abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82821269
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 08:18 schreef Anne het volgende:

[..]

Stuur ik je bij deze weer weg.
Houd je Socios dan wel hier, dan is het goed.
  dinsdag 15 juni 2010 @ 10:13:19 #52
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_82823750
Hallo ieder,

Een beetje aan de late kant, maar wegens storingen met de webserver waar ik mijn eigen domein heb (en ook een foto-album), lukte het uploaden niet goed. Hierbij een reisverslag.

Zaterdag ochtend, ik ga vroeg de trein in, omdat ik ook vroeg in Leer wil zijn.
Vertrek uit Zwijndrecht was 5.36 naar Rotterdam Centraal, met de eerste stoptrein deze dag.

Een goederentrein komt Zwijndrecht passeren, zoals vaak gebeurt op een zaterdag ochtend.
Tussen 6 en half 7 kan je er soms wel 5 verwachten.

De zon komt op, en het land is nog dauwig. Tussen Gouda en Utrecht.

Eenmaal in Groningen aangekomen, had ik een ruime overstap. Het is een 2-uursdienst naar Leer.

ICMm 4023 staat nog solo te wachten in Groningen op versterking om naar Schiphol te vertrekken.

De trein vanuit Den Haag komt binnen in Groningen.

Uiteindelijk de trein naar Leer, Duitsland. Dit ging maar tot Zuidbroek, aldaar ik met bussen verder moest wegens werkzaamheden tussen Zuidbroek en Nieuweschans. Busvervoer vond tot Leer plaats.
Omdat ik hier een Niedersachsen-ticket heb, mag ik niet met de InterCity, en breekt het wachten aan in Duitsland. Broodjes gehaald bij de bakker op Leer. Een echte aanrader!

In Duitsland staat een InterCity gereed.

Een E-loc van de SBB staat geparkeerd in Leer, en hoeft niet in actie te komen.

Een overzicht van het station in Leer, Duitsland.

DB komt nogmaals met een IC voorbij in Leer.

Uiteindelijk komt DB ook nog met een RE-trein voorbij, maar ik moet nog langer wachten.

Nogmaals een RE-trein in Leer.

Dezelfde trein vanaf de andere kant.

De Intercity heeft hier ook een stuurstand, en de andere kant een E-loc.

Dit setje kwam even voorbij, en ging kopmaken en er weer vandoor.

Vanaf de andere kant

Hier nam ik de RE richting Bremen Hbf, maar omdat deze +25 klokte bij binnenkomst in Leer, ben ik tot Hude gegaan. Had ik doorgereisd, had ik mijn overstap terug niet gehaald, en uiteindelijk met de treinen in Nederland erg slecht uitgekomen.

Vlakbij Oldenburg (Oldb) kwamen we ook nog langs een oude locomotievenloods die mij niet onopgemerkt bleef.

In Hude werd je welkom geheten in meerdere talen, in de tunnel.

En hiermee ging ik terug naar Oldenburg en Leer.

Een trein van de NordWestBahn in Oldenburg.

Genoeg materieel in Oldenburg zo te zien.

Aangekomen in Leer ben ik uiteindelijk naar Emden Hbf afgereisd, om daar met dezelfde RE terug te gaan, die ik anders uit Leer zou nemen, richting Salzbergen.

Een 'line-up' in Emden Hbf

Deze trein stond ook maar lucht te happen in Emden Hbf.

Emden Hbf beschikt ook over een stoomloc op een dood spoor.

Een aantal locs staan te niksen bij Emden.

Hier mag je niet uitstappen. Althans, aan die zijde niet.

Aangekomen in Salzbergen zag ik weer een stoomloc staan, die ik dus ook even moest fotograferen.

De stoomloc in Salzbergen vanaf de andere kant.

Vanaf Salzbergen ben ik met de WestFalenBahn naar Bentheim afgereisd, om daar met IC-Berlijn naar Nederland terug te keren.

In Bentheim stond deze loc + rijtuigen te niksen.

Stationsgebouw van Bad Bentheim

NMBS-loc 2805 kwam in Bentheim aan met een goederentrein, die daar afgelost werd door een Duitse loc.

Deze dus.

De trein die mij van Salzbergen naar Bentheim bracht, van de WestFalenBahn.

De IC-Berlijn kwam in Bentheim al een met de Duitse loc, die aldaar werd afgelost door de Nederlandse E-loc 1739. Helaas is die foto mislukt.

Nu nog wat naambordjes in Duitsland:

dinsdag 15 juni 2010 @ 11:20:49 #53
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_82826384
Goed zo jongen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_82827364
Zit nu in sgm 2 over de rijngouwe lijn .
Sgm >>> trams
  dinsdag 15 juni 2010 @ 12:15:14 #55
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_82828398
Greavy, wat dacht je? "Laat ik de bordjesbaas maar eens gaan nadoen?" Goed bezig.
  dinsdag 15 juni 2010 @ 12:31:42 #56
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_82829041
Flash zei toen zelf dat ik die bordjes ook moest doen, en dacht, ach, wat kan het kwaad.
  dinsdag 15 juni 2010 @ 12:35:10 #57
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_82829200
Papenburg heb ik nog steeds niet Maar hoe ben je van Bremen naar Salzbergen gekomen dan?
  dinsdag 15 juni 2010 @ 12:38:13 #58
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_82829334
Ik ben niet in Bremen geweest. Hude ben ik teruggegaan. Mijn trein klokte in Leer +26, waardoor ik de overstap in Bremen moeilijk kon halen.
Terug naar Leer, en zo naar Salzbergen met de RE.
Alhoewel ik dan eerst nog naar Emden Hbf geweest was, en dat in het tijdschema paste.
Vanuit Emden gaat een rechtstreekse RE via Leer naar Münster Hbf, die dus ook Salzbergen aandoet.
  dinsdag 15 juni 2010 @ 12:42:15 #59
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_82829507
Oh zo, okee. Ik doe Papenburg nog weleens samen met dat hele kluitje Emden - Norddeich Mole, ligt toch lekker bij elkaar in de buurt. Ooit een keer
  dinsdag 15 juni 2010 @ 13:24:21 #60
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_82831360
Zaterdag 5 juni, een reis naar NedTrain Haarlem, om daar via C-Tracks een rondleiding te krijgen.

Vertrek begon in Zwijndrecht, en zou via de HSL naar Amsterdam C. Aangekomen op Zwijndrecht in de vroege ochtend, kwam ik deze CTA tegen:

De fouten die het weergeeft zijn: Sneltrein in plaats van Stoptrein, eindpunt Rotterdam Station in plaats van Schiedam Centrum, en de stop Rotterdam Centraal mist.

Omdat ik via Dordrecht met de IC van 6.42 naar Rotterdam zou, kon ik nog een paar foto's schieten:

Een overzicht van spoor 3 + 4

Hier sporen 1 en 2.

Hier kwamen één of twee, hoeveel het waren weet ik zo niet meer, aanzetten in Zwijndrecht, en voerden mij naar Dordrecht, aldaar ik een Unimat van Strukton zag staan:

Genoeg gekletst, het gaat hier over NedTrain, en bij deze dus:

Nog draaistellen nodig? NedTrain heeft er genoeg in Haarlem

Een reserve loc. De 708 wordt alleen gebruikt als de 707 ermee ophoudt, en dat gebeurd niet vaak. Waarom een tweede loc in Haarlem zal je denken? Er was één loc meer gemaakt is dan nodig, en dient als reserve nu. Omdat Haarlem een belangrijk proces heeft met renovatie van ICM, en straks DD-AR naar DDZ, is er gekozen om de loc in Haarlem te stallen. Hij staat niemand in de weg.

D-loc 707 van NedTrain Haarlem doet zijn werk nog steeds, maar hoeft vandaag niet in actie te komen. In Haarlem wordt nu niet gewerkt.

Deze NiTeQ loc wordt ook regelmatig gebruikt, om bijvoorbeeld rijtuigen naar binnen te rijden, de werkplaats in. Waarom deze loc? Omdat deze elektrisch is aangedreven, door een accu. Hierdoor komt bijna geen vervuiling voor in de werkplaats zelf. Hij heeft geen diesel nodig, maar dat is wel mogelijk. Bij erg zwaar werk schakelt de dieselmotor zich ook in.

ICMm 4083 staat als eerste ICMm-III binnen om OBIS en WiFi ingebouwd te krijgen. Dit gebeurt bij de reeds gemoderneriseerde stellen waar dit nog niet in zit, in de oude loods/werkplaats. Daar is namelijk genoeg ruimte over. De plannen zijn om tegelijk 2 stellen mee te nemen. Ze willen dit snel afgehandeld hebben namelijk. Tijd is geld natuurlijk.

Ook de Jaap kregen wij te zien. Deze staat binnen voor ATB-inbouw, wat door NedTrain medewerkers in eigen tijd wordt uitgevoerd.

Hier is de ICM-IV al grotendeels gestript.

Eveneens als de kopbak.

Wij mochten ook bij een bak van ICM-IV naar binnen, volgens mij de 4202. Hier kan je duidelijk zien dat de binnenkant helemaal is gestript, en wordt uiteindelijk in nieuwe vorm opgebouwd.
Een nieuw iets wat ICMm ook heeft, is een rails. Met deze rails kunnen ze de stoelen en dergelijke exact op de juiste plaats laten zetten, en hoeft er niet met een meetlint en dergelijke gewerkt te worden. Op de foto zie je dat ook ter hoogte van de trap, dat daar iets aan de rails hangt. Hierdoor gaat het proces ook sneller.

Wij kwamen hierna bij de schadeherstel afdelingen. Hier staat ook een DD-AR bak, die bij de aanrijding met Plan V 419 in Leidschendam in aanraking is geweest. Deze bak wordt niet meer gerapareerd, maar door NedTrain gebruikt als oefenobject voor DDZ. Hier gaan ze (inmiddels al mee bezig) het dak gedeeltelijk uitzagen, om met airco te testen.

Hier zie je een gedeeltelijk frame van de airco.

In de werkplaats hangt dit bord ook met informatie over de productielijn van ICM(m).

Deze kopbak is al gespoten. Maar hiermee is het nog niet klaar. Hierna begint de bestickering. Om geen vreemde effecten te krijgen met een sticker die niet naadloos bij randen aansluit, zijn daar plekken blauw gespoten, om dat effect minder groot te laten blijken. Het valt je zelfs niet eens op.

Als toevoeging ook nog de ramen die in de Stiltecoupé worden geplaatst.
Ik ben vergeten te vragen waarom het lijkt dat er een uitklapraam in zit, terwijl die met schroeven dichtgemaakt is.

Hier een Mock-Up van het toekomstige DDZ. Hierin word met interieur en dergelijke getest, om mogelijkheden aan NS Reizigers te laten zien. Omdat dit nog een geheim project is, moest je je camera opbergen. Je mocht geen enkele foto maken. Vanaf deze kant en afstand mocht het wel, omdat je aan de binnenkant toch niks kan zien.

Tweemaal een kopbak van ICMm, en helemaal rechts een tussenbak.

De cabinedeuren van ICMm mogen niet ontbreken. De vraag was ook gekomen waarom maar aan één kant van de trein, en niet beide kanten een deur zit. Dit komt omdat er maar één trap is, aan één kant. Voor zit de deur dus bijvoorbeeld links, en achter rechts.

ICMm 4206 staat al bijna helemaal gereed klaar. Ze zijn nu bezig met testen met de spanning en dergelijke, en inmiddels zijn er al proefritten mee gereden.

ICMm 4206 vanaf de zijkant.

VIRM komt ook voor in Haarlem, en hier een VIRM-IV, voor reparatie.

Wat elektronica bij deze VIRM.

Loc 1711 staat al een aantal weken bij NedTrain Haarlem voor onderhoud en schade herstel.

De treinen worden gewoon over deze normaal hoogte gelegen rails naar binnen gereden. Dat wij lager staan, komt omdat wij in een soort van put staan. Hier zie je de 'doorloopsluis' tussen 2 bakken bij een VIRM.

Bij deze ICMm stonden wat elektronica kasten open, zoals hier te zien is.

Omdat het doel van deze excursie het steunen van het Riksja project bij NedTrain was, werd hier namens C-Tracks bij de eerste groep dit overhandigt. Omdat een derde groep mislukt was, had Spoorflex ook één fiets gesteund. De tweede rondleiding zorgde voor een derde fiets.

Omdat ik (en nog iemand) het zonde vonden om weer naar huis te gaan, hebben wij Enkhuizen nog even aangedaan.

Station Enkhuizen

DDM-1 te Enkhuizen, met de kopbak met Ooievaar erop.

Vanaf de andere kant, met loc 1848.

Vanaf hier zouden we via Hoorn naar Alkmaar gaan, om daar de 800 naar Utrecht te nemen. Omdat de trein vanuit Hoorn naar Alkmaar niet reed, zijn we doorgegaan naar Amsterdam, en daar naar Utrecht. Vanuit Utrecht ben ik met de omgeleide IC naar Dordrecht gegaan, en daar naar Zwijndrecht overgestapt. Zo, dat was weer een dagje vol met treinen.
  Redactie Sport dinsdag 15 juni 2010 @ 13:52:12 #61
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_82832461
Om nog even terug te komen op de post van IntercityAPT in het vorige topic:
quote:
Gisteren zag ik bij aankomst in Rotterdam een SGMm en een ICM gekreukeld tegen elkaar aan staan. Wat is er gebeurd?
Op somda vertelt broek53 vandaag:
quote:
Op donderdag jl is de 2973 nogal hard zijdelings/frontaal op de 4228 + 4040 gebotst op een opstelspoor van Rotterdam C
Beide stellen zijn vanmorgen naar Haarlem gegaan, waarbij de 4228 één boegdeur miste.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 15 juni 2010 @ 14:43:24 #62
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_82834529
Als toevoeging voor het renovatieproces ICM heb ik een folder ingescand die wij kregen voor het renovatieproces met ICM.

De afbeeldingen zijn aan de grote kant, maar verkleinen maakt het onduidelijker. Zo is het het duidelijkst. Scrollen etc werkt ook

http://www.durkhoutsma.nl/treinen/Renovatie%20ICM/
pi_82835280
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 07:34 schreef Crientj het volgende:
Maargoed. SLT
Jij snapt het.
  dinsdag 15 juni 2010 @ 15:06:23 #64
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_82835429
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 13:24 schreef greavy het volgende:
Als toevoeging ook nog de ramen die in de Stiltecoupé worden geplaatst.
Ik ben vergeten te vragen waarom het lijkt dat er een uitklapraam in zit, terwijl die met schroeven dichtgemaakt is.
Ik gok om dezelfde reden dat de kopbakken van VIRM nog uitsparingen hebben voor de pantografen: omdat het goedkoper is dan het hele productieproces aanpassen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 15 juni 2010 @ 15:09:53 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_82835588
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 15:06 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik gok om dezelfde reden dat de kopbakken van VIRM nog uitsparingen hebben voor de pantografen: omdat het goedkoper is dan het hele productieproces aanpassen.

Ik gok bij het ICMm op een andere verklaring. Mocht een treinstel stilvallen en de airco valt uit dat de HC met de sleutel er alsnog voor kan zorgen dat er frisse lucht binnen komt.

In elke bak zitten namelijk meerdere van dat soort ramen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 15 juni 2010 @ 15:13:53 #66
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_82835747
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 15:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ik gok bij het ICMm op een andere verklaring. Mocht een treinstel stilvallen en de airco valt uit dat de HC met de sleutel er alsnog voor kan zorgen dat er frisse lucht binnen komt.

Dat klinkt ook wel aannemelijk.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_82835763
De spoortunnel in Delft is nu al een jaar vertraagd.
best knap dat je in een half jaar voorbereidend werk een jaar vertraging oploopt.

Hoe kan je nu zo belachelijk slecht plannen
Dat is echt iets pro-rails eigen
Zo ongeveer alle belangrijke stationnen gaan nu een bouwput worden, of zijn het al. En pro-rail maar door blijven plannen. Ze hadden beter de rails op kunnen waarderen dan al die stations
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_82836433
quote:

[..]

ICMm en ICRm hebben dit inderdaad. Het voorste en het achterste raam van elke coupé.
pi_82836941
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 13:24 schreef greavy het volgende:
Zaterdag 5 juni, een reis naar NedTrain Haarlem, om daar via C-Tracks een rondleiding te krijgen.

blablabla trein blabla werkplaats blablabla ICMm blabla
Leuke foto's! Hoe was ja aan deze rondleiding gekomen?
  dinsdag 15 juni 2010 @ 16:07:46 #70
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_82838406
quote:

[..]

Ik heb het nagevraagd, en dat klopt inderdaad. Mocht de airco uitvallen, kan de HC of machinist, of wat van NS-personeel dan ook, de ramen ontgrendelen, en openen.
  dinsdag 15 juni 2010 @ 16:10:27 #71
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_82838522
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 15:38 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Leuke foto's! Hoe was ja aan deze rondleiding gekomen?
C-Tracks, de organisator/eigenaar daarvan, werkt bij Spoorflex, en heeft vaker deze excursies georganiseerd.
Hij had dit nu weer gepland, en onder andere op Somda en Opeens Had Ik Het gepost, waardoor ik mij had ingeschreven.
De opbrengsten hiervan komen/kwamen ten goede voor het Riksja project, wat NedTrain heeft voor bepaalde landen, om die fietsen te laten restaureren, die inmiddels op de schroot liggen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 15 juni 2010 @ 16:19:18 #72
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_82839011
Leuke folder, alleen je bent station 7 vergeten in te scannen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 15 juni 2010 @ 16:28:14 #73
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_82839561
Staat er nu wel op. Was station 7 vergeten op de website te zetten.
  dinsdag 15 juni 2010 @ 17:19:46 #74
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_82842048
Leuke reportage over Haarlem. Altijd leuk, werkplaatsen bezoeken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_82842703
Even voor zorgen dat we een nieuwe page beginnen. ik word een beetje gaar van al die foto's op mijn scherm .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')