Dit is een co-sleeper:
![]()
![]()
Het mag dan wel niet het veiligst zijn om je baby naast je te laten slapen, maar slaapgebrek gaat je op den duur echt opbreken. In het begin maakte ik zoveel hyperhormonen aan dat ik met gemak genoeg had aan een paar uurtjes slaap per nacht hier en daar, maar op een bepaald moment begon het me op te breken dat ik nooit langer dan 2,5 uur sliep (en dan met mazzel 2 keer achter elkaar per nacht onderbroken door 1 borstvoeding en een lange troostsessie).
Ik heb Ivan eerst in onze kamer gehad in een (reis)wiegje. Ik was 's nachts zo moe en bleef maar over de rand van de wieg hangen om een hand tegen zijn wang te leggen of over zijn buikje te wrijven tegen de krampjes (oef, die gaan natuurlijk ook weer komen!). Toen zag ik dat Twinkly en WupWup een co-sleeper hadden en heeft mijn lief na dagenlang aandringen het ledikant dat we hadden verbouwd. Dat bleek heel makkelijk te zijn.
Ivan ging op een bepaald moment op zijn eigen kamer slapen - ik weet niet meer hoe oud hij toen was - maar toen kreeg hij nog maar één nachtvoeding en vond ik het niet erg om er een keer uit te gaan. Toen hij op zijn eigen kamer ging slapen sliep hij veel beter (en wij dus ook). Deze keer kan ik dat misschien niet zo doen, want de tweede gaat bij Ivan op de kamer en ik weet niet of ik dat kan vertrouwen. Dat zie ik tegen die tijd wel.
Ik weet natuurlijk ook niet hoe deze baby gaat zijn. In het begin sliep Ivan alleen maar in de box (op een voedingskussen met een molton eroverheen), in mijn armen of in het reiswiegje (je kunt er ook de kinderwagen voor gebruiken om je baby bij je in de buurt te houden). Al gauw wilde hij niet meer in de box slapen en gingen we overdag oefenen met in een bedje slapen. Ik had er tevoren helemaal niet bij stilgestaan dat baby's dat moesten leren, alleen slapen. Ik dacht dat dat wel iets was wat ze onder de knie hadden. Niet dus.*
Da's dan weer echt fijn aan twee baby's zo snel op elkaar, ik zit er helemaal in en weet precies hoe ik het wil.
*Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Ik geloof dat Stef en Wolf allebei in de kraamweek bijvoorbeeld al doorsliepen! Maar er zijn ook kinderen die de leeftijd van Ivan hebben en 's nachts nog wakker worden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.