Bedrijfskunde:quote:Op zondag 19 september 2010 22:25 schreef Outlined het volgende:
wat is het verschil tussen bedrijfseconomie en bedrijfskunde
1 2 3 4 5 | Financiële vaste activa | Algemene reserve Voorraden | Lang vreemd vermogen Debiteuren | Crediteuren Liquide middelen | Bankkrediet |
Thanks, ik had eigenlijk verwacht dat, zoals jij bedrijfseconomie schetst, dat dat bedrijfskunde zou zijn. Echter ik zat een studiegids bedrijfskudne te bekijken en dat was toch anders dan wat ik verwachte.quote:Op maandag 20 september 2010 21:14 schreef Granaatappel het volgende:
[..]
Bedrijfskunde:
- sociale aspecten
- management
- marketing
- communicatie
Bedrijfseconomie:
- economische én sociale aspecten
- management
- marketing
- accounting
- finance
- enz.
Bedrijfskunde is nogal sociaal gericht in omgangsvormen m.b.t. management en communicatie.
Bedrijfseconomie is erg economisch gericht en je krijgt dus ook vakken als Wiskunde (B), Statistiek, Accounting, Finance, Micro/Macro-economie, dus de economische richting op. Maar ook vakken als Organisatie, Marketing, Strategy etc.
Bedrijfseconomie behandelt dus het sociaal en economisch gebied en Bedrijfskunde voornamelijk het sociaal gebied.
Je ziet dus wel dat Bedrijfseconomie beiden omvat, maar het sociale aspect in wat lichtere mate natuurlijk.
Zelf studeer ik Bedrijfseconomie en ben dus ook een beetje biased maar als je met wat cijfertjes spelen (niet alleen cijfertjes he!) leuk vindt en die ook weet te interpreteren is het wel wat voor je. Als je puur naar de sociale kant wil kijken moet je Bedrijfskunde gaan studeren.
quote:Op dinsdag 21 september 2010 16:29 schreef Outlined het volgende:
Ik heb onderstaande balans (alleen de posten weergegeven)
[ code verwijderd ]
Wat zijn nu de schulden op korte termijn?
Ben ik niet zeker, iig zoals de naam doet vermoeden het lang vreemd vermogen, maar volgens mij ook aandelenkapitaal.quote:Bank en crediteuren
Wat is het geinvesteerd vreemd vermogen?
Mijn antwoord:quote:Grondstofkosten 150
Directeloonkosten 15 manuren
indirecte kosten 120% van directe loonkosten
winstopslag 40% van de kostprijs
Verk prijs mag (ex. btw) mag 950 bedragen
Bereken wat het loon per uur mag kosten
Was ook mijn antwoord. ¤ 16,01731602 om precies te zijn.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:04 schreef Gitaarmat het volgende:
Vraag over M&O:
[..]
Mijn antwoord:
950/140 x100= 678,57 dit is de kostprijs
678,57 -150= 528,57 dit is de kostprijs exclusief grondstofkosten
528,57/220 x100= 240,26
240,26/15 = 16,02
Klopt dit?
240,26 / 15 =
Nee. Want als je debet bijvoorbeeld 40 hebt staan en credit 60. Dan is credit > debet, dus heb je een creditsaldo van +20. Als je een balansje tekent is het ook gemakkelijker te zien; immers wanneer je de saldo's tegen elkaar afstreept blijft er enkel aan de creditzijde iets over dus is er sprake van een creditsaldo.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 16:54 schreef Sjappel het volgende:
2. Aan het eind van een periode kan men de rekeningen in het grootboek afsluiten. De techniek van het afsluiten houdt in dat elke rekening in evenwicht wordt gebracht door het saldo van de rekening aan de kant van de laagste kant bij te schrijven. Wat wordt bedoelt met het saldo van een rekening van bezit is een debetsaldo?
A De telling van de debetzijde is kleiner dan die van de creditzijde.
B De telling van de debetzijde is hoger dan die van de creditzijde.
C De telling van de debetzijde is gelijk aan de die van de creditzijde
Ik weet bijna zeker dat dit A moet zijn, maar het antwoorden model geeft antwoord B. Het zit toch zo dat als debetzijde kleiner is dan de creditzijde van die rekening, je een debetsaldo hebt?
Na wat te proberen kwam ik het volgende uit:quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 16:09 schreef Jebus92 het volgende:
Ik heb een vraagje over economie, meer bepaald over geldschepping.
[ afbeelding ]
Dit is gegeven. Ik moet oa. het dekkingspercentage berekenen (ik kom 35% uit), maar bij de volgende vragen weet ik gewoon niet hoe te beginnen.
Het voorgeschreven dekkingspercentage van de bank moet 20% zijn.
b) hoeveel chartaal geld mag deze bank NOG verstrekken?
c) hoeveel giraal geld mag deze bank NOG verstrekken?
(andere vragen hoeven niet)
Dan de volgende vraag:
[ afbeelding ]
Bij vraag A kom ik 25% uit, bij B kom ik 22 000 uit (75¨% van 40 000, al reeds 8000 uitgeleend)
Iemand die kan verduidelijken?
Volgens mij kostprijs. Tegen verkoopprijs is je omzet. Kostprijs is wat je betaald hebt en hoeveel het nu waard is.quote:Op zondag 10 oktober 2010 14:44 schreef Outlined het volgende:
Waardeer je je producten tegen kostprijs of tegen verkoopprijs op de balans?
Inderdaad. Je waardeert tegen kostprijs en het evt. verschil tussen kost- en verkoopprijs wordt in de resultatenrekening verantwoord.quote:Op zondag 10 oktober 2010 14:59 schreef FedExpress het volgende:
[..]
Volgens mij kostprijs. Tegen verkoopprijs is je omzet. Kostprijs is wat je betaald hebt en hoeveel het nu waard is.
Dus demand is q = 1000 - p + ln m. Toch?quote:Op zondag 10 oktober 2010 17:01 schreef Alxander het volgende:
Argh, zit vast. Microeconomics vraagje:
[ afbeelding ]
Ok, nog bedanktquote:Op zondag 10 oktober 2010 13:04 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Nee. Want als je debet bijvoorbeeld 40 hebt staan en credit 60. Dan is credit > debet, dus heb je een creditsaldo van +20. Als je een balansje tekent is het ook gemakkelijker te zien; immers wanneer je de saldo's tegen elkaar afstreept blijft er enkel aan de creditzijde iets over dus is er sprake van een creditsaldo.
Is ook best logisch, als jouw verlies bijvoorbeeld groter is dan de winst heb je ook geen (positief) winstsaldo.
volgens mij niet. Totaal vermogen = totaal geïnvesteerd vermogen + totaal geïnvesteerd eigen vermogenquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 14:25 schreef Outlined het volgende:
is totaal vermogen hetzelfde als geïnvesteerd totaal vermogen ?
Ik heb het voor een opgave nodig, moet uit de balans namelijk wat getallen halen. Opgave intikken hier is niet echt handig denk ik. Nou ja kijk wel.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 22:29 schreef FedExpress het volgende:
[..]
volgens mij niet. Totaal vermogen = totaal geïnvesteerd vermogen + totaal geïnvesteerd eigen vermogen
Correct me if I'm wrong...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |