Ik snap wat je bedoelt. Is ook wel lastig ja. Ik heb het voordeel dat ik op een redelijk kleine locatie werk, waar ik iedereen ken - ook al ben ik geen mentor. Dus die extra informatie weet ik dus automatisch en neem ik dan ook mee in mijn afwegingen.quote:Ik merk dat ik tegenover leerlingen waar ik geen mentor van ben "strenger" sta opgesteld dan tegenover mijn mentorleerlingen. Als je intensiever met leerlingen omgaat, meer weet van wat er thuis speelt, dan neem (ikzelf tenminste) dat meer mee in mijn beeld van een leerling en nuanceer ik het dus ook meer.
Ik vind dat heel lastig met 9 klassen waarvan mentoren mij lang niet altijd inlichten over eventuele omstandigheden thuis of andere dingen rondom de leerlingen.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 22:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik snap wat je bedoelt. Is ook wel lastig ja. Ik heb het voordeel dat ik op een redelijk kleine locatie werk, waar ik iedereen ken - ook al ben ik geen mentor. Dus die extra informatie weet ik dus automatisch en neem ik dan ook mee in mijn afwegingen.
Kan ik me goed voorstellen ja. Communicatie door andere mentoren kan inderdaad wel eens te wensen overlaten. Dat frustreert mij ook wel eens. Maar gelukkig kom ik ook zélf veel te weten door met de kinderen te kletsen.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 22:34 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik vind dat heel lastig met 9 klassen waarvan mentoren mij lang niet altijd inlichten over eventuele omstandigheden thuis of andere dingen rondom de leerlingen.
Dat deed ik ook altijd.quote:Ik ben zelf naar docenten toe heel open over mijn mentorleerlingen (tot de grens die leerling/ouders aangeven) zodat er geen rare verhalen rond gaan of eigen conclusies worden getrokken. Stel het ook op prijs als docenten mij over mijn mentorleerlingen inlichten als er iets schort, niet goed gaat, of juist heel goed gaat.
Die mail . Té erg.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:45 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Bij ons sturen de vaders van Frits en Fleur en Frederik en Jan en Florine en Max en Florentine en Fleurine en Jan-Diederik gewoon een massamail á la:
[..]
Ik hoop dat ik daar volgend jaar iets meer rust voor heb, doordat de lessen wat langer zijn (60 minuten). En anders zorg ik wel dat ik er rust voor maak. Nieuw aandachtspunt voor volgend jaar in het algemeen: rust.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 22:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Kan ik me goed voorstellen ja. Communicatie door andere mentoren kan inderdaad wel eens te wensen overlaten. Dat frustreert mij ook wel eens. Maar gelukkig kom ik ook zélf veel te weten door met de kinderen te kletsen.
Om diezelfde reden heb ik zo'n zin om aan het werk te gaan als docent . Omdat ik er nu zó anders zal staan dan in september vorig jaar toen ik nog geen orde kon houden en toen ik nog bang was voor boze leerlingen als ik lage cijfers teruggaf.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 22:43 schreef Gamefan24 het volgende:
Ondertussen kijk ik nog steeds uit naar volgend stageperiode, heb er onmundig veel zin in. Het meest heerende gevoel is dat ik als een tweede versie van mijzelf mijn intrede zal maken, om nog beter en nog meer te scoren als docent!
als je het zo omschrijft snap ik het beter. had ook niet begrepen dat het om drie keer een 5,4 ging...quote:Op dinsdag 29 juni 2010 18:01 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Ik snap je redenering hoor, ik denk alleen dat het jaar overdoen terwijl het nu zo goed gaat hem alleen maar enorm demotiveert. Hij heeft aangetoond het te kunnen, z'n toetsen nu gaan echt heel goed, verder staat hij voor z'n profielvakken van volgend jaar allemaal zevens en achten, keurig opgehaald dus. Hij staat te springen om in HAVO4 te laten zien wat 'ie kan, gaat echt voor z'n bétaprofiel, en ik ben dus echt bang dat een tweede keer 3HAVO (alles nog een keer, niet meer bij je vrienden in de klas) zo demotiveert dat 4HAVO daarna helemaal een ramp gaat worden. En dan is de consequentie van school af.
Moet je een leerling straffen voor anderhalve periode weinig inzet, of belonen voor twee-en-een-halve periode heel veel inzet? Overziet een puber de gevolgen van zo'n slechte start? In de brugklas en klas 2 werkte het nog op deze manier, kon hij het nog prima redden met weinig doen. Wanneer gun je iemand het voordeel van de twijfel danwel een tweede kans, en wanneer niet?
Vier onvoldoendepunten met volop compensatie, ik vind dat echt een prototype twijfelgeval. Kijk, ik heb ook leerlingen met vijf of zes of zelfs twaalf of dertien onvoldoendepunten, daar is 't klip en klaar.
Evaluatieformulier heb ik al gedaan (Roos van Leary), maar ik kan daar nog wel wat dieper op ingaan. Verder moeten ze hun boekverslagen nog in orde maken, dus dat laat ik ze doen en voor de rest niets. Of naar buiten idd met die hitte. 35 graden, pfft.quote:Op woensdag 30 juni 2010 20:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Uh... ik laat sowieso altijd een evaluatieformulier over mijn lessen invullen. Daarnaast denk ik dat ik gewoon wat met ze ga kletsen, beetje terugkijken op het afgelopen jaar. Als het echt snoei-heet weer wordt, dan ga ik lekker met ze op het sportveldje liggen.
Bedankt voor de tip! Klinkt wel leuk idd, alleen weet ik niet hoe creatief mijn leerlingen zijn in het bedenken van alternatieve betekenissen, aangezien ze dus doof / slechthorend zijn en niet zo creatief met taal. Ik zal eens met mijn coach overleggen wat zij ervan denkt.quote:Op donderdag 1 juli 2010 08:03 schreef Jentin het volgende:
Ik heb soms ook gewoon zo'n kletsuur, en soms doe ik (met name in jongere klassen) een woordenboekspel (ook nog eens heel verantwoord als je Nederlands geeft). Dat klinkt verschrikkelijk en dat is het ook misschien, maar mijn klassen vinden het echt altijd leuk en ze vragen vaak of we het nog een keer spelen. Ik heb het zelf gejat uit 'Ik hou van Holland', maar volgens mij komt het eigenlijk ergens anders vandaan. Ik noem het altijd 'liegen', want dat vinden ze wel spannend
Het idee: je maakt groepjes van 4 (of 5, 6..) en je geeft de groepjes een paar woordenboeken. Ieder groepje zoekt dan een aantal woorden op waarvan het denkt dat andere leerlingen dat niet kennen. Ze noteren vervolgens de juiste betekenis van dat woord én verzinnen er 2 (of 3) betekenissen bij. Dan hebben ze dus een moeilijk woord + 3 (of 4) betekenissen.
Vervolgens laat je degene met het beste pokerface naar voren komen en die zet het woord op het boord en vertelt met een (hopelijk) stalen gezicht welke vier betekenissen er zijn. De overige groepen moeten dan kiezen welke betekenis de juiste is.
Als je er een puntentelling aan wil hangen: 1 punt wanneer een groep de correcte betekenis kiest, 1 punt voor de verzinnende groep als een groepje een betekenis kiest die zelfverzonnen is.
Ik weet alleen niet of dit ook kan met slechthorende leerlingen, maar ik denk het wel toch?
Nogmaals: het klinkt misschien lame, maar het is bij mij altijd een groot succes (zelfs havo 4 loopt er nog warm voor hier ) en het zorgt voor de nodige hilariteit. Bovendien kun je als docent nog even je ego opkrikken, als die kinderen merken dat jij woorden kent die zij dus onbegrijpelijk vinden .
Klinkt erg leuk! . Ik heb nog miniwhiteboards liggen. Daar kunnen ze dan hun antwoord op schrijven. Die tip van betekenissen van andere woorden gebruiken is wel een goede! .quote:Op donderdag 1 juli 2010 08:22 schreef Jentin het volgende:
Als ze niet zo creatief zijn, geef ik ze altijd de tip gewoon een betekenis uit het woordenboek te pikken van een ander interessant woord. Dat klinkt ook nog eens extra geloofwaardig soms
Wat dat raden betreft: alle groepjes mogen een antwoord kiezen (de betekenissen moeten als een soort multiple choice worden genoemd). Pas als alle groepen hebben gekozen, wordt het goede antwoord gegeven. Ze mogen natuurlijk best allemaal voor B kiezen ofzo.
Dus voorbeeld: je hebt 4 groepen. Groep 1 is aan de beurt, zet een woord op het bord en vertelt 3 of 4 betekenissen. Vervolgens vraag jij aan de andere groepjes wat zij denken dat de juiste betekenis is. Dat noteer je even op een kladje of op het bord.
Pas als alle groepjes gekozen hebben, maakt groep 1 de juiste betekenis bekend. Dus de kans op een goed antwoord wordt gaandeweg niet groter of kleiner, want men weet na één gegeven antwoord nog niet of dat het juiste is.
Soms is het juist grappig als de andere groepjes massaal hetzelfde antwoord kiezen (B ofzo) en de spelende groep dan glunderend bekend mag maken dat ze 'allemaal lekker verkeerd zijn, want het is A '
Dat is toch niet meer aan de orde als ze hun antwoord allemaal op hetzelfde moment geven? .quote:Ik laat ook nooit steeds hetzelfde groepje als eerste kiezen, zodat steeds een ander groepje iets langer de tijd heeft om het eens te worden. Ik heb nog nooit protesten gehad, trouwens, het is eigenlijk voor het eerst dat ik hier nu over nadenk .
Als ze het opschrijven, komen de antwoorden wel tegelijk en heeft niemand voordeel van een ander (en ik denk ook niet dat zij daar zo tegenaan zouden kijken als ze de antwoorden mondeling zouden geven).quote:Op donderdag 1 juli 2010 09:32 schreef kwakz0r het volgende:
@vik ze geven de antwoorden niet helemaal tegelijk. groepje 1 zegt het eerst, dan groepje 2. de volgende ronde eerst groepje 2 dan groepje 1. een goed antwoord is altijd een bepaald aantal punten waard. elk groepje heeft dus om de beurt voordeel en de mogelijkheid om "mee te gaan" met de andere groep.
leuk spel! ik ken het als een quiz op de engelse tv, en ga er misschien wel iets mee doen in mijn onderbouw klassen volgend jaar.
jij reageerde toch op de procedure zoals beschreven door ehh... even naam vergeten...?quote:Op donderdag 1 juli 2010 09:40 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Als ze het opschrijven, komen de antwoorden wel tegelijk en heeft niemand voordeel van een ander (en ik denk ook niet dat zij daar zo tegenaan zouden kijken als ze de antwoorden mondeling zouden geven).
Ik betwijfel alleen of het nog wel leuk is als het een raadspelletje is, want dat zal het zijn in mijn groep. Horende leerlingen zullen nog gebruik maken van strategieën om de betekenis van een onbekend woord te achterhalen (opdelen, herkennen ze er een ander woord in etc?) en dat zullen deze leerlingen niet doen.
Ik bedoelde het zo inderdaad , maar de oplossing van Viking is ook handig, lijkt me. Kunnen slechthorende leerlingen ook geen betekenissen afleiden als ze een woord opgeschreven zíen staan trouwens, Viking?quote:Op donderdag 1 juli 2010 09:32 schreef kwakz0r het volgende:
@vik ze geven de antwoorden niet helemaal tegelijk. groepje 1 zegt het eerst, dan groepje 2. de volgende ronde eerst groepje 2 dan groepje 1. een goed antwoord is altijd een bepaald aantal punten waard. elk groepje heeft dus om de beurt voordeel en de mogelijkheid om "mee te gaan" met de andere groep.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |