abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87617305
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 22:02 schreef Outlined het volgende:
De onderneming besluit met tussenpozen van een jaar een machine aan te schaffen

Wordt er dan elk jaar een machine aangeschaft (als je 1-1-2003 een machine aanschaft en 1-1-2004 ook dan zit daar een jaar tussen) OF
wordt er jaar 1 wel een machine aangeschaft, jaar 2 niet, jaar 3 wel, jaar 4 niet, etc
Lijkt me toch echt gewoon elk jaar. Tussen de aankopen in is steeds een tussenpoos van een jaar, het staat er letterlijk.

[ Bericht 8% gewijzigd door Kaas- op 16-10-2010 21:57:44 ]
pi_87646158
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 11:23 schreef jjanderson het volgende:
[ afbeelding ]

Vraag 11 (n.a.v. apparatenfabriek Goudkuil)
Indien de totale indirecte fabricagekosten worden verbijzonderd op basis van de totale productieomvang dan is het bedrag voor indirecte kosten in de kostprijs voor:

a. ¤17,50 < AA < ¤ 18,50
b. ¤18,50 < BB < ¤ 19,50
c. ¤19,50 < CC< ¤ 20,50
d. geen van bovenstaande alternatieven is juist.

Vraag 12(n.a.v. apparatenfabriek Goudkuil)
Indien de kosten van “Intern transport” worden verbijzonderd o.b.v. Activity Based Costing met als kostenveroorzaker het aantal onderdelen per product, dan ligt het bedrag voor kosten van “Intern transport” per eenheid product (X) tussen;

a. Voor AA ; ¤ 1,98 < X < ¤ 2,08
b. Voor BB ; ¤ 2,48 < X < ¤ 2,58
c. Voor CC ; ¤ 9,18 < X < ¤ 9,28
d. Geen van bovenstaande alternatieven is juist.

[ afbeelding ]

Vraag 3 (n.a.v. apparatenfabriek LUK)
Indien de totale indirecte kosten (groot ¤ 520.000 ) worden verbijzonderd d.m.v. een opslag per arbeidsuren, dan ligt dit bedrag ( A ) voor de producten XX, YY en ZZ tussen:

a. Voor XX ¤24,50 < A < ¤24,90
b. Voor YY ¤42,50 < A < ¤43,90
c. Voor ZZ ¤13,50 < A < ¤13,90*
d. geen van bovenstaande alternatieven is juist.

Vraag 4 (n.a.v. apparatenfabriek LUK)
Indien de kosten van “expeditie” worden verbijzonderd o.b.v. Activity Based Costing met als kostenveroorzaker het aantal afgeleverde zendingen, dan ligt het bedrag (X) voor “expeditie” per eenheid product tussen;

a. Voor XX ; ¤ 0,90 < X < ¤ 1,10*
b. Voor YY ; ¤ 1,11 < X < ¤ 1,21
c. Voor ZZ ; ¤ 4,12 < X < ¤ 4,22
d. Geen van bovenstaande alternatieven is juist.

Iemand die mij kan helpen met de berekeningen van bovenstaande opgaven, wat ik ook doe ik kom er niet uit.

Dit heb ik geprobeerd:

Bij de eerste variant vraag 11 heb ik het totaal bedrag van de indirecte kosten x de productieseries per maand gedaan. De directe kosten heb ik hierbij opgeteld en vervolgens gedeeld door de maandproductie. Maar dan kom ik op andere bedragen uit.

Bij vraag 12 heb ik transport gedeeld door de onderdelen...bij elke product en vervolgens gedeeld door de maandproductie. Dan krijg je dus bij elk product een ander antwoord. Maar ook dit klopt niet.
Up. Aangezien een variant hiervan op mn tentamen komt deze week.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 20:43:59 #103
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_87728488
Kan iemand mij uitleggen hoe de vervangingswaarde methode werkt of anders een goeie link geven naar een site waar het helder wordt uitgelegd?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_87728649
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 20:43 schreef Outlined het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe de vervangingswaarde methode werkt of anders een goeie link geven naar een site waar het helder wordt uitgelegd?
google is your best friend:

http://www.examenplein.nl/viewtopic.php?id=1157
~Si vis amari, ama~
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 20:51:07 #105
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_87728765
wat ik er van begrepen heb is dat je mag waarderen tegen actuele inkoopwaarde.
pi_87729099
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 20:51 schreef Outlined het volgende:
wat ik er van begrepen heb is dat je mag waarderen tegen actuele inkoopwaarde.
ja, je gebruikt de huidige waarde. Dit wordt gedaan, omdat je anders waarden op je balans hebt staan die eigenlijk niet meer reëel zijn.
~Si vis amari, ama~
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 21:31:17 #107
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_87730533
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 20:59 schreef FedExpress het volgende:

[..]

ja, je gebruikt de huidige waarde. Dit wordt gedaan, omdat je anders waarden op je balans hebt staan die eigenlijk niet meer reëel zijn.
Er wordt als ik het goed begrepen heb ook nog een post Herwaardering gebruikt aan de rechterkant van de balans. Klopt dat? Mijn eigen studiemateriaal (het is niet eens een boek) legt het allemaal een beetje gaar uit.
pi_87731096
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 21:31 schreef Outlined het volgende:

[..]

Er wordt als ik het goed begrepen heb ook nog een post Herwaardering gebruikt aan de rechterkant van de balans. Klopt dat? Mijn eigen studiemateriaal (het is niet eens een boek) legt het allemaal een beetje gaar uit.
volgens mij wel, dit is om de balans weer in evenwicht te brengen. Zou ook bij het eigen vermogen kunnen, maar om het overzichtelijk te houden wordt dit niet gedaan.
http://www.tql.nl/00/tql/(...)rderingsreserve.html
~Si vis amari, ama~
  woensdag 20 oktober 2010 @ 23:56:08 #109
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_87777818
quote:
Link: http://www.encyclo.nl/begrip/banktegoed

1.
banktegoed
vordering die men op een bank heeft '
Is banktegoed nou een liquide middel of een vlottende activa? Dat kan ik hier niet uit af leiden omdat liq. mid. geld is waar je DIRECT toegang tot hebt (itt debiteuren wat dus een vlottende activa is)
  donderdag 21 oktober 2010 @ 11:27:29 #110
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_87786496
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 23:56 schreef Outlined het volgende:

[..]

Is banktegoed nou een liquide middel of een vlottende activa? Dat kan ik hier niet uit af leiden omdat liq. mid. geld is waar je DIRECT toegang tot hebt (itt debiteuren wat dus een vlottende activa is)
Banktegoed = banksaldo = het geld op de bankrekening van een onderneming = liquide activa
Als onderneming zet je geld op de bankrekening, dit heb je dus tegoed van de bank maar is wel direct opneembaar.
Debiteuren is nl. 'nog te ontvangen'.
pi_87789097
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 23:56 schreef Outlined het volgende:

[..]

Liquide middelen is gewoon een vorm van vlottende activa. Net als gebouwen een vorm van vaste activa vormen. Banktegoed wordt meestal gespecificeerd als liquide middelen, maar vlottende activa mag dus ook gewoon.

Vlottende activa zijn activa waar je binnen een jaar aanspraak op kan maken. Of het direct kan of niet maakt daarvoor niet uit (zolang het maar binnen een jaar kan - dus zowel debiteuren als liquide middelen zijn vlottende activa).
  donderdag 21 oktober 2010 @ 16:55:33 #112
322370 Ruuddd
Cultivé son jardin
pi_87798902
Stelling:

Met enkel behulp van het 7S-model van McKinsey kun je een organisatie optimaal inrichten en diagnosteren.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ruuddd op 21-10-2010 18:02:12 ]
pi_87799853
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 16:55 schreef Ruuddd het volgende:
Stelling:

Met behulp van het 7S-model van McKinsey kun je een organisatie optimaal inrichten en diagnosteren.. Of niet?
Ik hoop dat het einde niet bij je stelling hoort?
Beetje rare manier van vragen dit. Verklaart u nader...
~Si vis amari, ama~
pi_87809301
quote:
1s.gif Op donderdag 21 oktober 2010 16:55 schreef Ruuddd het volgende:
Stelling:

Met enkel behulp van het 7S-model van McKinsey kun je een organisatie optimaal inrichten en diagnosteren.
Dat ligt er maar net aan wie je het vraagt :) Er zijn verschillende modellen en theorieën in omloop die allemaal hetzelfde roepen en die - uiteraard - voor een deel dezelfde pijlers hanteren, er anderen aan toevoegen of anders formuleren.

De vraag is of je met een willekeurig model altijd alles kan vatten en of een organisatie optimaal zou moeten draaien. Jumbo supermarkten bijvoorbeeld valt onder sommige modellen (o.a. die van Burton & Obel in de categorie "needs improvement" terwijl Jumbo in de (niche)markt waar ze in opereert bijzonder goede winsten haalt. Waarmee ik wil zeggen: modellen zijn leuk, maar zijn geen vaste zekerheid. Inzicht, combineren van relevante theorieën, een gezonde dosis eigen inzicht en ervaring zijn veel relevanter.
pi_87888176
Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid:

Snapt iemand hoe je aan de P.expected cijfers komt, dus de cijfers 0,045, 0,27 en 0,066?

P.S. Ik heb die drie vakken even paars gekleurd omdat dat de vakken zijn waarmee je de p observed uitrekent.
zelfde als diginoob
pi_87903893
Hey,

Ik heb een klein vraagje over (micro)-economie. Ik hoop dat jullie hem kunnen beantwoorden.

De opdracht luidt als volgt: De productiefunctie is: Q=KL+K. Ga er van uit dat de inputcombinatie van het bedrijf een interior solution heeft. Leidt de lange-termijn totale kostencurve af in termen van de inputsprijzen w en r.

Nu is het zo dat ik op zich wel weet hoe je de totale kostencurve af moet leiden uit een productiefunctie via de MRTS, maar als ik het daarna allemaal ga invullen kom ik er wiskundig gezien niet uit.

Kan iemand mij misschien helpen deze opgave op te lossen, dat zou ik erg prettig vinden.

Bij voorbaat dank.
Play hard, go pro.
pi_87969818
Ik heb een management en organisatie probleempje, namelijk:

Voor mijn opdracht m&o (vwo6) maak ik een analyse van een jaarrekening.

Bij het bestuderen van de solvabiliteit kom ik voor een probleempje te staan,
ik gebruik de formule Eigen vermogen / vreemd vermogen

Maar mijn onderneming heeft een geconsolideerde balans.
Neem ik nu het groepsvermogen als eigen vermogen, dus inclusief aandeel derden, of alleen het eigen vermogen en hoort aandeel derden bij het vreemd vermogen??

alvast bedankt!
pi_87979471
Aandelen van derden zijn vreemd vermogen volgens mij. Solvabiliteit houdt in dat je je bedrijf kan opdoeken door vreemd vermogen af te lossen met eigen vermogen. Over aandelen van derden kun je als bedrijf niet vrij beschikken (al helemaal niet voor het opdoeken van je bedrijf).

Ik was helaas niet zo goed op de hoogte :')

[ Bericht 21% gewijzigd door thomaster op 26-10-2010 16:28:17 (MWP is beter geinformeerd) ]
Kom je hier vaker, of loop je stage?
pi_87982263
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 14:50 schreef thomaster het volgende:
Aandelen van derden zijn vreemd vermogen volgens mij. Solvabiliteit houdt in dat je je bedrijf kan opdoeken door vreemd vermogen af te lossen met eigen vermogen. Over aandelen van derden kun je als bedrijf niet vrij beschikken (al helemaal niet voor het opdoeken van je bedrijf).
Nee, het aandeel van derden valt onder het eigen vermogen.

Een belang van derden wil zeggen dat een dochteronderneming niet volledig in handen is van de moedermaatschappij (bijv. RTL Nederland, wat voor 73.7% in handen is van RTL Group, voor de rest van Talpa). Toch valt deze post niet onder het vreemd vermogen, maar onder het eigen vermogen omdat de moedermaatschappij geen schuld of aflossing heeft richting de overige aandeelhouders van de dochteronderneming.

Je neemt deze post op op je geconsolideerde balans omdat er op de geconsolideerde WV-rekening geen uitsplitsing naar eigendoms-rato plaatsvindt van de winsten en verliezen van de dochtermaatschappij. Je neemt de volledige winsten- en verliezen over, dus ook het volledige vermogen.
pi_88004852
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 15:50 schreef MWP het volgende:

[..]

Nee, het aandeel van derden valt onder het eigen vermogen.

Een belang van derden wil zeggen dat een dochteronderneming niet volledig in handen is van de moedermaatschappij (bijv. RTL Nederland, wat voor 73.7% in handen is van RTL Group, voor de rest van Talpa). Toch valt deze post niet onder het vreemd vermogen, maar onder het eigen vermogen omdat de moedermaatschappij geen schuld of aflossing heeft richting de overige aandeelhouders van de dochteronderneming.

Je neemt deze post op op je geconsolideerde balans omdat er op de geconsolideerde WV-rekening geen uitsplitsing naar eigendoms-rato plaatsvindt van de winsten en verliezen van de dochtermaatschappij. Je neemt de volledige winsten- en verliezen over, dus ook het volledige vermogen.
*O*
Hartstikke bedankt, duidelijk uitgelegd ook :D
Nu kan ik tenminste weer verder, en zal ik me morgen storten op de current ratio, quick ratio etc 8-)
  donderdag 28 oktober 2010 @ 21:09:52 #121
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_88080774
herinvesteringsreserves en vervangingen, ik word er helemaal gestoord van :r

bestaat er een algoritme (woord waar dat domme juridische volk waarschijnlijk nog nooit van gehoord heeft) voor?

[ Bericht 6% gewijzigd door Outlined op 28-10-2010 21:22:43 ]
pi_88087445
:') .
pi_88749039
Hoi, ik wil graag wat vragen. Ik zit nu in 5vwo, ben een beetje aan het orienteren op een vervolgstudie. Het vak m&o vind ik erg leuk en ik ben er goed in. Welke universitaire opleiding past goed bij dit vak?
  maandag 15 november 2010 @ 19:40:56 #124
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_88750500
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 19:12 schreef Ronald78 het volgende:
Hoi, ik wil graag wat vragen. Ik zit nu in 5vwo, ben een beetje aan het orienteren op een vervolgstudie. Het vak m&o vind ik erg leuk en ik ben er goed in. Welke universitaire opleiding past goed bij dit vak?
Scheikunde! :P

Maar even serieus, er zijn heel veel opleidingen die daarmee te maken hebben. Ik ken zelf verschillende mensen die International Business Management, Economics and Business Economics, of nog een andere variatie daarop, doen. Dat is onder meer in Maastricht, Amsterdam en Tilburg te vinden. Er zijn vast nog meer opleidingen, maar dit zijn degene die ik ken van vrienden en kennissen.
pi_88755426
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 19:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Scheikunde! :P

Maar even serieus, er zijn heel veel opleidingen die daarmee te maken hebben. Ik ken zelf verschillende mensen die International Business Management, Economics and Business Economics, of nog een andere variatie daarop, doen. Dat is onder meer in Maastricht, Amsterdam en Tilburg te vinden. Er zijn vast nog meer opleidingen, maar dit zijn degene die ik ken van vrienden en kennissen.
Scheikunde is wel wat ik na M&O ben gaan doen inderdaad ;)

Maar Ronald, Bedrijfskunde (o.a. VU Amsterdam) is een mooi vervolg als je M&O interessant vindt. Als je ook nog feeling hebt met economie zou je voor "Economie en bedrijfseconomie" kunnen kiezen. Als je tot slot ook Wiskunde (en dan niet de makkelijke variant ;) ) erg interessant vindt, kan je alle drie de aspecten combineren met Econometrie.

Op http://www.feweb.vu.nl/nl(...)pleidingen/index.asp kan je alvast een indruk krijgen van wat deze opleidingen inhouden, ook als je niet aan de VU wilt gaan studeren :).

(Overigens wordt bedrijfskunde zowel op HBO als WO gegeven, let daarop als je via Google zoekt)
pi_88786262
Oke, bedankt!
Economie en M&O vind ik zeker interessant dus ik ga me in Bedrijskunde en Economie & Bedrijfseconomie verdiepen! Ik heb ook wiskunde B, dat gaat me redelijk af, maar wat heb ik gehoord is dat je wiskunde wel écht leuk moet vinden voor Econometrie. En ik moet eerlijk zeggen dat dat bij mij zeker niet zo is.
pi_88790171
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 17:33 schreef Ronald78 het volgende:
Oke, bedankt!
Economie en M&O vind ik zeker interessant dus ik ga me in Bedrijskunde en Economie & Bedrijfseconomie verdiepen! Ik heb ook wiskunde B, dat gaat me redelijk af, maar wat heb ik gehoord is dat je wiskunde wel écht leuk moet vinden voor Econometrie. En ik moet eerlijk zeggen dat dat bij mij zeker niet zo is.
Nou, je moet er niet iets tegen hebben :P
Ik studeer Econometrie in Rotterdam, en ik kan je vertellen dat er in het eerste jaar in ieder geval niet bijzonder veel economie in is te vinden, de enige echte economie vakken zijn micro- en macro-economie, voor de rest heb je allemaal wiskundige vakken zoals statistiek, analyse, matrix algebra, etc.
Beneath the gold, bitter steel
pi_88791770
Ja, daarom. Bij mij is het zo: Het ene hoofdstuk voor wiskunde vind ik echt leuk, het andere niet. Ik denk niet dat ik dan geschikt ben voor econometrie.
pi_89092785
Yoow,

K heb ff een vraagje over economie: Valutarisico.

Voor een project moeten wij een Engels bedrijf overnemen en het moederbedrijf is Nederlands. Hierbij moeten de valutarisico’s worden afgedekt.

De overname is pas over een jaar en bedraagd 15.000.000 Pond.

De af te dekken methoden zijn: Via een Forward of contant.

De (volgens mij) relevante contante (midden) en termijn koersen => Spread is 0,001:
Contant 0,6822
1 maand 0,6832
2 maand 0,6840
3 maand 0,6849
6 maand 0,6876
12 maand 0,6829

Geldmarkt (tarief voor euro en pond):
3 maands 5,533%
6 maands 5,868%
12 maands 6,258%
=> Voor zowel euro als pond geld er bij het aantrekken van de valuta een opslag van 0,01 en bij uitzetten van de valuta een afslag van 0,01.

De vraag is dus:
1. Hoe moet je indekken via een forward?
2. Hoe moet je contant indekken?

Als er extra info nodig is, dan hoor k dat wel, bedankt !
pi_89102086
Ik heb een vraagje over zoektheorie, dit is de opdracht:
Meneer Peters is op zoek naar een echtgenote, hij kan daten met vrouwen met een IQ dat uniform verdeeld is over het interval [100,150] en 1 IQ is 2 euro waard. Als Meneer Peters uitgaat met een vrouw leert hij haar IQ kennen, en de kosten van uitgaan zijn x^2, waar x de hoeveelste keer is dat hij uitgaat. De eerste keer uitgaan zijn de kosten dus 1, maar de tweede keer uitgaan 4, dan 9 etc.

Vraag 1:
De vrouwen zijn niet jaloers, als hij met meerdere vrouwen is uitgegaan kan hij weer teruggaan naar een eerdere vrouw om met haar te trouwen. Bereken voor iedere keer dat Meneer Peterse met een vrouw uitgaat bij welk IQ hij direct een aanzoek doet.

Ik vind het dus een lichtelijk vage vraag, maar mijn interpretatie is dan dat dus bv. de 2e keer uitgaan, wanneer de kosten 4 zijn, zijn verwachte nut groter dan 4 moet zijn om nog een keer te zoeken, wanneer dat niet het geval is zal hij dus stoppen met zoeken en trouwen. Dan kom ik op de volgende vergelijking:
(150-w*)^2/(2*50) < 4
als ik dit oplos komt er echter een zo'n belachelijk hoog getal uit dat het wel fout moet zijn, maar hoe het wel moet weet ik ook niet. Iemand hier die kan helpen?
pi_89139624
Hallo fokkertjes,
Ik ben momenteel bezig met een onderzoek naar de marketing van verschillende bedrijven waaronder Albert Heijn. Weet iemand het totale aantal filialen (alle formules)? Precieze informatie is met geen mogelijkheid te vinden op internet.

Bij voorbaat dank.
pi_89188778
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 16:17 schreef Geniaal- het volgende:
Hallo fokkertjes,
Ik ben momenteel bezig met een onderzoek naar de marketing van verschillende bedrijven waaronder Albert Heijn. Weet iemand het totale aantal filialen (alle formules)? Precieze informatie is met geen mogelijkheid te vinden op internet.

Bij voorbaat dank.
Als ik op de website van Albert Heijn onder 'Feiten & cijfers' kijk vind ik meteen alle informatie (http://www.ah.nl/artikel?trg=albertheijn/article.feiten). Voortaan dus even beter zoeker!

quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 13:41 schreef Plity het volgende:
Yoow,

K heb ff een vraagje over economie: Valutarisico.

Voor een project moeten wij een Engels bedrijf overnemen en het moederbedrijf is Nederlands. Hierbij moeten de valutarisico’s worden afgedekt.

De overname is pas over een jaar en bedraagd 15.000.000 Pond.

De af te dekken methoden zijn: Via een Forward of contant.

De (volgens mij) relevante contante (midden) en termijn koersen => Spread is 0,001:
Contant 0,6822
1 maand 0,6832
2 maand 0,6840
3 maand 0,6849
6 maand 0,6876
12 maand 0,6829

Geldmarkt (tarief voor euro en pond):
3 maands 5,533%
6 maands 5,868%
12 maands 6,258%
=> Voor zowel euro als pond geld er bij het aantrekken van de valuta een opslag van 0,01 en bij uitzetten van de valuta een afslag van 0,01.

De vraag is dus:
1. Hoe moet je indekken via een forward?
2. Hoe moet je contant indekken?

Als er extra info nodig is, dan hoor k dat wel, bedankt !
Ervan uitgaande dat het moederbedrijf euro's bezit terwijl de overgang in Britse ponden wordt gefinancierd, dan kunnen we het volgende doen:
1. Een forward-contract afsluiten om over 12 maanden GBP 15.000.000 aan te schaffen. Ondertussen ontvangen we een jaar lang rente over de hoeveelheid euro's die we bezitten.
2. Nu GBP 15.000.000 aanschaffen tegen de huidige koers, vervolgens een jaar lang rente trekken en dan de aankoop doen.

De berekeningen kun je zelf uit voeren (vergeet niet de op- en afslag tijdens de valutatransacties).

PS: ik weet niet zeker of optie 2 onder 'contant afdekken' valt, maar als je even in je boek kijkt dan zal dat ongetwijfeld netjes uitgelegd worden.

quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 17:35 schreef Fingon het volgende:
Ik heb een vraagje over zoektheorie, dit is de opdracht:
Meneer Peters is op zoek naar een echtgenote, hij kan daten met vrouwen met een IQ dat uniform verdeeld is over het interval [100,150] en 1 IQ is 2 euro waard. Als Meneer Peters uitgaat met een vrouw leert hij haar IQ kennen, en de kosten van uitgaan zijn x^2, waar x de hoeveelste keer is dat hij uitgaat. De eerste keer uitgaan zijn de kosten dus 1, maar de tweede keer uitgaan 4, dan 9 etc.

Vraag 1:
De vrouwen zijn niet jaloers, als hij met meerdere vrouwen is uitgegaan kan hij weer teruggaan naar een eerdere vrouw om met haar te trouwen. Bereken voor iedere keer dat Meneer Peterse met een vrouw uitgaat bij welk IQ hij direct een aanzoek doet.

Ik vind het dus een lichtelijk vage vraag, maar mijn interpretatie is dan dat dus bv. de 2e keer uitgaan, wanneer de kosten 4 zijn, zijn verwachte nut groter dan 4 moet zijn om nog een keer te zoeken, wanneer dat niet het geval is zal hij dus stoppen met zoeken en trouwen. Dan kom ik op de volgende vergelijking:
(150-w*)^2/(2*50) < 4
als ik dit oplos komt er echter een zo'n belachelijk hoog getal uit dat het wel fout moet zijn, maar hoe het wel moet weet ik ook niet. Iemand hier die kan helpen?
Google eens op 'optimal stopping' en 'marriage problem'. Optimal stopping is een vrij bekend fenomeen binnen micro-economie dus ik denk dat je wel een aantal voorbeelden zult vinden. Ik heb momenteel geen tijd om te helpen met jouw probleem, sorry.
pi_89206686
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 18:00 schreef pieter_R het volgende:

[..]

Als ik op de website van Albert Heijn onder 'Feiten & cijfers' kijk vind ik meteen alle informatie (http://www.ah.nl/artikel?trg=albertheijn/article.feiten). Voortaan dus even beter zoeker!

[..]

Ervan uitgaande dat het moederbedrijf euro's bezit terwijl de overgang in Britse ponden wordt gefinancierd, dan kunnen we het volgende doen:
1. Een forward-contract afsluiten om over 12 maanden GBP 15.000.000 aan te schaffen. Ondertussen ontvangen we een jaar lang rente over de hoeveelheid euro's die we bezitten.
2. Nu GBP 15.000.000 aanschaffen tegen de huidige koers, vervolgens een jaar lang rente trekken en dan de aankoop doen.

De berekeningen kun je zelf uit voeren (vergeet niet de op- en afslag tijdens de valutatransacties).

PS: ik weet niet zeker of optie 2 onder 'contant afdekken' valt, maar als je even in je boek kijkt dan zal dat ongetwijfeld netjes uitgelegd worden.

[..]

Google eens op 'optimal stopping' en 'marriage problem'. Optimal stopping is een vrij bekend fenomeen binnen micro-economie dus ik denk dat je wel een aantal voorbeelden zult vinden. Ik heb momenteel geen tijd om te helpen met jouw probleem, sorry.
Bedankt maar ik heb 't allemaal al gevonden, het was inderdaad niet zo moeilijk.
Uiteindelijke oplossing was (150-IQ)^2/50 < c2, omgeschrijven naar IQ(x)
IQ>150-c*5*2^(1/2)
en dan c=1,2,3 etc invullen totdat de IQ<100 werd.

on another note:
Die verdomde nieuwe fok lay-out geeft mij memory-leaks, FF neemt nu al 900.000K geheugen in beslag..

[ Bericht 1% gewijzigd door Fingon op 26-11-2010 23:06:37 ]
pi_89235630
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 18:00 schreef pieter_R het volgende:

[..]

lijkt me redelijk gedateerde informatie. Toch bedankt natuurlijk!
pi_89388481
onder welke voorwaarde stijgen de loonkosten per product bij arbeidsduurverkorting? :+

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2010 15:46:39 ]
pi_89390166
Kan iemand mij helpen met het hofstelsel? Werden de boeren bij het hofstelsel ook verplicht om mee te vechten in een oorlog? Of waren ze alleen verplicht om land te bewerken en bepaalde producten en diensten te voltooien?

Klas: havo4
Tijd: Vroeg-Middeleeuwen
#freefrederike
pi_89418480
Een vraagje over pensioenfondsen:

- Welke factoren hebben op invloed op de 'funding ratio' van een pensioenfonds (naast interest rate risk)? En in welke mate.

alvast bedankt,

gr.
Virgiel = knorrenbloed!
pi_89526097
1. Noem 3 transactiekosten bij ruil in natura
2. Noem 3 transactiekosten bij het kopen van een huis.

Bij 1 weet ik er maar 1 en dat is het shouwen van de spullen.
bij 2 weet ik er ook maar 1 en dat is kijken of het huis wel een redelijke prijs heeft..
#freefrederike
pi_89529427
Vergeten bij te zetten dat ik dus maandag een economie toets heb. Havo 4, is een PTA voor volgend jaar al :'(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij deze gaat het om Vraag C.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij deze gaat het om vraag B (Let niet op oranje, das gewoon wat belangrijk was..)

Met vriendelijke groeten!
#freefrederike
pi_89552998
iemand?please?
#freefrederike
pi_91201770
Weet iemand hoe het beste een vragenlijst vanuit thesistools over te zetten naar SPSS? Er wordt een excelbestand gemaakt, maar als ik deze opsla en open met SPSS, en dan verder geen opties aanpas, is het 1 zooitje.
De vragenlijst heeft allerlei soorten vragen, met name likert.
zelfde als diginoob
pi_91315866
Vraagje over economie. Ik moet nu een winst- en verliesrekening opstellen voor een bedrijf. Nou heeft dat bedrijf een aantal producten die ze verhuren tegen een bepaald bedrag. Nou heb ik simpelweg dat bedrag vermenigvuldigd met het aantal producten om de huuropbrengst te bepalen. Alleen volgens mijn projectbegeleider is de uitkomst niet het correcte bedrag :o
Iemand een idee wat ik fout doe? De afschrijving die de aankoop van die producten met zich meebrengt staat al onder een andere post geboekt, dus het lijkt me sterk dat ik dat er nog vanaf moet halen. Mocht er behoefte zijn aan de precieze getallen zal ik die ook nog wel posten.
  zondag 16 januari 2011 @ 13:18:21 #143
286696 Daangraphics
FOK!NG GEK (:
pi_91406747
M&O:

Plester nv ontvangt bij betaling binnen 7 dagen van een leverancier 1% korting voor contante betaling.
In ieder geval moet de rekening binnen 4 weken worden betaald.

Word na 1 week betaald dan word er een korting van 1% ontvangen. een verschil van drie weken komt overeen met een verschil van 1% als drie weken gelijk is aan 1% bedraagt de korting op jaarbasis??

ik snap niet echt bepaald wat ze willen en wat en hoe en huh???
Fok! Is gewoon zo.... geniaaaal.
  maandag 17 januari 2011 @ 18:42:04 #144
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_91475061
wat betekent "ultimo" bij het boekhouden
pi_91482935
quote:
5s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:42 schreef Outlined het volgende:
wat betekent "ultimo" bij het boekhouden
"Aan het einde van".

In de vraag "Stel de geconsolideerde balans ultimo 2007 samen" bijvoorbeeld, vragen ze je de balans van 31-12-2007 op te stellen (en dus niet die van bijv. 01-01-2007).

quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:30 schreef Irritatie100 het volgende:Mocht er behoefte zijn aan de precieze getallen zal ik die ook nog wel posten.
Doe maar :) Ik ben wel benieuwd naar de exacte vraag en naar je berekening.
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 13:18 schreef Daangraphics het volgende:
ik snap niet echt bepaald wat ze willen en wat en hoe en huh???
Ik heb het idee dat je de opdracht in je eigen woorden hebt neergezet hier en die zijn niet zo heel duidelijk. Als je de opdracht duidelijker neerzet is de kans dat je antwoord krijgt wat groter.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 19:07:56 #146
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_91671412
ik moet vragen beantwoorden over het marktwaardemodel maar in mijn boek wat ik gebruik staat dat niet eens in de index. Dus kan iemand hier kort zeggen wat het marktwaardemodel is?
"Ik quote graag mezelf."
pi_91758504
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag waar ik zelf niet uitkom. Hopelijk kunnen jullie me helpen:

Formuleer voor het onderzoekselement leeftijd:

- nominale variabele
- ordinale variabele
- intervalvariabele
- ratiovariabele

Alvast bedankt!
pi_91818871
Vraagje over een economische tekst. Naar NRC 26-11-2010 ''Hoe een onvermijdelijke volgende crisis te voorkomen''.

quote:
...
Stop de geldpersen
Centrale banken begeven zich momenteel op onbekend terrein met hun beleid van grootschalige geldverruiming. Er is geen bewezen recept om uit een periode van deflatiedreiging te komen. Een economie waar de geldpers te vaak en te snel wordt aangezet, loopt het risico overvoerd te worden door nieuw geld. En te veel nieuw geld betekent op termijn: inflatie. Het mag paradoxaal klinken, maar deflatie en hyperinflatie liggen in de economische praktijk van alledag angstwekkend dicht bij elkaar. Ze zijn de uiteinden van een hoefijzer, ver van elkaar verwijderd en tegelijkertijd bijna aan elkaar rakend. Die wetenschap zou centrale bankiers voorzichtig moeten maken vij het inzettten van beleid dat bedoeld is om deflatie te voorkomen.
...
Deflatie en hyperinflatie zouden toch niet dicht bij elkaar moeten liggen? Of mis ik nou iets volledig? (Ja dus...)
pi_91819742
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 17:57 schreef MV1988 het volgende:
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag waar ik zelf niet uitkom. Hopelijk kunnen jullie me helpen:

Formuleer voor het onderzoekselement leeftijd:

- nominale variabele
- ordinale variabele
- intervalvariabele
- ratiovariabele

Alvast bedankt!
Elke (gesloten) vraag in een interview of enquête (of: variabele) kan je een bepaalde categorie plaatsen (nominaal, ordinaal, interval en ratio). Elk type geeft aan wat voor statistische berekeningen je met de variabele wel en niet kunt doen. Op http://www.graphpad.com/faq/viewfaq.cfm?faq=1089 staat een uitgebeide uitleg :) Daarmee moet je er toch zeker uit komen. :)

Het lijkt er trouwens op dat in je vraag een aantal woorden ontbreken, "Formuleer voor het onderzoekselement leeftijd" is geen vraag :)
pi_91838179
Hallo!

Ik ben vrij nieuw hier en ineens zag ik een topic huiswerk.. Nou ben ik bijna afgestudeerd maar hebben ze me een vrij vervelende opdracht meegegeven.. Ik moet zo'n 200 vragen uitwerken en ik blijf maar zoeken naar het antwoord op de volgende vraag:

Increasing the number of units produced in a month is one of the ways to lower the effect of monthly fixed costs on each unit product.

True/False? Ik kom er niet meer uit..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')