Zoals gezegd: waarom zou je dit willen? Ten tweede, denk goed na over de gevolgen voor het kind als jij besluit dat je 'korte relatie' toch niet brengt wat je had gehoopt en ze jou misschien inmiddels als nieuw vader-figuur ziet.quote:Stiefouderadoptie
Adoptie door de (nieuwe) partner van een van de ouders wordt ook wel stiefouderadoptie genoemd. Bij stiefouderadoptie wordt de familieband met de andere ouder verbroken. Juridisch gezien is iemand eigenlijk alleen stiefouder als hij of zij getrouwd is of een geregistreerd partnerschap heeft met de ouder, maar stiefouderadoptie is mogelijk bij alle samenlevingsvormen.
quote:Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om gezamenlijk gezag te krijgen met mijn partner?
Als u samen met uw partner die niet de (biologische) ouder is van uw kind gezag wilt uitoefenen, kunt u een verzoek indienen bij de rechtbank. Hiervoor heeft u een advocaat nodig. De rechter kijkt of u aan een aantal voorwaarden voldoet. Er wordt hierbij vooral naar het belang van uw kind gekeken. Ook speelt het een rol of uw kind nog een andere ouder heeft of niet.
Voorwaarden toekennen gezamenlijk gezag
De rechter kan gezamenlijk gezag onder de volgende voorwaarden toekennen:
Op het moment dat u het verzoek doet, oefent u alleen het gezag uit.
Uw partner heeft een goede band met uw kind. Ook hebben u en uw partner een goede band met elkaar. Dit is belangrijk omdat uw kind moet kunnen opgroeien in een veilige en vertrouwde omgeving.
Uw kind moet zich goed kunnen ontwikkelen. Als uw kind 12 jaar of ouder is, vraagt de rechter ook naar zijn of haar mening.
Als uw kind nog een andere ouder heeft, bijvoorbeeld uw ex-partner na een scheiding, gelden daarnaast nog twee andere voorwaarden:
U en uw partner hebben minstens een jaar samen voor het kind gezorgd.
U heeft als ouder minstens drie jaar alleen het gezag uitgeoefend.
Vind je het gek met een OP die in feite zegt: mijn weekendscharrel blijft plakken met haar kind en dat is wel chill. Hoe pak ik de biologische vader nu al zijn rechten af?quote:Op zondag 20 juni 2010 12:16 schreef dutchgal het volgende:
jeetje mina zeg...wat een ongelooflijk negatieve reacties lees ik hier...belachelijk.
en wie ben jij dan wel, de linkse moraalridder ofzo?quote:Op zondag 20 juni 2010 12:16 schreef dutchgal het volgende:
jeetje mina zeg...wat een ongelooflijk negatieve reacties lees ik hier...belachelijk.
laat ik beginnen met te zeggen: wat leuk voor je dat je een nieuwe relatie hebt en dat je het zo goed moet haar kind kunt vinden (dat neem ik dan aan), want die klik is erg belangrijk en lang niet altijd vanzelfsprekend.
quote:Op zondag 20 juni 2010 12:21 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Vind je het gek met een OP die in feite zegt: mijn weekendscharrel blijft plakken met haar kind en dat is wel chill. Hoe pak ik de biologische vader nu al zijn rechten af?
goh, wat aardig van je, de vader mag zijn kind zien? het is dus de vader, die mag nog wel meer dan alleen zijn kind ZIEN en daar heeft een nieuwe vriend van de moeder niets over te zeggen.quote:Op zondag 20 juni 2010 11:37 schreef cvboer het volgende:
[..]
Tuurlijk heeft het kind recht om zijn echte vader te zien.
bron; http://www.notariskantoordidam.nl/63/Kinderen.htmlquote:Stiefkinderen
Heeft een man of vrouw bij het aangaan van een (tweede) huwelijk al een of meer kinderen, dan krijgen die kinderen de status van stiefkind van de (nieuwe) huwelijkspartner van de vader of moeder van het kind. Een stiefkind is geen wettige erfgenaam van zijn stiefvader of -moeder. Wil de stiefouder wel dat het stiefkind van hem of haar erft, dan moet een testament gemaakt worden. Als een stiefkind in een testament tot erfgenaam benoemd is, valt hij voor het successierecht wel onder het tarief en de vrijstelling van kinderen. Dat is het laagste tarief.
at your service...quote:Op zondag 20 juni 2010 12:27 schreef Monco10 het volgende:
[..]
en wie ben jij dan wel, de linkse moraalridder ofzo?
zou leuk zijn ja, of zou TS de antwoorden niet zo leuk vinden en zijn topic laten voor wat het is?quote:Op maandag 21 juni 2010 11:15 schreef Maanvis het volgende:
Nou, hopelijk komt TS het e.e.a verduidelijken, dan kan dit topique nog interessant worden
DAT dus, ik ben het hier helemaal mee eens, jeetje zeg wat kunnen mensen andere mensen afzeiken. oke het staat er een beetje raar in de OP maar om iemand dan meteen zo aan te vallen terwijl hij gewoon naar ervaringen van anderen mensen vraagt vind ik gewoon absurt.quote:Op zondag 20 juni 2010 12:16 schreef dutchgal het volgende:
laat ik beginnen met te zeggen: wat leuk voor je dat je een nieuwe relatie hebt en dat je het zo goed moet haar kind kunt vinden (dat neem ik dan aan), want die klik is erg belangrijk en lang niet altijd vanzelfsprekend.
volgens mij heb je verder inderdaad weinig rechten. wil je er het fijne van weten dan zou ik in ieder geval naar een deskundige gaan en het niet hier op fok vragen.....
dan heb je deze uit de OP zeker gemist of is dit een normale houding als je 'sinds kort een relatie hebt' :quote:Op maandag 21 juni 2010 17:00 schreef Delan het volgende:
[..]
DAT dus, ik ben het hier helemaal mee eens, jeetje zeg wat kunnen mensen andere mensen afzeiken. oke het staat er een beetje raar in de OP maar om iemand dan meteen zo aan te vallen terwijl hij gewoon naar ervaringen van anderen mensen vraagt vind ik gewoon absurt.
het kind is 5!! wat denk je zelf! deze is nog niet in staat om zelf hierin een keuze te maken, en dat mag je ook niet van hem vragen. daarmee breng je het kind alleen maar mee in verwarring. wel kun je dingen vertellen wat er gaande is in een relatie, op een voor een kind begrijpelijke manier kan dat uitgelegd worden. meer heeft een kind niet nodig. een kind wil duidelijkheid en een goede sfeer om zich heen. je kunt aan het kind zelf merken wat het prettig vind en wat niet. en het is voor een kind nooit verkeerd om iemand om zich heen te hebben die wat voor hem over heeft en die hem liefde en aandacht wil geven en daar moeite voor wil doen.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |