En hoe komt het dan dat reiki precies weet wat het moet doen als je het naar een situatie stuurt? Een situatie heeft geen energiebanen en heeft ook geen bewustzijn op basis waarvan het onbewust bepaalt waar de reiki naartoe moet.quote:Op donderdag 1 juli 2010 08:10 schreef TeraMai het volgende:
Naar de ontvanger door handen e/o gedachten, de ontvanger bepaald bewust/onbewust waar aan gewerkt mag worden. Reiki weet niet waar het heen moet, elektriciteit weet dat ook niet. Dat word geleid door een kabeltje naar bv een koelkast en de koelkast 'weet' wat ie er mee moet doen.
Voor mij ?quote:Op woensdag 30 juni 2010 12:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Nieuwschierig....
Wat zijn nu de opmerkingen over reiki waarbij je echt zoiets hebt van WTF?
Ben heel benieuwd hoe mensen die zoiets hebben van eerst zien dan geloven met dit het zien, wat zijn de punten waarbij je echt op je hoofd krabt en denkt dit is te vaag, of dit is echt raar.
Niet alleen voor jou deze vraag, maar voor iedereen die zich erdoor aangesproken kan voelen.
quote:Op donderdag 1 juli 2010 09:49 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Voor mij ?
Dat mensen zeggen dat ze energie uitstralen (logisch) maar niet kunnen vertellen wat voor soort energie het is.
Dat het enorm veel energie zou moeten zijn om invloed te hebben - immers straalt alles energie uit - en als het om heel weinig energie zou gaan zouden electriciteitsmasten en je hifi-speakers veel meer invloed op je leven moeten hebben, maar daar hoor je niemand over.
Dat we die enorme hoeveelheid energie absoluut niet meten met geavanceerde apparatuur.
Dat het 'intelligente' energie zou zijn.
Dat het heus werkt, behalve bij mensen die er niet bij voorbaat al helemaal in geloven.
Dat het verder geen enkele aansluiting heeft met hoe we weten dat energie werkt, en hoe het lichaam werkt.
Dat het op elke manier kan die mensen maar uitkomt - handoplegging, maar gwoon een foto van iemand bekijken is ook goed, maar de volgende reiki-meester kan het ook zomaar bij iemand die 500000km verderop zit die hij/zij nooit gezien heeft.
Dat het dus eigenlijk zoiets is van "als ik gewoon leuke dingen voor iemand denk, tadaaaaa, dan gebeurt er iets ! En als jij zegt dat je niks merkt dan werkt het stiekem, zonder jouw medeweten !".
Dit vind ik ook weer zo raar.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:58 schreef erodome het volgende:
Jijzelf als behandelaar straalt geen energie uit, je bent alleen een doorgeefluik, je wordt dan met de inwijding letterlijk geopend waardoor bepaalde banen (weer)als doorgeefluik kunnen fungeren.
Ja, maar over wat voor soort energie hebben we het ? Energie is meetbaar - kinetische energie, electromagnetische energie, roep het maar.quote:Volgens de theorie is het een genezende energie, echt 1 die bedoeld is om dat zelfgenezend vermogen te stimuleren.
Hoe oud iets is zegt me niks - sterker nog, hoe ouder hoe meer ik er met achterdocht naar zou kijken ivm alle vormen van bijgeloof en magisch denken die hoogtij vierden voor de wetenschap kwam en daadwerkelijk proefondervindelijk ging vaststellen hoe de wereld werkte.quote:Het komt wel degelijk overeen met hoe het lichaam werkt, de kennis van meredianen e.d. is oeroud en daar zit echt wel wat in, leg dat meredianenstelsel maar eens naast oa het zenuwstelsel en je gaat overeenkomsten zien.
Ja, en daarmee werken placebo's ook. Positief denken bevordert genezing, dat is bekend.quote:Daarbij heeft het lichaam een enorm zelfgenezend vermogen, dat is gewoon een natuurlijk gegeven, daarop borduurt dit voort, gaat wel wat verder, maar de basis is vrij logisch.
Daarom zie ik het meer als een manier om de natuurlijke genezing van je lichaam te bevorderen doordat je beter in je vel gaat zitten, en zie ik het verhaaltje van de zogenaamde energieen als een leuk fabeltje.quote:Reiki is niet bedoeld als leuk dingetje, grapje of wat dan ook, het laat zich het beste zien in hele serieuse behandelschema's, met die boeddhistische grondslag erin van het loslaten van het ego, veel zelfwerk dus.
Ik zeg het vaker, genezing is niet iets wat je licht op moet nemen, ik zie veel van die losse expirimenteerbehandelingetjes alsof je naar een arts gaat, een antibioticakuur krijgt, 1 pilletje darvan neemt en dan vreemd opkijkt dat het niet werkt.
Dat weet Reiki nietquote:Op donderdag 1 juli 2010 08:48 schreef EINZ het volgende:
[..]
En hoe komt het dan dat reiki precies weet wat het moet doen als je het naar een situatie stuurt? Een situatie heeft geen energiebanen en heeft ook geen bewustzijn op basis waarvan het onbewust bepaalt waar de reiki naartoe moet.
Tip: probeer het niet zo in kadertjes te vatten. Kadertjes zijn door mensen bedacht en per definitie te klein om zoiets uitgebreids als het contact met de universele levensenergie te kunnen bevatten.quote:Op donderdag 1 juli 2010 09:49 schreef _Led_ het volgende:
Voor mij ?
Dat mensen zeggen dat ze energie uitstralen (logisch) maar niet kunnen vertellen wat voor soort energie het is. Klopt, dat is voor ons ook niet duidelijk. We hebben er wel voldoende ervaring mee om te kunnen zeggen dat het echt werkt.
Dat het enorm veel energie zou moeten zijn om invloed te hebben - immers straalt alles energie uit - en als het om heel weinig energie zou gaan zouden electriciteitsmasten en je hifi-speakers veel meer invloed op je leven moeten hebben, maar daar hoor je niemand over. Die masten hebben ook een invloed op ons, en helaas niet positief
Dat we die enorme hoeveelheid energie absoluut niet meten met geavanceerde apparatuur. De energie die wij kunnen meten is concreet en manifesteert zich in een bepaalde vorm. De reiki energie doet dat niet. Die onthoudt zich van enige manifestatievorm, zodat ze optimaal haar werk kan doen en niet gebonden is aan een beperkende vorm.
Dat het 'intelligente' energie zou zijn. Defineer intelligentieWij beoefenaars hebben er ook geen speld tussen kunnen krijgen hoor
Dat het heus werkt, behalve bij mensen die er niet bij voorbaat al helemaal in geloven. Ook voor die mensen werkt het, alleen worden bij die mensen gewaarwordingen en resultaten vaak aan iets anders dan reiki toegeschreven.
Dat het verder geen enkele aansluiting heeft met hoe we weten dat energie werkt, en hoe het lichaam werkt. Klopt. We weten niet hoe, maar wel dat het werkt. We weten ook niet hioe electriciteit precies werkt. Maar we maken er wel dagelijks gebruik van.
Dat het op elke manier kan die mensen maar uitkomt - handoplegging, maar gwoon een foto van iemand bekijken is ook goed, maar de volgende reiki-meester kan het ook zomaar bij iemand die 500000km verderop zit die hij/zij nooit gezien heeft. Zo is het. Dat is omdat de energie overal is en met alles in verbinding staat.
Dat het dus eigenlijk zoiets is van "als ik gewoon leuke dingen voor iemand denk, tadaaaaa, dan gebeurt er iets ! En als jij zegt dat je niks merkt dan werkt het stiekem, zonder jouw medeweten !". Dat nou ook weer niet, want denken alleen is niet genoeg. Er zit een bepaalde techniek achter. En inderdaad kan reiki ook op de achtergrond zijn werk doen zonder dat we daar iets van merken.
En toch komt het aan op de manier die voor de situatie het beste isquote:
Is dat zo? Weten wij beter dan de universele levensenergie (of de sturende component daar achter) wat het beste is? Volgens mij moet je gewoon uit de weg gaan en de energie het werk laten doenquote:Gedachtenkracht van de zender is een belangrijk puntje hierin al dan niet met behulp van symbolen, de ontvanger met zijn/haar situatie bepaald bewust/onbewust wat er gaat gebeuren/waar aan gewerkt mag worden.
Een kleine zijstraat: het is zo dat je hypothalamus chemische stoffen afscheidt die de cellen in je lichaam veranderen. Dat heeft op zich niks met reiki te maken, maar het proces gedachten - emotie - hypothalamus - chemische stoffen verandert je cellen en daarmee je lichaam wel degelijk.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:09 schreef _Led_ het volgende:
Dit vind ik ook weer zo raar.
Dat je door een paar woorden uit te spreken en aan bepaalde dingen te denken opeens iets fundamenteels aan jezelf zou veranderen waardoor je opeens energie zou gaan doorgeven.
Manifestaties van energie zijn meetbaar. Electriciteit, warmte, magnetisme zijn allemaal manifestaties van energie. De universele levensenergie laat zich niet meten, juist omdat die geen vaste verschijningsvorm heeft.quote:Ja, maar over wat voor soort energie hebben we het ? Energie is meetbaar - kinetische energie, electromagnetische energie, roep het maar.
Dus over welk soort energie hebben we het ?
Je zegt het zelf al. Vormen van energie.quote:We kunnen alle vormen van energie omzetten in arbeid en andere vormen van energie.
We zouden dus een apparaatje moeten kunnen maken dat andere vormen van energie (stroom ? straling ?) omzet in die 'medische energie'.
MITS het verhaal klopt natuurlijk.
Hier heb ik te weinig verstand van. Mag ik een hulplijn inschakelen?quote:Hoe oud iets is zegt me niks - sterker nog, hoe ouder hoe meer ik er met achterdocht naar zou kijken ivm alle vormen van bijgeloof en magisch denken die hoogtij vierden voor de wetenschap kwam en daadwerkelijk proefondervindelijk ging vaststellen hoe de wereld werkte.
Dat er 'meridianen' overeen zouden komen met een layout van het zenuwstelsel is leuk, maar zegt natuurlijk helemaal niks over het fenomeen "instralen met energie" of "energie overdragen" of hoe je het maar wilt noemen.
Je hebt gelijk. Maar vergeet ook niet dat mensen die behandeld zijn geworden (ook in dit topic) zich na een behandeling beter voelden, zonder dat daar een andere aanleiding voor was dan reiki die op dat moment naar hen toe werd gestuurd.quote:Ja, en daarmee werken placebo's ook. Positief denken bevordert genezing, dat is bekend.
Daarom zegt het voor mij dus juist helemaal niks als mensen zich beter voelen na Reiki - dat wil niet zeggen dat er echt energie wordt ingestraald of whatever, enkel dat mensen zich beter voelen - en dat kan heel goed juist komen doordat ze ergens in geloofden en dus positiever waren ingesteld. Of ze nou geloofden in ingestraalde energie of een kosmische eenhoorn die ze beter zou maken maakt in dat opzicht dus geen verschil.
Dat mag je vindenquote:Daarom zie ik het meer als een manier om de natuurlijke genezing van je lichaam te bevorderen doordat je beter in je vel gaat zitten, en zie ik het verhaaltje van de zogenaamde energieen als een leuk fabeltje.
Net zoals mensen de bijbel gebruiken als houvast voor een beter leven - dat zij een beter leven leiden met dat houvast wil niet zeggen dat het verhaal erachter dus letterlijk waar is.
Je bent op zoek naar een vorm, iets tastbaars. Maar feitelijk is het leven zoals wij dat hier kennen slechts een manifestatie van de energie. En die laat zich niet meten met onze beperkte middelen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:23 schreef _Led_ het volgende:
Nou ja, mijn stelling is gewoon heel simpel - ik geloof er in als ik overtuigd kan worden met argumenten, of als het mij persoonlijk gedemonstreerd kan worden.
Tja. Ik kan er niet meer van makenquote:Ik hoor geen argumenten, want als ik doorvraag komt 't eigenlijk altijd uit met "we weten nou eenmaal niet hoe het zit", en tot nog toe hebben alle mensen die het mij wilden demonstreren gefaald en heb ik er nooit iets van gemerkt.
Weet je wat een maatschappelijk werkster ooit tegen me zei? Als je maar lang genoeg zoekt vind je altijd een verklaring. het is alleen de vraag of die verklaring juist is.quote:Ondertussen zijn er een aantal rationelere verklaringen die niet alleen verklaren waarom sommige mensen zich er beter bij voelen, maar ook waarom het bij anderen zoals ik dus niet aanslaat. (Het geloof / placebo / positief denken effect).
Dat magquote:Vooralsnog zie ik voor mijzelf dus geen enkele reden om opeens mijn wereldbeeld aan te passen met zaken die de huidige wetenschap compleet tegenspreken zoals intelligente energieen, woorden die als je ze uitspreekt jou opeens over nieuwe krachten zou laten beschikken, en dat soort zaken.
Niet om te zeiken dus he, gewoon om mijn persoonlijke ideeen even te verduidelijken.
Zelfs geen TV gids?quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:38 schreef TeraMai het volgende:
Voor mij wel
Reiki is niet intelligent en ik heb niets met gidsen
Qua versturen wel. Hoe het aankomt en wat het voor de behandelde doet niet. Het is ook mijn ervaring dat de energie beter stroomt als ik niet probeer te sturenquote:Denk dat je de kracht van gedachten niet moet onderschatten: energie volgt aandacht, daar waar je gedachten gaan gaat de energie.
Och, tot nu toe kunnen we alles wat effectieve invloed heeft op ons bestaan gewoon meten en onderzoeken hoor. Waarom we opeens een uitzondering hiervoor zouden maken zie ik niet.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:43 schreef EINZ het volgende:
[..]
Je bent op zoek naar een vorm, iets tastbaars. Maar feitelijk is het leven zoals wij dat hier kennen slechts een manifestatie van de energie. En die laat zich niet meten met onze beperkte middelen.
Ziedaar het probleemquote:Tja. Ik kan er niet meer van maken
Inderdaad. Voorlopig zie ik dus meer in de simpele rationele verklaring die het fenomeen precies lijkt te dekken, dan in de fantastische verklaring die heel veel zaken beweert die niet aangetoond kunnen worden of zelfs in strijd zijn met de huidige kennis van hoe de wereld in elkaar steekt.quote:Weet je wat een maatschappelijk werkster ooit tegen me zei? Als je maar lang genoeg zoekt vind je altijd een verklaring. het is alleen de vraag of die verklaring juist is.
Doe mij de Veronica maarquote:Op donderdag 1 juli 2010 12:46 schreef EINZ het volgende:
[..]
Zelfs geen TV gids?
[..]
Qua versturen wel. Hoe het aankomt en wat het voor de behandelde doet niet. Het is ook mijn ervaring dat de energie beter stroomt als ik niet probeer te sturen
Wij van WC-eend adviseren WC-eend !quote:Op donderdag 1 juli 2010 14:48 schreef TeraMai het volgende:
Hebben jullie wat te doen
Bron van de artikelen is: http://home.deds.nl/~reiki/onderzoek6.html
quote:ABSTRACT
Introduction: The aim of this systematic review is to summarise and critically evaluate the evidence for the effectiveness of reiki.
Methods: We searched the literature using 23 databases from their respective inceptions through to November 2007 (search again 23 January 2008) without language restrictions. Methodological quality was assessed using the Jadad score.
Results: The searches identified 205 potentially relevant studies. Nine randomised clinical trials (RCTs) met our inclusion criteria. Two RCTs suggested beneficial effects of reiki compared with sham control on depression, while one RCT did not report intergroup differences. For pain and anxiety, one RCT showed intergroup differences compared with sham control. For stress and hopelessness a further RCT reported effects of reiki and distant reiki compared with distant sham control. For functional recovery after ischaemic stroke there were no intergroup differences compared with sham. There was also no difference for anxiety between groups of pregnant women undergoing amniocentesis. For diabetic neuropathy there were no effects of reiki on pain. A further RCT failed to show the effects of reiki for anxiety and depression in women undergoing breast biopsy compared with conventional care.
Discussion: In total, the trial data for any one condition are scarce and independent replications are not available for each condition. Most trials suffered from methodological flaws such as small sample size, inadequate study design and poor reporting.
Conclusion: In conclusion, the evidence is insufficient to suggest that reiki is an effective treatment for any condition. Therefore the value of reiki remains unproven.
Manifestaties daarvan, de verschijningsvormen wel. De oorzakelijke energie niet.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:52 schreef _Led_ het volgende:
Och, tot nu toe kunnen we alles wat effectieve invloed heeft op ons bestaan gewoon meten en onderzoeken hoor. Waarom we opeens een uitzondering hiervoor zouden maken zie ik niet.
Dat bedoel ik. Ik ben enkel het kanaal dat het ter beschikking stelt. Op wat dat vervolgens met de ontvanger doet heb ik geen invloed. De ontvanger soms ook niet, het hangt er maar vanaf waar reiki op dat moment het beste gebruikt kan worden. En daar komt een soort intelligentie bij kijken, en vraag me nou niet hoe of wat of waar.quote:Op donderdag 1 juli 2010 14:40 schreef TeraMai het volgende:
Hoe en wat het doet ligt niet aan de zender, wel aan de ontvanger. Ligt eraan wat je bedoelt met sturen?
Klopt. Ik stapte in een wereld die veel verder ging dan het rationele. En mijn ervaring daarmee liet me verschillende dingen zien die niet met de ratio verklaard konden wordenquote:Op donderdag 1 juli 2010 15:06 schreef _Led_ het volgende:
Je hoeft geen fantastische verklaringen te verzinnen en te hopen op toekomstige ontdekkingen voor zaken die ook prima op een andere rationele manier verklaard kunnen
Tja, ik kan wel tegen je gaan liegen en proberen verklaringen te vinden, maar zinnig zal dat niet zijn, ik ben geen onderzoeker en heb het nooit echt onderzocht, het blijft dus bij gedachtespinsels die hier en daar ondersteunt wordt door (verkennend) onderzoek.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:23 schreef _Led_ het volgende:
Nou ja, mijn stelling is gewoon heel simpel - ik geloof er in als ik overtuigd kan worden met argumenten, of als het mij persoonlijk gedemonstreerd kan worden.
Ik hoor geen argumenten, want als ik doorvraag komt 't eigenlijk altijd uit met "we weten nou eenmaal niet hoe het zit", en tot nog toe hebben alle mensen die het mij wilden demonstreren gefaald en heb ik er nooit iets van gemerkt.
Ondertussen zijn er een aantal rationelere verklaringen die niet alleen verklaren waarom sommige mensen zich er beter bij voelen, maar ook waarom het bij anderen zoals ik dus niet aanslaat. (Het geloof / placebo / positief denken effect).
Vooralsnog zie ik voor mijzelf dus geen enkele reden om opeens mijn wereldbeeld aan te passen met zaken die de huidige wetenschap compleet tegenspreken zoals intelligente energieen, woorden die als je ze uitspreekt jou opeens over nieuwe krachten zou laten beschikken, en dat soort zaken.
Niet om te zeiken dus he, gewoon om mijn persoonlijke ideeen even te verduidelijken.
Die jij niet met ratio kon/wou verklarenquote:Op donderdag 1 juli 2010 15:10 schreef EINZ het volgende:
En mijn ervaring daarmee liet me verschillende dingen zien die niet met de ratio verklaard konden worden
Gegegegege jammerquote:Op donderdag 1 juli 2010 15:06 schreef EINZ het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Ik ben enkel het kanaal dat het ter beschikking stelt. Op wat dat vervolgens met de ontvanger doet heb ik geen invloed. De ontvanger soms ook niet, het hangt er maar vanaf waar reiki op dat moment het beste gebruikt kan worden. En daar komt een soort intelligentie bij kijken, en vraag me nou niet hoe of wat of waar.
O maar dat is niet waar! Weet je wel hoe sceptisch ik in het begin was? Hoezeer ik alles probeerde te verklaren? Dat ging niet. Pas toen ik dat losliet, begon het pas goed te werken. En dat is ook logisch. Je eigen mind en onze huidige kennis (die tenslotte uit onze mind voorkomt) is te beperkt om iets te verklaren wat zich niet in het domein van ons begripsniveau bevindt.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:21 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Die jij niet met ratio kon/wou verklaren
Ik heb het geprobeerd te verklaren maar daar ben ik mee gestopt. Als je in een rivier springt moet je die niet proberen te verklaren. Dan moet je gewoon loslaten en meedrijven.quote:Op donderdag 1 juli 2010 20:23 schreef TeraMai het volgende:
Gegegegege jammer![]()
Reiki valt voor een deel te verklaren, voor mij dan. Een even groot deel kan ik niet verklaren: het is er, doet wat het doen moet.
En denk je niet dat er iets veel groters is dan ons verstandelijk vermogen, waar reiki deel van kan uitmaken?quote:Boeiend is ook wat iedereen onder intelligentie verstaat. Zelf denk ik aan het verstandelijk vermogen.
En dat is dus de grote vraag, is er iets groters als onze eigen geest?quote:Op vrijdag 2 juli 2010 08:28 schreef EINZ het volgende:
En denk je niet dat er iets veel groters is dan ons verstandelijk vermogen, waar reiki deel van kan uitmaken?
Sorry maar als iedereen zo dacht zouden we nu nog in grotten wonen en in berenvellen rondlopenquote:Op vrijdag 2 juli 2010 08:28 schreef EINZ het volgende:
[..]
Ik heb het geprobeerd te verklaren maar daar ben ik mee gestopt. Als je in een rivier springt moet je die niet proberen te verklaren. Dan moet je gewoon loslaten en meedrijven.
Misschien dat dankzij deze gedachten de mensen niet meer in grotten wonen of in berenvellen rondlopen. Daarom is het ook handig om te bepalen op welk moment je zaken wil gaan verklaren en dat geeft EINZ volgens mij duidelijk aan. Als je vooraf de rivier waar je inspringt wil gaan verklaren, zal dat binnen je logica erg lastig zijn, omdat je simpelweg de ervaring mist van het in de rivier springen. Om hierin ervaring te krijgen, zul je dan toch echt in die rivier moeten springen, anders kan het zelfs zo zijn dat je nooit in de rivier gaat springen, omdat je bang bent voor de gevolgen.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 10:55 schreef Flammie het volgende:
[..]
Sorry maar als iedereen zo dacht zouden we nu nog in grotten wonen en in berenvellen rondlopen
Dat is dan een logisch gevolg van het in de rivier springen.quote:De nieuwsgierigheid van de mens heeft er voor gezorgd dat we al deze technologie tot onze beschikking hebben en de nieuwsgierigheid van de mens van nu gaat er voor zorgen dat we in de toekomst nog veel meer ontdekken en bewerkstelligen.
Goeie vraag en een beetje offtopic, maar ik denk dat er wel degelijk iets groters is dan onszelf. Iets ontzaglijk groters. Waar we tegelijk ook mede onderdeel van uitmaken.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 10:50 schreef erodome het volgende:
En dat is dus de grote vraag, is er iets groters als onze eigen geest?
Is iets anders de ene of zijn wij gewoon de ene, moeten we buiten onszelf zoeken of juist niet, gewoon in onszelf kijken?
Het ligt ook allemaal in jezelf. Alles wat je nodig hebt, zit al in je. Daar spreekt ook je Goddelijkheid uit nee ik heb het niet over je lichaamquote:Al heel erg vaak heb ik die vraag gesteld, bij veel verschillende dingen en daar waar ik eruit kwam bleek het antwoord altijd te zijn dat het antwoord niet buiten onszelf te vinden was, dat ikzelf hetgeen was waar ik op gewacht had en op niets anders.
Dat is ook belangrijk in het leven, veranderen en leren van situaties om er telkens weer beter uit te komen.quote:Eigenlijk heb ik keer op keer mijn eigen waarde moeten bijstellen, waar ik begon bij onwaardig ben ik gegaan naar iig een fiks deel van mijn eigen kracht accepteren, het mysterie van de menselijke geest accepteren.
Ik denk dat reiki een hulpmiddel is bij dat proces.quote:Dit gaat dan niet echt over reiki, is daarmee misschien offtopic, maar misschien valt ook reiki onder deze gedachtespinsel, ik durf niet te stellig te zijn dat het niet zo is iig
Als je skepsis losliet ben je nooit echt skeptisch geweestquote:Op vrijdag 2 juli 2010 08:26 schreef EINZ het volgende:
[..]
O maar dat is niet waar! Weet je wel hoe sceptisch ik in het begin was? Hoezeer ik alles probeerde te verklaren? Dat ging niet. Pas toen ik dat losliet
Tadaaa, jij neemt al als uitgangspunt dat het zich "niet in het domein van ons begripsniveau bevindt".quote:En dat is ook logisch. Je eigen mind en onze huidige kennis (die tenslotte uit onze mind voorkomt) is te beperkt om iets te verklaren wat zich niet in het domein van ons begripsniveau bevindt.
Ik denk dat hij bedoelt dat de energie van de overkoepelende bron niet te meten is, in tegenstelling tot b.v. electriciteit enz.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:52 schreef _Led_ het volgende:
Och, tot nu toe kunnen we alles wat effectieve invloed heeft op ons bestaan gewoon meten en onderzoeken hoor. Waarom we opeens een uitzondering hiervoor zouden maken zie ik niet.
En dit is precies de reden waarom discussie met jou zinloos is. Jij WILT niet eens je scepsis loslaten. Je wilt er perse aan vasthouden. Daarom zal je ook niet WILLEN snappen wat er aan de andere kant is. Nou ja, your loss.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 22:33 schreef _Led_ het volgende:
Als je skepsis losliet ben je nooit echt skeptisch geweest
ik wel als het maar niet vanavond of donderdagavond is , anders heb ik pechquote:Op maandag 5 juli 2010 09:17 schreef EINZ het volgende:
Zijn er nog mensen die interesse hebben? Ik wil wel weer een nieuwe sessie doen
Elke stelling die vereist dat je er niet logisch over na mag denken vind ik compleet idioot en zal ik niet serieus nemen. Er is niks mis met kritisch naar zaken kijken.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 10:38 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En dit is precies de reden waarom discussie met jou zinloos is. Jij WILT niet eens je scepsis loslaten. Je wilt er perse aan vasthouden. Daarom zal je ook niet WILLEN snappen wat er aan de andere kant is. Nou ja, your loss.
Ik wil wel weer ontvangenquote:Op maandag 5 juli 2010 09:17 schreef EINZ het volgende:
tadaa , en jouw uitgangspunt is dat alles wat men tegenkomt , ook al ken jij het niet ,quote:Op vrijdag 2 juli 2010 22:33 schreef _Led_ het volgende:
Tadaaa, jij neemt al als uitgangspunt dat het zich "niet in het domein van ons begripsniveau bevindt".
Dan KUN je niet eens kritisch kijken.
Er zijn heus wel dingen die ik niet begrijp.quote:Op maandag 5 juli 2010 09:57 schreef Summers het volgende:
[..]
tadaa , en jouw uitgangspunt is dat alles wat men tegenkomt , ook al ken jij het niet ,
in ons begripsniveau moet liggen , denk je niet dat men iets tegen kan komen
dat daarbuiten ligt ofzo ...
met zo'n instelling zouden we met zijn allen zwakzinnig zijn idd, gelukkig is niet iedereen zoquote:Op maandag 5 juli 2010 10:13 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Er zijn heus wel dingen die ik niet begrijp.
Maar ik vind het dom om over specifieke zaken van te voren al te stellen dat de mensheid ze nooit zal kunnen begrijpen dus dat we het dan maar niet eens gaan proberen.
Stel je voor dat men dat met alles had gedaan zeg... "Electriciteit ? Gaan we nooit begrijpen, laat dat onderzoek maar zitten !"
Met zo'n instelling blijf je zwakzinnig.
Heh, opeens draai je 180 graden van standpunt en is kritisch kijken wel goed ?quote:Op maandag 5 juli 2010 10:38 schreef Summers het volgende:
[..]
met zo'n instelling zouden we met zijn allen zwakzinnig zijn idd, gelukkig is niet iedereen zo
en blijf je mensen houden die verder durven te kijken dan hun neus lang is en zelf durven na te denken .
alternatieve opvattingen overwegen hoort daar ook bij .quote:Op maandag 5 juli 2010 10:45 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Heh, opeens draai je 180 graden van standpunt en is kritisch kijken wel goed ?
Ik geef me op, ik kan wel wat extra energie, positiviteit etc. gebruiken.quote:Op maandag 5 juli 2010 09:17 schreef EINZ het volgende:
Tuurlijk, maar die mag je dan best skeptisch bekijken.quote:Op maandag 5 juli 2010 11:01 schreef Summers het volgende:
[..]
alternatieve opvattingen overwegen hoort daar ook bij .
als iemand bijv jarenlang zelf bezig is met reiki zou ik dat nietquote:Op maandag 5 juli 2010 11:13 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar die mag je dan best skeptisch bekijken.
Je hoeft niet zomaar klakkeloos dingen te geloven "omdat iemand het zegt".
Dus als ik zeg dat ik al jarenlang oefen met vliegen door met m'n armen te klapperen en dat ik het nu kan geloof jij me op m'n blote ogen ?quote:Op maandag 5 juli 2010 11:44 schreef Summers het volgende:
als iemand bijv jarenlang zelf bezig is met reiki zou ik dat niet
" klakkeloos dingen aannemen omdat iemand anders het zegt " noemen .
In principe heb je gelijk. Echter, je geeft wel blijk van een bepaalde mate van stijfkoppigheid. Dat is geen kritisch kijken, maar uitsluitend jouw eigen overtuigingen op zaken loslaten.quote:Op maandag 5 juli 2010 09:50 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Elke stelling die vereist dat je er niet logisch over na mag denken vind ik compleet idioot en zal ik niet serieus nemen. Er is niks mis met kritisch naar zaken kijken.
Ja, maar dan wel apart omdat dat niet binnen hetzelfde doel als dit topic valtquote:Op maandag 5 juli 2010 09:51 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik wil wel weer ontvangen
Maar misschien kun je ook wat naar ons elftal sturen ?
Dankzij die visie zijn we uit onze grotten gekropen, hebben we vliegtuigen leren bouwen en zijn we op de maan geland. Maar daarbuiten is er nog zoveel wat ook ook onze aandacht verdient - ook al kunnen we dat nog niet helemaal verklaren.quote:Op maandag 5 juli 2010 10:13 schreef _Led_ het volgende:
Er zijn heus wel dingen die ik niet begrijp.
Maar ik vind het dom om over specifieke zaken van te voren al te stellen dat de mensheid ze nooit zal kunnen begrijpen dus dat we het dan maar niet eens gaan proberen.
Stel je voor dat Danny had gedacht "Fok? Dat gaat nooit werken"quote:Stel je voor dat men dat met alles had gedaan zeg... "Electriciteit ? Gaan we nooit begrijpen, laat dat onderzoek maar zitten !"
Met zo'n instelling blijf je zwakzinnig.
Hoezo ? Er wordt gesteld dat ik naar bepaalde zaken niet kritisch mag kijken "want zo werkt het nou eenmaal niet en het valt toch niet te begrijpen".quote:Op maandag 5 juli 2010 12:08 schreef EINZ het volgende:
In principe heb je gelijk. Echter, je geeft wel blijk van een bepaalde mate van stijfkoppigheid. Dat is geen kritisch kijken, maar uitsluitend jouw eigen overtuigingen op zaken loslaten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |