abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage woensdag 23 juni 2010 @ 15:25:48 #51
4530 crew  Crazy Harry
pi_83195055
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 13:21 schreef Ermanon het volgende:
Maar als het dus eraan komt, overal de stekker eruit trekken, dan schijnt het wel heel te blijven. Een probleem is juist als de apparatuur aanstaat en de Storm komt, dan is het wel dood .
Ligt er maar net aan hoe krachtig de magnetische straling is.
Als deze groot genoeg is, kan het in de bedrading en apparatuur zelf de spanning opwekken die benodigd is om de apparatuur te mollen...

Ik vraag me af of een kooi van faraday om de apparatuur de benodigde bescherming biedt.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_83195342
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 15:25 schreef Crazy Harry het volgende:
Ik vraag me af of een kooi van faraday om de apparatuur de benodigde bescherming biedt.
Dat biedt voldoende bescherming, dus ik voorspel een run op aluminiumfolie
pi_83195550
Hebben we toch nog iets aan al die aluhoedjes
pi_83195588
Gebeurd toch niks
pi_83195863
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 15:37 schreef stef040 het volgende:
Gebeurd toch niks
Of de mensen ondertussen Peter nog geloofden of niet, die wolf kwam wel...
pi_83196209
Hoe weet NASA dit? Zien ze nu iets onder het oppervlak borrelen en verwachten ze dat het er over 3 jaar uit komt? En hoe weten ze dat het niet precies uit de verkeerde kant eruit wordt geblazen?
How you play the cards you are dealt is all that matters.
pi_83196578
Ik wil net ICT gaan studeren

Dan wordt het toch maar sterrenkunde
pi_83198677
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 16:00 schreef MilaNL het volgende:
Ik wil net ICT gaan studeren

Dan wordt het toch maar sterrenkunde
Elektro gaan studeren: na die storm zijn er veel trafo's, leidingen en PLC's nodig
pi_83200705
Juist niet het einde van de ICT branche

Alle reden voor gigantische technologische vooruitgang, veel meer werk in de ICT, in een keer. Juist een opbloeing voor de ICT branche
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_83200855
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 15:52 schreef Skazminko het volgende:
Hoe weet NASA dit? Zien ze nu iets onder het oppervlak borrelen en verwachten ze dat het er over 3 jaar uit komt? En hoe weten ze dat het niet precies uit de verkeerde kant eruit wordt geblazen?
Hoe weet de KNMI wat voor weer het ongeveer volgende week is? Nou, zo dus
pi_83200947
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 17:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Alle reden voor gigantische technologische vooruitgang, veel meer werk in de ICT, in een keer. Juist een opbloeing voor de ICT branche
Maar je kan niet communiceren, alle electronica is kapot
pi_83201059
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 17:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Voor kabeltrekkers, dat zijn nauwelijks ICT-ers te noemen. Veredelde elektriciëns
pi_83201231
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 17:34 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Voor kabeltrekkers, dat zijn nauwelijks ICT-ers te noemen. Veredelde elektriciëns
Alsof je serverpark niet wat hernieuwing nodig heeft, nadat eea gefrituurd is
pi_83201762
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 17:38 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Alsof je serverpark niet wat hernieuwing nodig heeft, nadat eea gefrituurd is
Heul niet! Daarvoor hebben we back-up servers! Oh wacht...

Ach, het is mogelijk dat het een goede plof wordt en onze kans op komt, en dan hebben we tussen de 20 minuten tot ~4 uur om erop te reageren, alles uit te schakelen en te hopen dat de storm niet sterk genoeg is om alles alsnog te smelten. Daar zit je dan, midden in je nacht, in je kamer, alles donker en uit, niks of niemand op straat, gaat overall alles ineens aan en branden(en jij al denken KUUUT!), waarna alles met een grote PLOP! weer uit gaat Tja, daar zitten we dan met onze hightech samenleving
pi_83203367
We moeten gewoon zo'n force shield rond de wereld fabrieken .
pi_83203460
Het lijkt me eigenlijk wel ontzettend gaaf als het zou gebeuren Stel je voor, voor een paar maanden:
- geen elektriciteit
- geen water
- geen rioolafvoer
- geen gas
- geen brandstof
- de helft van de bevolking blijkt zombie te worden na een EMP
pi_83203607
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 18:27 schreef AlmightyArjen het volgende:
Het lijkt me eigenlijk wel ontzettend gaaf als het zou gebeuren Stel je voor, voor een paar maanden:
- geen elektriciteit
- geen water
- geen rioolafvoer
- geen gas
- geen brandstof
En binnen een jaar zijn 5 miljard mensen dood. Gezellig!
  Donald Duck held woensdag 23 juni 2010 @ 18:41:25 #68
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_83204111
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 18:27 schreef AlmightyArjen het volgende:
- geen elektriciteit
- geen water
- geen rioolafvoer
- geen gas
- geen brandstof
Niks gaafs aan natuurlijk. Het zal leiden tot instorting van de maatschappij, totale anarchie.
Geen functionerende overheid, geen ordediensten, geen brandweer, geen medische zorg, geen aanvoer van voedsel. Het wordt dan een keiharde wereld waarin het ieder voor zich is.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_83204746
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 18:41 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Niks gaafs aan natuurlijk. Het zal leiden tot instorting van de maatschappij, totale anarchie.
Geen functionerende overheid, geen ordediensten, geen brandweer, geen medische zorg, geen aanvoer van voedsel. Het wordt dan een keiharde wereld waarin het ieder voor zich is.
De manier waarop we nu bezig zijn gaan we niet volhouden, eens zal "de klap" moeten komen...
pi_83207099
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 18:41 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Mad Max FTW !
Ik heb mijn auto al klaar gemaakt..dikke voorraad diesel in de schuur en mijn shotgun uit het vet..

Maar even serieus ...als alles even losgekoppeld wordt..en dan bedoel ik ook alles dan blijft de schade beperkt.
De meeste serverruimtes zijn tegenwoordig em afgeschermd..en ja de stroomlijnen blijven een probleem.
Sowieso alle 10KV kasten loskoppelen en vast wat extra trafo's op voorraad leggen.
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_83208210
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:41 schreef helldeskr het volgende:

Sowieso alle 10KV kasten loskoppelen en vast wat extra trafo's op voorraad leggen.
En dat moet dus binnen 30 minuten kunnen gebeuren...
pi_83208741
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 19:41 schreef helldeskr het volgende:
Die trafo's kosten miljoenen, die heb je niet "even op voorraad" liggen. En daarnaast: je kan de 10kV schakelaars omhalen maar ik vraag me af of dat voldoende is: er worden dusdanig hoge spanningen gegenereerd dat het door de schakelaars zal heen slaan...
pi_83209196
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:00 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

En dat moet dus binnen 30 minuten kunnen gebeuren...
Als je een andere opie hebt hoor ik het graag.
Er valt iets te bedenken in de trant van een tapschakeling ( etaps voor hfc ) of mischien iets met explosieve bouten....er moet genoeg ruimte tussen de contacten zitten anders springt de vonk alsnog over..
Server kasten isoleren van het net is redelijk snel te regelen. De meeste kasten zijn sowieso al een faradykooi.
En ook niet alles hoeft gered te worden. Financieele gegevens worden al hard opgeslagen...hardisks is gevaarlijk net zoals tapes..gewoon de zooi wegbranden dan maar of toch alles op solidstate.

Hier in Nederland zal het wel meevallen, maar in veel landen loopt vrijwel alle infrstructuur bovengronds.
Die hebben een fijne uitdaging.
Hoewel het ondergronds ook fout kan gaan hoor..vorig jaar in zeeland een vakantiepark opnieuw moeten bedraden en app vervangen..
Bliksem ingeslagen in de wijkast..en ja dan merk je hoe goed geleidend koper eigenlijk is
Er was alleen nog een plastic slangevelletje over van de meeste huisaansluitingen..bij de mensen thuis was de hele teringzooi opgeblazen..
Alle bovengrondse leidingen zullen hf geleidend worden...je pc thuis e.d kan het wel hebben als hij uitstaat.
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_83210209
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:16 schreef helldeskr het volgende:

Als je een andere opie hebt hoor ik het graag.
Nee, technisch zal het wel kunnen, we zijn er intelligent genoeg voor. Dit is gewoon tegen te houden i.t.t. bijvoorbeeld een megavulkaanuitbarsting (die ook nog in de planning staat).
't Gaat meer om de (politieke) wil enzo.
pi_83210638
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:30 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Nee, technisch zal het wel kunnen, we zijn er intelligent genoeg voor. Dit is gewoon tegen te houden i.t.t. bijvoorbeeld een megavulkaanuitbarsting (die ook nog in de planning staat).
't Gaat meer om de (politieke) wil enzo.
Nee, want je hebt maximaal 4 uur om erop te reageren, en sommigen dingen kun je zomaar niet "ff snel" compleet uitschakelen in die 4 uur. Kern/Energie-centrale bijvoorbeeld, dat is niet zo maar even "uit", anders klapt het net dan al in elkaar.
  woensdag 23 juni 2010 @ 20:42:17 #76
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_83211077
Gisteren book of eli gezien dus kom maar op met de Mad Max wereld
pi_83212571
Is het niet mogelijk om met waternevel het effect te verminderen? dat schoot me ineens te binnen
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
pi_83212714
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 21:01 schreef shadow117 het volgende:
Is het niet mogelijk om met waternevel het effect te verminderen? dat schoot me ineens te binnen
Waternevel... in serverruimtes... briljant plan!
  woensdag 23 juni 2010 @ 21:05:21 #79
116091 Heatseeker
ATTAMOTTAMOTTA
pi_83212812
Gelukkig heb ik het internet in boekvorm.
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
pi_83212925
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 21:05 schreef Heatseeker het volgende:
Gelukkig heb ik het internet in boekvorm.
Ik heb wikipedia uitgeprint!
pi_83213085
Lol, nee in de atmosfeer uiteraard I like to think big
pi_83213363
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 21:09 schreef shadow117 het volgende:
Lol, nee in de atmosfeer uiteraard I like to think big
Er zit nu ook al best wel wat waterdamp in de atmosfeer. Luchtvochtigheid 60% enzo
pi_83213800
Dat begrijp ik, maar zou het enig effect hebben in een veel hogere concentratie?
pi_83214033
quote:
In 2003 was er ook een, maar die was lang niet zo hevig als de storm die nu op til is.
Niets van gemerkt. We kunnen dus gewoon doorlopen
pi_83214256
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 14:12 schreef KoffieMetMelk het volgende:

[..]

Ja, wordt je niks wijzer van. De inactiviteit, ofwel dode zon van afgelopen jaren zagen ze niet eens aankomen.
Maar dit is anders zeker.
Tja, en aardbevingen en vulkaanuitbarstingen kunnen wij ook nog niet voorspellen, stel je voor ..
maw, al weten en kunnen wij veel meer dan 100 jaar geleden, onze kennis is nog steeds beperkt .. figuurlijk gesproken zijn we de kinderschoenen nog niet eens ontgroeid
pleased to meet you
pi_83214526
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 21:20 schreef shadow117 het volgende:
Dat begrijp ik, maar zou het enig effect hebben in een veel hogere concentratie?
Waar wil je al dat water vandaan halen
pi_83215426
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 21:29 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Waar wil je al dat water vandaan halen
Uit de lucht
pi_83216090
Tja... zeewater, wellicht te filteren met nanofilters welke het zout eruit kan filteren. Om verzilting van de grond te voorkomen
pi_83220201
pi_83221660
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 22:37 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ afbeelding ]
Dacht dat jij een linux user was...
pi_83223847
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 21:07 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ik heb wikipedia uitgeprint!
Jij bent Rob Matthews?!

When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 24 juni 2010 @ 00:03:32 #92
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_83225001
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 14:35 schreef baba117 het volgende:

[..]

Ja maar dit is een potentieel heel duur probleem wat relatief makkelijk te beperken is. Nieuwe satelliet wat verder de ruimte in knallen en een sneller waarschuwingssysteem+plan met de betreffende instanties. En natuurlijk een wat beter beschermde back up communicatie zodat de overheid nog kan communiceren onderling tussen de instanties en de burgers. Nou zal daarmee het wiel in NL waarschijnlijk helemaal opnieuw uitgevonden moeten worden met high teck snufjes die hip overkomen en wat matties van de premier een baantje geven maar in de rest van de wereld voldoet een goedkoop low tech systeem.
Dan moet je geluk hebben dat het signaal van de satelliet niet net zo snel is als de zonnewind, wat bij een grote uitbarsting juist wel het geval is...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  donderdag 24 juni 2010 @ 01:12:27 #93
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_83227667
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 16:43 schreef AlmightyArjen het volgende:
Elektro gaan studeren: na die storm zijn er veel trafo's, leidingen en PLC's nodig
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 17:34 schreef stbabylon het volgende:
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 20:16 schreef helldeskr het volgende:
Hier in Nederland zal het wel meevallen, maar in veel landen loopt vrijwel alle infrstructuur bovengronds.
Die hebben een fijne uitdaging.
Hoewel het ondergronds ook fout kan gaan hoor..vorig jaar in zeeland een vakantiepark opnieuw moeten bedraden en app vervangen..
Jij, ik en andere installateurs&techniekmensen gaan goud verdienen in 2013
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_83229269
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 21:48 schreef shadow117 het volgende:
Tja... zeewater, wellicht te filteren met nanofilters welke het zout eruit kan filteren. Om verzilting van de grond te voorkomen
Zelfs al weet je ergens de energie vandaan te halen om zoveel water te verdampen. Zelfs al weet je die enorme hoeveelheid zout die je overhoudt ergens kwijt te raken (ergens een nieuw gebergte aanleggen?). Zelfs al weet je permanent de luchtvochtigheid naar 95+% te krijgen, wereldwijd. Zelfs al lukt je dat allemaal. Dan nog, krijg je een 'klein' probleem met de normale watercirculatie. Veeeeeeeeeeel meeeeeeeeeeeer regen, ook op plekken waar dat nooit is. Je complete klimaat gaat volledig naar de klote. Overigens verzilt de grond niet. Je verdampt water, het zout blijft dan in de zee zitten (als je niet eerst 'filtert' (tussen aanhalingstekens, want je filtert niet, je dampt in)), en aangezien bij die hoeveelheden het wereldwijde zeeniveau enkele meters zakt, wordt de concentratie zout gewoonweg hoger. Dus het leefmilieu in de zee wordt ook compleet aangepast.

Dus in het kort, ALS het al kan, zijn de gevolgen enorm ingrijpend.
pi_83229744
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 07:14 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Zelfs al weet je ergens de energie vandaan te halen om zoveel water te verdampen. Zelfs al weet je die enorme hoeveelheid zout die je overhoudt ergens kwijt te raken (ergens een nieuw gebergte aanleggen?). Zelfs al weet je permanent de luchtvochtigheid naar 95+% te krijgen, wereldwijd. Zelfs al lukt je dat allemaal. Dan nog, krijg je een 'klein' probleem met de normale watercirculatie. Veeeeeeeeeeel meeeeeeeeeeeer regen, ook op plekken waar dat nooit is. Je complete klimaat gaat volledig naar de klote. Overigens verzilt de grond niet. Je verdampt water, het zout blijft dan in de zee zitten (als je niet eerst 'filtert' (tussen aanhalingstekens, want je filtert niet, je dampt in)), en aangezien bij die hoeveelheden het wereldwijde zeeniveau enkele meters zakt, wordt de concentratie zout gewoonweg hoger. Dus het leefmilieu in de zee wordt ook compleet aangepast.

Dus in het kort, ALS het al kan, zijn de gevolgen enorm ingrijpend.
En met 95% luchtvochtigheid wordt global warming in één keer global heating
pi_83229896
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:03 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Dan moet je geluk hebben dat het signaal van de satelliet niet net zo snel is als de zonnewind, wat bij een grote uitbarsting juist wel het geval is...
Licht is altijd sneller dan zo'n storm.
  donderdag 24 juni 2010 @ 09:36:49 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_83231302
Mag ik dan alvast jullie adressen hebben? Dan zal ik jullie briefjes sturen met daarin mijn topics en comments.
The End Times are wild
pi_83231402
Oh...de doomsdaysayers hebben weer eens een scheet overdwars zitten?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_83232735
Bedankt voor de uiteenzetting van eventuele consequenties Back to the drawingboard. Zijn er nog andere ideen?
  donderdag 24 juni 2010 @ 10:24:14 #100
705 Kiegie
Nu niet meer gehackt
pi_83232778
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 01:12 schreef YuckFou het volgende:

Jij, ik en andere installateurs&techniekmensen gaan goud verdienen in 2013
Nee man, je branche gaat overspoeld worden met beunhazen en andere prijsknallers.
Dat verandert alles
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')