Zaterdag 5 juni, een reis naar NedTrain Haarlem, om daar via C-Tracks een rondleiding te krijgen.Vertrek begon in Zwijndrecht, en zou via de HSL naar Amsterdam C. Aangekomen op Zwijndrecht in de vroege ochtend, kwam ik deze CTA tegen:
![]()
De fouten die het weergeeft zijn: Sneltrein in plaats van Stoptrein, eindpunt Rotterdam Station in plaats van Schiedam Centrum, en de stop Rotterdam Centraal mist.
Omdat ik via Dordrecht met de IC van 6.42 naar Rotterdam zou, kon ik nog een paar foto's schieten:
![]()
Een overzicht van spoor 3 + 4
![]()
Hier sporen 1 en 2.
Hier kwamen één of twee, hoeveel het waren weet ik zo niet meer, aanzetten in Zwijndrecht, en voerden mij naar Dordrecht, aldaar ik een Unimat van Strukton zag staan:
![]()
Genoeg gekletst, het gaat hier over NedTrain, en bij deze dus:
![]()
Nog draaistellen nodig? NedTrain heeft er genoeg in Haarlem
![]()
Een reserve loc. De 708 wordt alleen gebruikt als de 707 ermee ophoudt, en dat gebeurd niet vaak. Waarom een tweede loc in Haarlem zal je denken? Er was één loc meer gemaakt is dan nodig, en dient als reserve nu. Omdat Haarlem een belangrijk proces heeft met renovatie van ICM, en straks DD-AR naar DDZ, is er gekozen om de loc in Haarlem te stallen. Hij staat niemand in de weg.
![]()
D-loc 707 van NedTrain Haarlem doet zijn werk nog steeds, maar hoeft vandaag niet in actie te komen. In Haarlem wordt nu niet gewerkt.
![]()
Deze NiTeQ loc wordt ook regelmatig gebruikt, om bijvoorbeeld rijtuigen naar binnen te rijden, de werkplaats in. Waarom deze loc? Omdat deze elektrisch is aangedreven, door een accu. Hierdoor komt bijna geen vervuiling voor in de werkplaats zelf. Hij heeft geen diesel nodig, maar dat is wel mogelijk. Bij erg zwaar werk schakelt de dieselmotor zich ook in.
![]()
ICMm 4083 staat als eerste ICMm-III binnen om OBIS en WiFi ingebouwd te krijgen. Dit gebeurt bij de reeds gemoderneriseerde stellen waar dit nog niet in zit, in de oude loods/werkplaats. Daar is namelijk genoeg ruimte over. De plannen zijn om tegelijk 2 stellen mee te nemen. Ze willen dit snel afgehandeld hebben namelijk. Tijd is geld natuurlijk.
![]()
Ook de Jaap kregen wij te zien. Deze staat binnen voor ATB-inbouw, wat door NedTrain medewerkers in eigen tijd wordt uitgevoerd.
![]()
Hier is de ICM-IV al grotendeels gestript.
![]()
Eveneens als de kopbak.
![]()
Wij mochten ook bij een bak van ICM-IV naar binnen, volgens mij de 4202. Hier kan je duidelijk zien dat de binnenkant helemaal is gestript, en wordt uiteindelijk in nieuwe vorm opgebouwd.
Een nieuw iets wat ICMm ook heeft, is een rails. Met deze rails kunnen ze de stoelen en dergelijke exact op de juiste plaats laten zetten, en hoeft er niet met een meetlint en dergelijke gewerkt te worden. Op de foto zie je dat ook ter hoogte van de trap, dat daar iets aan de rails hangt. Hierdoor gaat het proces ook sneller.
![]()
Wij kwamen hierna bij de schadeherstel afdelingen. Hier staat ook een DD-AR bak, die bij de aanrijding met Plan V 419 in Leidschendam in aanraking is geweest. Deze bak wordt niet meer gerapareerd, maar door NedTrain gebruikt als oefenobject voor DDZ. Hier gaan ze (inmiddels al mee bezig) het dak gedeeltelijk uitzagen, om met airco te testen.
![]()
Hier zie je een gedeeltelijk frame van de airco.
![]()
In de werkplaats hangt dit bord ook met informatie over de productielijn van ICM(m).
![]()
Deze kopbak is al gespoten. Maar hiermee is het nog niet klaar. Hierna begint de bestickering. Om geen vreemde effecten te krijgen met een sticker die niet naadloos bij randen aansluit, zijn daar plekken blauw gespoten, om dat effect minder groot te laten blijken. Het valt je zelfs niet eens op.
![]()
Als toevoeging ook nog de ramen die in de Stiltecoupé worden geplaatst.
Ik ben vergeten te vragen waarom het lijkt dat er een uitklapraam in zit, terwijl die met schroeven dichtgemaakt is.
![]()
Hier een Mock-Up van het toekomstige DDZ. Hierin word met interieur en dergelijke getest, om mogelijkheden aan NS Reizigers te laten zien. Omdat dit nog een geheim project is, moest je je camera opbergen. Je mocht geen enkele foto maken. Vanaf deze kant en afstand mocht het wel, omdat je aan de binnenkant toch niks kan zien.
![]()
Tweemaal een kopbak van ICMm, en helemaal rechts een tussenbak.
![]()
De cabinedeuren van ICMm mogen niet ontbreken. De vraag was ook gekomen waarom maar aan één kant van de trein, en niet beide kanten een deur zit. Dit komt omdat er maar één trap is, aan één kant. Voor zit de deur dus bijvoorbeeld links, en achter rechts.
![]()
ICMm 4206 staat al bijna helemaal gereed klaar. Ze zijn nu bezig met testen met de spanning en dergelijke, en inmiddels zijn er al proefritten mee gereden.
![]()
ICMm 4206 vanaf de zijkant.
![]()
VIRM komt ook voor in Haarlem, en hier een VIRM-IV, voor reparatie.
![]()
Wat elektronica bij deze VIRM.
![]()
Loc 1711 staat al een aantal weken bij NedTrain Haarlem voor onderhoud en schade herstel.
![]()
De treinen worden gewoon over deze normaal hoogte gelegen rails naar binnen gereden. Dat wij lager staan, komt omdat wij in een soort van put staan. Hier zie je de 'doorloopsluis' tussen 2 bakken bij een VIRM.
![]()
![]()
Bij deze ICMm stonden wat elektronica kasten open, zoals hier te zien is.
![]()
Omdat het doel van deze excursie het steunen van het Riksja project bij NedTrain was, werd hier namens C-Tracks bij de eerste groep dit overhandigt. Omdat een derde groep mislukt was, had Spoorflex ook één fiets gesteund. De tweede rondleiding zorgde voor een derde fiets.
Omdat ik (en nog iemand) het zonde vonden om weer naar huis te gaan, hebben wij Enkhuizen nog even aangedaan.
![]()
Station Enkhuizen
![]()
DDM-1 te Enkhuizen, met de kopbak met Ooievaar erop.
![]()
Vanaf de andere kant, met loc 1848.
Vanaf hier zouden we via Hoorn naar Alkmaar gaan, om daar de 800 naar Utrecht te nemen. Omdat de trein vanuit Hoorn naar Alkmaar niet reed, zijn we doorgegaan naar Amsterdam, en daar naar Utrecht. Vanuit Utrecht ben ik met de omgeleide IC naar Dordrecht gegaan, en daar naar Zwijndrecht overgestapt. Zo, dat was weer een dagje vol met treinen.