abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87617305
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 22:02 schreef Outlined het volgende:
De onderneming besluit met tussenpozen van een jaar een machine aan te schaffen

Wordt er dan elk jaar een machine aangeschaft (als je 1-1-2003 een machine aanschaft en 1-1-2004 ook dan zit daar een jaar tussen) OF
wordt er jaar 1 wel een machine aangeschaft, jaar 2 niet, jaar 3 wel, jaar 4 niet, etc
Lijkt me toch echt gewoon elk jaar. Tussen de aankopen in is steeds een tussenpoos van een jaar, het staat er letterlijk.

[ Bericht 8% gewijzigd door Kaas- op 16-10-2010 21:57:44 ]
pi_87646158
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 11:23 schreef jjanderson het volgende:
[ afbeelding ]

Vraag 11 (n.a.v. apparatenfabriek Goudkuil)
Indien de totale indirecte fabricagekosten worden verbijzonderd op basis van de totale productieomvang dan is het bedrag voor indirecte kosten in de kostprijs voor:

a. ¤17,50 < AA < ¤ 18,50
b. ¤18,50 < BB < ¤ 19,50
c. ¤19,50 < CC< ¤ 20,50
d. geen van bovenstaande alternatieven is juist.

Vraag 12(n.a.v. apparatenfabriek Goudkuil)
Indien de kosten van “Intern transport” worden verbijzonderd o.b.v. Activity Based Costing met als kostenveroorzaker het aantal onderdelen per product, dan ligt het bedrag voor kosten van “Intern transport” per eenheid product (X) tussen;

a. Voor AA ; ¤ 1,98 < X < ¤ 2,08
b. Voor BB ; ¤ 2,48 < X < ¤ 2,58
c. Voor CC ; ¤ 9,18 < X < ¤ 9,28
d. Geen van bovenstaande alternatieven is juist.

[ afbeelding ]

Vraag 3 (n.a.v. apparatenfabriek LUK)
Indien de totale indirecte kosten (groot ¤ 520.000 ) worden verbijzonderd d.m.v. een opslag per arbeidsuren, dan ligt dit bedrag ( A ) voor de producten XX, YY en ZZ tussen:

a. Voor XX ¤24,50 < A < ¤24,90
b. Voor YY ¤42,50 < A < ¤43,90
c. Voor ZZ ¤13,50 < A < ¤13,90*
d. geen van bovenstaande alternatieven is juist.

Vraag 4 (n.a.v. apparatenfabriek LUK)
Indien de kosten van “expeditie” worden verbijzonderd o.b.v. Activity Based Costing met als kostenveroorzaker het aantal afgeleverde zendingen, dan ligt het bedrag (X) voor “expeditie” per eenheid product tussen;

a. Voor XX ; ¤ 0,90 < X < ¤ 1,10*
b. Voor YY ; ¤ 1,11 < X < ¤ 1,21
c. Voor ZZ ; ¤ 4,12 < X < ¤ 4,22
d. Geen van bovenstaande alternatieven is juist.

Iemand die mij kan helpen met de berekeningen van bovenstaande opgaven, wat ik ook doe ik kom er niet uit.

Dit heb ik geprobeerd:

Bij de eerste variant vraag 11 heb ik het totaal bedrag van de indirecte kosten x de productieseries per maand gedaan. De directe kosten heb ik hierbij opgeteld en vervolgens gedeeld door de maandproductie. Maar dan kom ik op andere bedragen uit.

Bij vraag 12 heb ik transport gedeeld door de onderdelen...bij elke product en vervolgens gedeeld door de maandproductie. Dan krijg je dus bij elk product een ander antwoord. Maar ook dit klopt niet.
Up. Aangezien een variant hiervan op mn tentamen komt deze week.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 20:43:59 #103
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_87728488
Kan iemand mij uitleggen hoe de vervangingswaarde methode werkt of anders een goeie link geven naar een site waar het helder wordt uitgelegd?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_87728649
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 20:43 schreef Outlined het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe de vervangingswaarde methode werkt of anders een goeie link geven naar een site waar het helder wordt uitgelegd?
google is your best friend:

http://www.examenplein.nl/viewtopic.php?id=1157
~Si vis amari, ama~
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 20:51:07 #105
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_87728765
wat ik er van begrepen heb is dat je mag waarderen tegen actuele inkoopwaarde.
pi_87729099
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 20:51 schreef Outlined het volgende:
wat ik er van begrepen heb is dat je mag waarderen tegen actuele inkoopwaarde.
ja, je gebruikt de huidige waarde. Dit wordt gedaan, omdat je anders waarden op je balans hebt staan die eigenlijk niet meer reëel zijn.
~Si vis amari, ama~
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 21:31:17 #107
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_87730533
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 20:59 schreef FedExpress het volgende:

[..]

ja, je gebruikt de huidige waarde. Dit wordt gedaan, omdat je anders waarden op je balans hebt staan die eigenlijk niet meer reëel zijn.
Er wordt als ik het goed begrepen heb ook nog een post Herwaardering gebruikt aan de rechterkant van de balans. Klopt dat? Mijn eigen studiemateriaal (het is niet eens een boek) legt het allemaal een beetje gaar uit.
pi_87731096
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 21:31 schreef Outlined het volgende:

[..]

Er wordt als ik het goed begrepen heb ook nog een post Herwaardering gebruikt aan de rechterkant van de balans. Klopt dat? Mijn eigen studiemateriaal (het is niet eens een boek) legt het allemaal een beetje gaar uit.
volgens mij wel, dit is om de balans weer in evenwicht te brengen. Zou ook bij het eigen vermogen kunnen, maar om het overzichtelijk te houden wordt dit niet gedaan.
http://www.tql.nl/00/tql/(...)rderingsreserve.html
~Si vis amari, ama~
  woensdag 20 oktober 2010 @ 23:56:08 #109
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_87777818
quote:
Link: http://www.encyclo.nl/begrip/banktegoed

1.
banktegoed
vordering die men op een bank heeft '
Is banktegoed nou een liquide middel of een vlottende activa? Dat kan ik hier niet uit af leiden omdat liq. mid. geld is waar je DIRECT toegang tot hebt (itt debiteuren wat dus een vlottende activa is)
  donderdag 21 oktober 2010 @ 11:27:29 #110
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_87786496
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 23:56 schreef Outlined het volgende:

[..]

Is banktegoed nou een liquide middel of een vlottende activa? Dat kan ik hier niet uit af leiden omdat liq. mid. geld is waar je DIRECT toegang tot hebt (itt debiteuren wat dus een vlottende activa is)
Banktegoed = banksaldo = het geld op de bankrekening van een onderneming = liquide activa
Als onderneming zet je geld op de bankrekening, dit heb je dus tegoed van de bank maar is wel direct opneembaar.
Debiteuren is nl. 'nog te ontvangen'.
pi_87789097
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 23:56 schreef Outlined het volgende:

[..]

Liquide middelen is gewoon een vorm van vlottende activa. Net als gebouwen een vorm van vaste activa vormen. Banktegoed wordt meestal gespecificeerd als liquide middelen, maar vlottende activa mag dus ook gewoon.

Vlottende activa zijn activa waar je binnen een jaar aanspraak op kan maken. Of het direct kan of niet maakt daarvoor niet uit (zolang het maar binnen een jaar kan - dus zowel debiteuren als liquide middelen zijn vlottende activa).
  donderdag 21 oktober 2010 @ 16:55:33 #112
322370 Ruuddd
Cultivé son jardin
pi_87798902
Stelling:

Met enkel behulp van het 7S-model van McKinsey kun je een organisatie optimaal inrichten en diagnosteren.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ruuddd op 21-10-2010 18:02:12 ]
pi_87799853
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 16:55 schreef Ruuddd het volgende:
Stelling:

Met behulp van het 7S-model van McKinsey kun je een organisatie optimaal inrichten en diagnosteren.. Of niet?
Ik hoop dat het einde niet bij je stelling hoort?
Beetje rare manier van vragen dit. Verklaart u nader...
~Si vis amari, ama~
pi_87809301
quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2010 16:55 schreef Ruuddd het volgende:
Stelling:

Met enkel behulp van het 7S-model van McKinsey kun je een organisatie optimaal inrichten en diagnosteren.
Dat ligt er maar net aan wie je het vraagt :) Er zijn verschillende modellen en theorieën in omloop die allemaal hetzelfde roepen en die - uiteraard - voor een deel dezelfde pijlers hanteren, er anderen aan toevoegen of anders formuleren.

De vraag is of je met een willekeurig model altijd alles kan vatten en of een organisatie optimaal zou moeten draaien. Jumbo supermarkten bijvoorbeeld valt onder sommige modellen (o.a. die van Burton & Obel in de categorie "needs improvement" terwijl Jumbo in de (niche)markt waar ze in opereert bijzonder goede winsten haalt. Waarmee ik wil zeggen: modellen zijn leuk, maar zijn geen vaste zekerheid. Inzicht, combineren van relevante theorieën, een gezonde dosis eigen inzicht en ervaring zijn veel relevanter.
pi_87888176
Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid:

Snapt iemand hoe je aan de P.expected cijfers komt, dus de cijfers 0,045, 0,27 en 0,066?

P.S. Ik heb die drie vakken even paars gekleurd omdat dat de vakken zijn waarmee je de p observed uitrekent.
zelfde als diginoob
pi_87903893
Hey,

Ik heb een klein vraagje over (micro)-economie. Ik hoop dat jullie hem kunnen beantwoorden.

De opdracht luidt als volgt: De productiefunctie is: Q=KL+K. Ga er van uit dat de inputcombinatie van het bedrijf een interior solution heeft. Leidt de lange-termijn totale kostencurve af in termen van de inputsprijzen w en r.

Nu is het zo dat ik op zich wel weet hoe je de totale kostencurve af moet leiden uit een productiefunctie via de MRTS, maar als ik het daarna allemaal ga invullen kom ik er wiskundig gezien niet uit.

Kan iemand mij misschien helpen deze opgave op te lossen, dat zou ik erg prettig vinden.

Bij voorbaat dank.
Play hard, go pro.
pi_87969818
Ik heb een management en organisatie probleempje, namelijk:

Voor mijn opdracht m&o (vwo6) maak ik een analyse van een jaarrekening.

Bij het bestuderen van de solvabiliteit kom ik voor een probleempje te staan,
ik gebruik de formule Eigen vermogen / vreemd vermogen

Maar mijn onderneming heeft een geconsolideerde balans.
Neem ik nu het groepsvermogen als eigen vermogen, dus inclusief aandeel derden, of alleen het eigen vermogen en hoort aandeel derden bij het vreemd vermogen??

alvast bedankt!
pi_87979471
Aandelen van derden zijn vreemd vermogen volgens mij. Solvabiliteit houdt in dat je je bedrijf kan opdoeken door vreemd vermogen af te lossen met eigen vermogen. Over aandelen van derden kun je als bedrijf niet vrij beschikken (al helemaal niet voor het opdoeken van je bedrijf).

Ik was helaas niet zo goed op de hoogte :')

[ Bericht 21% gewijzigd door thomaster op 26-10-2010 16:28:17 (MWP is beter geinformeerd) ]
Kom je hier vaker, of loop je stage?
pi_87982263
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:50 schreef thomaster het volgende:
Aandelen van derden zijn vreemd vermogen volgens mij. Solvabiliteit houdt in dat je je bedrijf kan opdoeken door vreemd vermogen af te lossen met eigen vermogen. Over aandelen van derden kun je als bedrijf niet vrij beschikken (al helemaal niet voor het opdoeken van je bedrijf).
Nee, het aandeel van derden valt onder het eigen vermogen.

Een belang van derden wil zeggen dat een dochteronderneming niet volledig in handen is van de moedermaatschappij (bijv. RTL Nederland, wat voor 73.7% in handen is van RTL Group, voor de rest van Talpa). Toch valt deze post niet onder het vreemd vermogen, maar onder het eigen vermogen omdat de moedermaatschappij geen schuld of aflossing heeft richting de overige aandeelhouders van de dochteronderneming.

Je neemt deze post op op je geconsolideerde balans omdat er op de geconsolideerde WV-rekening geen uitsplitsing naar eigendoms-rato plaatsvindt van de winsten en verliezen van de dochtermaatschappij. Je neemt de volledige winsten- en verliezen over, dus ook het volledige vermogen.
pi_88004852
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 15:50 schreef MWP het volgende:

[..]

Nee, het aandeel van derden valt onder het eigen vermogen.

Een belang van derden wil zeggen dat een dochteronderneming niet volledig in handen is van de moedermaatschappij (bijv. RTL Nederland, wat voor 73.7% in handen is van RTL Group, voor de rest van Talpa). Toch valt deze post niet onder het vreemd vermogen, maar onder het eigen vermogen omdat de moedermaatschappij geen schuld of aflossing heeft richting de overige aandeelhouders van de dochteronderneming.

Je neemt deze post op op je geconsolideerde balans omdat er op de geconsolideerde WV-rekening geen uitsplitsing naar eigendoms-rato plaatsvindt van de winsten en verliezen van de dochtermaatschappij. Je neemt de volledige winsten- en verliezen over, dus ook het volledige vermogen.
*O*
Hartstikke bedankt, duidelijk uitgelegd ook :D
Nu kan ik tenminste weer verder, en zal ik me morgen storten op de current ratio, quick ratio etc 8-)
  donderdag 28 oktober 2010 @ 21:09:52 #121
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_88080774
herinvesteringsreserves en vervangingen, ik word er helemaal gestoord van :r

bestaat er een algoritme (woord waar dat domme juridische volk waarschijnlijk nog nooit van gehoord heeft) voor?

[ Bericht 6% gewijzigd door Outlined op 28-10-2010 21:22:43 ]
pi_88087445
:') .
pi_88749039
Hoi, ik wil graag wat vragen. Ik zit nu in 5vwo, ben een beetje aan het orienteren op een vervolgstudie. Het vak m&o vind ik erg leuk en ik ben er goed in. Welke universitaire opleiding past goed bij dit vak?
  maandag 15 november 2010 @ 19:40:56 #124
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_88750500
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 19:12 schreef Ronald78 het volgende:
Hoi, ik wil graag wat vragen. Ik zit nu in 5vwo, ben een beetje aan het orienteren op een vervolgstudie. Het vak m&o vind ik erg leuk en ik ben er goed in. Welke universitaire opleiding past goed bij dit vak?
Scheikunde! :P

Maar even serieus, er zijn heel veel opleidingen die daarmee te maken hebben. Ik ken zelf verschillende mensen die International Business Management, Economics and Business Economics, of nog een andere variatie daarop, doen. Dat is onder meer in Maastricht, Amsterdam en Tilburg te vinden. Er zijn vast nog meer opleidingen, maar dit zijn degene die ik ken van vrienden en kennissen.
pi_88755426
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 19:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Scheikunde! :P

Maar even serieus, er zijn heel veel opleidingen die daarmee te maken hebben. Ik ken zelf verschillende mensen die International Business Management, Economics and Business Economics, of nog een andere variatie daarop, doen. Dat is onder meer in Maastricht, Amsterdam en Tilburg te vinden. Er zijn vast nog meer opleidingen, maar dit zijn degene die ik ken van vrienden en kennissen.
Scheikunde is wel wat ik na M&O ben gaan doen inderdaad ;)

Maar Ronald, Bedrijfskunde (o.a. VU Amsterdam) is een mooi vervolg als je M&O interessant vindt. Als je ook nog feeling hebt met economie zou je voor "Economie en bedrijfseconomie" kunnen kiezen. Als je tot slot ook Wiskunde (en dan niet de makkelijke variant ;) ) erg interessant vindt, kan je alle drie de aspecten combineren met Econometrie.

Op http://www.feweb.vu.nl/nl(...)pleidingen/index.asp kan je alvast een indruk krijgen van wat deze opleidingen inhouden, ook als je niet aan de VU wilt gaan studeren :).

(Overigens wordt bedrijfskunde zowel op HBO als WO gegeven, let daarop als je via Google zoekt)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')