quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 15:49 schreef Lyrebird het volgende:In het andere topic dat door Klopkoek bevuild werd, heeft hij een interessant plaatje neergezet:
[
afbeelding ]
Bij zo'n plaatje gaan mijn haren recht overeind staan, omdat ik zowel in Japan als de VS heb gewoond, en die staan uiterst rechts en uiterst links.
Nou kun je veel over Japan zeggen, maar niet dat de mensen daar geen sociale problemen hebben. De gezondheidszorg werkt prima, voor een schappelijke prijs, maar het gros van de Japanners heeft zware mentale en sociale problemen.
Daarnaast zet ik gigantische vraagtekens bij het idee dat er geen inkomensongelijkheid in Japan is. Alleen al met Nederland schat ik dat de inkomensongelijkheid in Japan veel hoger is.
Ik weet dat het zinloos is om te reageren op een homohatende, oorlogshitsende, eliteverrijkende republikein maar voor de buitenstaanders dan zeg maar:
Het plaatje komt zoals ethisareth terecht op merkt uit een essay van meneer Judt. Deze heeft het weer uit het boek the spirit level.
quote:
Income inequality is measured by the ratio of incomes among the richest compared with the poorest 20% in each country. The index of health and social problems combines data for 10 outcomes (trust, mental illness, life expectancy, infant mortality, obesity, educational performance, teenage birth, homicide, imprisonment, social mobility).
http://www.cognitionandculture.net/index.php?option=com_content&view=article&id=602:better-live-in-sweden-or-anywhere-else-than-in-the-us-why-more-equal-societies-almost-always-do-b&catid=37:nicolas&Itemid=34Er is wel kritiek gekomen op het boek van Judt en "the spirit level" (wilkinson&pickett). De standaard conservatieve kritiek is immers dat de relatie andersom ligt: juist vanwege de slechte gezondheid van mensen en het volvreten ontstaan er economische ongelijkheden en permanente armoede. Daarmee wordt slim het probleem verplaatst naar het individu zelf.
Je hoort dat ook in nederland. "Ze moeten minder shag roken".
Het vervelende daarbij is dat hierin een ontwikkeling zit van meer ongelijkheden en tegelijkertijd een niet meer stijgende levensverwachting en een toename van obesitas. Door deze twee ontwikkelingen nauwgezet te
tracken en te kijken wat eerst kwam (hebben de conservatieven gelijk dat het veranderde eetgedrag e.d. eerder kwam dan de toenemende inkomensongelijkheden?) kun je al een hoop onzin wegfilteren. Wat dus ook gebeurt in het boek "The spirit level"