quote:
Mijn baan (constructeur/ontwerper/adviseur) voor een civiel technisch bedrijf is zeker gebaseerd op mijn opleiding, zonder gaat niet.
Ben begonnen voor een tientje per uur en verdien nu bijna net zo veel per uur dan wel niet meer als mijn collega's. Ik werk onregelmatige uren maar vooral tijdens vakanties en weekenden, voor een deel vanaf mijn kamertje. Is wel de vraag hoe lang ik dit baantje nog kan houden. Daarbij ben ik goed met ICT (maar wilde het niet studeren) en doe dat ook voor ons bedrijf (netwerk aangelegd, pc's bouwen/onderhouden). Verder een instelling als iets stuk is repareer ik het zelf wel, en dat lukt meestal ook. Manusje van alles eigenlijk.
Als je echt niks hebt kan ik je helpen inschrijven bij een leuk studentenuitzendbureau waar je 8-12 euro per uur verdiend enze soms vaste aanstellingen hebben.
Onthoud: werk is er _altijd_, ook in een crisis, en als je wilt werken, is er ook _altijd_ werk.
Ben ook begonnen met allerlei baantjes buiten het seizoen van mijn vaders kantoor en nu ik weer studeer heb ik leuke spaarcentjes waardoor ik comfortabel en ruim kan leven.
Let wel op dat je niet te veel doet met projectwerk op school, daar ben je als je pech hebt de meeste tijd mee kwijt, maak vaak genoeg ruzie, zorg dat je jouw deel af hebt, en zoek een vast groepje waar je van op aan kan en krediet kan op bouwen om af en toe wat minder te doen of niks extra's.
En ook zoiets, zoek een baantje in jouw branche, snijdt het mes aan 2 kanten, ze hebben erg graag studenten en later kun je voor een hoger dan standaard bedrag er ook stage lopen

Je moet even kijken welk van de bovenstaande je wilt doen.
Ik doe nu af en toe van die typische studentenbaantjes erbij voor wat extra zakgeld als ik echt niks te doen heb zoals nu zo ongeveer, puur vanwege de tijd en mijn spaarrekening aan te vullen

Als je daar 1000E kan wegzetten is dat al vlug 20E per kwartaal ofwel 2 uur werken!
Als je een veelvoud daarvan hebt loopt het al snel lekker op.
Nog een tip:
Leen maximaal als je wilt, kost je meen ik 3%
Zet dat op een spaarrekening, a 4 a 5%
Later mag je dat blijven aflossen terwijl je die zelfde lage rente behoud, maar meer rente kan trekken.
Als je dit doet kijk dan regelmatig (per halfjaar ongeveer) waar je je geld het beste kan neerzetten, sommige banken veranderen van spaarrekeningen soms ineens de percentages(!).
Dit doe ik er niet bij puur omdat het me te veel werk is, en ik niet uitgevonden kan krijgen of dit bij mijn huidige inkomsten wordt geteld waardoor ik geen stufi meer zou krijgen. Ik zit nu namelijk precies tegen die grens aan en houd dat graag zo.
En nee ik ben geen financieel adviseur, sterker nog had geeneens economie in mijn profiel