abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 29 juni 2010 @ 22:26:16 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_83466520
Smijt ik met mijn laatste post het topic dicht... Hier weer verder in ons vrolijke topic voor iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt!

Over de extra opdrachten aan het einde van het jaar om het punt op te krikken: daar zou ik zelf dus ook niet aan mee gaan doen. En zeker niet als ik zulke 'dwingende' mailtjes kreeg... Vreselijk.
quote:
Ik merk dat ik tegenover leerlingen waar ik geen mentor van ben "strenger" sta opgesteld dan tegenover mijn mentorleerlingen. Als je intensiever met leerlingen omgaat, meer weet van wat er thuis speelt, dan neem (ikzelf tenminste) dat meer mee in mijn beeld van een leerling en nuanceer ik het dus ook meer.
Ik snap wat je bedoelt. Is ook wel lastig ja. Ik heb het voordeel dat ik op een redelijk kleine locatie werk, waar ik iedereen ken - ook al ben ik geen mentor. Dus die extra informatie weet ik dus automatisch en neem ik dan ook mee in mijn afwegingen.
.
pi_83467199
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 22:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ik snap wat je bedoelt. Is ook wel lastig ja. Ik heb het voordeel dat ik op een redelijk kleine locatie werk, waar ik iedereen ken - ook al ben ik geen mentor. Dus die extra informatie weet ik dus automatisch en neem ik dan ook mee in mijn afwegingen.
Ik vind dat heel lastig met 9 klassen waarvan mentoren mij lang niet altijd inlichten over eventuele omstandigheden thuis of andere dingen rondom de leerlingen.

Ik ben zelf naar docenten toe heel open over mijn mentorleerlingen (tot de grens die leerling/ouders aangeven) zodat er geen rare verhalen rond gaan of eigen conclusies worden getrokken. Stel het ook op prijs als docenten mij over mijn mentorleerlingen inlichten als er iets schort, niet goed gaat, of juist heel goed gaat.

Maar ik merk dat die openheid bij lang niet al mijn collega's een gewoonte is, waardoor ik bijvoorbeeld nu in de laatste week van het jaar pas over een leerling uit één van mijn klassen hoor dat er thuis zoveel speelt dat ze nu onder begeleiding van jeugdzorg staat. Kijk, ik hoef niet persé te weten wát er dan precies speelt, maar doe even een berichtje dat de thuissituatie lastig is en dat dit het gedrag en de prestaties van die leerling kan beïnvloeden, o.i.d.
pi_83467720
Even een reactie op de voorbeeldmail uit de vorige thread:

Sommige ouders kunnen echt asociaal zijn door zulke mails te versturen. Ik snap dat ze graag hun zoons cijfer willen ophogen aan het eind van het jaar, maar om nou een hele plan van aanpak op te dringen via de mail vind ik toch veels te gortig! Op zo'n mail zou ik geeneens serieus ingaan Het lijkt me duidelijk dat er hier 1 de docent is, die bepaalt op welke manier de leerlingen punten kunnen verdienen..


Ondertussen kijk ik nog steeds uit naar volgend stageperiode, heb er onmundig veel zin in. Het meest heerende gevoel is dat ik als een tweede versie van mijzelf mijn intrede zal maken, om nog beter en nog meer te scoren als docent!
  dinsdag 29 juni 2010 @ 22:45:34 #4
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_83467861
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 22:34 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik vind dat heel lastig met 9 klassen waarvan mentoren mij lang niet altijd inlichten over eventuele omstandigheden thuis of andere dingen rondom de leerlingen.
Kan ik me goed voorstellen ja. Communicatie door andere mentoren kan inderdaad wel eens te wensen overlaten. Dat frustreert mij ook wel eens. Maar gelukkig kom ik ook zélf veel te weten door met de kinderen te kletsen.
quote:
Ik ben zelf naar docenten toe heel open over mijn mentorleerlingen (tot de grens die leerling/ouders aangeven) zodat er geen rare verhalen rond gaan of eigen conclusies worden getrokken. Stel het ook op prijs als docenten mij over mijn mentorleerlingen inlichten als er iets schort, niet goed gaat, of juist heel goed gaat.
Dat deed ik ook altijd.
.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 22:47:05 #5
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83467939
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 21:45 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]



Bij ons sturen de vaders van Frits en Fleur en Frederik en Jan en Florine en Max en Florentine en Fleurine en Jan-Diederik gewoon een massamail á la:
[..]
Die mail . Té erg.

Ik heb echt medelijden met jullie, want ik zou daar écht geen zin meer in hebben en ik zou het ook niet meer doen. Er zijn genoeg momenten in een schooljaar waarop je met je neus op de feiten gedrukt wordt, dan moet je daar op dat moment iets mee doen en niet aan het einde van het jaar hopen dat de docenten je gunstig gezind zijn.

En slaan ze echt dat toontje aan? Zo van: "Wij hebben overlegd dat onze zoon z'n cijfer het liefst dmv een werkstuk doet en vertelt u nu maar waar het over moet gaan" zonder dat je überhaupt akkoord bent gegaan? .
Niet meer actief op Fok!
pi_83467952
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 22:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Kan ik me goed voorstellen ja. Communicatie door andere mentoren kan inderdaad wel eens te wensen overlaten. Dat frustreert mij ook wel eens. Maar gelukkig kom ik ook zélf veel te weten door met de kinderen te kletsen.

Ik hoop dat ik daar volgend jaar iets meer rust voor heb, doordat de lessen wat langer zijn (60 minuten). En anders zorg ik wel dat ik er rust voor maak. Nieuw aandachtspunt voor volgend jaar in het algemeen: rust.

Wat klink ik zeikerig he ik zet graag aan het eind v/h jaar de boel op een rijtje, anders voelt het zo onafgerond en we-stomen-gewoon-door.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 22:49:23 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83468109
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 22:43 schreef Gamefan24 het volgende:
Ondertussen kijk ik nog steeds uit naar volgend stageperiode, heb er onmundig veel zin in. Het meest heerende gevoel is dat ik als een tweede versie van mijzelf mijn intrede zal maken, om nog beter en nog meer te scoren als docent!
Om diezelfde reden heb ik zo'n zin om aan het werk te gaan als docent . Omdat ik er nu zó anders zal staan dan in september vorig jaar toen ik nog geen orde kon houden en toen ik nog bang was voor boze leerlingen als ik lage cijfers teruggaf.
Niet meer actief op Fok!
pi_83468507
Wat voor soort docenten lopen hier allemaal, basisschool en middelbaar?

Ik studeer informatica en heb een minor gedaan en voor de klas gestaan van een middelbare school. Vond het contact met de leerlingen heel leuk,maar voor de klas staan is op dit moment niks voor mij heb ik gemerkt. Wie weet later ooit nog. Ik heb enkele lessen gedraaid als docent, ben geen natuurtalent maar was wel een super ervaring.

Wel vind ik de ervaringen op mijn hogeschool dusdanig goed, dat ik overweeg om minimaal een master niveau te halen en te gaan voor het docentschap aan een HBO Instelling. Eerst een aantal jaren bedrijfsleven en later dan het onderwijs in.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 23:15:17 #9
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_83469584
Die mail

Vorige week mijn nieuwe mentor-kids ontmoet Ik was zenuwachtig als wat maar heb een aardig begin gemaakt. Inmiddels zelfs al een oudergesprek gehad.
Vandaag de dossiergegevens ingevuld en ik heb 2 PDD-NOS'ers & een Asperger met ADHD kenmerken . Ook al een sociogram gemaakt van wie-wie kent ... kortom, heb er zin in

Nog 1,5 week te gaan. Deze week het begeleiden van projectweek/Maatschap.Stages en volgende week rapportvergaderingen/diploma-uitreiking .... kan de vakantie al ruiken
Wat je vindt, ...
  dinsdag 29 juni 2010 @ 23:26:21 #10
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83470222
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 18:01 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Ik snap je redenering hoor, ik denk alleen dat het jaar overdoen terwijl het nu zo goed gaat hem alleen maar enorm demotiveert. Hij heeft aangetoond het te kunnen, z'n toetsen nu gaan echt heel goed, verder staat hij voor z'n profielvakken van volgend jaar allemaal zevens en achten, keurig opgehaald dus. Hij staat te springen om in HAVO4 te laten zien wat 'ie kan, gaat echt voor z'n bétaprofiel, en ik ben dus echt bang dat een tweede keer 3HAVO (alles nog een keer, niet meer bij je vrienden in de klas) zo demotiveert dat 4HAVO daarna helemaal een ramp gaat worden. En dan is de consequentie van school af.

Moet je een leerling straffen voor anderhalve periode weinig inzet, of belonen voor twee-en-een-halve periode heel veel inzet? Overziet een puber de gevolgen van zo'n slechte start? In de brugklas en klas 2 werkte het nog op deze manier, kon hij het nog prima redden met weinig doen. Wanneer gun je iemand het voordeel van de twijfel danwel een tweede kans, en wanneer niet?

Vier onvoldoendepunten met volop compensatie, ik vind dat echt een prototype twijfelgeval. Kijk, ik heb ook leerlingen met vijf of zes of zelfs twaalf of dertien onvoldoendepunten, daar is 't klip en klaar.
als je het zo omschrijft snap ik het beter. had ook niet begrepen dat het om drie keer een 5,4 ging...
Kwak
pi_83478683
Die mails ken ik ook. Heb er dit jaar eentje gezien van een ouder van een mentorleerling die zoiets had gestuurd naar de wiskundedocente. Ik heb zelf besloten zulke mails niet (meer) te beantwoorden. Als een ouder dit vaker doet of naar meerdere docenten tegelijk dan hoort een coordinator of teamleider te reageren, vind ik. Die van mij doet dat wel en die heeft daar een standaardmail voor.

Het hele idee dat je vanwege eentiende punt bij een vak zou blijven zitten, is natuurlijk onzin.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_83478933
Ik heb weleens een moeder van een brugklasser aan de lijn gehad of zoonlief een toets mocht herkansen, want hij had niet goed kunnen leren omdat hij de dag ervoor jarig was. Dat ging over een repetitie die minstens een week van tevoren opgegeven was.

Je zou het nog kunnen gooien op onervarenheid van de ouders met hoe het op middelbare scholen werkt, ware het niet dat deze jongen een oudere broer had op school.

Vrijdag is de afscheidsbijeenkomst van collega's vervroegd zodat we om 16:00 met z'n allen voetbal kunnen kijken. Misschien idioot dat voor zoiets als voetbal officiele dingen worden verplaatst, maar mij hoor je niet klagen .
pi_83478949
Waar ik ook zwaar op tegen ben, is het overgaan met taken. Wat een vette onzin is dat. Ik ben dus vrij hard in vergaderingen, ook voor mijn eigen mentorleerlingen. Hoe lief ik ze ook vind. Zitten blijven is helemaal niet zo erg, soms precies goed. Het kan dienen als wake-up call. Het kan een kind een betere basis geven voor de andere jaren. Het kan een kind even rust geven . Lange termijn in ogen houden is beter dan een kind op korte termijn het voordeel geven.

Ik ben zelf in de derde klas blijven zitten op de middelbare school en ze hadden me toen ook kunnen laten overgaan als de leraren me hadden willen helpen. Ik kwam toen een compensatiepunt tekort. Op mijn school ben je dan een bespreekgeval. Dat deden ze niet, omdat ik het hele jaar niks had uitgevoerd. Terecht dus. Voor mij is het heel goed geweest. Ik vertel dat ook altijd aan leerlingen en ouders. Als een kind gedemotiveerd wordt omdat ie een jaar moet over doen, heeft ie wat mij betreft sowieso een probleem met motivatie. Ik heb daar geen medelijden mee. Zo'n jaar overdoen is de ideale mogelijkheid om jezelf en je omgeving te laten zien dat je het kan. Het leert je omgaan met tegenslag.

Ik maak alleen uitzondering voor leerlingen met zware problemen die wel capaciteit hebben maar door omstandigheden het niet hebben kunnen laten zien.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 30 juni 2010 @ 20:13:46 #14
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83504915
Even een vraagje:

Wat doen jullie in de laatste les met jullie leerlingen? Ik moet vrijdag nog twee lessen geven, maar dat zullen geen inhoudelijke lessen meer zijn (cijfers zijn al ingevoerd etc, dus het schooljaar is in principe afgerond). Nu zit ik te dubben wat ik zal gaan doen! Ideeën?
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 30 juni 2010 @ 20:30:26 #15
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_83505807
Uh... ik laat sowieso altijd een evaluatieformulier over mijn lessen invullen. Daarnaast denk ik dat ik gewoon wat met ze ga kletsen, beetje terugkijken op het afgelopen jaar. Als het echt snoei-heet weer wordt, dan ga ik lekker met ze op het sportveldje liggen.
.
pi_83520572
Ik heb soms ook gewoon zo'n kletsuur, en soms doe ik (met name in jongere klassen) een woordenboekspel (ook nog eens heel verantwoord als je Nederlands geeft). Dat klinkt verschrikkelijk en dat is het ook misschien, maar mijn klassen vinden het echt altijd leuk en ze vragen vaak of we het nog een keer spelen. Ik heb het zelf gejat uit 'Ik hou van Holland', maar volgens mij komt het eigenlijk ergens anders vandaan. Ik noem het altijd 'liegen', want dat vinden ze wel spannend

Het idee: je maakt groepjes van 4 (of 5, 6..) en je geeft de groepjes een paar woordenboeken. Ieder groepje zoekt dan een aantal woorden op waarvan het denkt dat andere leerlingen dat niet kennen. Ze noteren vervolgens de juiste betekenis van dat woord én verzinnen er 2 (of 3) betekenissen bij. Dan hebben ze dus een moeilijk woord + 3 (of 4) betekenissen.
Vervolgens laat je degene met het beste pokerface naar voren komen en die zet het woord op het boord en vertelt met een (hopelijk) stalen gezicht welke vier betekenissen er zijn. De overige groepen moeten dan kiezen welke betekenis de juiste is.
Als je er een puntentelling aan wil hangen: 1 punt wanneer een groep de correcte betekenis kiest, 1 punt voor de verzinnende groep als een groepje een betekenis kiest die zelfverzonnen is.

Ik weet alleen niet of dit ook kan met slechthorende leerlingen, maar ik denk het wel toch?

Nogmaals: het klinkt misschien lame, maar het is bij mij altijd een groot succes (zelfs havo 4 loopt er nog warm voor hier ) en het zorgt voor de nodige hilariteit. Bovendien kun je als docent nog even je ego opkrikken, als die kinderen merken dat jij woorden kent die zij dus onbegrijpelijk vinden .
  donderdag 1 juli 2010 @ 08:05:00 #17
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83520589
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 20:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Uh... ik laat sowieso altijd een evaluatieformulier over mijn lessen invullen. Daarnaast denk ik dat ik gewoon wat met ze ga kletsen, beetje terugkijken op het afgelopen jaar. Als het echt snoei-heet weer wordt, dan ga ik lekker met ze op het sportveldje liggen.
Evaluatieformulier heb ik al gedaan (Roos van Leary), maar ik kan daar nog wel wat dieper op ingaan. Verder moeten ze hun boekverslagen nog in orde maken, dus dat laat ik ze doen en voor de rest niets. Of naar buiten idd met die hitte. 35 graden, pfft.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 1 juli 2010 @ 08:10:17 #18
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83520647
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 08:03 schreef Jentin het volgende:
Ik heb soms ook gewoon zo'n kletsuur, en soms doe ik (met name in jongere klassen) een woordenboekspel (ook nog eens heel verantwoord als je Nederlands geeft). Dat klinkt verschrikkelijk en dat is het ook misschien, maar mijn klassen vinden het echt altijd leuk en ze vragen vaak of we het nog een keer spelen. Ik heb het zelf gejat uit 'Ik hou van Holland', maar volgens mij komt het eigenlijk ergens anders vandaan. Ik noem het altijd 'liegen', want dat vinden ze wel spannend

Het idee: je maakt groepjes van 4 (of 5, 6..) en je geeft de groepjes een paar woordenboeken. Ieder groepje zoekt dan een aantal woorden op waarvan het denkt dat andere leerlingen dat niet kennen. Ze noteren vervolgens de juiste betekenis van dat woord én verzinnen er 2 (of 3) betekenissen bij. Dan hebben ze dus een moeilijk woord + 3 (of 4) betekenissen.
Vervolgens laat je degene met het beste pokerface naar voren komen en die zet het woord op het boord en vertelt met een (hopelijk) stalen gezicht welke vier betekenissen er zijn. De overige groepen moeten dan kiezen welke betekenis de juiste is.
Als je er een puntentelling aan wil hangen: 1 punt wanneer een groep de correcte betekenis kiest, 1 punt voor de verzinnende groep als een groepje een betekenis kiest die zelfverzonnen is.

Ik weet alleen niet of dit ook kan met slechthorende leerlingen, maar ik denk het wel toch?

Nogmaals: het klinkt misschien lame, maar het is bij mij altijd een groot succes (zelfs havo 4 loopt er nog warm voor hier ) en het zorgt voor de nodige hilariteit. Bovendien kun je als docent nog even je ego opkrikken, als die kinderen merken dat jij woorden kent die zij dus onbegrijpelijk vinden .
Bedankt voor de tip! Klinkt wel leuk idd, alleen weet ik niet hoe creatief mijn leerlingen zijn in het bedenken van alternatieve betekenissen, aangezien ze dus doof / slechthorend zijn en niet zo creatief met taal. Ik zal eens met mijn coach overleggen wat zij ervan denkt.

Dan zou ik het in groepjes van 3 x 3 doen (of 4 x 2 als iemand afwezig is), want die klas telt 9 leerlingen.

Ik zal het eens testen in Havo 2 straks .

Edit: hoe beslis je trouwens welk groepje het eerst antwoord mag geven? En je kunt met ieder woord maar één groepje laten raden, want met iedere foute keuze neemt de kans dat het volgende groepje het goed heeft toe en dat groepje krijgt dan gemakkelijker punten en daar gaan ze ongetwijfeld (en terecht!) over protesteren .
Niet meer actief op Fok!
pi_83520754
Als ze niet zo creatief zijn, geef ik ze altijd de tip gewoon een betekenis uit het woordenboek te pikken van een ander interessant woord. Dat klinkt ook nog eens extra geloofwaardig soms

Wat dat raden betreft: alle groepjes mogen een antwoord kiezen (de betekenissen moeten als een soort multiple choice worden genoemd). Pas als alle groepen hebben gekozen, wordt het goede antwoord gegeven. Ze mogen natuurlijk best allemaal voor B kiezen ofzo.

Dus voorbeeld: je hebt 4 groepen. Groep 1 is aan de beurt, zet een woord op het bord en vertelt 3 of 4 betekenissen. Vervolgens vraag jij aan de andere groepjes wat zij denken dat de juiste betekenis is. Dat noteer je even op een kladje of op het bord.
Pas als alle groepjes gekozen hebben, maakt groep 1 de juiste betekenis bekend. Dus de kans op een goed antwoord wordt gaandeweg niet groter of kleiner, want men weet na één gegeven antwoord nog niet of dat het juiste is.
Soms is het juist grappig als de andere groepjes massaal hetzelfde antwoord kiezen (B ofzo) en de spelende groep dan glunderend bekend mag maken dat ze 'allemaal lekker verkeerd zijn, want het is A '
Ik laat ook nooit steeds hetzelfde groepje als eerste kiezen, zodat steeds een ander groepje iets langer de tijd heeft om het eens te worden. Ik heb nog nooit protesten gehad, trouwens, het is eigenlijk voor het eerst dat ik hier nu over nadenk .
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:17:49 #20
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83521608
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 08:22 schreef Jentin het volgende:
Als ze niet zo creatief zijn, geef ik ze altijd de tip gewoon een betekenis uit het woordenboek te pikken van een ander interessant woord. Dat klinkt ook nog eens extra geloofwaardig soms

Wat dat raden betreft: alle groepjes mogen een antwoord kiezen (de betekenissen moeten als een soort multiple choice worden genoemd). Pas als alle groepen hebben gekozen, wordt het goede antwoord gegeven. Ze mogen natuurlijk best allemaal voor B kiezen ofzo.

Dus voorbeeld: je hebt 4 groepen. Groep 1 is aan de beurt, zet een woord op het bord en vertelt 3 of 4 betekenissen. Vervolgens vraag jij aan de andere groepjes wat zij denken dat de juiste betekenis is. Dat noteer je even op een kladje of op het bord.
Pas als alle groepjes gekozen hebben, maakt groep 1 de juiste betekenis bekend. Dus de kans op een goed antwoord wordt gaandeweg niet groter of kleiner, want men weet na één gegeven antwoord nog niet of dat het juiste is.
Soms is het juist grappig als de andere groepjes massaal hetzelfde antwoord kiezen (B ofzo) en de spelende groep dan glunderend bekend mag maken dat ze 'allemaal lekker verkeerd zijn, want het is A '
Klinkt erg leuk! . Ik heb nog miniwhiteboards liggen. Daar kunnen ze dan hun antwoord op schrijven. Die tip van betekenissen van andere woorden gebruiken is wel een goede! .
quote:
Ik laat ook nooit steeds hetzelfde groepje als eerste kiezen, zodat steeds een ander groepje iets langer de tijd heeft om het eens te worden. Ik heb nog nooit protesten gehad, trouwens, het is eigenlijk voor het eerst dat ik hier nu over nadenk .
Dat is toch niet meer aan de orde als ze hun antwoord allemaal op hetzelfde moment geven? .

Ik ben een keer de mist ingegaan met een quiz en sindsdien let ik heel goed op bij het ontwerpen ervan. Ik had toen twee groepjes die elk een vraag in dezelfde categorie mochten beantwoorden (bijv. aangeven wat het WG is in de onderstreepte zin). Als groepje 1 het goed had, kreeg die 4 punten en als groepje 1 het fout had, mocht groepje 2 het proberen voor 2 punten. Dat kwam me op protest te staan, want groepje 2 was in het voordeel, omdat ze de vraag en het antwoord van groepje 1 hadden gezien en dus zelf beter wisten wat ongeveer het antwoord moest zijn. En anderzijds protesteerde groepje 2 steeds dat zij de antwoorden van groepje 1 ook hadden geweten en dat de vragen niet allemaal even moeilijk waren.

Dus. Sindsdien doe ik het dus met whiteboards, zodat iedereen het antwoord kan geven . En dat is dan weer niet zo goed te doen in een klas van 30 leerlingen . Ik zet gewoon 4 teams van 2 leerlingen op een rijtje en dan heb je een prachtige quiz-setting . Vinden ze ook erg leuk om te doen!
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:32:14 #21
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83521933
@vik ze geven de antwoorden niet helemaal tegelijk. groepje 1 zegt het eerst, dan groepje 2. de volgende ronde eerst groepje 2 dan groepje 1. een goed antwoord is altijd een bepaald aantal punten waard. elk groepje heeft dus om de beurt voordeel en de mogelijkheid om "mee te gaan" met de andere groep.


leuk spel! ik ken het als een quiz op de engelse tv, en ga er misschien wel iets mee doen in mijn onderbouw klassen volgend jaar.
Kwak
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:40:30 #22
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83522147
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 09:32 schreef kwakz0r het volgende:
@vik ze geven de antwoorden niet helemaal tegelijk. groepje 1 zegt het eerst, dan groepje 2. de volgende ronde eerst groepje 2 dan groepje 1. een goed antwoord is altijd een bepaald aantal punten waard. elk groepje heeft dus om de beurt voordeel en de mogelijkheid om "mee te gaan" met de andere groep.


leuk spel! ik ken het als een quiz op de engelse tv, en ga er misschien wel iets mee doen in mijn onderbouw klassen volgend jaar.
Als ze het opschrijven, komen de antwoorden wel tegelijk en heeft niemand voordeel van een ander (en ik denk ook niet dat zij daar zo tegenaan zouden kijken als ze de antwoorden mondeling zouden geven).

Ik betwijfel alleen of het nog wel leuk is als het een raadspelletje is, want dat zal het zijn in mijn groep. Horende leerlingen zullen nog gebruik maken van strategieën om de betekenis van een onbekend woord te achterhalen (opdelen, herkennen ze er een ander woord in etc?) en dat zullen deze leerlingen niet doen.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:53:31 #23
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83522490
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 09:40 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Als ze het opschrijven, komen de antwoorden wel tegelijk en heeft niemand voordeel van een ander (en ik denk ook niet dat zij daar zo tegenaan zouden kijken als ze de antwoorden mondeling zouden geven).

Ik betwijfel alleen of het nog wel leuk is als het een raadspelletje is, want dat zal het zijn in mijn groep. Horende leerlingen zullen nog gebruik maken van strategieën om de betekenis van een onbekend woord te achterhalen (opdelen, herkennen ze er een ander woord in etc?) en dat zullen deze leerlingen niet doen.
jij reageerde toch op de procedure zoals beschreven door ehh... even naam vergeten...?

die laat het de groepjes vertellen aan de klas en maakt zelf aantekeningen op een blaadje.

dat is wat ik uitlegde. dat is dus niet tegelijk. jij zei dat je het misshcien wel tegelijk wilde doen...
Kwak
  donderdag 1 juli 2010 @ 17:16:19 #24
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83539019
Sjonge, wat een dag!

Vandaag gewoon 1,5 uur met een leerling zitten discussiëren die vond dat een bepaald cijfer niet rechtsgeldig was. Hij kreeg zijn cijfer (een 3), liep boos weg en toen kwam m'n coach vertellen dat de leerling boos was omdat hij één cijfer meer had gekregen dan een andere leerling. Dat was volstrekt gerechtvaardigd, omdat de leerling in kwestie een apart programma volgde. En hij wist ook van tevoren dat hij een cijfer zou krijgen voor die opdracht, dus de enige reden waarom hij nu klaagde, was dat het een dikke onvoldoende was en hij nu mogelijk zou blijven zitten. Officieel moeten we ons houden aan het PTA, dus in dat opzicht stond de leerling in z'n recht, maar ik vond het ook terecht om hem een extra cijfer te geven, omdat hij dus een aangepast programma volgde. Dus ik riep hem en zei: "ik heb een compromis voor je: je mag de opdracht herkansen en morgen je herkansing inleveren." Nee, dat wilde hij niet, want dat cijfer was niet rechtsgeldig. Er waren nog twee docenten in de ruimte die ook op hem gingen inpraten (en die duidelijk ook echt heel boos werden), maar het hielp niets. Uiteindelijk heeft hij zijn gelijk gekregen van de coördinator, omdat er geen schriftelijke afspraken waren gemaakt dat hij een extra cijfer mocht halen. Erg jammer vond iedereen, want die leerling is een verschrikkelijk luie donder en hij zoekt constant naar manieren om ergens een slaatje uit te slaan. Hij heeft nu in ieder geval al z'n krediet verspeeld bij de docenten, dus ze zorgen ervoor dat alles volgend jaar vastligt, zodat 'ie zich nergens meer onderuit kan lullen. Maar pff, wat kost dat veel energie! Zo'n compromisloze houding gaat hem nog wel problemen opleveren als hij eenmaal van school af is... En toen hij hoorde dat de 3 wegging, kwam hij ons met een triomfantelijke houding bedanken voor onze medewerking .

Maar goed: alle cijfers zijn ingevoerd. Morgen stelt niks meer voor en volgende week hoef ik alleen naar de personeelsdag, dus ik heb in principe vakantie! Van school dan .
Niet meer actief op Fok!
pi_83559503
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 09:32 schreef kwakz0r het volgende:
@vik ze geven de antwoorden niet helemaal tegelijk. groepje 1 zegt het eerst, dan groepje 2. de volgende ronde eerst groepje 2 dan groepje 1. een goed antwoord is altijd een bepaald aantal punten waard. elk groepje heeft dus om de beurt voordeel en de mogelijkheid om "mee te gaan" met de andere groep.
Ik bedoelde het zo inderdaad , maar de oplossing van Viking is ook handig, lijkt me. Kunnen slechthorende leerlingen ook geen betekenissen afleiden als ze een woord opgeschreven zíen staan trouwens, Viking?

Vervelend trouwens, een leerling die zich zo opstelt. Wij hadden afgelopen jaar een jongen in 4h die helemaal niets uitvoerde en het pas de laatste weken ineens benauwd kreeg omdat hij misschien bleef zitten. Voor en na de rapportvergadering hebben hij en zijn moeder minstens vijf keer gebeld, en zelfs tíjdens de vergadering kwamen de dames van het secretariaat melden dat Bas aan de lijn hing.. vanuit Spanje . Hij heeft het gered overigens, de mazzelpik.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')