Ze mag geen appel
Ze krijgt in principe net genoeg ijzer, soms wel te weinig, maar over het algemeen genoeg.
even van het net:
Te laag: bloedverlies zoals bij overvloedige menses, zwangerschap, vergrote bloedaanmaak zoals bij jonge mensen, verminderde aanvoer van Fe uit de voeding, chronische onsteking, bloedverlies in maag-darmstelsel (maagzweer, tumoren), v
erminderde absorptie (coeliakie, darmresectie), chronische ziekte.
Het lastige is dat wat ze mag hebben en lekker goe d zijzer bevat mag je ook weer niet teveel hebben ( brocolli en sperciebonen en spinazie, anders kreeg ze dat elke dag, maar daar zitten weer andere stoffen in die ze anders teveel krijgt
Dieetiste zei trouwens begin juni omdat ze niet officieel de diagnose coeliakie heeft, ( onduidelijk biopt en bloed, net wel net niet geval. ) om toch weer gluten te proberen. Ik heb flink geweigerd en gezegd bespreek dit wel met de kinderarts

En die was het volmondig met me eens, alles wijst er gewoon op de klachten, alles wat erbij komt ( lactose intollerantie, slechte ijzeropname etc) is typisch aan coeliakie, dus zij zegt ook ze heeft hgewoon coeliakie, we gaan dat kind niet vervelend voorals nog met 3 maanden gluten provocatie en weer biopt etc. Ze is toen waarschijnlijk te jong geweest waardoor geen echte duidelijkheid.
Ik zeg ook liever dat ze het niet heeft voor haar fijner en voor mijn financie-en ook

.
Ze was wederom boos op de arts van het AZM dat er nooit eerder ijzer gemeten is. vermoedelijk heeft ze altijd een laag ijzer gehad, waardoor het niet heel merkbaar is, omdat ze niet anders egwend is en er dus omheen leeft ( als jullie snappen wat ik bedoel

)
Maar ben elke keer nog hartstikke blij met deze kinderarts echt een schat van een mens, leeft mee, denkt mee, handelt! Heerlijk is dat.