abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 juli 2010 @ 08:48:15 #205
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83521104
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 08:10 schreef TeraMai het volgende:
Naar de ontvanger door handen e/o gedachten, de ontvanger bepaald bewust/onbewust waar aan gewerkt mag worden. Reiki weet niet waar het heen moet, elektriciteit weet dat ook niet. Dat word geleid door een kabeltje naar bv een koelkast en de koelkast 'weet' wat ie er mee moet doen.
En hoe komt het dan dat reiki precies weet wat het moet doen als je het naar een situatie stuurt? Een situatie heeft geen energiebanen en heeft ook geen bewustzijn op basis waarvan het onbewust bepaalt waar de reiki naartoe moet.
Deze reply is uitsluitend bestemd voor geadresseerde(n). Dit bericht kan informatie bevatten die vertrouwelijk is. Indien u niet de geadresseerde bent, wordt u er hierbij op gewezen dat u geen recht hebt kennis te nemen van deze reply.
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:49:07 #206
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_83522375
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 12:23 schreef erodome het volgende:

[..]

Nieuwschierig....

Wat zijn nu de opmerkingen over reiki waarbij je echt zoiets hebt van WTF?
Ben heel benieuwd hoe mensen die zoiets hebben van eerst zien dan geloven met dit het zien, wat zijn de punten waarbij je echt op je hoofd krabt en denkt dit is te vaag, of dit is echt raar.

Niet alleen voor jou deze vraag, maar voor iedereen die zich erdoor aangesproken kan voelen.
Voor mij ?
Dat mensen zeggen dat ze energie uitstralen (logisch) maar niet kunnen vertellen wat voor soort energie het is.
Dat het enorm veel energie zou moeten zijn om invloed te hebben - immers straalt alles energie uit - en als het om heel weinig energie zou gaan zouden electriciteitsmasten en je hifi-speakers veel meer invloed op je leven moeten hebben, maar daar hoor je niemand over.
Dat we die enorme hoeveelheid energie absoluut niet meten met geavanceerde apparatuur.
Dat het 'intelligente' energie zou zijn.
Dat het heus werkt, behalve bij mensen die er niet bij voorbaat al helemaal in geloven.
Dat het verder geen enkele aansluiting heeft met hoe we weten dat energie werkt, en hoe het lichaam werkt.
Dat het op elke manier kan die mensen maar uitkomt - handoplegging, maar gwoon een foto van iemand bekijken is ook goed, maar de volgende reiki-meester kan het ook zomaar bij iemand die 500000km verderop zit die hij/zij nooit gezien heeft.
Dat het dus eigenlijk zoiets is van "als ik gewoon leuke dingen voor iemand denk, tadaaaaa, dan gebeurt er iets ! En als jij zegt dat je niks merkt dan werkt het stiekem, zonder jouw medeweten !".
zzz
  donderdag 1 juli 2010 @ 11:58:46 #207
37769 erodome
Zweefteef
pi_83526957
Begrijpbare zaken waardoor je zoiets hebt van wtf opzich..er zitten wel wat misverstanden tussen.

Zo hoef je er niet in te geloven, dat is niet waar, ik heb in mijn nog behandeltijd wel mensen behandeld die niets geloofde en daarna toch op z'n minst heel fiks twijvelde, dat ging alleen om enkele losse behandelingen, de enkeling die niet geloofde die een behandelreeks heeft gehad twijvelde niet meer.

Jijzelf als behandelaar straalt geen energie uit, je bent alleen een doorgeefluik, je wordt dan met de inwijding letterlijk geopend waardoor bepaalde banen (weer)als doorgeefluik kunnen fungeren.
Volgens de theorie is het een genezende energie, echt 1 die bedoeld is om dat zelfgenezend vermogen te stimuleren.

Het komt wel degelijk overeen met hoe het lichaam werkt, de kennis van meredianen e.d. is oeroud en daar zit echt wel wat in, leg dat meredianenstelsel maar eens naast oa het zenuwstelsel en je gaat overeenkomsten zien.
Daarbij heeft het lichaam een enorm zelfgenezend vermogen, dat is gewoon een natuurlijk gegeven, daarop borduurt dit voort, gaat wel wat verder, maar de basis is vrij logisch.

Hoe reiki toegepast word vind ik vaak ook een moeilijk punt, ik heb de neiging hierbij nogal naar de bron te kijken en heb wat moeite met alle vervuilingen hierin, de extraatjes die mensen zelf toevoegen.
Reiki hoort hands on gedaan te worden en kan op afstand, maar de voorwaarden blijven gelijk, foto's e.d. zijn niet meer dan concentratiehulpen om het juiste persoon voor je te hebben, de rest behoort netjes eender te blijven.
De hele bergen hocus pocus ernaast van de verschillende vormen en mensen zijn geen reiki opzich, het zijn toevoegingen die al dan niet werken en hun eigen risiko's kennen.
Maar dat is een westers iets, heel veel op 1 hoop gooien en altijd wat meer willen, meer mogelijkheden, meer graden, ik heb dat dus ik ben beter dan jou idee, ik ben master, jij maar level 1, ja maar ik heb die en die stroming erbij gedaan dus ik heb meer, het is een prestatiedrang die echt zwaar vloekt met de boeddhistische grondslag hierin.

Reiki is niet bedoeld als leuk dingetje, grapje of wat dan ook, het laat zich het beste zien in hele serieuse behandelschema's, met die boeddhistische grondslag erin van het loslaten van het ego, veel zelfwerk dus.
Ik zeg het vaker, genezing is niet iets wat je licht op moet nemen, ik zie veel van die losse expirimenteerbehandelingetjes alsof je naar een arts gaat, een antibioticakuur krijgt, 1 pilletje darvan neemt en dan vreemd opkijkt dat het niet werkt.
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 09:49 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Voor mij ?
Dat mensen zeggen dat ze energie uitstralen (logisch) maar niet kunnen vertellen wat voor soort energie het is.
Dat het enorm veel energie zou moeten zijn om invloed te hebben - immers straalt alles energie uit - en als het om heel weinig energie zou gaan zouden electriciteitsmasten en je hifi-speakers veel meer invloed op je leven moeten hebben, maar daar hoor je niemand over.
Dat we die enorme hoeveelheid energie absoluut niet meten met geavanceerde apparatuur.
Dat het 'intelligente' energie zou zijn.
Dat het heus werkt, behalve bij mensen die er niet bij voorbaat al helemaal in geloven.
Dat het verder geen enkele aansluiting heeft met hoe we weten dat energie werkt, en hoe het lichaam werkt.
Dat het op elke manier kan die mensen maar uitkomt - handoplegging, maar gwoon een foto van iemand bekijken is ook goed, maar de volgende reiki-meester kan het ook zomaar bij iemand die 500000km verderop zit die hij/zij nooit gezien heeft.
Dat het dus eigenlijk zoiets is van "als ik gewoon leuke dingen voor iemand denk, tadaaaaa, dan gebeurt er iets ! En als jij zegt dat je niks merkt dan werkt het stiekem, zonder jouw medeweten !".
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:09:38 #208
31101 _Led_
pi_83527426
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:58 schreef erodome het volgende:
Jijzelf als behandelaar straalt geen energie uit, je bent alleen een doorgeefluik, je wordt dan met de inwijding letterlijk geopend waardoor bepaalde banen (weer)als doorgeefluik kunnen fungeren.
Dit vind ik ook weer zo raar.
Dat je door een paar woorden uit te spreken en aan bepaalde dingen te denken opeens iets fundamenteels aan jezelf zou veranderen waardoor je opeens energie zou gaan doorgeven.
quote:
Volgens de theorie is het een genezende energie, echt 1 die bedoeld is om dat zelfgenezend vermogen te stimuleren.
Ja, maar over wat voor soort energie hebben we het ? Energie is meetbaar - kinetische energie, electromagnetische energie, roep het maar.
Dus over welk soort energie hebben we het ?

We kunnen alle vormen van energie omzetten in arbeid en andere vormen van energie.
We zouden dus een apparaatje moeten kunnen maken dat andere vormen van energie (stroom ? straling ?) omzet in die 'medische energie'.

MITS het verhaal klopt natuurlijk.
quote:
Het komt wel degelijk overeen met hoe het lichaam werkt, de kennis van meredianen e.d. is oeroud en daar zit echt wel wat in, leg dat meredianenstelsel maar eens naast oa het zenuwstelsel en je gaat overeenkomsten zien.
Hoe oud iets is zegt me niks - sterker nog, hoe ouder hoe meer ik er met achterdocht naar zou kijken ivm alle vormen van bijgeloof en magisch denken die hoogtij vierden voor de wetenschap kwam en daadwerkelijk proefondervindelijk ging vaststellen hoe de wereld werkte.
Dat er 'meridianen' overeen zouden komen met een layout van het zenuwstelsel is leuk, maar zegt natuurlijk helemaal niks over het fenomeen "instralen met energie" of "energie overdragen" of hoe je het maar wilt noemen.
quote:
Daarbij heeft het lichaam een enorm zelfgenezend vermogen, dat is gewoon een natuurlijk gegeven, daarop borduurt dit voort, gaat wel wat verder, maar de basis is vrij logisch.
Ja, en daarmee werken placebo's ook. Positief denken bevordert genezing, dat is bekend.
Daarom zegt het voor mij dus juist helemaal niks als mensen zich beter voelen na Reiki - dat wil niet zeggen dat er echt energie wordt ingestraald of whatever, enkel dat mensen zich beter voelen - en dat kan heel goed juist komen doordat ze ergens in geloofden en dus positiever waren ingesteld. Of ze nou geloofden in ingestraalde energie of een kosmische eenhoorn die ze beter zou maken maakt in dat opzicht dus geen verschil.
quote:
Reiki is niet bedoeld als leuk dingetje, grapje of wat dan ook, het laat zich het beste zien in hele serieuse behandelschema's, met die boeddhistische grondslag erin van het loslaten van het ego, veel zelfwerk dus.
Ik zeg het vaker, genezing is niet iets wat je licht op moet nemen, ik zie veel van die losse expirimenteerbehandelingetjes alsof je naar een arts gaat, een antibioticakuur krijgt, 1 pilletje darvan neemt en dan vreemd opkijkt dat het niet werkt.
Daarom zie ik het meer als een manier om de natuurlijke genezing van je lichaam te bevorderen doordat je beter in je vel gaat zitten, en zie ik het verhaaltje van de zogenaamde energieen als een leuk fabeltje.
Net zoals mensen de bijbel gebruiken als houvast voor een beter leven - dat zij een beter leven leiden met dat houvast wil niet zeggen dat het verhaal erachter dus letterlijk waar is.

[ Bericht 0% gewijzigd door _Led_ op 01-07-2010 12:16:55 ]
zzz
pi_83527710
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 08:48 schreef EINZ het volgende:

[..]

En hoe komt het dan dat reiki precies weet wat het moet doen als je het naar een situatie stuurt? Een situatie heeft geen energiebanen en heeft ook geen bewustzijn op basis waarvan het onbewust bepaalt waar de reiki naartoe moet.
Dat weet Reiki niet
Gedachtenkracht van de zender is een belangrijk puntje hierin al dan niet met behulp van symbolen, de ontvanger met zijn/haar situatie bepaald bewust/onbewust wat er gaat gebeuren/waar aan gewerkt mag worden.
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:18:40 #210
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83527807
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 09:49 schreef _Led_ het volgende:
Voor mij ?
Dat mensen zeggen dat ze energie uitstralen (logisch) maar niet kunnen vertellen wat voor soort energie het is. Klopt, dat is voor ons ook niet duidelijk. We hebben er wel voldoende ervaring mee om te kunnen zeggen dat het echt werkt.
Dat het enorm veel energie zou moeten zijn om invloed te hebben - immers straalt alles energie uit - en als het om heel weinig energie zou gaan zouden electriciteitsmasten en je hifi-speakers veel meer invloed op je leven moeten hebben, maar daar hoor je niemand over. Die masten hebben ook een invloed op ons, en helaas niet positief
Dat we die enorme hoeveelheid energie absoluut niet meten met geavanceerde apparatuur. De energie die wij kunnen meten is concreet en manifesteert zich in een bepaalde vorm. De reiki energie doet dat niet. Die onthoudt zich van enige manifestatievorm, zodat ze optimaal haar werk kan doen en niet gebonden is aan een beperkende vorm.
Dat het 'intelligente' energie zou zijn. Defineer intelligentie Wij beoefenaars hebben er ook geen speld tussen kunnen krijgen hoor
Dat het heus werkt, behalve bij mensen die er niet bij voorbaat al helemaal in geloven. Ook voor die mensen werkt het, alleen worden bij die mensen gewaarwordingen en resultaten vaak aan iets anders dan reiki toegeschreven.
Dat het verder geen enkele aansluiting heeft met hoe we weten dat energie werkt, en hoe het lichaam werkt. Klopt. We weten niet hoe, maar wel dat het werkt. We weten ook niet hioe electriciteit precies werkt. Maar we maken er wel dagelijks gebruik van.
Dat het op elke manier kan die mensen maar uitkomt - handoplegging, maar gwoon een foto van iemand bekijken is ook goed, maar de volgende reiki-meester kan het ook zomaar bij iemand die 500000km verderop zit die hij/zij nooit gezien heeft. Zo is het. Dat is omdat de energie overal is en met alles in verbinding staat.
Dat het dus eigenlijk zoiets is van "als ik gewoon leuke dingen voor iemand denk, tadaaaaa, dan gebeurt er iets ! En als jij zegt dat je niks merkt dan werkt het stiekem, zonder jouw medeweten !". Dat nou ook weer niet, want denken alleen is niet genoeg. Er zit een bepaalde techniek achter. En inderdaad kan reiki ook op de achtergrond zijn werk doen zonder dat we daar iets van merken.
Tip: probeer het niet zo in kadertjes te vatten. Kadertjes zijn door mensen bedacht en per definitie te klein om zoiets uitgebreids als het contact met de universele levensenergie te kunnen bevatten.

Zoals ik het heb ervaren, zoals ik mezelf een keer heb mogen ervaren, is dat alles IS. Ik kan dat niet uitleggen in woorden, ik kan dat gevoel niet precies omschrijven. Maar het is wel een staat van zijn. En dat is waar het om gaat, dat is de essentie van het leven in al zijn volheid ervaren. Sorry als ik vaag ben.
Deze reply is uitsluitend bestemd voor geadresseerde(n). Dit bericht kan informatie bevatten die vertrouwelijk is. Indien u niet de geadresseerde bent, wordt u er hierbij op gewezen dat u geen recht hebt kennis te nemen van deze reply.
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:23:19 #211
31101 _Led_
pi_83527995
Nou ja, mijn stelling is gewoon heel simpel - ik geloof er in als ik overtuigd kan worden met argumenten, of als het mij persoonlijk gedemonstreerd kan worden.
Ik hoor geen argumenten, want als ik doorvraag komt 't eigenlijk altijd uit met "we weten nou eenmaal niet hoe het zit", en tot nog toe hebben alle mensen die het mij wilden demonstreren gefaald en heb ik er nooit iets van gemerkt.
Ondertussen zijn er een aantal rationelere verklaringen die niet alleen verklaren waarom sommige mensen zich er beter bij voelen, maar ook waarom het bij anderen zoals ik dus niet aanslaat. (Het geloof / placebo / positief denken effect).

Vooralsnog zie ik voor mijzelf dus geen enkele reden om opeens mijn wereldbeeld aan te passen met zaken die de huidige wetenschap compleet tegenspreken zoals intelligente energieen, woorden die als je ze uitspreekt jou opeens over nieuwe krachten zou laten beschikken, en dat soort zaken.

Niet om te zeiken dus he, gewoon om mijn persoonlijke ideeen even te verduidelijken.
zzz
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:24:59 #212
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83528065
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:16 schreef TeraMai het volgende:

[..]

Dat weet Reiki niet
En toch komt het aan op de manier die voor de situatie het beste is Dan moet er toch een soort van intelligentie achter zitten. Dat de energie zelf misschien niet intelligent is maar geleid wordt door gidsen enzo wat Erodome al zei, zou ook kunnen maar daar heb ik verder geen kijk op. Ik weet alleen dat reiki aankomt op de manier die op dat moment voor de behandelde het beste is.
quote:
Gedachtenkracht van de zender is een belangrijk puntje hierin al dan niet met behulp van symbolen, de ontvanger met zijn/haar situatie bepaald bewust/onbewust wat er gaat gebeuren/waar aan gewerkt mag worden.
Is dat zo? Weten wij beter dan de universele levensenergie (of de sturende component daar achter) wat het beste is? Volgens mij moet je gewoon uit de weg gaan en de energie het werk laten doen Alle intentie die de energie wil sturen is denk ik beperkend.
pi_83528523
Voor mij wel
Reiki is niet intelligent en ik heb niets met gidsen
Denk dat je de kracht van gedachten niet moet onderschatten: energie volgt aandacht, daar waar je gedachten gaan gaat de energie.
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:39:28 #214
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83528560
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:09 schreef _Led_ het volgende:
Dit vind ik ook weer zo raar.
Dat je door een paar woorden uit te spreken en aan bepaalde dingen te denken opeens iets fundamenteels aan jezelf zou veranderen waardoor je opeens energie zou gaan doorgeven.
Een kleine zijstraat: het is zo dat je hypothalamus chemische stoffen afscheidt die de cellen in je lichaam veranderen. Dat heeft op zich niks met reiki te maken, maar het proces gedachten - emotie - hypothalamus - chemische stoffen verandert je cellen en daarmee je lichaam wel degelijk.

Uitgaande dat alles energie is die met alles in verbinding staat, en dus ook je gedachten tot dat energieveld behoren, kan je dat energieveld beinvloeden ja. De vraag is alleen in hoeverre gedachten dan invloed gaan hebben.
quote:
Ja, maar over wat voor soort energie hebben we het ? Energie is meetbaar - kinetische energie, electromagnetische energie, roep het maar.
Dus over welk soort energie hebben we het ?
Manifestaties van energie zijn meetbaar. Electriciteit, warmte, magnetisme zijn allemaal manifestaties van energie. De universele levensenergie laat zich niet meten, juist omdat die geen vaste verschijningsvorm heeft.

(het effect op mensen kan wel zijn dat ze het warm krijgen, maar dat is op zich de reiki niet)
quote:
We kunnen alle vormen van energie omzetten in arbeid en andere vormen van energie.
We zouden dus een apparaatje moeten kunnen maken dat andere vormen van energie (stroom ? straling ?) omzet in die 'medische energie'.

MITS het verhaal klopt natuurlijk.
Je zegt het zelf al. Vormen van energie.
quote:
Hoe oud iets is zegt me niks - sterker nog, hoe ouder hoe meer ik er met achterdocht naar zou kijken ivm alle vormen van bijgeloof en magisch denken die hoogtij vierden voor de wetenschap kwam en daadwerkelijk proefondervindelijk ging vaststellen hoe de wereld werkte.
Dat er 'meridianen' overeen zouden komen met een layout van het zenuwstelsel is leuk, maar zegt natuurlijk helemaal niks over het fenomeen "instralen met energie" of "energie overdragen" of hoe je het maar wilt noemen.
Hier heb ik te weinig verstand van. Mag ik een hulplijn inschakelen?
quote:
Ja, en daarmee werken placebo's ook. Positief denken bevordert genezing, dat is bekend.
Daarom zegt het voor mij dus juist helemaal niks als mensen zich beter voelen na Reiki - dat wil niet zeggen dat er echt energie wordt ingestraald of whatever, enkel dat mensen zich beter voelen - en dat kan heel goed juist komen doordat ze ergens in geloofden en dus positiever waren ingesteld. Of ze nou geloofden in ingestraalde energie of een kosmische eenhoorn die ze beter zou maken maakt in dat opzicht dus geen verschil.
Je hebt gelijk. Maar vergeet ook niet dat mensen die behandeld zijn geworden (ook in dit topic) zich na een behandeling beter voelden, zonder dat daar een andere aanleiding voor was dan reiki die op dat moment naar hen toe werd gestuurd.
Natuurlijk kan je dan stellen dat de mensen op dat moment zich herinnerden dat er reiki naar hen werd gestuurd hetgeen op zich een opbeurende gedachte is. Voor mijn gevoel en gebaseerd op mijn ervaring denk ik dat het zich goed voelen dan eerder aan het effect van reiki zelf is toe te schrijven dan aan een oppervlakkige herinnering aan het gegeven dat reiki op dat moment verstuurd wordt. Maar inderdaad kan je dat nooit met zekerheid zeggen.
quote:
Daarom zie ik het meer als een manier om de natuurlijke genezing van je lichaam te bevorderen doordat je beter in je vel gaat zitten, en zie ik het verhaaltje van de zogenaamde energieen als een leuk fabeltje.
Net zoals mensen de bijbel gebruiken als houvast voor een beter leven - dat zij een beter leven leiden met dat houvast wil niet zeggen dat het verhaal erachter dus letterlijk waar is.
Dat mag je vinden Onze ervaringen wijzen denk ik wat anders uit, en het verschil tussen deze ervaringen zorgt voor deze leuke topics

Wat de bijbel betreft, kan ik je vertellen dat wat daarin staat juist is. Het is alleen duizenden jaren geschreven, in een bepaalde tijdsgeest die toen gebruikelijk was, maar ik kan je wel vertellen dat veel principes van energiewerk - en de essentie van het leven in al zijn volheid ervaren - overeenkomen met wat in de bijbel staat. Maar ik ben geen bijbelkenner.
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:43:23 #215
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83528704
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:23 schreef _Led_ het volgende:
Nou ja, mijn stelling is gewoon heel simpel - ik geloof er in als ik overtuigd kan worden met argumenten, of als het mij persoonlijk gedemonstreerd kan worden.
Je bent op zoek naar een vorm, iets tastbaars. Maar feitelijk is het leven zoals wij dat hier kennen slechts een manifestatie van de energie. En die laat zich niet meten met onze beperkte middelen.
quote:
Ik hoor geen argumenten, want als ik doorvraag komt 't eigenlijk altijd uit met "we weten nou eenmaal niet hoe het zit", en tot nog toe hebben alle mensen die het mij wilden demonstreren gefaald en heb ik er nooit iets van gemerkt.
Tja. Ik kan er niet meer van maken
quote:
Ondertussen zijn er een aantal rationelere verklaringen die niet alleen verklaren waarom sommige mensen zich er beter bij voelen, maar ook waarom het bij anderen zoals ik dus niet aanslaat. (Het geloof / placebo / positief denken effect).
Weet je wat een maatschappelijk werkster ooit tegen me zei? Als je maar lang genoeg zoekt vind je altijd een verklaring. het is alleen de vraag of die verklaring juist is.
quote:
Vooralsnog zie ik voor mijzelf dus geen enkele reden om opeens mijn wereldbeeld aan te passen met zaken die de huidige wetenschap compleet tegenspreken zoals intelligente energieen, woorden die als je ze uitspreekt jou opeens over nieuwe krachten zou laten beschikken, en dat soort zaken.

Niet om te zeiken dus he, gewoon om mijn persoonlijke ideeen even te verduidelijken.
Dat mag
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:46:38 #216
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83528837
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:38 schreef TeraMai het volgende:
Voor mij wel
Reiki is niet intelligent en ik heb niets met gidsen
Zelfs geen TV gids?
quote:
Denk dat je de kracht van gedachten niet moet onderschatten: energie volgt aandacht, daar waar je gedachten gaan gaat de energie.
Qua versturen wel. Hoe het aankomt en wat het voor de behandelde doet niet. Het is ook mijn ervaring dat de energie beter stroomt als ik niet probeer te sturen
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:52:06 #217
31101 _Led_
pi_83529042
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:43 schreef EINZ het volgende:

[..]

Je bent op zoek naar een vorm, iets tastbaars. Maar feitelijk is het leven zoals wij dat hier kennen slechts een manifestatie van de energie. En die laat zich niet meten met onze beperkte middelen.
Och, tot nu toe kunnen we alles wat effectieve invloed heeft op ons bestaan gewoon meten en onderzoeken hoor. Waarom we opeens een uitzondering hiervoor zouden maken zie ik niet.
quote:
Tja. Ik kan er niet meer van maken
Ziedaar het probleem
quote:
Weet je wat een maatschappelijk werkster ooit tegen me zei? Als je maar lang genoeg zoekt vind je altijd een verklaring. het is alleen de vraag of die verklaring juist is.
Inderdaad. Voorlopig zie ik dus meer in de simpele rationele verklaring die het fenomeen precies lijkt te dekken, dan in de fantastische verklaring die heel veel zaken beweert die niet aangetoond kunnen worden of zelfs in strijd zijn met de huidige kennis van hoe de wereld in elkaar steekt.
zzz
pi_83533094
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:46 schreef EINZ het volgende:

[..]

Zelfs geen TV gids?
[..]

Qua versturen wel. Hoe het aankomt en wat het voor de behandelde doet niet. Het is ook mijn ervaring dat de energie beter stroomt als ik niet probeer te sturen
Doe mij de Veronica maar
Hoe en wat het doet ligt niet aan de zender, wel aan de ontvanger. Ligt eraan wat je bedoelt met sturen?
pi_83533237
Reiki en Wetenschap:

Hieronder volgt een samenvatting van een aantal onderzoeken die de werking van reiki en aanverwante healing methodes bevestigen. Het engelstalige origineel van dit artikel staat op de website van William Lee Rand.

Effect van Reiki op hemoglobine en hematocriet
Wendy Wetzel, een gediplomeerd verpleegkundige, beschrijft in haar artikel "Reiki Healing: A Physiologic Perspective" een experiment dat ze heeft uitgevoerd om de effecten van Reiki te testen. In het onderzoek wordt een groep van 48 personen aan een experiment onderworpen (de experimentgroep) en ter verificatie van de verkregen resultaten wordt een groep van 10 personen genomen die niet deelneemt aan het experiment (de controlegroep). Van beide groepen worden voor en na het experiment bloedmonsters genomen. Van deze monsters wordt vervolgens het hemoglobine- en het hematocriet gehalte gemeten.
Hemoglobine is dat gedeelte van de rode bloedcellen dat zuurstof vervoert. Hematocriet is een maat voor de verhouding tussen de rode bloedcellen en het totale volume van het bloed.
De 48 personen in de experimentgroep namen deel aan een reikitraining en de 10 personen van de controlegroep niet. Bij 13 van de 48 personen werd vervolgens een duidelijke stijging van het hemoglobine- en hematocrietgehalte gemeten terwijl de overige 25 personen een daling lieten zien. Bij de 10 personen in de controlegroep werd geen verandering van enige betekenis gemeten. Er wordt vanuit gegaan dat een daling of stijging van de gehaltes consistent is met het doel van reiki: een harmoniserende werking op individuele basis.

Eén van de personen in de experimentgroep had zelfs een stijging van 20%. Ze bleef daarom zichzelf behandelen met Reiki en na drie maanden was dit niveau nog niet gedaald en was zelfs nog verbeterd. Deze verbetering kwam haar erg goed uit omdat zij last had van bloedarmoede.

Een ander experiment met een aan Reiki verwante techniek laat zien dat Reiki het hemoglobine gehalte in het bloed kan laten toenemen. Een medicus, Otelia Bengssten, M.D. voerde een onderzoek uit met een groep van 79 patiënten. De patiënten hadden uiteenlopende aandoeningen waaronder pancreatitis (ontsteking van de alvleesklier), hersentumor, emfyseem, endocriene aandoeningen (d.w.z. met inwendige afscheiding in de bloedstroom), reumatische artritis (gewrichtsontsteking) en chronische hartaandoeningen. Aan 46 patiënten werd reiki gegeven terwijl de overige 33 als controlegroep fungeerden. Het effect bij de experimentgroep was zo sterk dat zelfs kankerpatiënten die werden behandeld met medicijnen die verlaging van de hemoglobine waarden in het bloed als bijwerking kunnen hebben, hier een stijging lieten zien. Bij een meerderheid van de patiënten trad een duidelijke verbetering van de symptomen op en in enkele gevallen verdwenen deze zelfs helemaal.

Beide bovenstaande experimenten tonen aan dat Reiki behandelaars in staat zijn om met reiki feitelijke biologische verbeteringen teweeg te brengen en niet alleen maar een gevoel van welbehagen te creëren.

Effecten van handoplegging bij stress
In het St. Vincent's medical Center in New York is een expiriment met handoplegging gehouden. Het experiment werd uitgevoerd door Janet Quinn, assistent manager van de afdeling Zorg aan de universiteit van South Carolina. De opzet van dit experiment is zo gekozen dat het placebo effect wordt uitgesloten. 30 hartpatiënten ondergingen een psychologische test met 20 vragen om hun stressniveau te meten. Daarna werden zij behandeld door een groep die was getraind in handoplegging. Een controlegroep van patiënten werd ook behandeld door een groep "nephealers" die de behandeling exact zo uitvoerden als de echte healers. Bij de groep die werd behandeld door de echte healers daalde het stress niveau met 17 procent na slechts 5 minuten behandelen. Bij de groep die door de nephealers werden behandeld had de "behandeling" geen resultaat.

Effect van Reiki op wonden
Daniel Wirth van Healing Sciences International in Orinda, Californie voerde een strikt gecontroleerd experiment uit met een aan reiki verwante behandelmethode. Voor het experiment werd door een dokter bij 44 mannelijke medestudenten opzettelijk eenzelfde kleine verwonding aan de linker of rechterschouder aangebracht. Vervolgens kregen 23 van de 44 studenten een Reiki behandeling en de overige 21 studenten niet. De behandeling werd zodanig gegeven dat de mogelijkheid van een placebo-effect werd uitgesloten. Alle 33 studenten staken hun arm vervolgens door een gat in een wand. Voor diegenen die een werkelijke behandeling kregen zat in de andere kamer een behandelaar die van afstand (zonder aanraking) een behandeling gaf. Voor de 21 studenten die geen behandeling ontvingen, zat er niemand in de kamer.

Zowel de studenten als de controlerende arts kregen te horen dat het experiment bedoeld was om de elektrische geleiding van het menselijk lichaam te meten. Geen van de aanwezigen was op de hoogte van de werkelijk opzet van het experiment. Op de achtste en zestiende dag na de behandeling werden metingen gedaan naar de mate van herstel van de aangebrachte verwondingen. Na acht dagen waren de verwondingen bij de behandelde groep al voor 93.5% genezen terwijl de genezing bij de niet behandelde groep slechts 67.3% was.

Na zestien dagen waren deze verhoudingen 99.3% voor de behandelde groep en 90.9% voor de niet behandelde groep. Bij de evaluatie verklaarden de studenten dat zij niet van de ware opzet van het experiment op de hoogte waren en dat zij geen contact met de behandelaar hadden gevoeld. De mogelijkheid dat de verwachting van de student het genezingsproces zou kunnen beïnvloeden was hiermee uitgesloten.

Effect van Reiki op plantenzaden
Dr. Barnard Grad van McGill University in Montreal gebruikte zaden van gerst om het effect van psychische helende energieën op planten te kunnen meten.

De zaden werden in potten geplant en bewaterd met een steriele oplossing waarvan bekend is dat deze het ontkiemen en groeien van de zaden afremt. De planten werden verdeeld in twee groepen. Eén groep werd bewaterd met de steriele oplossing terwijl de andere groep werd bewaterd nadat de steriele oplossing 15 minuten lang was behandeld door een healer. De persoon die de planten het water gaf wist niet welke groep het behandelde steriele water en welke groep het gewone steriele water kreeg. De planten die het behandelde water kregen groeiden sneller, waren gezonder, produceerden 25% meer gewicht en hadden een hoger chlorofyl gehalte (bladgroen) dan de planten die het onbehandelde water kregen. Deze experimenten zijn herhaald in het laboratorium van Dr. Grad alsook in andere laboratoria.

Dr. Grad heeft vergelijkbare onderzoeken uitgevoerd met gewoon kraanwater en planten. De planten werden verdeeld in drie groepen waarvan één groep als controlegroep.

Eén groep kreeg kraanwater dat van te voren was behandeld door een behandelaar, één groep kreeg water dat van te voren op dezelfde manier werd "behandeld" door een ernstig depressieve patiënt en de controlegroep kreeg gewoon leidingwater dat met geen van de twee personen in aanraking was geweest. De planten die het water van de behandelaar kregen, groeiden duidelijk beter dan de planten uit de controlegroep en de planten die het water kregen van de depressieve persoon, groeiden duidelijk minder dan de planten uit de controlegroep. Deze experimenten op planten bewijzen niet alleen dat de resultaten niet kunnen worden toegeschreven aan het placebo effect, maar ook het aloude idee dat helende energieën voor toekomstig gebruik kunnen worden opgeslagen in water.

Effect van bidden op de groei van planten
In een experiment met psychische heler Olga Worrall gebruikte Dr. Rober Miller een elektromechanische omvormer om de microscopische groei van Rogge te kunnen meten. Het gebruikte apparaat had een nauwkeurigheid van één duizendste inch per uur. Dit houdt in dat wanneer de rogge groeit met een snelheid van 0,00254 cm per uur, dit door het apparaat wordt geregistreerd.

Dr. Miller zette het experiment op in zijn laboratorium en vertrok toen. Olga, die op ruim 700 km afstand van het laboratorium zat, werd door Dr. Miller gevraag om op een bepaalde dag om exact negen uur `s avonds te bidden voor de planten. Toen Dr. Miller de volgende dag terugkwam bekeek hij de meetresultaten en zag dat de Rogge tot negen uur 's avonds groeide met een snelheid van bijna 0.016 cm per uur. Vanaf 9 uur liep deze waarde op naar bijna 0.14 cm per uur, een stijging van ruim 840 procent! Deze versterkte groei hield aan tot de ochtend na het experiment en zakte daarna langzaam terug maar bleef boven de "normale" waarde van 0.016 cm per uur.

De "Spindrift" groep heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar het effect van bidden op planten. Hun resultaten geven aan dat planten waarvoor gebeden wordt, altijd sneller groeien en gezonder zijn dan planten waarvoor niet wordt gebeden terwijl de omstandigheden voor beide groepen planten identiek zijn. Deze resultaten werden zonder uitzondering elke keer bereikt onafhankelijk van de afstand tussen de personen die het gebed uitvoerden en de planten.

Deze resultaten zijn ook te lezen in het boek van Robert Owen "Qualitative Research: The early years". Eén van de interessante conclusies uit hun onderzoek was dat het gebed het meeste resultaat had als werd gebeden voor de algehele gezondheid van de planten. Wanneer specifiek werd gebeden voor de groei van de planten werden minder gunstige resultaten behaald.

Nawoord
Er worden steeds meer experimenten uitgevoerd en wetenschappelijke theorieën ontwikkeld die reiki en aanverwante technieken beschrijven. De groeiende interesse en steeds gevoeliger meetinstrumenten stellen de wetenschap in staat om deze fenomenen beter te leren begrijpen, te verifiëren en te accepteren. Intussen zien we een toename in het gebruik van reiki en vergelijkbare technieken, zowel voor persoonlijk gebruik als door ziekenhuizen en artsenpraktijken.

De inzichten die de herontdekking van deze van oudsher bekende technieken ons opleveren, kunnen het lijden helpen verminderen en meer harmonie brengen op onze wereld.

Moge deze inzichten ons bemoedigen en inspireren het healing werk voort te zetten om zo onze medemens te helpen en gezamenlijk de aarde te helen.
pi_83533277
Reiki en Meetbare effecten:

In de jaren 80 van de vorige eeuw hebben dr. Robert Becker en dr. John Zimmerman onderzoek gedaan naar wat er gebeurt met mensen terwijl ze met reiki werken. Becker en Zimmerman ontdekten niet alleen dat de hersengolf patronen van zowel gever als ontvanger gesynchroniseerd worden in de alfa staat - een staat die karakteristiek is voor diepe ontspanning en meditatie. De hersengolven bleken daarnaast ook synchroon te pulseren met het aardmagnetisch veld, bekend als de Schuman Resonantie. Op de momenten waarop deze synchrone puls zich voordoet, is het biomagnetisch veld van de reikigever minstens 1000 maal groter dan normaal, en dat niet als resultaat van inwendige lichaamsprocessen.

Toni Bunnell (1997) geeft aan dat de verbonden energievelden tussen aarde en reikigever deze laatste mogelijk in staat stelt de 'oneindige energiebron' of het 'universele energieveld' aan te spreken door middel van de Schuman Resonantie.
En in hun verhandeling 'the Matter Myth' (1991) schetsen prof. Paul Davies en dr. John Gribben vanuit de quantum fysica het beeld van een 'levend universum' waarin alles verbonden is in een 'levend web van onderlinge afhankelijkheden'. Dit alles biedt een mogelijke verklaring voor de subjectieve eenheidservaring en bewustzijnsverruiming die wordt ervaren door velen die regelmatig reiki ontvangen of zichzelf ermee behandelen.

Het grote pulserende biomagnetische veld dat door de handen van energetische therapeuten vloeit terwijl zij werken, is verder onderzocht door Zimmerman (1990, USA) en Seto (1992, Japan). Zij ontdekten dat de pulsen zich voordoen in dezelfde frequenties als hersengolven, dat ze variëren tussen de 0,3 en 30 Hz, en dat de focus het meest ligt in het gebied tussen de 7 en 8 Hz, de alfa staat. Medisch onderzoek wijst uit dat deze frequentiegebieden genezing in het lichaam stimuleren, waarbij specifieke frequenties geschikt zijn voor bepaalde weefsels. Bijvoorbeeld, 2 Hz stimuleert de regeneratie van zenuw weefsel, 7 Hz bot weefsel, 10 Hz gewrichten, 15 Hz de kleine bloedvaten. Fysiotherapeutische apparatuur maakt gebruik van deze eigenschappen om zachte weefsels te helpen regenereren, en in ultra sound technologie worden ze toegepast om onder andere verstopte aderen vrij te maken en nierstenen te vergruizen.Ook is al vele jaren bekend dat een electrische spoel rond een fractuur die niet wil genezen, botgroei en herstel stimuleert.

Becker legt uit dat 'hersengolven' zich niet beperken tot de hersenen alleen, maar dat ze door het hele lichaam reizen via het perineurale systeem, het geleidende weefsel dat alle zenuwen omgeeft. Tijdens een reikibehandeling beginnen de biomagnetische golven als relatief zwakke pulsen in de thalamus van de behandelaar, en verzamelen cumulatief kracht terwijl ze door de perifere lichaamszenuwen gaan, inclusief de handen. Eenzelfde effect wordt gespiegeld in de ontvanger van de behandeling. Becker geeft aan dat dit biomagnetische systeem mogelijk de voornaamste verantwoordelijke factor is voor de lichaamsprocessen die het herstel van kwetsuren regelen en de balans herstellen. De beschreven spiegelwerking illustreert een bijzondere eigenschap van reiki (en verwante therapieen): dat zowel de gever als de ontvanger profiteren van de behandeling, wat het proces zeer efficient maakt.

Het is nog interessant op te merken dat dr. Becker zijn onderzoek heeft uitgevoerd op proefpersonen van overal ter wereld, met zeer uiteenlopende culturele en religieuze achtergrond. Bij alle proefpersonen waren vergelijkbare resultaten meetbaar, ongeacht hun geloofsopvattingen of levensovertuiging, hoe tegengesteld deze opvattingen en overtuigingen ook waren ten opzichte van elkaar. Neutraliteit is een bekende eigenschap van reiki, aangezien de methode geen geloof voorschrijft. Iedereen kan het dan ook gebruiken ongeacht overtuiging, geloof of zelfs het ontbreken daarvan. Een eigenschap die niet alleen bijdraagt tot de populariteit van reiki, maar die de reiki methode ook geschikt maakt voor verklaring in termen van wetenschappelijk onderzoek.

Het bovenstaande is een vertaald artikel van Tamisha Sabrina

Zie voor online gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek:
MEASUREMENTS OF THE INCREASED HUMAN ENERGY FIELD CAUSED BY THE ENERGETIC FITNESS SYSTEM
By Wallace G. Heath, Ph.D.

Science and the Human Energy Field
James L. Oschmann Ph.D. interviewed by William Lee Rand

referenties
Becker, Robert O. 'The Body Electric: Electromagnetism and the Foundation of Life'; Pub. William Morrow & Co Inc 1985.
Bunell T. 'A tentative mechanism for healing' Positive Health Nov/Dec 1997.
Cade M & Coxhead N. 'The Awakened Mind; Biofeedback and the Development of Higher States of Awareness; pub. Element Books 1996
Davies P & Gribben J. 'The Matter Myth' pub. Penguin (1991)
Oschman J & Oschman N, 'Energy Review (parts 1,2,3,4,5)', Jnl of Bodywork and Movement Therapies. Vol 1, issues 1,2,3, Churchill Livingstone (196/7).
Seto A et al, 'Detection of extraordinarily large bio-magnetic field strength from human during external Qi emission' Acupuncture and Electo-therapeutics Int Jnl Vol 17 1992
'Dr Yan Xin on Scientific Qigong Research' International YanXin Qigong Assoc. (1999)
Yan Xin, 'Exploring the Mechanisms of Qigong Healing' 1999 Yan Xin Qigong Association
'Structure and property changes in certain materials influenced by the external qi or qigong.' Material Research Innovations 1, 349-359 (1999)
'The effect of short and long term qi emissions on three biochemical processes: nucleotide polymerizarion, protein (Fab fragment) crystallization and enzyme (Phosphatidylinositol-3 Kinase) activity.' Materials Research Innovations, 2 (1999)
'Observations of the effect of external qi on the ultraviolet absorption of nuceic acid.' Ziran Sazhi (The Nature Journal, in Chinese), 11 (1988).
'Observation on the bromination of solution of n-hexance and bromine under the influence of external qi.' Ziran Zazhi (The Nature Journal, in Chinese) 11, 1998
Zimmerman J. 'New technologies detect effects of healing hands', Brain/Mind Bulletin. Vol 10, No 16 Sept 30 1985.
Zimmerman J, 'The laying-on of hands, healing and therapeutic touch a testable theory BEMI currents', Journal of the Biomagnetics Institute Vol 2, 1990.
Zimmerman 1990 Biomagnetic Fields from Reiki Practitioners Hands - Scientific and Medical Network Cortona Conference
pi_83533317
Hebben jullie wat te doen
Bron van de artikelen is: http://home.deds.nl/~reiki/onderzoek6.html
  donderdag 1 juli 2010 @ 14:56:48 #222
31101 _Led_
pi_83533644
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 14:48 schreef TeraMai het volgende:
Hebben jullie wat te doen
Bron van de artikelen is: http://home.deds.nl/~reiki/onderzoek6.html
Wij van WC-eend adviseren WC-eend !

http://www3.interscience.wiley.com/journal/119418316/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0

Metaonderzoek waarin reiki-onderzoeken zelf zijn onderzocht.
quote:
ABSTRACT
Introduction: The aim of this systematic review is to summarise and critically evaluate the evidence for the effectiveness of reiki.

Methods: We searched the literature using 23 databases from their respective inceptions through to November 2007 (search again 23 January 2008) without language restrictions. Methodological quality was assessed using the Jadad score.

Results: The searches identified 205 potentially relevant studies. Nine randomised clinical trials (RCTs) met our inclusion criteria. Two RCTs suggested beneficial effects of reiki compared with sham control on depression, while one RCT did not report intergroup differences. For pain and anxiety, one RCT showed intergroup differences compared with sham control. For stress and hopelessness a further RCT reported effects of reiki and distant reiki compared with distant sham control. For functional recovery after ischaemic stroke there were no intergroup differences compared with sham. There was also no difference for anxiety between groups of pregnant women undergoing amniocentesis. For diabetic neuropathy there were no effects of reiki on pain. A further RCT failed to show the effects of reiki for anxiety and depression in women undergoing breast biopsy compared with conventional care.

Discussion: In total, the trial data for any one condition are scarce and independent replications are not available for each condition. Most trials suffered from methodological flaws such as small sample size, inadequate study design and poor reporting.

Conclusion: In conclusion, the evidence is insufficient to suggest that reiki is an effective treatment for any condition. Therefore the value of reiki remains unproven.
zzz
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:03:35 #223
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83533867
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:52 schreef _Led_ het volgende:
Och, tot nu toe kunnen we alles wat effectieve invloed heeft op ons bestaan gewoon meten en onderzoeken hoor. Waarom we opeens een uitzondering hiervoor zouden maken zie ik niet.
Manifestaties daarvan, de verschijningsvormen wel. De oorzakelijke energie niet.

[/quote]
Inderdaad. Voorlopig zie ik dus meer in de simpele rationele verklaring die het fenomeen precies lijkt te dekken, dan in de fantastische verklaring die heel veel zaken beweert die niet aangetoond kunnen worden of zelfs in strijd zijn met de huidige kennis van hoe de wereld in elkaar steekt.
[/quote]

Zo fantastisch is die verklaring niet hoor Wat vandaag ongelooflijk lijkt, wordt morgen ineens verklaard.
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:06:02 #224
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83533944
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 14:40 schreef TeraMai het volgende:
Hoe en wat het doet ligt niet aan de zender, wel aan de ontvanger. Ligt eraan wat je bedoelt met sturen?
Dat bedoel ik. Ik ben enkel het kanaal dat het ter beschikking stelt. Op wat dat vervolgens met de ontvanger doet heb ik geen invloed. De ontvanger soms ook niet, het hangt er maar vanaf waar reiki op dat moment het beste gebruikt kan worden. En daar komt een soort intelligentie bij kijken, en vraag me nou niet hoe of wat of waar.
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:06:24 #225
31101 _Led_
pi_83533955
Je hoeft geen fantastische verklaringen te verzinnen en te hopen op toekomstige ontdekkingen voor zaken die ook prima op een andere rationele manier verklaard kunnen
zzz
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:10:09 #226
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83534093
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 15:06 schreef _Led_ het volgende:
Je hoeft geen fantastische verklaringen te verzinnen en te hopen op toekomstige ontdekkingen voor zaken die ook prima op een andere rationele manier verklaard kunnen
Klopt. Ik stapte in een wereld die veel verder ging dan het rationele. En mijn ervaring daarmee liet me verschillende dingen zien die niet met de ratio verklaard konden worden
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:13:12 #227
37769 erodome
Zweefteef
pi_83534208
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:23 schreef _Led_ het volgende:

Tja, ik kan wel tegen je gaan liegen en proberen verklaringen te vinden, maar zinnig zal dat niet zijn, ik ben geen onderzoeker en heb het nooit echt onderzocht, het blijft dus bij gedachtespinsels die hier en daar ondersteunt wordt door (verkennend) onderzoek.

Reiki lijkt heel goed te werken tegen pijn bv, die ervaring is wereldwijd aanwezig en zelfs in zo'n mate dat artsen e.d. zich erin interreseren en het iig niet als iets negatiefs zien.
MAAR, pijn is een fucker, het is een relatief iets, pijnbelevenis is geen eenduidig gebeuren en kan door veel factoren beinvloed worden.

Je kan dat zo onder het placebo-effect scharen, maar wordt dan niet op ten duur hetgeen we toeschrijven aan het placebo-effect wel erg groot, erg breed?
Graag zou ik zien dat dat placebo-effect veel meer onderzocht werd, niet zozeer als iets waar je dan vanalles maar op af kan schuiven, maar echt hoe werkt het en hoe kunnen we het toepassen.
Of je het placebo-effect noemt of alternatieve genezing, als het werkt dan werkt het, het hele placebo-gebeuren is gewoonweg intrigerend, hoe kunnen mensen alleen door positief denken/positieve aandacht genezen, hoe kunnen we dat effect isoleren en bewust toepassen, zou een enorme stap zijn in de medische wereld.
Als je dmv reiki/placebo bv de pijnmedicatie kan halveren gemiddeld is dat een stevig effect(ik noem nu maar gewoon wat he, niet dat halveren als reeel vb zien) en heeft het best een heel erg groot nut.

Ik denk dat de kans groot is als dat echt serieus onderzocht wordt, dus een wat gebeurt er als iemand er een positief effect van voelt ipv kijken of het dubbelblind werkt er hele leuke dingen uit kunnen komen.
Misschien, waarschijnlijk zelfs dat dingen als reiki dan hun bijzondere status gaan verliezen, maar een onweersbui is niet minder interresant of imposant geworden nu we weten hoe het zit, zo is het hier ook.
De toepassingen, als we het bewust kunnen toepassen, gaan heel ver, zijn baanbrekend te noemen in de medische wereld, mensen die met veel minder of zelfs zonder hulpmiddelen kunnen genezen en zichzelf in een natuurlijke balans kunnen houden, dat zou nogal fantastisch zijn.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:21:52 #228
31101 _Led_
pi_83534489
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 15:10 schreef EINZ het volgende:
En mijn ervaring daarmee liet me verschillende dingen zien die niet met de ratio verklaard konden worden
Die jij niet met ratio kon/wou verklaren
zzz
pi_83544633
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 15:06 schreef EINZ het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. Ik ben enkel het kanaal dat het ter beschikking stelt. Op wat dat vervolgens met de ontvanger doet heb ik geen invloed. De ontvanger soms ook niet, het hangt er maar vanaf waar reiki op dat moment het beste gebruikt kan worden. En daar komt een soort intelligentie bij kijken, en vraag me nou niet hoe of wat of waar.
Gegegegege jammer
Reiki valt voor een deel te verklaren, voor mij dan. Een even groot deel kan ik niet verklaren: het is er, doet wat het doen moet.

Boeiend is ook wat iedereen onder intelligentie verstaat. Zelf denk ik aan het verstandelijk vermogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door TeraMai op 01-07-2010 20:28:40 ]
  vrijdag 2 juli 2010 @ 08:26:15 #230
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83559420
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 15:21 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Die jij niet met ratio kon/wou verklaren
O maar dat is niet waar! Weet je wel hoe sceptisch ik in het begin was? Hoezeer ik alles probeerde te verklaren? Dat ging niet. Pas toen ik dat losliet, begon het pas goed te werken. En dat is ook logisch. Je eigen mind en onze huidige kennis (die tenslotte uit onze mind voorkomt) is te beperkt om iets te verklaren wat zich niet in het domein van ons begripsniveau bevindt.
  vrijdag 2 juli 2010 @ 08:28:48 #231
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83559463
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 20:23 schreef TeraMai het volgende:
Gegegegege jammer
Reiki valt voor een deel te verklaren, voor mij dan. Een even groot deel kan ik niet verklaren: het is er, doet wat het doen moet.
Ik heb het geprobeerd te verklaren maar daar ben ik mee gestopt. Als je in een rivier springt moet je die niet proberen te verklaren. Dan moet je gewoon loslaten en meedrijven.
quote:
Boeiend is ook wat iedereen onder intelligentie verstaat. Zelf denk ik aan het verstandelijk vermogen.
En denk je niet dat er iets veel groters is dan ons verstandelijk vermogen, waar reiki deel van kan uitmaken?
  vrijdag 2 juli 2010 @ 10:50:45 #232
37769 erodome
Zweefteef
pi_83562822
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 08:28 schreef EINZ het volgende:

En denk je niet dat er iets veel groters is dan ons verstandelijk vermogen, waar reiki deel van kan uitmaken?
En dat is dus de grote vraag, is er iets groters als onze eigen geest?
Is iets anders de ene of zijn wij gewoon de ene, moeten we buiten onszelf zoeken of juist niet, gewoon in onszelf kijken?

Al heel erg vaak heb ik die vraag gesteld, bij veel verschillende dingen en daar waar ik eruit kwam bleek het antwoord altijd te zijn dat het antwoord niet buiten onszelf te vinden was, dat ikzelf hetgeen was waar ik op gewacht had en op niets anders.
Eigenlijk heb ik keer op keer mijn eigen waarde moeten bijstellen, waar ik begon bij onwaardig ben ik gegaan naar iig een fiks deel van mijn eigen kracht accepteren, het mysterie van de menselijke geest accepteren.

Dit gaat dan niet echt over reiki, is daarmee misschien offtopic, maar misschien valt ook reiki onder deze gedachtespinsel, ik durf niet te stellig te zijn dat het niet zo is iig
pi_83562971
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 08:28 schreef EINZ het volgende:

[..]

Ik heb het geprobeerd te verklaren maar daar ben ik mee gestopt. Als je in een rivier springt moet je die niet proberen te verklaren. Dan moet je gewoon loslaten en meedrijven.

Sorry maar als iedereen zo dacht zouden we nu nog in grotten wonen en in berenvellen rondlopen
De nieuwsgierigheid van de mens heeft er voor gezorgd dat we al deze technologie tot onze beschikking hebben en de nieuwsgierigheid van de mens van nu gaat er voor zorgen dat we in de toekomst nog veel meer ontdekken en bewerkstelligen.
pi_83566702
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 10:55 schreef Flammie het volgende:

[..]

Sorry maar als iedereen zo dacht zouden we nu nog in grotten wonen en in berenvellen rondlopen
Misschien dat dankzij deze gedachten de mensen niet meer in grotten wonen of in berenvellen rondlopen. Daarom is het ook handig om te bepalen op welk moment je zaken wil gaan verklaren en dat geeft EINZ volgens mij duidelijk aan. Als je vooraf de rivier waar je inspringt wil gaan verklaren, zal dat binnen je logica erg lastig zijn, omdat je simpelweg de ervaring mist van het in de rivier springen. Om hierin ervaring te krijgen, zul je dan toch echt in die rivier moeten springen, anders kan het zelfs zo zijn dat je nooit in de rivier gaat springen, omdat je bang bent voor de gevolgen.

Het mooiste voorbeeld hiervan is dan dat jij met je Reiki for dummies boek in die rivier bent gesprongen en dat tijdens de rit je tegen zaken aan bent gelopen die je aan andere mensen, die ook in die rivier zijn gesprongen, hebt gevraagd. Je bent er dan ook meteen een stuk wijzer van geworden, echter weet je ook dat je nog geen conclusies kunt trekken omdat het een erg groot verhaal oftewel een erg brede en diepe rivier betreft.

Zo ken ik ook nog wel mensen die niet durven fietsen, omdat hun rationele logica hun verteld dat ze daardoor gevaar lopen. Het moment dat ze echter op deze fiets stappen en meegaan met de stroom, zullen ze merken dat dat gevaar eigenlijk best wel meevalt. Op die manier bouw je vertrouwen op dmv. meer kennis te krijgen van een bepaald onderwerp om dus dichter bij een conclusie te kunnen komen.
quote:
De nieuwsgierigheid van de mens heeft er voor gezorgd dat we al deze technologie tot onze beschikking hebben en de nieuwsgierigheid van de mens van nu gaat er voor zorgen dat we in de toekomst nog veel meer ontdekken en bewerkstelligen.
Dat is dan een logisch gevolg van het in de rivier springen.

[ Bericht 9% gewijzigd door mediaconsument op 02-07-2010 12:51:01 ]
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  vrijdag 2 juli 2010 @ 13:03:37 #235
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83567404
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 10:50 schreef erodome het volgende:
En dat is dus de grote vraag, is er iets groters als onze eigen geest?
Is iets anders de ene of zijn wij gewoon de ene, moeten we buiten onszelf zoeken of juist niet, gewoon in onszelf kijken?
Goeie vraag en een beetje offtopic, maar ik denk dat er wel degelijk iets groters is dan onszelf. Iets ontzaglijk groters. Waar we tegelijk ook mede onderdeel van uitmaken.
quote:
Al heel erg vaak heb ik die vraag gesteld, bij veel verschillende dingen en daar waar ik eruit kwam bleek het antwoord altijd te zijn dat het antwoord niet buiten onszelf te vinden was, dat ikzelf hetgeen was waar ik op gewacht had en op niets anders.
Het ligt ook allemaal in jezelf. Alles wat je nodig hebt, zit al in je. Daar spreekt ook je Goddelijkheid uit nee ik heb het niet over je lichaam
quote:
Eigenlijk heb ik keer op keer mijn eigen waarde moeten bijstellen, waar ik begon bij onwaardig ben ik gegaan naar iig een fiks deel van mijn eigen kracht accepteren, het mysterie van de menselijke geest accepteren.
Dat is ook belangrijk in het leven, veranderen en leren van situaties om er telkens weer beter uit te komen.
quote:
Dit gaat dan niet echt over reiki, is daarmee misschien offtopic, maar misschien valt ook reiki onder deze gedachtespinsel, ik durf niet te stellig te zijn dat het niet zo is iig
Ik denk dat reiki een hulpmiddel is bij dat proces.
  vrijdag 2 juli 2010 @ 22:33:50 #236
31101 _Led_
pi_83590538
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 08:26 schreef EINZ het volgende:

[..]

O maar dat is niet waar! Weet je wel hoe sceptisch ik in het begin was? Hoezeer ik alles probeerde te verklaren? Dat ging niet. Pas toen ik dat losliet
Als je skepsis losliet ben je nooit echt skeptisch geweest
quote:
En dat is ook logisch. Je eigen mind en onze huidige kennis (die tenslotte uit onze mind voorkomt) is te beperkt om iets te verklaren wat zich niet in het domein van ons begripsniveau bevindt.
Tadaaa, jij neemt al als uitgangspunt dat het zich "niet in het domein van ons begripsniveau bevindt".
Dan KUN je niet eens kritisch kijken.
zzz
  zaterdag 3 juli 2010 @ 10:35:41 #237
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_83600644
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:52 schreef _Led_ het volgende:
Ik denk dat hij bedoelt dat de energie van de overkoepelende bron niet te meten is, in tegenstelling tot b.v. electriciteit enz.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 10:38:57 #238
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_83600709
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 22:33 schreef _Led_ het volgende:
Als je skepsis losliet ben je nooit echt skeptisch geweest
En dit is precies de reden waarom discussie met jou zinloos is. Jij WILT niet eens je scepsis loslaten. Je wilt er perse aan vasthouden. Daarom zal je ook niet WILLEN snappen wat er aan de andere kant is. Nou ja, your loss.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  maandag 5 juli 2010 @ 09:17:30 #239
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83670728
Zijn er nog mensen die interesse hebben? Ik wil wel weer een nieuwe sessie doen
  maandag 5 juli 2010 @ 09:50:04 #240
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_83671439
quote:
Op maandag 5 juli 2010 09:17 schreef EINZ het volgende:
ik wel als het maar niet vanavond of donderdagavond is , anders heb ik pech
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
  maandag 5 juli 2010 @ 09:50:38 #241
31101 _Led_
pi_83671456
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 10:38 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

En dit is precies de reden waarom discussie met jou zinloos is. Jij WILT niet eens je scepsis loslaten. Je wilt er perse aan vasthouden. Daarom zal je ook niet WILLEN snappen wat er aan de andere kant is. Nou ja, your loss.
Elke stelling die vereist dat je er niet logisch over na mag denken vind ik compleet idioot en zal ik niet serieus nemen. Er is niks mis met kritisch naar zaken kijken.
zzz
  maandag 5 juli 2010 @ 09:51:17 #242
31101 _Led_
pi_83671473
quote:
Ik wil wel weer ontvangen
Maar misschien kun je ook wat naar ons elftal sturen ?
zzz
  maandag 5 juli 2010 @ 09:57:42 #243
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_83671633
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 22:33 schreef _Led_ het volgende:

Tadaaa, jij neemt al als uitgangspunt dat het zich "niet in het domein van ons begripsniveau bevindt".
Dan KUN je niet eens kritisch kijken.
tadaa , en jouw uitgangspunt is dat alles wat men tegenkomt , ook al ken jij het niet ,
in ons begripsniveau moet liggen , denk je niet dat men iets tegen kan komen
dat daarbuiten ligt ofzo ...
  maandag 5 juli 2010 @ 10:13:59 #244
31101 _Led_
pi_83672054
quote:
Op maandag 5 juli 2010 09:57 schreef Summers het volgende:

[..]

tadaa , en jouw uitgangspunt is dat alles wat men tegenkomt , ook al ken jij het niet ,
in ons begripsniveau moet liggen , denk je niet dat men iets tegen kan komen
dat daarbuiten ligt ofzo ...
Er zijn heus wel dingen die ik niet begrijp.
Maar ik vind het dom om over specifieke zaken van te voren al te stellen dat de mensheid ze nooit zal kunnen begrijpen dus dat we het dan maar niet eens gaan proberen.

Stel je voor dat men dat met alles had gedaan zeg... "Electriciteit ? Gaan we nooit begrijpen, laat dat onderzoek maar zitten !"
Met zo'n instelling blijf je zwakzinnig.
zzz
  maandag 5 juli 2010 @ 10:38:35 #245
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_83672828
quote:
Op maandag 5 juli 2010 10:13 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Maar ik vind het dom om over specifieke zaken van te voren al te stellen dat de mensheid ze nooit zal kunnen begrijpen dus dat we het dan maar niet eens gaan proberen.

Stel je voor dat men dat met alles had gedaan zeg... "Electriciteit ? Gaan we nooit begrijpen, laat dat onderzoek maar zitten !"
met zo'n instelling zouden we met zijn allen zwakzinnig zijn idd, gelukkig is niet iedereen zo
en blijf je mensen houden die verder durven te kijken dan hun neus lang is en zelf durven na te denken .
  maandag 5 juli 2010 @ 10:45:08 #246
31101 _Led_
pi_83673045
quote:
Op maandag 5 juli 2010 10:38 schreef Summers het volgende:

[..]

met zo'n instelling zouden we met zijn allen zwakzinnig zijn idd, gelukkig is niet iedereen zo
en blijf je mensen houden die verder durven te kijken dan hun neus lang is en zelf durven na te denken .
Heh, opeens draai je 180 graden van standpunt en is kritisch kijken wel goed ?
zzz
  maandag 5 juli 2010 @ 11:01:45 #247
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_83673517
quote:
Op maandag 5 juli 2010 10:45 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Heh, opeens draai je 180 graden van standpunt en is kritisch kijken wel goed ?
alternatieve opvattingen overwegen hoort daar ook bij .
pi_83673566
quote:
Ik geef me op, ik kan wel wat extra energie, positiviteit etc. gebruiken.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan.
  maandag 5 juli 2010 @ 11:13:26 #249
31101 _Led_
pi_83673817
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:01 schreef Summers het volgende:

[..]

alternatieve opvattingen overwegen hoort daar ook bij .
Tuurlijk, maar die mag je dan best skeptisch bekijken.
Je hoeft niet zomaar klakkeloos dingen te geloven "omdat iemand het zegt".
zzz
  maandag 5 juli 2010 @ 11:44:48 #250
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_83674947
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:13 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar die mag je dan best skeptisch bekijken.
Je hoeft niet zomaar klakkeloos dingen te geloven "omdat iemand het zegt".
als iemand bijv jarenlang zelf bezig is met reiki zou ik dat niet
" klakkeloos dingen aannemen omdat iemand anders het zegt " noemen .
  maandag 5 juli 2010 @ 11:52:43 #251
31101 _Led_
pi_83675248
quote:
Op maandag 5 juli 2010 11:44 schreef Summers het volgende:
als iemand bijv jarenlang zelf bezig is met reiki zou ik dat niet
" klakkeloos dingen aannemen omdat iemand anders het zegt " noemen .
Dus als ik zeg dat ik al jarenlang oefen met vliegen door met m'n armen te klapperen en dat ik het nu kan geloof jij me op m'n blote ogen ?
zzz
  maandag 5 juli 2010 @ 12:08:47 #252
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83675899
quote:
Op maandag 5 juli 2010 09:50 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Elke stelling die vereist dat je er niet logisch over na mag denken vind ik compleet idioot en zal ik niet serieus nemen. Er is niks mis met kritisch naar zaken kijken.
In principe heb je gelijk. Echter, je geeft wel blijk van een bepaalde mate van stijfkoppigheid. Dat is geen kritisch kijken, maar uitsluitend jouw eigen overtuigingen op zaken loslaten.

Als sparringpartner om stellingen in TRU wat op scherp te zetten vind ik het okee, maar discussies ga je aan in tweestrijd op het open veld. Niet met iemand die zich in zijn burcht verschanst en met stenen naar beneden gooit

gewoon een analogie he, ik weet ook wel dat jij helemaal geen burcht kunt betalen
  maandag 5 juli 2010 @ 12:09:23 #253
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83675915
quote:
Op maandag 5 juli 2010 09:51 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Ik wil wel weer ontvangen
Maar misschien kun je ook wat naar ons elftal sturen ?
Ja, maar dan wel apart omdat dat niet binnen hetzelfde doel als dit topic valt
  maandag 5 juli 2010 @ 12:12:26 #254
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_83676015
quote:
Op maandag 5 juli 2010 10:13 schreef _Led_ het volgende:
Dankzij die visie zijn we uit onze grotten gekropen, hebben we vliegtuigen leren bouwen en zijn we op de maan geland. Maar daarbuiten is er nog zoveel wat ook ook onze aandacht verdient - ook al kunnen we dat nog niet helemaal verklaren.
quote:
Stel je voor dat Danny had gedacht "Fok? Dat gaat nooit werken"
  maandag 5 juli 2010 @ 12:13:26 #255
31101 _Led_
pi_83676045
quote:
Op maandag 5 juli 2010 12:08 schreef EINZ het volgende:
In principe heb je gelijk. Echter, je geeft wel blijk van een bepaalde mate van stijfkoppigheid. Dat is geen kritisch kijken, maar uitsluitend jouw eigen overtuigingen op zaken loslaten.
Hoezo ? Er wordt gesteld dat ik naar bepaalde zaken niet kritisch mag kijken "want zo werkt het nou eenmaal niet en het valt toch niet te begrijpen".
Sorry, maar daar kan ik helemaal niks mee.
zzz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')