Wel, ja, maar het feit is dat we niet afkoersen op een nieuwe ijstijd (op relevante termijn), maar wel afkoersen op een warmere planeet, wat gevolgen heeft. We kunnen niets doen tegen die hypothetische nieuwe ijstijd, maar wel kunnen wel wat doen tegen die warmere planeet, want die wordt warmer door de menselijke uitstoot van broeikasgassen. Dus moeten we er wat van maken? Lijkt me handig.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 23:18 schreef Samson het volgende:
Je moet er maar wat van maken aan de hand van in welke eeuw je toevallig leeft lijkt me. Liever dit dan dat je op de rand van een nieuwe ijstijd balanseert

Bij deze:quote:Op zaterdag 10 juli 2010 13:44 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Het zou interessant zijn om je observaties te kunnen stroken aan officiele waarnemingen van het Turks meterologisch instituut.

Zonder scepsis is er geen wetenschap mogelijk. Denk daar maar eens heel goed over na.quote:Op zaterdag 10 juli 2010 23:06 schreef cynicus het volgende:
Klopt helemaal voor sommige mensen, maar gebruik aub jezelf vooral niet als voorbeeld van hoe het werkt in de wetenschap.

Dat is natuurlijk onzin. Als het verleden zich herhaalt en de huidige opwarming vooraf gaat aan een nieuwe ijstijd, kan je niet blijven volhouden dat de opwarming door mensen wordt veroorzaakt.quote:Op zondag 11 juli 2010 16:01 schreef Monidique het volgende:
[..]
Wel, ja, maar het feit is dat we niet afkoersen op een nieuwe ijstijd (op relevante termijn), maar wel afkoersen op een warmere planeet, wat gevolgen heeft. We kunnen niets doen tegen die hypothetische nieuwe ijstijd, maar wel kunnen wel wat doen tegen die warmere planeet,

Een hele goede opmerking. Skepsis is het kritisch bekijken van elk argument en open staan voor alternatieven. Skepsis is ook het accepteren van een bewijs welke op verschillende manieren al talloze keren is aangetoond. Denial is het weigeren van een theorie die overtuigend bewezen is.quote:Op zondag 11 juli 2010 16:45 schreef ACT-F het volgende:
Zonder scepsis is er geen wetenschap mogelijk. Denk daar maar eens heel goed over na.
Waarom is dat onzin? Waarom kunnen mensen geen opwarming veroorzaken?quote:Op zondag 11 juli 2010 19:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat is natuurlijk onzin. Als het verleden zich herhaalt en de huidige opwarming vooraf gaat aan een nieuwe ijstijd, kan je niet blijven volhouden dat de opwarming door mensen wordt veroorzaakt.
Daarnaast is het helemaal bezopen om vlak voor een ijstijd de opwarming TEGEN te gaan.

quote:Op zondag 11 juli 2010 16:01 schreef Monidique het volgende:
[..]
Wel, ja, maar het feit is dat we niet afkoersen op een nieuwe ijstijd (op relevante termijn), maar wel afkoersen op een warmere planeet, wat gevolgen heeft. We kunnen niets doen tegen die hypothetische nieuwe ijstijd, maar wel kunnen wel wat doen tegen die warmere planeet, want die wordt warmer door de menselijke uitstoot van broeikasgassen. Dus moeten we er wat van maken? Lijkt me handig.

Jij hebt zeker de hele winter met je kop in een bak stront gezeten dan?quote:Op zaterdag 10 juli 2010 17:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Al 2 winters met -15, maar daar hoor je niemand over.

Op zich een begrijpelijk standpunt waaruit blijkt dat veel mensen de oplossing (stoppen met gebruik van fossiele brandstoffen!) een kip-ei probleem vinden. Semi-egoistische en simplistische houdingen als "waarom zou ik er wat aan doen als een ander dat niet doet" zijn daarvan het gevolg.quote:Op zondag 11 juli 2010 21:19 schreef Samson het volgende:
Ik ben er helemaal voor om mensen bewust te maken en hier iets aan te doen. Als ik echter zie wat de gevolgen zijn van bijvoorbeeld dat enorme olielek vraag ik me wel af waarom ik me hier persoonlijk druk om moet gaan maken. Zo zijn in een klap allemaal kleine beetjes qua milieu weer helemaal om zeep geholpen. Zolang dit soort dingen blijft gebeuren kan ik me voorstellen dat het moeilijk is voor mensen om zich hier persoonlijk druk om te gaan maken. Een grote industrie 1 dag stilleggen heeft meer consequenties voor de uitstoot dan dat ik mijn auto een dag laat staan. En dat eerste gaat niet gebeuren door economische belangen. Als er in de grote wereldeconomie van tijd tot tijd 1 gebaar wordt gemaakt dan zijn mensen ook best gemotiveerd om persoonlijk ook hun steentje bij te dragen. Echter moet je dus wel het idee hebben dat het zin heeft.

Allemaal heel nobel, maar wat ik al zeg, ook het milieu is vandaag de dag een economisch spel. Als je dat niet door hebt kom je niet ver. Er zijn al lang brandstoffen beschikbaar die het milieu minder belasten maar uit economische redenen (lees Shell....) niet gebruikt worden. Het is volgens mij niet uit onwil dat mensen niet iets voor het milieu willen doen maar demotivatie doordat er met heel veel kennis weinig wordt gedaan. Natuurlijk is het zo van, verbeter de wereld en begin bij jezelf, maar als je dat vervolgens doet en dit allemaal waarneemt denk je ook van, wat maakt dit van mij voor verschil? En zoiets meteen afdoen als een semi egoistische en simplistische houding vind ik dus niet kloppen. Mensen willen heus wel. Kijk alleen al eens naar zo'n evenement op het museumplein. Ik durf te wedden dat daar alle prullebakken aan het uitpuilen waren. Maar denk je dat een gemeente vooruit denkt en de mensen meer opties geeft om dingen weg te gooien? Als de mensen van slechte wil waren zaten die prullebakken dus niet vol. En dan achteraf weer vaststellen dat iedereen maar lukraak alles weggooit (natuurlijk zitten die er ook tussen helaas)quote:Op maandag 12 juli 2010 17:59 schreef cynicus het volgende:
[..]
Op zich een begrijpelijk standpunt waaruit blijkt dat veel mensen de oplossing (stoppen met gebruik van fossiele brandstoffen!) een kip-ei probleem vinden. Semi-egoistische en simplistische houdingen als "waarom zou ik er wat aan doen als een ander dat niet doet" zijn daarvan het gevolg.
Daarom zouden de overheden juist de impuls moeten geven. Zij hebben de macht om het kip-ei probleem uit te schakelen. Maar privé kun je ook al veel doen: het gebruik van fossiele brandstoffen kost geld en met isoleren, zonnepanelen en minder/geen autorijden kun je jaarlijks veel besparen. Heel veel acties zijn kostenefficient maar meer fietsen brengt ook betere gezondheid en een aktiever leven. Ook zaken die je mee kan nemen in je overwegingen.
Een mooie opmerking van Hermann Scheer (over de vergoedingen voor zonnestroom in Duitsland): Vertel jij later aan je kinderen en kleinkinderen dat je die 3 a 4 cent per kWh te duur vond? Oftwel: wij hebben nu een luxe leventje door relatief goedkope olie en verpesten het daarmee voor de volgende generaties (klimaatverandering, geen duurzame energie ontwikkleing, enz).
We weten al heel lang dat de fossiele brandstoffen ooit op raken (nauwkeuriger: te duur worden door schaarste). De politiek had dit onder ogen moeten zien en met die goedkope olie een duurzame energie voorziening moeten ontwikkelen om daarmee zo snel mogelijk van de fossiele brandstoffen af te stappen. Dit is tot op heden nooit gebeurd en de erfenis is voor onze kinderen. Hun oordeel over ons zal niet mild zijn.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |