Kampioen door een armbandjeHet was een goed bewaard geheim. Maar niet langer. Want uw verslaggever heeft een heuse scoop voor u. Een spectaculaire onthulling. Nederland gaat namelijk wereldkampioen worden dankzij speciale armbandjes. ‘Power Balance’ armbandjes. Het zijn kleine kunststof polsbandjes die het energieveld van degene die het draagt in balans brengt. Zowel het evenwichtsgevoel als de kracht van de drager neemt toe.
Wat een onzin, hoor ik u zeggen. Een armbandje met speciale krachten. Tuurlijk, joh. Maar het gaat om details in de topsport, dus schuif dit verhaal niet direct terzijde. Temeer daar Wesley Sneijder deze week een onthulling deed. En dan doel ik niet op zijn door zijn geliefde charmant afgedwongen bekering tot het katholicisme, waar de media massaal opdoken.
Nee, het gaat om de ware onthulling, namelijk dat diverse spelers van Oranje zweren bij de ‘Power Balance’ armbandjes.. ,,Ik dacht het onzin was, maar ik voel me echt beter met dat bandje. Ik ben meer in balans,” beweerde Sneijder deze week met droge ogen. Na zijn religieuze bekentenis keek niemand er meer van op. Slim van hem.
Ik keek de foto’s er nog eens op na die ik van Arjen Robben had gemaakt, toen hij zondag als laatste van het trainingsveld afging. En wat bleek: ook Robben draagt het bandje. En zo zijn er volgens Sneijder dus nog meer. Sterker: er is geen team met meer armbandjes op het WK. Volgens Sneijder heeft Guti er in Spanje een rage mee ontketend, heeft hij een hele handel opgezet in armbandjes met magische krachten.
Toch eens gaan googlen op Power Balance. En wat blijkt: Rubens Barrichello, de Formule-1-coureur, stapt niet meer in de racewagen zonder het armbandje. Ook basketbalster Shaquille O'Neal zweert bij het bandje. En Cristiano Ronaldo is een fervent pleitbezorger van de Power Balance Bracelet. Ook onder golfers wordt het steeds populairder.
Hmmm. Ik wist het niet, vond het allemaal iets te mooi klinken. Er staan YouTube-filmpjes op de website van Power Balance Netherlands, die net zo goed een goede grap zouden kunnen zijn. Het schijnt dat je met het bandje je krachten ook meer kunt bundelen. Ik had zo mijn twijfels. Maar toen het bericht binnenkwam dat Sander Boschker minutenlang groggy op de grond had geleden tijdens de besloten training, nadat hij een schot van Sneijder tegen zijn hoofd had gekregen, wist ik het zeker: we worden wereldkampioen door een magisch armbandje. Juju om de pols.
Let er maar goed op tijdens Nederland – Kameroen. De Afrikaanse Juju werkt niet meer. De Hollandse Juju meer dan ooit.