abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83787147
ik (25) wil graag m'n motor rijbewijs halen. Ik heb geen ervaring met motoren of met brommers. helemaal niks. Alleen met de auto en de fiets.

ik zit eraan te denken om een schakelbrommer te kopen, dan kan ik een beetje goedkoop oefenen. Verder wil ik kijken of hij niet na een maand in de schuur verdwijnt.

Ik snap ook wel dat er een groot vershil is tussen een brommer en een motor (regels en ), maar een brommer lijkt er iig een stuk meer op dan een auto

is dit idd een goed idee?
zo ja:
waar moet ik op letten bij de aanschaf?
"Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
pi_83787419
Ik zou gewoon bij de motor les doen!
Scheelt ook nog een kosten en verzekering!.

Na de les, kan je direct motor kopen!. En gelijk erop rijden. Het is makkelijk ermee bedienen.
kwestie van wennen!.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_83787550
Ken je niet iemand met een schakelbrommer? Dat schakelen is het probleem niet hoor, dat heb je in 5min onder de knie.
pi_83787551
Voor de invoering van brompraktijkexamen zou ik zeggen 'ja', maar nu loont het niet meer. Je ingeving is juist hoor Heb precies hetzelfde gedaan en eigenlijk is de overstap niet meer zo groot. Verkeersinzicht en anticipatie heb je in die jaren wel een beetje ontwikkeld (want je rijdt ook op de weg). Bij een motor verschilt alleen het gewicht en vermogen.
  woensdag 7 juli 2010 @ 23:22:27 #5
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83787642
Ja zoiets. Misschien kun je bv eens een aantal lessen nemen.....? Of moet je tegenwoordig eerst je theorie halen voor je mag rijden (weet niet hoe dat momenteel zit, heb m'n rijbewijzen al een tijdje )

Op een schakelbrommer rijden geeft je alleen de ervaring hoe het is om te schakelen. Niet hoe het is om bv op de snelweg te rijden, in en uit te voegen, je (best wel) kwetsbare positie juist bij hogere snelheden.
pi_83787678
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:18 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik zou gewoon bij de motor les doen!
Scheelt ook nog een kosten en verzekering!.

Na de les, kan je direct motor kopen!. En gelijk erop rijden. Het is makkelijk ermee bedienen.
kwestie van wennen!.
wat kost dat nou, zo'n brommerverzekering?

vast niet zoveel als ik die tig lessen nodig heeft
"Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
pi_83787828
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:20 schreef ThePianoMan het volgende:
Voor de invoering van brompraktijkexamen zou ik zeggen 'ja', maar nu loont het niet meer. Je ingeving is juist hoor Heb precies hetzelfde gedaan en eigenlijk is de overstap niet meer zo groot. Verkeersinzicht en anticipatie heb je in die jaren wel een beetje ontwikkeld (want je rijdt ook op de weg). Bij een motor verschilt alleen het gewicht en vermogen.
ik dacht dat je gewoon met rijbewijs B de brommer mocht rijden?
"Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
  woensdag 7 juli 2010 @ 23:26:50 #8
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83787882
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:23 schreef Maarten1 het volgende:

[..]

wat kost dat nou, zo'n brommerverzekering?

vast niet zoveel als ik die tig lessen nodig heeft
Maar je moet ook een brommer aanschaffen en onderhouden. Ik vind persoonlijk het onderhoud aan brommers/scooters/ motoren ietsje belangrijker dan aan de auto. Je kunt met iets minder bandenprofiel bij je auto bv nog wel eventjes doorrijden. Bij een tweewieler zou ik dat niet doen.
pi_83787982
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:20 schreef kikoooooo het volgende:
Ken je niet iemand met een schakelbrommer? Dat schakelen is het probleem niet hoor, dat heb je in 5min onder de knie.
ben 25, mijn vrienden zijn helaas ook geen 18 meer
"Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
pi_83788121
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:26 schreef childintime het volgende:

[..]

Maar je moet ook een brommer aanschaffen en onderhouden. Ik vind persoonlijk het onderhoud aan brommers/scooters/ motoren ietsje belangrijker dan aan de auto. Je kunt met iets minder bandenprofiel bij je auto bv nog wel eventjes doorrijden. Bij een tweewieler zou ik dat niet doen.
hm zit wat in
zal dan ook iets proberen te vinden dat een beetje onderhoudsvrij is, geen afgeragd oud ding

wou dat ik ff ergens een kon lenen, dan hoefde ik daar allemaal niet over na te denken :p
"Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
pi_83788275
Trouwens ik was 21 toen ik voor eerste keer motor reed.
Voorheen heb ik nog nooit schakel gereden, wel scooter.

Schakel leren is heel eenvoudig.

Ik zeg gewoon doen bij motorles.
bespaar je geld door echte fatsoenlijk motor kopen ipv brommertje die niet 120 kan halen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 7 juli 2010 @ 23:34:34 #12
37248 BertV
Klei indiaan
pi_83788324
Ik denk dat de voordelen van nu even een brommer aanschaffen niet opwegen tegen de nadelen.
Het voordeel dat je hebt met een B-rijbewijs (verkeersinzicht etc) is groter.

Schakelen is hooguit de eerste les wat worstelen. De tweede les kun je je al meer op andere dingen concentreren.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_83788478
Waarom wil je graag je motorrijbewijs halen? Brommer is een nutteloze investering en kost je teveel gedoe, vraag jezelf eerst eens af of je echt dat motorrijbewijs wil en of je daarna een motor aan gaat schaffen.

Brommer en motor kan je gewoon niet vergelijken.
pi_83788708
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:25 schreef Maarten1 het volgende:

[..]

ik dacht dat je gewoon met rijbewijs B de brommer mocht rijden?
sorry, niet goed gelezen
  woensdag 7 juli 2010 @ 23:41:49 #15
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83788720
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:31 schreef Maarten1 het volgende:

[..]

hm zit wat in
zal dan ook iets proberen te vinden dat een beetje onderhoudsvrij is, geen afgeragd oud ding

wou dat ik ff ergens een kon lenen, dan hoefde ik daar allemaal niet over na te denken :p

Kun je niet ergens een schakelbrommer huren? Die scooters kun je toch ook huren en ik weet dat je motoren ook kunt huren.

Maar je schreef dat je een motorrijbewijs wilde gaan halen. Ik zou het gewoon gaan doen. Ook al ga je als je het hebt gehaald misschien niet meteen een motor aanschaffen; je kunt bv altijd met mooie dagen een motor huren om stukjes te toeren. Ik heb ook al lang een dubbel rijbewijs. Ben begonnen met motor trouwens. Na 5 jaar autorijbewijs gehaald en ja, als er dan kinderen komen is het niet echt praktisch; mama op de motor met een baby in een draagzak Dus uit praktisch oogpunt toch maar een autootje. Maar ik heb dat rijbewijs wel en als ik wil kan ik dus zo opstappen
pi_83788729
Brommeronderdelen kosten helemaal niks als je een auto gewend bent, een band bv 20 euro. Koop gewoon een oude schakelbrommer die bij verkoop zijn waarde houdt.
  woensdag 7 juli 2010 @ 23:42:36 #17
37248 BertV
Klei indiaan
pi_83788767
quote:
ik zit eraan te denken om een schakelbrommer te kopen, dan kan ik een beetje goedkoop oefenen. Verder wil ik kijken of hij niet na een maand in de schuur verdwijnt.
Dit klinkt alsof je met een schakelbrommer wil testen of motorrijden wat voor je is.

Ik had schakelervaring op een brommer, maar mijn eerste les op een CB250 was wel andere koek.
Zelfs dan is het alsof je van een brommobiel in een stadsauto stapt. (went snel)
Met een motor, hoe klein ook, zul je met je gewicht moeten sturen terwijl je met een brommer nog wat kunt aanrommelen (en het zo ook verkeerd kan aanleren)
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_83788793
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:33 schreef Captain_Ghost het volgende:
Trouwens ik was 21 toen ik voor eerste keer motor reed.
Voorheen heb ik nog nooit schakel gereden, wel scooter.

Schakel leren is heel eenvoudig.

Ik zeg gewoon doen bij motorles.
bespaar je geld door echte fatsoenlijk motor kopen ipv brommertje die niet 120 kan halen.
motortje kan niet eens 120. 125 cc 4-takt, leuk ding voor in de stad
pi_83788922
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:37 schreef Bastoenie het volgende:
Waarom wil je graag je motorrijbewijs halen? Brommer is een nutteloze investering en kost je teveel gedoe, vraag jezelf eerst eens af of je echt dat motorrijbewijs wil en of je daarna een motor aan gaat schaffen.
dat weet ik dus niet zeker

das de tweede reden die ik heb om eerst een brommer te gaan proberen
dat komt nog het dichtste in de buurt..
"Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
pi_83789060
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:41 schreef childintime het volgende:

[..]

Kun je niet ergens een schakelbrommer huren? Die scooters kun je toch ook huren en ik weet dat je motoren ook kunt huren.

Maar je schreef dat je een motorrijbewijs wilde gaan halen. Ik zou het gewoon gaan doen. Ook al ga je als je het hebt gehaald misschien niet meteen een motor aanschaffen; je kunt bv altijd met mooie dagen een motor huren om stukjes te toeren.
goeie

dat zou 'm wel eens kunnen worden
"Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:12:54 #21
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83790243
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:42 schreef BertV het volgende:

[..]

Dit klinkt alsof je met een schakelbrommer wil testen of motorrijden wat voor je is.

Ik had schakelervaring op een brommer, maar mijn eerste les op een CB250 was wel andere koek.
Zelfs dan is het alsof je van een brommobiel in een stadsauto stapt. (went snel)
Met een motor, hoe klein ook, zul je met je gewicht moeten sturen terwijl je met een brommer nog wat kunt aanrommelen (en het zo ook verkeerd kan aanleren)
Ja, dat is idd het verschil. Ik had vroeger een Tomosje (schakel) en ging daarna mijn motorrijbewijs halen. Op die brommer "zit" je en wordt vervoerd. Op die motor rij je echt actief met je hele lichaam en "stuurt" als het ware met je gewicht/evenwicht. Een brommer (ook schakel) is veel passiever; een motor is veel intensiever en daardoor dus ook veel leuker
  donderdag 8 juli 2010 @ 08:59:09 #22
53151 T42
Pinball Wizard
pi_83795236
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:20 schreef kikoooooo het volgende:
Ken je niet iemand met een schakelbrommer? Dat schakelen is het probleem niet hoor, dat heb je in 5min onder de knie.
ik ken 3 manieren van schakelen op een brommer
normaal
hand
teen/hak

normaal kun je wel in een halve dag leren die andere 2 niet
pi_83795449
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 08:59 schreef T42 het volgende:

[..]

ik ken 3 manieren van schakelen op een brommer
normaal
hand
teen/hak

normaal kun je wel in een halve dag leren die andere 2 niet
welke doe je op de motor?
"Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
  donderdag 8 juli 2010 @ 09:17:50 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_83795622
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 09:09 schreef Maarten1 het volgende:

[..]

welke doe je op de motor?
nu normaal vroeger ook anders jah ik ben van de oude knoei
(zundapp had hand tot in de jaren 70 ook op motor)
(simpson motor had teen/hak versnelling in de jaren 60/70)
  donderdag 8 juli 2010 @ 09:24:23 #25
58560 Oksel
Gezellig.
pi_83795769
En wat is "normaal" ?
  donderdag 8 juli 2010 @ 10:35:08 #26
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_83797644
Waarom neem je niet gewoon een proefles? Auto heb je al, dus je hoeft niet eerst je theorie te halen
Frysk bloed tsjoch op!
  donderdag 8 juli 2010 @ 11:28:44 #27
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_83799500
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 09:24 schreef Oksel het volgende:
En wat is "normaal" ?
Schakelen met je linkervoet, tikje naar beneden in zn een, de rest steeds een tikje omhoog.
  donderdag 8 juli 2010 @ 12:04:02 #28
37248 BertV
Klei indiaan
pi_83801048
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 10:35 schreef iFries het volgende:
Waarom neem je niet gewoon een proefles? Auto heb je al, dus je hoeft niet eerst je theorie te halen
Precies. Na 1 les weet je precies hoeveel (of weinig) moeite je hebt met schakelen en of motorrijden wat voor je is.

Een rijschool kijkt niet vreemd op van zo'n verzoek omdat het vaker voorkomt.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_83803328
zal misschien eens een keer een brommer huren, maar sowieso proefles nemen

thanks voor de adviezen allemaal
"Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
pi_83805033
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 10:35 schreef iFries het volgende:
Waarom neem je niet gewoon een proefles? Auto heb je al, dus je hoeft niet eerst je theorie te halen
Als je motorrijles neemt, terwijl je al autobewijs heeft.
Moet je alsnog een motor theorie halen voordat je verder gaat!.
beetje krom maja.


zie http://www.cbr.nl/1094.pp
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  donderdag 8 juli 2010 @ 13:48:07 #31
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_83805087
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 13:46 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Als je motorrijles neemt, terwijl je al autobewijs heeft.
Moet je alsnog een motor theorie halen voordat je verder gaat!.
beetje krom maja.


zie http://www.cbr.nl/1094.pp
nee hoor
quote:
Heeft u nog geen theoriecertificaat A, maar wel een geldig rijbewijs B of een militair theoriecertificaat A, dan mag u wél met de praktijkopleiding (rijlessen) beginnen. Ook het praktijkexamen voertuigbeheersing kan dan worden afgelegd.
zie http://www.cbr.nl/1094.pp
Frysk bloed tsjoch op!
pi_83805189
voor de gewone lessen ja.

Bij de examen citeer ik uit zelfde site "U moet het theoriecertificaat A voor aanvang van het examen AVD aan de examinator laten zien, samen met enkele andere documenten."
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  donderdag 8 juli 2010 @ 14:21:23 #33
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_83806520
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 13:50 schreef Captain_Ghost het volgende:
voor de gewone lessen ja.

Bij de examen citeer ik uit zelfde site "U moet het theoriecertificaat A voor aanvang van het examen AVD aan de examinator laten zien, samen met enkele andere documenten."
Ja duh Ik had het over een proefles

Daar is verder toch niks kroms aan? De theorie zitten nogal verschillen in
Frysk bloed tsjoch op!
  donderdag 8 juli 2010 @ 17:21:16 #34
53151 T42
Pinball Wizard
pi_83813820
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 11:28 schreef fs180 het volgende:

[..]

Schakelen met je linkervoet, tikje naar beneden in zn een, de rest steeds een tikje omhoog.
juist
  vrijdag 9 juli 2010 @ 01:38:34 #35
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83833826
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 17:21 schreef T42 het volgende:

[..]

juist
Ik weet nog dat ik mijn Tomosje voor het eerst mee naar huis nam; ik heb de hele weg in zijn 1 gereden want het lukte me echt niet Uiteindelijk heeft m'n broer me de volgende dag uitgelegd hoe het moest.....

Toen ik later motor reed, had ik zelfs een kennis die een automaat had want ze kon niet schakelen, dat vond ik echt het toppunt!
  vrijdag 9 juli 2010 @ 01:54:33 #36
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83834061
Maar idd, nu ik er even over nadenk; motorijden is meer een samenspel tussen je handen en voeten. Veel meer dan autorijden. Je stuurt met je handen (en lichaam natuurlijk), maar moet dus ook met je handen ontkoppelen, remmen, gas geven. Het is gewoon veel minder passief dan autorijden. Toen ik na 5 jaar ging autorijden had ik echt moeite niet in slaap te vallen in de auto, voor m'n gevoel deed ik niets en daarbij nog eens het feit dat je zo laag zit en weinig overzicht over het verkeer hebt; ik vond het helemaal niets en voelde me heel onveilig in de auto.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 02:40:04 #37
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_83834569
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 01:54 schreef childintime het volgende:
Maar idd, nu ik er even over nadenk; motorijden is meer een samenspel tussen je handen en voeten. Veel meer dan autorijden. Je stuurt met je handen (en lichaam natuurlijk), maar moet dus ook met je handen ontkoppelen, remmen, gas geven. Het is gewoon veel minder passief dan autorijden. Toen ik na 5 jaar ging autorijden had ik echt moeite niet in slaap te vallen in de auto, voor m'n gevoel deed ik niets en daarbij nog eens het feit dat je zo laag zit en weinig overzicht over het verkeer hebt; ik vond het helemaal niets en voelde me heel onveilig in de auto.
Dat gekke spul onder me helpt me er ook van om in slaap te vallen, komt zo hard aan
  vrijdag 9 juli 2010 @ 02:47:56 #38
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83834626
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 02:40 schreef fs180 het volgende:

[..]

Dat gekke spul onder me helpt me er ook van om in slaap te vallen, komt zo hard aan
Ik ben ooit bijna in slaap gevallen op de motor Was 5 uur s'nachts ofzo. Ik deed mijn ogen open en zat een halve meter van de vangrail af.......
  vrijdag 9 juli 2010 @ 09:14:32 #39
53151 T42
Pinball Wizard
pi_83837670
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 01:54 schreef childintime het volgende:
Maar idd, nu ik er even over nadenk; motorijden is meer een samenspel tussen je handen en voeten. Veel meer dan autorijden. Je stuurt met je handen (en lichaam natuurlijk), maar moet dus ook met je handen ontkoppelen, remmen, gas geven. Het is gewoon veel minder passief dan autorijden. Toen ik na 5 jaar ging autorijden had ik echt moeite niet in slaap te vallen in de auto, voor m'n gevoel deed ik niets en daarbij nog eens het feit dat je zo laag zit en weinig overzicht over het verkeer hebt; ik vond het helemaal niets en voelde me heel onveilig in de auto.
dat krijg je hé met die moderne auto's daar krijg ik ook altijd slaap in. in een oudje niet.
trouwens ook wel eens bijna weg gedoezelt op een brommer ooit
  vrijdag 9 juli 2010 @ 09:15:48 #40
53151 T42
Pinball Wizard
pi_83837704
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 01:38 schreef childintime het volgende:

[..]

Ik weet nog dat ik mijn Tomosje voor het eerst mee naar huis nam; ik heb de hele weg in zijn 1 gereden want het lukte me echt niet Uiteindelijk heeft m'n broer me de volgende dag uitgelegd hoe het moest.....

Toen ik later motor reed, had ik zelfs een kennis die een automaat had want ze kon niet schakelen, dat vond ik echt het toppunt!
jog ik was 7 en kon binne 15min schakelen op een crosbrommert zelf geleert na was afslaan
  vrijdag 9 juli 2010 @ 10:44:05 #41
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_83840378
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 02:47 schreef childintime het volgende:

[..]

Ik ben ooit bijna in slaap gevallen op de motor Was 5 uur s'nachts ofzo. Ik deed mijn ogen open en zat een halve meter van de vangrail af.......
Zeker zware avond dan?
pi_83860087
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 23:13 schreef Maarten1 het volgende:
ik (25) wil graag m'n motor rijbewijs halen. Ik heb geen ervaring met motoren of met brommers. helemaal niks. Alleen met de auto en de fiets.

ik zit eraan te denken om een schakelbrommer te kopen, dan kan ik een beetje goedkoop oefenen. Verder wil ik kijken of hij niet na een maand in de schuur verdwijnt.

Ik snap ook wel dat er een groot vershil is tussen een brommer en een motor (regels en ), maar een brommer lijkt er iig een stuk meer op dan een auto

is dit idd een goed idee?
zo ja:
waar moet ik op letten bij de aanschaf?
Joh, dat heb je zo voor elkaar! Gewoon lessen! Geen brommer...
Sowieso schrijf je zo.
pi_83861385
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 01:54 schreef childintime het volgende:
Maar idd, nu ik er even over nadenk; motorijden is meer een samenspel tussen je handen en voeten. Veel meer dan autorijden. Je stuurt met je handen (en lichaam natuurlijk), maar moet dus ook met je handen ontkoppelen, remmen, gas geven. Het is gewoon veel minder passief dan autorijden. Toen ik na 5 jaar ging autorijden had ik echt moeite niet in slaap te vallen in de auto, voor m'n gevoel deed ik niets en daarbij nog eens het feit dat je zo laag zit en weinig overzicht over het verkeer hebt; ik vond het helemaal niets en voelde me heel onveilig in de auto.
Dat heb ik dus zodra ik op een scooter (voor m'n werk) rij .

On-topic:
Zelf (nog) geen ervaring met motorrijden, maar het enige wat je aan een brommer hebt, denk ik, is dat je leert hoe je moet schakelen.
Verkeersinzicht heb je al gedeeltelijk door het autorijden, maar gas/koppeling zal toch wel verschillen van een motor. Ook denk ik dat je het sturen het beste kan leren d.m.v. lessen.
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 20:06:50 #44
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_83861656
Nou, verkeersinzicht van een koekblikker is echt 0 komma 0
Je weet de regels ja, maar inzicht zal echt ontbreken.. Van die kleine dingen leer je pas tijdens het rijden, maar juist die maken het verschil tussen wel of geen dodelijk ongeluk
pi_83862798
Ik zou een proefles nemen

Zelf nooit schakelbrommers gereden, eind maart vorig jaar begonnen met motor rijlessen en begin juni vorig jaar afgereden (AVB al in april gehaald, daarna theorie en AVD begin juni) kan dus vrij snel gaan!

Het schakelen heb je echt zo onder de knie (had ik na de proefles al) maar motorrijden omvat veel meer... Kwetsbaarheid, inzicht, overige weggebruikers (die vaak motorrijders het licht niet in de ogen gunnen...)

In de auto reed ik regelmatig op automatische piloot (sinds ik motor rijd niet meer! Ik ben weer helemaal alert), is me op de motor nog nooit voorgekomen. Het is gewoon niet te vergelijken met brommer rijden...

[ Bericht 3% gewijzigd door Orea op 10-07-2010 09:08:40 ]
pi_83872768
Ik zeg doen.

Ten eerste, schakelbrommers kosten geen drol, als je een beetje goed zoekt. Ik heb een goeie suzuki TSX gevonden voor 400 euro. Kost 60 euro per jaar in de verzekering en loopt in op 30. Poe hoe

En het is anders dan motorrijden, maar ook wel een beetje hetzelfde. Je speelt steeds met dezelfde handeltjes als een motor. Schakelen zelf is niet zo'n punt vond ik, het leren in het verkeer vond ik het probleem.

En ik vind mijn schaketlje heerlijk voor naast de motor. Binnen kan je prima meekomen op 50 en 80 wegen ( ja i know En je mag vaak op het fietspad. En dat is heul veul sneller dan stoplicht sprinten
  zondag 11 juli 2010 @ 01:34:04 #47
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83904842
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 10:44 schreef fs180 het volgende:

[..]

Zeker zware avond dan?
Ja Iets wat ik nu niet meer in mijn hoofd zou halen, maar wel deed toen ik 20 was Inmiddels natuurlijk de bekende verhalen; een kennis van 20 die een dwarslaesie opliep; iemand van 27 die voor de rest van zijn leven halfzijdig verlamd is, hersenbeschadiging heeft en blind is; een nicht die het niet overleefde Naarmate je ouder wordt en meer ervaring hebt ga je er steeds serieuzer mee om. Maar dat is met autorijden ook zo; het verschil is alleen dat je op een motor zelf zo kwetsbaar bent en altijd goed moet kunnen inschatten wat het andere verkeer om je heen doet. Je moet als het ware altijd 3 stappen vooruit denken.
pi_83907123
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 02:47 schreef childintime het volgende:

[..]

Ik ben ooit bijna in slaap gevallen op de motor Was 5 uur s'nachts ofzo. Ik deed mijn ogen open en zat een halve meter van de vangrail af.......
! Wow....dan ben je wel heel moe.
Sowieso schrijf je zo.
  zondag 11 juli 2010 @ 09:28:24 #49
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_83907469
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 01:07 schreef Yreal het volgende:


Binnen kan je prima meekomen op 50 en 80 wegen ( ja i know
Frysk bloed tsjoch op!
pi_83907792
hoe gaat het koppelen eigenlijk?
moet je deze rustig oplaten komen of kan je die gewoon in 1x los laten en gas geven?
pi_83908163
hoe gaat het koppelen eigenlijk?
moet je deze rustig oplaten komen of kan je die gewoon in 1x los laten en gas geven?

oja en dit las ik nog ergens anders
wtf dat lijkt mij lastig.
klein tikje naar boven = vrij
groot tikje naar boven = 2e versnelling

[ Bericht 20% gewijzigd door fespo op 11-07-2010 10:24:30 ]
pi_83908463
quote:
Op zondag 11 juli 2010 10:17 schreef fespo het volgende:
hoe gaat het koppelen eigenlijk?
moet je deze rustig oplaten komen of kan je die gewoon in 1x los laten en gas geven?

oja en dit las ik nog ergens anders
wtf dat lijkt mij lastig.
klein tikje naar boven = vrij
groot tikje naar boven = 2e versnelling
Dat klinkt lastig, maar dat is het niet. Je hebt 'm vrij snel door.
  zondag 11 juli 2010 @ 10:34:48 #53
37248 BertV
Klei indiaan
pi_83908562
Koppeling rustig op laten komen als je geen ervaring hebt, net als met de auto eigenlijk.
Als je weet hoe het aangrijpt kun je het versnellen en gas bijgeven.

Bij een prettige versnellingsbak kun je met een heel licht tikje naar de neutraal en met een normale tik naar de 2.
Gare versnellingsbakken (lesmotoren) zullen vaak lastig in neutraal gaan, maar dat is minder erg dan voortdurend per ongeluk in neutraal schakelen.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  zondag 11 juli 2010 @ 11:12:20 #54
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_83909506
Of juist in in zn vrij blijven hangen..
  zondag 11 juli 2010 @ 11:24:24 #55
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_83909812
Schakelen en koppelen is het probleem niet, dat heb je snel genoeg onder de knie. Op een brommer leer je het ook in een middagje. De grootste uitdaging bij de overstap van schakelbrommer naar motor vond ik het fors hogere gewicht en vermogen. Volgas optrekken met een motor was toch even iets anders dan op de brommer, en even een knietje uitsteken in de bocht had ook onvermoede effecten. Gewoon beginnen op de motor dus.
Never explain, never apologize.
pi_83910553
zoals velen het al voor getypt.

Ga gewoon naar de proefles!..

En laat ons weten of je al heeft gedaan.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_83910657
quote:
Op zondag 11 juli 2010 11:50 schreef Captain_Ghost het volgende:
zoals velen het al voor getypt.

Ga gewoon naar de proefles!..

En laat ons weten of je al heeft gedaan.

duurt nog een maandje denk ik, maar zal ik doen
"Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
  zondag 11 juli 2010 @ 12:06:23 #58
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_83911075
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 02:47 schreef childintime het volgende:

[..]

Ik ben ooit bijna in slaap gevallen op de motor Was 5 uur s'nachts ofzo. Ik deed mijn ogen open en zat een halve meter van de vangrail af.......
Ik pas geleden nog; heel eng, en niet voor herhaling vatbaar

TS : gewoon een proeflesje nemen, desnoods 2.. ik zou niet aan een schekalbrommer beginnen, domweg omdat het verschil te groot is ..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 11 juli 2010 @ 18:22:30 #59
218527 rycemasta
rijstmeester
pi_83924562
De kosten voor een brommer + eventuele kosten die erbij komen kun je net zo goed in die zogenaamde ''extra'' lessen steken om een motor onder de knie te krijgen.
quote:
Op zondag 11 juli 2010 10:17 schreef fespo het volgende:
hoe gaat het koppelen eigenlijk?
moet je deze rustig oplaten komen of kan je die gewoon in 1x los laten en gas geven?

oja en dit las ik nog ergens anders
wtf dat lijkt mij lastig.
klein tikje naar boven = vrij
groot tikje naar boven = 2e versnelling
Koppeling werkt in principe hetzelfde als een auto, je moet alleen wat voorzichtiger ermee omgaan. Je rijdt immers maar op 2 wielen.. Je merkt het duidelijk wanneer je schakelt, de hendel geeft een duidelijk voelbare klik af.
pi_83937532
quote:
Op zondag 11 juli 2010 09:28 schreef iFries het volgende:

[..]


loop je nou te zeiken op mijn baggerslechte gramma, of op het feit dat ik een opgevoerde schakelbrommer rijdt?
  zondag 11 juli 2010 @ 23:55:39 #61
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83937693
quote:
Op zondag 11 juli 2010 10:17 schreef fespo het volgende:
hoe gaat het koppelen eigenlijk?
moet je deze rustig oplaten komen of kan je die gewoon in 1x los laten en gas geven?

oja en dit las ik nog ergens anders
wtf dat lijkt mij lastig.
klein tikje naar boven = vrij
groot tikje naar boven = 2e versnelling
In 1 keer loslaten lijkt me niet handig; dan schiet je weg. Gewoon, net als in de auto, vloeiend dus, alleen dan met je hand. De eerste versnelling is naar beneden, als je een half tikje omhoog geeft is'ie in zijn vrij, een flink tikje naar boven is in zijn 2. Maar dat moet je eigenlijk gewoon ervaren. Dat is niet uit te leggen. Als je het eenmaal doet, dan zie je vanzelf hoe makkelijk het werkt. Je hoort en voelt het namelijk ook heel goed aan je motor of'ie in zijn vrij staat of 2e versnelling. De vrij voelt en hoort anders dan de 2. Maar dat is bij de auto ook. Als je kunt autorijden, zonder bij het schakelen naar je pook te moeten kijken, kun je ook motorrijden
  zondag 11 juli 2010 @ 23:59:26 #62
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_83937951
quote:
Op zondag 11 juli 2010 12:06 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik pas geleden nog; heel eng, en niet voor herhaling vatbaar

TS : gewoon een proeflesje nemen, desnoods 2.. ik zou niet aan een schekalbrommer beginnen, domweg omdat het verschil te groot is ..
Eng he. Mensen (lees automobilisten) snappen niet dat dat kan. Als je lang motorrijdt kan dat ja. Je kunt dan in slaap vallen onder het rijden. En zo heb ik een jongeman van 30 jaar leren kennen, die na het in slaap vallen halfzijdig verlamd en blind was en hersenbeschadiging had. Was met een gangetje van 30 frontaal op een lantaarnpaal gereden omdat'ie in slaap was gevallen en de bocht dus niet nam
  maandag 12 juli 2010 @ 01:08:26 #63
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_83941453
Ouch!
  maandag 12 juli 2010 @ 07:49:13 #64
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_83944335
quote:
Op zondag 11 juli 2010 23:53 schreef Yreal het volgende:

[..]

loop je nou te zeiken op mijn baggerslechte gramma, of op het feit dat ik een opgevoerde schakelbrommer rijdt?
Het feit dat je denkt dat je met een opgevoerde schakelbrommer mee kunt komen met een motor
Frysk bloed tsjoch op!
pi_83944437
Want tot 50 acceleren op een kort stukje is bijzonder ofzo, dat is eerder moeilijk op een r1 , om niet meteen naar 100 te gaan :p

maar ik bedoelde stedelijk verkeer , dat je om de 3 meter stopt voor een zebrapad of stoplicht. Ja, daar houd een brommer een motor wel bij.
  maandag 12 juli 2010 @ 09:18:13 #66
37248 BertV
Klei indiaan
pi_83945285
quote:
Op zondag 11 juli 2010 11:12 schreef fs180 het volgende:
Of juist in in zn vrij blijven hangen..
LOL, als dat regelmatig het geval is zou ik een andere rijschool zoeken.
Zelfs mijn instructeur (die regelmatig met een rol duct-tape de onderdelen vast plakte) liet het niet zo ver komen.



[ Bericht 0% gewijzigd door BertV op 12-07-2010 09:23:29 ]
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  maandag 12 juli 2010 @ 12:03:04 #67
150130 centenbakkie
JE MOEDER IS EEN SCHOOLTYPE
pi_83950797
quote:
Op zondag 11 juli 2010 10:17 schreef fespo het volgende:
hoe gaat het koppelen eigenlijk?
moet je deze rustig oplaten komen of kan je die gewoon in 1x los laten en gas geven?

oja en dit las ik nog ergens anders
wtf dat lijkt mij lastig.
klein tikje naar boven = vrij
groot tikje naar boven = 2e versnelling
dat heb je zo onder de knie
derp
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')