Iedereen kan lezen dat Paulus het heeft over Christus Jezus en Jezus Christus. Sommige mensen denken dat hij dat deed voor afwisseling. Dat is op zich al een zeer belachelijke manier om erom heen te draaien, maar lees je de teksten helemaal dan kom je er ook achter waarom Paulus dat deed. Het waren twee verschillende "figuren".quote:Komt dat zogenaamde onderscheid tussen 'Jezus Christus' en 'Christus Jezus' weer. Waar je die onzin toch vandaan hebt gehaald...
En waarom is dat zo, denk je? Honderd jaar geleden dacht men nog dat de geschiedenis was zoals die was. De heidenen waren rare mensen met rare godsdiensten en toen kwam het Christendom en alles ging goed. Sinds 100 jaar komen er mensen die verder durven te graven, en blijkt het allemaal net anders te liggen dan de mensen dachten. Maar de geest is star. Iets wat je lang voor waar aanzag, blijft waar je hele leven lang.quote:Wat Dwerfion zegt is over het algemeen hoe de historische wetenschap de zaken voorstelt. Als er iemand is die beïnvloed is door propaganda, ben jij het eerder.
Die citaat die je aanhaalt is ook in het Nederlands hoor, waarom moet je altijd Engelse teksten hebben. In de Nederlandse tekst wordt gezegd dat Jezus haar tot man MAAKT. Wat wil dat zeggen? Dat dezelfde status heeft als een man. Vrouwvriendelijk ja.quote:
Och... de gnostiek was zo vrouwvriendelijk he:
Ja, net zoals Christenen hun bronnen uitkiezen: De Bijbel. Net zo betrouwbaar, als je het mij vraagt.quote:Je weet ze wel uit te kiezen he... je bronnen.
Ik ben het met je eens dat geloof niet rationeel of logisch is, net zoals het niet logisch of rationeel is om te geloven dat:quote:Op maandag 21 juni 2010 16:10 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik vind optie A dan ook respectabel.
Het gaat er meer om dat er gelovigen zijn in zulke discussies die denken dat hun geloof wel rationeel en logisch is. Dat is het nooit. (volgens gangbare definities van de logica) Als men dat inziet en accepteert dan krijgen ze mijn respect.
Die onderste twee zijn natuurlijk wel logisch. Als jij bewustzijn hebt, waarom een ander mens niet? En het leven volgens dat principe levert je vele voordelen op, zoveel dat het logisch wordt.quote:Op maandag 21 juni 2010 16:48 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat geloof niet rationeel of logisch is, net zoals het niet logisch of rationeel is om te geloven dat:
- er een wereld buiten jouw bewustzijn is
- wetenschap kennis oplevert over de wereld om ons heen
- er andere mensen zijn die bewustzijn hebben
- het goed is om te leven volgens het principe 'Wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet'
- etc.
Dat is natuurlijk waar de tolerantie voor religie ophoudt. Maar waarom pas bij zulke extremen? Waarom zouden we toleranter moeten zijn ten aanzien van onschuldige religieuze onzin dan ten aanzien van onschuldige onzin buiten een religieuze context? Dat is eigenlijk de vraag die hardop werd gesteld.quote:Op maandag 21 juni 2010 15:27 schreef Haushofer het volgende:
Persoonlijk vind ik de eeuwenoude traditie van het Christendom geen vrijbrief voor bepaalde zaken. Ik ben fel tegen de discriminatie van homoseksuelen gebaseerd op de bijbel, het opnemen van creationisme in het onderwijs etc.
Kolder. Paulus spreekt over 'Jezus de Messias' en 'Messias Jezus'. Natuurlijk heeft hij het over dezelfde persoon. Wat jij er allemaal weer achter moet zoeken, moet je zelf weten, maar ik kan niet zeggen dat het ergens op slaat.quote:Op maandag 21 juni 2010 16:40 schreef Berjan1986 het volgende:
We gaan weer verder, en KD had een zeer "Christelijk" antwoord waar ik even op moet reageren:
[..]
Iedereen kan lezen dat Paulus het heeft over Christus Jezus en Jezus Christus. Sommige mensen denken dat hij dat deed voor afwisseling. Dat is op zich al een zeer belachelijke manier om erom heen te draaien, maar lees je de teksten helemaal dan kom je er ook achter waarom Paulus dat deed. Het waren twee verschillende "figuren".
Uhuh... zo dacht men 100 jaar geleden inderdaad.quote:Op maandag 21 juni 2010 16:40 schreef Berjan1986 het volgende:
En waarom is dat zo, denk je? Honderd jaar geleden dacht men nog dat de geschiedenis was zoals die was. De heidenen waren rare mensen met rare godsdiensten en toen kwam het Christendom en alles ging goed.
Merkwaardig. Ik zie de tendens precies omgekeerd. De historische wetenschap is wat betreft het vroege christendom, de bijbel en Jezus eigenlijk steeds meer opgeschoven richting het christendom in plaats van ervan af.quote:Op maandag 21 juni 2010 16:40 schreef Berjan1986 het volgende:
Sinds 100 jaar komen er mensen die verder durven te graven, en blijkt het allemaal net anders te liggen dan de mensen dachten.
Ok... de Nederlandse versie:quote:Op maandag 21 juni 2010 16:40 schreef Berjan1986 het volgende:
Die citaat die je aanhaalt is ook in het Nederlands hoor, waarom moet je altijd Engelse teksten hebben. In de Nederlandse tekst wordt gezegd dat Jezus haar tot man MAAKT. Wat wil dat zeggen? Dat dezelfde status heeft als een man. Vrouwvriendelijk ja.
Dergelijke vrouwonvriendelijke onzin zul je in het NT niet tegenkomen.quote:Simon Petrus zei tot hem:
Stuur Maria van ons weg, want vrouwen zijn het leven niet waard.
Jezus zei:
Zie, ik zal mij met haar verbinden en haar tot mens maken,
opdat ook zij een levende geest worde, net als jullie mannen.
Want ook iedere vrouw die mens wordt zal het koninkrijk der hemelen binnengaan.
Ah... scheer alle kerkvaders maar over één kam.quote:Op maandag 21 juni 2010 16:40 schreef Berjan1986 het volgende:
De kerkvaders zeiden zelfs dat alle vrouwen Eva's waren. En dat de zondeval de schuld was van Eva, dus van de vrouw.
Jij hebt echt een iets te rooskleurig beeldje van de door jouw geliefde gnostici, vrees ik.quote:Op maandag 21 juni 2010 16:40 schreef Berjan1986 het volgende:
De gnosis is vrouw vriendelijker dan de Orthodoxe kerk, de gnostici van 2000 jaar geleden lopen zelfs nog voor op sommige Christenen heden ten dage.
Ja, da's een goeie. Ik snap ook niet waarom mensen bij een bijbels scheppingsverhaal zich afvragen of het wellicht waargebeurd is, terwijl bij een Icarus die met zijn vleugels van veren, hout en was van het begin het gelijk duidelijk wordt geacht dat het mythologie is.quote:Op maandag 21 juni 2010 16:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk waar de tolerantie voor religie ophoudt. Maar waarom pas bij zulke extremen? Waarom zouden we toleranter moeten zijn ten aanzien van onschuldige religieuze onzin dan ten aanzien van onschuldige onzin buiten een religieuze context? Dat is eigenlijk de vraag die hardop werd gesteld.
Was dat niet Tertullianus?quote:Op maandag 21 juni 2010 16:40 schreef Berjan1986 het volgende:
De kerkvaders zeiden zelfs dat alle vrouwen Eva's waren. En dat de zondeval de schuld was van Eva, dus van de vrouw. De gnostici daarentegen zagen in Eva de wijze vrouw die Adam uit zijn slaap haalde.
Waarom is dat zo? Wat is daar zo "zeer belachelijk" aan? In het Hebreeuws in het OT wordt er ook niet altijd veel aandacht besteedt aan woordvolgorde. Moeten we daar ook gelijk conclusies uit trekken?quote:Op maandag 21 juni 2010 16:40 schreef Berjan1986 het volgende:
Link naar vorige deeltje: Deel 3
Iedereen kan lezen dat Paulus het heeft over Christus Jezus en Jezus Christus. Sommige mensen denken dat hij dat deed voor afwisseling. Dat is op zich al een zeer belachelijke manier om erom heen te draaien...
Dat bedoel ik dus telkens met "eruit halen wat je past".quote:Op maandag 21 juni 2010 17:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, da's een goeie. Ik snap ook niet waarom mensen bij een bijbels scheppingsverhaal zich afvragen of het wellicht waargebeurd is, terwijl bij een Icarus die met zijn vleugels van veren, hout en was van het begin het gelijk duidelijk wordt geacht dat het mythologie is.
Lees dan eens wat Paulus nog meer zegt. Hij zegt zelfs dat we Jezus (of Christus) niet meer naar het vlees moeten kennen. En toch vieren we Kerst, en vieren we Zijn sterven en opstanding in een VLESELIJK lichaam, dat maakt de kerk ervan. Dan ben je toch doorgedraaid en is het toch duidelijk dat Paulus het heeft over Jezus en over dat Hij de Christus werd? Leg die tekst maar eens uit, als Paulus het heeft over Jezus niet meer naar het vlees kennen. Dat lukt je niet, zonder te draaien.quote:Kolder. Paulus spreekt over 'Jezus de Messias' en 'Messias Jezus'. Natuurlijk heeft hij het over dezelfde persoon. Wat jij er allemaal weer achter moet zoeken, moet je zelf weten, maar ik kan niet zeggen dat het ergens op slaat.
Ik merk gewoon dat je minderwaardig doet als ik dit soort dingen vertel. Maar zo was het wel. De Kerk werd dom gehouden, en bijna iedereen was nog lid van een kerk. En wat werd en wordt er nog steeds verteld? Dat de Grieken rare mensen waren, met hun mythisch en vele goden die ze aanbaden, met dierenoffers. Daar heb ik laatst nog een preek over gehoord, op een bruiloft. Die man had er ook nog een smiley bij alsof die Grieken niet goed bij hun hoofd waren. De mensen om mij heen knikten allemaal.quote:Uhuh... zo dacht men 100 jaar geleden inderdaad.
Ach, geef me eens bronnen van onafhankelijke wetenschappers. Vooral sinds de vondst van Nag Hamadi geschriften is de kijk op de kerk wel veranderd. Dramatisch naar beneden gehaald. Pas toen merkte men dat er verschillende groepen waren die anders over Jezus dachten.quote:Merkwaardig. Ik zie de tendens precies omgekeerd. De historische wetenschap is wat betreft het vroege christendom, de bijbel en Jezus eigenlijk steeds meer opgeschoven richting het christendom in plaats van ervan af.
Dit is een ding, en volledig uit zijn verband getrokken. Terwijl er vrouwen priesteres mochten zijn bij de samenkomsten van de gnostici, ze werden volledig geaccepteerd.quote:Ok... de Nederlandse versie:
Dergelijke vrouwonvriendelijke onzin zul je in het NT niet tegenkomen.
Er zijn meerdere kerkvaders geweest die zich kritisch over vrouwen uitlaten. En jij moet vooral niks zeggen, aangezien jij iets veroordeeld door een tekst, en dan ook nog letterlijk opnemen terwijl Gnostici niks letterlijk opvatten. Daar moet je door heen kijken. Schijnen Christenen zo goed te kunnen.quote:Ah... scheer alle kerkvaders maar over één kam.![]()
Jij denkt alleen dat jij gelijk hebt, terwijl ik alleen aangeef dat het genuanceerder ligt. Zelf ben ik niet eens gnosticus, al heb ik er wel meer begrip voor dan de letterknechterij van de orthodoxe mensen. Zelfs als er bewijzen zijn geleverd dat dingen in het OT en NT niet letterlijk gebeurd kunnen zijn, houden die mensen vast aan hun gelijk. Zowel met jou, als met Ali valt weinig te bespreken. Uitlachen van anderen, dat kun je wel.quote:Jij hebt echt een iets te rooskleurig beeldje van de door jouw geliefde gnostici, vrees ik.
Het is zeer belangrijk, als je de context begrijpt. In een antwoord op Koningdavid heb ik al aangegeven waarom ik vermoed en weet dat Paulus twee verschillende figuren bedoelde met de omdraaiingen.quote:Waarom is dat zo? Wat is daar zo "zeer belachelijk" aan? In het Hebreeuws in het OT wordt er ook niet altijd veel aandacht besteedt aan woordvolgorde. Moeten we daar ook gelijk conclusies uit trekken?
Dan heb je het vooral over bijvoorbeeld de historiciteit van bijbelverhalen. Voor de rest zie ik niet echt in hoe je met "logica" een religie omver haalt, want religies zijn bijna per definitie niet logisch.quote:Op maandag 21 juni 2010 17:15 schreef KoffieMetMelk het volgende:
Kunnen we gewoon niet vaststellen dat veel zaken uit de bijbel simpelweg met logica en wetenschap keihard onderuit gehaald zijn en de Christenen maar inschikken om het restant in leven te houden?
Da's inderdaad een drogredenquote:Op dit moment hebben ze wel een goeie namelijk: De atheïst mag bewijzen dat God niet bestaat.
Nou, die kunnen ze tot einde van dagen volhouden. Mooie fiat om het geloof, van wat er dan ook overblijft, in leven te houden.
Nou, daar kan ik je nog wel wat leuke verhalen over vertellen. In de wiskunde heb je Gödels onvolledigheidsstellingen; een mooie omschrijving heeft Weil es gegeven:quote:Zo zouden wetenschappers eens met wiskunde of de kwantum theorie om moeten gaan. Die worden vanaf dag 1 al niet serieus genomen.
Wiskundigen geloven dat bepaalde formele systemen consistent zijn, maar ze kunnen het niet bewijzen.quote:“God exists, since mathematics is consistent, and the Devil exists, since we cannot prove it.”
Je doelt met Jezus naar het vlees kennen op 2 Kor. 5, neem ik aan?quote:Op maandag 21 juni 2010 17:19 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Lees dan eens wat Paulus nog meer zegt. Hij zegt zelfs dat we Jezus (of Christus) niet meer naar het vlees moeten kennen. En toch vieren we Kerst, en vieren we Zijn sterven en opstanding in een VLESELIJK lichaam, dat maakt de kerk ervan. Dan ben je toch doorgedraaid en is het toch duidelijk dat Paulus het heeft over Jezus en over dat Hij de Christus werd? Leg die tekst maar eens uit, als Paulus het heeft over Jezus niet meer naar het vlees kennen. Dat lukt je niet, zonder te draaien.
Nee, zo was het niet. Was het niet juist (meer dan) 100 jaar geleden dat veel geleerden zeer negatief dachten over de oorspong van het christendom en haar rol in het Romeinse Rijk? Was het niet, nog langer geleden, Edward Gibbon die begon de Greco-Romeinse cultuur op te hemelen en het christendom verantwoordelijk te stellen voor de zogenaamde 'Dark Ages'?quote:Op maandag 21 juni 2010 17:19 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik merk gewoon dat je minderwaardig doet als ik dit soort dingen vertel. Maar zo was het wel.
Veel Grieken, en Romeinen, waren ook volstrekt niet goed bij hun hoofd. Zelfs sommige grote denkers, die wij terecht waarderen om hun bijdrage aan de filosofie, waren niet goed bij hun hoofd.quote:Op maandag 21 juni 2010 17:19 schreef Berjan1986 het volgende:
De Kerk werd dom gehouden, en bijna iedereen was nog lid van een kerk. En wat werd en wordt er nog steeds verteld? Dat de Grieken rare mensen waren, met hun mythisch en vele goden die ze aanbaden, met dierenoffers. Daar heb ik laatst nog een preek over gehoord, op een bruiloft. Die man had er ook nog een smiley bij alsof die Grieken niet goed bij hun hoofd waren. De mensen om mij heen knikten allemaal.
Doe eens onderzoek naar de datering van de evangeliën. Ze worden vandaag de dag eerder gedateerd dan ooit. De historiciteit van Jezus staat meer buiten kijf dan bijv. in de 19e eeuw. Zoals hierboven beschreven, is het historisch-wetenschappelijk beeld over het Romeinse Rijk, het ontstaan van het christendom en de 'Dark Ages' sinds de tijd van Gibbon enorm veranderd.quote:Op maandag 21 juni 2010 17:19 schreef Berjan1986 het volgende:
Ach, geef me eens bronnen van onafhankelijke wetenschappers. Vooral sinds de vondst van Nag Hamadi geschriften is de kijk op de kerk wel veranderd. Dramatisch naar beneden gehaald. Pas toen merkte men dat er verschillende groepen waren die anders over Jezus dachten.
Uit welk verband?quote:Op maandag 21 juni 2010 17:19 schreef Berjan1986 het volgende:
Dit is een ding, en volledig uit zijn verband getrokken.
Door sommige gnostici wellicht. Door anderen weer niet. Gnostici waren ook niet bepaald eenduidig in hun denkbeelden.quote:Op maandag 21 juni 2010 17:19 schreef Berjan1986 het volgende:
Terwijl er vrouwen priesteres mochten zijn bij de samenkomsten van de gnostici, ze werden volledig geaccepteerd.
Want de symbolische boodschap van die tekst is heel anders?quote:Op maandag 21 juni 2010 17:19 schreef Berjan1986 het volgende:
Er zijn meerdere kerkvaders geweest die zich kritisch over vrouwen uitlaten. En jij moet vooral niks zeggen, aangezien jij iets veroordeeld door een tekst, en dan ook nog letterlijk opnemen terwijl Gnostici niks letterlijk opvatten. Daar moet je door heen kijken.
Wat een prutartikel.quote:Op maandag 21 juni 2010 17:49 schreef Berjan1986 het volgende:
http://www.vkblog.nl/bericht/172573/Mithras,_Dionysus_en_Jezus
Dit is een artikel die ingaat op de gelijkenissen tussen alle Godmens mensen. En wat men van elkaar overnam en wat niet.
Jezus niet.quote:* Mithras werd op 25 december geboren.
Nope.quote:* Mithras werd geboren uit een maagdelijke moeder.
Mwah... niet echt.quote:* Mithras was de zoon van God.
Helaas... klopt ook niet. Er is niets bekend over Mithras' dood, laat staan opstanding.quote:* Mithras stond na drie dagen op uit de dood.
Klopt. Niet echt een schokkende vergelijking. Vooral omdat de omstandigheden omtrent de bezwangering en geboorte totaal anders zijn.quote:* Dionysus was de zoon van Zeus, de oppergod en van Semele, een sterfelijke vrouw.
Staat hij niet echt om bekend... verder ook niet zo'n schokkende vergelijking.quote:* Een belangrijke boodschap van Dionysus was om elkaar lief te hebben.
Het is maar wat je een opstanding uit de dood noemt... totaal anders dan bij Jezus.quote:* Dionysus stierf, ging naar de onderwereld, maar stond weer op uit de dood.
Je stelt een vraag en beantwoord hem zelf dan maar, zonder op mijn antwoord te wachten? Lekker discussiëren zo. En nee, ik zal straks wel even de tekst plaatsen.quote:Je doelt met Jezus naar het vlees kennen op 2 Kor. 5, neem ik aan?
2 Korintiërs 5
11 Vervuld van ontzag voor de Heer, proberen we iedereen te overtuigen. God weet precies wie en wat wij zijn; hopelijk weet u het ook wanneer u te rade gaat bij uw geweten. 12 We bevelen onszelf niet opnieuw aan, maar geven u de mogelijkheid trots op ons te zijn, zodat u zich kunt verdedigen tegen wie zich op uiterlijke zaken laat voorstaan in plaats van op innerlijke. 13 Zijn we in extase, dan is het voor God; zijn we bij zinnen, dan is het voor u. 14 Wat ons drijft is de liefde van Christus, omdat we ervan overtuigd zijn dat één mens voor alle mensen is gestorven, waardoor alle mensen zijn gestorven, 15 en dat hij voor allen is gestorven opdat de levenden niet langer voor zichzelf zouden leven, maar voor hem die voor de levenden is gestorven en is opgewekt. 16 Daarom beoordelen we vanaf nu niemand meer volgens de maatstaven van deze wereld; ook Christus niet, die we vroeger wel volgens die maatstaven beoordeelden.
Je leest weer zaken in deze tekst die er niet staan. Paulus roept hier niet op om de aardse, vleselijke Jezus maar te vergeten. Hij roept hier op om mensen, en Jezus, niet naar Aardse maatstaven te beoordelen. Ironisch genoeg, voor jou, hamert Paulus hier ook nog eens op het belang van Jezus dood en opstanding.
en zijn ze daar al op terug gekomen dan? Die dark ages kwamen niet door orthodoxe Christenen die geschriften vernietigden omdat het hun niet uitkwam, en omdat het duivels was? Jij pocht vaak met nieuwe wetenschappelijke meningen zonder ook maar met een bron te komen, niet echt sterk.quote:Nee, zo was het niet. Was het niet juist (meer dan) 100 jaar geleden dat veel geleerden zeer negatief dachten over de oorspong van het christendom en haar rol in het Romeinse Rijk? Was het niet, nog langer geleden, Edward Gibbon die begon de Greco-Romeinse cultuur op te hemelen en het christendom verantwoordelijk te stellen voor de zogenaamde 'Dark Ages'?
Hoewel dit beeld met de bijbebehorende mythes nog steeds enorm populair is (zie bijv. de nieuwe film Agora), is het in wetenschappelijke kringen al lang en breed acterhaald.
Jij en je mede Christenen misschien. Maar de mensen die verstand hebben van inwijdingen en verborgen mysteriegeloven weten dat de gewelddadige mythes maar buitenkant zijn, de ingewijden waren goede mensen. Net als de filosofen die opriepen tot gelijkheid en broederschap.quote:Veel Grieken, en Romeinen, waren ook volstrekt niet goed bij hun hoofd. Zelfs sommige grote denkers, die wij terecht waarderen om hun bijdrage aan de filosofie, waren niet goed bij hun hoofd.
Uiteraard waren ook christenen die niet goed bij hun hoofd waren maar ik ben nog steeds dankbaar dat het christendom uiteindelijk de Greco-Romeinse ethiek omver heeft geworpen.
Zoals hier boven beschreven? Door Koning David ja, maar heeft KoningDavid de enige waarheid, of bestaan er meerdere waarheden naast elkaar. Waar wij, als leken, minder van weten dan we zouden willen.quote:Doe eens onderzoek naar de datering van de evangeliën. Ze worden vandaag de dag eerder gedateerd dan ooit. De historiciteit van Jezus staat meer buiten kijf dan bijv. in de 19e eeuw. Zoals hierboven beschreven, is het historisch-wetenschappelijk beeld over het Romeinse Rijk, het ontstaan van het christendom en de 'Dark Ages' sinds de tijd van Gibbon enorm veranderd.
Ik lees zo vaak over de nieuwe kijk op Jezus, en of hij wel of niet bestaan heeft. Daar ben ik jarenlang mee bezig geweest, en zeker: De gnostische kijk op Jezus, die wist men nog niet. Behalve beschreven door tegenstanders. De rest van de geschriften waren weg, vernietigd. Dat weet je hopelijk wel? Anders heb ik jou niks meer te melden.quote:Hoe hebben de Nag Hammadi geschriften de kerk 'dramatisch naar beneden gehaald'? Men wist allang dat er verschillende groepen waren die anders over Jezus dachten dan de kerk.
Jonge, ik begin steeds meer mijn geduld te verliezen. Maar ik blijf normaal antwoorden. Als ik een regel zou nemen uit de Bijbel, zou ik het toch ook uit verband scheuren? En als je dan ook nog alles letterlijk neemt, en daarover oordeelt sla je de plank volkomen mis.quote:Uit welk verband?
Dat is niets nieuws, iedereen is een mens. Maar heden ten dage heb je nog mensen die vrouwen achterstellen, of in rokken laten lopen. Dat zijn de orthodoxe Christenen. En zij baseren dat op de zondeval, zoals ik al uitlegde en letterlijke opvatting van woorden van Paulus.quote:Door sommige gnostici wellicht. Door anderen weer niet. Gnostici waren ook niet bepaald eenduidig in hun denkbeelden.
Moet ik hier serieus op antwoorden. Serieus KD je hebt een groot probleem als je zulke kinderlijke en makkelijke antwoorden geeft.quote:Want de symbolische boodschap van die tekst is heel anders?
Ow KD heeft dit artikel verworpen. Hij is alwetend, dus het is een slecht artikelquote:Op maandag 21 juni 2010 18:08 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat een prutartikel.
[..]
Jezus niet.
[..]
Nope.
[..]
Mwah... niet echt.
[..]
Helaas... klopt ook niet. Er is niets bekend over Mithras' dood, laat staan opstanding.
[..]
Klopt. Niet echt een schokkende vergelijking. Vooral omdat de omstandigheden omtrent de bezwangering en geboorte totaal anders zijn.
[..]
Staat hij niet echt om bekend... verder ook niet zo'n schokkende vergelijking.
[..]
Het is maar wat je een opstanding uit de dood noemt... totaal anders dan bij Jezus.
En dit zijn dan de beste paralellen waarmee hij kan komen? Blijk maar weer eens dat die 'Zeitgeist-theorie' nergens op gebaseerd is.
Drogreden. Buiten dat: de schrijver van dat artikel is 'gewoon' een huis-, tuin- en keuken blogger.quote:Op maandag 21 juni 2010 18:25 schreef Berjan1986 het volgende:
Ow KD heeft dit artikel verworpen. Hij is alwetend, dus het is een slecht artikel![]()
Denk je echt dat mensen dit soort dingen op vinger spitzen gefuhl doen? Dat ze niet iets meer kunnen weten dan wat jij weet?
Als je dat echt denkt, heb nog een groter probleem dan ik had verwacht. Narcisme heet dat
Laat ik eens vragen naar je bronnen. Je gelooft blijkbaar geen woord van Eusebius. Waar haal je vervolgens je kennis over Constantijn vandaan? Welke bronnen vertrouw je wel? Lactantius? Heidense lofredenaren? En als je Eusebius niet gelooft, waarom denk je dan dat Constantijn christen is geworden? En wanneer dan wel?quote:Op maandag 21 juni 2010 16:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Welk Christendom bedoel je precies? In de eerste eeuwen bestond er nog niet iets als HET Christendom, vanwege de vele groeperingen die in vrede naast elkaar leefden. Pas in 300 en verder werd het georganiseerd. Ik kan wel altijd zeggen dat het met bloedvergieten en dreigementen gepaard ging, maar soms praat je tegen een muur en nu ook.
Ik zou zeggen: Als je werkelijk geïnteresseerd bent in de geschiedenis moet je lang zoeken, maar uiteindelijk vind je het wel.
Iedereen kent Eusebius wel. Maar ik heb eens een gesprek gehad met een geschiedenisleraar die een kennis had over het oude Romeinse rijk. Die man beweerde dat er nog nooit op zo'n schaal aan vervalsing is gepleegd als door Eusebius.
Dan blijft er voor mij nog steeds een groot vraagteken staan, namelijk: wat is voor jou dan precies de waarde van het christendom? Natuurlijk kun je geloven in een God die niet bestaat (mag ik jou daarmee in de Hendrikse-hoek stoppen?). Maar wat is dan nog de waarde van het christendom? Wat maakt het dan zo mooi?quote:Op maandag 21 juni 2010 10:22 schreef Haushofer het volgende:
Qua bewijzen ben ik het met je eens. Maar voor mij persoonlijk is dat niet de waarde van het Christendom. Die waarde ligt em vooral in zingeving en traditie. Iets wat "jouw religie" mist.
Je ervaart niet het bewustzijn van een ander, en je kunt hem niet zien. Iedereen is er natuurlijk wel van overtuigd, maar het vereist wel degelijk een extra stap.quote:Op maandag 21 juni 2010 16:51 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Die onderste twee zijn natuurlijk wel logisch. Als jij bewustzijn hebt, waarom een ander mens niet?
Elk van de genoemde punten kan je leven enorm verrijken. Net als geloof dat kan doen.quote:En het leven volgens dat principe levert je vele voordelen op, zoveel dat het logisch wordt.
Wil je nu echt verdedigen dat het even logisch is om aan te nemen dat wetenschap kennis oplevert over de wereld om ons heen als het logisch is dat God ons af en toe opdraagt om meisjes te stenigen als hun maagdelijkheid niet kan worden aangetoond? Dat de aanname dat er een wereld buiten mijn of jouw bewustzijn is, even logisch als als de aanname dat God homo's naar de hel stuurt?quote:Op maandag 21 juni 2010 16:48 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat geloof niet rationeel of logisch is, net zoals het niet logisch of rationeel is om te geloven dat:
- er een wereld buiten jouw bewustzijn is
- wetenschap kennis oplevert over de wereld om ons heen
- er andere mensen zijn die bewustzijn hebben
- het goed is om te leven volgens het principe 'Wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet'
- etc.
Ik zeg dat al die (eerste) overtuigingen niet logisch of rationeel zijn. Vergelijken heeft dan (dus) ook geen zin.quote:Op maandag 21 juni 2010 19:02 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Wil je nu echt verdedigen dat het even logisch is om aan te nemen dat wetenschap kennis oplevert over de wereld om ons heen als het logisch is dat God ons af en toe opdraagt om meisjes te stenigen als hun maagdelijkheid niet kan worden aangetoond? Dat de aanname dat er een wereld buiten mijn of jouw bewustzijn is, even logisch als als de aanname dat God homo's naar de hel stuurt?
Wil je dat echt?
Ah, ok. Het leek mij duidelijk dat je op 2 Kor. 5 doelde, vandaar dat ik die tekst voor je uitlegde. Maar je bedoelt een andere tekste blijkbaar? Ik ben benieuwd.quote:Op maandag 21 juni 2010 18:22 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Je stelt een vraag en beantwoord hem zelf dan maar, zonder op mijn antwoord te wachten? Lekker discussiëren zo. En nee, ik zal straks wel even de tekst plaatsen.
Uhm... nee. Dat geloof jij wel?quote:Op maandag 21 juni 2010 18:22 schreef Berjan1986 het volgende:
en zijn ze daar al op terug gekomen dan? Die dark ages kwamen niet door orthodoxe Christenen die geschriften vernietigden omdat het hun niet uitkwam, en omdat het duivels was?
Aha. En welke filosofen deden dat precies? Welke filosofen spraken zich uit tegen infanticide, vrouwenuitbuiting en de uitbuiting van de zwakkeren in de samenleving? Welke mysteriegodsdienst kwam met een ethische code die boven de barbaarse ethiek van die tijd uitsteeg?quote:Op maandag 21 juni 2010 18:22 schreef Berjan1986 het volgende:
Jij en je mede Christenen misschien. Maar de mensen die verstand hebben van inwijdingen en verborgen mysteriegeloven weten dat de gewelddadige mythes maar buitenkant zijn, de ingewijden waren goede mensen. Net als de filosofen die opriepen tot gelijkheid en broederschap.
Reageer eens normaal. Ga in op mijn argumenten, met dit soort geneuzel schieten we niets op.quote:Op maandag 21 juni 2010 18:22 schreef Berjan1986 het volgende:
Zoals hier boven beschreven? Door Koning David ja, maar heeft KoningDavid de enige waarheid, of bestaan er meerdere waarheden naast elkaar. Waar wij, als leken, minder van weten dan we zouden willen.
Oh, uiteraard hebben de Nag Hammadi geschriften ons extra inzichten gegeven, dat heb ik ook niet ontkend. Ik zie alleen niet wat voor omslag het teweeg zou hebben gebracht. Het heeft enorm interessante informatie opgeleverd, maar niets schokkends.quote:Op maandag 21 juni 2010 18:22 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik lees zo vaak over de nieuwe kijk op Jezus, en of hij wel of niet bestaan heeft. Daar ben ik jarenlang mee bezig geweest, en zeker: De gnostische kijk op Jezus, die wist men nog niet. Behalve beschreven door tegenstanders. De rest van de geschriften waren weg, vernietigd. Dat weet je hopelijk wel? Anders heb ik jou niks meer te melden.
Reageer eens normaal. Ik vraag je om de context te schetsen waaruit ik Ev. van Thomas 114 onterecht hebt geplukt? Welke factoren uit de context heb ik over het hoofd gezien?quote:Op maandag 21 juni 2010 18:22 schreef Berjan1986 het volgende:
Jonge, ik begin steeds meer mijn geduld te verliezen. Maar ik blijf normaal antwoorden. Als ik een regel zou nemen uit de Bijbel, zou ik het toch ook uit verband scheuren? En als je dan ook nog alles letterlijk neemt, en daarover oordeelt sla je de plank volkomen mis.
Die mensen heb je zeker, dat klopt. Maar dat maakt de gnostiek nog niet vrouwvriendelijk?quote:Op maandag 21 juni 2010 18:22 schreef Berjan1986 het volgende:
Dat is niets nieuws, iedereen is een mens. Maar heden ten dage heb je nog mensen die vrouwen achterstellen, of in rokken laten lopen. Dat zijn de orthodoxe Christenen. En zij baseren dat op de zondeval, zoals ik al uitlegde en letterlijke opvatting van woorden van Paulus.
Moet je horen wie het zegt. Het was een serieuze vraag. Wat is de symbolische boodschap dan van Ev. van Thomas 114?quote:Op maandag 21 juni 2010 18:22 schreef Berjan1986 het volgende:
Moet ik hier serieus op antwoorden. Serieus KD je hebt een groot probleem als je zulke kinderlijke en makkelijke antwoorden geeft.
Nee. Het is een slecht artikel omdat het onwaarheden, die ik ook heb aangegeven, verkondigt. Waarom ga je niet in op de materie en kom je weer met dit soort posts?quote:Op maandag 21 juni 2010 18:25 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ow KD heeft dit artikel verworpen. Hij is alwetend, dus het is een slecht artikel![]()
Wat moet ik hiermee? Het zou mij worst wezen waar ze hun schrijfsels op baseren, ik kijk enkel wat ervan waar is.quote:Op maandag 21 juni 2010 18:25 schreef Berjan1986 het volgende:
Denk je echt dat mensen dit soort dingen op vinger spitzen gefuhl doen? Dat ze niet iets meer kunnen weten dan wat jij weet?
Nee hoor. Dat jij iets kritiekloos lijkt aan te nemen omdat een of andere blogger het opschrijft onder het mom van "hij zou het toch wel ergens op baseren", vind ik een veel groter probleem. Het legt bovendien jouw tamelijk selectief-kritische houding ernstig bloot.quote:Op maandag 21 juni 2010 18:25 schreef Berjan1986 het volgende:
Als je dat echt denkt, heb nog een groter probleem dan ik had verwacht. Narcisme heet dat
aangeven van fouten is heel wat anders dan alleen maar zeggen: Nee; nee klopt niet; nee, wij weten niet hoequote:[..]
Nee. Het is een slecht artikel omdat het onwaarheden, die ik ook heb aangegeven, verkondigt. Waarom ga je niet in op de materie en kom je weer met dit soort posts?
Heb je al eens gehoord dat er mensen zijn die meer weten dan wat jij weet? Jij doet alsof alles wat jij niet weet, niet waar is, en alles wat jij wel weet wel waar is. Met mensen als jij valt geen woord te praten, of er moet een muur worden neergehaald.quote:Wat moet ik hiermee? Het zou mij worst wezen waar ze hun schrijfsels op baseren, ik kijk enkel wat ervan waar is
Kritiekloos? Waar heb jij dit vandaan? Sinds ik dat boek lees van de "mysterieuze Jezus" spit ik internet af op zoek naar feiten over die godmensen, en dit is slechts een voorbeeld.quote:Nee hoor. Dat jij iets kritiekloos lijkt aan te nemen omdat een of andere blogger het opschrijft onder het mom van "hij zou het toch wel ergens op baseren", vind ik een veel groter probleem. Het legt bovendien jouw tamelijk selectief-kritische houding ernstig bloot.
Ik geloof niks van Eusebius nee, veel mensen die geschiedenis gestudeerd hebben noemen hem de eerste geschiedschrijver die op zo'n grote getale fraude gepleegd heeft.quote:Laat ik eens vragen naar je bronnen. Je gelooft blijkbaar geen woord van Eusebius. Waar haal je vervolgens je kennis over Constantijn vandaan? Welke bronnen vertrouw je wel? Lactantius? Heidense lofredenaren? En als je Eusebius niet gelooft, waarom denk je dan dat Constantijn christen is geworden? En wanneer dan wel?
quote:De begin van de Dark Ages, hoewel ik die naam al wat tedentieus en achterhaald vind, valt nagenoeg gelijk met de val van het Romeinse Rijk. Al sinds de 2e eeuw n.c. was het Romeinse Rijk op zijn retour. Economisch, demografisch, militair en organisisatorisch holde het Rijk snel achteruit. In de 6e eeuw was West-Europa een ongeorganiseerde bende geworden. De Griekse kennis zat toen bij de Grieks-sprekende Byzantijnen. Dat hier een zogenaamde Dark Ages uit voortvloeit is niet zo gek.
Ik heb hier uitgebreider over de Dark Ages en de rol van het christendom gepost: Respect voor gelovigen, wat en hoe
Ach, niet zo hoogmoedig graag. Mensen als Plato, Socrates en nog vele andere hebben over vrijheid en gelijkheid gesproken. De orthodoxe kerk werkte en werkt nog steeds met ongelijkheid, van vrouwen en luisteren naar iemand die boven je staat.quote:Aha. En welke filosofen deden dat precies? Welke filosofen spraken zich uit tegen infanticide, vrouwenuitbuiting en de uitbuiting van de zwakkeren in de samenleving? Welke mysteriegodsdienst kwam met een ethische code die boven de barbaarse ethiek van die tijd uitsteeg?
Juist de christelijke ethiek is wat veel Romeinen, waaronder veel vrouwen, aansprak en waardoor velen zich bekeerden tot het christendom.
Welke argumenten? Het enige wat jij zegt is dat volgens jou wetenschappers de evangelieen steeds ouder schatten. Dat is toch geen argument. Serieus he, als ik zou zeggen: Volgens wetenschappers zijn de evangelieen van 120 Na Christus of nog verder, dan ga je daar toch ook niet op in?quote:Reageer eens normaal. Ga in op mijn argumenten, met dit soort geneuzel schieten we niets op.
Je legt het verkeerd uit. De bedoeling van die logion is dat Jezus zegt: Ik zal haar dezelfde rechten geven als de man, dan kan ze het koninkrijk van God binnenkomen.quote:Reageer eens normaal. Ik vraag je om de context te schetsen waaruit ik Ev. van Thomas 114 onterecht hebt geplukt? Welke factoren uit de context heb ik over het hoofd gezien?
Ben ik een gnosist? Nee, ik weet het dus ook niet. Wel weet ik, en met mij iedereen die het weet, dat men dingen niet letterlijk bedoelde maar symbolisch, mythisch.quote:Moet je horen wie het zegt. Het was een serieuze vraag. Wat is de symbolische boodschap dan van Ev. van Thomas 114?
quote:Ah, ok. Het leek mij duidelijk dat je op 2 Kor. 5 doelde, vandaar dat ik die tekst voor je uitlegde. Maar je bedoelt een andere tekste blijkbaar? Ik ben benieuwd.
Ik ben blij dat wetenschappers/historici wat voorzichtiger met hun bronnen omgaan. Als je Eusebius dus niet serieus neemt, dan ben ik erg benieuwd hoe je nou tot de volgende uitspraak kwam:quote:Op maandag 21 juni 2010 20:09 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik geloof niks van Eusebius nee, veel mensen die geschiedenis gestudeerd hebben noemen hem de eerste geschiedschrijver die op zo'n grote getale fraude gepleegd heeft.
Veel bronnen zijn er niet meer, die zijn veelal vernietigd.
Let wel, ik ben het met je eens dat gelovigen ook geweld hebben gebruikt. Vanaf de 11e eeuw zelfs ook door de paus, zonder een wereldlijke leider. Maar over welk bloedvergieten heb je het hierboven? En wat zijn je bronnen daarvoor?quote:Op maandag 21 juni 2010 16:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Welk Christendom bedoel je precies? In de eerste eeuwen bestond er nog niet iets als HET Christendom, vanwege de vele groeperingen die in vrede naast elkaar leefden. Pas in 300 en verder werd het georganiseerd. Ik kan wel altijd zeggen dat het met bloedvergieten en dreigementen gepaard ging, maar soms praat je tegen een muur en nu ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |