abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 juni 2010 @ 13:16:25 #1
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_82878669
quote:
De boel tegen elkaar opstoken, daar is weinig voor nodig
Straks worden ze afgeschaft. Wilders gruwt ervan, de VVD vindt het een goede bezuinigingspost en zelfs GroenLinks wil liever banen – alsof dat de keuze is. Daarom heb ik afgelopen weekend nog snel even een multicultureel buurtfeest in een probleemwijk bezocht. Toegegeven: het is geen spetterende successtory van intercultureel contact of integratie.

Ouderen
De interculturele interactie is beperkt. Hollandse ouderen bij elkaar aan een tafel, Turkse vrouwen aan een andere, en Marokkaanse daar weer naast. Voor de architectuurwandeling meldden zich alleen hoger opgeleide autochtonen. Bij de quiz over actievelingen in de buurt hangen alleen foto’s van Hollanders. De Surinaamse en Marokkaanse actievelingen met wie ik de buurt doorneem, zeggen daar niks van.

De kinderen mengen wel, tijdens het schilderen of de hardloopwedstrijd. In hun eentje een liedje zingen voor het publiek doen alleen de Hollandse kinderen. Contact is er soms, een beetje. Een Turkse man vraagt of ik met hem wilde schaken. Helaas kan ik dat niet. Een Marokkaanse vrouw vertelt me hoe ze woont: met zijn vieren in een tweekamerwoning. Haar buurvrouw heeft het beter getroffen. Een Turkse vertelt trots over haar koopwoning. Zo zijn er kleine contactjes, rond de dansvloer, in de rij bij het eten, zittend in de zon op het grasveld.

Onhandig
Als je echt diepgaande ontmoetingen wilt, moet je die organiseren. Maar ook zulke voorzichtige en onhandige toenaderingen hebben een eigen kwaliteit. Tafereeltjes van de boel bij elkaar houden.

Je hoeft helemaal geen racistische motieven te hebben om Wilders te stemmen. Er zijn talloze andere redenen. Voor behoud van sociale zekerheid, voor hard aanpakken van criminaliteit, tegen het CDA. Voor een betere ouderenzorg en behoud van de hypotheekrenteaftrek. Tegen gepolder en compromissen, regels en bureaucratie, en dus tegen de overheid en de politiek.

Veel Wildersstemmers zijn geen overtuigde racisten. Wel zijn het mensen die het overtuigde racisme van Wilders geen onoverkomelijk probleem vinden. Die misschien zelf niet veel tegen moslims hebben, maar er niet zo mee zitten dat iemand namens hen islamofobe haatpraat uitslaat.

Je hoeft helemaal geen racistische motieven te hebben om Wilders te stemmen
Joden
Dat lijkt toch wel weer erg veel op Duitsland in de jaren dertig, zoals Marcus Zusak treffend verbeeldt in zijn roman The book thief. Niet-joodse Duitsers zijn enthousiast over Hitler omdat hij werk en welvaart belooft en omdat hij Duitsland zijn (door de Eerste Wereldoorlog gekrenkte) trots teruggeeft. Op Hitlers verjaardag op 20 april 1940 zingen, dansen en marcheren ze en verbranden boeken. Over Joden gaat het niet en de Joodse inwoners laten ze nog met rust.

Niet alleen het virulente racisme maar vooral ook het banale, onovertuigde racisme moet ons momenteel zorgen baren. Want dat laatste kenmerkt de aanhang van Wilders. Ook degenen die zeggen dat ze niets tegen moslims hebben maar gewoon fatsoenlijke ouderenzorg willen. Zorgelijk is niet hun racisme, maar dat ze zo gemakkelijk over Wilders’ racisme heenstappen.

Juist zij zijn gevaarlijk omdat ze Wilders groot maken.
Overtuigde racisten zijn er niet zoveel, dat weet Wilders dondersgoed. Daar kun je geen grote volkspartij met regeringsmacht van maken. Maar banale racisten, die zich er niet zo druk om maken dat anderen racistisch zijn terwijl ze zeggen dat ze dat zelf niet zijn, die zijn er bij bosjes.

Virulent
Zulk racisme kan gemakkelijk tot virulent racisme worden opgestookt, al duurt dat in een beschaafd land wel een paar decennia. Hitler deed er meer dan twintig jaar over.
Racisme, interetnische conflicten en interetnische haat zijn eerder de default-mode van interculturele interactie dan de uitzondering. Dagelijks zien we daar de voorbeelden van, van Kirgizië en Somalië tot en met België. Je hoeft als politicus maar weinig te doen om etnische onvrede op te stoken en te laten escaleren. Een bescheiden ontstekingsmechanisme is voldoende, want brandbaar materiaal is er in overvloed.

Ik ben geen historicus maar ik heb de indruk dat de combinatie van openlijke rassenhaatpraat en aanzienlijke politieke macht altijd effectief was. Dat je steevast van latente onverschilligheid actieve haat kunt maken. De boel tegen elkaar opstoken, daar is weinig voor nodig. Dat is geen kunst, want daar ligt alles al voor klaar. De boel bij elkaar houden is de kunst. De kleine toenaderingen van een buurtfeest zijn goud waard.
Bron

Het is me al vaker opgevallen, maar het niveau van de academici is ook niet meer wat het geweest is.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  woensdag 16 juni 2010 @ 13:20:07 #2
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_82878830
Ik heb het vanochtend gelezen en ben het met elk woord eens. De Volkskrant wordt sowieso steeds beter in het aangeven wat er niet deugt aan Wilders. Had je het stuk van Pieter Hilhorst al gezien?
quote:
Valse vertolker van onvrede
Pieter Hilhorst, 15-06-2010 12:06

De overwinning van Wilders bewijst dat de maatschappelijke onvrede onverminderd groot is. Veel groter dan ik had gedacht. Ik geef het eerlijk toe. Maar bewijst die overwinning nu ook dat Wilders het beste weet wat er speelt in het land?

Politieke tegenstanders komen vaak met de dooddoener dat Wilders de problemen wel benoemt, maar geen oplossingen heeft. Blijkbaar vinden ze wel dat hij de problemen goed benoemt, maar doet hij dat ook? Ik geloof er helemaal niks van. Wilders doet alsof hij de onvrede van zijn kiezers vertolkt, maar ondertussen verdraait hij hun verhalen.

Favoriet
Neem het multiculturele onbehagen. Het is een favoriet onderwerp van Wilders. Voor hem is het grote probleem de massale immigratie. In het lijsttrekkersdebat in Carré kwam hij er zo vaak op terug dat het publiek begon te joelen. Maar de crux van het multiculturele onbehagen is niet de massale immigratie, maar het gebrek aan integratie. Nu hebben die twee dingen natuurlijk met elkaar te maken.

Zonder immigratie was er ook geen probleem met de integratie. Maar op dit moment is de immigratie niet het allergrootste probleem. Was het maar waar. De werkelijkheid is dat ook mensen die hier al jaren wonen of zelfs zijn geboren te weinig participeren in de samenleving.

De nadruk op immigratie in plaats van integratie is verre van onschuldig. Als het over immigratie gaat, kan Wilders daadkrachtig zijn. De grenzen dicht! Gaat het over integratie, dan staat hij daarentegen met lege handen. Sterker nog: hij heeft een anti-integratieprogramma.

Belemmeringen
Hij stelt allerlei maatregelen voor die belemmeringen opwerpen voor allochtonen om aan het werk te gaan. Zo wil de PVV mensen met een dubbel paspoort weren uit de politiek en de krijgsmacht. De partij wil vrouwen met een hoofddoek de toegang ontzeggen tot banen bij de overheid of bij gesubsidieerde instellingen. En het afschaffen van reïntegratie zal ook niet helpen om meer allochtonen aan de slag te krijgen.

Of neem zijn obsessie met de islam. Die gaat zover dat hij de oververtegenwoordiging van Marokkaanse jongens in de criminaliteit in verband brengt met hun geloof. Alsof in de Koran stelen niet verboden is. Wederom is die nadruk niet onschuldig.
Want wat was de belangrijkste inzet van de PVV bij de collegebesprekingen in Den Haag en Almere? Een hoofddoekjesverbod in gemeentelijke instellingen. Mensen maken zich zorgen om Marokkaanse jongens die zich misdragen en Wilders richt zijn pijlen op de hoofddoekjes van de Marokkaanse meisjes!

Mooipraters
De kiezers op Wilders willen dat er naar hen wordt geluisterd, maar ze stemmen op een man die niet kan luisteren. De kiezers hebben een bloedhekel aan mooipraters die ze de multiculturele samenleving of Europa door de strot willen duwen, maar stemmen op iemand die zich blind staart op de verkeerde problemen. Zijn kiezers voelen zich buitengesloten en ze stemmen daarom op een man die vooral werk maakt van het buitensluiten van anderen.

Hoe komt het nou dat zijn kiezers het niet erg vinden dat Wilders met hun klachten aan de haal gaat? Dat komt doordat hoe hij praat belangrijker is dan wat hij zegt. Hij presenteert zich als de buitenstaander die het zat is. Daarom hoeft hij veel minder op zijn woorden te passen dan andere politici. Hij kan binnen 24 uur na de verkiezing een breekpunt van tafel halen zonder dat iemand erom maalt.

Maar wat gebeurt er als Wilders gaat regeren? Doordat Wilders zich blind staart op de verkeerde problemen kan hij de onvrede niet wegnemen. Hij heeft geen programma om de participatie van allochtonen te vergroten. Hij heeft geen idee hoe hij de maatschappelijke binding kan vergroten. Of denkt hij echt dat een Nederlandse vlag op elke school voldoende is om maatschappelijke tegenstellingen te overbruggen?

Vernederen
Het enige wat hij in de aanbieding heeft, zijn maatregelen om zo veel mogelijk allochtonen het land uit te jagen en moslims te vernederen. Sommige critici vinden dat hij moet gaan regeren omdat hij dan door de mand zal vallen. Ze hopen op een LPF-scenario. Dat verwacht ik helemaal niet. Ik vind het ook cynisch.

Het doel moet niet zijn dat de PVV aan populariteit inboet, maar dat de oorzaken van de onvrede worden weggenomen. Maar dat zal de PVV niet lukken, want die misbruikt de onvrede van de kiezers voor haar eigen programma van haat.
  woensdag 16 juni 2010 @ 13:23:16 #3
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_82879001
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 13:20 schreef Frollo het volgende:
Ik heb het vanochtend gelezen en ben het met elk woord eens. De Volkskrant wordt trouwens steeds beter in het aangeven wat er niet deugt aan Wilders. Had je het stuk van Pieter Hilhorst al gezien?
[..]

Ja, en dat vond ik ook al zo'n onnozel stuk, en dat was eigenlijk nog erger: Tonkens schrijft alleen maar flauwekul, Hilhorst komt nog wel eens met een redelijke observatie.

Wilders is van alles, maar echt geen racist. Tenzij je het begrip racist oprekt naar iemand die ergens een al dan niet gefundeerde hekel aan heeft. Maar dan zijn PvdA-ers ook racisten, gelet op de afkeer van Wilders en zijn aanhang die ze voortdurend uitventen!
  woensdag 16 juni 2010 @ 13:24:44 #4
15967 Frollo
pi_82879052
Ja, want iedereen is zonder enige reden tegen Wilders terwijl hij eigenlijk heel lief is!
  woensdag 16 juni 2010 @ 13:26:23 #5
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_82879134
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 13:24 schreef Frollo het volgende:
Ja, want iedereen is zonder enige reden tegen Wilders terwijl hij eigenlijk heel lief is!
Nou nee hoor, PvdA-ers hebben alle reden om een hekel aan Wilders te hebben, gelet op hun eigen onzinnige wereldbeeld; daar is ook niks mis mee. Maar dat dan meteen weer die idiote racismekaart wordt getrokken...
  woensdag 16 juni 2010 @ 13:30:15 #6
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_82879310
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 13:23 schreef Sachertorte het volgende:

[..]
Wilders is van alles, maar echt geen racist.
Om mezelf maar eens te citeren uit een ander topic:
quote:
Voor veel Grote Denkers is "islam" inderdaad een apart ras.

Kennelijk.

Een ideologie waar ooit een denkbeeldig magisch vriendje bij is bedacht is daarom niet minder 'ook maar een ideologie'. Je kan kritiek hebben op het fascisme, communisme, kapitalisme, het christendom, en de islam.

Maar alleen in het laatste geval ben je als bij toverslag een racist.

Terwijl, ik noem maar eens een voorbeeld, aanhangers van het fascisme mij zo op het eerste gezicht een ethnisch gezien veel homogenere groep lijken.

Om maar eens met Chriet Titulaer te spreken, en waarom ook niet: wondiche wichelt.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_82879366
Goed geschreven stukken. Enige jammere is die Hitler vergelijking in het eerste stuk.

Maar waar het in essentie gewoon om gaat is dat een groot deel van het land vindt dat er problemen zijn waar de andere partijen geen passende oplossingen voor bieden. Dat moet erkend worden en we zullen zien hoe dat zich in de praktijk uitwerkt.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  woensdag 16 juni 2010 @ 13:32:42 #8
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_82879417
Rasist of niet hij discrimineert Moslims, klaar!
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
  woensdag 16 juni 2010 @ 13:35:54 #9
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_82879567
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 13:32 schreef TomLievense het volgende:
Rasist of niet hij discrimineert Moslims, klaar!
Dus? De islam discrimineert niet-moslims.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  woensdag 16 juni 2010 @ 13:36:06 #10
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_82879574
huilie huilie huilie iemand hier de de koran en hadith gelezen heeft zodat ie weet waar ie over praat?

Of zijn jullie meningen gebaseerd op wat anderen er over zeggen?
Lees de hadith en koran eens een paar keer goed door.
  woensdag 16 juni 2010 @ 13:36:26 #11
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_82879587
Tonkens is praktisch de bedenker van 'het buurtfeest". Zou eens tijd worden dat zij zou toegeven dat het compleet nutteloze geldverspilling is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 16 juni 2010 @ 13:39:37 #12
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_82879721
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 13:36 schreef Daniel1976 het volgende:
huilie huilie huilie iemand hier de de koran en hadith gelezen heeft zodat ie weet waar ie over praat?

Of zijn jullie meningen gebaseerd op wat anderen er over zeggen?
Lees de hadith en koran eens een paar keer goed door.
Gedaan. Zelden zoveel onzin gelezen. En nu?

Maar: wat dan nog? Ik hoef tenslotte ook niet alle boeken van Rien Poortvliet in de kast te hebben staan om niet in kabouters te geloven.
  woensdag 16 juni 2010 @ 14:02:43 #13
15967 Frollo
pi_82880817
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 13:26 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Nou nee hoor, PvdA-ers hebben alle reden om een hekel aan Wilders te hebben, gelet op hun eigen onzinnige wereldbeeld; daar is ook niks mis mee. Maar dat dan meteen weer die idiote racismekaart wordt getrokken...
Een wereldbeeld waarin mensen die hetzelfde doen, gelijk behandeld zouden moeten worden. Waarin mensen die geen misdaden begaan niet gestraft moeten worden. Waarin mensen op hun daden moeten worden beoordeeld en niet op hun lidmaatschap van een groep. Waarin je, kortom, anderen behandelt zoals je zelf behandeld zou willen worden. Nou, wat een idioot wereldbeeld zeg.

En ja, er is nu eenmaal geen bestaand woord voor de geesteshouding waarin alle religies gelijk zijn, op eentje na, want die is net iets minder gelijk. Het is inderdaad niet helemaal correct om dat racisme te noemen, maar er is geen woord dat de lading beter dekt.
pi_82880914
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 13:23 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Wilders is van alles, maar echt geen racist.
Die colomnist zegt dit:
quote:
Wel zijn het mensen die het overtuigde racisme van Wilders geen onoverkomelijk probleem vinden.
Hij was bij de VVD actief bij het economisch beleid. En nu ineens komt ie tot inkeer en presenteerd een concervatief links economische begroting. Dat is heel handig gedaan, de ontevreden SP stemmer vind het interessant maar een op immigratie gefocuste vvd-er kan er ook wat in zien. Ik zou een stem op hem vanwege het economisch beleid heel dom vinden omdat ik denk dat ie de boel beduveld.
"When deep sleep falleth on men, fear came apon me. And trembling which made all my bones to shake" -Job IV, 13-14
  woensdag 16 juni 2010 @ 14:05:23 #15
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_82880976
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 14:02 schreef Frollo het volgende:

[..]
En ja, er is nu eenmaal geen bestaand woord voor de geesteshouding waarin alle religies gelijk zijn, op eentje na, want die is net iets minder gelijk. Het is inderdaad niet helemaal correct om dat racisme te noemen, maar er is geen woord dat de lading beter dekt.
Discriminatie.

Dat lijkt me, gezien het feit dat 'moslim' geen ras is, een betere dan racisme, dat weer een heel specifiek soort discriminatie is.
pi_82881102
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 13:35 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Net als het Joden/Christendom. Het Oude Testament is ook niet alleen maar liefde en vrede hoor. Kijk anders even hoe tolerant ze zijn op de veluwe.
"When deep sleep falleth on men, fear came apon me. And trembling which made all my bones to shake" -Job IV, 13-14
  woensdag 16 juni 2010 @ 14:07:27 #17
15967 Frollo
pi_82881130
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 14:05 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Discriminatie.

Dat lijkt me, gezien het feit dat 'moslim' geen ras is, een betere dan racisme, dat weer een heel specifiek soort discriminatie is.
OK, dat is ook een goeie natuurlijk.

Jammer alleen dat 'Wilders is een discriminant' toch minder fijn bekt.
  woensdag 16 juni 2010 @ 14:10:02 #18
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_82881287
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 14:07 schreef Sam_Raimi het volgende:

[..]

Net als het Joden/Christendom.
Nog breder: elke religie. Maar: two wrongs don't make a right.
quote:
Het Oude Testament is ook niet alleen maar liefde en vrede hoor. Kijk anders even hoe tolerant ze zijn op de veluwe.
Uiteraard. En daar ga ik dan ook even vol kritiek mee om als met welke religie dan ook.

Ik begrijp ook niet precies wat je bedoelt met je opmerking. Of je moet nog denken dat iedereen die het in dit land waagt kritiek op de islam te hebben automatisch in de Zombie Uit Nazareth gelooft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Telecaster op 16-06-2010 14:17:08 ]
  woensdag 16 juni 2010 @ 14:14:50 #19
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_82881554
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 14:07 schreef Frollo het volgende:

[..]
OK, dat is ook een goeie natuurlijk.

Jammer alleen dat 'Wilders is een discriminant' toch minder fijn bekt.
Of het inhoudelijk correct is lijkt mij belangrijker dan of het lekker te scanderen valt achter een spandoek.

Maar ja.
pi_82883129
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 14:10 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Nog breder: elke religie. Maar: two wrongs don't make a right.

[..]

Uiteraard. En daar ga ik dan ook even vol kritiek mee om als met welke religie dan ook.

Ik begrijp ook niet precies wat je bedoelt met je opmerking. Of je moet nog denken dat iedereen die het in dit land waagt kritiek op de islam te hebben automatisch in de Zombie Uit Nazareth gelooft.
Ik suggereer helemaal niet dat iedereen die onredelijke kritiek heeft op de Islam per definitie practiserend Christen is. Maar jij vind het kennelijk normaal dat een Islamiet wordt gediscrimineerd want:
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 13:35 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Dat betekent dat we de rest van de geloven ook maar mogen discrimineren. Een opmerking dat bijv het Jodendom een idiote idiologie is zou dus maar gewoon moeten kunnen zonder dat het MDI over zijn balk gaat? of bijv dit:
"Nederland staat aan de vooravond van een 'tsunami van het Jodendom'. Joden zullen de Nederlandse samenleving overspoelen en zorgen voor criminaliteit en overlast, ook op het platteland." Dit zou dus geen antisemitisme mogen heten maar vrijheid van meningsuiting?

[ Bericht 0% gewijzigd door Sam_Raimi op 16-06-2010 15:15:26 ]
pi_82884176
Wilders = bijna Hitler.

Dit artikel geeft dat maar weer aan.

Mensen stemmen op Wilders niet vanwege de moslims

IN LIMBURG ZIJN GEEN MOSLIMS

Mensen stemmen op wilders vanwege de economie en onvrede.

MENSEN IN LIMBURG ZIJN WERKLOOS

Je hebt het als eerste gehoord op FOK
  woensdag 16 juni 2010 @ 15:08:10 #22
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_82884293
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 14:02 schreef Frollo het volgende:

[..]

Een wereldbeeld waarin mensen die hetzelfde doen, gelijk behandeld zouden moeten worden. Waarin mensen die geen misdaden begaan niet gestraft moeten worden. Waarin mensen op hun daden moeten worden beoordeeld en niet op hun lidmaatschap van een groep. Waarin je, kortom, anderen behandelt zoals je zelf behandeld zou willen worden. Nou, wat een idioot wereldbeeld zeg.

De islam deugt minder dan een heleboel collega-religies, en daarom is er ook meer kritiek op. Waarom zou dat racistisch zijn? Let wel dat de aanhangers van Mohammed helemaal niet anders worden behandeld dan anderen: alleen omdat hun geloof minder deugt krijgen ze meer kritiek, het heeft niks te maken met een 'aangeboren'-kwestie oid.

Zie bv aanhangers van Stalin ook meer kritiek krijgen dan aanhangers van Job Cohen.
pi_82885006
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 15:08 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Zie bv aanhangers van Stalin ook meer kritiek krijgen dan aanhangers van Job Cohen.
Ja, maar we hebben nu de situatie waarin Job Cohen(moslims) verantwoordelijkheid moet aflegen over de misstanden die zijn gedaan onder het regime van Stalin(islam). Terwijl socialisme natuurlijk veel groter is dan Stalin alleen.
  woensdag 16 juni 2010 @ 15:20:36 #24
15967 Frollo
pi_82885034
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 15:08 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

De islam deugt minder dan een heleboel collega-religies, en daarom is er ook meer kritiek op. Waarom zou dat racistisch zijn? Let wel dat de aanhangers van Mohammed helemaal niet anders worden behandeld dan anderen: alleen omdat hun geloof minder deugt krijgen ze meer kritiek, het heeft niks te maken met een 'aangeboren'-kwestie oid.
Dat is jouw mening.

Ik denk dat alle religies, juist omdat ze zo vaag zijn en buiten de realiteit staan, zowel goede als slechte aspecten hebben. Welke de overhand krijgen, goed of slecht, hangt volledig van de aanhangers zelf af en dat is onderhevig aan omstandigheden als tijd, streek en vooral natuurlijk de invulling van het individu zelf.

Daarom zien we in hopeloze, corrupte kutlanden als Saoedi-Arabië en Afghanistan extreem gewelddadige vormen van de islam. Als toevallig het christendom daar de dominante religie zou zijn, zouden we daar extreem gewelddadige vormen van het christendom zien. Als toevallig het hindoeïsme daar de dominante religie zou zijn, zouden we... you get my point.

Omgekeerd valt te verwachten dat als de islam in een welvarend land als Nederland terechtkomt, er een vredige of zelfs onverschillige variant ontstaat. En dat is dan ook precies wat we zien. De meeste moslims vinden het allemaal wel best, gaan zo af en toe 'ns naar de moskee, of zelfs dat niet eens, en de paar die doorslaan (Bouyeri, Azzouz) zitten achter de tralies, waar ze horen.
  woensdag 16 juni 2010 @ 15:53:04 #25
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_82886713
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 14:47 schreef Sam_Raimi het volgende:

[..]

Ik suggereer helemaal niet dat iedereen die onredelijke kritiek heeft op de Islam per definitie practiserend Christen is. Maar jij vind het kennelijk normaal dat een Islamiet wordt gediscrimineerd want:
Een ideologie die een religieuze apartheid voorstaat moet niet zeuren als daar weerstand tegen komt. Dat kun je natuurlijk discriminatie noemen, maar dat klinkt een beetje hypocriet.
quote:
Dat betekent dat we de rest van de geloven ook maar mogen discrimineren. Een opmerking dat bijv het Jodendom een idiote idiologie is zou dus maar gewoon moeten kunnen zonder dat het MDI over zijn balk gaat?
Ik vind het als atheist een even idote ideologie als de rest van de abrahamistische geloven, ja.

En nu?
quote:
of bijv dit:
"Nederland staat aan de vooravond van een 'tsunami van het Jodendom'. Joden zullen de Nederlandse samenleving overspoelen en zorgen voor criminaliteit en overlast, ook op het platteland." Dit zou dus geen antisemitisme mogen heten maar vrijheid van meningsuiting?
Sja. Van mij mag je het zeggen. Iedereen is vrij om zichzelf voor lul te zetten.

Maar tot het moment dat joden ook zwaar oververtegenwoordigd zijn in de misdaadcijfers en een onevenredig grote belasting op de verzorgingsstaat leggen komt het niet echt geloofwaardig over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')