Eerst suggereer je dat de verhuurders geen / niet zo veel last van je zouden hebben omdat ze niet klagen. Ondanks een fiks aantal m.i. al dan niet bedenkelijke punten.quote:Op donderdag 24 juni 2010 01:13 schreef Milly0707 het volgende:
[..]
Nooit hebben ze geklaagd of gevraagd of ik ergens verbetering in wil brengen of rekening wil houden met ze, en ineens is het voorbij.
[..]
Ik ben wel bezig mijn leefstijl te veranderen, maar dit gaat niet zo snel.
Waar woon je nu of ben je een woning aan het zoeken? Woonruimte zoeken maakt best een verschil per stadquote:[..]
Daarbij zou ik graag willen weten hoe ik zo snel nog aan een kamer kan komen. Ik ben al vier weken op zoek maar wordt steeds afgewezenVolgende week moet ik eruit en ik weet nog steeds niet waar ik heen kan. Bij mijn ouders kan niet, die zijn ook het huis aan het verkopen en weten zelf ook niet waar ze daarna naartoe moeten, dus dat wordt ook een heel onzekere situatie dan. Ik heb het bij vrienden geprobeerd, maar die weigeren ook allemaal. Ik heb het zelfs anti-kraak geprobeerd maar die hebben ook niks. Iemand nog ideeën?
Sowieso is het kamerhuur en dan gelden andere regels.quote:
Mee eens... Denk ik ook nu pas aan...quote:Op donderdag 24 juni 2010 01:36 schreef sig000 het volgende:
[..]
Sowieso is het kamerhuur en dan gelden andere regels.
Ook wel beetje vreemd dat TS nieteens een getekend huurcontract heeft?
Als je netjes op tijd de huur via de bank hebt overgemaakt dan is er een opzegtermijn die stuk langer is dan een week en kan verhuurder hoog of laag springen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 01:41 schreef Milly0707 het volgende:
Ik woon nu trouwens nog steeds in die kamer, maar moet er wel binnen een week uit zijn,
Pure nonsens. De huurbeschermingsregels zijn precies hetzelfde voor onzelfstandige en zelfstandige woningen, alleen het puntensysteem is anders.quote:Op donderdag 24 juni 2010 01:36 schreef sig000 het volgende:
[..]
Sowieso is het kamerhuur en dan gelden andere regels.
Ik betaalde de huur contant, moet ik daar in het vervolg dan maar mee oppassen? En ik heb 5 weken gekregen om iets anders te vinden, dus als we het over opzegtermijn hebben heb ik daar nu nog iets van 2 maanden van over... Maar altijd beter dan een week natuurlijk!quote:Op donderdag 24 juni 2010 01:45 schreef sig000 het volgende:
[..]
Als je netjes op tijd de huur via de bank hebt overgemaakt dan is er een opzegtermijn die stuk langer is dan een week en kan verhuurder hoog of laag springen.
Voor particuliere kamerverhuur zijn er wel degelijk andere regels, is ook belastingtechnisch tot op bepaalde hoogte vrijgesteld.quote:Op donderdag 24 juni 2010 01:46 schreef Zelva het volgende:
[..]
Pure nonsens. De huurbeschermingsregels zijn precies hetzelfde voor onzelfstandige en zelfstandige woningen, alleen het puntensysteem is anders.
Geen huurcontract, geen bewijs van huurbetalingen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 01:47 schreef Milly0707 het volgende:
[..]
Ik betaalde de huur contant, moet ik daar in het vervolg dan maar mee oppassen?
Belastingtechnisch heeft niets te maken met huurbeschermingsregels. Alle regels met betrekking tot huur uit Burgerlijk Wetboek 7 zijn van toepassing op zowel mensen die kamers huren, als mensen die een niet geliberaliseerde volledige woning huren. Er is geen verschil.quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:04 schreef sig000 het volgende:
[..]
Voor particuliere kamerverhuur zijn er wel degelijk andere regels, is ook belastingtechnisch tot op bepaalde hoogte vrijgesteld.
Ingeschreven staan zegt niets. De gemeente controleert niet of dat volgens huurcontract/hypotheek wel mag. Het enige wat sommige gemeentes doen is goedkeuring van de hoofdhuurder vereisen (zodat een wildvreemde zich niet zomaar op een adres kan bijschrijven). Als dat bij jouw inschrijving vereist was, heb je in ieder geval nog iets van bewijs dat je daar woont (aangezien je geen contract hebt en huur contant betaalt)quote:[b]Op donderdag 24 juni 2010 01:13 Ik zit in onderhuur. Ik sta wel ingeschreven op dit adres, dus ik ga ervan uit dat de onderhuur legaal is.
3 maanden dusquote:Op donderdag 24 juni 2010 07:49 schreef MetalMessiah het volgende:
De hospitaregels zijn van toepassing. Omdat je er nog niet zolang woont mag de hospita de huur opzeggen met een termijn van drie maanden.
Onjuist. Het verschil zelfstandig/onzelfstandig wordt duidelijk bij de hospitaregeling (die geldt alleen voor onzelfstandige kamers). Dus niet alle regels zijn hetzelfde.quote:Op donderdag 24 juni 2010 03:40 schreef Zelva het volgende:
[..]
Belastingtechnisch heeft niets te maken met huurbeschermingsregels. Alle regels met betrekking tot huur uit Burgerlijk Wetboek 7 zijn van toepassing op zowel mensen die kamers huren, als mensen die een niet geliberaliseerde volledige woning huren. Er is geen verschil.
Dan heb je niet goed gelezen. Sig000 stelt dat voor 'kamerhuur sowieso andere regels zijn', ongeacht of er sprake kan zijn van een hospitaregeling. Dat is gewoon onzin, punt, want voor het gros van de onzelfstandige woningen gaat de hospitaregeling sowieso niet op.quote:Op donderdag 24 juni 2010 10:45 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Onjuist. Het verschil zelfstandig/onzelfstandig wordt duidelijk bij de hospitaregeling (die geldt alleen voor onzelfstandige kamers). Dus niet alle regels zijn hetzelfde.
Niet waar. De verhuurder moet er een redelijk belang bij hebben, dat zwaarder weegt dan dat van de huurder. 'Student B' wil meer betalen dan 'Student A' en daarom moet 'Student A' eruit is bijvoorbeeld geen goede reden.quote:@ TS:Deze houdt in dat zij jou binnen 9 maanden na het ingaan van de huurovereenkomst er uit kunnen zetten om welke redenen dan ook.
Zijn de redenen die ze mij hebben gegeven dan wel goede redenen? Of sta ik in mijn recht als ik blijf tot ik iets anders heb gevonden?quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:44 schreef Zelva het volgende:
[..]
Niet waar. De verhuurder moet er een redelijk belang bij hebben, dat zwaarder weegt dan dat van de huurder. 'Student B' wil meer betalen dan 'Student A' en daarom moet 'Student A' eruit is bijvoorbeeld geen goede reden.
Ik heb het gelezen, en ik reageerde niet op hem. Jij zei alleen stellig dat alle regels voor zelfstandige dan wel onzelfstandige woonruimte hetzelfde zijn, wat - zoals ik heb aangetoond - dus niet het geval is.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:44 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dan heb je niet goed gelezen. Sig000 stelt dat voor 'kamerhuur sowieso andere regels zijn', ongeacht of er sprake kan zijn van een hospitaregeling. Dat is gewoon onzin, punt, want voor het gros van de onzelfstandige woningen gaat de hospitaregeling sowieso niet op.
Wel in het geval van hospitaverhuur. Een redelijk belang in deze is helemaal niet nodig. Het redelijk belang dat jij bedoelt is neergelegd in 7:274, lid 4 sub f. Dit artikel is alleen van toepassing als de hospitaverhuurperiode van 9 maanden is verstreken, en niet eerder.quote:Niet waar. De verhuurder moet er een redelijk belang bij hebben, dat zwaarder weegt dan dat van de huurder. 'Student B' wil meer betalen dan 'Student A' en daarom moet 'Student A' eruit is bijvoorbeeld geen goede reden.
Aan jouw redelijk belang toets kom je in deze niet. Zie hierboven.quote:Dat betekent dat de verhuurder (de hospitaverhuurder) de huurovereenkomst gedurende de proefperiode (na opzegging) zonder rechterlijke tussenkomst kan beeindigen en dat hij daarbij niet gebonden is aan de opzeggingsgronden van art. 7:274. Tijdens de proefperiode is dus iedere wens tot beeindiging van de huurovereenkomst voldoende om tot beeindiging te geraken"
Ja, die redenen zijn voldoende. Je hebt in ieder geval wel nog de opzegtermijn van 3 maanden achter de hand.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:35 schreef Milly0707 het volgende:
[..]
Zijn de redenen die ze mij hebben gegeven dan wel goede redenen? Of sta ik in mijn recht als ik blijf tot ik iets anders heb gevonden?
Recht hebben is een ding, recht krijgen is een tweede. In jouw geval gaat dat heel lastig worden aangezien je niks voor elkaar hebt. Jij kan namelijk niet aantonen dat jij een huurovereenkomst hebt. Dit had zelfs gekund door bankafschriften te laten zien maar zelfs dat zit er niet in voor jou. Ik zie het somber voor je in.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:35 schreef Milly0707 het volgende:
[..]
Zijn de redenen die ze mij hebben gegeven dan wel goede redenen? Of sta ik in mijn recht als ik blijf tot ik iets anders heb gevonden?
Zoals ik al eerder zei, zou ik maar niet te vroeg juichen. Als ze zouden willen sta jij morgen op straat aangezien je geen contract hebt.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:55 schreef Milly0707 het volgende:
Op advies van een van jullie ben ik naar het Juridisch Loket gestapt. Er kwam uit dat ik hoe dan ook recht heb op drie maanden opzegtermijn, terwijl zij me er na een maand al uit wilden hebben. Ik heb het aangegeven bij de man bij wie ik inwoon, hij zegt niks af te weten van dit soort zaken, en dat ik het maar met de vrouw moet bespreken, die er morgen weer is. Hij zou het wel voor me doorgeven.
En inderdaad, de hospitaregeling is in mijn situatie van toepassing. Ze hadden niet eens een reden hoeven geven om de huur op te zeggen.
Conclusie: Ik moet er wel uit, maar niet op 1 juli, pas op 1 september, juridisch gezien. Dat geeft me in elk geval wat meer tijd om wat anders te zoeken. Wat een opluchting!
Allemaal hartelijk dank voor jullie hulp, ik heb er veel aan gehad, veel van geleerd en weet nu beter hoe ik het moet aanpakken bij mijn volgende kamer. Dank jullie wel!
Je hoeft sowieso niet te vertrekken. Jij staat daar ingeschreven dus jij hebt daar woonrecht vergaard, tenzij je het echt heel bont hebt gemaakt en bijv. de politie voor de overlast er bij is gekomen, of je fysiek gewelddadig bent geweest naar je medebewoners. Een keer te luide seks is geen reden tot uitzettingquote:Op donderdag 24 juni 2010 01:13 schreef Milly0707 het volgende:
Ik huur sinds april een kamer bij een man en vrouw in huis. 4 weken geleden kreeg ik te horen dat ze last van me hebben en de huur per 1 juli willen opzeggen. Nooit hebben ze geklaagd of gevraagd of ik ergens verbetering in wil brengen of rekening wil houden met ze, en ineens is het voorbij. Ze zeggen er last van te hebben dat mijn vaat wel eens op het aanrecht staat, dat ik 's nachts opblijf, dat mijn vriend te vaak langs komt en dat ik laat kook. Ik ben wel bezig mijn leefstijl te veranderen, maar dit gaat niet zo snel.
Nu is mij verteld dat ze mij om deze redenen er niet uit mogen zetten. Willen ze mij er toch uit hebben, moeten ze mij uitkopen voor minimaal ¤8000,-. Dat is een hoog bedrag voor een kleine kamer, en het klinkt gewoon te mooi om waar te zijn, dus ik geloof het niet helemaal. Maar is het waar?
Mijn situatie is als volgt:
Ik zit in onderhuur. Ik sta wel ingeschreven op dit adres, dus ik ga ervan uit dat de onderhuur legaal is. Ik weet niks van het huurcontract van degene aan wie ik huur betaal. Zelf heb ik geen contract, het enige dat ik zwart op wit heb staan is mijn inschrijving bij de gemeente, en het feit dat ik ¤200,- borg heb betaald die ik weer terug krijg bij het verlaten van de kamer, mits de kamer niet beschadigd is. Ik huur de kamer sinds 1 april, dus ommenabij sinds 3 maanden. 1 juli, volgende week dus, moet ik eruit. Zij heeft dit op 25 mei aangegeven, iets langer dan een maand van te voren.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze me ¤8000,- verschuldigd zijn als ze me eruit willen hebben, maar wat zijn mijn rechten in dit geval dan wel precies? Mogen ze me er zomaar uitzetten? Moet ik volgende week echt mijn boeltje pakken? Hoe zit dit precies?
Daarbij zou ik graag willen weten hoe ik zo snel nog aan een kamer kan komen. Ik ben al vier weken op zoek maar wordt steeds afgewezenVolgende week moet ik eruit en ik weet nog steeds niet waar ik heen kan. Bij mijn ouders kan niet, die zijn ook het huis aan het verkopen en weten zelf ook niet waar ze daarna naartoe moeten, dus dat wordt ook een heel onzekere situatie dan. Ik heb het bij vrienden geprobeerd, maar die weigeren ook allemaal. Ik heb het zelfs anti-kraak geprobeerd maar die hebben ook niks. Iemand nog ideeën?
Zucht.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:59 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je hoeft sowieso niet te vertrekken. Jij staat daar ingeschreven dus jij hebt daar woonrecht vergaard, tenzij je het echt heel bont hebt gemaakt en bijv. de politie voor de overlast er bij is gekomen, of je fysiek gewelddadig bent geweest naar je medebewoners. Een keer te luide seks is geen reden tot uitzetting
Ze staat wel ingeschreven. Hospitarecht had ik tot een post boven jou niet van gehoord, maar recht van inwoning is dmv. een gemeenteinschrijving prima aan te tonen. Lijkt me dat dat in dit geval zeker bruikbaar is.quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:07 schreef sig000 het volgende:
[..]
Geen huurcontract, geen bewijs van huurbetalingen.Gaat erg lastig worden vrees ik, wel kun je de verhuurder erbij lappen bij Woningbouwvereniging/Hypotheekverstrekker, de belastingdienst bijvoorbeeld.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ze staat wel ingeschreven. Hospitarecht had ik tot een post boven jou niet van gehoord, maar recht van inwoning is dmv. een gemeenteinschrijving prima aan te tonen. Lijkt me dat dat in dit geval zeker bruikbaar is.
TS staat bij de gemeente op adres X ingeschreven. TS heeft geen huurcontract, geen bankafschriften van de huur, maar wil toch aantonen dat hij/zij hier woont, voor 3 maanden opzegtermijn. Dat kan dus dmv. TS' inschrijfgegevens bij de gemeente. Lijkt mij.quote:
Ik denk eerlijk gezegd dat ze die kamer illegaal aan jou hadden verhuurd als ik dat zo hoor. En de redenen dat ze je weg willen hebben zouden ook nog eens daar iets mee te maken kunnen hebben.quote:Op donderdag 24 juni 2010 01:47 schreef Milly0707 het volgende:
[..]
Ik betaalde de huur contant, moet ik daar in het vervolg dan maar mee oppassen? En ik heb 5 weken gekregen om iets anders te vinden, dus als we het over opzegtermijn hebben heb ik daar nu nog iets van 2 maanden van over... Maar altijd beter dan een week natuurlijk!
Je zit er natuurlijk mee dat nu het nieuwe schooljaar begint en iedereen opeens op kamers moet (omdat ze beginnen aan een studie) terwijl mensen lang niet allemaal tegelijk met het einde van het schooljaar afstuderen/uit hun kamer gaan.quote:Op donderdag 24 juni 2010 04:16 schreef MOD het volgende:
Dus zodra je een kamer hebt gevonden ben je weg. Een kamer zoeken kan lastig zijn, maar dat hoeft ook geen drie maanden te duren. Dus probeer een beetje te onderhandelen en vermeld er bij dat ze in jou ogen nog al onredelijk gehandeld hebben.
Gewoon zeggen dat zij de overeenkomst maar moet onderbouwen met een schriftelijke verklaring.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:07 schreef Milly0707 het volgende:
Die man heeft het doorgegeven en die vrouw doet inderdaad moeilijk. Ze zegt dat ze me eraan houdt dat we tot de overeenkomst zijn gekomen dat ik er met een maand uit zou zijn, dus gooit ze me er per 1 juli uit, goegschiks of kwaadschiks. Als ik er niet uit ga, belt ze de politie.
Het Juridisch Loket heeft mij verteld dat ze de huur schriftelijk moet opzeggen, en dat ik dan recht heb op drie maanden opzegtermijn, hoe dan ook. Dat heeft ze dus al niet gedaan. We zijn mondeling overeengekomen dat ik er per 1 juli uit zou gaan. Maar toen dacht ik dat ik binnen die tijd wel wat anders zou vinden, en ik wist ook niet wat mijn rechten waren. Ik ben daar door een vriend op gewezen en toen ben ik dat gaan uitpluizen. Nu weet ik wat mijn rechten zijn, en wil ik op de overeenkomst terugkomen.
Sta ik in mijn recht? Of loop ik het risico op straat te belanden?
Als je nu van het slechtste uit gaat, wat kun je dan laten zien? Zij kan op 1 juli de politie bellen, zeggen dat je daar niet hoort te zijn, en dan? Jij bent geen familie, waardoor het logisch(er) zou zijn dat je er woont, je hebt geen contract, je hebt geen bewijs van betalingen, je hebt alleen een inschrijving waarvoor je - tenminste, zo was het bij mij - helemaal geen toestemming nodig hebt van de bewoner zelf.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:07 schreef Milly0707 het volgende:
Die man heeft het doorgegeven en die vrouw doet inderdaad moeilijk. Ze zegt dat ze me eraan houdt dat we tot de overeenkomst zijn gekomen dat ik er met een maand uit zou zijn, dus gooit ze me er per 1 juli uit, goegschiks of kwaadschiks. Als ik er niet uit ga, belt ze de politie.
Het Juridisch Loket heeft mij verteld dat ze de huur schriftelijk moet opzeggen, en dat ik dan recht heb op drie maanden opzegtermijn, hoe dan ook. Dat heeft ze dus al niet gedaan. We zijn mondeling overeengekomen dat ik er per 1 juli uit zou gaan. Maar toen dacht ik dat ik binnen die tijd wel wat anders zou vinden, en ik wist ook niet wat mijn rechten waren. Ik ben daar door een vriend op gewezen en toen ben ik dat gaan uitpluizen. Nu weet ik wat mijn rechten zijn, en wil ik op de overeenkomst terugkomen.
Sta ik in mijn recht? Of loop ik het risico op straat te belanden?
Toen ik me hier heb laten inschrijven moest ik een formulier door haar laten ondertekenen en opsturen. Er was dus wel toestemming vereist. Zij heeft dit formulier dan ook ondertekend en opgestuurd.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:55 schreef Furia het volgende:
[..]
Als je nu van het slechtste uit gaat, wat kun je dan laten zien? Zij kan op 1 juli de politie bellen, zeggen dat je daar niet hoort te zijn, en dan? Jij bent geen familie, waardoor het logisch(er) zou zijn dat je er woont, je hebt geen contract, je hebt geen bewijs van betalingen, je hebt alleen een inschrijving waarvoor je - tenminste, zo was het bij mij - helemaal geen toestemming nodig hebt van de bewoner zelf.
Ik zou proberen het met haar op een akkoordje te gooien, maar niet teveel pushen. Straks ben je je kamer kwijt én je spullen!
Dank je. Ik ben van mening dat de wereld meer behoefte heeft aan schappelijke mensenquote:
Niet mee akkoord gaan, ook dat mag wettelijk gezien niet. Huurverhoging moet 2 maanden vantevoren schriftelijk aangekondigd worden en er geldt een maximum percentage verhoging. En waarom je nu ineens borg moet betalen, is ook onzin. Had je al borg betaald?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 14:55 schreef Milly0707 het volgende:
[..]
Dank je. Ik ben van mening dat de wereld meer behoefte heeft aan schappelijke mensen![]()
Ik heb net het gesprek gehad. Er kwam uit dat de volgende huurder de kamer op 1 augustus nodig heeft, dus ik kan tot 31 Juli blijven. Ik moet voor die maand echter wel 300 euro betalen, plus 100 euro borg. Bij het vinden van een volgende huurder hebben ze namelijk de prijs omhoog gezet naar 300 euro. Ik vermoed dat dit ook de reden is dat ze me eruit willen hebben. Ze kunnen de huur natuurlijk niet zomaar verhogen. Dan maar de een eruit en de ander tegen een hogere prijs erin.
Hoe ik aan die 300 euro ga komen weet ik niet, maar ik ben allang blij dat ik niet binnen een week op straat kom te staan. Ik heb verder ook geen zin om moeilijk te doen. Zij zit op het moment niet helemaal lekker in haar vel en is daardoor wat minder voor rede vatbaar, dus ik laat het hierbij. Ik kan langer blijven en heb meer tijd om te zoeken, daar ging het me om. Op 8 juli alweer een hospiteeravond. Ik hoop dat ik de kamer krijg, dan kan ik datzelfde weekend nog weg hier! Wish me luck!
Een onderhandse akte staat niet boven de wet, juist door dit te ondertekenen sta je imo sterker. Dit omdat je nu aantoonbaar kan maken dat de verhuurder een hospes is.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:55 schreef Milly0707 het volgende:
Ik weet het... Tijdens het gesprek was er een erg gespannen sfeer, en daar kan ik erg slecht tegen. Ik wilde er zo snel mogelijk van af zijn. De overeenkomst staat zwart op wit en is al ondertekend, ik vrees dus dat ik niks meer kan doenIk hoop gewoon snel verlost te zijn van deze situatie. Ik heb in elk geval een maand extra om wat anders te zoeken. Ik ga hard mijn best doen, desnoods kijken of ik bij vrienden of familie terecht kan, en dan maar hopen dat ik hier zo gauw mogelijk vandaan ben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |