abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 juli 2010 @ 16:29:31 #1
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_83685725
Zojuist werd ik gebeld door de garage nadat ik mijn auto vanwege een controlelampje weggebracht heb. Er blijkt een bougie defect te zijn en nu zegt de monteur dat ik ze het beste alle 4 tegelijk kan laten vervangen omdat de anderen zullen volgen. Omdat ik altijd al twijfel aan de zin en/of onzin van het vervangen van beide koplampen als er 1 defect is, gaan hier ook weer mijn nekharen rijzen. Is dit een verkooptruc of doe ik er echt beter aan? De grap kost 200 euro voor 4 bougies. Vroeger draaide ik ze zelf in mijn brommer, dus geen idee waarom dit zo duur moet zijn.

Dus: klopt het inderdaad dat alles vervangen moet worden en hoe is de prijs?
  maandag 5 juli 2010 @ 16:34:46 #2
176114 Under_Score
Sarcastische lul
pi_83685977
zal wel 40 euro aan materiaal kosten zijn, en 160 euro uurloon van de monteur.

serieus, hoe duur zijn bougies nou eigenlijk?
pi_83686455
200 euro voor 4 bougies? je maakt een grapje zeker? wat voor auto? overigens is het wel goed om alle 4 tegelijk te vervangen, maar 200 euro is belachelijk!
  maandag 5 juli 2010 @ 16:45:47 #4
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_83686628
Nissan Micra, bij de merkdealer.
pi_83686632
200 euro voor 4 bougie's, gewoon zelf vervangen maar he
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_83686731
quote:
Op maandag 5 juli 2010 16:45 schreef Coelho het volgende:
Nissan Micra, bij de merkdealer.
Als die auto niet heel recent is, wat doe je dan in godsnaam bij de merkdealer? Daar kan je dit soort prijzen verwachten ja.
  maandag 5 juli 2010 @ 16:52:24 #7
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_83686998
Het is wel beter om ze per 4 te vervangen, of de overige 3 moeten echt nog helemaal niet oud zijn.

Maar 200 euro is inderdaad heel veel. Bel anders gewoon Brezan even op en geef je kenteken door. Dan kunnen ze zo zien welke bougies er voor jou auto zijn en hoeveel ze kosten. Die dingen zijn bij dit soort auto's vaak heel simpel zelf te vervangen. Bij een Ferrari is het vaak een ander verhaal...
Schaap
  maandag 5 juli 2010 @ 17:08:25 #8
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_83687733
Allemaal vervangen is inderdaad beter, maar zeg dan gewoon tegen die gast laat maar zitten en koop er 4 voor 80 Euro.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
  maandag 5 juli 2010 @ 17:08:30 #9
168121 retuow82
Het is friet!
pi_83687738
Geen idee welk type Micra je hebt maar ik ben van een 2005 model uitgegaan en Bosch bougies:



5 euro per stuk.... Oke hier moet je ze nog zelf monteren maar ik zou de dealer eens op zijn prijzen aanspreken, dit gaat echt te ver.
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
  maandag 5 juli 2010 @ 17:08:56 #10
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_83687751
Bougies kosten 5 euro per stuk ofzo, dus je garagehouder is zich slapend rijk aan het rekenen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_83688095
Tenzij je eerst nog een speciale hazetdop moet aanschaffen voordat je eruit kunt draaien. Franse auto's hebben daar nog wel eens last van. Ik weet niet hoe dat bij Nissan zit

overigens blijf je dan nog wel ruim onder de 200 euro trouwens
  maandag 5 juli 2010 @ 21:29:09 #12
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83698661
Lekker zelf doen . Check even of je zo'n lange dop nodig hebt ofzo. En idd, 5 euro per stuk is waar je aan moet denken.

Dat van die koplampen is overigens geen geintje. Lang verhaal, nu geen zin om uit te leggen .
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_83702887
Bougies niet te-vast draaien, je zal niet de 1e zijn die zijn schroefdraad eruitdraait.
Dressed in midnight black. He speeds through the rush hour traffic like the hauling wind. Driving the authorities mad with rage. And so far all attempts to stop him have failed. Those who have heard know his name.
  † In Memoriam † maandag 5 juli 2010 @ 22:58:49 #14
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83703218
200 euro voor 4 bougies ? Moet de halve motor uitgebouwd worden om daar bij te kunnen ofzo ? En ja, altijd per 4 vervangen, al doe ik zelf altijd per 2 (domweg omdat ik niet meer bougies kwijt kan in een 2cv ).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 5 juli 2010 @ 23:31:45 #15
168121 retuow82
Het is friet!
pi_83704487
Zelf doen is natuurlijk een oplossing maar als je het niet aandurft kun je ook een normale garage bellen om na te gaan wat de kosten zijn, dan kun je voor jezelf uitmaken of je het voor dat geld laat doen.

Maar bougies verwisselen is niet een grote ingreep dus 200 euro is echt te veel, schrik niet als je een aanbod krijgt voor de helft.
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
  dinsdag 6 juli 2010 @ 10:28:53 #16
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_83712875
damn...
volgens mij betaal je bij een willekeurig garage zoals kwik-fit of euromaster iets van ¤12,50 per kwartier. Langer dan dat zullen ze echt niet nodig hebben.

Zou je hooguit ¤40,00 moeten gaan kosten bij een normaal garage, denk ik
zo goed..?
pi_83713280
Je moet er wel rekening mee houden dat ze waarschijnlijk diagnose kosten rekenen, en dat die kosten wellicht al bij de prijs inbegrepen zijn. Dus als je besluit het zelf te dab doen krijg je misschien alsnog een rekening.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 10:44:50 #18
53151 T42
Pinball Wizard
pi_83713354
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 10:42 schreef Nnelis het volgende:
Je moet er wel rekening mee houden dat ze waarschijnlijk diagnose kosten rekenen, en dat die kosten wellicht al bij de prijs inbegrepen zijn. Dus als je besluit het zelf te dab doen krijg je misschien alsnog een rekening.
dat dus en het is de dealer die zijn gewoon altijd duurder...
  dinsdag 6 juli 2010 @ 10:56:44 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_83713717
200¤ voor alléén 4 bougies is ronduit debiel
Dat fiks je zelf binnen een kwartiertje, voor idd een tientje of 2 a 3 ..

Ik denk alleen dat je nu vergeet te vermelden dat er ook onderzoekskosten bij komen (want: je bracht hem daar met een storing, dus computer uitlezen, evt rondje proefrijden, dingen checken/nameten voor je bij het euvel beland bent) .. dat is al snel een uurtje werk, en dus alvast de helft van de die 200¤, dan nog 4 tientjes (onderdelen bij de Niksan zijn belachelijk duur) voor de bougies, en een half uurtje voor de montage en daar heb je je 200¤..

Als je auto al wat ouder is, moet je gewoon niet meer naar een merkdealer gaan, of je moet daar al 10 jaar vaste klant zijn ofzo, de bovag garage om de hoek is dan een veel betere keus.
Tevens denk ik dat als het al zover is dat er een bougie daadwerkelijk mee ophoudt, dat je het onderhoudsinterval al een poosje gepasseerd bent , m.a.w.; als je wat vaker regulier onderhoud aan je auto laat doen, voorkom je dit soort gezeur

Owja: vergeet ik bijna: antwoord op TT : JA !!! altijd !!
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 6 juli 2010 @ 12:51:47 #20
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_83717951
pi_83718221
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 12:51 schreef blup het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe hard draai je die bougies aan dan?
  † In Memoriam † dinsdag 6 juli 2010 @ 13:26:37 #22
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83719455
Niet hard, anders zat er wel een dikke hefboom aan.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83719779
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 12:58 schreef Mercer het volgende:

[..]

Hoe hard draai je die bougies aan dan?
Vast = Vast Principe..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 13:35:52 #24
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_83719821
Ik heb het uiteindelijk toch maar door de garage laten fixen, al is het maar omdat de auto er inderdaad al stond en je het dan linksom of rechtsom toch dient te betalen (aka onderzoekskosten oid). Onderhoud is altijd periodiek gedaan, sterker nog, een maand of wat geleden is er nog een APK + grote beurt geweest. Nu brandde er een storingslampje en zijn we teruggeweest. Er bleek een of andere klep onder de roet te zitten (iets met recirculatie van uitlaatgassen), en die moest gereinigd worden. Vervolgens gaf de computer nog een storing aan omdat er 1 bougie kapot was.

Uiteindelijk betaalde ik voor het bougie gedeelte 45min arbeid a 70/u ex en 4x25ex voor de bougies. Ik denk dat we vanaf nu inderdaad maar richting een kwikfit oid gaan voor onderhoud, al zijn mijn ervaringen daar ook niet heel goed. Bij de monteurs daar krijg ik altijd het gevoel dat ze een LOI cursus hebben gevolgd en vervolgens niet goed genoeg bevonden zijn door een reguliere dealer/garage...
pi_83719882
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 13:35 schreef Coelho het volgende:
Ik heb het uiteindelijk toch maar door de garage laten fixen, al is het maar omdat de auto er inderdaad al stond en je het dan linksom of rechtsom toch dient te betalen (aka onderzoekskosten oid). Onderhoud is altijd periodiek gedaan, sterker nog, een maand of wat geleden is er nog een APK + grote beurt geweest. Nu brandde er een storingslampje en zijn we teruggeweest. Er bleek een of andere klep onder de roet te zitten (iets met recirculatie van uitlaatgassen), en die moest gereinigd worden. Vervolgens gaf de computer nog een storing aan omdat er 1 bougie kapot was.

Uiteindelijk betaalde ik voor het bougie gedeelte 45min arbeid a 70/u ex en 4x25ex voor de bougies. Ik denk dat we vanaf nu inderdaad maar richting een kwikfit oid gaan voor onderhoud, al zijn mijn ervaringen daar ook niet heel goed. Bij de monteurs daar krijg ik altijd het gevoel dat ze een LOI cursus hebben gevolgd en vervolgens niet goed genoeg bevonden zijn door een reguliere dealer/garage...
Wat een AFZETTERS
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_83720105
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 13:35 schreef Coelho het volgende:
Ik denk dat we vanaf nu inderdaad maar richting een kwikfit oid gaan voor onderhoud, al zijn mijn ervaringen daar ook niet heel goed. Bij de monteurs daar krijg ik altijd het gevoel dat ze een LOI cursus hebben gevolgd en vervolgens niet goed genoeg bevonden zijn door een reguliere dealer/garage...
Er zijn meer garages volgens mij.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 13:45:20 #27
53151 T42
Pinball Wizard
pi_83720237
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 13:42 schreef Mercer het volgende:

[..]

Er zijn meer garages volgens mij.
wou ik ook zeggen en er zijn genoeg beuners
pi_83720320
45 minuten voor bougies verwisselen van een Micra ala 25 euro per stuk
Zelfs die van me BMW waren (ietsjes) goedkoper..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 14:32:36 #29
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_83722428
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 13:35 schreef Coelho het volgende:
Ik heb het uiteindelijk toch maar door de garage laten fixen, al is het maar omdat de auto er inderdaad al stond en je het dan linksom of rechtsom toch dient te betalen (aka onderzoekskosten oid). Onderhoud is altijd periodiek gedaan, sterker nog, een maand of wat geleden is er nog een APK + grote beurt geweest. Nu brandde er een storingslampje en zijn we teruggeweest. Er bleek een of andere klep onder de roet te zitten (iets met recirculatie van uitlaatgassen), en die moest gereinigd worden. Vervolgens gaf de computer nog een storing aan omdat er 1 bougie kapot was.

Uiteindelijk betaalde ik voor het bougie gedeelte 45min arbeid a 70/u ex en 4x25ex voor de bougies. Ik denk dat we vanaf nu inderdaad maar richting een kwikfit oid gaan voor onderhoud, al zijn mijn ervaringen daar ook niet heel goed. Bij de monteurs daar krijg ik altijd het gevoel dat ze een LOI cursus hebben gevolgd en vervolgens niet goed genoeg bevonden zijn door een reguliere dealer/garage...
Bij een grote beurt worden de bougies vervangen, dan is dit dus op zijn minst garantie/coulance lijkt me..
Pak je rekening van een maand geleden en kijk of het gebeurd is, kun je meteen de prijzen vergelijken .. echt belachelijk die prijzen voor bougies...
Als ze het een maand geleden met de grote beurt nietgedaan hebben, zou ik ze nog één keer de kans geven om het goed te breien, en daarna contact opnemen met de importeur en om opheldering vragen.. gaat helemaal nergens over dit; bij een grote beurt horen ALTIJD nieuwe bougies volgens mij.

En ik zei BOVAG garage he.. niet de Kwikshit, da's weer het andere uiterste; het enige verschil met de dealer is dan dat je genaaid wordt voor weinig geld .. dure sex goedkope sex zeg maar ..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 6 juli 2010 @ 15:00:09 #30
168121 retuow82
Het is friet!
pi_83723738
Kwitfit zou ik ook niet heengaan, ik moest de monteurs daar uitleggen dat mijn banden toch echt andersom op mijn velgen moesten liggen en bij het uitlijnen heb ik ze uit moeten leggen dat een Mazda MX3 toch echt iets anders is als een Mazda 626... Hij vond het al zo vreemd dat de waardes zo ver uit elkaar lagen
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
pi_83724159
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 14:32 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Bij een grote beurt worden de bougies vervangen, dan is dit dus op zijn minst garantie/coulance lijkt me..
Pak je rekening van een maand geleden en kijk of het gebeurd is, kun je meteen de prijzen vergelijken .. echt belachelijk die prijzen voor bougies...
Als ze het een maand geleden met de grote beurt nietgedaan hebben, zou ik ze nog één keer de kans geven om het goed te breien, en daarna contact opnemen met de importeur en om opheldering vragen.. gaat helemaal nergens over dit; bij een grote beurt horen ALTIJD nieuwe bougies volgens mij.

En ik zei BOVAG garage he.. niet de Kwikshit, da's weer het andere uiterste; het enige verschil met de dealer is dan dat je genaaid wordt voor weinig geld .. dure sex goedkope sex zeg maar ..
Idd grote beurt is onder andere bougies vervangen. Dan zou ik niet accepteren dat ze je daar ook maar iets voor berekenen nu.
pi_83724263
TS wil graag de (japanse) economie stimuleren. Is zijn goed recht, of het slim is...
  dinsdag 6 juli 2010 @ 15:32:09 #33
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_83725120
Hoe kun je je laten naaien, zeg
Calm down, please!
  dinsdag 6 juli 2010 @ 15:58:16 #34
93040 casejunkie
Mazda freak
pi_83726245
Ligt er aan he?

Kan ook zijn dat er bijv. Bosch Iridium bougies in moeten en die krengen zijn door. Ik moet bij een Toyota met een 4age-20v blacktop ook altijd Bosch Iridium bougies zetten a 25,- ex inc korting.

Hetzelfde geld voor de Mazda 626 van mijn ouders met fabriefaf gaskop
Driving:
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
Mazda MX-5 1.6i 16v
pi_83726335
Netzoals die kutalfa's waar bougies in moeten die door elfen bij maanlicht gesmeed zijn.
pi_83726475
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 15:58 schreef casejunkie het volgende:
Ligt er aan he?

Kan ook zijn dat er bijv. Bosch Iridium bougies in moeten en die krengen zijn door. Ik moet bij een Toyota met een 4age-20v blacktop ook altijd Bosch Iridium bougies zetten a 25,- ex inc korting.

Hetzelfde geld voor de Mazda 626 van mijn ouders met fabriefaf gaskop
Yep een Micra met een 20 kleppert blacktop.. Rijdt TS 200PK Micra ofzo?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_83726510
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 16:00 schreef Repeat het volgende:
Netzoals die kutalfa's waar bougies in moeten die door elfen bij maanlicht gesmeed zijn.
Maar daar gaat het om 8 Bougies ipv 4
(wat alsnog veel kost, maargoed..)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_83726698
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 16:03 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Maar daar gaat het om 8 Bougies ipv 4
(wat alsnog veel kost, maargoed..)
Dat ook nog eens inderdaad. Achterlijk.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 16:08:54 #39
125987 KhaZ
Alfa Romeo
pi_83726759
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 16:03 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Maar daar gaat het om 8 Bougies ipv 4
(wat alsnog veel kost, maargoed..)
Als je een beetje op eBay kijkt kun je die in Engeland kopen (paar dagen levertijd).. ¤85 incl. verzenden voor 8 stuks (4 kleine 4 grote). NGK Platinum.. 100dkm bougies. Topkwaliteit voor wéneg.
The styling. And the howl from its V6 engine. In a tunnel, at 4000rpm, it was more sonorous than any music.
It was like having your soul licked by angels.
pi_83731285
Heb gister nog bougies vervangen (6 voor ¤25). Het duurde korter dan 30 min, en dan duurde het nog zo "lang" omdat er simpelweg weinig ruimte zit en die krengen aardig vast zaten.

Gewoon goed vastdraaien totdat je je echt schrap moet zetten om ze verder vast te draaien.

De "speciale" dop/sleutel zit gewoon netjes in m'n standaard gereedschapskistje (van BMW) achterin, en dat voor een auto uit '89
  † In Memoriam † dinsdag 6 juli 2010 @ 18:11:50 #41
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83732735
Ik had ze aan hun stropdas over de toonbank getrokken en hun de bougies op laten eten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 6 juli 2010 @ 18:50:03 #42
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83734021
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 17:34 schreef Maharbal het volgende:
Heb gister nog bougies vervangen (6 voor ¤25). Het duurde korter dan 30 min, en dan duurde het nog zo "lang" omdat er simpelweg weinig ruimte zit en die krengen aardig vast zaten.

Gewoon goed vastdraaien totdat je je echt schrap moet zetten om ze verder vast te draaien.

De "speciale" dop/sleutel zit gewoon netjes in m'n standaard gereedschapskistje (van BMW) achterin, en dat voor een auto uit '89
Haha, doe je dat ook met conische bougies? Dan wens ik je veel succes als je ze ooit nog los wilt krijgen
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_83734333
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 18:50 schreef oshiro het volgende:

[..]

Haha, doe je dat ook met conische bougies? Dan wens ik je veel succes als je ze ooit nog los wilt krijgen
Explain yourself.

Voor zover ik weet heb ik gewoon bougies met gewone afsluitringen. Die dingen zo veel mogelijk met de hand gedraaid, en dan verder gedraaid met een klein hefboompje totdat ie gewoon redelijk vast zat en je zonder echt kracht te zetten niet meer verder kon draaien.

Dingen moeten volgens de handleiding met ~20/25nm vast, dus dat is niet zo losjes als je denkt.

[ Bericht 12% gewijzigd door Maharbal op 06-07-2010 19:08:38 ]
  dinsdag 6 juli 2010 @ 19:14:06 #44
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_83734879
Gewoon vast = vast. En de schroefdraad een beetje insmeren met kopervet.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_83735037
20/25 nm is peanuts. Je wielen zitten 4/5 keer zo vast en dat is ongeveer hetzelfde schroefdraad.
Met de hand er vast in draaien en dan nog een kwartslag oid dat is vast zat.
Kopervet is echt niet nodig hoor, je krijgt ze makkelijk weer los.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_83735440
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 17:34 schreef Maharbal het volgende:
Heb gister nog bougies vervangen (6 voor ¤25). Het duurde korter dan 30 min, en dan duurde het nog zo "lang" omdat er simpelweg weinig ruimte zit en die krengen aardig vast zaten.

Gewoon goed vastdraaien totdat je je echt schrap moet zetten om ze verder vast te draaien.

De "speciale" dop/sleutel zit gewoon netjes in m'n standaard gereedschapskistje (van BMW) achterin, en dat voor een auto uit '89
6 voor 25? Ik was een heel stuk meer kwijt..
Wat voor bougies heb jij er in zitten?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_83736717
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 19:29 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

6 voor 25? Ik was een heel stuk meer kwijt..
Wat voor bougies heb jij er in zitten?
Ja, kreeg korting eigenlijk.

Zijn gewone NGK bougies, die er ook al in zaten.
  † In Memoriam † dinsdag 6 juli 2010 @ 20:20:13 #48
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83737172
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 19:14 schreef Daffodil31LE het volgende:
Gewoon vast = vast. En de schroefdraad een beetje insmeren met kopervet.
Ik heb gehoord dat kopervet niet op bougies mogen omdat ze zichzelf anders vastlassen. Hoe het precies zat weet ik niet meer.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 6 juli 2010 @ 20:22:16 #49
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_83737246
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 20:20 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ik heb gehoord dat kopervet niet op bougies mogen omdat ze zichzelf anders vastlassen. Hoe het precies zat weet ik niet meer.
Daarom dus enkel op de schroefdraad.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  † In Memoriam † dinsdag 6 juli 2010 @ 20:23:59 #50
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83737299
Juist daar last het zich vast, zo heb ik begrepen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het alweer een poosje terug is dat ik het gehoor heb en dat ik niet meer weet waar.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 6 juli 2010 @ 20:25:29 #51
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_83737359
Met het onderhoud zijn ze niet vervangen. Merk staat niet gespecificeerd op de bon. Na alle reacties krijg ik wel steeds meer de balen. Ben aan het overwegen of ik er nog iets van kan zeggen. Heb er tenslotte mee ingestemd, maar voel me nu wel genaaid ja.
  † In Memoriam † dinsdag 6 juli 2010 @ 20:32:35 #52
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83737585
Bij onderhoud hoort bougies vervangen. Echter, niet bij elke beurt pleeg je hetzelfde onderhoud. Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat de olie elke 10.000km vervangen moet worden en de bougies elke 20.000. Dat betekent dat elke 2e keer olie verversen er nieuwe bougies in moeten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 6 juli 2010 @ 20:32:56 #53
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83737596
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 18:59 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Explain yourself.

Voor zover ik weet heb ik gewoon bougies met gewone afsluitringen. Die dingen zo veel mogelijk met de hand gedraaid, en dan verder gedraaid met een klein hefboompje totdat ie gewoon redelijk vast zat en je zonder echt kracht te zetten niet meer verder kon draaien.

Dingen moeten volgens de handleiding met ~20/25nm vast, dus dat is niet zo losjes als je denkt.
Bougies met een conische zitting moeten op 12 Nm vast, dat is net wat meer dan handvast. Die hebben dus geen sluitring.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_83737941
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 20:06 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ja, kreeg korting eigenlijk.

Zijn gewone NGK bougies, die er ook al in zaten.
Ik ook op korting
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_83738202
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 20:22 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Daarom dus enkel op de schroefdraad.
Dan moet de motortemp toch niet te hoog worden want dan zitten ze echt goed vast.
met geluk met een luchtsleutel los krijgen en hopen dat de draad heel blijft
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_83744000
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 20:32 schreef oshiro het volgende:

[..]

Bougies met een conische zitting moeten op 12 Nm vast, dat is net wat meer dan handvast. Die hebben dus geen sluitring.
Ja, maar ik zie nog steeds niet in wat dat precies met mijn werkwijze te maken heeft. Lijkt mij al duidelijk dat ik geen conische heb
  dinsdag 6 juli 2010 @ 23:36:21 #57
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_83746321
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 22:52 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ja, maar ik zie nog steeds niet in wat dat precies met mijn werkwijze te maken heeft. Lijkt mij al duidelijk dat ik geen conische heb
Nu wel ja .
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  dinsdag 6 juli 2010 @ 23:51:50 #58
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_83747037
Geen kopervet aan bougies. Ten eerste is het nergens voor nodig en ten tweede reageert het kopervet met het materiaal van de cilinderkop bij warmte (zo was het toch?) waardoor het veel te vast gaat zitten.

En ja: Alle 4 de bougies tegelijk vervangen
En ja: Je bent genaaid met je prijzen. Ik zou teruggaan en om een heel goed verhaal vragen.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  dinsdag 6 juli 2010 @ 23:54:34 #59
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_83747153
quote:
Third: Tighten and observe tightening torque during the process

Spark plugs must be tightened to the correct torque, excessive torque can damage the plug, insufficient torque results in poor sealing and heat build up.

Attention: The threads on almost all BERU spark plugs are nickel-plated. In this way seizing of the spark plug in the cylinder head is reliably prevented. Thus, under no circumstances oil or grease the thread!

Fitting with a torque wrench:

First screw in spark plug by hand as far as possible with BERU fitting tool. Then turn further to the value set using a torque wrench.

Plug Thread Cylinder Head Cast Iron Cylinder Head Aluminium Alloy

Flat sealing seat plugs
M 10 x 1 10 — 15 10 — 15
M 12 x 1,25 15 — 25 12 — 20
M 14 x 1,25 20 — 35 15 — 30
M 18 x 1,5 30 — 45 20 — 35

Taper sealing seat plugs
M 14 x 1,25 15 — 25 12 — 20
M 18 x 1,5 15 — 30 15 — 25
http://www.beru.com/english/produkte/zuendkerzen/einbautipps.php

Aluminium koppen kan je gemakkelijk slopen door bougies er met te veel geweld in te draaien. Droog monteren zonder (koper-)vet met momentsleutel als je weinig ervaring/gevoel hebt voor de kracht van je handen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  † In Memoriam † woensdag 7 juli 2010 @ 00:13:57 #60
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83748077
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 23:51 schreef Barcaconia het volgende:
Geen kopervet aan bougies. Ten eerste is het nergens voor nodig en ten tweede reageert het kopervet met het materiaal van de cilinderkop bij warmte (zo was het toch?) waardoor het veel te vast gaat zitten.

En ja: Alle 4 de bougies tegelijk vervangen
En ja: Je bent genaaid met je prijzen. Ik zou teruggaan en om een heel goed verhaal vragen.
Ik wist het, ik wist het ik wist het
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 7 juli 2010 @ 01:02:59 #61
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_83749903
Ben vergeten te vermelden dat het een diesel is. Maakt dat nog uit? Ander materiaal of lastiger bevestigen oid?

Concreet, wat zou ik nog voor elkaar kunnen krijgen, hoe pak ik dit het beste aan? De laagste internetprijs wordt normaliter door geen enkele winkel geleverd, daar zullen garages dus ook niet aan mee doen. Nog briljante ingevingen bij jullie, of bel ik ze op om mijn gal te spuien en daarna afgescheept te worden met "dat zijn nou eenmaal onze prijzen"? Vraag me af of ik ze afschrik met het dreigement dat het mijn laatste bezoek daar was. Verdomme 2k naar ze toe gebracht in een goede maand tijd (wel inclusief disributieriem, maar toch...).
  woensdag 7 juli 2010 @ 01:03:41 #62
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_83749927
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 01:02 schreef Coelho het volgende:
Ben vergeten te vermelden dat het een diesel is.
Een dieselmotor heeft geen bougies.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  † In Memoriam † woensdag 7 juli 2010 @ 01:06:17 #63
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83750004
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 01:02 schreef Coelho het volgende:
Ben vergeten te vermelden dat het een diesel is.
Ja Een dieselmotor heeft gloeibougies. Die zijn nodig bij de koude start. Die vervang je niet elke X-aantal kilometers.

Weet je zeker dat het de gloeibougies of de verstuivers zijn ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 7 juli 2010 @ 09:01:02 #64
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_83753110
LOL, bij een micra zitten ze zelfs netjes rechtbovenop het blok!

5 minuten werk, max.


bij Renault F4* motoren moet de inlaat eraf, dat kost iets meer tijd + extra pakking

  woensdag 7 juli 2010 @ 10:04:56 #65
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_83754706
Het waren de gloeibougies. Sorry dat ik als leek heb aangenomen dat dit hetzelfde zou zijn als bougies. Klopt de prijs nu beter of ben ik nog steeds genaaid?

Wat is het verschil?
pi_83755425
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 01:06 schreef 2cv het volgende:


Weet je zeker dat het de gloeibougies of de verstuivers zijn ?
Verstuivers zijn wel ietsie duurder dan ¤25, zullen dus wel de gloeistiften zijn. En dat is overigens wel iets meer werk om te wisselen dan bougie's.
  † In Memoriam † woensdag 7 juli 2010 @ 10:49:18 #67
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83755974
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 10:04 schreef Coelho het volgende:
Het waren de gloeibougies. Sorry dat ik als leek heb aangenomen dat dit hetzelfde zou zijn als bougies. Klopt de prijs nu beter of ben ik nog steeds genaaid?

Wat is het verschil?
Gloeibougies worden niet periodiek vervangen, maar pas als ze kapot zijn. Persoonlijk zou ik ze het liefste per 4 vervangen. Onderzoekskosten kunnen terecht zijn.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83756837
Kijk dit is geeft een onverwachte wending aan het topic TS
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_83757233
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 11:14 schreef junkiexp het volgende:
Kijk dit is geeft een onverwachte wending aan het topic TS
  woensdag 7 juli 2010 @ 11:29:11 #70
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_83757368
200 euro!? Voor 4 bougies vervangen ?
Pure oplichting
  † In Memoriam † woensdag 7 juli 2010 @ 11:31:10 #71
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83757445
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 11:29 schreef Revolution-NL het volgende:
200 euro!? Voor 4 bougies vervangen ?
Pure oplichting
Lees de rest van het het topic eens ofzo ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83757516
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 11:29 schreef Revolution-NL het volgende:
200 euro!? Voor 4 bougies vervangen ?
Pure oplichting
kan erg meevallen, TS is niet zo nauwkeurig in zijn omschrijvingen . Waarschijnlijk is er veel meer gebeurd. Het is nu ook een diesel geworden nl.
  woensdag 7 juli 2010 @ 12:25:29 #73
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_83759707
Sorry hoor mensen voor de verwarring die is ontstaan, dit was natuurlijk niet de bedoeling Wist ik veel dat er een verschil zit tussen een bougie en een gloeibougie. Verder is dit het volledige verhaal, niet meer en niet minder:
quote:
Onderhoud is altijd periodiek gedaan, sterker nog, een maand of wat geleden is er nog een APK + grote beurt geweest. Nu brandde er een storingslampje en zijn we teruggeweest. Er bleek een of andere klep onder de roet te zitten (iets met recirculatie van uitlaatgassen), en die moest gereinigd worden. Vervolgens gaf de computer nog een storing aan omdat er 1 gloeibougie kapot was.

Uiteindelijk betaalde ik voor het gloeibougie gedeelte 45min arbeid a 70/u ex en 4x25ex voor de gloeibougies
  woensdag 7 juli 2010 @ 13:59:26 #74
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_83763398
dan klinkt de prijs en het verhaal goed.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  woensdag 7 juli 2010 @ 17:54:31 #75
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_83772540
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 13:59 schreef Barcaconia het volgende:
dan klinkt de prijs en het verhaal goed.
Dat dus

Ts: dufus !!

De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_83775065
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 11:31 schreef 2cv het volgende:

[..]

Lees de rest van het het topic eens ofzo ...
i did.. en k lag bijna naast mn stoel :/
pi_83776924
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 01:02 schreef Coelho het volgende:
Ben vergeten te vermelden dat het een diesel is. Maakt dat nog uit?
[Dit bericht is gewijzigd door Kreator]
pi_83779447
Kut ts
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  woensdag 7 juli 2010 @ 21:36:03 #79
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_83780859
Jongens, ik vraag jullie toch om advies omdat jullie een expertise hebben die ik absoluut niet heb. Heb daar nooit een geheim van gemaakt, moet ik dan zo gedist worden?
pi_83783464
Er zit een wereld van verschil tussen een benzine motor en diesel motor

Volgende keer ff melden! (Al hoop ik voor jou dat er geen 2e x zal zijn )
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_83783762
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 21:36 schreef Coelho het volgende:
Jongens, ik vraag jullie toch om advies omdat jullie een expertise hebben die ik absoluut niet heb. Heb daar nooit een geheim van gemaakt, moet ik dan zo gedist worden?
Het is gewoon grappig, niet zo veel van aantrekken joh
pi_83784540
Hey dit is Fok! hé .
Maar je hebt een foutje gemaakt door het niet te vermelden en nu wordt je een beetje uitgelachten, big deal
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  woensdag 7 juli 2010 @ 22:46:47 #83
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_83785596
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:31 schreef junkiexp het volgende:
Hey dit is Fok! hé .
Maar je hebt een foutje gemaakt door het niet te vermelden en nu wordt je een beetje uitgelachten, big deal
I know, vandaar ook mijn smiley. Uiteraard ben ik wel dankbaar en zo, en snap ik ook best dat het niet zo snugger was. Beetje meelullen moet toch kunnen
  woensdag 7 juli 2010 @ 22:48:47 #84
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_83785727
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:46 schreef Coelho het volgende:

[..]

I know, vandaar ook mijn smiley. Uiteraard ben ik wel dankbaar en zo, en snap ik ook best dat het niet zo snugger was. Beetje meelullen moet toch kunnen
Nothing personal hoor, tis gewoon grappig
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 8 juli 2010 @ 09:57:20 #85
168121 retuow82
Het is friet!
pi_83796666
De dealer zou eens moeten weten dat je er zo weinig verstand van hebt, dan kunnen ze mooi het onderdelenmagazijn eens goed opruimen
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
pi_83797087
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 09:57 schreef retuow82 het volgende:
De dealer zou eens moeten weten dat je er zo weinig verstand van hebt, dan kunnen ze mooi het onderdelenmagazijn eens goed opruimen
Ach, 99% van de autobezitters heeft geen idee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')