Als hij '200' jaar had gezegd, was zijn kijk even 'simplistisch' geweest hoor.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:38 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
ik wordt al beschuldigd van geblaat, en hier is iemand simplistisch omdat hij 100 jaar schrijft waar 200 jaar misschien netter was geweest.... Jammer, het stelt me teleur.
Waarom is die aanname vals?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ga geen antwoord geven op een wat mij betreft een valse aanname.
Zeg ik dat dan?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:40 schreef Molurus het volgende:
Wat ik hier wil zeggen is dat het me buitengewoon onwaarschijnlijk lijkt dat Europa niet-religieus geweest zou zijn zonder het Christendom.
Je zei "voor zover dat werk er is" toen ik het had over wetenschappelijk werk van voor 1900. Hoe haal je het in je hoofd zoiets te zeggen? Dat in de 20ste eeuw wetenschap enorm vooruit is gegaan, ontkent niemand. Maar dan nog slaat het nergens op te doen alsof er voor de 20ste eeuw nooit iets wetenschappelijks is gebeurd. Dat is namelijk klinkklare onzin.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:40 schreef Molurus het volgende:
Ik zeg niet dat er niets is gebeurd voorafgaande aan de 20e eeuw, maar dat dat opvallend weinig was in verhouding met wat er ontdekt is in de laatste 100 jaar. Een verschil dat je niet zo maar kunt wegwuiven.
Komt ie weer met zijn 'ad hominem'. Leer eens het verschil tussen een 'argument' en een 'constatering'.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:40 schreef Molurus het volgende:
Jij moet eens leren dat een 'ad hominem' een oneigenlijk argument is waarmee je vooral jezelf belachelijk maakt.
Maar op zijn beurt zijn die scholastici ook weer degenen geweest die trachtten het Grieks wijsgerig denken met de Bijbel te verenigen. Er was gelijktijdig verder geen beweging die zich onledig hield met het Grieks gedachtegoed. Het is weer ontsloten door die scholastici, en dan inderdaad met een zeer Christelijke ondertoon, maar het gebeurde wel. En zij hebben, zou ik dan zeggen, wel de geest uit de fles gehaald.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:38 schreef speknek het volgende:
Maar dat was nou juist het punt. Hun wereldbeeld was niet rationeler dan dat van Aristoteles, en minder reductionistisch dan die van de Atomisten, en juist het krampachtig vasthouden aan Aristoteles is funest gebleken. Pas toen de grote filosoof, in de scholastische methodiek gebombardeerd tot ultieme autoriteit (naast de bijbel uiteraard), aangevallen mocht worden, zie je pas weer de krachtige ontwikkeling van tijdens de Griekse tijd.
Het enige argument dat je zou kunnen maken is dat zonder de Christenen we allemaal 1200 jaar lang een stelletje ongeciviliseerde wilden waren geweest. Dat zou kunnen, natuurlijk, maar dan is het niet de Christelijke filosofische grondslag die van invloed is geweest.
Het klassiek verplaatsen van de bewijslast. Jij bent degene die beweert dat wij vooruitgang hebben te danken aan het Christendom. Maak het maar hard.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:47 schreef koningdavid het volgende:
Waarom is die aanname vals?
Nee, dat is wat ik zeg.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:47 schreef koningdavid het volgende:
Zeg ik dat dan?
Dat beweer ik ook niet. Ik zeg dat er in de laatste 100 jaar (of voor safe 200 jaar?) veel meer vooruitgang is geboekt dan in de 1000 jaar die daaraan voorafgingen. Kennelijk valt lezen je heel moeilijk.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:47 schreef koningdavid het volgende:
Je zei "voor zover dat werk er is" toen ik het had over wetenschappelijk werk van voor 1900. Hoe haal je het in je hoofd zoiets te zeggen? Dat in de 20ste eeuw wetenschap enorm vooruit is gegaan, ontkent niemand. Maar dan nog slaat het nergens op te doen alsof er voor de 20ste eeuw nooit iets wetenschappelijks is gebeurd. Dat is namelijk klinkklare onzin.
En zolang je het op de man blijft spelen zal ik je daarop blijven wijzen.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:47 schreef koningdavid het volgende:
Komt ie weer met zijn 'ad hominem'. Leer eens het verschil tussen een 'argument' en een 'constatering'.
En terecht dat ze geprobeerd hebben om het Griekse wijsgerige denken met de Bijbel te verenigen. De Joden mochten nog niet de schoenen poetsen van de Grieken als het om wijsgerige ontwikkeling ging. Maar ik blijf het derhalve een raar anachronistisch argument vinden. Ofschoon ik o.a. Augustinus hoog heb staan, moeten we blij zijn dat het oorspronkelijke gedachtegoed van de Grieken compleet vermangeld is door de Christenen en Moslims, opdat we het 1200 jaar later weer konden herontdekken? Dat is de Christelijke verworvenheid?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:48 schreef Iblis het volgende:
Maar op zijn beurt zijn die scholastici ook weer degenen geweest die trachtten het Grieks wijsgerig denken met de Bijbel te verenigen. Er was gelijktijdig verder geen beweging die zich onledig hield met het Grieks gedachtegoed. Het is weer ontsloten door die scholastici, en dan inderdaad met een zeer Christelijke ondertoon, maar het gebeurde wel. En zij hebben, zou ik dan zeggen, wel de geest uit de fles gehaald.
Het idee dat er uit de Griekse kennis wat nuttigs te halen viel, ook voor het Christendom, motiveerde hen. Het had ook bij voorbaat als 1200 jaar oude onzin aan de kant geschoven kunnen worden.
Dat zijn twee zijden van dezelfde medaille. Men is een rem op zichzelf geweest. Wil je de oorzaak die de rem vormde wegnemen, dan neem je ook de oorzaak van de motor weg.
Dat heb ik al meerdere keren gedaan in dit topic.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het klassiek verplaatsen van de bewijslast. Jij bent degene die beweert dat wij vooruitgang hebben te danken aan het Christendom. Maak het maar hard.
Maar ik zie de relevantie niet.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:50 schreef Molurus het volgende:
Nee, dat is wat ik zeg.
Geef mij maar de schuld. Jij formuleert gewoon slecht, zie de volgende citaten:quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:50 schreef Molurus het volgende:
Dat beweer ik ook niet. Ik zeg dat er in de laatste 100 jaar (of voor safe 200 jaar?) veel meer vooruitgang is geboekt dan in de 1000 jaar die daaraan voorafgingen. Kennelijk valt lezen je heel moeilijk.
Over wetenschappelijk werk van voor 1900:quote:Op dinsdag 19 januari 2010 13:58 schreef Molurus het volgende:
Dit soort snelle vooruitgang is voor ons nu vanzelfsprekend, en daarom is het moeilijk om je een voorstelling te maken van 1000 jaar waarin zo goed als geen wetenschappelijke vooruitgang wordt geboekt.
Dat is nogal wat anders dan zeggen dat er de laatste eeuw 'veel vooruitgang' is geboekt. Dat ontkent niemand. Maar zeggen dat daarvoor vrijwel niets gebeurd is, wat je hierboven duidelijk zegt, is echt onzin, of om dat woord ook maar eens in de mond te nemen: geschiedsvervalsing.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:12 schreef Molurus het volgende:
Voor zover dat werk er was, inderdaad. Maar veel was het niet.
Je moet je niet zo aanstellen, het was niet eens een ad hominem.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:12 schreef Molurus het volgende:
En zolang je het op de man blijft spelen zal ik je daarop blijven wijzen.
Sorry, dat ik weer om uitleg moet vragen. Maar wat en hoe hebben ze dat niet precies 'vermangeld'?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:09 schreef speknek het volgende:
Ofschoon ik o.a. Augustinus hoog heb staan, moeten we blij zijn dat het oorspronkelijke gedachtegoed van de Grieken compleet vermangeld is door de Christenen
Als er nou vele groepen waren die zich erom bekommerden, dan zou je dat kunnen stellen. Maar uiteindelijk is het, enigszins gechargeerd, wat West-Europa aan een handjevol Ieren te danken dat er überhaupt kennis aanwezig bleef en dat het vlammetje bleef branden.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:09 schreef speknek het volgende:
En terecht dat ze geprobeerd hebben om het Griekse wijsgerige denken met de Bijbel te verenigen. De Joden mochten nog niet de schoenen poetsen van de Grieken als het om wijsgerige ontwikkeling ging. Maar ik blijf het derhalve een raar anachronistisch argument vinden. Ofschoon ik o.a. Augustinus hoog heb staan, moeten we blij zijn dat het oorspronkelijke gedachtegoed van de Grieken compleet vermangeld is door de Christenen en Moslims, opdat we het 1200 jaar later weer konden herontdekken? Dat is de Christelijke verworvenheid?
Ja maar dat is dus geen verworvenheid van de Christelijke filosofie o.i.d., maar meer de manier waarop de macht verdeeld was.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:39 schreef Iblis het volgende:
Als er nou vele groepen waren die zich erom bekommerden, dan zou je dat kunnen stellen. Maar uiteindelijk is het, enigszins gechargeerd, wat West-Europa aan een handjevol Ieren te danken dat er überhaupt kennis aanwezig bleef en dat het vlammetje bleef branden.
Als we het Christendom even wegdenken, dan was het überhaupt teloorgegaan aangezien de kloosters de laatste plaatsen waren waar intellectueel gedachtegoed nog werd bewaard.
Filosofie is natuurlijk ook niet veel meer dan het produkt van het vermangelen van eerder filosofisch werk. Met vermangelen in dit geval bedoel ik het inpassen van filosofie in theologie die daar niet op aansluit, waardoor je een soort half half hybride krijgt die je weinig beter kunt noemen en vernieuwing tegengaat omdat het nu heilig gemaakt is.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:20 schreef koningdavid het volgende:
Sorry, dat ik weer om uitleg moet vragen. Maar wat en hoe hebben ze dat niet precies 'vermangeld'?
Gebeurde het 'vermangelen' niet al door de Greco-Romeinen zelf, dus voor het christendom, trouwens?
Dat klopt. Al hadden de Westersen als enige dan weer de Latijnse werken bewaard.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja maar dat is dus geen verworvenheid van de Christelijke filosofie o.i.d., maar meer de manier waarop de macht verdeeld was.
Overigens klopt dat niet: veel van wat 'wij' in West-Europa aan kennis van de oudheid hadden kwam van de moslims (Averroes bijvoorbeeld), die als laatsten de bibliotheek van Alexandrie overnamen, en door de plundering van Constantinopel ten tijde van de vierde kruistocht. Die hadden de Griekse teksten bewaard, niet onze monniken.
(maar zou je natuurlijk wel Christelijk kunnen noemen)
Volgens mij haalde Karel de Grote mensen zoals Alcuin uit Ierland, omdat daar nog de intelligentsia zat. En natuurlijk had het te maken met de manier waarop de macht verdeeld was, maar uiteindelijk was het kloosterleven een van de weinige manieren om een contemplatief leven na te streven. Weinigen maalden überhaupt om geloof of wetenschap (wij beschouwen het natuurlijk wel als heel gelovig in die tijd, maar de meesten hadden waarschijnlijk vooral als probleem hoe ze zichzelf en hun kinderen konden voeden).quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja maar dat is dus geen verworvenheid van de Christelijke filosofie o.i.d., maar meer de manier waarop de macht verdeeld was.
Overigens klopt dat niet: veel van wat 'wij' in West-Europa aan kennis van de oudheid hadden kwam van de moslims (Averroes bijvoorbeeld), die als laatsten de bibliotheek van Alexandrie overnamen, en door de plundering van Constantinopel ten tijde van de vierde kruistocht. Die hadden de Griekse teksten bewaard, niet onze monniken.
(maar zou je natuurlijk wel Christelijk kunnen noemen)
Je voorbeelden zijn terecht, al is je conclusie (dikgedrukt) wat generaliserend. Natuurlijk heeft de kerk veel fouten gemaakt. Het excommuniceren, vervolgen en sporadisch executeren van ketters, is daar één van. Dergelijke vervolgingen waren vooral gericht op theologen die 'ketterse' leer verkondigden (denk ook bijv. aan Luther en Calvijn). Natuurfilosofen werden over het algemeen redelijk met rust gelaten.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 18:03 schreef vaarsuvius het volgende:
Nog maar eens een concreet voorbeeld dan voor kd
Er was 1 vak : Theologie . Dit was waar de focus op gericht was.
Ter ondersteuning, let op, ondersteuning! daarvan ging men andere zaken bestuderen.
Het trivium: logica, grammatica, retorica
en het quadrivium : muziek, rekenkunde, meetkunde en astronomie
De kerk was de baas en bepaalde hoe en wat. kenmerkend zijn uitspraken als: Philosophia ancilla Theologiae (Filosofie is de dienstmaagd van de theologie) en bv paus Gregorius IX : "Filosofie is allemaal leuk en aardig, maar wanneer men de geloofswaarheden met de rede en de filosofie wil ondersteunen, maakt men ze ijdel en nutteloos."
maw: Het gaat om God.
Nog een concreet voorbeeld: Siger van Brabant , een 13de eeuwse filosoof richtte zich op Averoes en de kennis in de islamitische wereld (Die toen ver voor liep op die van west Europa) Dit was niet naar wens van de kerk, en hij werd per pauselijk legaat ter dood veroordeeld en moest vluchten (niet meteen, maar na een andere veroordeling wegens ketterij)
Wat was zijn misdaad? Verder kijken dan de kerkelijke gebaande paden. Een tijdgenoot van hem, nog zo'n stoute rakker (Boethius van Denemarken) schrijft dit: Filosofie moet de argumenten volgen waar die gaan, ONGEACHT of ze in conflict zijn met de religieuze leer.
Dat is de kern! Daarom is de kerk een blok aan het been, want die doet dat uiteraard NIET. Die is conservatiever dan Rush Limbaugh en wil alles bij het oude houden.
Het is niet mijn conclusie, maar een citaat van Boethius dat ik dikgedrukt maakte omdat ik het treffend vind.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 18:28 schreef koningdavid het volgende:
Je voorbeelden zijn terecht, al is je conclusie (dikgedrukt) wat generaliserend.
Maar begrijp me goed, mijn bewering is ook niet dat de kerk voor 100% een antiwetenschappelijke kracht was. Mijn bewering is wel dat de kerk meer een belemmerende dan een stimulerende factor is geweest.quote:Maar begrijp me goed, mijn bewering is ook niet dat de kerk perfect was of dat de kerk en wetenschap een perfect huwelijk hebben genoten. Beide zaken zijn verre van de waarheid. Mijn bewering is echter wel dat als je de voor- en nadelen bekijkt, de kerk 'netto' een meer stimulerende dan belemmerende factor is geweest.
Okay, maar dan even samenvattend. Je geeft toe dat de kerk als instituut belangrijk is geweest voor de infrastructuur van wetenschappelijk werk1. Je geeft toe dat bepaalde aspecten van het christelijk geloof theologisch gezien zeer goed te verenigen zijn met wetenschap2 en je erkent dat er vooruitgang is geboekt in de Middeleeuwen3.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 20:34 schreef vaarsuvius het volgende:
Maar begrijp me goed, mijn bewering is ook niet dat de kerk voor 100% een antiwetenschappelijke kracht was. Mijn bewering is wel dat de kerk meer een belemmerende dan een stimulerende factor is geweest.
En nou hou ik erover op. (poging tot in elk geval)
Ja, met daarbij de aantekening dat ik niet beweer dat ik zeker weet dat het begrip dogmatiek alle lading denkt. (er zijn verschillende definities van) Maar voor mij is overduidelijk dat er iets wezenlijks is in het christendom dat die positieve punten overschaduwt. Dat *iets* is nu zwakker dan vroeger want de vele varianten van het christendom die we nu hebben , hebben zich natuurlijk ook verder ontwikkeld aan de hand van moderne inzichten.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:09 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Okay, maar dan even samenvattend. Je geeft toe dat de kerk als instituut belangrijk is geweest voor de infrastructuur van wetenschappelijk werk1. Je geeft toe dat bepaalde aspecten van het christelijk geloof theologisch gezien zeer goed te verenigen zijn met wetenschap2 en je erkent dat er vooruitgang is geboekt in de Middeleeuwen3.
Jouw voornaamste tegenargument (dogmatiek) is dus zo krachtig dat het alle positieve punten overschaduwt?
Ik denk dat het juist voor een deel nu sterker is. In het begin, zeg tot Galileo, stonden wetenschap en Christendom niet op gespannen voet. Met het licht van de rede kon je de waarheid ontdekken. Geen probleem. De Islam had dit ook niet in het begin. Die slurpten alle kennis op die ze konden krijgen.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:45 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ja, met daarbij de aantekening dat ik niet beweer dat ik zeker weet dat het begrip dogmatiek alle lading denkt. (er zijn verschillende definities van) Maar voor mij is overduidelijk dat er iets wezenlijks is in het christendom dat die positieve punten overschaduwt. Dat *iets* is nu zwakker dan vroeger want de vele varianten van het christendom die we nu hebben , hebben zich natuurlijk ook verder ontwikkeld aan de hand van moderne inzichten.
Ok. Maar begrijp je dat dit voor mij zo vaag en weinig concreet klinkt?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:45 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ja, met daarbij de aantekening dat ik niet beweer dat ik zeker weet dat het begrip dogmatiek alle lading denkt. (er zijn verschillende definities van) Maar voor mij is overduidelijk dat er iets wezenlijks is in het christendom dat die positieve punten overschaduwt.
klopt ten dele, maar de orthodoxe stromingen worden heden niet meer serieus genomen in de wetenschap, (en op veel gebieden überhaupt helemaal niet meer) Wat ik bedoel met minder sterk worden is meer gericht op moderne 19de en 20ste eeuwse theologen die hun theologie wel aangepast hebben aan het verlichtingsdenken. Ook wil ik opmerken dat die eerste fase maar heel kort was, pakweg de 1ste 5 eeuwen. Na een aantal concilies was de officiële leer wel vastgelegd en de 1000 jaar daarna bleef het pakweg hetzelfde en werd een tegengeluid vooral het werk van individuen en niet meer zozeer van grote groepen.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:51 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik denk dat het juist voor een deel nu sterker is. In het begin, zeg tot Galileo, stonden wetenschap en Christendom niet op gespannen voet. Met het licht van de rede kon je de waarheid ontdekken. Geen probleem. De Islam had dit ook niet in het begin. Die slurpten alle kennis op die ze konden krijgen.
Maar dan later, dan komt de dogmatiek, dan komt de verstarring; verstarring die je b.v. nu bij orthodox protestanten ook ziet. Maar juist in die eerdere fase zie je juist veel interesse in vreemde kennis – wel om die te verenigen met het eigen gedachtegoed, maar desondanks, wél die interesse.
Misschien om oneigenlijke reden, maar ze is er. Later als de oelama’s en de dogmatici alles hebben vastgelegd, alles doordacht, er tradities zijn en alle punten gemaakt zijn, ja, dán zit zo’n geloof rotsvast. Maar juist in het begin van het Christendom zijn er aardig wat stromingen geweest, die verschillende wijsgerige tradities incorpereerden. En het Christendom was in de ‘donkere eeuwen’ ongeveer de laatste toevlucht voor de intelligentsia in het westen.
Wat Iblis zegt, ik heb het idee dat je de boel nu omdraait. Religies zijn vaak juist meer en meer vastgeroest in dogmatiek naarmate de tijd verstrijkt, een analyse die je ook in veel geschiedschrijvingen zult tegenkomen. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen stellen dat die ontwikkeling van de ratio juist een negatieve invloed hebben. Denk bijvoorbeeld es aan het dogma van de triniteit, waarvan de oorspronkelijke mystieke insteek tegenwoordig vaak overschaduwd wordt door een rationele uitleg. Mensen willen in die zin hun rationele ontwikkeling ook hun religie opleggen.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 23:45 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ja, met daarbij de aantekening dat ik niet beweer dat ik zeker weet dat het begrip dogmatiek alle lading denkt. (er zijn verschillende definities van) Maar voor mij is overduidelijk dat er iets wezenlijks is in het christendom dat die positieve punten overschaduwt. Dat *iets* is nu zwakker dan vroeger want de vele varianten van het christendom die we nu hebben , hebben zich natuurlijk ook verder ontwikkeld aan de hand van moderne inzichten.
Dat is wel een gegeven. Het antropologische, psychoanalytische en literatuuranalytische werk van René Girard, de existentialistische theologie van Paul Tillich en postmodern christendom zijn voorbeelden van hoe christelijk geloof toch makkelijk aansluiting kan vinden bij moderne filosofische en wetenschappelijke stromingen.quote:Op woensdag 20 januari 2010 09:46 schreef Haushofer het volgende:
Ik weet niet precies hoe Christelijke denominaties zich hebben ontwikkeld "aan de hand van moderne inzichten". Heb je het dan over psychologische inzichten, bijbelwetenschappelijke inzichten, filosofische inzichten of iets anders?
Ik dacht hierbij bijvoorbeeld aan het 2de vaticaans concilie , waarbij een belangrijk thema 'aggiornamento’ was, ofwel modernisering.quote:Op woensdag 20 januari 2010 09:46 schreef Haushofer het volgende:
Ik weet niet precies hoe Christelijke denominaties zich hebben ontwikkeld "aan de hand van moderne inzichten". Heb je het dan over psychologische inzichten, bijbelwetenschappelijke inzichten, filosofische inzichten of iets anders?
snap ik niet helemaal. Ik denk dat West-Europa het geluk heeft gehad dat het christendom zich a.h.w. 'op tijd' (voor de val van het rijk) een positieve houding tegenover kennisvergaring eigen heeft gemaakt, zodat het niet langer afwijzend hoefde te staan tegenover de klassieke traditie. Hierbij hebben praktische overwegingen (competitie met bestaande tradities) m.i. een grotere rol gespeeld dan enige intrinsieke eigenschap van het christendom. Integendeel, zeker het vroege christendom had ontegenzeggelijk anti-intellectualistische trekjes (Tertullianus: "Wat hebben Athene en Jeruzalem, de academie en de kerk met elkaar te maken?", Hieronymus: "Wees een Christen, geen Ciceroniaan!", enz.).quote:Het christendom heeft m.i. een realistische en gezonde kijk op mens en natuur, en toont zich daarmee een meer ideale fundering voor vooruitgang dan paganistiche en pantheïstische levensbeschouwingen.
Waar ik op doelde was de christelijke visie op het universum als zijnde 'geschapen door God'. Pantheïsten en sommige paganisten (waaronder Greco-Romeinen) zagen het universum en de wereld zelf als iets 'goddelijks' of bijna semi-goddelijks, overgeleverd aan grillen van goden, engelen en demonen. Dit is geen bijster stimulerend wereldbeeld om wetenschappelijk werk te gaan bedrijven.quote:Op maandag 8 februari 2010 13:32 schreef Iblardi het volgende:
Maar dit
[..]
snap ik niet helemaal. Ik denk dat West-Europa het geluk heeft gehad dat het christendom zich a.h.w. 'op tijd' (voor de val van het rijk) een positieve houding tegenover kennisvergaring eigen heeft gemaakt, zodat het niet langer afwijzend hoefde te staan tegenover de klassieke traditie. Hierbij hebben praktische overwegingen (competitie met bestaande tradities) m.i. een grotere rol gespeeld dan enige intrinsieke eigenschap van het christendom. Integendeel, zeker het vroege christendom had ontegenzeggelijk anti-intellectualistische trekjes (Tertullianus: "Wat hebben Athene en Jeruzalem, de academie en de kerk met elkaar te maken?", Hieronymus: "Wees een Christen, geen Ciceroniaan!", enz.).
Waar zeg ik dat? Ik heb het nergens over 'de Griekse levensbeschouwing', die is er namelijk niet, dat weet jij ook wel.quote:Op maandag 8 februari 2010 23:39 schreef speknek het volgende:
De Christelijke religie een betere fundering voor wetenschappelijk onderzoek dan de Griekse? Kom nou toch.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |