Ik zal TS dan ook nog maar even helpen (incl. tips uit persoonlijke ervaring)..
- Schoolagenda 2010/2011 (tip: neem er eentje van normale grootte en dikte. Dit houdt ook nog overzicht aan het eind van het jaar, als het ding er bijna in flarden bij ligt)
- A5 schriften met lijntjes, ééntje voor ieder vak.
- A4 schrift met ruitjes, voor wiskunde e.d. (A4 omdat het fijner is een wat grotere te hebben ivm grafieken tekenen etc.)
- Een A4 kladblok. Zo'n gelinieerde van 80/100 bladzijdes (die je zo bij de Hema enzo kunt kopen). Dat is erg handig om te gebruiken als aantekeningen te snel gaan en je het later netjes wilt overschrijven in je schrift. Of gewoon als je je verveelt en je wilt wat tekenen maar niet je schrift wil verpesten.
- Kaftpapier. Neem minimaal 2 rollen die een beetje stevig zijn. Mocht het niet genoeg zijn kun je achteraf altijd nog standaard kaftpapier bijkopen.
- Rugtas. Ik zou níét gaan voor zo'n toeter-tas en ook niet voor een schoudertas. Al helemaal niet voor die leren dingen die 'in' zijn die je zelfs om je arm moet dragen. Gewoon een normale rugtas, zoals die van Eastpack.
- Rekenmachine. Hoeft geen ingewikkelde te zijn. Vaak biedt de school er ook een aan (grafische rekenmachines zijn pas in de 2e fase nodig).
- Etui met toebehoren. Pennen, (kleur)potloden, passer, gum, geodriehoek, fineliners, markeerstiften, watervaste stift, etc. Soms vinden meisjes het ook fijn om er een spiegeltje in te hebben of een nagelvijl, haha.
- De Grote Bosatlas 53e druk. Koop altijd de nieuwste druk omdat je hem ook nog in de laatste schooljaren nodig kan hebben en dan kloppen de kaartnummers/gegevens etc niet meer als de school al met de nieuwe versie bezig is. Zo heb ik de 51e druk die in de brugklas nog prima bruikbaar was, nu gebruiken ze de 53e druk die er niet eens meer op líjkt.
- Woordenboeken. Denk aan een normaal Nederlands pocketwoordenboek, EN-NL, NL-EN, FR-NL, NL-FR, DU-NL, NL-DU of zelfs SP-NL, NL-SP.
- Etiketten voor op de kaft van de boeken en schriften (zodat je makkelijk kunt zien voor welk vak het is). Zelf deed ik deze ook altijd op de rug van het boek zodat je ook kunt zien welk boek je moet hebben als ze op elkaar liggen.
- Ook kan van dat plastificeer-spul handig zijn. Kun je gewoon doorzichtige rollen van kopen die je bijv. op (koop!!)werkboeken kan plakken zodat ze minder snel stuk gaan. Sommige werkboeken heb je het jaar daarna ook nog nodig.
- Verschillende mapjes om bijv. werkstukken of stencils in te doen. Dat kunnen van die inbindmapjes zijn (met 2 gaatjes en zo'n ding om 'm vast te houden) of gewoon plastic mapjes waar je papier in kan schuiven.
- Gymkleding en een soepele gymtas. Gewoon een joggingbroek en een lekker T-shirt. Niet al te lompe schoenen. Voor tijdens de gymlessen.Zo. Dat was het wel zo'n beetje, denk ik.
Ik zou me niet al te druk maken om die lijst die je inderdaad veel te laat krijgt. Vaak staan daar onnodige dingen op en andere belangrijke dingen juist niet.
Denk gewoon goed na wat je kind eventueel nodig kan hebben.
Ook is het niet altijd nodig om van te voren al massaal inkopen te doen. Veel dingen kun je ook nog tijdens het schooljaar kopen als je erachter komt dat je ze nodig hebt. Schriften en kladblokken raken ook vol door het jaar heen, dan kun je gewoon weer nieuwe kopen.
Alles bij elkaar kost in één keer misschien wel een hele klap geld. Maar hou er rekening mee dat dit slechts voor de brugklas is. Alle jaren daarna heb je alleen nog maar een agenda, kaftpapier en schriften nodig. De rest kun je gewoon nog gebruiken.
Ik wens je dochter veel succes in de brugklas!