abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 juli 2010 @ 20:27:26 #1
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_83544812
Vorige deel: [Bèta wiskunde] Huiswerk-en-vragentopic

Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de wiskunde.

Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen. Vragen over stochastiek in het algemeen en stochastische processen & analyse in het bijzonder worden door sommigen extra op prijs gesteld!

Links:

Opmaak:
  • http://betahw.mine.nu/index.php: site van GlowMouse om formules te kunnen gebruiken in je posts (op basis van Latexcode wordt een plaatje gegenereerd dat je vervolgens via het aangegeven linkje kunt opnemen).
    Een uitleg over LaTeX-code kun je hier vinden

Wiskundig inhoudelijk:
  • http://integrals.wolfram.com/index.jsp: site van Wolfram, makers van Mathematica, om online symbolische integratie uit te voeren.
  • http://mathworld.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg korte wiki-achtige artikelen over wiskundige concepten en onderwerpen, incl. search.
  • http://functions.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg identiteiten, gerangschikt per soort functie.
  • http://scholar.google.com/: Google scholar, zoek naar trefwoorden specifiek in (wetenschappelijke) artikelen. Vaak worden er meerdere versies van hetzelfde artikel gevonden, waarvan één of meer van de website van een journaal en (dus) niet vrij toegankelijk, maar vaak ook een versie die wel vrij van de website van de auteur te halen is.

OP
  • eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_83544915
    10!

Maar ik snap het al. Snapte even niet waarom juffvrouw bij het bepalen van de som van een reeks opeens cosx gebruikte, totdat ik realiseerde, dat de reeks eigenlijk gewoon de taylorreeks was/is van cos x. Leuk dat ik dat paar maanden geleden totaal niet snapte en het nu in één keer zie
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_83545778
    Bij mijn studie een aantal jaar geleden gaf de docent een soort van ezelsbruggetje, een vast kruistabelletje om dit makkelijk toe te kunnen passen indien dat nodig was. Ik ben deze echter vergeten, enige wat ik weet is dat er een 4 en een 8 in voorkwamen ( ).

8 | 2
    -----
    4 | 1

Zoiets was het, iemand?
    pi_83545874
    Het is me nog steeds wazig? Hoe moet ik dit praktisch gaan toepassen?
    Wij gebruiken op school al die termen niet (het is sowieso niet nederlands)
    Als ik het goed begrijp eerst de equation (het is een formule van een parabol) naar nul zetten?
    En wat zijn dan de volgende concrete stappen?
    Sorry voor het gezeik maar ik ben een praktsich mens als het op wiskunde aankomt. :p
    pi_83546049
    Ik weet niet wat je bedoelt , maar de formule van een parabool is f(x) = ax2 + bx + c
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_83546138
    Ja, een formule van een parabool.

Bij 'normale' opdrachten zijn wij dus gewend om een schets te maken, een vergelijking met een >, dan met een =, dan weer terug naar de > aan de hand van de schets, maar is hier de procedure hetzelfde?
    pi_83546338
    Ik snap je vraag eigenlijk niet. Heb je geen sommetje ofzo zoals die is beschreven in je boek.
      vrijdag 2 juli 2010 @ 01:39:19 #8
    202546 Baszh
    The Dude abides
    pi_83557340
    quote:
    Op donderdag 1 juli 2010 20:56 schreef Lespaulspelert het volgende:
    Ja, een formule van een parabool.

Bij 'normale' opdrachten zijn wij dus gewend om een schets te maken, een vergelijking met een >, dan met een =, dan weer terug naar de > aan de hand van de schets, maar is hier de procedure hetzelfde?
    Je kunt inderdaad een schets maken, het ging er bij jouw opgave om dat het maximum (extreem) onder de 20 zat. Eerst kun je dan door de afgeleide aan 0 te stellen, zien voor welke x de functie maximaal is.
    dat was -4x + 8p = 0 --> x = 2p.
    Als je dan in de originele functie 2p ipv x invult dan heb je de f(maximum) die kleiner dan 20 moet zijn.
    Daar kun je een schets van maken en zien tussen welke waarden hij onder de 20 ligt, en je kunt ze ook algebraïsch berekenen als je die functie gelijkstelt aan 20, dan 20 naar de andere kant en je kunt de waardes voor p uitrekenen als een gewone kwadratische formule met de discriminant etc

(1)originele functie : -2x^2 + 8px + 12p
    (2)afgeleide naar x : -4x + 8p , gelijkstellen aan 0 geeft -4x + 8p = 0 , oftewel 4x = 8p .. x = 2p
    (3) x = 2p invullen in originele geeft f(max) = -8p^2 + 16p^2 +12p = 8p^2 + 12p
    (4) gelijkstellen aan 20, 8p^2 + 12p = 20. oftewel 8p^2 + 12p - 20 = 0
    dat verder uitwerken geeft waardes p = 1 en p = -2,5
    Je weet dat het een dal-parabool is, daaraan kun je al beredeneren dat het maximum onder de 20 ligt tussen die twee waarden, je kan hem ook schetsen voor de duidelijkheid.
    Waarom uitstellen tot morgen als je het overmorgen nog kunt doen?
    pi_83557742
    quote:
    Op vrijdag 2 juli 2010 01:39 schreef Baszh het volgende:

[..]

Je kunt inderdaad een schets maken, het ging er bij jouw opgave om dat het maximum (extreem) onder de 20 zat. Eerst kun je dan door de afgeleide aan 0 te stellen, zien voor welke x de functie maximaal is.
    dat was -4x + 8p = 0 --> x = 2p.
    Als je dan in de originele functie 2p ipv x invult dan heb je de f(maximum) die kleiner dan 20 moet zijn.
    Daar kun je een schets van maken en zien tussen welke waarden hij onder de 20 ligt, en je kunt ze ook algebraïsch berekenen als je die functie gelijkstelt aan 20, dan 20 naar de andere kant en je kunt de waardes voor p uitrekenen als een gewone kwadratische formule met de discriminant etc

(1)originele functie : -2x^2 + 8px + 12p
    (2)afgeleide naar x : -4x + 8p , gelijkstellen aan 0 geeft -4x + 8p = 0 , oftewel 4x = 8p .. x = 2p
    (3) x = 2p invullen in originele geeft f(max) = -8p^2 + 16p^2 +12p = 8p^2 + 12p
    (4) gelijkstellen aan 20, 8p^2 + 12p = 20. oftewel 8p^2 + 12p - 20 = 0
    dat verder uitwerken geeft waardes p = 1 en p = -2,5
    Je weet dat het een dal-parabool is, daaraan kun je al beredeneren dat het maximum onder de 20 ligt tussen die twee waarden, je kan hem ook schetsen voor de duidelijkheid.
    Ik denk dat de vragensteller een oplossing zoekt zonder gebruik te maken van differentiaalrekening. Hij geeft immers al aan dat de kwadratische functie f(x) = ax2 + bx + c een extremum bereikt bij x = -b/2a en zegt ook dat de discriminant D = b2 - 4ac hierbij te pas komt. Dat laatste klopt, het extremum is uit te drukken als -D/4a.
      zaterdag 3 juli 2010 @ 15:03:05 #10
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_83608649
    Hoe reken je de x ook alweer uit?

Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
    pi_83609840
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 15:03 schreef maok het volgende:
    Hoe reken je de x ook alweer uit?

[ afbeelding ]
    Cosinusregel.
    pi_83612196
    Zij a een element van Zp* (dus ik werk met p-adische getallen).
    Laat zien dat voor ieder gehele getal m >=1 twee gehele getallen x,y bestaan met x en y niet beide 0 en |x|,|y| <= pm, zodat:
    |x-ay| <= p-2m.

Ik heb deze geprobeerd op te lossen op de volgende manier:
    Ik weet dat voor iedere gehele m>=1 een rationaal getal x/y bestaat met |x/y-a| <= p-2m,
    In feite kun je x/y zelfs geheel kiezen. Maar ik zit met een probleem met de beperking |x|,|y| <= pm.

Enig idee hoe het eventueel kan?

[ Bericht 0% gewijzigd door flamingov27 op 03-07-2010 17:00:51 ]
      zaterdag 3 juli 2010 @ 16:54:10 #13
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_83612500
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 15:43 schreef Riparius het volgende:

[..]

Cosinusregel.
    Dat geldt toch alleen voor driehoeken waar een rechte hoek in voor komt?
      zaterdag 3 juli 2010 @ 16:56:00 #14
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_83612581
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 16:54 schreef maok het volgende:

[..]

Nee, dan heb je de stelling van Pythagoras terug.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_83612610
    quote:

[..]

Nee, de cosinusregel is juist een generalisatie naar willekeurige driehoeken van de stelling van Pythagoras die alleen betrekking heeft op rechthoekige driehoeken.
    pi_83612613
    quote:

[..]

hij bedoelt niet de regel 'cos = aanliggende/schuine' maar de cosinusregel die voor willekeurige driehoeken geldt:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Cosinusregel
    pi_83612630
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 16:46 schreef flamingov27 het volgende:
    Zij a een element van Zp* (dus ik werk met p-adische getallen).
    Laat zien dat voor ieder gehele getal m >=1 twee gehele getallen x,y bestaan met x en y niet beide 0 en |x|,|y| <= p-m, zodat:
    |x-ay| <= p-2m.

Ik heb deze geprobeerd op te lossen op de volgende manier:
    Ik weet dat voor iedere gehele m>=1 een rationaal getal x/y bestaat met |x/y-a| <= p-2m,
    In feite kun je x/y zelfs geheel kiezen. Maar ik zit met een probleem met de beperking |x|,|y| <= p-m.
    Als je nu eens x en y allebei met een grote macht van p vermenigvuldigt.
    pi_83612712
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 16:56 schreef thabit het volgende:

[..]

Als je nu eens x en y allebei met een grote macht van p vermenigvuldigt.
    Dan is het probleem niet opgelost. De absolute waarde bij x en y in de opgave staat voor de gewone absolute waarde |-3|=3 enzovoort.

Ik zag dat er een min teken teveel was. Oeps
      zaterdag 3 juli 2010 @ 17:03:34 #19
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_83612915
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 16:56 schreef flamingov27 het volgende:

[..]

hij bedoelt niet de regel 'cos = aanliggende/schuine' maar de cosinusregel die voor willekeurige driehoeken geldt:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Cosinusregel
    Oja, die was er ook nog, nu kom ik er wel uit.
    pi_83613219
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 16:58 schreef flamingov27 het volgende:

[..]

Dan is het probleem niet opgelost. De absolute waarde bij x en y in de opgave staat voor de gewone absolute waarde |-3|=3 enzovoort.

Ik zag dat er een min teken teveel was. Oeps
    Maar dan is 0 het enige gehele getal x met |x|<=p-m voor m>0.
    pi_83613414
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 15:43 schreef Riparius het volgende:

[..]

Cosinusregel.
    Kan je hier niet Sos, Cas, Toa gebruiken???
    pi_83613584
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 17:15 schreef Burakius het volgende:

[..]

Kan je hier niet Sos, Cas, Toa gebruiken???
    Soscastoa gaat ook uitsluitend over rechthoekige driehoeken.
    pi_83619751
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 17:10 schreef thabit het volgende:

[..]

Maar dan is 0 het enige gehele getal x met |x|<=p-m voor m>0.
    de min-tekens moeten weg. Het is: |x|<=pm
    pi_83621481
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 20:02 schreef flamingov27 het volgende:

[..]

de min-tekens moeten weg. Het is: |x|<=pm
    Bekijk de verzameling A = {(x,y) in Z2 : 0 <= x <= pm, 0 <= y <= pm}. A heeft (pm+1)2 elementen. We kunnen een afbeelding A -> Z/p2mZ maken door (x,y) naar x-ay te sturen. De verzameling Z/p2mZ heeft p2m elementen dus er zijn elementen (x1, y1) en (x2, y2) in A met hetzelfde beeld. Trek deze van elkaar af:
    (x, y) = (x1 - x2, y1 - y2) voldoet aan de opgave.
    pi_83644927
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 20:48 schreef thabit het volgende:

[..]

Bekijk de verzameling A = {(x,y) in Z2 : 0 <= x <= pm, 0 <= y <= pm}. A heeft (pm+1)2 elementen. We kunnen een afbeelding A -> Z/p2mZ maken door (x,y) naar x-ay te sturen. De verzameling Z/p2mZ heeft p2m elementen dus er zijn elementen (x1, y1) en (x2, y2) in A met hetzelfde beeld. Trek deze van elkaar af:
    (x, y) = (x1 - x2, y1 - y2) voldoet aan de opgave.
    Dit vind ik wel een leuk bewijsje! Dank je wel!!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')