Daarom.quote:Langzaam evolueren naar PVV-kabinet
ANDERS WELLEBEEKE - 04 JULI 2010
De kiezer wil rechtsaf. Het parlement ook. Alleen de politieke partijen moeten er nog even aan wennen.
De formatie lijkt al weken de verkeerde kant op te gaan. Maar tegelijkertijd zit er geen beweging in. Genoemde oorzaken die mij waarschijnlijk lijken zijn: 1) De linkse partijen hebben nog niet door dat zij wakker zijn geworden in een ander, rechtser land, en 2) Het CDA heeft nog nog niet door dat het wakker is geworden in een ander, rechtser land.
De bestuurderselite, het koningshuis incluis, bestaat voor 100% uit paarsplussers. Zij worden wakker met paarsplussers, werken met paarsplussers, eten met paarsplussers en gaan naar bed met paarsplussers. Voor hen is het dus na de verkiezingsuitslag gewoon business as usual.
Maar de electorale winst voor de PVV laat een compleet ander beeld zien. In de nieuwste peilingen staat de PVV zelfs op 33 zetels. Die zijn natuurlijk virtueel, maar toch. Het geeft aan dat het potentieel van de PVV richting een kwart van het electoraat gaat. Met andere woorden: het neo-conservatief gedachtengoed staat op het punt een doorbraak te beleven.
De bestuurderselite heeft echter totaal niet door dat het krachtenveld waarschijnlijk voorgoed veranderd is. Of probeert gewoon zo lang mogelijk te doen alsof dat niet zo is. Daarom wordt er nu geformeerd op basis van verhoudingen zoals die tot de jaren 90 golden. Maar de opkomst van het neoconservatisme, dat via Fortuyn rechtstreeks naar Wilders doorloopt, betekent wel degelijk het einde van het bestel zoals we dat na de oorlog kenden.
Dankzij de PVV is de VVD welhaast een middenpartij geworden. Dat is moeilijk te verteren voor de PvdA, omdat ook die partij opeens veel linkser van het centrum blijkt te zitten dan voorheen. Het is ook moeilijk voor het CDA, dat van oudsher een monopolie had op die rol. Vandaar dat Verhagen ook duidelijk inzet op een middenkabinet.
Kortom, de linkse partijen en het CDA zijn getraumatiseerd. Zij zullen langzaam moeten wennen aan hun nieuwe positie. Dat verwerkingsproces lijkt zich nu via de formatieonderhandelingen te voltrekken. En dat is misschien ook wel prima.
Ondertussen is de kiezer al een stapje verder. Maar liefst 43% van de kiezers geeft de voorkeur aan een kabinet met VVD, PVV en CDA. Wie had dat in de jaren 90 kunnen voorzien?
En warempel, ook in het parlement beginnen de nieuwe verhoudingen hun beslag te krijgen. Afgelopen week torpedeerden VVD, PVV en CDA samen een PvdA voorstel om de lerarensalarissen niet te bevriezen. In het parlement is het rechtse kabinet dus eigenlijk al bijna een feit.
Misschien moeten we ons dus niet storen aan de trage formatie. Integendeel, neem vooral de tijd, zou mijn boodschap zijn aan Tjeenk Willink. Ondertussen evolueren land en parlement langzaam maar zeker richting de nieuwe realiteit.
Bron
Ehm... parlement = staten generaal = 1e + 2e kamer = politieke partijenquote:Het parlement ook. Alleen de politieke partijen moeten er nog even aan wennen.
Ja want dat is rechts. En citeren uit Trouw mag dan weer wel, want die zijn wél objectiefquote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
hetvrijevolk.comOok zo'n lekkere objectieve site en zo
Klinkt juist als opbouw.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:10 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Daarom.Kan het niet vaak genoeg benadrukken dat ik met alle vertrouwen dat paars+ tegemoet zie. Want ondertussen ziet de kiezer vooruit, en zullen meer mensen wakker worden in deze linkse nachtmerrie. Het land wordt nog meer afgebroken, en onder leiding van de islamitische volkspartij de PvdA zullen meer islamscholen als paddenstoelen uit de grond schieten, meer moskeetjes erbij komen, we meer moeten inleveren aan westerse normen en waarden om vooral de moslims niet voor het hoofd te stoten, we vooral gedwongen worden de auto te laten staan omdat Femke nou eenmaal meer opheeft met dat verschrikkelijke OV, de staatsschuld verder op laten lopen, kortom, reken Nederland maar failliet na 4 jaar paars+
Want Nederlandse moslims zijn geen deel van onze samenleving?quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:19 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Klopt, opbouw islam, afbreken westerse samenleving.
Met mate. Als de normen en waarden duidelijk zijn van de Nederlandse cultuur, ik was altijd tegen moskeen geweest maar goed toen ze de grenzen filiaal opengooiden wist ik het al dat het mis zou gaan..quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:20 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Want Nederlandse moslims zijn geen deel van onze samenleving?
islam niet nee, en dat zal het ook nooit worden.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:20 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Want Nederlandse moslims zijn geen deel van onze samenleving?
Waarbij je moet aantekenen dat het CDA teveel concessies deed met links. Echt rechts kan je het CDA niet noemen. Baggerpartij.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:24 schreef superdrufus het volgende:
Nederland heeft het beter gedaan onder het paarse PvDA kabinet van Wim Kok , dan dat het heeft gedaan met 8 jaar centrumrechts CDA.
Daar maak je een fout, want dat is het wel.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:25 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
islam niet nee, en dat zal het ook nooit worden.
Nope.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:29 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Daar maak je een fout, want dat is het wel.
quote:
Ach jongen, als ik uitgebreid in ga op jouw nonsens, heb je wel weer een ander oneliner klaarstaan. Dat gaat al sinds de PVV bestaat en dit forumdeel erop is gegooid. Bespaar me die moeite.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:34 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
![]()
![]()
Goed onderbouwd. Zeker van Geert geleerd?
Er wonen grofweg een miljoen moslims in Nederland met Nederlands paspoort. Die maken dus een groot deel van onze samenleving uit. Wat loop je nou lomp te bazelen dat dat niet zo is. Ik hoor hier eigenlijk helemaal niet op in te gaan. Hoog tijd dat het capaciteitskiesrecht weer wordt ingesteld.
In ieder geval kom ik nog met argumenten.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:37 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Ach jongen, als ik uitgebreid in ga op jouw nonsens, heb je wel weer een ander oneliner klaarstaan. Dat gaat al sinds de PVV bestaat en dit forumdeel erop is gegooid. Bespaar me die moeite.
Hoog tijd voor jou dat jouw stemrecht wordt ontnomen. Want je bent tegen westerse normen en waarden en keurt in feite islam goed. Hoe kortzichtig kun je zijn.
Inderdaad: geen Westerse normen en waarden en goede beheersing van de Nederland taal? Geen stemrecht.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:34 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Hoog tijd dat het capaciteitskiesrecht weer wordt ingesteld.
Precies, zijn we gelijk van de PVV af.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:40 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Inderdaad: geen Westerse normen en waarden en goede beheersing van de Nederland taal? Geen stemrecht.
Welke argumenten? Waar heb je het over?quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:40 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
In ieder geval kom ik nog met argumenten.
Ik ga niet meer op je non-verhaal in dus doe vooral geen moeite om iets terug te posten. Aangezien het toch inhoudsloos zal zijn.
quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:40 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Inderdaad: geen Westerse normen en waarden en goede beheersing van de Nederland taal? Geen stemrecht.
nou, het eerste kabinet balkenende bestond uitsluitend uit rechtse partijen cda, lpf en vvdquote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:26 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Waarbij je moet aantekenen dat het CDA teveel concessies deed met links. Echt rechts kan je het CDA niet noemen. Baggerpartij.
Dat ligt meer aan het CDA dan aan 'rechts'. Dus bespaar je die moeite. CDA is niet echt rechts te noemen trouwens, maar daar was je zelf al achter geloof ik.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:45 schreef superdrufus het volgende:
[..]
nou, het eerste kabinet balkenende bestond uitsluitend uit rechtse partijen cda, lpf en vvd
het tweede kabinet bestond uit vdd, d66, cda
later zijn ze in balkenende 3 zonder d66 verder gegaan.
pas toen balkenende 4 was gevormd met pvda en cu was er nog een kabinet die enigzins stabiel te noemen was.
Je kunt erom lachen, maar in de meeste landen kom je niet eens binnen als je de taal niet spreekt en slechte economische vooruitzichten hebt. Dan is ontnemen van stemrecht nog een futiliteit.quote:
e Islam (en alles daaromtrent) heeft Nederland helaas al flink veranderd:quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:29 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Daar maak je een fout, want dat is het wel.
Het is daarom ook een centrumrechtse partij, mijn punt was dat ze pas bij balkenende 4 ging samenwerken met links.Voorheen waren het rechtse kabinetten. Het is ook niet onwaarschijnlijk dat een kabinet met pvv zal moeten samenwerken cda of vvd om een meerderheid te krijgen. Hoewel de incompetentie van mp balkenende heeft meegespeeld bij de val van 4 kabinetten, is het nog de vraag of een kabinet met pvv stabiel kan blijven.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:46 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Dat ligt meer aan het CDA dan aan 'rechts'. Dus bespaar je die moeite. CDA is niet echt rechts te noemen trouwens, maar daar was je zelf al achter geloof ik.
Aha dus de extreem-rechtse prietpraat van de PVV met verboden voor boeken, het belasten van hoofddoekjes en het weigeren van burgerrechten specifiek voor Moslims heet tegenwoordig neo-conservatiefquote:Met andere woorden: het neo-conservatief gedachtengoed staat op het punt een doorbraak te beleven.
Tja dat laat zien dat jij weinig van de maatschappelijke realiteit van Nederland snaptquote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:25 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
islam niet nee, en dat zal het ook nooit worden.
De Noord-Korea belde: ze willen je terug.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 20:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Aha dus de extreem-rechtse prietpraat van de PVV met verboden voor boeken, het belasten van hoofddoekjes en het weigeren van burgerrechten specifiek voor Moslims heet tegenwoordig neo-conservatief.
Neuh, ik laat hiermee zien realistisch te zijn. Een islam past niet binnen onze samenleving, Punt.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 20:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja dat laat zien dat jij weinig van de maatschappelijke realiteit van Nederland snapt
Kijk, dat bedoel ik nou, PVV extreem rechts noemen. Iets als de NVU is extreem rechts inderdaad. Dat zijn de echte kaalkopjes. PVV is alles behalve extreem-rechts en op punten zelfs erg links.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 20:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Aha dus de extreem-rechtse prietpraat van de PVV met verboden voor boeken, het belasten van hoofddoekjes en het weigeren van burgerrechten specifiek voor Moslims heet tegenwoordig neo-conservatief.
Geniet van je linkse heilstaatje zolang het nog kan; zodra de nieuwe generaties het stokje gaan overnemen is het klaar met die knuffelcultuur hier. De jeugd is drie keer rechtser dan dat stelletje freeloaders genaamd "de babyboom-generatie"; één keer raden hoe dat komt...quote:Op zaterdag 10 juli 2010 20:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja dat laat zien dat jij weinig van de maatschappelijke realiteit van Nederland snapt
=troll=quote:Op zaterdag 10 juli 2010 20:37 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En met deze post bewijs je niets meer dan een zielig racistje te zijn.
quote:Op zaterdag 10 juli 2010 20:41 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Moslims zijn een clubje religieuzen, geen ras... En haal die quote van Boeddha maar weg uit je sig; je maakt Hem ten schande...
Agree.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 20:32 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Geniet van je linkse heilstaatje zolang het nog kan; zodra de nieuwe generaties het stokje gaan overnemen is het klaar met die knuffelcultuur hier. De jeugd is drie keer rechtser dan dat stelletje freeloaders genaamd "de babyboom-generatie"; één keer raden hoe dat komt...
Hint: zoek even op de "wet van actie en reactie"
En daar nog bovenop: hoe langer deze wanvertoning voortduurt, hoe rechtser het wordt. Als ik jou was zou ik dus bidden dat de PVV nu gaat regeren met 24 zetels, want na de volgende verkiezingen hebben ze er minstens 40. Slechts een kwestie van nog een paar schandaaltjes bij subsidieslurpende, theedrinkende overheidsinstanties, een paar verkrachtingszaakjes door lichtgetinte figuren en nog wat roofovervallen waarbij de daders petjes en capuchons ophadden en wegreden op scooters en het is uit met de pret.
De tijd van Linkse Bullshit is bijna ten einde; gelukkig.
Volgens mij past het verbieden van boeken of belasten van hoofddoekjes veel beter in een dergelijke samenleving dan in ons mooie beschaafde landjequote:Op zaterdag 10 juli 2010 20:28 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
De Noord-Korea belde: ze willen je terug.
Nee, als het aan jou ligt moedigen we het uitmoorden van Joden aan, onderdrukken we vrouwen en gebruiken we ze als broedmachines om nog meer haatbaardjes te creeeren. Dat noem jij dat democratie.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 21:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij past het verbieden van boeken of belasten van hoofddoekjes veel beter in een dergelijke samenleving dan in ons mooie beschaafde landje.
Geef je Wilders zijn zin dan krijgen we een regime dat meer lijkt op dat Iran dan goed voor ons is
Dat is een interpretatie die ik uiteraard niet deel. Mensen willen discrimineren omdat ze specifiek 1 bepaalde godsdienst aanhangen is extreem-rechts en dan boeit het echt niet of dat gaat om het jodendom of de islam.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 20:30 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Kijk, dat bedoel ik nou, PVV extreem rechts noemen. Iets als de NVU is extreem rechts inderdaad. Dat zijn de echte kaalkopjes. PVV is alles behalve extreem-rechts en op punten zelfs erg links.
Hoofddoekjes = symbool van vrouwenonderdrukking, afschaffen dus.
Boeken die oproepen tot haat = verbieden.
Nee dat is zeker niet het geval als het aan mij ligtquote:Op zaterdag 10 juli 2010 21:18 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Nee, als het aan jou ligt moedigen we het uitmoorden van Joden aan, onderdrukken we vrouwen en gebruiken we ze als broedmachines om nog meer haatbaardjes te creeeren. Dat noem jij dat democratie.
Och, one way or another, de heersende macht, of dat nou de PVV of een Islam partij zou zijn, is altijd uit op het verbieden van bepaalde zaken die niet in hun straatje past.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 21:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij past het verbieden van boeken of belasten van hoofddoekjes veel beter in een dergelijke samenleving dan in ons mooie beschaafde landje.
Geef je Wilders zijn zin dan krijgen we een regime dat meer lijkt op dat Iran dan goed voor ons is
Meid, wat moet jij het zwaar hebben in je levenquote:Op zaterdag 10 juli 2010 20:32 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Geniet van je linkse heilstaatje zolang het nog kan; zodra de nieuwe generaties het stokje gaan overnemen is het klaar met die knuffelcultuur hier. De jeugd is drie keer rechtser dan dat stelletje freeloaders genaamd "de babyboom-generatie"; één keer raden hoe dat komt...
Hint: zoek even op de "wet van actie en reactie"
En daar nog bovenop: hoe langer deze wanvertoning voortduurt, hoe rechtser het wordt. Als ik jou was zou ik dus bidden dat de PVV nu gaat regeren met 24 zetels, want na de volgende verkiezingen hebben ze er minstens 40. Slechts een kwestie van nog een paar schandaaltjes bij subsidieslurpende, theedrinkende overheidsinstanties, een paar verkrachtingszaakjes door lichtgetinte figuren en nog wat roofovervallen waarbij de daders petjes en capuchons ophadden en wegreden op scooters en het is uit met de pret.
De tijd van Linkse Bullshit is bijna ten einde; gelukkig.
Oh in zekere mate klopt dat. Al heeft de ene partij de persoonlijke vrijheden nogal wat hoger in het vaandel staan dan de andere.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 21:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Och, one way or another, de heersende macht, of dat nou de PVV of een Islam partij zou zijn, is altijd uit op het verbieden van bepaalde zaken die niet in hun straatje past.
Simpelweg een teken dat de westerse samenleving niet sterk genoeg is om te behouden hè.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:19 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
Klopt, opbouw islam, afbreken westerse samenleving.
En dus is Wilders aanstellen hetzelfde als een Islamitische partij de meerderheid geven. En dient logischerwijs dus Wilders zijn eigen partij op te heffen als hij niet hypocriet wilt zijn.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 21:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Och, one way or another, de heersende macht, of dat nou de PVV of een Islam partij zou zijn, is altijd uit op het verbieden van bepaalde zaken die niet in hun straatje past.
Oh, dus daarom moeten wij ons maar onderwerpen.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 22:27 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Simpelweg een teken dat de westerse samenleving niet sterk genoeg is om te behouden hè.
Dat is wat jij in je bekrompen wereldje wilt zien. Je doet nu hetzelfde als een extremistische moslim: haat oproepen.quote:En dus is Wilders aanstellen hetzelfde als een Islamitische partij de meerderheid geven. En dient logischerwijs dus Wilders zijn eigen partij op te heffen als hij niet hypocriet wilt zijn.
Je valt in herhaling:quote:Op zaterdag 10 juli 2010 19:52 schreef Gillette_M5 het volgende:
[..]
e Islam (en alles daaromtrent) heeft Nederland helaas al flink veranderd:
- maatschappelijke discussies over zeer zichtbare religieuze uitingen in de rechtbank
- maatschappelijke discussies over of een werkgever al dan niet rekening moet houden aan religieuze uitingen.
- heftige maatschappelijke discussies over waar de grenzen van meningsuiting liggen.
- heftige maatschappelijke discussie over of we nu wel of niet rekening moeten houden met de religieuze gevoelens van extremistische regimes tbv onze handel te beschermen.
- cartoonisten die van hun bed worden gelicht door justitie
- cabaretiers en columnisten die het onderwerp islam niet met volle scherpte durven te behandelen.
- museum curatoren die rekening houden met religieuze gevoelens en uit angst voor aanslagen
- religieuze deelraad politici die een toneelstuk wil verbieden (en nog maatschappelijke steun vindt hiervoor ook)
- filmmakers die sommige religieuze onderwerpen amper durven te behandelen.
- spot en satire die traditie getrouw juist religie het hards als onderwerp stellen maar de religie die het meest in de actualiteit is maar mondjes maat oppakt. (echt een hele scheve verwrongen houding)
- een kloof in de samenleving tussen diegene die onze vrije maatschappij willen beschermen door intolerantie te beteugelen echter waarbij de tegenstanders precies het zelfde argument hanteren.
- goed en zo kunnen we nog wel even doorgaan met voorbeelden benoemen...
Dit zijn dus de dingen die gebeuren wanneer een dominante religie, waarbij de aanhangers trouw en loyaal zijn, zich wortelt in een maatschappij die reeds al zijn oorlogen met religie in een ver verleden gewonnen heeft en dit heeft gevierd door de maatschappij vrijer en rechtvaardiger in te richten. Echter zonder waakzaam oog zal een dergelijke maatschappij altijd het risico lopen onder de voet te worden gelopen door een dominante ideologie.
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |