abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83755063
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 10:16 schreef Orea het volgende:
Ah zo! Ik denk dat ik het ook zo ga doen.
ik ook, maar das ook omdat ik de vitamine k van mijn zus heb gekregen
(oh wat ben ik erg met al die afdankertjes van mijn zus )
en vitamine d in de zomer ook niet erg nuttig vind
  woensdag 7 juli 2010 @ 10:18:40 #52
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83755090
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 10:16 schreef Grijs het volgende:
Ik heb gewoon de vitamines gegeven. Vitamine K is sowieso wel belangrijk bij kleine kindjes, vitamine D is (naar mijn idee) minder belangrijk (en vergeet ik dan ook regelmatig). Maar in mijn schoonfamilie komt veel botontkalking voor, dus het lijkt me wel goed voor mijn kinderen dat ik het toch wel geef.
Dat zou voor mij ook een reden zijn om het wel te geven...

Maar tegenwoordig zit er in alles toegevoegde vitamine.. In de danoontjes, boter... noem maar op. En daarbij eten we gewoon normaal gezond en komt Jen elke dag buiten... Die krijgt echt wel genoeg vitamine D binnen. Daar ga ik geen extra druppels bij toevoegen.

K vind ik belangrijk omdat het een belangrijke rol speelt bij de bloedstolling van een kleintje...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_83755141
Mijn pessimistische CB arts zei dat je alleen geen vit D hoeft te geven als je je kind elke dag helemaal bloot de hele dag in de zon legt.
Ik gaf het in de zomer eigenlijk niet en in de winter wel. Maar absoluut niet regelmatig. Ik ben een chaoot wat dat soort dingen, en ik hou niet zo van pillen/drankjes etc.
Vit K. heb ik wel de hele voorgeschreven periode gegeven.

Draculetetje, wat een verassing dan! Ik ben ook benieuwd. En vragen horen in dit topic thuis! Welkom!
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  Moderator woensdag 7 juli 2010 @ 10:23:37 #54
5428 crew  miss_sly
pi_83755229
Ik geef wel vitamine D, en ook vrij regelmatig, ook al komt ze veel buiten. Ik lees steeds meer artikelen dat vitamine D toch wel veel positieve invloed heeft op veel lichamelijke zaken, ook bij volwassenen. Dat het ook een positieve invloed heeft tegen verschillende soorten kanker enzo. Dus zowel Senna als ik nemen bijna iedere dag 10 druppeltjes.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_83755592
Het is wel de bedoeling dat Laura vitamine D krijgt, maar ik vergeet het regelmatig
Gelukkig komt ze wel veel buiten en krijgt ze ook wel eens kv.
Ik zie trouwens het kwaad niet in van vitamines bijgeven.

Hier gaat het kolven nu wel beter! Laura drinkt ook beter overigens. Vanochtend weer 110 a 120 cc
Ik had VBN nog gemaild, misschien ligt het toch wel in er teveel mee bezig zijn. Dat zou wel verklaren waarom het in een donker vies hok zonder slot beter ging, want toen was ik niet zozeer met het kolven bezig. Ik blijf thet een apart proces vinden wat dat betreft.

Die vriendin die perse geen bv wilde geven, gaat het toch proberen omdat ze lekkerij heeft gehad. Ze moet nog 8 weekjes, vind het wel leuk om te horen dat ze het toch gaat proberen...
pi_83755645
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 10:06 schreef Orea het volgende:
Even een vraagje, geven jullie je kids allemaal vitamine D & K extra? En zo niet, wat waren/zijn je beweegredenen?

Ik ben een beetje in dubio... vooral over de vitamine D. Het zit in mindere mate in de borstvoeding, maar zou daar misschien een reden voor zijn? Mijn dochter wordt midden zomer geboren, dus daglicht genoeg. Ook heeft ze (als het goed is, ivf blijft mensenwerk ) geen donker huidje, dus zal ze vitamine D gewoon goed uit daglicht kunnen halen.

En het nut van vitamine K extra toedienen? Heeft iemand daar wat meer info over?

Vitamine K is nodig bij de bloedstolling. De darmen van pasgeboren baby's zijn nog niet rijp genoeg en als we de natuur op z'n beloop laten, zijn er enkele kinderen per jaar die een hersenbloeding krijgen. Het is niet zo dat er géén vitamine K in borstvoeding zit. Het is wel zo dat we die paar kinderen per jaar kunnen voorkomen door íedere pasgeborene vitamine K toe te dienen. Ook kunstvoedingkinderen dus, alleen wordt het dan al in de fabriek toegevoegd en heb je gewoon geen keuze. Mocht je kunstvoeding geven, heb je voor vitamine D ook geen keuze.
Over vitamine D heeft Stefan Kleintjes een goed stuk geschreven: http://www.borstvoeding.c(...)itaminen/d-kind.html

Wij hebben wel volledig vitamine K gegeven en vitamine D tijdens die sneeuwperiode waarin ik eigenlijk een beetje aan huis gekluisterd was met Emma. Inmiddels geven we niks meer.
Vitamine K wordt na de geboorte gegeven, vitamine D start je na 2 weken mee. Alhoewel ze daarover ook weer aan het draaikonten zijn en het zomaar kan zijn dat dat binnenkort ook direct post partum wordt.
pi_83756014
Ja je kunt maar beter een slag om de arm houden, niet

Vitamine K gaan we dus sowieso doen en vitamine D ga ik me nog maar iets meer over inlezen, na de post van Miss
pi_83760250
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 09:19 schreef miss_sly het volgende:
lily, fijn dat het weer beter ging!

draculettetje, hai! hoe komt het dat het onverwachts is? En loopt het een beetje, of heb je problemen? Vraag maar raak en veel succes en plezier met de bv!
ik gebruik medicatie waarvan tijdens de zwangerschap steeds gezegd werd dat deze niet kon met bv en dat er geen vervanging voor was, bleek na overleg met vk, reva arts en apotheek wel te zijn!
ben ik blij dat ik de eerste aanleg hoe dan ook graag wou!
Ik kijk wel hoe lang ik het vol houd, de eerste 7 weken zijn binnen, ik heb namelijk nog niet alle medicatie terug en hoe meer ik overdag zelf doe, hoe meer ik die medicatie wel nodig heb en dan wordt het teveel voor de bv! ik ga nu proberen de 3 mnd te halen
Tot nu toe geen problemen, ben sinds maandag voor het eerst aan het kolven, meer vragen hoe dat te bewaren enzo.

wat betreft vitamine, ik heb een schoonmoeder en een manlief die daar beide aandenken (schoonmoeder helpt me nog halve dagen al zijn we dat aan het afbouwen) dat scheelt mij weer, ze krijgt zowel D als K
Als ik straks weer de hond ga uitlaten enzo denk ik dat ik D ook niet meer ga geven
ook nog maar even inlezen verder

[ Bericht 4% gewijzigd door draculettetje op 07-07-2010 12:53:05 ]
  woensdag 7 juli 2010 @ 12:46:17 #59
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83760526
Fijn dracu dat je medicatie nu nog geen probleem is.

Moedermelk bewaren:
Je kunt moedermelk op kamertemperatuur een uur of 6 tot 10 laten staan.
In de koelkast 5 dagen
In de vriezer 3 maanden
in de diepvries 6 maanden

Melk opbrengst van een dag kun je bij elkaar gooien, mits zelfde temperatuur. Dus als je een bakje van de ochtend in de koelkast hebt staan, kun je daar melk van de middag bijgooien, als die deze ook eerst in de koelkast zet.

Opwarmen het liefst Au bain marie, of flessenwarmer. Hoeft echt niet warmer dan 35 graden. Magnetron kan ook, op de laagste stand en steeds even roeren... Veel kindjes drinken de melk ook wel koud of op kamertemperatuur.

Na opwarmen van de melk deze in principe binnen een uur geven (hoeft niet op de minuut nauwkeurig), niet de melk 2x opwarmen.
pi_83760890
he tico dank je, je leest er zoveel verschillende dingen over, dat je maar 2 voedingen bij elkaar kon doen
en als het is ingevroren (ik wil ook een voorraadje gaan aanleggen) kan je dan per keer ook van 1 dag per keer geven? of kan je dan wel van 2 dagen bijv ontdooien en in 1 fles doen?
  woensdag 7 juli 2010 @ 12:58:54 #61
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83761039
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 12:55 schreef draculettetje het volgende:
he tico dank je, je leest er zoveel verschillende dingen over, dat je maar 2 voedingen bij elkaar kon doen
en als het is ingevroren (ik wil ook een voorraadje gaan aanleggen) kan je dan per keer ook van 1 dag per keer geven? of kan je dan wel van 2 dagen bijv ontdooien en in 1 fles doen?

Ja hoor kan prima.
pi_83761152
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 12:46 schreef Ticootje het volgende:

Moedermelk bewaren:
In de koelkast 5 dagen
In de vriezer 3 maanden

Melk opbrengst van een dag kun je bij elkaar gooien, mits zelfde temperatuur. Dus als je een bakje van de ochtend in de koelkast hebt staan, kun je daar melk van de middag bijgooien, als die deze ook eerst in de koelkast zet.

Opwarmen het liefst Au bain marie, of flessenwarmer. Hoeft echt niet warmer dan 35 graden. Magnetron kan ook, op de laagste stand en steeds even roeren... Veel kindjes drinken de melk ook wel koud of op kamertemperatuur.

Na opwarmen van de melk deze in principe binnen een uur geven (hoeft niet op de minuut nauwkeurig), niet de melk 2x opwarmen.
Ik gooi van 2 of 3 dagen zelfs ook nog wel bij elkaar om in te vriezen
pi_83761171
Draculette wat fijn dat het nu in elk geval nog lukt
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 12:46 schreef Ticootje het volgende:

Moedermelk bewaren:
In de koelkast 5 dagen
In de vriezer 3 maanden

echt? Ik dacht altijd 3 dagen en heb om die reden best wel eens wat bv weg moeten gooien
pi_83761455
en binnen 24 uur invriezen toch?

oke niet zo druk maken dus en ook op gevoel afgaan weer, zoals met praktisch alles!
  woensdag 7 juli 2010 @ 13:17:07 #65
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83761757
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 13:09 schreef draculettetje het volgende:
en binnen 24 uur invriezen toch?

oke niet zo druk maken dus en ook op gevoel afgaan weer, zoals met praktisch alles!
Ja, als je wilt invriezen inderdaad gewoon binnen 24 uur de vriezer in... Maar dan natuurlijk niet dat je het eerst 24 uur op kamertemp laat staan.. Gewoon een beetje logisch denken dus.

Heel erg druk hoef je je er niet om te maken, het goedje bederft echt niet als je eens wat later bent.

Ingevroren melk kan wel wat ranzig ruiken, maar dat wil dus niet zeggen dat het niet meer goed is.
  woensdag 7 juli 2010 @ 13:18:10 #66
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83761789
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 13:02 schreef Chan het volgende:
Draculette wat fijn dat het nu in elk geval nog lukt
[..]

echt? Ik dacht altijd 3 dagen en heb om die reden best wel eens wat bv weg moeten gooien
houdbaarheid moedermelk
op kamertemperatuur (20°C) in de koelkast (5°C) in de vriezer ***(-15°C) in de diepvries (-20°C) ná het opwarmen
verse moedermelk 5-10 uur tot 5 dagen 3 maanden 3-6 maanden 1 uur
ontdooide moedermelk 1 uur 24 uur 1 uur

bv.com
pi_83765899
De allereerste, in Delft

en hier in Frankrijk.... de allerlaatste

t is niet anders, maar t is goed zo, het is een hele prettige periode geweest en ik heb er echt van genoten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  woensdag 7 juli 2010 @ 15:01:04 #69
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83765961
Ja huup... Maar wel gezellig een echte laatste keer...
  Moderator woensdag 7 juli 2010 @ 15:01:15 #70
5428 crew  miss_sly
pi_83765967
huup wat moet dat vreemd en emo zijn, zo'n laatste keer

Wat ziet ze er trouwens ineens weer lief en klein en baby uit zo, he? Heb ik met Senna ook telkens weer. Verwonderd over hoe groot ze is, en vertederd over hoe klein ze is als ze rustig ligt te drinken
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_83765987
Zonde Huup... Maar wel heel logisch
Mooi vastgelegd zo, de eerste en de laatste keer
pi_83766008
aaah huup

maar ook en
pi_83766086
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 15:01 schreef Ticootje het volgende:
Ja huup... Maar wel gezellig een echte laatste keer...
Ja heel gek was dat, echt een soort afscheid ofzo. Daarom heb ik B. ook maar gevraagd om de camera te pakken omdat het wel heel duidelijk de laatste zou zijn.
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_83766501
You did goooood girl!
"
Práchtige 'laatste' foto!
* Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje...*
pi_83769281
Huup
pi_83769555
Wat een mooie foto's Huup! Fijn dat jouw vent toen wel nog in staat was om een beetje een camera te bedienen Jammer dat het klaar is.
  woensdag 7 juli 2010 @ 16:43:11 #77
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83769964
huup, wat mooi! en fijn dat je er zo positief op terug kunt kijken.

[ Bericht 1% gewijzigd door trui op 07-07-2010 16:52:25 ]
in de haak.
  woensdag 7 juli 2010 @ 18:29:12 #78
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_83773448
Huup wat mooi De eerste keer bv en de laatste bv voor Amélie
En zo lang kunnen voeden!

Nog even en ik mag ook weer
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_83774930
Mooie foto Huup!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_83775146
Ahhww Huup Mooi dat je er zulke mooie foto's van hebt.

Ik heb me opgegeven voor zo'n bv voorlichtings/cursusavond volgende week. Had een lactatiekundige gebeld, en ze zei dat er grote kans was dat de bv niet (helemaal) zou lukken, maar dat ik het eigenlijk gewoon kon gaan proberen. Goed in de gaten houden en zien wat er gebeurt.
Ik ben zo benieuwd!
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
pi_83777696
Mooi Huup!
Well done!!
pi_83778689
Huup! Ik word er helemaal emo van! Prachtige foto's!

Mij lukt het niet meer om op m'n werk meer dan 140 cc per dag te kolven. Dat is dus voor op het kdv twee flesjes van 70 cc, maar da's een beetje knullig, twee van die kleine flesjes. Ik wil dus morgen aan het kdv maar een fles van 140 cc meegeven. Dat betekent dat ze dus een voeding minder krijgt. Dwz: een 's ochtends om 7.00 uur, een 's middags op het het kdv en 's avonds een pyjamapapje. Dat zijn in totaal dus drie melkvoedingen van bij elkaar zo'n 450 cc, schat ik.

Zou dit genoeg zijn? Hoeveel (fles of) borstvoedingen krijgen kindjes van 10 maanden gemiddeld?
pi_83778805
vanaf een jaar is nog 300cc melk nodig... Dus nu 450cc lijkt me prima.

misschien dat 2 bv per dag wat weinig is om je productie op gang te houden. Is het een optie om haar aan te leggen voordat ze het pyjama papje krijgt? Dan heb je kans dat je je productie wat beter in stand houd.
pi_83779332
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 20:45 schreef p_iglet het volgende:
vanaf een jaar is nog 300cc melk nodig... Dus nu 450cc lijkt me prima.

misschien dat 2 bv per dag wat weinig is om je productie op gang te houden. Is het een optie om haar aan te leggen voordat ze het pyjama papje krijgt? Dan heb je kans dat je je productie wat beter in stand houd.
Ik blijf wel gewoon twee keer kolven op het werk, dus dat zijn dan drie voedingen per dag. Ik heb 'r een paar keer angelegd voordat ze het pyjamapapje kreeg, maar die dronk ze dan vervolgens niet meer op en kwam dan weer voor een nachtvoeding.

Net heeft ze trouwens ook d'r papje niet op omdat ze vanavond erg veel gegeten heeft. Ben benieuwd dus.
pi_83779779
Huup, wat ontroerend. Je eigen kleine meisje en ook al zo groot.
Wat heerlijk dat je zo lang hebt kunnen voeden.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_83781326
Huup Hele mooie ontroerende foto's
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_83784047
Ahw huup, wat een lieve foto's

Hier is de laatste keer ook geweest afgelopen week. Niet zonder slag of stoot van Lieuwes kant, want hij vraagt nog steeds soms 's ochtends om de borst (door zijn speen in mijn hand te stoppen ) maar ik zeg nee. Er komt nauwelijks iets meer uit en het begon ook pijn te doen. Geen foto helaas, mijn man is 's ochtends vroeg echt nog niet wakker genoeg om een camera te bedienen
Ik heb 17 maanden met enorm veel plezier gevoed en Lieuwe heeft 17 maanden gedronken alsof zijn leven ervan afhing. En dat was natuurlijk ook zo in het begin. Over vijf maanden mag ik weer!
pi_83784464
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 20:42 schreef Ssserpente het volgende:
Huup! Ik word er helemaal emo van! Prachtige foto's!

Mij lukt het niet meer om op m'n werk meer dan 140 cc per dag te kolven. Dat is dus voor op het kdv twee flesjes van 70 cc, maar da's een beetje knullig, twee van die kleine flesjes. Ik wil dus morgen aan het kdv maar een fles van 140 cc meegeven. Dat betekent dat ze dus een voeding minder krijgt. Dwz: een 's ochtends om 7.00 uur, een 's middags op het het kdv en 's avonds een pyjamapapje. Dat zijn in totaal dus drie melkvoedingen van bij elkaar zo'n 450 cc, schat ik.

Zou dit genoeg zijn? Hoeveel (fles of) borstvoedingen krijgen kindjes van 10 maanden gemiddeld?
Lotte krijgt ook maar 3 voedingen
Lotte!
Noah!
  woensdag 7 juli 2010 @ 22:31:18 #89
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83784508
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 10:20 schreef oeke het volgende:
Mijn pessimistische CB arts zei dat je alleen geen vit D hoeft te geven als je je kind elke dag helemaal bloot de hele dag in de zon legt.
Mijn kraamverzorgster die na mijn kraamtijd nog extra op cursus is geweest ivm borstvoedingcertificaat zei dit ook. Je moest (ook als volwassene) heel wat uren in de zon staan in je nakie wilde je voldoende vit D binnenkrijgen.

Ik heb wel altijd K gegeven en D geef ik ook nog steeds. Maar als ik het een keer vergeet, ga ik daar verder niet om stressen
  woensdag 7 juli 2010 @ 22:41:19 #90
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83785220
Tessie spannend hoor. Jouw tepels zijn helemaal los geweest hè?
pi_83787613
Ja twee keer zelfs... maar de vorige keer kwam er nog wel iets uit... dus er is blijkbaar wel iets een beetje terug gegroeid ofzo...
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
  woensdag 7 juli 2010 @ 23:48:22 #92
1762 YPPY
Yppiaans
pi_83789072
Wat een mooie foto's huup!

Nog vijf maanden Jore.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 8 juli 2010 @ 08:25:02 #93
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83794681
Vergeet ik helemaal te zeggen: huupske, mooie foto's!

Jore, vind je het niet moeilijk om nee te zeggen terwijl Lieuwe er naar vraagt?
pi_83801236
Mooie foto's Huup! Dat je dat kan trouwens, haar zo vast houden.... dat lukt mij nooit goed

Ik wilde ook even een fotoserietje met jullie delen van een voeding. Dit is redelijk vaak mijn uitzicht.. (alhoewel het loslaten telkens soms ook wel eens vervelend wordt )

pi_83801456
Leuke foto's Huup en Sindell. Moet ik ook eens gaan (laten) maken met de goede camera
pi_83802875
sindell, wat een scheetje
  donderdag 8 juli 2010 @ 17:17:46 #97
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83813704
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 13:18 schreef WupWup het volgende:
Grappige blog: 'But I can't formula feed'
die is leuk, ja! beetje vergezocht, maar wel grappig

@bewaren van melk, in de koelkast moet het wel achterin, en nooit in de deur, omdat in de deur de temperatuur teveel schommelt (te hoog wordt)

huup, mooie foto's! hoe oud is amélie nu? En wel een leuke reden om te stoppen

sindell, wat een mooi meisje!
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_83814819
Huup schitterende foto's!

Tessie spannend, ik ben benieuwd of het (deels) gaat lukken!

en Davinia ik wilde ook nog even voor jou jompelen maar dat was ik helemaal vergeten. Nu dan dus alsnog:

Sindell ook al van die super lieve foto's!
pi_83816764
Mooie foto's hoor dames

Ik baal een beetje. Hannah drinkt op het KDV mijn melk niet en ze moeten het steeds weggooien Kunstvoeding blieft mevrouw wel
Het zou kunnen liggen aan het feit dat ik de voeding voor donderdag altijd uit de vriezer haal, misschien vindt ze dat vies ofzo. Ik heb vandaag gekolfd voor morgen dus dan kan ik mijn theorie testen met koelkastmelk. Maar als ze de moedermelk blijft weigeren dan ga ik de dagvoedingen maar afbouwen denk ik. Voor Jan Joker kolven is niet tof.
pi_83817567
Ontdooide melk smaakt inderdaad anders, octopussy. Ik geef het een goede kans dat ze de koelkastmelk wel drinkt.

Leah drinkt op mijn werkdagen nu ook flesvoeding. Voor de rest krijgt ze nog gewoon live bv (ik kolf nu alleen nog op mijn productie op peil te houden; 1 keer per werkdag)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')