abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83940556
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 20:11 schreef 2dope het volgende:
Nee mag niet.

Je moet het zien als een wedstrijd: probeer op je allersnelst naar je huis te rijden/rennen/fietsen en als je sneller bent dan de politie heb je gewonnen! Je huis is namelijk de zgn. 'safe zone' net als vroeger met tikkertje. Geweldig om met 250 km/h naar huis te racen en dan snel van achter het raam de politie beteutert zien afdruipen
GTA ftw

Maar je moet niet je eigen huis in gaan, dan weten ze je alsnog te vinden.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_83991423
quote:
Op maandag 12 juli 2010 00:33 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Niet in het geval van heterdaad. Dan mag de politie overal binnentreden en hoeft pas naderhand die toestemming te komen.
Onzin, zoals ik al zei, dat je naar binnen mag zonder machtiging geldt alleen in heel dringende zaken.
Maar als je het beter weet prima hoor, ik heb er maar een paar jaar voor gestudeerd
  dinsdag 13 juli 2010 @ 11:47:01 #103
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_83991994
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 11:30 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Onzin, zoals ik al zei, dat je naar binnen mag zonder machtiging geldt alleen in heel dringende zaken.
Maar als je het beter weet prima hoor, ik heb er maar een paar jaar voor gestudeerd

Als je het allemaal zo goed weet en ervoor gestudeerd hebt weet je ook dat je met een goede onderbouwing moet komen. En nee, gestudeerd hebben betekent niet dat je de wijsheid in pacht hebt.

Wetsartikelen en jurisprudentie graag als je echt van mening bent dat art 55 Sr ofwel niet opgaat ofwel anders uitgelegd moet worden.
pi_83994451
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 11:47 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Als je het allemaal zo goed weet en ervoor gestudeerd hebt weet je ook dat je met een goede onderbouwing moet komen. En nee, gestudeerd hebben betekent niet dat je de wijsheid in pacht hebt.

Wetsartikelen en jurisprudentie graag als je echt van mening bent dat art 55 Sr ofwel niet opgaat ofwel anders uitgelegd moet worden.
Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar dit weet ik gewoon zeker. Voor een bekeuring mag je echt niet zonder machtiging naar binnen.

Hier wat wetteksten/besprekingsmateriaal van de AWBI:
quote:
Inhoud van de Algemene wet op het binnentreden:

- Hoofdregel is dat voor het binnentreden zonder toestemming van de bewoner een schriftelijke machtiging is vereist, die zo mogelijk wordt getoond (artikel 2, eerste lid). De machtiging is te vergelijken met een bijzondere schriftelijke last. De mogelijkheid om zonder last binnen te treden, maar wél vergezeld van een kantonrechter, een commissaris van politie of burgemeester, vervalt.

- Het bezit van een machtiging is niet vereist, indien terstond in een woning moet worden binnengetreden ter voorkoming of bestrijding van ernstig of onmiddellijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen (artikel 2, derde lid, zie ook het nieuwe artikel 8 Politiewet).
Dat zegt eigenlijk alles al. Er was in deze casus geen sprake van onmiddelijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 14:27:51 #105
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_83998394
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 12:54 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar dit weet ik gewoon zeker. Voor een bekeuring mag je echt niet zonder machtiging naar binnen.

Hier wat wetteksten/besprekingsmateriaal van de AWBI:
[..]

Dat zegt eigenlijk alles al. Er was in deze casus geen sprake van onmiddelijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen.
Heb je artikel 55Sr wel gelezen? Dat gaat namelijk specifiek over heterdaad bij een misdrijf, lid 2 staat de politieagent toe om bij heterdaad bij een misdrijf overal binnen te treden om een aanhouding te verrichten.

Omdat de vriend van TS een ambtelijk bevel negeerde valt het mijns inziens gewoon onder artikel 55Sr. Waarom zou het volgens jou moeten vallen onder de AWBI?
pi_84002924
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 14:27 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Heb je artikel 55Sr wel gelezen? Dat gaat namelijk specifiek over heterdaad bij een misdrijf, lid 2 staat de politieagent toe om bij heterdaad bij een misdrijf overal binnen te treden om een aanhouding te verrichten.

Omdat de vriend van TS een ambtelijk bevel negeerde valt het mijns inziens gewoon onder artikel 55Sr. Waarom zou het volgens jou moeten vallen onder de AWBI?
Er is toch geen sprake van een misdrijf?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_84017803
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 14:27 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

De AWBI geldt ALTIJD. Daarbij gaat bijzondere wetgeving altijd boven algemene wetgeving.

Art. 55 geeft de bevoegdheid en de AWBI stelt voorwaarden om van die bevoegdheid gebruik te mogen maken.
pi_84020027
Wat loopt TS nou eigenlijk te zeiken?

Zijn huisgenoot heeft gewoon een keer pech gehad en is betrapt door de politie, accepteer die bekeuring dan gewoon als een vent en maak er verder geen groot verhaal van.

Sowieso heerlijk hypocriet weer. Van de ene kant moet de politie eens daadkrachtiger gaan optreden, dan doen ze dat een keer, is het WEER niet goed.
pi_84023487
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 22:02 schreef Daeron het volgende:
Wat loopt TS nou eigenlijk te zeiken?

Zijn huisgenoot heeft gewoon een keer pech gehad en is betrapt door de politie, accepteer die bekeuring dan gewoon als een vent en maak er verder geen groot verhaal van.

Sowieso heerlijk hypocriet weer. Van de ene kant moet de politie eens daadkrachtiger gaan optreden, dan doen ze dat een keer, is het WEER niet goed.
dat dus

echt te kansloos
"Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
  woensdag 14 juli 2010 @ 23:39:09 #110
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_84072412
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 21:26 schreef bijderechter het volgende:

[..]

De AWBI geldt ALTIJD. Daarbij gaat bijzondere wetgeving altijd boven algemene wetgeving.

Art. 55 geeft de bevoegdheid en de AWBI stelt voorwaarden om van die bevoegdheid gebruik te mogen maken.
Maar is het dan niet zo dat als er geen RC voor handen is, de OVJ, dan de Hulp OVJ en dan uiteindeljk de agent zelf de machtiging kan afgeven en hij daar naderhand direct melding van moet maken? Ik ging ervan uit dat dat voldoende is.
pi_84077291
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 23:39 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Maar is het dan niet zo dat als er geen RC voor handen is, de OVJ, dan de Hulp OVJ en dan uiteindeljk de agent zelf de machtiging kan afgeven en hij daar naderhand direct melding van moet maken? Ik ging ervan uit dat dat voldoende is.
Nee, een RC komt pas om de hoek kijken bij een huiszoeking. Een OvJ heb je ook niet nodig voor een machtiging.

De HovJ heeft de bevoegdheid een machtiging af te geven. Agenten mogen zonder die machtiging naar binnen, maar alleen als dat om zaken zoals ik hierboven aangaf noodzakelijk is. Dan moet deze machtiging achteraf opgemaakt worden en alsnog getoond worden (plus afschrift rapport binnentreden). Een agent kan nooit een machtiging opmaken, daar moet je echt minimaal HovJ voor zijn.
  donderdag 15 juli 2010 @ 10:33:10 #112
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_84080897
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 06:45 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Nee, een RC komt pas om de hoek kijken bij een huiszoeking. Een OvJ heb je ook niet nodig voor een machtiging.

De HovJ heeft de bevoegdheid een machtiging af te geven. Agenten mogen zonder die machtiging naar binnen, maar alleen als dat om zaken zoals ik hierboven aangaf noodzakelijk is. Dan moet deze machtiging achteraf opgemaakt worden en alsnog getoond worden (plus afschrift rapport binnentreden). Een agent kan nooit een machtiging opmaken, daar moet je echt minimaal HovJ voor zijn.
Dan heb ik me vergist. Maar ik dacht dat in principe een agent die melding dus ook achteraf kon doen en dat het negeren van een bevel van een ambtenaar voldoende reden was. Weer wat geleerd.
  Redactie Frontpage donderdag 15 juli 2010 @ 11:38:56 #113
38148 crew  Innisdemon
pi_84083149
Mevrouw voor jou:
De agent was niet van plan de student aan te houden. Hij wilde hem slechts staande houden om een boete te geven.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  donderdag 15 juli 2010 @ 12:15:38 #114
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_84084754
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 11:38 schreef Innisdemon het volgende:
Mevrouw voor jou:
De agent was niet van plan de student aan te houden. Hij wilde hem slechts staande houden om een boete te geven.
Volgens mij gaf de agent de student een bevel om af te stappen.
  Redactie Frontpage donderdag 15 juli 2010 @ 12:30:21 #115
38148 crew  Innisdemon
pi_84085314
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 12:15 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Volgens mij gaf de agent de student een bevel om af te stappen.
Precies, staandehouding dus.

Een aanhouding = arrestatie.
  donderdag 15 juli 2010 @ 13:12:21 #116
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_84087124
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 12:30 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Precies, staandehouding dus.

Een aanhouding = arrestatie.
Maar daar gaat het toch niet om?
De student negeerde een ambtelijk bevel om af te stappen. Voor de wet is dat een misdrijf.
  Redactie Frontpage donderdag 15 juli 2010 @ 13:20:38 #117
38148 crew  Innisdemon
pi_84087435
daar zit dan wel weer wat mevrouwtje

Is het negeren van een bevel een misdrijf? (Bron?)
pi_84089653
Het negeren van een stopteken gegeven in het kader van de Wet Mulder is meestal een overtreding, tenzij aannemelijk gemaakt kan worden dat het negeren opzettelijk gebeurde, dan krijg je te maken met strafrecht artikel 184 en overtreding daarvan is wel een misdrijf.
pi_84094205
mag als hij direct hem in de gang nog aankan mag hij hem meenemen. zit hij al binnen nee dan mag je niet zomaar een woning betreden.

Als je hem nog aankan omdat je precies achter hem fietst wel.

Grijsgebied
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')