Als die auto niet heel recent is, wat doe je dan in godsnaam bij de merkdealer? Daar kan je dit soort prijzen verwachten ja.quote:
dat dus en het is de dealer die zijn gewoon altijd duurder...quote:Op dinsdag 6 juli 2010 10:42 schreef Nnelis het volgende:
Je moet er wel rekening mee houden dat ze waarschijnlijk diagnose kosten rekenen, en dat die kosten wellicht al bij de prijs inbegrepen zijn. Dus als je besluit het zelf te dab doen krijg je misschien alsnog een rekening.
Vast = Vast Principe..quote:
quote:Op dinsdag 6 juli 2010 13:35 schreef Coelho het volgende:
Ik heb het uiteindelijk toch maar door de garage laten fixen, al is het maar omdat de auto er inderdaad al stond en je het dan linksom of rechtsom toch dient te betalen (aka onderzoekskosten oid). Onderhoud is altijd periodiek gedaan, sterker nog, een maand of wat geleden is er nog een APK + grote beurt geweest. Nu brandde er een storingslampje en zijn we teruggeweest. Er bleek een of andere klep onder de roet te zitten (iets met recirculatie van uitlaatgassen), en die moest gereinigd worden. Vervolgens gaf de computer nog een storing aan omdat er 1 bougie kapot was.
Uiteindelijk betaalde ik voor het bougie gedeelte 45min arbeid a 70/u ex en 4x25ex voor de bougies. Ik denk dat we vanaf nu inderdaad maar richting een kwikfit oid gaan voor onderhoud, al zijn mijn ervaringen daar ook niet heel goed. Bij de monteurs daar krijg ik altijd het gevoel dat ze een LOI cursus hebben gevolgd en vervolgens niet goed genoeg bevonden zijn door een reguliere dealer/garage...
Er zijn meer garages volgens mij.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 13:35 schreef Coelho het volgende:
Ik denk dat we vanaf nu inderdaad maar richting een kwikfit oid gaan voor onderhoud, al zijn mijn ervaringen daar ook niet heel goed. Bij de monteurs daar krijg ik altijd het gevoel dat ze een LOI cursus hebben gevolgd en vervolgens niet goed genoeg bevonden zijn door een reguliere dealer/garage...
Bij een grote beurt worden de bougies vervangen, dan is dit dus op zijn minst garantie/coulance lijkt me..quote:Op dinsdag 6 juli 2010 13:35 schreef Coelho het volgende:
Ik heb het uiteindelijk toch maar door de garage laten fixen, al is het maar omdat de auto er inderdaad al stond en je het dan linksom of rechtsom toch dient te betalen (aka onderzoekskosten oid). Onderhoud is altijd periodiek gedaan, sterker nog, een maand of wat geleden is er nog een APK + grote beurt geweest. Nu brandde er een storingslampje en zijn we teruggeweest. Er bleek een of andere klep onder de roet te zitten (iets met recirculatie van uitlaatgassen), en die moest gereinigd worden. Vervolgens gaf de computer nog een storing aan omdat er 1 bougie kapot was.
Uiteindelijk betaalde ik voor het bougie gedeelte 45min arbeid a 70/u ex en 4x25ex voor de bougies. Ik denk dat we vanaf nu inderdaad maar richting een kwikfit oid gaan voor onderhoud, al zijn mijn ervaringen daar ook niet heel goed. Bij de monteurs daar krijg ik altijd het gevoel dat ze een LOI cursus hebben gevolgd en vervolgens niet goed genoeg bevonden zijn door een reguliere dealer/garage...
Idd grote beurt is onder andere bougies vervangen. Dan zou ik niet accepteren dat ze je daar ook maar iets voor berekenen nu.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 14:32 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Bij een grote beurt worden de bougies vervangen, dan is dit dus op zijn minst garantie/coulance lijkt me..
Pak je rekening van een maand geleden en kijk of het gebeurd is, kun je meteen de prijzen vergelijken .. echt belachelijk die prijzen voor bougies...
Als ze het een maand geleden met de grote beurt nietgedaan hebben, zou ik ze nog één keer de kans geven om het goed te breien, en daarna contact opnemen met de importeur en om opheldering vragen.. gaat helemaal nergens over dit; bij een grote beurt horen ALTIJD nieuwe bougies volgens mij.
En ik zei BOVAG garage he.. niet de Kwikshit, da's weer het andere uiterste; het enige verschil met de dealer is dan dat je genaaid wordt voor weinig geld .. dure sex goedkope sex zeg maar ..
Yep een Micra met een 20 kleppert blacktop.. Rijdt TS 200PK Micra ofzo?quote:Op dinsdag 6 juli 2010 15:58 schreef casejunkie het volgende:
Ligt er aan he?
Kan ook zijn dat er bijv. Bosch Iridium bougies in moeten en die krengen zijn door. Ik moet bij een Toyota met een 4age-20v blacktop ook altijd Bosch Iridium bougies zetten a 25,- ex inc korting.
Hetzelfde geld voor de Mazda 626 van mijn ouders met fabriefaf gaskop
Maar daar gaat het om 8 Bougies ipv 4quote:Op dinsdag 6 juli 2010 16:00 schreef Repeat het volgende:
Netzoals die kutalfa's waar bougies in moeten die door elfen bij maanlicht gesmeed zijn.
Dat ook nog eens inderdaad. Achterlijk.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 16:03 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Maar daar gaat het om 8 Bougies ipv 4
(wat alsnog veel kost, maargoed..)
Als je een beetje op eBay kijkt kun je die in Engeland kopen (paar dagen levertijd).. ¤85 incl. verzenden voor 8 stuks (4 kleine 4 grote). NGK Platinum.. 100dkm bougies. Topkwaliteit voor wéneg.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 16:03 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Maar daar gaat het om 8 Bougies ipv 4
(wat alsnog veel kost, maargoed..)
Haha, doe je dat ook met conische bougies? Dan wens ik je veel succes als je ze ooit nog los wilt krijgenquote:Op dinsdag 6 juli 2010 17:34 schreef Maharbal het volgende:
Heb gister nog bougies vervangen (6 voor ¤25). Het duurde korter dan 30 min, en dan duurde het nog zo "lang" omdat er simpelweg weinig ruimte zit en die krengen aardig vast zaten.
Gewoon goed vastdraaien totdat je je echt schrap moet zetten om ze verder vast te draaien.
De "speciale" dop/sleutel zit gewoon netjes in m'n standaard gereedschapskistje (van BMW) achterin, en dat voor een auto uit '89
Explain yourself.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 18:50 schreef oshiro het volgende:
[..]
Haha, doe je dat ook met conische bougies? Dan wens ik je veel succes als je ze ooit nog los wilt krijgen
6 voor 25?quote:Op dinsdag 6 juli 2010 17:34 schreef Maharbal het volgende:
Heb gister nog bougies vervangen (6 voor ¤25). Het duurde korter dan 30 min, en dan duurde het nog zo "lang" omdat er simpelweg weinig ruimte zit en die krengen aardig vast zaten.
Gewoon goed vastdraaien totdat je je echt schrap moet zetten om ze verder vast te draaien.
De "speciale" dop/sleutel zit gewoon netjes in m'n standaard gereedschapskistje (van BMW) achterin, en dat voor een auto uit '89
Ja, kreeg korting eigenlijk.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 19:29 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
6 voor 25?Ik was een heel stuk meer kwijt..
![]()
Wat voor bougies heb jij er in zitten?
Ik heb gehoord dat kopervet niet op bougies mogen omdat ze zichzelf anders vastlassen. Hoe het precies zat weet ik niet meer.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 19:14 schreef Daffodil31LE het volgende:
Gewoon vast = vast. En de schroefdraad een beetje insmeren met kopervet.
Daarom dus enkel op de schroefdraad.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 20:20 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik heb gehoord dat kopervet niet op bougies mogen omdat ze zichzelf anders vastlassen. Hoe het precies zat weet ik niet meer.
Bougies met een conische zitting moeten op 12 Nm vast, dat is net wat meer dan handvast. Die hebben dus geen sluitring.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 18:59 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Explain yourself.
Voor zover ik weet heb ik gewoon bougies met gewone afsluitringen. Die dingen zo veel mogelijk met de hand gedraaid, en dan verder gedraaid met een klein hefboompje totdat ie gewoon redelijk vast zat en je zonder echt kracht te zetten niet meer verder kon draaien.
Dingen moeten volgens de handleiding met ~20/25nm vast, dus dat is niet zo losjes als je denkt.
Ik ook op kortingquote:Op dinsdag 6 juli 2010 20:06 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja, kreeg korting eigenlijk.
Zijn gewone NGK bougies, die er ook al in zaten.
Dan moet de motortemp toch niet te hoog worden want dan zitten ze echt goed vast.quote:Op dinsdag 6 juli 2010 20:22 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Daarom dus enkel op de schroefdraad.
Ja, maar ik zie nog steeds niet in wat dat precies met mijn werkwijze te maken heeft. Lijkt mij al duidelijk dat ik geen conische hebquote:Op dinsdag 6 juli 2010 20:32 schreef oshiro het volgende:
[..]
Bougies met een conische zitting moeten op 12 Nm vast, dat is net wat meer dan handvast. Die hebben dus geen sluitring.
Nu wel jaquote:Op dinsdag 6 juli 2010 22:52 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja, maar ik zie nog steeds niet in wat dat precies met mijn werkwijze te maken heeft. Lijkt mij al duidelijk dat ik geen conische heb
http://www.beru.com/english/produkte/zuendkerzen/einbautipps.phpquote:Third: Tighten and observe tightening torque during the process
Spark plugs must be tightened to the correct torque, excessive torque can damage the plug, insufficient torque results in poor sealing and heat build up.
Attention: The threads on almost all BERU spark plugs are nickel-plated. In this way seizing of the spark plug in the cylinder head is reliably prevented. Thus, under no circumstances oil or grease the thread!
Fitting with a torque wrench:
First screw in spark plug by hand as far as possible with BERU fitting tool. Then turn further to the value set using a torque wrench.
Plug Thread Cylinder Head Cast Iron Cylinder Head Aluminium Alloy
Flat sealing seat plugs
M 10 x 1 10 — 15 10 — 15
M 12 x 1,25 15 — 25 12 — 20
M 14 x 1,25 20 — 35 15 — 30
M 18 x 1,5 30 — 45 20 — 35
Taper sealing seat plugs
M 14 x 1,25 15 — 25 12 — 20
M 18 x 1,5 15 — 30 15 — 25
Ik wist het, ik wist het ik wist hetquote:Op dinsdag 6 juli 2010 23:51 schreef Barcaconia het volgende:
Geen kopervet aan bougies. Ten eerste is het nergens voor nodig en ten tweede reageert het kopervet met het materiaal van de cilinderkop bij warmte (zo was het toch?) waardoor het veel te vast gaat zitten.
En ja: Alle 4 de bougies tegelijk vervangen
En ja: Je bent genaaid met je prijzen. Ik zou teruggaan en om een heel goed verhaal vragen.
Een dieselmotor heeft geen bougies.quote:Op woensdag 7 juli 2010 01:02 schreef Coelho het volgende:
Ben vergeten te vermelden dat het een diesel is.
Jaquote:Op woensdag 7 juli 2010 01:02 schreef Coelho het volgende:
Ben vergeten te vermelden dat het een diesel is.
Verstuivers zijn wel ietsie duurder dan ¤25, zullen dus wel de gloeistiften zijn. En dat is overigens wel iets meer werk om te wisselen dan bougie's.quote:Op woensdag 7 juli 2010 01:06 schreef 2cv het volgende:
Weet je zeker dat het de gloeibougies of de verstuivers zijn ?
Gloeibougies worden niet periodiek vervangen, maar pas als ze kapot zijn. Persoonlijk zou ik ze het liefste per 4 vervangen. Onderzoekskosten kunnen terecht zijn.quote:Op woensdag 7 juli 2010 10:04 schreef Coelho het volgende:
Het waren de gloeibougies. Sorry dat ik als leek heb aangenomen dat dit hetzelfde zou zijn als bougies. Klopt de prijs nu beter of ben ik nog steeds genaaid?
Wat is het verschil?
quote:Op woensdag 7 juli 2010 11:14 schreef junkiexp het volgende:
Kijk dit is geeft een onverwachte wending aan het topic TS
Lees de rest van het het topic eens ofzo ...quote:Op woensdag 7 juli 2010 11:29 schreef Revolution-NL het volgende:
200 euro!? Voor 4 bougies vervangen ?![]()
![]()
![]()
Pure oplichting![]()
kan erg meevallen, TS is niet zo nauwkeurig in zijn omschrijvingenquote:Op woensdag 7 juli 2010 11:29 schreef Revolution-NL het volgende:
200 euro!? Voor 4 bougies vervangen ?![]()
![]()
![]()
Pure oplichting![]()
quote:Onderhoud is altijd periodiek gedaan, sterker nog, een maand of wat geleden is er nog een APK + grote beurt geweest. Nu brandde er een storingslampje en zijn we teruggeweest. Er bleek een of andere klep onder de roet te zitten (iets met recirculatie van uitlaatgassen), en die moest gereinigd worden. Vervolgens gaf de computer nog een storing aan omdat er 1 gloeibougie kapot was.
Uiteindelijk betaalde ik voor het gloeibougie gedeelte 45min arbeid a 70/u ex en 4x25ex voor de gloeibougies
Dat dusquote:Op woensdag 7 juli 2010 13:59 schreef Barcaconia het volgende:
dan klinkt de prijs en het verhaal goed.
i did.. en k lag bijna naast mn stoel :/quote:Op woensdag 7 juli 2010 11:31 schreef 2cv het volgende:
[..]
Lees de rest van het het topic eens ofzo ...
quote:Op woensdag 7 juli 2010 01:02 schreef Coelho het volgende:
Ben vergeten te vermelden dat het een diesel is. Maakt dat nog uit?
Het is gewoon grappig, niet zo veel van aantrekken johquote:Op woensdag 7 juli 2010 21:36 schreef Coelho het volgende:
Jongens, ik vraag jullie toch om advies omdat jullie een expertise hebben die ik absoluut niet heb. Heb daar nooit een geheim van gemaakt, moet ik dan zo gedist worden?
I know, vandaar ook mijn smiley. Uiteraard ben ik wel dankbaar en zo, en snap ik ook best dat het niet zo snugger was. Beetje meelullen moet toch kunnenquote:Op woensdag 7 juli 2010 22:31 schreef junkiexp het volgende:
Hey dit is Fok! hé.
Maar je hebt een foutje gemaakt door het niet te vermelden en nu wordt je een beetje uitgelachten, big deal![]()
Nothing personal hoor, tis gewoon grappigquote:Op woensdag 7 juli 2010 22:46 schreef Coelho het volgende:
[..]
I know, vandaar ook mijn smiley. Uiteraard ben ik wel dankbaar en zo, en snap ik ook best dat het niet zo snugger was. Beetje meelullen moet toch kunnen
Ach, 99% van de autobezitters heeft geen idee.quote:Op donderdag 8 juli 2010 09:57 schreef retuow82 het volgende:
De dealer zou eens moeten weten dat je er zo weinig verstand van hebt, dan kunnen ze mooi het onderdelenmagazijn eens goed opruimen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |