Chaca, ik vind het heel normaal dat je er enorm van baalt dat Maud zo reageert in de zon. Dat ís toch ook hardstikke rot? En ja, er zijn nog veel ergere dingen, maar dat maakt het probleem voor Maud niet minder...
quote:
Heel goed.

Een heerlijk menneke. Zit super in zijn vel. Nauwelijks lastig gedrag, erg gemakkelijk in de omgang, maar wél met de nodige pit en véél humor en fantasie.
Ik copy/paste even een stukje uit het autismetopic, omdat hij nogal wat autistiform gedrag kan vertonen:
quote:
Wij hebben de afgelopen weken een hele zwik onderzoeken, vragenlijsten en gesprekken gehad. Daaruit blijkt dat er idd sprake is van pervasieve ontwikkelingsproblemen (oftewel autistische trekken), maar tevens hebben zij Thies (net als wijzelf) ervaren als een kind dat wel duidelijk op zoek is naar contact. Vooralsnog schrijven zij zijn gedrag toe aan zijn spraaktaalstoornis. Omdat zijn intelligentie en zijn spraak niet synchroom lopen, heeft hij een heel duidelijk besef van zijn 'handicap' op verbaal gebied, en wordt hij daardoor onzeker. Om toch veiligheid voor zichzelf te creëren is hij heel structuurbehoeftig en star en rigide in zijn gedrag. Blijven er nog wat ASS gedragingen over die niet vanuit deze visie te verklaren zijn, maar de insteek is nu zijn taal en om dan later te kijken wat er 'over' is van de autistische gedragingen en evt verder onderzoek te plegen.
Het advies is nu een cluster 2 school, oftewel een aantal jaren speciaal onderwijs op een taal/spraakschool.
Nu de indicatie zien rond te krijgen, maar daar krijgen we gelukkig veel hulp bij.
Dit is een maand geleden. Inmiddels hebben we het hele verslag van alle onderzoeken en dat is me toch wel erg confronterend. Thies voelt zich bij ons erg veilig, immers, wij kunnen zijn spraak vertalen als anderen hem niet begrijpen. Maar hij is voor een soepele communicatie met andere kinderen dus afhankelijk van hulp van volwassenen staat er bijna letterlijk in. Tja... dat is wel zo.

Hij zoekt heel enthousiast contact, vooral fysiek ook (logisch), maar vaak staakt het omdat kinderen hem niet goed verstaan. En met het oog op zijn naderende schoolloopbaan (in oktober) baart ons dat toch wel zorgen. Wat moeten we kiezen, waar doen we goed aan? Moeilijk hoor...