 schreef Stali het volgende:
En gebruiken jullie eigenlijk nog kookboeken?
Zat toevallig vanavond op uitzendinggemist.nl vier afleveringen te kijken van "Wie is de Chef", best leuk alleen verbaasde ik me over het geneuzel van mensen die alles op een bedje van iets willen leggen, in verkleinde woorden spreken: halve limoen wordt half limoentje. Heel populair allemaal.
Ik ben zelf wel fan van "On food and cooking/over eten en koken" van Harold McGee, vooral omdat het geen kookboek is maar verteld hoe eten in elkaar zit en wat er gebeurt wanneer je het verwarmd. Dat geeft structuur zodat al die her en der verzamelde kennis van een basis is voorzien, het ordent dan al die info waardoor je er veel meer aan hebt.quote:Maar ik gebruik internet om te lezen over voeding en combinaties. Op een gegeven moment krijg je er wel een gevoel bij te weten wat bepaalde ingredienten bij elkaar doen. Mind you, mijn ouders konden niet koken dus heb het zelf moeten leren.
Maar wat is nu echt een must have kookboek?
Hoe heeft wannee de keuken verneukt?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 20:27 schreef Staal het volgende:
Heb de Wannee gekregen van mijn ouders maar in mijn ogen is dat een boek dat de Nederlandse keuken aardig verneukt heeft. Lullig voor de schrijfster die ook financieel geen credits heeft gekregen.
Kapot gekookte groenten om een voorbeeld te noemen. Het gebrek aan kruiden etc.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 20:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe heeft wannee de keuken verneukt?
Heb ik ook, staan geweldige klassieke recepten in!quote:Op zondag 11 juli 2010 13:38 schreef Pietverdriet het volgende:
en de Eugen Pauli (Eugen Pauli's complete leerboek voor de keuken)
http://www.bol.com/nl/p/n(...).html#product_images
(leerboek voor horeca, klassieker van de te vroeg overleden Eugen Pauli)
Over dat van Wannee ben ik het wel eens. Op zich hoeft er niets mis te zijn met de Nederlandse keuken, maar telkens als ik Wannee opensla kan ik de spruitjeslucht bij wijze van spreken al ruiken.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 20:54 schreef Staal het volgende:
[..]
Kapot gekookte groenten om een voorbeeld te noemen. Het gebrek aan kruiden etc.
Ik begrijp niet zo goed waarom het boek als basis wordt aangeraden. De twee boeken van Julie Child en Eugen Pauli neem ik graag van je aan. Maar als het vergelijkbaar is met Wannee dan haak ik toch af.
Wat is er mis met spruitjes?quote:Op zondag 2 januari 2011 12:30 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Over dat van Wannee ben ik het wel eens. Op zich hoeft er niets mis te zijn met de Nederlandse keuken, maar telkens als ik Wannee opensla kan ik de spruitjeslucht bij wijze van spreken al ruiken.
Eugen Pauli ken ik niet zo goed. Julia Child is welliswaar wat inhoud betreft vergelijkbaar met een Wannee voor de Franse keuken, maar dan wel met geslaagde en correcte recepten.
Niets. Helemaal niets. Je moet ze alleen knapperig houden en van het vuur halen voordat ze gaan meuren (alhoewel dat meuren met de nieuwe rassen wat minder is, net zoals de ouderwetse (maar lekkere) bittere smaak)quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |