Voor op de snelweg zijn er de volgende regels:quote:Op dinsdag 13 juli 2010 08:37 schreef Mickeys het volgende:
Het is idd triest als de politie niet eens de wet kan handhaven als dit zo is. Wederom een antwoord van een andere rijschool gehad die ik zag staan vanwege rijles. Ook die zei dat er wel degelijk een minimum snelheid op de snelweg bestaat met uitzondering van bijzondere situaties zoals wegwerkzaamheden en file... De reden dat er in het stukje van de rijksoverheid kan en mag rijden staat heeft te maken dat je ook met een opgevoerde brommer de 60 kan halen en rijden.. tja.. dan wijs ik naar de discussie hier. zegt hij, het begint met minimum snelheid op de snelweg en autoweg.
Ik wil nu echt een goed antwoord krijgen van de instanties die het behoren te weten. het RVV en CBR. Niet omdat jij of ik gelijk heb, maar puur om te weten wat het nu moet zijn. Erg fijn als zelfs de politie het niet weet.. daar ben ik het helemaal mee eens.
Niet lelijk bedoeld, maar dit is de discussie die al sinds een ander topic aan de gang is en waarbij ik zowel in dit topic als de andere dit antwoord al gekregen heb.. Wat ik dus wil, is gewoon een antwoord van de instantie(s) zelf en die zal ik hier dan ook posten (mocht ik die ooit nog krijgen, tot nu toe nog niets). Als ik ongelijk heb cq het bij het verkeerde eind, zal ik mijn stelling ook bijdraaien, tot die tijd blijf ik met deze vraag zitten. Ik heb het altijd anders geleerd en als je nu op internet zoekt kun je zelfs op diverse politieforums lezen dat zelfs zij het niet echt goed weten.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 13:31 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Voor op de snelweg zijn er de volgende regels:
je voertuig moet 60 km/u kunnen rijden
je voertuig moet 60 km/u mogen rijden
Een opgevoerde brommer kan dan wel 60 km/u maar die mag het niet, hij mag dus niet de snelweg op. Zelfde geldt voor een brommobiel, snorfiets, vespa, tuc tuc en ga zo maar door, ook al halen ze 60 km/u dan mogen ze het niet volgens de wet dus zijn ze ook verboden op de snelweg.
Is die 60 km/u dan niet gewoon de minimumsnelheid?
Nee en ja...
Nee in de zin van de minimum snelheid om te rijden op de snelweg (denk aan files bijvoorbeeld).
Ja als je het hebt over de eisen die gesteld worden aan het voertuig, 60 km/u is het minimum wat hij moet kunnen rijden om de snelweg op te mogen. En dan heb je nog de wet dat het voertuig ook nog eens 60 km/u mag rijden van de overheid.
Deze wet is zo duidelijk als het maar zijn kan, je kunt geen enkel voertuig opnoemen wat hier op de weg rijdt waar deze regels niet helder op toe te passen zijn.
kan en mag harder dan 60km/u.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 13:53 schreef SingleCoil het volgende:
ik kan best wind mee heuveltje af hoogste verzet 60 km/u fietsen...magik dan dus op de snelweg fietsen?
Met een gesleepte auto mag je trouwens niet de snelweg oprijden en als 'ie op de snelweg kapot gaat en gesleeptwordt dan moet je bij de eerste afslag de snelweg af.
Een kapotte auto die niet stuk is gegaan op de snelweg mag niet worden gesleept op de snelweg was het antwoord van de ANWB, maar dat kan ook weer een listige uitspraak zijn om kosten voor een takelwagen te kunnen declareren bij jou.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 13:41 schreef Leandra het volgende:
Nou... hoe zit het eigenlijk met een kapotte auto (die niet op de snelweg kapot ging) en die gesleept wordt??
Die gaat de snelweg dus op terwijl hij niet de mogelijkheid heeft om 60 km/u te rijden, en ik neem aan dat hij ook niet zomaar als een "aanhanger" gezien kan worden.
Snelweg is voor gemotoriseerd vervoer, daar ga je al de mist in. Fietsen zijn sowieso verboden om op de snelwegen te komen volgens het wetboek.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 13:53 schreef SingleCoil het volgende:
ik kan best wind mee heuveltje af hoogste verzet 60 km/u fietsen...magik dan dus op de snelweg fietsen?
Nee hoor, je kunt simpelweg ook bij de garage komen zonder op de snelweg te komen. Duurt wat langer maar is veel veiliger voor de betrokkenen.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 13:58 schreef Mickeys het volgende:
Een kapotte auto die niet stuk is gegaan op de snelweg mag niet worden gesleept op de snelweg was het antwoord van de ANWB, maar dat kan ook weer een listige uitspraak zijn om kosten voor een takelwagen te kunnen declareren bij jou.
Kee, ik trek me dan ook even terug uit de discussie en wacht je bevindingen wel af.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 13:57 schreef Mickeys het volgende:
[..]
Niet lelijk bedoeld, maar dit is de discussie die al sinds een ander topic aan de gang is en waarbij ik zowel in dit topic als de andere dit antwoord al gekregen heb.. Wat ik dus wil, is gewoon een antwoord van de instantie(s) zelf en die zal ik hier dan ook posten (mocht ik die ooit nog krijgen, tot nu toe nog niets). Als ik ongelijk heb cq het bij het verkeerde eind, zal ik mijn stelling ook bijdraaien, tot die tijd blijf ik met deze vraag zitten. Ik heb het altijd anders geleerd en als je nu op internet zoekt kun je zelfs op diverse politieforums lezen dat zelfs zij het niet echt goed weten.
Bron?quote:Op dinsdag 13 juli 2010 15:14 schreef SingleCoil het volgende:
Je mag best wel slepen op de snelweg. Je moet er alleen voor zorgen dat je sleepkabel niet langer is dan 5 meter.
Je zult geen wetsartikel vinden waarin expliciet staat dat dit wel of niet mag, maar slepen op de snelweg is alleen toegestaan vanaf de plek waar het pechgeval is ontstaan tot de eerstvolgende afslag.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 15:14 schreef SingleCoil het volgende:
Je mag best wel slepen op de snelweg. Je moet er alleen voor zorgen dat je sleepkabel niet langer is dan 5 meter.
Het is dus aan bestuurders niet toegestaan om de snelweg te gebruiken met een motorvoertuig waarmee tenminste 60 km/uur gereden kan en mag worden. In een sleepcombinatie moeten beide voertuigen alsnog bestuurd worden door bestuurders in het bezit van rijbewijs B. Je bent daarmee feitelijk nog steeds bestuurder van de gesleepte auto, die niet meer voldoet aan de eis van minimaal 60 kilometer per uur. En daarmee mag je dus niet op de snelweg.quote:Artikel 42
1.Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden.
2.Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden.
1) Wat niet verboden is, is toegestaan, 2) wvr: Artikel 53 Het is bestuurders van een motorvoertuig verboden een ander motorvoertuig te slepen, indien de afstand van de achterzijde van het trekkende voertuig tot de voorzijde van het gesleepte voertuig meer dan vijf meter bedraagt.quote:
In gesleepte toestand is de genoemde snelheid zeker te halen, en dus mag je wel op de snelweg.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:43 schreef Lodewijkvdb het volgende:
In Artikel 42 van het RVV staat:
[..]
Het is dus aan bestuurders niet toegestaan om de snelweg te gebruiken met een motorvoertuig waarmee tenminste 60 km/uur gereden kan en mag worden. In een sleepcombinatie moeten beide voertuigen alsnog bestuurd worden door bestuurders in het bezit van rijbewijs B. Je bent daarmee feitelijk nog steeds bestuurder van de gesleepte auto, die niet meer voldoet aan de eis van minimaal 60 kilometer per uur. En daarmee mag je dus niet op de snelweg.
Wel logisch ergens maar toch ben ik van mening dat het niet mag.quote:een sleep is een bijzondere aanhangwagen (namelijk één die een bestuurder met rijbewijs moet hebben). vmax is dus 80km/h, voldoende om op de snelweg te mogen rijden.
maarquote:Een aanhangwagen boven de 750 kg moet voorzien zijn van een losbreekinrichting.
quote:Je hoeft niet de eerst volgende afslag van de snelweg te nemen. Voorb.: de ANWB sleept je desgewenst ook naar je eigen garage van voorkeur.
Nu twijfel ik.quote:Voor zover ik weet is het in Duitsland op de Autobahn enkel geoorloofd om een auto te slepen tot de eerstvolgende afslag. (Qua hogere snelheden op de Autobahn en beduidend minder afslagen).
Bij mijn weten is er in Nederland geen bepaling die het slepen op de auto(snel)weg beperkt.
Ook vandaag nog geen antwoord. Morgen heb ik een motordagopleiding, zal dan vragen of hij een andere "informatieingang" heeft om een duidelijk antwoord te kunnen krijgen. Maandag heb ik examen dus kan ook nog aan de examinator vragen nadat ik te horen heb gekregen dat ik geslaagd ben natuurlijk, staat anders wel raar.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 17:13 schreef vannelle het volgende:
[..]
Kee, ik trek me dan ook even terug uit de discussie en wacht je bevindingen wel af.
Hahahaha, idd wel zo slim om het na je examen te vragen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 09:43 schreef Mickeys het volgende:
[..]
Ook vandaag nog geen antwoord. Morgen heb ik een motordagopleiding, zal dan vragen of hij een andere "informatieingang" heeft om een duidelijk antwoord te kunnen krijgen. Maandag heb ik examen dus kan ook nog aan de examinator vragen nadat ik te horen heb gekregen dat ik geslaagd ben natuurlijk, staat anders wel raar.
Ook zonder rembekrachtiger kan je echt nog wel remmen, je moet alleen met de volle 80kg op het pedaal hangen ipv met het puntje van je tenen ;-) Maar het is niet de meest plezante ervaring...quote:Op woensdag 14 juli 2010 08:47 schreef Googolplexian het volgende:
Lees net op een ander forum dit:
[..]
Verder heb je zonder motor ook geen rembekrachtiger dus rijdt je met een zo goed als ongeremde "aanhanger" aan een touw.
Spreek je jezelf nu niet tegen? Even later beweer je -terecht imo- dat slepen op de snelweg niet verboden is. En ik vind nergens de door jou aangehaalde beperking.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 13:53 schreef SingleCoil het volgende:
Met een gesleepte auto mag je trouwens niet de snelweg oprijden en als 'ie op de snelweg kapot gaat en gesleeptwordt dan moet je bij de eerste afslag de snelweg af.
Lijkt me grote onzin. Een sleep is geen aanhangwagen maar een 'sleep'.quote:Op woensdag 14 juli 2010 08:47 schreef Googolplexian het volgende:
Lees net op een ander forum dit:
"een sleep is een bijzondere aanhangwagen (namelijk één die een bestuurder met rijbewijs moet hebben). vmax is dus 80km/h, voldoende om op de snelweg te mogen rijden."
Klopt, een sleep is een sleep, maar moet zich houden aan de regels voor auto met aanhanger. Mag bijvoorbeeld ook een weg die gesloten is voor aanhangers niet inrijden.quote:Op woensdag 14 juli 2010 20:13 schreef r_one het volgende:
[..]
Lijkt me grote onzin. Een sleep is geen aanhangwagen maar een 'sleep'.
Bron?quote:Op woensdag 14 juli 2010 20:44 schreef Lodewijkvdb het volgende:
[..]
Klopt, een sleep is een sleep, maar moet zich houden aan de regels voor auto met aanhanger. Mag bijvoorbeeld ook een weg die gesloten is voor aanhangers niet inrijden.
Die is er niet.quote:Op woensdag 14 juli 2010 08:34 schreef SingleCoil het volgende:
Nu voor de verandering eens een legitieme bron waarin staat dat slepen op de snelweg verboden is?
Artikel 1 van het RVV:quote:
In die definitie wordt de gesleepte auto gewoon een aanhangwagen (letterlijk zelfsquote:Artikel 1
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. aanhangwagens: voertuigen die door een voertuig worden voortbewogen of kennelijk bestemd zijn om aldus te worden voortbewogen, alsmede opleggers;
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |