abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83918566
menggaren is denk ik de juiste benaming, daar toont google wel alleen dik materiaal
  zondag 11 juli 2010 @ 15:30:48 #127
52016 Lyssa
music <3
pi_83918603
Ik zeg ook altijd wol, terwijl ik alleen maar met katoen en acryl haak (heeel af en toe met echte wol )

Ik heb een crobotje gehaakt. Maar ik vond het geen heel fijn patroon! Het ziet er van de achterkant ook niet zo mooi uit (maar das in het boekje ook zo).

zondag 11 juli 2010 @ 15:31:23 #128
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83918625
quote:
Op zondag 11 juli 2010 15:29 schreef EilandjeOnline het volgende:
menggaren is denk ik de juiste benaming, daar toont google wel alleen dik materiaal
dat is volgens mij onzin, want garen hoeft helemaal niet per definitie een mengsel te zijn. het kan ook pure wol of puur katoen zijn, 't blijft allemaal garen. Het het equivalent van het engelse 'yarn'. hebben jullie daar dezelfde associaties bij?

dit zegt wikipedia erover

lyssa wat een superleuk crobotje!
in de haak.
pi_83919159
Echt, alle (brei/haak)garens wol noemen, is net zo gek als alle garens katoen noemen. Ik blijf maar navragen als ik het vermoeden heb dat mensen een andere term gebruiken. Op Marktplaats wordt ook veel garen als 'wol' aangeboden en als je dan navraagt blijkt het acryl of katoen te zijn. Ja hallo, zeg dat dan.....
Maar goed, taal is mijn 'hobby' en ik ben erg van de correcte termen, dat scheelt een boel onduidelijkheid.
Een vriendin vertelde mij dat ze elke week haar dekbed wast. Ik was helemaal verbaasd, totdat ik met wat navragen er achter kwam dat ze met 'dekbed' de dekbedhoes bedoelt.

Crobotje is leuk, en ik zie meteen mogelijkheden voor allerlei troepjes die ik in lades bewaar onder het mom van "misschien kan ik/iemand er ooit nog iets mee knutselen"
pi_83919203
quote:
Op zondag 11 juli 2010 15:31 schreef trui het volgende:

[..]

dat is volgens mij onzin, want garen hoeft helemaal niet per definitie een mengsel te zijn. het kan ook pure wol of puur katoen zijn, 't blijft allemaal garen. Het het equivalent van het engelse 'yarn'. hebben jullie daar dezelfde associaties bij?

dit zegt wikipedia erover

en kijk eens op google wat er dan wordt getoond bij "yarn", tis allemaal dik materiaal.
Bij de nederlandse "garen" kan je alle kanten op. Je zal dan echt specifieker moeten zijn wil je voor iemand garen halen.
pi_83919260
[quote]Op zondag 11 juli 2010 15:45 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

en kijk eens op google wat er dan wordt getoond bij "yarn", tis allemaal dik materiaal.
Bij de nederlandse "garen" kan je alle kanten op. Je zal dan echt specifieker moeten zijn wil je voor iemand garen halen.
[/quote

Dan zeg je breigaren, of haakgaren, maar nog steeds geen wol.
pi_83919315
quote:
Op zondag 11 juli 2010 15:47 schreef Doedezemaar het volgende:
[quote]Op zondag 11 juli 2010 15:45 schreef EilandjeOnline het volgende:

Dan zeg je breigaren, of haakgaren, maar nog steeds geen wol.
zelfs haakgaren kan zeer dun zijn, denk maar aan die witte omakleedjes
ik hou het bij mn bolletje wol uit de wibra, aangezien ze daar toch geen wol verkopen
pi_83919463
quote:
Op zondag 11 juli 2010 15:48 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

ik hou het bij mn bolletje wol uit de wibra, aangezien ze daar toch geen wol verkopen
De Wibra verkoopt wel een menggaren met wol
pi_83919646
Btw, op de wiki over yarn wordt er een onderscheid gemaakt tussen yarn en thread
quote:
Thread is a type of yarn intended for sewing by hand or machine.
Was het in Nederland maar net zo duidelijk
hier in de wibra is alles 100% acryl - ik heb van de week nog 11 bolletjes op voorraad gehaald .. tja verslaafd he.
pi_83919813
Je gaat nog steeds voorbij aan het feit dat het op zijn minst merkwaardig is om iets 'wol' te noemen dat geen wol bevat.

Wibra heeft Nova, 100% katoen en Eva (mengsel van acryl en wol), dus niet alleen acryl. Maar goed, het wordt oeverloos door allerlei dingen die je er bij haalt.
  zondag 11 juli 2010 @ 16:03:38 #136
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83919897
quote:
Op zondag 11 juli 2010 15:57 schreef EilandjeOnline het volgende:
Btw, op de wiki over yarn wordt er een onderscheid gemaakt tussen yarn en thread
precies wat er staat: "Thread is a type of yarn"

-> yarn is dus de overkoepelende naam!
quote:
Op zondag 11 juli 2010 15:48 schreef EilandjeOnline het volgende:
ja, en? dat is toch geen reden om 'garen' niet als overkoepelende term te mogen gebruiken?
quote:
Op zondag 11 juli 2010 15:57 schreef EilandjeOnline het volgende:
hier in de wibra is alles 100% acryl - ik heb van de week nog 11 bolletjes op voorraad gehaald .. tja verslaafd he.
bij onze wibra hebben ze ook wel katoen hoor.

doedezemaar: ik sta achter je!
in de haak.
  zondag 11 juli 2010 @ 16:14:47 #137
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83920297
quote:
Op zondag 11 juli 2010 15:44 schreef Doedezemaar het volgende:
Echt, alle (brei/haak)garens wol noemen, is net zo gek als alle garens katoen noemen. Ik blijf maar navragen als ik het vermoeden heb dat mensen een andere term gebruiken. Op Marktplaats wordt ook veel garen als 'wol' aangeboden en als je dan navraagt blijkt het acryl of katoen te zijn. Ja hallo, zeg dat dan.....
Maar goed, taal is mijn 'hobby' en ik ben erg van de correcte termen, dat scheelt een boel onduidelijkheid.
Een vriendin vertelde mij dat ze elke week haar dekbed wast. Ik was helemaal verbaasd, totdat ik met wat navragen er achter kwam dat ze met 'dekbed' de dekbedhoes bedoelt.

Crobotje is leuk, en ik zie meteen mogelijkheden voor allerlei troepjes die ik in lades bewaar onder het mom van "misschien kan ik/iemand er ooit nog iets mee knutselen"
taal is niet alleen mijn hobby maar ook mijn werk, en t zal mij eerlijk gezegd aan mn sluitspier oxideren hoe iemand zn wol noemt bij garen had ik vroeger ook altijd de associatie met naaigaren, maar nu ik vaak garen tegenkom als term voor "wol" raak ik er wel aan gewend.

ik noem alles wol als overkoepelnd referentiewoord. een bol garen voor haken of breien=wol. ...maar ik noem ook alle penselen en kwasten "kwast".... dus ja...

maar als ik bij een winkel kom vraag ik om katoen of acryl of om een menggaren. voor de duidelijkheid.
Kwak
pi_83920681
dit is inderdaad wat ik met garen in m'n hoofd heb... maar dat komt misschien omdat ik ook veel met de naaimachine gewerkt heb...
yarn is wel een term waar ik alles onder kan laten vallen, misschien omdat ik dat heb leren kennen toen ik op youtube voor haken ging kijken...
verder maakt het mij inderdaad ook niet uit hoe het genoemd wordt, als je uiteindelijk maar weet wat je moet hebben om iets te maken...

btw: m'n swapprojectje is af... wanneer gaan jullie het sturen? pas de laatste week van augustus of nu al en de swap-ontvanger heeeeeel lang in spanning laten? (ik ben zo bang dat ik het ga vergeten te sturen... )
  zondag 11 juli 2010 @ 16:35:16 #139
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83921008
ik heb deel 1 van m'n swapproject bijna af maar ik maak nog 2 dingetjes dus ik wacht lekker nog even tot eind augustus voor ik het verstuur.

hoe zou je dat nou kunnen vergeten mijsje?
in de haak.
  zondag 11 juli 2010 @ 16:37:15 #140
52016 Lyssa
music <3
pi_83921094
Gewoon versturen tegen eind augustus Ik ben ook weer bezig met mn swap projectje!
pi_83921247
Mijn gekochte patroon moet nog binnenkomen voor de swap, dus ik kan nog niet beginnen Patroon is maar 1,50, dus valt nog ruim binnen budget
  zondag 11 juli 2010 @ 16:43:37 #142
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83921328
tasje gemaakt! gisteren. patroon boho bag via ravelry op picasaweb gevonden.

Kwak
pi_83921372
eind augustus dus... ik wil het zo graag laten zien en op ravelry zetten...
(ik ben gewoon heel erg vergeetachtig op het moment, en ook met het traject waar we weer in zitten tegen die tijd, zou ik het pakje kunnen vergeten... maar ik ga het gewoon in m'n telefoon zetten met een alarmpje erbij, dus het moet gewoon helemaal goed komen... )

wow, leuk tasje Kwakz! ga je em nog voeren?
  zondag 11 juli 2010 @ 16:48:06 #144
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83921513
quote:
Op zondag 11 juli 2010 16:44 schreef mijsje het volgende:
eind augustus dus... ik wil het zo graag laten zien en op ravelry zetten...
(ik ben gewoon heel erg vergeetachtig op het moment, en ook met het traject waar we weer in zitten tegen die tijd, zou ik het pakje kunnen vergeten... maar ik ga het gewoon in m'n telefoon zetten met een alarmpje erbij, dus het moet gewoon helemaal goed komen... )

wow, leuk tasje Kwakz! ga je em nog voeren?
ja, dat moet ik nog doen, maar moet nog stof kopen en moed verzamelen (naaien is alweer even geleden...)
Kwak
  zondag 11 juli 2010 @ 16:56:06 #145
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83921868
boho bag? daar had ik nou nog nooit van gehoord. maar die is leuk!
in de haak.
  zondag 11 juli 2010 @ 16:58:13 #146
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83921955
quote:
Op zondag 11 juli 2010 16:56 schreef trui het volgende:
boho bag? daar had ik nou nog nooit van gehoord. maar die is leuk!
hij moest groter worden, ruim 30 bij 30 cm... alleen dan moest je super bulky garen en een 6,5 mm haaknaald. ik heb aran en 5 mm gebruikt
Kwak
  zondag 11 juli 2010 @ 16:59:07 #147
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83921994
heb je 't niet gewoon met wol gehaakt dan?
in de haak.
  zondag 11 juli 2010 @ 17:10:07 #148
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83922356
quote:
Op zondag 11 juli 2010 16:59 schreef trui het volgende:
heb je 't niet gewoon met wol gehaakt dan?
nee met acryl. maar ik heb maar 1 bol wol gebruikt ipv de 4 die er voor stonden
Kwak
pi_83925456
quote:
Op zondag 11 juli 2010 16:01 schreef Doedezemaar het volgende:
Je gaat nog steeds voorbij aan het feit dat het op zijn minst merkwaardig is om iets 'wol' te noemen dat geen wol bevat.

Wibra heeft Nova, 100% katoen en Eva (mengsel van acryl en wol), dus niet alleen acryl. Maar goed, het wordt oeverloos door allerlei dingen die je er bij haalt.
Hier wordt geen Nova of Eva verkocht, alleen Sonja/Saskia
Het is misschien geen wol maar het lijkt er wel sprekend op en is een prima alternatief voor wol. Mensen noemen het dus al snel wol en ik dus ook.
De benaming "acryl" is mij alleen van belang bij de verkoop van mn gehaakte werkjes. Maar bij de aanschaf gaat het bij mij alleen maar om lekker dik haakmateriaal ,ongeacht waar het van gemaakt is.

Garen blijft voor mij gewoon een klosje dunne draad "thread" voor de naald of naaimachine.
Dik garen doet me weer denken aan borduurgaren.

En nu terug naar nm balkonnetje :p

[ Bericht 2% gewijzigd door EilandjeOnline op 11-07-2010 18:58:26 ]
pi_83926108
quote:
Op zondag 11 juli 2010 14:41 schreef kruimel_20 het volgende:
leuke mutsjes EilandjeOnline! heb je dar een patroon of beschrijving van? (liefst NL)
ik kan geen duidelijke vinden...

btw, voor ik het vergeet: het boek heet hip haakwerk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')