wat kost dat nou, zo'n brommerverzekering?quote:Op woensdag 7 juli 2010 23:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik zou gewoon bij de motor les doen!
Scheelt ook nog een kosten en verzekering!.
Na de les, kan je direct motor kopen!. En gelijk erop rijden. Het is makkelijk ermee bedienen.
kwestie van wennen!.
ik dacht dat je gewoon met rijbewijs B de brommer mocht rijden?quote:Op woensdag 7 juli 2010 23:20 schreef ThePianoMan het volgende:
Voor de invoering van brompraktijkexamen zou ik zeggen 'ja', maar nu loont het niet meer. Je ingeving is juist hoorHeb precies hetzelfde gedaan en eigenlijk is de overstap niet meer zo groot. Verkeersinzicht en anticipatie heb je in die jaren wel een beetje ontwikkeld (want je rijdt ook op de weg). Bij een motor verschilt alleen het gewicht en vermogen.
Maar je moet ook een brommer aanschaffen en onderhouden. Ik vind persoonlijk het onderhoud aan brommers/scooters/ motoren ietsje belangrijker dan aan de auto. Je kunt met iets minder bandenprofiel bij je auto bv nog wel eventjes doorrijden. Bij een tweewieler zou ik dat niet doen.quote:Op woensdag 7 juli 2010 23:23 schreef Maarten1 het volgende:
[..]
wat kost dat nou, zo'n brommerverzekering?
vast niet zoveel als ik die tig lessen nodig heeft
ben 25, mijn vrienden zijn helaas ook geen 18 meerquote:Op woensdag 7 juli 2010 23:20 schreef kikoooooo het volgende:
Ken je niet iemand met een schakelbrommer? Dat schakelen is het probleem niet hoor, dat heb je in 5min onder de knie.
hm zit wat inquote:Op woensdag 7 juli 2010 23:26 schreef childintime het volgende:
[..]
Maar je moet ook een brommer aanschaffen en onderhouden. Ik vind persoonlijk het onderhoud aan brommers/scooters/ motoren ietsje belangrijker dan aan de auto. Je kunt met iets minder bandenprofiel bij je auto bv nog wel eventjes doorrijden. Bij een tweewieler zou ik dat niet doen.
sorry, niet goed gelezenquote:Op woensdag 7 juli 2010 23:25 schreef Maarten1 het volgende:
[..]
ik dacht dat je gewoon met rijbewijs B de brommer mocht rijden?
Kun je niet ergens een schakelbrommer huren? Die scooters kun je toch ook huren en ik weet dat je motoren ook kunt huren.quote:Op woensdag 7 juli 2010 23:31 schreef Maarten1 het volgende:
[..]
hm zit wat in
zal dan ook iets proberen te vinden dat een beetje onderhoudsvrij is, geen afgeragd oud ding
wou dat ik ff ergens een kon lenen, dan hoefde ik daar allemaal niet over na te denken :p
Dit klinkt alsof je met een schakelbrommer wil testen of motorrijden wat voor je is.quote:ik zit eraan te denken om een schakelbrommer te kopen, dan kan ik een beetje goedkoop oefenen. Verder wil ik kijken of hij niet na een maand in de schuur verdwijnt.
motortje kan niet eens 120.quote:Op woensdag 7 juli 2010 23:33 schreef Captain_Ghost het volgende:
Trouwens ik was 21 toen ik voor eerste keer motor reed.
Voorheen heb ik nog nooit schakel gereden, wel scooter.
Schakel leren is heel eenvoudig.
Ik zeg gewoon doen bij motorles.
bespaar je geld door echte fatsoenlijk motor kopen ipv brommertje die niet 120 kan halen.
dat weet ik dus niet zekerquote:Op woensdag 7 juli 2010 23:37 schreef Bastoenie het volgende:
Waarom wil je graag je motorrijbewijs halen? Brommer is een nutteloze investering en kost je teveel gedoe, vraag jezelf eerst eens af of je echt dat motorrijbewijs wil en of je daarna een motor aan gaat schaffen.
goeiequote:Op woensdag 7 juli 2010 23:41 schreef childintime het volgende:
[..]
Kun je niet ergens een schakelbrommer huren? Die scooters kun je toch ook huren en ik weet dat je motoren ook kunt huren.
Maar je schreef dat je een motorrijbewijs wilde gaan halen. Ik zou het gewoon gaan doen. Ook al ga je als je het hebt gehaald misschien niet meteen een motor aanschaffen; je kunt bv altijd met mooie dagen een motor huren om stukjes te toeren.
Ja, dat is idd het verschil. Ik had vroeger een Tomosje (schakel) en ging daarna mijn motorrijbewijs halen. Op die brommer "zit" je en wordt vervoerd. Op die motor rij je echt actief met je hele lichaam en "stuurt" als het ware met je gewicht/evenwicht. Een brommer (ook schakel) is veel passiever; een motor is veel intensiever en daardoor dus ook veel leukerquote:Op woensdag 7 juli 2010 23:42 schreef BertV het volgende:
[..]
Dit klinkt alsof je met een schakelbrommer wil testen of motorrijden wat voor je is.
Ik had schakelervaring op een brommer, maar mijn eerste les op een CB250 was wel andere koek.
Zelfs dan is het alsof je van een brommobiel in een stadsauto stapt. (went snel)
Met een motor, hoe klein ook, zul je met je gewicht moeten sturen terwijl je met een brommer nog wat kunt aanrommelen (en het zo ook verkeerd kan aanleren)
ik ken 3 manieren van schakelen op een brommerquote:Op woensdag 7 juli 2010 23:20 schreef kikoooooo het volgende:
Ken je niet iemand met een schakelbrommer? Dat schakelen is het probleem niet hoor, dat heb je in 5min onder de knie.
welke doe je op de motor?quote:Op donderdag 8 juli 2010 08:59 schreef T42 het volgende:
[..]
ik ken 3 manieren van schakelen op een brommer
normaal
hand
teen/hak
normaal kun je wel in een halve dag leren die andere 2 niet
nu normaal vroeger ook andersquote:
Schakelen met je linkervoet, tikje naar beneden in zn een, de rest steeds een tikje omhoog.quote:Op donderdag 8 juli 2010 09:24 schreef Oksel het volgende:
En wat is "normaal" ?
Precies. Na 1 les weet je precies hoeveel (of weinig) moeite je hebt met schakelen en of motorrijden wat voor je is.quote:Op donderdag 8 juli 2010 10:35 schreef iFries het volgende:
Waarom neem je niet gewoon een proefles? Auto heb je al, dus je hoeft niet eerst je theorie te halen
Als je motorrijles neemt, terwijl je al autobewijs heeft.quote:Op donderdag 8 juli 2010 10:35 schreef iFries het volgende:
Waarom neem je niet gewoon een proefles? Auto heb je al, dus je hoeft niet eerst je theorie te halen
nee hoorquote:Op donderdag 8 juli 2010 13:46 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Als je motorrijles neemt, terwijl je al autobewijs heeft.
Moet je alsnog een motor theorie halen voordat je verder gaat!.
beetje krom maja.
zie http://www.cbr.nl/1094.pp
zie http://www.cbr.nl/1094.ppquote:Heeft u nog geen theoriecertificaat A, maar wel een geldig rijbewijs B of een militair theoriecertificaat A, dan mag u wél met de praktijkopleiding (rijlessen) beginnen. Ook het praktijkexamen voertuigbeheersing kan dan worden afgelegd.
Ja duhquote:Op donderdag 8 juli 2010 13:50 schreef Captain_Ghost het volgende:
voor de gewone lessen ja.
Bij de examen citeer ik uit zelfde site "U moet het theoriecertificaat A voor aanvang van het examen AVD aan de examinator laten zien, samen met enkele andere documenten."
juistquote:Op donderdag 8 juli 2010 11:28 schreef fs180 het volgende:
[..]
Schakelen met je linkervoet, tikje naar beneden in zn een, de rest steeds een tikje omhoog.
Ik weet nog dat ik mijn Tomosje voor het eerst mee naar huis nam; ik heb de hele weg in zijn 1 gereden want het lukte me echt nietquote:
Dat gekke spul onder me helpt me er ook van om in slaap te vallen, komt zo hard aanquote:Op vrijdag 9 juli 2010 01:54 schreef childintime het volgende:
Maar idd, nu ik er even over nadenk; motorijden is meer een samenspel tussen je handen en voeten. Veel meer dan autorijden. Je stuurt met je handen (en lichaam natuurlijk), maar moet dus ook met je handen ontkoppelen, remmen, gas geven. Het is gewoon veel minder passief dan autorijden. Toen ik na 5 jaar ging autorijden had ik echt moeite niet in slaap te vallen in de auto, voor m'n gevoel deed ik niets en daarbij nog eens het feit dat je zo laag zit en weinig overzicht over het verkeer hebt; ik vond het helemaal niets en voelde me heel onveilig in de auto.
Ik ben ooit bijna in slaap gevallen op de motorquote:Op vrijdag 9 juli 2010 02:40 schreef fs180 het volgende:
[..]
Dat gekke spul onder me helpt me er ook van om in slaap te vallen, komt zo hard aan
dat krijg je hé met die moderne auto's daar krijg ik ook altijd slaap in. in een oudje niet.quote:Op vrijdag 9 juli 2010 01:54 schreef childintime het volgende:
Maar idd, nu ik er even over nadenk; motorijden is meer een samenspel tussen je handen en voeten. Veel meer dan autorijden. Je stuurt met je handen (en lichaam natuurlijk), maar moet dus ook met je handen ontkoppelen, remmen, gas geven. Het is gewoon veel minder passief dan autorijden. Toen ik na 5 jaar ging autorijden had ik echt moeite niet in slaap te vallen in de auto, voor m'n gevoel deed ik niets en daarbij nog eens het feit dat je zo laag zit en weinig overzicht over het verkeer hebt; ik vond het helemaal niets en voelde me heel onveilig in de auto.
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 01:38 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik weet nog dat ik mijn Tomosje voor het eerst mee naar huis nam; ik heb de hele weg in zijn 1 gereden want het lukte me echt nietUiteindelijk heeft m'n broer me de volgende dag uitgelegd hoe het moest.....
Toen ik later motor reed, had ik zelfs een kennis die een automaat had want ze kon niet schakelen, dat vond ik echt het toppunt!
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 02:47 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik ben ooit bijna in slaap gevallen op de motorWas 5 uur s'nachts ofzo. Ik deed mijn ogen open en zat een halve meter van de vangrail af.......
Joh, dat heb je zo voor elkaar! Gewoon lessen! Geen brommer...quote:Op woensdag 7 juli 2010 23:13 schreef Maarten1 het volgende:
ik (25) wil graag m'n motor rijbewijs halen. Ik heb geen ervaring met motoren of met brommers. helemaal niks. Alleen met de auto en de fiets.
ik zit eraan te denken om een schakelbrommer te kopen, dan kan ik een beetje goedkoop oefenen. Verder wil ik kijken of hij niet na een maand in de schuur verdwijnt.
Ik snap ook wel dat er een groot vershil is tussen een brommer en een motor (regels en ), maar een brommer lijkt er iig een stuk meer op dan een auto
is dit idd een goed idee?
zo ja:
waar moet ik op letten bij de aanschaf?
Dat heb ik dus zodra ik op een scooter (voor m'n werk) rijquote:Op vrijdag 9 juli 2010 01:54 schreef childintime het volgende:
Maar idd, nu ik er even over nadenk; motorijden is meer een samenspel tussen je handen en voeten. Veel meer dan autorijden. Je stuurt met je handen (en lichaam natuurlijk), maar moet dus ook met je handen ontkoppelen, remmen, gas geven. Het is gewoon veel minder passief dan autorijden. Toen ik na 5 jaar ging autorijden had ik echt moeite niet in slaap te vallen in de auto, voor m'n gevoel deed ik niets en daarbij nog eens het feit dat je zo laag zit en weinig overzicht over het verkeer hebt; ik vond het helemaal niets en voelde me heel onveilig in de auto.
Jaquote:
quote:Op vrijdag 9 juli 2010 02:47 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik ben ooit bijna in slaap gevallen op de motorWas 5 uur s'nachts ofzo. Ik deed mijn ogen open en zat een halve meter van de vangrail af.......
quote:Op zaterdag 10 juli 2010 01:07 schreef Yreal het volgende:
Binnen kan je prima meekomen op 50 en 80 wegen ( ja i know![]()
Dat klinkt lastig, maar dat is het niet. Je hebt 'm vrij snel door.quote:Op zondag 11 juli 2010 10:17 schreef fespo het volgende:
hoe gaat het koppelen eigenlijk?
moet je deze rustig oplaten komen of kan je die gewoon in 1x los laten en gas geven?
oja en dit las ik nog ergens anders![]()
wtf dat lijkt mij lastig.
klein tikje naar boven = vrij
groot tikje naar boven = 2e versnelling
duurt nog een maandje denk ik, maar zal ik doenquote:Op zondag 11 juli 2010 11:50 schreef Captain_Ghost het volgende:
zoals velen het al voor getypt.
Ga gewoon naar de proefles!..
En laat ons weten of je al heeft gedaan.
Ik pas geleden nog; heel eng, en niet voor herhaling vatbaarquote:Op vrijdag 9 juli 2010 02:47 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik ben ooit bijna in slaap gevallen op de motorWas 5 uur s'nachts ofzo. Ik deed mijn ogen open en zat een halve meter van de vangrail af.......
Koppeling werkt in principe hetzelfde als een auto, je moet alleen wat voorzichtiger ermee omgaan. Je rijdt immers maar op 2 wielen.. Je merkt het duidelijk wanneer je schakelt, de hendel geeft een duidelijk voelbare klik af.quote:Op zondag 11 juli 2010 10:17 schreef fespo het volgende:
hoe gaat het koppelen eigenlijk?
moet je deze rustig oplaten komen of kan je die gewoon in 1x los laten en gas geven?
oja en dit las ik nog ergens anders![]()
wtf dat lijkt mij lastig.
klein tikje naar boven = vrij
groot tikje naar boven = 2e versnelling
loop je nou te zeiken op mijn baggerslechte gramma, of op het feit dat ik een opgevoerde schakelbrommer rijdt?quote:
In 1 keer loslaten lijkt me niet handig; dan schiet je weg. Gewoon, net als in de auto, vloeiend dus, alleen dan met je hand. De eerste versnelling is naar beneden, als je een half tikje omhoog geeft is'ie in zijn vrij, een flink tikje naar boven is in zijn 2. Maar dat moet je eigenlijk gewoon ervaren. Dat is niet uit te leggen. Als je het eenmaal doet, dan zie je vanzelf hoe makkelijk het werkt. Je hoort en voelt het namelijk ook heel goed aan je motor of'ie in zijn vrij staat of 2e versnelling. De vrij voelt en hoort anders dan de 2. Maar dat is bij de auto ook. Als je kunt autorijden, zonder bij het schakelen naar je pook te moeten kijken, kun je ook motorrijdenquote:Op zondag 11 juli 2010 10:17 schreef fespo het volgende:
hoe gaat het koppelen eigenlijk?
moet je deze rustig oplaten komen of kan je die gewoon in 1x los laten en gas geven?
oja en dit las ik nog ergens anders![]()
wtf dat lijkt mij lastig.
klein tikje naar boven = vrij
groot tikje naar boven = 2e versnelling
Eng he. Mensen (lees automobilisten) snappen niet dat dat kan. Als je lang motorrijdt kan dat ja. Je kunt dan in slaap vallen onder het rijden. En zo heb ik een jongeman van 30 jaar leren kennen, die na het in slaap vallen halfzijdig verlamd en blind was en hersenbeschadiging had. Was met een gangetje van 30 frontaal op een lantaarnpaal gereden omdat'ie in slaap was gevallen en de bocht dus niet namquote:Op zondag 11 juli 2010 12:06 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik pas geleden nog; heel eng, en niet voor herhaling vatbaar
TS : gewoon een proeflesje nemen, desnoods 2.. ik zou niet aan een schekalbrommer beginnen, domweg omdat het verschil te groot is ..
Het feit dat je denkt dat je met een opgevoerde schakelbrommer mee kunt komen met een motorquote:Op zondag 11 juli 2010 23:53 schreef Yreal het volgende:
[..]
loop je nou te zeiken op mijn baggerslechte gramma, of op het feit dat ik een opgevoerde schakelbrommer rijdt?
LOL, als dat regelmatig het geval is zou ik een andere rijschool zoeken.quote:
dat heb je zo onder de kniequote:Op zondag 11 juli 2010 10:17 schreef fespo het volgende:
hoe gaat het koppelen eigenlijk?
moet je deze rustig oplaten komen of kan je die gewoon in 1x los laten en gas geven?
oja en dit las ik nog ergens anders![]()
wtf dat lijkt mij lastig.
klein tikje naar boven = vrij
groot tikje naar boven = 2e versnelling
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |